Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderdrukking van vrouwen

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
foppe Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 12
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote foppe Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Onderdrukking van vrouwen
    Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 15:08

nou, wat valt er te vertellen?

leest alle (losse) stukjes hier over rechten en plichten van de vrouw. hang daar niet het labeltje 'koran' aan maar plak er 'bijbel' op en voila

er worden andere bewoordingen gebruikt, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
ik heb weinig zin om stukken uit de koran en de bijbel te gaan zoeken en hier te citeren. het is slechts mijn mening/ idee die ik ventileer, zonder aan een van beide waarde, waarheid of onwaarheid te hechten.

Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 september 2004 om 15:52

Ik moest toch wel een beetje lachen om diverse uitspraken in deze topic....Ik ben het wel eens dat het woordje "uw" in uw akkers net zo bezittelijk klinkt als het woordje "mijn" in mijn vriend. Het is maar net hoe je het bekijkt.

En inderdaad Foppe, niet alleen in de Koran staan er vrouwonvriendelijke zaken maar ook in de Bijbel. Eigenlijk ken ik nagenoeg geen godsdienst waarin vrouwen echt gelijk behandeld worden. Zelfs in het boeddhisme wilt Prins Siddharta (de Boeddha) in eerste instantie liever geen vrouwen opnemen als volgeling, uiteindelijk geeft hij toe onder druk van anderen maar beweert wel gelijk dat daarom zijn geloof de helft langer zuiver zal blijven....Ook hier zie je weer een waardeverlaging zodra het begrip vrouw om de hoek komt kijken. In het boeddhisme vind je echter voornamelijk geweldloosheid als hoogste goed dus verder geen onderdrukking of geweld. Overal zie je vormen van patriachaat en maar zelden een matriachaat. Geen van beide is goed naar mijn bescheiden mening. Man en vrouw samen...zonder hen geen voortplanting, zonder hen geen geloof of religie. Elk met eigen kwaliteiten. Of dat nou fysieke sterkte is of het vermogen om kinderen te baren....

Onderdrukking, mishandeling en uitbuiting van vrouwen komt niet alleen voor in islamitische gezinnen. Het komt evengoed voor in christelijke gezinnen of anderzins...Ik kan me voorstellen dat elke communie van eigen geloofsbeleving het niet fijn vindt om geassocieerd te worden met vrouwenonderdrukking en mishandeling. Het is niet bepaald reclame voor je geloof.

Enneh..ik ben als vrouw trouwens uitstekend in staat om mijn gezin te onderhouden. Ik ben zelf de kostwinner en mijn man zorgt prima voor de kindjes...We hebben hier een omgekeerd rollenpatroon en dat bevalt ons beide prima.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.