Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Marokkaanse klacht bij de VN tegen NL

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Marokkaanse klacht bij de VN tegen NL
    Geplaatst op: 11 juni 2005 om 18:26
Marokkaanse klacht bij de VN tegen Nederland

GENEVE - Nederland houdt zich niet aan zijn internationale verdragsverplichtingen ten opzichte van de islamitische minderheid in ons land. Hierover heeft een vertegenwoordiger van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland, Anass Bendrif, een offici�le klacht ingediend bij een werkgroep van de Mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties.

In een verklaring voor de Werkgroep voor Minderheidsrechten eiste Bendrif gisteren dat de een miljoen moslims in Nederland door de regering officieel worden erkend als een nationale minderheid, ,,net als de Friezen''.

,,Zolang dat niet gebeurd, wordt de moslimgemeenschap het recht op een eigen identiteit onthouden en schendt Nederland de VN-Conventie voor de Bescherming van Nationale Minderheden, aldus de Marokkaanse afgevaardigde. Bendrif vertegenwoordigt de Marokkaanse groepering TANS (Towards a New Start), volgens eigen zeggen ,,een mengeling van jonge professionals en studenten uit het hele land''. Hij trok van leer tegen de discriminatie en islamofobie waaronder de moslims in Nederland gebukt zouden gaan.

,,Propaganda voor de superioriteit van de westerse cultuur behoort tot de politieke beginselen van de liberale VVD, een prominente partner in de regeringscoalitie'', betoogde Bendrif. Hij beklaagde zich over ,,de flagrante discriminatie op de arbeidsmarkt'' waarmee de moslimminderheid zou hebben te kampen. Zo zou het voor Marokkaanse vrouwen die hoofddoekjes dragen schier onmogelijk zijn een passende baan te vinden.

De VN-werkgroep kan aanbevelingen doorgeven aan de VN-Subcommissie voor de Bevordering en Bescherming van de Mensenrechten, maar kan geen bindende uitspraken doen.

Bron: Nederlands Dagblad
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 18:38
Salaam Aleikum,

Ze zouden bijvoorbeeld Verdonk ook moeten proberen aan te klagen bij het Internationaal Strafhof in Den haag, wegens het schenden van mensenrechten.
Maar alles wat is aangekaart door de heer Bendriff is waar, en je zou er nog een heleboel punten bij kunnen zetten.
Superioriteit is overigens een goed punt, zoals de Nazi�s vroeger propageerde dat zij de ubermenschen waren, zo wordt er nu gepropageerd dat het "westerse" oftewel Nederlandse levensstijl, religie (christendom, jodendom en atheisme) en gewoonten superieur zijn aan elk ander religie en dat iedereen achterlijk en minderwaardig is wanneer dit niet geaccepteerd wordt.
Vaak soms wordt je dan zelfs van terroristische denkwijze verdacht indien je het westerse levenstijl niet kunt of wilt accepteren.

Vreemd laatst zag ik de laatste star wars film, waarin de toekomstige darth vader zei: "Your with me or your my enemy", waarop zijn leraar zei "Only a sith would say that" Ik ben geen star wars fan of zo, maar na het zien van deze scene dacht ik vergelijkbaar met bush en de gehele westerse wereld. Ook toepasbaar op nederland waarin iedereen die moslim is niet geaccepteerd wordt en als vijand wordt gezien. Een sith is overigens iemand van de dark force oftewel van de duistere kant.
Slechte film overigens, afgezien van deze scene


Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 05:44

Salaam alaikum,

hier wil ik toch even op reageren. De moslimsgemeenschap in nederland is helemaal geen nationale minderheidsgroep zoals deze marokkaan zo leuk zegt. De moslims in nederland bestaan voor het grootste deel uit turken, daarna marokkanen, daarna surinamers, nederlanders, javanen enz. De vergelijking met de friezen gaat dus echt niet op. En echt goed bedoelt lijkt het me ook niet van deze man, want de politiek van marokko is al sinds jaar en dag er 1 van "nationale eenheid" waarin etnische en culturele minderheidsgroeperingen niet tot nauwelijks erkend worden. Denk maar simpelweg aan de berbers of de volkeren in de westelijke sahara die met een muur van prikkeldraad en mijnen afgescheiden worden van het noorden en bijkans een nog miserabeler leven leiden dan de palestijnen in de Gazastrook. Het gebruik van gifgas en bommen is de marokkaanse regering ook niet vreemd in de westelijke sahara, dus wat zeuren ze nou over mensenrechten in Nederland. Typisch staaltje marokkaanse hypocrisi. De laatste tijd zijn er wel hervormingen in Marokko en mag je zelfs een heel klein beetje kritiek op de overheid hebben zonder al te erg gemarteld te worden in een  marokkaanse cel, maar de Marokkaanse Muur staat er nog steeds en berbertalen worden voor zover ik weet nog steeds niet erkend, net zomin als de cultuur.

Ik wil helemaal geen status aparte als nederlandse moslim. Ik wil gewoon erkend worden om wie ik ben, maakt niet uit wat mijn religie is. En ik wil geen aparte vlag, en al helemaal geen marokkaanse vlag om mij achter te scharen. Marokko wil dat alle marokkanen verbonden blijven met marokko, tot in de honderste generatie aan toe, maar kom vooral niet in marokko wonen tenzij je een vette bankrekening hebt. Geld sturen mag altijd en wordt zelfs aangemoedigt. Maar wat kan de turken dat schelen, of de javanen, of de nederlanders. Wij zijn moslims, geen nationale minderheidsgroepering. Islam is niet voorbehouden aan buitenlanders, zoals deze marokkaan zo graag zou willen. Islam is internationaal, universeel en is nooit maar dan ook nooit gebonden aan etnisiteit of nationaliteit.

Wassalam,

nederlandse moslim Amier.

p.s. hij heeft overigens natuurlijk wel gelijk voor wat betreft de discriminatie, achterdocht en islamofobie die nog steeds groeiende is in Nederland.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 07:05
Salaam Aleikum,

Voor de goede orde heeft hier niet Marokko, maar een nederlandse marokkaan een klacht ingediend bij de VN. Marokko staat hier buiten en hij heeft het namens de moslimgemeenschap gedaan. Wat Marokko allemaal uitvreet daar zijn alle marokkanen hier in Nederland ook tegen aangezien de meerderheid van de marokkanen hier berber is. Daarnaast heeft dit niks met het feit te maken dat we de afgelopen jaren als 1 gemeenschap zijn aangeduid door de nederlandse bevolking. Een slechte ontwikkeling, niet omdat dit iets slechts is, maar omdat wij als moslims dit hadden moeten doen. Er zal een tijd moeten komen waarin we onze nationaliteiten op zij moeten zetten en dat we 1 Oemmah moeten gaan vormen. Zoals in de beginperiode van de Islam, waarin stammen zij aan zij vochten en deel uitmaakten van dezelfde gemeenschap. Hier zijn we denk ik in Nederland nog niet aan toe, kijk alleen maar naar de honderden zogenaamde stichtingen die onze belangen met "subsidies" proberen te beschermen.
Het gaat echter om het feit waarop men hier in Nederland de Islam bejegend. De Islam is volgens de meeste nederlanders "achterlijk". Zeg je dit over het jodendom dan ben je antisemiet, over de Islam dan kom je voor je mening uit. Vroeger werden joden ook zo bejegend en kwam er geleidelijk aan meer betitelingen tot het moment dat het volk actief de joden ging vervolgen en lastig ging vallen. Dat de politiek momenteel dit soort uitlatingen goedkeurt en toelaat is een mooi voorbeeld van de cultuur die er in Nederland heerst. Het moment dat men zegt dat religies en mensen niet achterlijk genoemd mogen worden, omdat dit beledigend is en niet respectvol is, dat is het moment dat er een stap gezet wordt om de kloof te dichten tussen moslims en niet moslims. Iemand die een religie die hij of zij niet aanhangt en waar men maar een fractie van weet betiteld als zijnde achterlijk of dom, is iemand die zichzelf het beste als zodanig kan betitelen. Je laat daarmee alleen maar zien hoe kortzichtig je bezig bent om op je eigen angst en de angsten van anderen in te spelen.
Populariteit op zo�n manier proberen te krijgen is bijzonder gevaarlijk. Want ook Hitler is ooit zo begonnen door de joden als geldwolven en dieven te bestempelen en een gevaar voor de mensheid. Nu zijn wij als moslims en de Islam het gevaar voor de nederlandse samenleving, althans als we de media en de opiniemakers mogen geloven.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 08:00
In de meeste dingen die hier gezegd worden kan ik me wel vinden. Ik wil nog toevoegen, nav Amier, over de eenheid van de Nederlandse moslimgemeenschap. Een minderheid hoeft niet alleen etnisch van aard te zijn - kan ook een religieuze minderheid zijn (misschien mogen christen in Nederland inmiddels ook die status aanvragen ). Over de Friezen: dat voorbeeld is helaas een heel slecht voorbeeld. De Friezen bestaan niet. Friesland is een creatie van de Romeinen. Friezen woonden destijds langs de hele kust van Belgi�, Nederland en Noord-Duitsland. Ze waren volstrekt geen eenheid en zijn sindsdien zodanig vermengd met andere volkeren (Franken, Saksen enzo) dat er geen sprake is van een Fries volk. Ik zou dus willen pleiten voor het niet meer erkennen van de Friezen als etnische minderheid, en daarvoor in de plaats het erkennen van moslims (1 miljoen) en christenen (4 miljoen oid) als religieuze minderheden.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 09:04
Salaam Aleikum,

Dat vind ik dus ook, men zou op basis van ethniciteit en niet op basis van religie als een minderheid moeten worden erkend. Maar ik vond de argumenten wel sterk over de wijze waarop er in Nederland met moslims wordt omgegaan. Deze steun ik dan ook.
In duitsland heb je bijvoorbeeld 3 miljoen turken en deze moeten dan ook als minderheid erkend worden.
Even een voorbeeld.


Salaam Aleikum,

MAlcolm X
Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 10:21

Haha, Remco, zit ik net te schrijven dat Friezen niet bestaan (en dat is ook zo!), schrijf jij tegelijkertijd dat je trots bent om half Fries te zijn. Friezen zijn een verzinsel, een mythe.

En hoe het zit met islamieten... In wel meer landen heb je een onderscheid tussen diverse religies. Bv in Bosni� als ik me niet vergis: etnisch geen verschil tussen Bosnische Servi�rs en Bosnische moslims, het verschil is vooral op religie gebaseerd. Zo ook in een land als Ghana of Nigeria, als ik me niet vergis. Dus een minderheid erkennen op basis van religie, kan volgens mij best. Maar dan moet die minderheid wel een eenheid vormen. Als de Nederlandse moslims zich echt zelf als een groep ervaren, op basis van de religie die ze delen, dan lijkt het me volstrekt acceptabel om ze als minderheidsgroep in Nederland te erkennen.

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 10:45
Friezen bestaan (�jullie begrijpen wel wat ik bedoel he?) mijns inziens vooral bij gratie van hun taal. De taal en wellicht bepaalde zaken die samenhangen met het taalgebied zijn de moeite waard om geconserveerd te worden, meen ik. Op die grond vind ik zo'n minderheidsstatus wel terecht. Met betrekking tot bijvoorbeeld Turken (en kinderen van) in Duitsland vind ik dat een heel ander verhaal, maar dat kan in de toekomst veranderen (als er zich misschien in de komende eeuwen cultuur ontwikkeld die eigen is aan de 'Turkse gemeenschap' in Duitsland).
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 12:20

Assalamu alaikum,

oei, ik zie dat ik weer wat te hard van stapel ben gelopen; ik meende te begrijpen dat het om een officiele marokkaanse (dus verbonden aan de marokkaanse overheid) organisatie ging. Blijkbaar vergiste ik me. Mijn excuses aan alle marokkanen met nationalistische gevoelens die ik nu beledigd heb.

Desalniettemin blijf ik erbij dat ik het een bijzonder stom idee vind om de moslims in Nederland als officiele nationale minderheid te laten erkennen. Zo bestempel je de gereformeerden ook niet als nationale minderheid, of de hare krishna's bijvoorbeeld.

Bijvoorbeeld: de meeste duitse joden van rond 1900 voelden zich 100% duits, en hun religie was joods. Pas toen de duitse gemeenschap de joden meer en meer als "fremdkorper" gingen beschouwen (met puntjes op de o) en als aparte groep ging aanduiden, begon er zo iets te ontstaan als een "joodse minderheidgroepering". Dat is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar omdat de meeste moslims in nederland van buitenlandse afkomst zijn, maar door de moslims ook nog eens als officiele minderheid te bestempelen gooi je olie op het vuur van de segregratie. En dat is slecht zowel voor de islamitische als voor de niet islamitische nederlanders.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 12:41
"�" kan je schrijven als "oe", Amier.
Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 02:44

In eerste instantie geplaatst door Remco

Ik heb een keer in een opwelling wekenlang alles opgezocht over Friezen en Friesland wat ik maar kon vinden. Het verhaal dat jij verteld heb ik nooit gehoord. Friezen als volk is natuurlijk ook wat lastig. Misschien kan je beter zeggen dat een groep Germaanse stammen als Friezen werd aangeduid omdat ze bepaalde overeenkomsten hadden, bijvoorbeeld de taal en later dat er een Fries koninkrijk is geweest waar het merendeel van deze Friezen in woonden.

Toch betekent dit uiteraard niet dat mijn verhaal 'dus' niet klopt, maar dat had je zelf ook al door. Als je na die wekenlange literatuurstudie nog niet eens hebt gelezen dat het Friese koninkrijk (Radboud geloof ik???) nooit heeft bestaan, dan doet dat het ergste vrezen wat betreft de kwaliteit van wat je hebt gelezen. Waarschijnlijk weinig historisch-wetenschappelijk werk ertussen. Dat over die Germaanse stammen, ben ik met je eens. "De Friezen" zijn die Germaanse stammen die in het gebied woonden dat door de Romeinen ooit Frisia is genoemd. Dat wisselde enorm. Bovendien trokken ze weg en kwamen er andere mensen wonen. Er is zoveel verhuisd, dat etnisch gezien Hollanders, Friezen, Groningers, Utrechters, etc, eigenlijk niet van elkaar te onderscheiden zijn. Vandaar dat ik zei: het Friese volk bestaat niet. De Friese taal bestaat weer wel, maar is niet een heel erg complexe taal als ik het goed heb begrepen. Martinuzz heeft wel een punt als hij zegt dat je op basis van die taal de 'Friezen' een minderheidsstatus moet geven.

Amier, je hebt best een punt. Echter het gaat erom: ervaren Nederlandse moslims zich als een eenheid? En: ervaren ze zich als een minderheid die best erkend mag worden? Zoals de Friezen dus: die zijn geen volk, dat hele idee slaat totaal nergens op, maar ze ervaren dat wel zo. Op basis van hun waanidee dat zij een volk zijn, kan je ze best een minderheidsstatus geven vind ik. En dat geldt voor de Nederlandse moslims ook. Maar hangt er vanaf: voelen ze zich "Nederlander" of voelen ze zich "Nederlandse moslim"?

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 01:17

In eerste instantie geplaatst door Remco

Wat ik heb gelezen zijn er meerdere Frieze koninkrijken geweest, ze stelde vaak alleen niet meer voor dan bij wijze van spreke twee stammen met een gezamelijke koning.

Ik heb juist veel gelezen over Redbad en zijn koninkrijk, geen van de verhalen bevatte iets wat duidde op het niet bestaan van dat koninkrijk. Wel werd de grootte en de macht ervan vaak genuanceerd.

Wat ik heb gelezen kwam overal vandaan. Veel op internet, maar ook wat uit de bibliotheek. Titels weet ik zo niet, is al een tijd geleden.

Aangezien vroeger Friesland geen dijken had stond het twee keer per dag voor een groot deel onder water. Hierdoor is het bijna onmogelijk voor een koning uit holland om het te veroveren en in zijn greep te houden. De Friezen zijn dus altijd een beetje een volkje van vrijbuiters geweest. Zoals Remco al zei wat stammen bij elkaar en dan heb je het wel gehad.

In eerste instantie geplaatst door Remco

Friese taal is naar mijn weten niet heel complex. Ik kan het een beetje verstaan, maar verder weet ik er weinig van. Ik ben opgegroeid in West-Friesland, Noord-Holland dus, daar praten we gewoon plat.

Fries is niet echt complex maar heeft een ander basis dan het nederlands. Nederlands is een germaanse taal net als het duits, maar fries is een keltische taal net als het engels. Daarom zijn sommige gramatica regels anders en "klopt" het niet met het nederlands. Ik ben opgegroeid in een dorpje net onder Leeuwarden en kan fries spreken en lezen.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 06:42

Hoi Eelke,

Fries is een Germaanse taal, net als het engels! Engels komt van de "Angelen"; een germaanse stam die samen met de Saksen (vandaar Angelsaksisch) in ongeveer vanaf de 5e eeuw na chr. Engeland introkken. De Saksen zijn ook een germaanse stam wiens taalinvloed tot op de dag van vandaag terug te vinden is in oost Nederland (achterhoeks, Drents e.d.) en de duitse grensstreek. Het keltisch dat in Engeland gesproken wordt is nog terug te vinden in Schotland, Wales, Ierland en een paar eilanden. Ook in het franse Bretagne overigens wat (terug) gekolonialiseerd werd door Kelten die door de Saksen verdreven waren uit gebieden in Engeland. De namen van verschillende saksische koninkrijken zijn nog steeds terug te vinden in bv Susex (zuid saksen), Essex (oost saksen), Wessex (west saksen).

Zo, ik hoop dat je iets geleerd hebt over germaanse en keltische talen.

Groetjes.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 13:02

Ja, de Normandiers hebben Engeland heel lang bezet, daar zal dat wel door komen.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 14:07
In eerste instantie geplaatst door Amier

Zo, ik hoop dat je iets geleerd hebt over germaanse en keltische talen.


I stand corrected.

Groet, groet Eelke
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.062 seconden.