Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Ode aan de moeder

 Post Reply Post Reply
Schrijver
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ode aan de moeder
    Geplaatst op: 11 november 2005 om 11:45

IN NAAM VAN ALLAH, DE MEEST BARMHARTIGE, DE MEEST GENADEVOLLE





ODE AAN MOEDER



Moeder, wat een waardevol schepsel is ze toch! Waarom voel ik mij licht van binnen als ik dit woord zeg: "Moeder...Moeder..."


Op dit moment weet ik niet precies hoe ik dit prachtige schepsel moet omschrijven. Er kan nooit genoeg worden verteld over haar. Ik ben nu nog niet getrouwd, maar ik realiseer mij heel erg goed hoe belangrijk het zal zijn om een goede moeder te zijn voor mijn kinderen.

Wie kan de leegte van een moeder vullen, als zij er niet meer voor je is? Het verlangen naar een moeder brandt in mij! Waar is de moeder door wiens afwezigheid zoveel harten breken?? Waar is zij? Wie is zij? Hoe zou ze zijn?

Het antwoord op deze vragen ligt in de Islaam, in de Heilige Qor'aan, in de handelingen en woorden van de profeet (vzmh). Zei hij niet: "Het paradijs ligt aan haar voeten." Aan de voeten van dit schepsel. De moeder is de eerste leerschool van het kind.

Gouden draden weven

Waar is de moeder die in de harten van haar kinderen de Islaam weeft zoals gouden draden geweven worden? Waar is de bewuste moeder die haar geloof goed kent en verantwoordelijkheidsgevoel tegenover haar Schepper en kinderen heeft? De moeder die aan haar kinderen denkt, vanaf het moment dat ze hen in haar buik draagt. Waar is die bewuste moeder die beseft dat ze haar kinderen goed moet opvoeden naar de Wil en Wetten van Allah en ook aan hun gezondheid en toekomst denkt? De moeder die met de Islam haar kinderen blij maakt, al deze wensen vervult en altijd voor haar kinderen klaar staat.

Waar is de begripvolle moeder als haar dochter met problemen haar nodig heeft? Waar is de moeder die de problemen van haar dochter merkt wanneer ze in moeilijkheden zit? De moeder die haar innerlijke ziet zoals een mens door een helder glas ziet en haar te hulp schiet.

Geen pijnlijke woorden gebruiken

Haar over de wereldse en religieuze zaken adviseert. Als zij per ongeluk iets kapot maakt, zij haar hart niet breekt door pijnlijke woorden te gebruiken. Haar dochter niet voor schut zet bij haar onbehendigheden en haar behoedt voor gevoelens van minderwaardigheid. (Verkeerde zij ooit niet in dezelfde situatie maar dan niet als moeder maar als dochter?)

Waar is ze wanneer ik haar nodig heb en al mijn verdriet vergeet als ik in haar ogen kijk? Waar is ze wanneer ik in haar tedere armen wil kruipen, in tranen kan uitbarsten en met brandend verlangen antwoorden kan krijgen? Antwoorden uit haar liefde en haar hart. Waar is zij als moeder en lerares voor mij, als remedie tegen mijn lichaamelijke en geestelijke pijnen? Waar is zij om mij over Haraam (Het Verbodene) te onderwijzen en mij voor zonden kan behoeden?

Harten branden voor hun liefde

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben wiens hart voor de liefde van deze moeders brandt. Deze maatschappij wacht vol verlangen op zulke moeders. Maar wat is de situatie waar de moeders van nu in verkeren?

Dit is een verdrietige zaak, omdat zij vaak niet eens moeder wil worden. Zij ziet haar kind als een last, een blok aan haar been. Zij heeft geen tijd voor haar, omdat zij een carriere tegemoet wil gaan. Haar energie is op, ze is moe van alles. Zij heeft zichzelf van religie verlost om anderen een plezier te doen. Ze zit in een identiteitscrisis, weet niet meer wie ze is, een moeder, een vrouw, iemands vrouw, werkster, maitresse,...De werkelijkheid is...dat haar leven vol is met leugens.

Moeders... Als ze de Islam ontdekken, dan kunnen wij hen ook weer terugvinden als onze moeders... Als we deze moeders niet hebben, laten we dan de moeder worden die we zo missen!

JE MOEDER, JE MOEDER, JE MOEDER

Een man vroeg de profeet (vzmh):
"Wie moet ik het beste behandelen?"
De profeet (vzmh) antwoordde hem: "Je moeder."
"En vervolgens?", vroeg de man.
"Je moeder", zei de profeet (vzmh);
"En daarna?" , vroeg de man.
"Je moeder", zei de profeet (vzmh).
De man vroeg voor de vierde keer:
"Wie is de volgende?"
. "Je vader", zo zei de boodschapper van Allah tenslotte.
(Verzameld door Boechari en Muslim)

De profeet (vzmh) zei:
"Geen kind kan voor zijn ouders hetzelfde terugdoen behalve wanneer hij ze in slavernij aantreft en ze terugkoopt om ze te bevrijden."
(Verzameld door Boechari en Muslim)

SPREEK HEN VRIENDELIJK TOE

"Uw Heer heeft bevolen slechts Hem te aanbidden en goed te zijn voor uw ouders.
Wanneer een van hen of beiden bij u een hoge leeftijd bereikt, zeg dan geen "pff" tegen hen

en wijs hen niet af, maar spreek hen vriendelijk toe.

Toon u nederig jegens hen als blijk van uw toewijding en zeg: Mijn Heer! Wees hen genadig zoals zij zijn geweest voor mij, toen ik nog klein was"
(Heilige Qoran 17:23; El Isra)
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 14:26

 Sallem alleikoum wa rahmatoelilahoe wa barakatoehoe...

Djazaak Allah, mashaAllah, Allahoe Akbar!!! Moge Allah je belonen voor het plaatsen oeghtie.........

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 15:56
Salaam Aleikum mag Allah jou belonen voor het plaatsen ven stukjes jeverspreid toch ook islam zodat men nog leerd enz of worden mensen ookal boos op jou?
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 november 2005 om 11:15
En niets is zo mooi en waardevol als Moeder Aarde :-)

Terug naar boven
laaibah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 19
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote laaibah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 10:43

Salaam wa alaikoem wa rahmatoellah wabarakatoe,

 oo Lieve zuster, deze bericht heeft mij echt geraakt

Zo een mooie bericht, het raakt je gewoon, ikzelf ben een jonge moeder, maar bij mij is het meer dat het me raakte met de band tussen mij en mn lieve moeder, moge ALLAH haar leiden en insha ALLAH onze band verbeteren...aamien

Ik wil ook dat ze volgens de islamitische manier leeft, want dan zou onze band pas mooi zijn, ik maak me ernstig zorgen om haar alhoewel ik vlak bij haar woon, maar praten helpt niet,insha ALLAH moge ALLAH onze gebeden verhoren...aamien

Ik zelf zal insha ALLAH mn best doen om met al mn liefde mn kind op te voeden zoals dat ook hoort in de islam, dus op islamitische wijze...

Salaam wa alaikoem warahmatoellah wabarakatoe lieve zuster

Liefs je zuster....

 

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 15:07

Salaam Aleikum,

lieve zuster ik ben blij voor je dat je nog wel een moeder hebt en hoop ook voor je dat ze zich bekeerd tot de islam inshaAllah ik zag eens een zuster en een moeder beiden met hijaab en al mashaAllah

 

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 15:19

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

En niets is zo mooi en waardevol als Moeder Aarde :-)

Je bent me voor :-)

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
laaibah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 19
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote laaibah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 18:39

Salaam wa alaikoem warahmatoellah wabarakatoe lieve zuster,

Mijn lieve moeder waar ik ziels veel van houd is moslim maar het is erg ingewikkeld, ze leeft niet volgens de sunnah en de qoran en wat ik dus nu wel doe. Op dat gebied is ze anders ze vind dat ik overdrijf... ik vind het erg jammer en omdat ze mn moeder is en ik haar moet respecteren in de islam...

Door de Liefde voor de verhevene, de liefdevolle ALLAH, ben ik de sunnah en de qoran gaan volgen omdat het duidelijk aan ons is doorgegeven, en ik vrees ALLAH SubhanALLAH.....

Ik heb het er wel moeilijk mee, weet soms niet of ik bepaalde dingen mag zeggen of niet, gelukkig woon ik met mn gezinnetje, anders zou ik elke dag ruzie krijgen want ALLAH Subhan ALLAH gaat voor.

Lieve zuster heeft u misschien advies voor mij, je kan me een prive bericht sturen.

Ik dank je hierbij voor de moeite, ik ben een zuster die hulp hierbij nodig heeft. Moge ALLAH geprezen zij HIJ, ons hierbij leiden en kennis kracht geven, aamien.

Salaam wa alaikoem warahmatoellah wabarakatoe,
liefs je zuster.

p.s; deze bericht is voor het licht.

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.096 seconden.