Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

haar kleuren - zwart

 Post Reply Post Reply
Schrijver
toensi Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 april 2007
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote toensi Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: haar kleuren - zwart
    Geplaatst op: 11 april 2007 om 05:14

salaam zusters en broeders,

ik heb een vraag. heb van nature zwart haar, en van tijd tot tijd kleur ik mijn haar met een zwarte kleuring. nu heb ik gehoord dat het verboden is in de islaam, geldt dit dan ook voor zwartharige vrouwen of is dit een algemene regel? mijn vraag is, waarom is het haraam, zijn er bewijzen?

wasalaam

 

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2007 om 06:18

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

De juiste mening is dat het haraam is dit te doen vanwege de waarschuwing vermeld in de hadeeth: �Aan het eind van tijd zullen er mensen zijn die hun haar zwart verven zoals de kroppen van duiven; ze zullen nooit de geur van het Paradijs ruiken.� [1]. Deze gewoonte is wijdverspreid bij diegenen die grijze haren hebben. Zij bedekken dat haar met zwarte verf; dit leidt tot veel kwaad, zoals misleiding en mensen bedriegen door te pochen met iets wat niet waar is. Het is waar dat de Profeet �sallalahoe aleihi wa salam- de gewoonte had om zijn grijze haren te verven met henna, wat een gelige, rode of bruinige kleur gaf. Toen Abu Quhafaah, wiens haar en baard zo wit was als thughaamah (plant waarvan de bladeren en bloemen zeer wit zijn), naar hem werd gebracht op de dag van de verovering van Mekka zei de Profeet �sallalahoe aleihi wa salam-, �Verander dit met iets, maar vermijdt zwart.� [2]. Het juiste standpunt ten opzichte van vrouwen is dat zij wat dit betreft hetzelfde zijn als mannen: ze zijn niet toegestaan om enig haar zwart te verven wat niet zwart is.  

 

Ik hoop dat je hier wat aan zult hebben.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

 

 

 

[1] overgeleverd door Abu Dawud, 4/419); zie ook Saheeh al-Jaami�, 8153

[2] overgeleverd door Muslim, 3/1663  

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
toensi Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 april 2007
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote toensi Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2007 om 06:31

dank u wel zuster. maar ik kleur mijn grijze haren niet (gezien ik ze nog niet heb), noch verander ik de kleur van mn haar. maar ik gebruik de kleuring nadat mn haar dof lijkt te worden, voor extra schijn.  daarom vraag ik me af, kan dit wel?

 

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2007 om 06:41

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

dank u wel zuster.

 

Graag gedaan.

 

maar ik kleur mijn grijze haren niet (gezien ik ze nog niet heb), noch verander ik de kleur van mn haar. maar ik gebruik de kleuring nadat mn haar dof lijkt te worden, voor extra schijn.  daarom vraag ik me af, kan dit wel?

 

Als je je haarkleur niet verandert dan snap ik niet waarom je zwarte verf gebruikt. Als je haar dof is / dof eruit zien dan zijn er genoeg andere haarproducten (die hiervoor bestemd zijn) om te gebruiken. Je hebt speciale sprays voor meer glans, je hebt haarmaskers (in zakjes of potjes, die kun je o.a. ook halen bij de Kruidvat), verder kun je ook olie gebruiken voor je haar (bijv. Amla).

 

Misschien dat je het bovenstaande kunt uitproberen.


Gayr InchaAllaah.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
sister Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 87
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sister Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2007 om 16:14
Asalaamoe3alikoem Warahmatoelahi Wabarakthoe,

ik zelf kleurde mijn haar ook vaak met zwart, of weer een ander kleurtje ook al draag ik een hoofddoek
maar zoals deze zuster als zei je mag je haar dus niet kleuren vanwege de grijze haren dat is iets wat Allah swt je gegeven heeft en je dan wil dekken. maar goed jij zelf heb nog geen grijs haar dus dan is zou het wel mogen je hebt het uit intentie voor iets anders, een geleerde hier heeft ook verteld dat je alle kleuren mag gebruiken die je wil (blond dus ook )

ik zelf gebruik geen haarverf meer het laats dat ik dat gebruikte was vorige maand omdat er nu een haarverf is van Loreal waar geen amoniak in zit ik let er dus ook om dat er niet te veel gemische troep in zit wat je haar juist kan beschadigen of zelfs kan laten uit valen wat ik toch iedereen aanraad is Henna dit blijft het beste product van mij waar goed is en je mooie glans,sterk haar van krijgt en ook langer maakt (van de Body shop dus) het is natuurlijk en het beste product wat je maar kunt gebruiken''

Ma3aslaam.
Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2007 om 11:18
Marocaantje je praat over je haren zwart verfen.. Maar mag blond dus wel? Zelfs al zou je hierdoor je (toekomstige) grijze haren maskeren?
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.