Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wildgroei fatwa’s

 Post Reply Post Reply
Schrijver
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wildgroei fatwa’s
    Geplaatst op: 18 september 2007 om 06:06
ISLAM-INSTITUUT WIL EIND MAKEN AAN WILDGROEI FATWA'S
----------------------------------------------------

CAIRO- Het Al-Azhar-instituut in Ca�ro wil dat er een einde komt aan de wildgroei van fatwa's. Dit zijn religieuze decreten op basis van de Sharia, de Islamitische wetgeving.
Het instituut geldt als de meest gezaghebbende instelling van de Soennitische moslims in de wereld. Het heeft in een brief aan de Egyptische minister van Informatie, Anas al-Fiki, en aan het parlement in Ca�ro gevraagd de wildgroei van fatwa's met een nieuwe wet tegen te gaan. Wie onbevoegd een fatwa uitspreekt, zou dan bestraft kunnen worden. Volgens het instituut kan zo een einde komen aan de praktijk dat zelfbenoemde "godsdienstgeleerden" zonder voldoende kennis van de sharia het islamitisch recht naar eigen goeddunken uitleggen. Bron: Brabants Dagblad van 18 september 2007.


Vraag is wie uiteindelijk dan w�l bevoegd zullen zijn tot het uitbrengen van fatwa's, waaraan zij die bevoegdheid ontlenen en tegen welke achtergrond zij in praktijk zullen opereren c.q. in hoeverre zij in staat zullen blijken om te (blijven) staan boven lokale en/of persoonlijke belangensferen. Een vraag overigens waar ook politici die zitting hebben in een overheidsorgaan bij voortduring mee worden geconfronteerd.   
Terug naar boven
Abdul Khaliq Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 september 2007
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 12:21
Wat een mooie dag vandaag. Dat ik het nog heb mogen meemaken dat alzukar een bijdrage levert doormiddel van een post.


Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 12:33
Inderdaad, dat vraag ik me ook af. Ingewikkelde kwestie.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 12:40
Fijn om te lezen dat ik je een mooie dag heb bezorgd Abdul Khaliq!   
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 12:46
3afwaan. Je hebt het belangrijkste in feite al gezegd. Misschien reageert men niet omdat ze het volledig met je eens zijn, dat is ook een visie.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2007 om 17:18
Komt nog bij de vraag waardoor mensen zich laten leiden bij hun beslissing om een fatwa al dan niet te volgen.
Overigens ben ik, waar het de rechtspraak betreft, een groot voorstander van confrontatie-rechtspraak waarover ik in eerdere topics het een en ander heb gezegd, en waarin m.i. de intentie van een religieus rechtssysteem zou kunnen worden vervat zonder geweld te doen aan de humaniteit. Integendeel.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.