Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

jason walters

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abu Afak Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 november 2009
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 439
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abu Afak Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: jason walters
    Geplaatst op: 18 oktober 2010 om 18:41

Als Jason W. het meent, is hij welkom bij mij

maandag 18 oktober 2010 10:12


Jason W. zegt afstand te hebben genomen van moslimextremisme Jason W. zegt afstand te hebben genomen van moslimextremisme

De Volkskrant publiceerde zaterdag een opmerkelijke brief. Jason W., verdachte van islamitisch terrorisme, schreef een open brief, die hij een �herzieningsdocument� noemt.

Hij ondertekende als Jason W. Jason tast zijn eigen waardigheid door zijn achternaam af te korten als W. Ik wil zijn waardigheid respecteren: Jason Walters.

Deradicalisering
Tijdens het proces tegen de Hofstadgroep heb ik hem bijna elke dag zien verschijnen. Daar had ik niet de indruk dat hij met deradicalisering bezig was.

Maar wat niet is, kan komen. Walters zit al bijna zes jaar in de zwaar bewaakte terreurafdeling in Vught. Mohammed Bouyeri is een van zijn buren.

De brief is sterk geredigeerd door zijn advocaat. Dat blijkt uit het correcte taalgebruik. Het is ook logisch, want zijn advocaat moet hem behoeden voor zelf-criminalisering.

Strafvermindering
Moeten we geloof gaan hechten aan zijn brief of is het een poging om strafvermindering te krijgen? Ik weet het niet en ik kan het ook niet beoordelen.

Hij wilde ooit echt een terrorist zijn. Hij heeft gepoogd om met handgranaten een paar agenten om het leven te brengen. Maar laten we ervan uit gaan dat hij het echt meent.

Bekentenis
Walters begint zijn brief met een radicale bekentenis: �De idealen die ik eens huldigde, zijn teloor gegaan en ik ben tot het besef gekomen dat ze moreel bankroet zijn. Met afgrijzen heb ik toegezien hoe een ooit hooggestemde �vrijheidsstrijd� die het startsein zou moeten zijn voor een nieuwe, rechtvaardige wereld � met name in Irak � is verworden tot een bloedige escalatie van geweld, sektarisme en godsdienstwaanzin. Daarbij zijn ongehoorde wreedheden en misdaden begaan.�

Irak heeft uiteraard ook velen in het Midden-Oosten de ware aard van het islamitisch terrorisme doen inzien. Het is nog steeds verbazingwekkend hoe de moslimmilitanten elkaar afslachtten.

Bevrijders
In zijn brief schrijft Walter over de islamisten: �Mensen in landen die (mede) door Islamisten zijn bevrijd van dictaturen zoals Irak, hebben massaal de ideologie verworpen in welke naam ze �bevrijd� zouden zijn nadat ze er in de praktijk onder hebben moeten leven.�

In Irak is niemand door de islamisten bevrijd. Saddam Hussein werd verdreven door president George W. Bush en premier Tony Blair. Zij zijn de bevrijders van Irak.

Mislukking
Het streven om een Islamitische Staat te realiseren is op een totale mislukking uitgelopen, aldus Jason Walters. Wat zou de reden zijn?

In de eerste plaats heeft het te maken met het niet naleven van het islamitische oorlogsrecht waardoor vele onschuldige (moslim)burgers zijn omgekomen.

Maar de Amerikanen, Theo van Gogh? Mochten zij wel worden gedood? Kennelijk worstelt broeder Jason hierover nog steeds.

Dwaas idee
Maar er is meer aan de hand. In de tweede plaats heeft de mislukking te maken met het feit dat de islamitische wereld niet meegaat met de mondiale ontwikkelingen.

Dit noemen sommigen de achterlijke toestand van de islamitische wereld. Een terugkeer naar de zuivere islam is �veel te kort door de bocht�. Daarover zijn we het zeker eens met elkaar. Het is eigenlijk een dwaas idee.

Eigen daden
Maar hij keert zich ook tegen zijn eigen daden. Takfir, het tot ongelovig verklaren van moslims om ze vervolgens te kunnen doden, is nu in zijn ogen helemaal fout.

De Hofstadgroep was volgens het OM een takfir-beweging. Nu bestempelt Jason Walters de islamisten als wereldvreemde figuren.

Ook keert hij zich tegen het salafisme. Hij is nu zelfs van mening dat ook in Palestina naar een oplossing op politiek niveau moet worden gezocht.

Sharia
De belangrijkste reden die hij noemt, is de modernisering van deze wereld. De sharia noch de islam kan antwoord bieden op problemen van deze wereld.

De meest intrigerende passage is deze: 'De Sharia is ge�nt op traditionele, rurale gemeenschappen en lijkt een anachronisme in de moderne wereld, die in toenemende mate urbaniseert, liberaliseert en globaliseert, en waar het gevoel van gemeenschapszin is vervangen door ideologisch en economisch individualisme.'

'Ook heeft religie door de opkomst van de moderne wetenschap en het rationele denken zijn waarheidsmonopolie verloren, en kan het geen aanspraak meer maken op het belang en de status die het eens had. Al deze problemen zijn uniek voor de moderne tijd en kunnen niet opgelost worden met voormoderne oplossingen.'

Fanaten
Met premoderne middelen kunnen de problemen van de moderne tijd niet worden opgelost. Eigenlijk begint hij een athe�st te worden. Maar omdat hij in Vught naast een paar fanaten zit, durft hij niet te schrijven dat Allah niet bestaat.

Dit is een te belangrijke brief om aan zijn advocaat, het OM of de rechters over te laten. Als deze deradicalisering een waarachtige beweging is, dan moet hij zo snel mogelijk uit de gevangenis komen. En waar moet hij naar toe gaan? Naar mij, mijn universiteit, gewoon in de collegebanken.

Interviewen
Om het waarheidsgehalte van deze zaak te kunnen vaststellen, moet Elsevier een verzoek indienen bij het OM om Walters te interviewen. Weigert het OM dat op grond van staatsveiligheid, dan raad ik Elsevier aan om een kort geding aan te spannen. Want de staatsveiligheid zou juist gediend zijn door vast te stellen of Walters echt achter de inhoud van deze brief staat.

Uit heel mijn hart hoop ik dat Jason Walters oprecht afstand heeft genomen van het islamitische terrorisme. Meneer Walters, als oud-salafist bent u van harte welkom aan onze universiteit.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2010 om 23:59
Beter idee: laten we Jason W. voordragen als opvolger van de Paus van Rome.
   
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
zustertjee Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 14 augustus 2010
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote zustertjee Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2010 om 17:36
alzukar hoe kom je daar op
hahaha
Terug naar boven
Abu Afak Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 november 2009
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 439
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abu Afak Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2010 om 10:06

Beste Alzukar,

Ik ben het niet met je eens. Jason heeft het in zijn stuk slechts over de islam en zijn-moslim-zijn.

Nergens een woord van mededogen of schuldbewustzijn.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2010 om 11:02
Beste Abu Afak,

Mijn wantrouwen naar de Paus van Rome is minstens zo groot als dat naar figuren zoals Jason W.

Groet, Alzukar
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
qingjan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 november 2010
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote qingjan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2010 om 02:25
fast wow gold
MMORPG.fast wow gold com has scored a brand new columnist to take over the Player Perspectives article series.
cheap aion kinah
 Self-confessed 'altoholic',cheap aion kinah Isabelle Parsley brings a new voice to the MMORPG.com team, one that we're sure you will appreciate.
cheap aion kinah
 Find out more about Isabelle "Ysharros"cheap aion kinah Parsley in her inaugural column and then say 'hi' on the forums!
ffxi gil
My very first MMO was Turbine��s Asheron��s Call,ffxi gil which I started playing almost exactly a decade ago,Fantasy XI GIL back in October or November 2000.
Final Fantasy XI GIL
 Sure, I��d played a few single-player RPGs in the 90s, but that first MMO was like a different world. A huge world! With loads of other,maple story mesos real people! All running around in my world!
maple story mesos
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2010 om 00:05
Naar ik vernam is onlangs door het Openbaar Ministerie tegen Jason W. een straf van 17 jaar ge�ist. Hij zit nu een celstraf van 15 jaar uit. Heeft hij straks wellicht 2 jaar extra tijd om te schrijven aan brieven waarmee hij zijn "medebroeders" tracht te overtuigen van de waardeloosheid van het nastreven van de Islamitische Heilstaat. Ik mag het, als belastingbetaler, hopen.
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.