Druk de pagina | Sluit venster

Waarom mogen mannen 4 vrouwen??

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam in Nederland
Forum naam: Vrouwen in Islaam
Forum beschrijving: Hoe worden vrouwen behandeld door Islaam en welke waarde en positie krijgt de vrouw in Islaam
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=1949
Gedrukt op: 27 april 2024 om 08:11


Onderwerp: Waarom mogen mannen 4 vrouwen??
Geplaatst door: *Anissa*
Onderwerp: Waarom mogen mannen 4 vrouwen??
Geplaatst op: 08 juni 2004 om 09:39

salam alikoem

Waarom mogen mannen 4 vrouwen?Ik vond dat eigenlijk wel raar toen ik het voor de  1ste keer hoorde.Maar dat is toch het zelfde als vreemd gaan als bijvoorbeeld zijn vrouw het niet mee eens is met haar man,omdat haar man nog een vrouw wil?

groetjes  *Anissa*




Antwoorden:
Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 08 juni 2004 om 09:49
Een man mag in NL volgens mij niet met meer dan 1 vrouw trouwen.


Geplaatst door: *Anissa*
Geplaatst op: 08 juni 2004 om 12:21

salam alikoem

Maar in de islaam bedoel ik.Waarom mogen mannen 4 vrouwen?

afz:Annisa



Geplaatst door: maryam_24
Geplaatst op: 21 juni 2004 om 17:05

Assalaam aleikoem oegtie

In de tijd van de Profeet vzmh waren er meer vrouwen dan mannen ivm oorlogen en ziekten (en dus sterfte) Mannen mochten toen met maximaal 4 vrouwen trouwen. Ze mochten met die vrouwen trouwen om hen te onderhouden. anders waren deze vrouwen alleen en hadden ze geen bescherming. Maar er zijn regels aan verbonden!!!! Een man mag met 4 vrouwen trouwen indien hij ze alle 4 gelijk kan behandelen. Dus bijvoorbeeld 1 nacht bij de ene vrouw is ook een andere nacht bij de ander....eerlijk aandacht verdelen etc.

Eigenlijk dus heel logisch!



-------------
La ilaha illa Allah


Geplaatst door: abu ibrahim
Geplaatst op: 21 juni 2004 om 17:38

bismillaah,

omdat Allah gunsten geeft aan wie hij wil! (niks filosofie, gewoon aannemen)

wa salaam

abu ibrahim



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 22 juni 2004 om 04:48

Assalaam alaykoum wa Rahmatullah wa Barakatuuh, broeders en zusters,

De Islam is er voor alle tijden en niet alleen in tijden, wanneer er oorlog heerst, wat je vaak hoort en ziet. De man mag ook buiten oorlog, trouwen met meerdere vrouwen. Misschien heb ik makkelijk praten nu, maar wanneer je man je vraagt om toestemming om te mogen trouwen met een 2e vrouw, dan denk ik dat je pas ECHT Imaan hebt, als je toestemt. Hoe moeilijk het ook is, ik wil dat mijn man tevreden over mij is, maar bovenal Allah swt. Dit is een van de moeilijkste beproevingen, maar een hele grote kans om het welbehagen van Allah swt te verdienen. Het is het recht dat Allah swt heeft gegeven aan de man en wie zijn wij, om dat recht af te nemen. Luister niet naar al die praatjes, van feministen etc. Ontrouw bij hen, staat op nummer 1!

Heb taqwa en ken dat recht aan je man toe, als hij dat wil.

P.S Wat is mooier dan wanneer je in een land woont, waar dat mag en je stelt je man tevreden en je kan goed opschieten met zijn 2e vrouw?

 



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 22 juni 2004 om 05:29

Assalamoe alykoem,

mashAllah, helemaal mee eens, daar gaat het om, Allah gehoorzamen.

wassalaam,



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: moestafa
Geplaatst op: 23 september 2004 om 09:00
iki heb een vrouw en dat is meer als genoeg en
vaak luisterd ze ook niet
als ik 4 vrouwen had dan had ik oorlog maar waarschijnlijk ook meer
kinderen en ook dat is belangrijk dat er genoeg kinderen worden geboren
als moslim


Geplaatst door: ouarda
Geplaatst op: 23 september 2004 om 09:39

Ghair Insha Allah...

 

 



-------------
Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas


Geplaatst door: *Rahima*
Geplaatst op: 23 september 2004 om 10:32

Geachte Imaan,

ik ben het niet met je eens. stel dat ik een mooie vriendin had, en in de tijd van oorlog komt haar man om en mijn man vraagt aan mij of ze bij ons mag komen wonen (dan trouwt hij haar dus ook) dan zou ik ja zeggen. Maar als mijn vriendin nog thuis woont en ik woon met mijn man en mijn man zou dat vragen, zou ik altijd nee zeggen. Dat wil naar mijn mening niet zeggen dat ik geen goede imaan heb, want het is geoorloofd te weigeren. Ik ga niet ja zeggen om mijn tevreden te stellen (dat zou ik nooit doen) ik zou ja zeggen omdat IK het wil en niet mijn man. Mijn man (die ik nu nog niet heb) heeft mijn beslissingen te respecteren, en dat heeft niets met Allah welbehagen te maken. Een man en een vrouw horen te communiceren anders ontstaan er op de duur problemen, welke vrouw kan nu voortdurend toegeven aan haar man? Ik hoop dat jullie dat niet doen.

Enne.. feministes.. ontrouw bij hun op nummer 1? Hoe weet je dat en waar baseer je dat op?

Liefs Rahima



-------------
Leven is het meervoud van lef


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 23 september 2004 om 10:46

Assalamoe alykoem,

effe ter informatie, het is verboden om twee zussen van elkaar te trouwen,

Verboden zijn u uw moeders en uw dochters en uw zusters en uw vaders zusters en uw moeders zusters en uw broeders dochters en uw zusters dochters en uw minnen en uw zoogzusters en de moeders uwer vrouwen en uw stiefdochters, die uw beschermelingen zijn door uw vrouwen tot wie gij zijt ingegaan, maar als gij niet tot haar zijt ingegaan zal er geen zonde op u rusten en de vrouwen uwer eigen zonen (zign ook verboden) alsmede TWEE ZUSTERS TEZAMEN te hebben, met uitzondering van wat reeds voorbij is; gewis, Allah is Vergevensgezind, Genadevol; 4:23

wassalaam,



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: *Rahima*
Geplaatst op: 23 september 2004 om 10:50

oke, mijn koran kennis is niet zo goed!! ik verander het in "vriendin" oke?

 



-------------
Leven is het meervoud van lef


Geplaatst door: *Rahima*
Geplaatst op: 23 september 2004 om 10:51
wrm eigenlijk geen 2 zusters???

-------------
Leven is het meervoud van lef


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 23 september 2004 om 10:52

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

oke, mijn koran kennis is niet zo goed!! ik verander het in "vriendin" oke?

ok hoor, was niet aanvallend of so



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 23 september 2004 om 10:54

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

wrm eigenlijk geen 2 zusters???

Assalamoe alykoem,

omdat het in de koran staat, , al oegtayayn in het arabisch, twee zussen van elkaar.



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: moestafa
Geplaatst op: 23 september 2004 om 10:58
wat moet je doen als je vrouw niet wil luisteren naar haar man maar
gewoon haar gang gaat ik weet het niet ze doet soms maar wat en dan
ook nog schreeuwen als ze een boodschapje moetdoen of zo
het gaat gewoon om respect voor je man wee je

slaan hou ik niet van dat is niet goed
misschien luistert ze wel naar mijn moeder?

m ibrahim


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 23 september 2004 om 11:13

In eerste instantie geplaatst door moestafa

wat moet je doen als je vrouw niet wil luisteren naar haar man maar
gewoon haar gang gaat ik weet het niet ze doet soms maar wat en dan
ook nog schreeuwen als ze een boodschapje moetdoen of zo
het gaat gewoon om respect voor je man wee je

slaan hou ik niet van dat is niet goed
misschien luistert ze wel naar mijn moeder?

m ibrahim

Assalamoe alykoem,

ach ja, dat moet jij weten, jij kent je vrouw beter, jullie zijn niet getrouwd om te ruzieen, wees allebei volwassen,

WAAR GEHOORZAAMHEID VOOR ALLAH IS, IS ER ALTIJD LIEFDE

En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden, en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt. 30:21

wassalaam,



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: nouret_bo
Geplaatst op: 26 september 2004 om 14:57

 

asalam moestafa jij schreef:

 asalaslaan hou ik niet van dat is niet goed
misschien luistert ze wel naar mijn moeder?

m ibrahim
m,

wat bedoel je dat je gaat klagen bij je moeder, denk je daarmee ver tekomen je moet tegen je vrouw praten en zeggen dat je daar niet van gediend bent en misschien bedoelt je vrouw het helemaal niet zo en is ze gewoon gestrest of overspannen, en misschien ligt het wel aan jouw en heb je dat zelf niet door wees niet uit de hoogte en praat er met je vrouw over .

wa salam



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 30 september 2004 om 07:24

Assalaam alaykoum/Hallo allemaal,

SubhanAllah, mensen redeneren vanuit hun eigen wil en zien niet in dat Alles Allah's Wil is.

Ieder mens wilt bepaalde dingen, maar het loopt vaak niet zoals jij dat wil, want als de mens het voor het zeggen had, was de mensheid allang uitgestorven. Ik ben blij dat Allah swt alles bepaald en dat Hij voor ons zorgt (lucht, water, risq etc).

Dat Rahima het niet met mij niet eens is, is mij een zorg, als ik Allah swt maar tevreden stel. Ik leef om Allah swt te dienen, om Hem tevreden te stellen, ik leef niet om de mensheid tevreden te stellen, om Rahima achter me te krijgen. Dat is wel het laatste wat ik wil.

Beste Rahima, communicatie is waar het om draait, daar geef ik je gelijk in, maar mijn communicatie met mijn man is de Koran en de Soennah. Wanneer mijn man en ik op 1 lijn zitten, qua het streven naar het welbehagen van Allah swt, is dat voor mij het toppunt van communicatie. Jij wil je lusten nastreven, mijn man is enkel en alleen voor mij, dat is jouw gedachte. Alhamdoelilah deel ik die gedachte niet met jou.

Mijn man die mij vraagt, om een 2e vrouw te nemen, zal ik niet in de weg staan, een man die je goed behandeld, die je rechten niet heeft ontnomen, waarover je trevreden bent. Ik zou hem alles willen geven wat zijn hartje begeert, omdat ik juist zielsveel van hem en van Allah swt houdt.

Een man hoeft niet altijd een 2e vrouw te nemen, omdat het tussen jullie beide niet goed gaat, want dat is een Westerse redenering ('als je iets niet hebt, zoek je het elders'), mijn man hoeft niet een verklaring te geven. Hij is mij dat niet verschuldigd, als hij op de profeet vzmh wil lijken, zou ik hem daar alleen maar in steunen.

Allah swt heeft het toegestaan, de Profeet vzmh is onze beste voorbeeld en ik zou niets liever willen dan dat mijn man, mocht hij ervoor kiezen om een goede band op te bouwen mijn zijn 2e echtgenote (Hafsa, A'isah, onze beste voorbeeldvrouwen).

Rahima, ik wil absoluut niet op jouw lijken en ik denk ook niet dat je op mij wilt lijken, inshaAllah wil je wel lijken op Hafsa en A'isah (ra). Ik wel en inshaAllah zullen er vele zusters met mij zijn die dat ook willen.

FiaminAllah Imaan

P.S Wanneer de mens tevreden over je is en Allah swt ontevreden over je is, maar wanneer je Allah swt tevreden wilt stellen met het gevolg dat de mens ontevreden is, dan zal er een tijd komen, dat de mensen die ontevreden over je waren, tevreden over je zullen zijn. Stel Allah swt tevredenheid op nummer 1 en je zult een gelukkig mens zijn.



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: *Rahima*
Geplaatst op: 30 september 2004 om 09:15

Dan wens ik je veel succes, niet elke onenigheid is met Allah volgen op te lossen, naar mijn mening. En gelukkig ben ik niet zo onverschillig dat ik niet om de mening van anderen geef

 



-------------
Leven is het meervoud van lef


Geplaatst door: 3abd Arra7maan
Geplaatst op: 30 september 2004 om 09:28
Subhana Allah


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 30 september 2004 om 11:40

Salaam aleikum,
over die vier vrouwen. Er wordt hier even terug gesproken over gelijke aandacht: de nachten verdelen enzo. Volgens mij wordt hier over meer gesproken dan alleen over de uiterlijke dingen. Je kunt je vrouwen nooit gelijk behandelen. Dat is ten ene male praktisch onmogelijk. Daarom denk ik dat het een soort tussenfase is van het huwelijk met veel vrouwen, via een huwelijk met maximaal 4 vrouwen onder bepaalde voorwaarden naar een huwelijk tussen ��n man en ��n vrouw.

Als mijn man mij trouwens zou vragen om een tweede vrouw erbij te mogen nemen, heb ik ook als vrouw recht dit te weigeren. Is niets mis mee. Dat hoort de man ook te accepteren. Het is dus niet toegestaan dat je als man gewoon thuiskomt met een tweede vrouw.



-------------
Salaam happylady


Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 30 september 2004 om 17:05

Hoi Rahima en Happylady,

Rahima: Jouw onverschilligheid en je hoogmoedigheid naar Allah swt doen mij inzien, dat je de mens tevreden wilt stellen in plaats van Allah swt. Elke onenigheid is op te lossen, zolang je zoekt in de Koran en de Soennah. Dat je zegt, dat niet elke onenigheid op te lossen is, door Allah swt te volgen, laat al duidelijk zien, dat je niet zoekt in de Koran en de Soennah naar een oplossing.

Jouw opmerking dat ik onverschillig ben, omdat ik niet om de mening van anderen geef, valt bij mij in het verkeerde keelgat. Ik ben niet verplicht om achter jouw mening te staan. Ik hoor je mening, en verwerp het, that�s it!

Jij verwerpt mijn mening toch ook? Je hoeft me geen succes te wensen, want voor succes heb ik alleen Allah swt nodig.

Vr.G Imaan

P.S Voor Happylady: als jij je man weigert om een 2e vrouw te nemen, dan dien je je af te vragen, waar dat aan ligt. De Islam nemen in zijn totaliteit en niet alleen de roosjes die je lust.

Moge Allah swt jullie beide en iedere andere moslim en dwalende Leiden, succes zowel in dit leven als in het Hiernamaals.



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 30 september 2004 om 23:40

Salaam aleikum Imaan,
het is een feit dat je een tweede vrouw in jouw eigen huis mag weigeren. Daar is niets mis mee. Dus ik zie niet in waarom jij denkt dat ik alleen de leuke dingen wil. Ik geloof in een ��n op ��n relatie. Als mijn man pertinent een tweede vrouw wil, mag hij dat, maar dan heeft hij er weer ��n, want dan ga ik weg. Dan is mijn relatie blijkbaar niet zoals ik dat wil. Ik zou het heel erg vinden als ik dat zou horen. Iemand financieel ondersteunen, fine, maar trouwen en bij je in huis wonen... nee.

En het is mijn recht, dus ik zie niet in waarin ik fout zit.
Salaam happylady

P.S. Rahima een beetje kennende, denk ik niet dat ze onverschillig is over God. Zij (en ik) realiseren ons echter ook dat we in het dagelijks leven niet alleen leven. Dat kan heel goed samengaan, wat mij betreft.



-------------
Salaam happylady


Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 01 oktober 2004 om 17:51

Alaykoum wa Salaam oegt Happylady,

Ik denk dat Rahima oud en wijs genoeg is, om voor zichzelf op te komen, laat ik dat voorop stellen. Happylady, datgene wat ik zeg, is wat Allah swt heeft toegelaten. Allah swt heeft Zijn Wetten gemaakt voordat jij het levenslicht zag. Accepteer jij die Wet, dus dat je erin gelooft?

Vergelijking: zusters die geen hoofddoek dragen, maar die weten dat het een Plicht is en 'zusters' die geen hoofddoek dragen en die vinden dat het ook geen Plicht is.

Ik begrijp dat het moeilijk is en ik weet ook niet of ik het makkelijk zal accepteren, maar ik vraag Allah swt wel om leiding. Als jij erkent dat het de Woorden van Allah swt zijn, is dat al mashaAllah. Erkenning, daar begint het mee....maar wanneer je zegt dat het niet mag verwerp je de Koran, nietwaar?

Ik heb het geen enkele keren gehad dat de echtgenote mag weigeren of niet, wel zou ik van jou willen weten welke bewijzen je aanhaalt voor je argumenten?

Imaan



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Sjonny
Geplaatst op: 16 oktober 2004 om 06:35
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Ik heb het geen enkele keren gehad dat de echtgenote mag weigeren of niet, wel zou ik van jou willen weten welke bewijzen je aanhaalt vor je argumenten?

Imaan

Salaam alaikoem zuster. Volgens mij mag een vrouw in haar huwelijkscontract opnemen dat de man geen 2e vrouw mag nemen. Doet hij dat wel dan mag zij scheiden.

Wat betreft de 4 vrouwen gedoe en waarom vrouwen niet meerdere mannen mogen trouwen. Zakir Naik legt dat heel goed uit:

Why is a man allowed to have more than one wife in Islam? i.e. why is polygamy allowed in Islam?

http://www.drzakirnaik.com/pages/qanda/1.php - http://www.drzakirnaik.com/pages/qanda/1.php

If a man is allowed to have more than one wife, then why does Islam prohibit a woman from having more than one husband?

http://www.drzakirnaik.com/pages/qanda/2.php - http://www.drzakirnaik.com/pages/qanda/2.php



Geplaatst door: Noor al-Islaam
Geplaatst op: 16 oktober 2004 om 07:26

Salam Aleikum

Natuurlijk is het belangrijk om Allah tevreden te stellen en om niet naar de wensen van de mensen te kijken als ze niet overeenkomen met die van Allah!!!

Maar als ik heel eerlijk ben, als ik incha'allah ga trouwen, zou ik niet willen dat mijn een 2e, 3e of 4e vrouw neemt, dit is misschien geen excuus, maar ik hecht er vreselijk veel waarde aan als het gaat om de relatie met je echtgenoot, en dat zou niet goed lopen (denk ik) als er een andere vrouw zou zijn het maakt het vind ik veel specialer als jij degene bent voor hem en hij voor jou.

Het is maar een mening, maar wie weet wat Allah mij zal brengen en ons allen incha'allah!!!

Salam aleikum



-------------


Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 16 oktober 2004 om 08:35

Assalaam alaykoum

 

Een gezegende Ramadan toegewenst

Ter verheldering, dienen we te luisteren naar Allah swt en dat zowel man als vrouw goed moeten weten, hoe we dienen te handelen. Mannen dienen goed na te denken willen zij een 2e vrouw nemen en de vrouwen dienen goed na te denken, door gauw te roepen dat het niet mag, dat de man toestemming nodig heeft etc. We willen allemaal lijken op de vrouwen van de Profeet vzmh, nietwaar? Kwamen zij met argumenten, dat het in het contract moet worden opgeschreven etc?

 

Allah swt weet het Beste

 

Hieronder een antwoord van al-yaqeen.com

 

Het trouwen van een tweede vrouw

Vraag:Als de man wil trouwen, terwijl hij al getrouwd is, heeft hij dan toestemming van zijn eerste vrouw? Wordt de vrouw ervoor beloond als ze geduld heeft en het accepteert dat haar man een tweede, of voor wat dat betreft een derde of vierde vrouw neemt?

Vraag ontvangen op 30 januari 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is niet verplicht om toestemming te vragen aan de eerste vrouw(en) en het behoort niet tot de voorwaarden van totstandkoming van de tweede huwelijksakte dat de eerste vrouw(en) haar toestemming moet geven. Wel is het aangeraden voor degene die met meerdere vrouwen wenst te trouwen om hierover zorgvuldig na te denken en om dit onderwerp grondig te bestuderen. Dit voornamelijk omdat degenen die met meerdere vrouwen wensen te trouwen in eerste instantie vaak slechts denken aan hun lichamelijke genoegdoening en niet aan de overige rechten die hieraan verbonden zijn, zoals het recht van iedere vrouw op een eigen woning, gelijke behandeling als het gaat om onderhoud en recht op samenzijn, overnachting e.d. Als echter ��n van de vrouwen uit eigen wil afstand doet van ��n of meer van haar rechten, dan is dit toegestaan.

Daarnaast is het vaak zo dat sommige mannen verbaasd reageren als zijn eerste vrouw op de hoogte wordt gebracht van zijn huwelijk met een tweede vrouw, en dan dreigt om te vertrekken als hij niet van de andere scheidt. Vaak is het zelfs zo dat hij kinderen heeft met deze eerste vrouw, wat de zaak alleen maar nog ingewikkelder maakt en wat er vaak toe leidt dat hij van de tweede vrouw scheidt uit angst voor de toekomst van zijn kinderen. Zo wordt de tweede vrouw benadeeld zonder dat zij dit heeft verdiend.

De man dient daarom altijd goed van te voren na te denken, zijn vrouw te raadplegen en haar mening te vragen. Weet hij dat zij daartegen is en hij niet zonder haar en zijn kinderen kan, dan kan hij maar beter niet aan een tweede vrouw beginnen om zichzelf en een mogelijke toekomstige vrouw, zodoende veel ellende te besparen.

Tenslotte adviseren wij eenieder die van plan is een tweede vrouw te trouwen om eerst te kijken naar zijn financi�le gesteldheid, vervolgens zijn vrouw te raadplegen en met haar hierover te praten. Daarna kan hij bepalen wat de beste manier is om dit te realiseren.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: happylady3113
Geplaatst op: 16 oktober 2004 om 18:03

Het is niet verplicht toestemming te vragen???? Ongelofelijk! Daar gaat mijn idee over hoe een huwelijk zou moeten zijn. Man en vrouw dienen met elkaar te overleggen, zeker over dit soort ontzettend belangrijke dingen. Zou je dat niet erg vinden, Imaan??  Niet om je aan te vallen, maar het zou me gewoon heel erg pijn doen als mijn man ineens aan kwam met een tweede vrouw  



-------------
Salaam happylady


Geplaatst door: Noor al-Islaam
Geplaatst op: 17 oktober 2004 om 04:45

Salam Aleikum

integendeel, ik had ergens gelezen dat het verplicht was om te overleggen met de vrouw!???



-------------


Geplaatst door: *Rahima*
Geplaatst op: 17 oktober 2004 om 07:53
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Hoi Rahima en Happylady,

Rahima: Jouw onverschilligheid en je hoogmoedigheid naar Allah swt doen mij inzien, dat je de mens tevreden wilt stellen in plaats van Allah swt. Elke onenigheid is op te lossen, zolang je zoekt in de Koran en de Soennah. Dat je zegt, dat niet elke onenigheid op te lossen is, door Allah swt te volgen, laat al duidelijk zien, dat je niet zoekt in de Koran en de Soennah naar een oplossing.

Jouw opmerking dat ik onverschillig ben, omdat ik niet om de mening van anderen geef, valt bij mij in het verkeerde keelgat. Ik ben niet verplicht om achter jouw mening te staan. Ik hoor je mening, en verwerp het, that�s it!

Jij verwerpt mijn mening toch ook? Je hoeft me geen succes te wensen, want voor succes heb ik alleen Allah swt nodig.

Vr.G Imaan

P.S Voor Happylady: als jij je man weigert om een 2e vrouw te nemen, dan dien je je af te vragen, waar dat aan ligt. De Islam nemen in zijn totaliteit en niet alleen de roosjes die je lust.

Moge Allah swt jullie beide en iedere andere moslim en dwalende Leiden, succes zowel in dit leven als in het Hiernamaals.

Dat is dan het verschil tussen jou en mij, ik denk namelijk niet dat elk probleem met de Koran en de Soennah op te lossen zijn, ik denk dat daar meer de grondslag voor een oplossing ligt en dat je als stel zelf het probleem op basis daarvan moet oplossen, of dat lukt, lang niet altijd denk ik. Waarom zijn er anders zoveel conflicten in de wereld (Isra�l)? Volgen al die moslims de Koran en de Soennah niet volgens jou?
En ik noem dat niet onverschillig en hoogmoedig, ik noem dat zelf nadenken.

Nog wat, ik denk dat wij verschillen in mening over de essentie van een discussie: voor mij is die nameljik: Een stelling geven, die verdedigen met een mening gebaseerd op argumenten. De ander denkt over die mening en argumenten na, en geeft dan weer tegenargumenten (dat is iets anders dan erachter staan). Dat jij iemand anders mening leest en verwerpt (tenzij je het ermee eens bent, denk ik?), duid erop dat je er dus niet over nadenkt, zolang die mening niet strekt met de jouwe. Dit noem ik eenzijdig discusseren en zo zul je nooit je horizon verbreden, je zult altijd komen met dezelfde beredenering, met dezelfde argumenten zonder dat je "echt" reageert op de ander zijn mening. Maar dat moet je natuurlijk zelfweten, als jij in dat cirkeltje wilt blijven hangen

Liefs Rahima

Ps. Ik kan inderdaad voor mezelf reageren, maar ik vind het zeer prettig dat als ik er even niet ben, dat Happylady er even iets over zegt. Zou ik ook voor haar doen namelijk. Dat heeft niet te maken met voor een ander praten, maar elkaar even steunen.



-------------
Leven is het meervoud van lef


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 14:07

assalaam alaikoem,

even een vraagje voor de mannen... hoe zouden jullie het vinden als je vrouw er een tweede man bij zou nemen? zou je je eigen dan niet buitengesloten voelen? zou je niet denken : "waarom wil zij een 2de man?""ben ik niet goed genoeg voor haar?" weet dat dat niet gebruikelijk is in jullie cultuur maar stel... probeer je je te verplaatsen in een vrouw haar standpunt.

assalaam alaikoem.

gr. Tarah

 



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 14:11

Assalaam alaykoum zuster Happylady en de anderen

Mijn man zal niet zomaar binnen komen vallen met een vrouw, maar hij heeft niet mijn instemming nodig, om een 2e vrouw te trouwen. Een man die praktiseert heeft het er met je over en zal er met je over praten, maar hij heeft mijn toestemming niet nodig. Ik vind het echt niet erg, omdat vele vrouwen ons voor zijn gegaan. De vrouw is jaloers, ik ben zelf ook wel jaloers, daar ben ik heel eerlijk in, maar ik zoek toevlucht bij Allah swt hiervoor.

De vrouwen van de profeet vzmh zijn mijn voorbeelden en inshaAllah kan ik op hen lijken. Wanneer mijn man een 2e vrouw wil, zal ik hem niet in de weg staan, omdat ik hem altijd wil gehoorzamen, zolang het binnen de grenzen van de Islam is. Ik streef niet naar het aardse, maar naar Al Aghiera.

Je zuster Imaan

P.S Noem dit niet normaal.....etc....ik vind het de Normaalste zaak, want niemand minder dan Allah swt heeft dit bepaald.



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Noor al-Islaam
Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 14:17

Salam Aleikum,

MachaAllah, moge Allah jou en ons allen op de vrouwen van profeet Mohammed vzmh doen lijken, amien!



-------------


Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 15:28

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Dat is dan het verschil tussen jou en mij, ik denk namelijk niet dat elk probleem met de Koran en de Soennah op te lossen zijn, ik denk dat daar meer de grondslag voor een oplossing ligt en dat je als stel zelf het probleem op basis daarvan moet oplossen, of dat lukt, lang niet altijd denk ik. Waarom zijn er anders zoveel conflicten in de wereld (Isra�l)? Volgen al die moslims de Koran en de Soennah niet volgens jou?
En ik noem dat niet onverschillig en hoogmoedig, ik noem dat zelf nadenken.

Daar ben ik het helemaal mee eens, Rahima. Als ik een tekst serieus neem, dan probeer ik de intentie te begrijpen, dan probeer ik die verstandelijk te benaderen, evenals ik de situatie en argumenten van iemand waarmee ik een conflict zou kunnen hebben zou proberen te begrijpen om tot een oplossing te kunnen komen.

 

In eerste instantie geplaatst door Tarah

even een vraagje voor de mannen... hoe zouden jullie het vinden als je vrouw er een tweede man bij zou nemen? zou je je eigen dan niet buitengesloten voelen?

Zeker, Tarah. In de maatschappij waarin wij leven is het nooit absoluut nodig om iemand middels een huwelijk op te vangen. De gedachte aan je geliefde die een andere partner kiest doet mij dan ook denken aan in de steek gelaten worden, aan opgegeven worden voor de ander die nog 'fris' is, misschien omdat je partner niet de strijd aan wil hoeven om te groeien samen met jou. Ik zou het interpreteren als mijn partner die mij opgeeft. Het lijkt me eenzaam en triest. En de gedachte dat ik een vrouw waarvan ik houd daarmee confronteer geeft eigenlijk hetzelfde gevoel. Wat mij betreft beter geen relatie en kinderen dan ��n waarin de partners elkaar niet serieus nemen, zich niet inleven in elkaar, geen moeite doen om aan elkaar te groeien in een streven naar harmonie.



Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 16:03

Assalamoe alykoem,

natuurlijk is het beter om toestemming te vragen van de vrouw (of vrouwen ), maar wat we moeten weten, we kunnen niet zeggen; "het is verplicht" omdat we daar geen bewijs voor hebben, als die er is, dan wil ik het wel graag, dus om te zeggen "toestemming vragen is verplicht in de islam" verzin je iets aan de islam dat niet van de islam is. als je zegt "toestemming is verplicht (of zeer gewenst) om de volgende omstandigheden..bla bla...." dan zal het wel kunnen, dus niets aan de islam toekennen wat niet van de islam is, anders ben je bezig met regels aan het creeren binnen de islam wat alleen Allah en Zijn boodschapper daar recht op hebben.

...Zeg: "brengt jullie bewijzen, als jullie waarachtig zijn" 2:111

ik hoop dat het duidelijk is,   

wassalaam,



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 07:05

 

Zeker, Tarah. In de maatschappij waarin wij leven is het nooit absoluut nodig om iemand middels een huwelijk op te vangen. De gedachte aan je geliefde die een andere partner kiest doet mij dan ook denken aan in de steek gelaten worden, aan opgegeven worden voor de ander die nog 'fris' is, misschien omdat je partner niet de strijd aan wil hoeven om te groeien samen met jou. Ik zou het interpreteren als mijn partner die mij opgeeft. Het lijkt me eenzaam en triest. En de gedachte dat ik een vrouw waarvan ik houd daarmee confronteer geeft eigenlijk hetzelfde gevoel. Wat mij betreft beter geen relatie en kinderen dan ��n waarin de partners elkaar niet serieus nemen, zich niet inleven in elkaar, geen moeite doen om aan elkaar te groeien in een streven naar harmonie

salaam alikoem,

dankjewel voor je reactie Martinuzzz, maar ik vraag me ook af hoe mannen ertegenaan kijken die zelf wel vinden dat ze er een 2de vrouw bij mogen nemen... hoe die zich zouden voelen als hun vrouw zou zeggen dan wil ik er een 2de man bij...

salaam alikoem.

gr. Tarah



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 16:09

Assalaam alaykoum,

InshaAllah halen we allen het eind van de Ramadan. Beste Rahima, ik heb alleen de Koran en de Soennah nodig, al mijn antwoorden kan ik daarin terug vinden. We zoeken vaak niet in de Koran & de Soennah, dat is waar het mis gaat.

Als jij vindt dat ik geen mening heb, dat ik niet nadenk, dat ik alles aanneem, zonder erover na te denken, wil ik je veel succes wensen op de Dag des Oordeels, voor het veroordelen van mij.

Ik streef niet naar jou tevredenheid, zuster, maar naar die van Allah swt.

De Koran en de Soennah gaan voor alles, staan bij mij op nummer 1 en ik zal inshaAllah niet zwichten voor de Mensheid.

Ik zal hiermee mijn mening afsluiten, want de discussie blijft onnodig verdergaan. Een 2e vrouw nemen, of een 3e of een 4e, dat mag en kan. De Islam hoeft zich niet aan te passen aan ons, wij dienen ons aan te passen aan de Islam.

Elk woord dien je te nemen en niet alleen datgene wat gemakkelijk voor je is.

Succes bij het bevorderen van je kennis.

Imaan



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 16:29
Een 2e vrouw nemen, of een 3e of een 4e, dat mag en kan. De Islam hoeft zich niet aan te passen aan ons, wij dienen ons aan te passen aan de Islam.

Elk woord dien je te nemen en niet alleen datgene wat gemakkelijk voor je is.

"Elk woord dien je tot je te nemen (..)" Goed, maar dat betekent niet dat je daar ook hetzelfde gevolg aan moet geven als men in de maatschappij van 1400 jaar geleden. De bedoeling van de Qur'�n leidt in deze tijd in Nederland mijns inziens in veel gevallen tot een andere conclusie en dat geldt zeker voor deze polygamiekwestie. Dat iemand probeert Qur'�n en Sunna te vertalen naar deze tijd door te zoeken naar de bedoeling van wat geschreven is betekent niet dat men 'alleen datgene wat gemakkelijk' is neemt (of begrijp ik je verkeerd en bedoel je dat niet? in dat geval mijn excuses).
(Misschien ter verduidelijking: ik meen dus ook niet dat daarbij de islam aan deze tijd aangepast wordt. Het is dezelfde islam waarvan de bedoelingen uitgelegd zijn naar deze tijd. In mijn optiek verander je de geest van de islam eerder door niet meer naar de bedoeling van een gebod te kijken, maar de gevolgtrekking die men er 1400 jaar geleden aan gaf te volgen zonder eerst naar de achterliggende intentie van het gebod te kijken. Maar goed, laat ik de soep wat minder heet opdienen: in de meeste gevallen zal de conclusie in beide gevallen ongeveer hetzelfde zijn, denk ik.)
Sorry als mijn reactie wat vervelend overkomt, maar ik krijg soms de indruk dat mensen die menen dat het god's bedoeling is om de Sunna ten allen tijde letterlijk te nemen (waar je de Qur'�n mijns inziens onrecht mee aan doet) met een beetje dedain aankijken tegen mensen die daar een andere opvatting over hebben. Mijn excuses dat ik die reactie bij jou plaats. Het is niet persoonlijk bedoeld.

Ma3a s sal�ma.



Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 17:30

Assalamoe alykoem Martinuzz,

allemaal mooi gezegd, maar welke conclusie moet ik trekken uit je tekst , dat polygamie niet hoeft (of erger nog "niet mag") in deze tijd

ps. eigenlijk dezelfde discussie als gister...

wassalaam,



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 19:19

wa 3aleykumu s sal�m, Abou Jabir!

Het enige dat ik wilde zeggen, eigenlijk, is dat het leven volgens de Qur'�n  hier en nu niet betekent dat je concreet op hetzelfde uitkomt als de profeet 1400 jaar geleden, ook al gebruik je de woorden en daden van de profeet om de Qur'�n te begrijpen. Inderdaad, dezelfde discussie als gisteren  

Wat betreft de praktijk van polygamie betreft - hoewel ik in mijn vorige post niet speciaal iets daarover wou zeggen - is de situatie in het Nederland van nu heel anders dan in de 7ij�z in de tijd van de profeet. De Qur'�n lijkt het huwen met meerdere vrouwen te billijken uit sociale overwegingen (en stelt er dan nog beperkingen aan) waarvoor de grond in het Nederland van nu is weggevallen: mensen die zichzelf niet kunnen bedruipen hoeven niet meer opgevangen te worden in een huwelijk. Maar.. ik weet niet eens of ik alles in de tekst wel lees zoals het bedoeld is. Ik kan dus niet zeggen wat de islam daarover zegt. Dat zou ik alleen kunnen als ik een goede kennis had van de 'a7�d�th die hierover gaan. In de Qur'�n wordt polygamie duidelijk niet verplicht gesteld (wel ontmoedigd), maar om te kunnen zeggen in hoeverre het zou mogen volgens de islam, zou men ook moeten weten wat daar in de sunna aan argumenten voor aangedragen wordt (voor zover) en zou men moeten beredeneren in hoeverre die argumenten in het Nederland van nu nog geldig zijn.
(Ik mis dus de kennis om hier een expos� over te houden dat wat bijdraagt aan deze thread.)

wa s-sal�m.



Geplaatst door: Akbash
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 05:47

De KOran spreekt zich zelf tegen mijn inziens, lees de verzen maar eens door:

4:3. En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

Het zou dus alleen toegestaan zijn als je de vrouwen gelijkwaardig zou behandelen.
Maar wat zegt vers 4:129 over de mogelijkheid van de man om meerdere vrouwen gelijk te behandelen:


4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.


"Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen.", dus het is onmogelijk volgens Allah, waarmee ik me gelijk afvraag waarom vers 4:3 is nedergedaalt?
Misschien kan iemand dit toelichten??

gr Akbash



Geplaatst door: A_en_S
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 07:26

Akbash, goed lezen.

en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten..

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

Dit is dus de tip waardoor je beide vrouwen probeert gelijk te behandelen! Je kan iemand ook niet geheel gelijk behandelen! Je kan van de een altijd wat meer houden dan van de ander, maar je dient ze beide rechtvaardig te behandelen. Dwz je tijd, geld etc. niet aan de een besteden en de ander niets.



-------------
Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!


Geplaatst door: Akbash
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:41

Misschien ben ik daar te stom voor hoor, maar ik zie niet wat je bedoelt A_en_S, een toelichting zou op zijn plaats zijn.

Als een man met meerdere vrouwen wil trouwen is het toch voorgeschreven om ze gelijk te behandelen, of komt er nou een "maar" bij kijken?

vr.gr Akbash



Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:01
De kritiek die jij aanhaalt is een bekende, Akbash. Het zal misschien zijn bedoeling hebben dat het er zo staat en misschien staan er in de sunna wel weer dingen die die bedoeling verhelderen. In elk geval wijst alles in deQur'�n erop dat het in elk geval in de meeste gevallen beter is om niet meer dan 1 vrouw te trouwen.
Ik neem ook aan dat polygamie ook slechts vermeld wordt omdat dat daar in die tijd veel voorkwam. Ik zie deze verzen dan ook als verzen om polygamie daar waar het voor komt te ontmoedigen, om mannen stil te laten staan bij de keerzijden ervan alvorens ze meerdere vrouwen trouwen (zo dat volgens gewoonte en wetgeving ter plekke al mogelijk is 'in the first place').


Geplaatst door: A_en_S
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:59

Ok, nog een poging dan:

Quote:
Akbash, goed lezen.

4:3 ...en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten..

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

Dit is dus de tip waardoor je beide vrouwen probeert gelijk te behandelen! Je kan iemand ook niet geheel gelijk behandelen! Je kan van de een altijd wat meer houden dan van de ander, maar je dient ze beide rechtvaardig te behandelen  Dwz je tijd, geld etc. niet aan de een besteden en de ander niets.

4:3 Als je dus bij voorbaat weet! dat je ze niet rechtvaardig kunt behandelen, qua tijd, geld, aandacht etc. dan dien je niet met meerdere vrouwen te trouwen. Dat staat er duidelijk in. Vervolgens 4:129, daar staat precies hetzelfde. VOLKOMEN gelijkheid is niet mogelijk, dat weet iedereen. Zelfs je kinderen behandel je niet volkomen gelijk. Maar je dient ze dus beide RECHTVAARDIG te behandelen (maar NEIGT niet geheel tot ��N!)!!! Rechtvaardig en volkomen gelijkheid zijn niet dezelfde dingen. Begrijp je het nu?

Wassalaam, Doei,

Soumaya



-------------
Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!


Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 10:38

Assalaam alaykoum Martinuzz en ieder ander

Hoewel ik had gezegd dat het voor mij een afgesloten zaak was, kom ik hierop terug. Beste Martinuzz, als mijn man een 2e vrouw wil, waarom zou dat niet kunnen? Wanneer je een goede relatie hebt, dan nog kan het zijn dat je man een 2e vrouw wil (niet alleen voor de lusten), wat het Westen denkt. Maar om de Ummah te versterken. Ik sta helemaal achter me man, wanneer we in een land wonen waar het mag, zoals in S.Arabie dat hij een 2e vrouw neemt, meer kinderen en inshaAllah meer baraka.

Misschien komt mijn reactie over alsof de vrouw geen rechten heeft etc, maar die heeft ze degelijk. De mannen dienen in te zien, dat dit een hele zware taak is en dat ze allen ter verantwoording voor worden geroepen.

Imaan

P.S Er zijn mannen die vrouwen rechtvaardig behandelen, hen kan onderhouden, maar niet durven te vragen aan de 1e vrouw, om een 2e vrouw. Deze vrouwen moeten bij zichzelf te rade gaan, want wat je je man ontneemt, zal Allah swt je op de Dag des Oordeels ontnemen.



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 11:16
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum Martinuzz en ieder ander

wa 3alaykumu s sal�m,

Hoewel ik had gezegd dat het voor mij een afgesloten zaak was, kom ik hierop terug. Beste Martinuzz, als mijn man een 2e vrouw wil, waarom zou dat niet kunnen? Wanneer je een goede relatie hebt, dan nog kan het zijn dat je man een 2e vrouw wil (niet alleen voor de lusten), wat het Westen denkt. Maar om de Ummah te versterken. Ik sta helemaal achter me man, wanneer we in een land wonen waar het mag, zoals in S.Arabie dat hij een 2e vrouw neemt, meer kinderen en inshaAllah meer baraka.

Ik zeg niet dat het niet zou kunnen daar waar de wetgeving het toe staat. Ik heb alleen willen betwisten dat het volgens de islam goed zou zijn per se, laat staan verplicht (maar nogmaals: misschien zijn er 'a7�d�th die ik niet ken die op dit punt in specifieke situaties tot een ander oordeel leiden).

P.S Er zijn mannen die vrouwen rechtvaardig behandelen, hen kan onderhouden, maar niet durven te vragen aan de 1e vrouw, om een 2e vrouw. Deze vrouwen moeten bij zichzelf te rade gaan, want wat je je man ontneemt, zal Allah swt je op de Dag des Oordeels ontnemen.

Maar het ging toch niet om wat de man zou willen?
wa s sal�m.



Geplaatst door: Akbash
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 13:27

4:3 Als je dus bij voorbaat weet! dat je ze niet rechtvaardig kunt behandelen, qua tijd, geld, aandacht etc. dan dien je niet met meerdere vrouwen te trouwen. Dat staat er duidelijk in. Vervolgens 4:129, daar staat precies hetzelfde. VOLKOMEN gelijkheid is niet mogelijk, dat weet iedereen. Zelfs je kinderen behandel je niet volkomen gelijk. Maar je dient ze dus beide RECHTVAARDIG te behandelen (maar NEIGT niet geheel tot ��N!)!!! Rechtvaardig en volkomen gelijkheid zijn niet dezelfde dingen. Begrijp je het nu?

Ja ja ik voel waar je heen wil, nog even.... ja ik zie het, daar zit wat in!
Ik ging er van uit dat om rechtvaardig te zijn tegenover je vrouwen je ze gelijk moet behandelen, en al zeg ik het zelf, daar zit ook wat in, vind je niet?
Ondanks dat rechtvaardigheid en gelijkheid ieder als woord gezien een andere betekenis hebben, zijn ze in dit verbandaan elkaar gerelateert.

Volgens mij is het  onmogelijk voor een man in een relatie met meerdere vrouwen, om ze zowel gelijk als rechtvaardig te behandelen.
Maar je hebt mij overtuigt Soumaya.

vr.gr Akbash

 


 



Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 18:49
In eerste instantie geplaatst door Akbash

(..) rechtvaardigheid en gelijkheid ieder als woord gezien een andere betekenis hebben

Als je naar de arabische tekst kijkt is de oplossing toch niet zo makkelijk. In beide verzen wordt namelijk hetzelfde werkwoord gebruikt: "3adala". De ene keer is dat vertaald in de vertaling die hierboven wordt geciteerd met 'rechtvaardig behandelen' en de andere keer met 'gelijkheid handhaven'. Het adjectief 'volkomen' (in 'volkomen gelijkheid handhaven') komt in de arabische tekst ook niet terug.

Dus: in de arabische tekst wordt in beide verzen hetzelfde werkwoord gebruikt. Vervoegd naar de 2e persoon mannelijk meervoud staat er "ta3dil�". In principe zijn beide vertalingen uit de vertaling die hierboven geciteerd wordt wel goed, denk ik. De betekenis van gelijkheid is in elk geval inherent aan het woord: veel woorden die hiervan afgeleid zijn hebben dat ook in zich: in evenwicht brengen, effenen, gelijk zijn, overeenkomstig.. allemaal woorden die uit dezelfde wortel afgeleid kunnen worden.

Overigens kan je ook gewoon zeggen dat de hierboven geciteerde Qur'�n-vertaling simpelweg niet goed is op dit punt. De vertaling die ik zelf heb gebruikt wel eenzelfde nederlands woord (in 4:3 "indien gij ducht niet billijk te zijn" en in 4:129 "En gijlieden zult niet in staat zijn onder de vrouwen billijkheid te betrachten"). Merk ook op dat het adjectief 'volkomen' of iets in die geest ook niet is toegevoegd in de vertaling die ik gebruik. (ik gebruik de vertaling van Prof. Dr. J.H. Kramers - 1e druk 1956 - die overigens na zijn dood in zijn nalatenschap werd gevonden!!)



Geplaatst door: Akbash
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 02:46

Ik ging er van uit dat om rechtvaardig te zijn tegenover je vrouwen je ze gelijk moet behandelen, en al zeg ik het zelf, daar zit ook wat in, vind je niet?

Inderdaad Martinuzz, nadat ik mijn eerder geplaatste bericht had gepost heb ik nog de engelse vertaling nagekeken, (want ik had al sterk het vermoeden dat in de Arabische grondtext hetzelfde woord gebruikt zou worden voor "gelijkheid" en "rechtvaardigheid",) en inderdaad wordt het woord "Just" en "justly" hiervoor gebruikt.

Rechtvaardigheid en gelijkheid werden dus afgeleid van hetzelfde Arabische woord, en zouden dus dezelfde betekenis moeten hebben.
Toch snap ik A en S wel op de manier hoe ze redeneerd.
Maar nu blijkt dan toch weer dat vanuit de grondtext bekeken, beide woorden dezelfde betekenis zouden moeten hebben.Interessant

vr.gr Akbash



Geplaatst door: A_en_S
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 04:24

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barrakatoehoe,

Goh Akbash, was eindelijk eens blij gelijk te krijgen!

Martinuzz, dat kan misschien wel zo zijn. Maar hoop dat je het met me eens bent dat het nutteloos is om 2 dezelfde woorden met dezelfde betekenis in 1 ZIN te zetten? Ik spreek zelf nog geen arabisch, dus kan op dit punt helaas nog niet mee discussieren. Maar inchaALlah, zal ik navraag doen bij een Imam.

Wassalaam,

Soumaya..



-------------
Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!


Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 06:10

wa 3alaykumu s sal�m, Soumaya,

Er staan niet twee dezelfde woorden in 1 zin. Het woord staat de ene keer in an-nis�'  '�ya 3 (4:3) en de andere keer in '�ya 129 (4:129). Als je er meer over wilt weten, kan je beter ook in de sunna kijken, denk ik.

Groetjes,



Geplaatst door: A_en_S
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:15

Ohwww.. Als je het zo bedoelt, heeft deze discussie toch helemaal geen zin? Akbash gaf aan dat aya 4:129 aya 4:3 tegenspreekt!

Quote (niet volledig)

De KOran spreekt zich zelf tegen mijn inziens, lees de verzen maar eens door:

4:3. En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

In welke versie je het verhaal ook ziet, dat doet de Qor'aan dus niet! Zichzelf tegenspreken dus. Dat wilde ik even weten (of dat wist ik al, maar wilde het dus kwijt).

Wassalaam, Soumaya..



-------------
Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!


Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:23
Op zich spreekt de Qur'�n zichzelf hier niet tegen nee, denk ik: het trouwen van meerdere vrouwen wordt ontmoedigd. De vraag blijft alleen hoe je de ruimte moet interpreteren die 4:3 daarvoor laat.

(Maarrr: mijn opmerking was alleen bedoeld opdat jullie er niet over zouden argumenteren op basis van het misverstand dat er in beide verzen een net even verschillend woordgebruik is - wat dus niet zo is.)


Geplaatst door: A_en_S
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:29

Nee, dat bedoel ik. De reden van mijn inmenging in deze discussie, was puur het bericht van Akbash. En aangezien dat niet het geval is (alhoewel ik mijn oplossing ook heel mooi vond) is dat voor mij voldoende..



-------------
Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!


Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 16:58

Assalaam alaykoum Matinuzz,

Het gaat niet om wat de man wilt, het gaat om wat Allah swt wilt. De man die daadwerkelijk praktiseert zou altijd te tevredenheid van Allah swt zoeken. Daar gaat het om, niet om wat je als mens wil, want de mens wil altijd zijn lusten bevredigen (eten/drinken, seksuele gemeenschap etc). Wat wil Allah swt en geef daar gehoor aan. Ik hoop dat ik zo duidelijk ben en anders moet je het aangeven.

Imaan



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Martinuzz
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 17:03

wa s sal�m 3alaykum, Imaan!

Het is helemaal duidelijk wat je bedoelt!

Ma3a s sal�ma!



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 17:11
Moge Allah swt ons nog meer duidelijkheid scheppen, zodat we inshaAllah sterker kunnen worden in het belijden van de Islam.

-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: tolika
Geplaatst op: 23 november 2004 om 08:07

een man mag 4 vrouwen maar daar staan ook regels en rechten tegenover.

hij mag pas trouwen als zijn huidige vrouw ziek is of geen sexuele behoefte meer heeft, dat is zijn recht.

daarnaast staat ook gelijke behandeling, phisique en financieel.

het is niet zo dat hij zomaar mag trouwen, er moet een reden zijn.

en niet denken van o die lijkt mij leuk daar wil ik mee trouwen , zo werkt dat niet.

er zal wel een goed reden voor zijn dat een man 4 vrouwen mag huwen anders had allah het wel verboden . ik denk dat we er wel over jaren achter komen,wat  prezies het gunst er van is .

En trouwens er worden met de jaren meer meisjes dan jongens op de wereld gebracht .

en allahu aglam

 



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 25 november 2004 om 16:47

Assalaam alaykoum zuster,

We hebben er geen jaren nodig voor, om in te zien, wat de gunsten zijn. Je hoeft alleen maar de Koran en de Hadieth erop na te slaan en je ziet wat de gunsten zijn.

Imaan

P.S Zou je nog je bewijzen willen geven?

 



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Akbash
Geplaatst op: 26 november 2004 om 06:47

tolika zei:

er zal wel een goed reden voor zijn dat een man 4 vrouwen mag huwen anders had allah het wel verboden . ik denk dat we er wel over jaren achter komen,wat  prezies het gunst er van is.

Die reden is heel simpel, zoals vele zaken beschreven in Koran en Ahadith, je moet het zien in de context van de tijd waarin de Islamitische geschriften zijn verschenen.
Zoals we kunnen lezen in de overleveringen en Koran, waren er in de tijd van Mohammed, en erna, vele veldslagen.
In die veldslagen sneuvelden vele mannen, zodat er logischer wijze een vrouwen overschot ontstond.
Vanuit sociaal economisch oogpunt bekeken was het voor de vrouwen, die alleen kwamen te staan door het overlijden van hun man tijdens een van de vele veldslagen, van levens belang om de "bescherming" van een man te hebben.
Vandaag de dag, is dit niet meer nodig omdat de verhouding mannen-vrouwen redelijk in evenwicht is en tevens kan een aleenstaande vrouw vandaag de dag goed voor zich zelf zorgen.


En trouwens er worden met de jaren meer meisjes dan jongens op de wereld gebracht

Dit is volgens mij niet juist, er is en was meestal (op wereld niveau) een licht geboorte overschot van mannen.

 

 



-------------
"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."





Geplaatst door: Noor al-Islaam
Geplaatst op: 26 november 2004 om 06:56
Nee volgens mij is het wel zo, de vrouwen waren altijd al in de meerderheid.

-------------


Geplaatst door: Akbash
Geplaatst op: 26 november 2004 om 07:40

In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

Nee volgens mij is het wel zo, de vrouwen waren altijd al in de meerderheid.

Ik beweer, en nu met zekerheid, dat er een licht geboorte overschot is van mannen.

Frapant is dat dit mannelijk geboorte overschot ten opzichte van vrouwen ook in de dierenwereld voorkomt.

Voor informatie betrefende de samenstelling van de wereld bevolking:

http://www.census.gov/ipc/prod/wp02/wp-02.pdf#page=101 - http://www.census.gov/ipc/prod/wp02/wp-02.pdf#page=101



-------------
"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."





Geplaatst door: Noor al-Islaam
Geplaatst op: 26 november 2004 om 07:46
Ojaa kan wel! bedankt voor de info!

-------------


Geplaatst door: tolika
Geplaatst op: 29 november 2004 om 13:27

bedankt broeders en zusters

zo leren we van mekaar

salamo galaykoum



Geplaatst door: Boedha
Geplaatst op: 12 december 2004 om 04:30
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum/Hallo allemaal,

SubhanAllah, mensen redeneren vanuit hun eigen wil en zien niet in dat Alles Allah's Wil is.

Ieder mens wilt bepaalde dingen, maar het loopt vaak niet zoals jij dat wil, want als de mens het voor het zeggen had, was de mensheid allang uitgestorven. Ik ben blij dat Allah swt alles bepaald en dat Hij voor ons zorgt (lucht, water, risq etc).

Dat Rahima het niet met mij niet eens is, is mij een zorg, als ik Allah swt maar tevreden stel. Ik leef om Allah swt te dienen, om Hem tevreden te stellen, ik leef niet om de mensheid tevreden te stellen, om Rahima achter me te krijgen. Dat is wel het laatste wat ik wil.

Beste Rahima, communicatie is waar het om draait, daar geef ik je gelijk in, maar mijn communicatie met mijn man is de Koran en de Soennah. Wanneer mijn man en ik op 1 lijn zitten, qua het streven naar het welbehagen van Allah swt, is dat voor mij het toppunt van communicatie. Jij wil je lusten nastreven, mijn man is enkel en alleen voor mij, dat is jouw gedachte. Alhamdoelilah deel ik die gedachte niet met jou.

Mijn man die mij vraagt, om een 2e vrouw te nemen, zal ik niet in de weg staan, een man die je goed behandeld, die je rechten niet heeft ontnomen, waarover je trevreden bent. Ik zou hem alles willen geven wat zijn hartje begeert, omdat ik juist zielsveel van hem en van Allah swt houdt.

Een man hoeft niet altijd een 2e vrouw te nemen, omdat het tussen jullie beide niet goed gaat, want dat is een Westerse redenering ('als je iets niet hebt, zoek je het elders'), mijn man hoeft niet een verklaring te geven. Hij is mij dat niet verschuldigd, als hij op de profeet vzmh wil lijken, zou ik hem daar alleen maar in steunen.

Allah swt heeft het toegestaan, de Profeet vzmh is onze beste voorbeeld en ik zou niets liever willen dan dat mijn man, mocht hij ervoor kiezen om een goede band op te bouwen mijn zijn 2e echtgenote (Hafsa, A'isah, onze beste voorbeeldvrouwen).

Rahima, ik wil absoluut niet op jouw lijken en ik denk ook niet dat je op mij wilt lijken, inshaAllah wil je wel lijken op Hafsa en A'isah (ra). Ik wel en inshaAllah zullen er vele zusters met mij zijn die dat ook willen.

FiaminAllah Imaan

P.S Wanneer de mens tevreden over je is en Allah swt ontevreden over je is, maar wanneer je Allah swt tevreden wilt stellen met het gevolg dat de mens ontevreden is, dan zal er een tijd komen, dat de mensen die ontevreden over je waren, tevreden over je zullen zijn. Stel Allah swt tevredenheid op nummer 1 en je zult een gelukkig mens zijn.



Geplaatst door: Boedha
Geplaatst op: 12 december 2004 om 04:46

Assalaam alaykoum

goeiedag.

mensen kunnen niet redeneren vanuit het hun eigen wil, in de perceptie van de mens is er een eigen wil in werkelijkheid is er echter maar sprake van 1 wil; onze wil ; Allah's wil

Hierdoor is er ook geen sprake van invloed van de mens op zijn omgeving het is Allahs wil en de mens is zijn instrument.  

Aangezien er maar 1 wil is, Allahs wil, is er bij de 'wil' om Allah tevreden te stellen sprake van hooghartigheid en zelfzuchtigheid, de wens om een klopje op de schouder of een wit voetje

Probeer te redeneren vanuit de beperkingen die inherent zijn aan het mens zijn; namelijk; eten, drinken, voortplanting en uiteindelijk een goed zelfbeeld. Het gaat in je leven niet om de belangen en driften van een ander tegenmoet te komen. Goede communicatie heb je met iemand als je op een lijn en een niveau zit en beide hert zelfde belang nastreeft namelijk goede communicatie en elkaar bijstaan. Wanneer er 1 in de relatie is die een andere positie heeft is het menselijk, en dat zijn we beide in dezelfde mate, wanneer hierdoor afgunst ontstaat, ook een vrouw staat niet boven haar gevoelens als mens.

salamo galaykoum

 



Geplaatst door: boa2000
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 02:37
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum wa Rahmatullah wa Barakatuuh, broeders en zusters,

De Islam is er voor alle tijden en niet alleen in tijden, wanneer er oorlog heerst, wat je vaak hoort en ziet. De man mag ook buiten oorlog, trouwen met meerdere vrouwen. Misschien heb ik makkelijk praten nu, maar wanneer je man je vraagt om toestemming om te mogen trouwen met een 2e vrouw, dan denk ik dat je pas ECHT Imaan hebt, als je toestemt. Hoe moeilijk het ook is, ik wil dat mijn man tevreden over mij is, maar bovenal Allah swt. Dit is een van de moeilijkste beproevingen, maar een hele grote kans om het welbehagen van Allah swt te verdienen. Het is het recht dat Allah swt heeft gegeven aan de man en wie zijn wij, om dat recht af te nemen. Luister niet naar al die praatjes, van feministen etc. Ontrouw bij hen, staat op nummer 1!

Heb taqwa en ken dat recht aan je man toe, als hij dat wil.

P.S Wat is mooier dan wanneer je in een land woont, waar dat mag en je stelt je man tevreden en je kan goed opschieten met zijn 2e vrouw?

 



Geplaatst door: boa2000
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 03:03

Lees Abu-Hamid al-Ghazali (The Revivification of Religious Sciences)Imam Ghazali 1050-1111.

Sommige zielen laten zich soms volledig overmannen door een hartstochtelijke liefde voor een vrouw.Dat is pure waanzin. Dan vergeet men volledig met welke reden de geslachtsdaad is geschapen.Dan verlaagt men zich tot het peil der dieren wat betreft zijn zelfbeheersing en zelfcontrole.Want een hevig verliefde man is niet alleen voor zijn genoegen uit op geslachtsgemeenschap,wat op zich al een van de laagste genoegens is en waarover hij zich zou moeten schamen,maar hij gaat zelfs denken dat zijn begeerte slechts kan worden bevredigd door een specifiek voorwerp(een bijzondere vrouw) Een dier bevredigt zijn seksuele instincten waar hij maar kan,terwijl dit type man(de verliefde man)zijn seksuele begeerte alleen kan bevredigen met zijn geliefde.Zo stapelt hij schande op schande en verslaving op verslaving.Hij stelt zijn verstand ten dienste van zijn seksuele begeerte,terwijl het verstand is bedoeld om bevelen te geven en om te woreden gehoorzaamd.

Imam Ghazali geeft toe dat het huwelijk voor een vrouw gelijk staat aan slavernij,omdat zij verplicht wordt gesteld haar man onvoorwaardelijk te gehoorzamen,behalve als het om schending gaat van Allah,s geboden.

Voor mij het bewijs dat de moslim vrouw een onderdrukt wezen is binnen de Islam, en hierna te handelen niet meer van deze tijd is.

Gelukkig komen de vrouwen in Marocco hiertegen in opstand,wanneer volgen de nederlandse zusters?

Harm.

ps Ik ben eveneens zeer kritisch op het Christendom,de Bijbel is net als de Koran

gewelddadig en hebben beiden weinig met liefde te maken,ergo de Islam bestrijdt de heteroseksuele liefde.

 

 



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 05:22

Hoi Boa2000,

De vrouwen in Marokko die hier tegen in opstand komen, zullen zichzelf tegenkomen. Ik zeg je hierbij: de zusters in Nederland die werkelijk taqwa hebben, zullen Allah Ta'ala blijven dienen zoals Hij dat wil.

Noch wie dan ook, kan van onze mooie religie afbrengen, zolang Allah Ta'ala dat niet wil.

 



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: boa2000
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 06:39
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Hoi Boa2000,

De vrouwen in Marokko die hier tegen in opstand komen, zullen zichzelf tegenkomen. Ik zeg je hierbij: de zusters in Nederland die werkelijk taqwa hebben, zullen Allah Ta'ala blijven dienen zoals Hij dat wil.

Noch wie dan ook, kan van onze mooie religie afbrengen, zolang Allah Ta'ala dat niet wil.

Sidi Abderahaman al-Majdoub schrijft:

Een man die de tachtig haalt wordt een heilige.Een vrouw die de zestig haalt is goed voor de hel.

Waar satan een jaar voor nodig heeft,doet een oud wijf in een uur.

Als een vrouw ouder wordt,slaat zij aan het konkelen.Ze wil van alles wat ze ziet het fijne weten.Moge Allah haar vervloeken tot in haar graf.

Met deze uitspraken in de moslim wereld wordt je als toch niet vrolijk???



Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 09:31
Hadith neem ik aan?
Betrouwbaar?
Doe eerst zelf onderzoek eer je na kwaakt (denk twee keer na!).


Geplaatst door: boa2000
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 10:09

[QUOTE=Abdulkadir]Hadith neem ik aan?
Betrouwbaar?
Doe eerst zelf onderzoek eer je na kwaakt (denk twee keer na!).

Hallo Abdulkadir,

Vertel mij wat voor onderzoek jij zelf doet????

durf je kritisch te zijn ??

Of kwaak je ook maar wat.

groet Boa2000

[/Q

UOTE]



Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 10:48
Nee, hoor ik kwaak niet na.
Ik ben nog lang op weg om een echte moslim te worden hoor.
Maar wat ik wil zeggen is dat oordelen zonder kennis over Islam iets afschuwelijks is. Ben jij in staat om te oordelen over Quantummechanica? Nee dus, daar schaam je je liever te pletter voor. Maar waarom zo'n (sterk lijkende) oordeel over de Islam? Komop zeg, dat is niet kritisch als je niet eens de moeite neemt het te onderzoeken middels betrouwbare bronnen.
Als jij liever in Hadith verzen gelooft die dit allemaal zeggen, best. Voor jou jouw geloof, voor mij mijn geloof. Maar weet dat jij niet bent om te zeggen wat een echte moslims hoort te geloven. Ik durf kritisch te zijn over Hadith, omdat deze scharen aan betrouwbaarheid. Dus als jij in iets wilt geloof dat haast niet betrouwbaar is, ben je dan nog kritisch bezig? Kritiek is onderbouw, dus ook aan betrouwbaarheid.
Ik kwaak niet na, het was echt mijn mening.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten, maar dan ook mijn fouten (en niet fouten in Hadith of van andere moslims). Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 10:51
In eerste instantie geplaatst door boa2000

Sidi Abderahaman al-Majdoub schrijft:

Een man die de tachtig haalt wordt een heilige.Een vrouw die de zestig haalt is goed voor de hel.

Waar satan een jaar voor nodig heeft,doet een oud wijf in een uur.

Als een vrouw ouder wordt,slaat zij aan het konkelen.Ze wil van alles wat ze ziet het fijne weten.Moge Allah haar vervloeken tot in haar graf.

Met deze uitspraken in de moslim wereld wordt je als toch niet vrolijk???

en wie moge deze 'sidi' zijn die zomaar roept dat een zestig jarige vrouw naar de hel gaat ? ben je het met hem eens dat je zijn uitsprakken hier plakt ?!

in de Islam kennen wij geen heiligen! behalve de profeten en de boodschappers, die onfeilbaar zijn.



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: boa2000
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 12:01
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door boa2000

Sidi Abderahaman al-Majdoub schrijft:

Een man die de tachtig haalt wordt een heilige.Een vrouw die de zestig haalt is goed voor de hel.

Waar satan een jaar voor nodig heeft,doet een oud wijf in een uur.

Als een vrouw ouder wordt,slaat zij aan het konkelen.Ze wil van alles wat ze ziet het fijne weten.Moge Allah haar vervloeken tot in haar graf.

Met deze uitspraken in de moslim wereld wordt je als toch niet vrolijk???

en wie moge deze 'sidi' zijn die zomaar roept dat een zestig jarige vrouw naar de hel gaat ? ben je het met hem eens dat je zijn uitsprakken hier plakt ?!

in de Islam kennen wij geen heiligen! behalve de profeten en de boodschappers, die onfeilbaar zijn.

Sidi Abderahaman al-Majdoub is een moslim (zestiende eeuw) die dit geschreven heeft (zie Maisonneuve et Larose 1966 pag 180).

Ik heb dit geplakt,omdat ik deze uitspraken ten sterkste afkeur en hiermede oa wil aantonen hoe de vrouw in de islam wordt onderdrukt.

lees ook wat ik geschreven heb over de uitspraken van Abu-Hamid al- Ghazali over liefde tussen man en vrouw.Imam al- Ghazali (1050-1111)is een autoriteit mbt tot de beleving van de islam.

hierbij stel ik dat de islam de heteroseksuele relatie onderdrukt,en imam al-Ghazali geeft toe dat het huwelijk binnen de islam berust op slavernij.

Het verbaast mij dat ik geen discussie krijg ,maar alleen maar verwijzingen naar koranteksten.

Ik daag uit om te komen tot een discussie.

In marokko durven de vrouwen wel te protesteren tegen de ongelijkheid,en er gebeurt daar meer dan hier in nederland(overigens te verklaren).

Zelfs de moeder van de profeet ,Amina, heeft verzet gepleegd tegen de opgedrongen onderdanige rol van de vrouw binnen de islam (Ibn saad ,at tabaqat pagina 145,148.)

Lees ook Kitab al-Muhabbar,van Ibn Habib Al Baghdadi ,waarbij na de dood van de profeet in juni 632,een aantal vrouwen in opstand zijn gekomen en door de opvolger van de profeet ,de eerste kalief Abu Bakr zijn vermoord.

ik wil graag over de wereldgodsdiensten discuseren,maar kom niet aan met citeren van Koranteksten en verhalen dat wij niet kritisch moeten zijn maar blindelings moeten volgen.

groet Boa2000

 



Geplaatst door: boa2000
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 12:38

[QUOTE=Abdulkadir]Nee, hoor ik kwaak niet na.
Ik ben nog lang op weg om een echte moslim te worden hoor.
Maar wat ik wil zeggen is dat oordelen zonder kennis over Islam iets afschuwelijks is. Ben jij in staat om te oordelen over Quantummechanica? Nee dus, daar schaam je je liever te pletter voor. Maar waarom zo'n (sterk lijkende) oordeel over de Islam? Komop zeg, dat is niet kritisch als je niet eens de moeite neemt het te onderzoeken middels betrouwbare bronnen.
Als jij liever in Hadith verzen gelooft die dit allemaal zeggen, best. Voor jou jouw geloof, voor mij mijn geloof. Maar weet dat jij niet bent om te zeggen wat een echte moslims hoort te geloven. Ik durf kritisch te zijn over Hadith, omdat deze scharen aan betrouwbaarheid. Dus als jij in iets wilt geloof dat haast niet betrouwbaar is, ben je dan nog kritisch bezig? Kritiek is onderbouw, dus ook aan betrouwbaarheid.
Ik kwaak niet na, het was echt mijn mening.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten, maar dan ook mijn fouten (en niet fouten in Hadith of van andere moslims). Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

Ik heb binnen dit onderwerp verwezen naar een aantal bronnen,(zie ook mijn antwoord aan Abou Jabir)en vertel mij maar waarom deze bronnen niet betrouwbaar zijn?Zijn deze bronnen Hadith Verzen?noem mij dan welke wel betrouwbaar zijn ,dan komen we tot iets.

Graag wil ik met je van gedachten wisselen over de Quantemmechanica.Hierin ligt misschien de echte oplossing,Geen moorden meer om bijbel en/of koranspreuken.(of Hadith verzen)

Kunnen we de moslimwereld hopenlijk toch overtuigen dat de vrouw niet lager geplaatst is dan de man,maar gelijk is aan de man met de zelfde rechten en plichten.

groeten boa2000

 

 

 



Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 24 januari 2005 om 12:52
Hadith verzen zijn minder betrouwbaar dan Quraan verzen. PUNT. Wil je erover lezen, zoek er dan ook over. Dat is een bewezen feit.

Misschien zijn al jouw hadith verzen wel verzonnen. God Weet.
En 'betrouwbare' is (ik weet het zelfs niet eens):
"Drukt mekaar op het hart vrouwen goed te behandelen"
Dat de wereld vele goede voorzieningen kent en dat een goede/vrome vrouw de beste voorziening is.
God heeft de vrouwen niet lager gemaakt als mens in de Quraan. Leest het eens aandachtig door. De vrouw (moeder, zuster, echtgenote, dochter) in de Islaam moeten allemaal aangesproken worden met vriendelijke woorden. Mannen mogen geen woord van woede laten bevallen jegens hen. Dit is zelfs een zonde.
Het is helaas wel zo dat het aan mannen ligt om de veranderingen bewerkstelligen. Hopelijk kun je met de gedachte leven dat mannen hier ook verantwoording voor moeten afleggen.


Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten, maar dan ook mijn fouten (en niet fouten in Hadith of van andere moslims). Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)


Geplaatst door: sabar
Geplaatst op: 25 januari 2005 om 19:27

 

Zelfs de moeder van de profeet ,Amina, heeft verzet gepleegd tegen de opgedrongen onderdanige rol van de vrouw binnen de islam (Ibn saad ,at tabaqat pagina 145,148.)

Wat is dit voor rare uitspraak??? Hoe kan Amina de moeder van de Profeet Mohammad (vzmh)kritiek hebben op de islam??? Vertel mij eens hoe dat mogelijk is??? Amina is gestorfen toen de Profeet  ongeveer 6 jaar oud was!!!

Wassalam sabar



Geplaatst door: boa2000
Geplaatst op: 26 januari 2005 om 15:26

De islam is begonnen als godsdienst van Abraham,Mozes,Jezus,Krisjna,Boeddha en elke andere profeet van God.

Mohammed is feitelijk niet de stichter van de Islam.

Mohammed was de laatste profeet die uiteindelijk via de gezonden openbaringen de Koran heeft beschreven.

Amina de moeder van Mohammed is na het huwelijk met Abdallah Ibn Abd Al Muttalib ,bij haar familie blijven wonen ,zij wenste zelfbeschikking.

Ook meldt ik opstandigheid van Amina de achterkleindochter van de profeet,die polygamie niet accepteerde en zelfbeschikking eiste,en kreeg.

Leila Bint AL Khatim weigerde met de profeet te trouwen ook omdat zij de polygamie afwees.

Verheugend is dat de profeet deze weigering gewoon accepteerde,en zich niet bezig hield met onzin als gezichtsverlies en/of eerverlies.

Als de moslims hier een voorbeeld aan zouden nemen,stond de zelfbeschikking,voorzover die er is,voor de vrouwen in de Islam er beter voor.



Geplaatst door: boa2000
Geplaatst op: 26 januari 2005 om 15:34

Atwoord aan Sabar.

 

In eerste instantie geplaatst door boa2000

De islam is begonnen als godsdienst van Abraham,Mozes,Jezus,Krisjna,Boeddha en elke andere profeet van God.

Mohammed is feitelijk niet de stichter van de Islam.

Mohammed was de laatste profeet die uiteindelijk via de gezonden openbaringen de Koran heeft beschreven.

Amina de moeder van Mohammed is na het huwelijk met Abdallah Ibn Abd Al Muttalib ,bij haar familie blijven wonen ,zij wenste zelfbeschikking.

Ook meldt ik opstandigheid van Amina de achterkleindochter van de profeet,die polygamie niet accepteerde en zelfbeschikking eiste,en kreeg.

Leila Bint AL Khatim weigerde met de profeet te trouwen ook omdat zij de polygamie afwees.

Verheugend is dat de profeet deze weigering gewoon accepteerde,en zich niet bezig hield met onzin als gezichtsverlies en/of eerverlies.

Als de moslims hier een voorbeeld aan zouden nemen,stond de zelfbeschikking,voorzover die er is,voor de vrouwen in de Islam er beter voor.



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 26 januari 2005 om 16:47

Hoi Boa2000,

Ik begrijp dat je graag voor de vrouwen wilt opkomen en dat waardeer ik aan je. Veel mannen vandaag de dag behandelen hun vrouw als oud vuil en zien niet in hoeveel waard de vrouw is. Deze vrouwen overal in de wereld worden onrechtvaardig behandeld. Ze worden misbruikt, verkracht, mishandeld etc.....degenen die deze misdaden plegen jegens de vrouw, zijn toch geen gelovigen?

Werkelijk een geslaagd huwelijk is een huwelijk waarbij de man zijn vrouw op handen draagt en andersom.

Mvg.

P.S. Elke daad die je verricht zou voor Allah Ta'ala moeten zijn...denk je dat degenen die de vrouwen onrechtvaardig behandelen dit voor Allah Ta'ala doen? Ik denk dat het een kwestie van macht is...bij veel mannen.



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 29 januari 2005 om 04:34
In eerste instantie geplaatst door abu ibrahim

bismillaah,

omdat Allah gunsten geeft aan wie hij wil! (niks filosofie, gewoon aannemen)

wa salaam

abu ibrahim

Welke gunsten gaf hij de vrouw op dit gebied?


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 29 januari 2005 om 04:39
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum wa Rahmatullah wa Barakatuuh, broeders en zusters,

De Islam is er voor alle tijden en niet alleen in tijden, wanneer er oorlog heerst, wat je vaak hoort en ziet. De man mag ook buiten oorlog, trouwen met meerdere vrouwen. Misschien heb ik makkelijk praten nu, maar wanneer je man je vraagt om toestemming om te mogen trouwen met een 2e vrouw, dan denk ik dat je pas ECHT Imaan hebt, als je toestemt. Hoe moeilijk het ook is, ik wil dat mijn man tevreden over mij is, maar bovenal Allah swt. Dit is een van de moeilijkste beproevingen, maar een hele grote kans om het welbehagen van Allah swt te verdienen. Het is het recht dat Allah swt heeft gegeven aan de man en wie zijn wij, om dat recht af te nemen. Luister niet naar al die praatjes, van feministen etc. Ontrouw bij hen, staat op nummer 1!

Heb taqwa en ken dat recht aan je man toe, als hij dat wil.

P.S Wat is mooier dan wanneer je in een land woont, waar dat mag en je stelt je man tevreden en je kan goed opschieten met zijn 2e vrouw?

 

Pardon?????? Ontrouw staat op nr 1 bij feministen? U bedoeld opkomen voor de rechten van de vrouw hoop ik toch.Mijn schoonzus is een echte feministe en voor 200% trouw aan mijn broer!

 



Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 29 januari 2005 om 04:43
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Hoi Boa2000,

Ik begrijp dat je graag voor de vrouwen wilt opkomen en dat waardeer ik aan je. Veel mannen vandaag de dag behandelen hun vrouw als oud vuil en zien niet in hoeveel waard de vrouw is. Deze vrouwen overal in de wereld worden onrechtvaardig behandeld. Ze worden misbruikt, verkracht, mishandeld etc.....degenen die deze misdaden plegen jegens de vrouw, zijn toch geen gelovigen?

Werkelijk een geslaagd huwelijk is een huwelijk waarbij de man zijn vrouw op handen draagt en andersom.

Mvg.

P.S. Elke daad die je verricht zou voor Allah Ta'ala moeten zijn...denk je dat degenen die de vrouwen onrechtvaardig behandelen dit voor Allah Ta'ala doen? Ik denk dat het een kwestie van macht is...bij veel mannen.

Kijk nu spreek je wijsheid.


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 29 januari 2005 om 04:47

Als mannen geen oorlog maken,hebben vrouwen ook meer keuzen.Zeg mij Imaan,wie maken de meeste oorlogen in deze wereld als zij spreken?

Moge Allah's wijsheid uw geest delen.



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 07 februari 2005 om 13:55

Beste Ruud,

Ben het niet met je eens als je zegt dat het veelal de mannen zijn die oorlog maken, vergeet je dan niet het gezegde: 'achter elke man staat een sterke vrouw'?

Ik denk toch echt wel dat vrouwen veel meer macht hebben dan je denkt, althans de vrouwen van de gezetelde presidenten etc, nietwaar?

De vrouw van Bush had hem echt wel tegen kunnen houden, maar 'first lady' vond een oorlog wel geoorloofd...of wordt zij ook onderdrukt door mijnheer Bush Junior?

Hartelijke gr.

 



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 07 februari 2005 om 14:18
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Beste Ruud,

Ben het niet met je eens als je zegt dat het veelal de mannen zijn die oorlog maken, vergeet je dan niet het gezegde: 'achter elke man staat een sterke vrouw'?

Ik denk toch echt wel dat vrouwen veel meer macht hebben dan je denkt, althans de vrouwen van de gezetelde presidenten etc, nietwaar?

De vrouw van Bush had hem echt wel tegen kunnen houden, maar 'first lady' vond een oorlog wel geoorloofd...of wordt zij ook onderdrukt door mijnheer Bush Junior?

Hartelijke gr.

 

Ik heb geen idee en kan dus niet beoordelen hoe hun relatie er uit ziet,maar vaak zijn het de mannen die bepalen.

Daarbij..... Ik zal niet ontkennen dat soort,soort zoekt....

Maw vaak is het zo dat slechte mannen vaak bij slechte vrouwen komen te zitten en omgekeerd zoals het ook in de Koran staat.

Het is immers ook vaak zo dat als mensen haaks op elkaars levenswijze staan ze eerder scheiden.



Geplaatst door: Imaan
Geplaatst op: 07 februari 2005 om 15:08

Dan zijn we het eens dat zowel mannen als vrouwen oorlog kunnen aanwakkeren.

 



-------------
Wees eerlijk en rechtvaardig!


Geplaatst door: Cherub
Geplaatst op: 08 februari 2005 om 07:35

Is het simpelweg niet onmogenlijk om vrouwen gelijk te behandelen?

Zeker in Nederland waar alleen 1 wettige echtgenoot bij wet erkent wordt en daar ook rechten aan verleent op het gebied van de kinderen/financien?

Het is gewoonweg onmogenlijk om dit te kunnen doen tenzij de rechtspositie van een tweede vrouw in Nederland gelijk zou zijn aan die van de eerste.Zoals zoveel zaken in de Islam lijkt het alleen maar mogenlijk in een land waar de Shar'ia ten uitvoer kan worden gebracht.

Want hoewel Moslims dit wel eens lijken te vergeten is de Islamitische wetgeving hier in Nederland niet van toepassing en bestaan er geen Islamitische rechtbanken die oordelen kunnen uitspreken.

 

 

 



Geplaatst door: almuslima
Geplaatst op: 11 maart 2005 om 10:56
aslamamoe alaykoem,

als ik merk dat mijn man met een anders vrouw gaat trouwen dan kan hij de pot op en vergeef ik hem noooit en BTW we sitten in andere tijd dus.
en trouwens waar komt hij die vrouw tegen ????
dan gaat ie to ook vreemd???????
nou dan kan ie gelijk oprotten ik snap egt niet wrm dit toegestaan is in de islam want so onstaat er jaloezie en jaloezie is het ergste wat er is en de rede van al de problemen op de aarde....maja iedere sijn mening

masalama...


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 11 maart 2005 om 12:59
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Dan zijn we het eens dat zowel mannen als vrouwen oorlog kunnen aanwakkeren.

 

Ja en Nee.....Want zij bepalen het minst in deze wereld.


Geplaatst door: taqwaa
Geplaatst op: 11 maart 2005 om 13:53

asalaamo3alaikom wa ramatoelaah wa barkatho.

mijn zuster moslima  als allah het toegestaan heeft voor de man dan hoor jij  en ik en iedere vrouw  allah dankbaar te zijn .

 ik  snap egt niet wrm dit toegestaan is in de islam :  zuster asta3firoelaah   we moeten allah gehoorzamen en zijn  profeet v.z.m.h. de profeet had toch  12 of 11 vrouwen  r.l.h. sob7analaah. ik zelf ik snap je wil aan de andere kant  wij vrouwen willen de man  alleen voor ons houden niet delen maar zuster  de wt van allah is belangerijkker  zo heeft allah gewil  en wij moeten dankbaar zijn om wat allah ons geeft.



Geplaatst door: jiyuu
Geplaatst op: 12 maart 2005 om 05:40

In eerste instantie geplaatst door almuslima

aslamamoe alaykoem,

als ik merk dat mijn man met een anders vrouw gaat trouwen dan kan hij de pot op en vergeef ik hem noooit en BTW we sitten in andere tijd dus.
en trouwens waar komt hij die vrouw tegen ????
dan gaat ie to ook vreemd???????
nou dan kan ie gelijk oprotten ik snap egt niet wrm dit toegestaan is in de islam want so onstaat er jaloezie en jaloezie is het ergste wat er is en de rede van al de problemen op de aarde....maja iedere sijn mening

masalama...

Zuster, zet je eigen jaloezie niet boven het leed van andere zusters in de rest van de wereld. Als je problemen met de Koranvers hebt, probeer het vers dan in context te begrijpen.

In dezelfde Koranvers waar gesproken wordt over twee, drie, vier vrouwen zegt Allah ook: TROUW MAAR EEN!

In de moderne wereld van nu, vooral in Irak, kashmir, Kosovo, Afghanistan, Tjetsjenie, Palestina, Ivoorkust, worden mannen en vaders vermoord en worden zusters van jou en mij als weduwe achtergelaten. In deze (vaak derde wereld-) landen is het moeilijk voor een alleenstaande vrouw om kinderen te verzorgen en tegelijkertijd de kost te verdienen. De Koran zegt ons met hen te mogen trouwen ALS ALS ALS je hen gelijk kunnen behandelen. Niet iedereen kan dat, daarom zegt Allah: TROUW MAAR EEN.

Misschien ben je een beetje gehersenspoeld door de westerlingen die jou vertellen wat moreel en immoreel is. Terwijl Allah dit het beste weet.

 



-------------
www.hhugs.org.uk/


Geplaatst door: almuslima
Geplaatst op: 12 maart 2005 om 05:47
asalamoe alaykoem

hoe bedoel je gehersenspeold je moet wel een beetje op je woorden letten he want dit is mijn mening!!!!!!!
en als jouw mening wat anders is dan is dat jouw probleem!!!!!

masalama


Geplaatst door: Broeder_Somal
Geplaatst op: 13 maart 2005 om 16:59

Salamu alaikum,

Helaas Almuslima, maar jiyuu heeft gelijk.

 

Dag Dag



Geplaatst door: miss layla
Geplaatst op: 13 maart 2005 om 17:09
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

 

Als mijn man mij trouwens zou vragen om een tweede vrouw erbij te mogen nemen, heb ik ook als vrouw recht dit te weigeren. Is niets mis mee. Dat hoort de man ook te accepteren. Het is dus niet toegestaan dat je als man gewoon thuiskomt met een tweede vrouw.

Assalaam Aleikoem,

Geleerden zeggen dat een man het niet eens aan zijn 1e vrouw hoeft te vertellen als hij een 2e trouwt, maar ze raden het wel aan.

http://www.islamonline.net/livedial...hGuestID=1XsmAA - http://www.islamonline.net/livedial...hGuestID=1XsmAA

http://www.al-yaqeen.com/vragen/al-fiqh/hettrouwenvaneentwee devrouw.htm

Wa Aleikoem Salaam



-------------


Geplaatst door: miss layla
Geplaatst op: 13 maart 2005 om 17:11

In eerste instantie geplaatst door almuslima

asalamoe alaykoem

hoe bedoel je gehersenspeold je moet wel een beetje op je woorden letten he want dit is mijn mening!!!!!!!
en als jouw mening wat anders is dan is dat jouw probleem!!!!!

masalama

Assalaam Aleikoem,

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Je broeders en zusters hebben geen slechte intenties.

Wa Aleikoem Salaam

 



-------------



Druk de pagina | Sluit venster