Druk de pagina | Sluit venster

Laten we gaan samenwerken!

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam in Nederland
Forum naam: Islaam en niet moslims..
Forum beschrijving: De hoge tolerantie van Islaam tegenover niet moslims... Hoe zit het met moslim worden??..
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=8091
Gedrukt op: 28 april 2024 om 06:41


Onderwerp: Laten we gaan samenwerken!
Geplaatst door: postpentacost
Onderwerp: Laten we gaan samenwerken!
Geplaatst op: 05 april 2007 om 05:11
Ik ben al een tijdje lid van dit forum en meestal raken we in onze
discussies in wij/zij tegenstellingen. Afghanmoslim heeft aangegeven
samen te willen werken om dit land/deze wereld beter te maken. Ik vond
dat een heel positieve intentie en het lijkt me gaaf om een topic te starten
waarop we virtueel gaan samenwerken. Om het overzichtelijk te houden
kunnen we ons het beste beperken tot een virtueel dorp, waar dezelfde
problemen spelen als in Nederland en waar ook ongeveer dezelfde
bevolkingssamenstelling te vinden is.
We gaan dus dingen virtueel veranderen op het gebied van de bekende
topics; onderwijs, werkgelegenheid, zorg, etc. Maar we moeten in het
proces wel rekening houden met de politieke verhoudigen zoals die in
Nederland bestaan.
Een bescheiden voorzetje; er is vast genoeg creativiteit voorhanden om
dit dorp virtueel gestalte te geven. Wie heeft er idee�n over de manier
waarop we hiermee verder kunnen gaan? en wie weet er een leuke naam
voor ons dorp?
Vrede!

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)



Antwoorden:
Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 05 april 2007 om 09:34
inderdaad een leuk idee een virtueel dorp en ik stel voor dat we Turkije als inspiratiebron moeten nemen, namelijk het scheiden van kerk en staat.
Niet dat ik wil beweren dat religie de oorzaak van ellende is, maar ik zou maar al te graag zien dat religie beleefd wordt waar het toch het best beleefd kan worden: in het hart van de mens.
Al is het maar om te voorkomen dat mensen te hard over elkaar oordelen terwijl de neuzen toch redelijk dezelfde kant op staan.


Geplaatst door: moslimboy212
Geplaatst op: 05 april 2007 om 15:58
In eerste instantie geplaatst door tommy

inderdaad een leuk idee een virtueel dorp en ik stel voor dat we Turkije als inspiratiebron moeten nemen, namelijk het scheiden van kerk en staat.
Niet dat ik wil beweren dat religie de oorzaak van ellende is, maar ik zou maar al te graag zien dat religie beleefd wordt waar het toch het best beleefd kan worden: in het hart van de mens.
Al is het maar om te voorkomen dat mensen te hard over elkaar oordelen terwijl de neuzen toch redelijk dezelfde kant op staan.


daar kan ik helaas niet mee akkoord gaan. Turkije vind ik misschien 1 van de ongepaste mogelijkheden gewoon om het feit dat ze zich islamitisch waant maar de hoofddoek gaat verbieden.

ook omdat sommige Turken de neiging hebben om cultuur te gaan vermengen met religie ==> alcohol. maar gelukkig is het merendeel niet zo

ik stel voor dat we misschien een niet-bestaand land/dorp nemen, zelf een naam geven......


-------------
laa ilaha illalah


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 05 april 2007 om 17:21
Wie weet een goede naam? Maar of het nu een turks of een nederlands
dorp is, dat maakt niet zo uit. Aangezien we in Nederland of Belgie wonen
zou het wel een dorp moeten zijn met dezelfde maaatschappelijke
verhoudingen en problemen. Dus een samenleving met verschillende
bevolkingsgroepen die met elkaar gaan samenwerken om allerlei actuele
problemen op te lossen.

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 06 april 2007 om 09:25

Utopia .. zoals Thomas Moore ?

Ik vind dit prachtig topic trouwens.



Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 06 april 2007 om 12:53
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212



In eerste instantie geplaatst door tommy

inderdaad een leuk idee een virtueel dorp en ik stel voor dat we Turkije als inspiratiebron moeten nemen, namelijk het scheiden van kerk en staat.
Niet dat ik wil beweren dat religie de oorzaak van ellende is, maar ik zou maar al te graag zien dat religie beleefd wordt waar het toch het best beleefd kan worden: in het hart van de mens.
Al is het maar om te voorkomen dat mensen te hard over elkaar oordelen terwijl de neuzen toch redelijk dezelfde kant op staan.
daar kan ik helaas niet mee akkoord gaan. Turkije vind ik misschien 1 van de ongepaste mogelijkheden gewoon om het feit dat ze zich islamitisch waant maar de hoofddoek gaat verbieden.ook omdat sommige Turken de neiging hebben om cultuur te gaan vermengen met religie ==> alcohol. maar gelukkig is het merendeel niet zoik stel voor dat we misschien een niet-bestaand land/dorp nemen, zelf een naam geven......



Nee begrijp me niet verkeerd moslimboy212, ik wil het ook zeker niet zover laten komen dat religieuze uitingen verboden worden, maar dit geldt ook voor alcohol.
Laat iedereen dat aub zelf uitmaken.
De mensen die hun grenzen niet kennen en dat is niet alleen bij alcohol het geval kunnen toch wel aangepakt worden als zij hierdoor bepaalde wetten overtreden.
En dan heb ik het hier over heel simpele wetten die elk land zo'n beetje heeft en waarschijnlijk ook niet zonder kan. Dus ook Utopia niet. Wat mij betreft hoeven we de wet en religie niet dichter bij elkaar in verband te brengen dan het opstellen van bijvoorbeeld de tien geboden of hoe deze wetten ook genoemd mogen worden in andere wereldreligies.
Utopia zal voor de rest van de wereld geen inspiratiebron zijn wanneer we het grootste geschenk van God verwerpen.

nl. de vrije wil


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 april 2007 om 13:59
Utopia is een mooie, maar ook wel veel gebruikte naam. wat vinden jullie
van een samenvoeging van "multicultureel" en "utopia"; Multopia?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 april 2007 om 14:21
Of Multicultutopia?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: Abdul-Khaliq
Geplaatst op: 06 april 2007 om 16:23

 

Ik heb zelf geen tijd om een bijdrage te leveren aan dit topic, maar omdat dit topic zeer orgineel is, wil ik wel graag een bijdrage leveren aan de titel!

Wat dacht je van Fantasy Island?  

Succes verder!

 

 



-------------
Mooie woorden maken nog geen goede daden!


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 07 april 2007 om 01:26

CLOUSEAU - De tegenpartij
(Wauters/Francken/Wauters/Meuris)
Copyright Control / EMI Music Publishing
Uit de cd �Vonken & Vuur� � vanaf vrijdag 30 maart 2007.

 




Kijk, ze zijn zo anders
Anders dan wij
De tegenpartij

Voel de hete adem
Die komt heel dichtbij
De tegenpartij

Elke dag brengt confrontatie
In elke stad van ieder land
Politiek, werk of relatie
Overal woedt wel die brand

We moeten geloven in een betere tijd
Open je ogen, zet je woede opzij
Het kan ook anders : we keren het tij
Wat als we ze omarmen, de tegenpartij?


Kom, reik me je hand nu
Want jij bent voor mij
Een medepartij

Elke dag brengt irritatie
En overal woedt wel een brand

We moeten geloven in een betere tijd
Open je ogen, zet je woede opzij
Het kan ook anders : we keren het tij
Kom, we omarmen de tegenpartij


Stel je voor dat schrik de plaats ruimt voor respect
En dat iedereen, elke man en elke vrouw dan
Verdraagzaamheid gaandeweg ontdekt

We moeten geloven in een betere tijd
Open je ogen, zet je woede opzij
Dan is schrik voor de anderen voorgoed voorbij
Daar komt het einde van de tegenpartij

 

Ik vind dit dus prachttekst h� .. en vond die hier wel mooi passen.
Is trouwens mooi liedje ook .. maar diegene die muziek willen luisteren moeten maar eens gaan zoeken.

 



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 07 april 2007 om 09:20
Dat lijkt me een mooi volkslied voor ons dorp, waar elke pattij een
medepartij is. .

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: afghanmoslim
Geplaatst op: 08 april 2007 om 08:48

Salaam,

Alhoewel ik het niet helemaal snap, moet ik wel zeggen dat het een goeie initiatief is. Ik stel voor dat we eerst wat aan het onderwijs moeten doen (nadat jullie een naam hebben verzonnen ).

Waarschijnlijk ga ik nu veel kritiek over me heen krijgen, maar ik vind dat je al heel vroeg de normen en waarden aan de nieuwe generatie moet leren (vanaf de leeftijd van 2 a 3). Een onderdeel daarvan is, juist ja respect, voor ouderen en medemens. Verder moet de mentaliteit van hardwerken en kennis vergaren in ze worden gepompt. Helaas wordt dit vaak opgevat als een vorm van hersenspoeling, maar ik wil van jullie horen wat jullie daar alvast van vinden.

Zelf heb ik spijt van hoe ik mijn jeugdjaren heb doorgebracht. Ik heb veel geleerd, maar als ik nu terugkijk, kan ik zeggen dat ik veel productiever had kunnen zijn. Scholen moeten dus wat strenger en intensiever lesgeven, so dat is alvast een begin voor een "harde" fundament.

Salaam



Geplaatst door: moslimboy212
Geplaatst op: 08 april 2007 om 12:16
een mix van verschillende volkeren: een Spartaanse opvoeding gecombineerd met een Atheense. dus een Spartaanse opvoeding zonder al de gruwelijkheden.....

dat brengt ons al ineens tot een sterke militaire macht, je weet maar nooit of er ergens in de wereld randdebielen uit zijn op onze olie......en dankzij de Atheense invloed hebben we ook al wat recreatie, omdat hun opvoeding bestond uit sporten,enz....


-------------
laa ilaha illalah


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 09 april 2007 om 08:24
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Salaam,


Alhoewel ik het niet helemaal snap, moet ik wel zeggen dat het een goeie initiatief is. Ik stel voor dat we eerst wat aan het onderwijs moeten doen (nadat jullie een naam hebben verzonnen ).


Waarschijnlijk ga ik nu veel kritiek over me heen krijgen, maar ik vind dat je al heel vroeg de normen en waarden aan de nieuwe generatie moet leren (vanaf de leeftijd van 2 a 3). Een onderdeel daarvan is, juist ja respect, voor ouderen en medemens. Verder moet de mentaliteit van hardwerken en kennis vergaren in ze worden gepompt. Helaas wordt dit vaak opgevat als een vorm van hersenspoeling, maar ik wil van jullie horen wat jullie daar alvast van vinden.


Zelf heb ik spijt van hoe ik mijn jeugdjaren heb doorgebracht. Ik heb veel geleerd, maar als ik nu terugkijk, kan ik zeggen dat ik veel productiever had kunnen zijn. Scholen moeten dus wat strenger en intensiever lesgeven, so dat is alvast een begin voor een "harde" fundament.


Salaam



beste afghanmoslim je hoeft je niet druk te maken over de gedachte dat kennis aanleren in een vroeg stadium automatisch hersenspoeling is, in ieder geval niet wanneer je de kennis vanuit vele perspectieven overbrengt
ik vind het wel een goed idee'je kunt niet vroeg genoeg beginnen niet waar?


Geplaatst door: DruideHerne
Geplaatst op: 09 april 2007 om 09:32
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Salaam,

Alhoewel ik het niet helemaal snap, moet ik wel zeggen dat het een goeie initiatief is. Ik stel voor dat we eerst wat aan het onderwijs moeten doen (nadat jullie een naam hebben verzonnen ).

Waarschijnlijk ga ik nu veel kritiek over me heen krijgen, maar ik vind dat je al heel vroeg de normen en waarden aan de nieuwe generatie moet leren (vanaf de leeftijd van 2 a 3). Een onderdeel daarvan is, juist ja respect, voor ouderen en medemens. Verder moet de mentaliteit van hardwerken en kennis vergaren in ze worden gepompt. Helaas wordt dit vaak opgevat als een vorm van hersenspoeling, maar ik wil van jullie horen wat jullie daar alvast van vinden.

Zelf heb ik spijt van hoe ik mijn jeugdjaren heb doorgebracht. Ik heb veel geleerd, maar als ik nu terugkijk, kan ik zeggen dat ik veel productiever had kunnen zijn. Scholen moeten dus wat strenger en intensiever lesgeven, so dat is alvast een begin voor een "harde" fundament.

Salaam

Om dezelfde normen te kunnen hanteren moet men eerst tot eenzelfde norm kunnen komen. Daarna komt nog de moelijkheid van het pad daar naar toe.

 



Geplaatst door: afghanmoslim
Geplaatst op: 09 april 2007 om 11:24

Klopt Tommy, hoe eerder met sommige dingen je begint, des te beter.

DruideHerne, ik denk dat de basis normen en waarden wel bij iedereen gelden. Maar ik zie nu al een grote struikelblok, de omgang van de geslachten zoals dat vanuit de Islamitische perspectief moet. Het toestaan van alcohol, drugs en daamee discotheken waar mensen de hele avond "los" gaan.

Enerzijds zijn er mensen die vrijheid willen, anderzijds zijn er mensen die dat vrijheid helemaal niet als iets prettigs ervaren en het liever willen laten zitten. Dan wil ik toch liever zoveel mogelijk uit de buurt van die coffeeshop en discotheek en G&G vestiging wonen. Uiteindelijk krijg je weer ge�soleerdere groepen.

Mijn eerdere bericht over hoe de nieuwe generatie opgevoed moest worden doelde ook hierop. Dingen die naar mijn mening zinloos zijn (no offence) moeten aan kinderen duidelijk worden gemaakt. Ze kunnen veel beter dat tijd steken in andere vormen van plezier maken. Maar hier botsen alweer twee visies met elkaar.

Kijk maar wat je ermee kunt doen, ik zal er ook wat verder over nadenken.

Salaam

ps. Ja Moslimboy, ik vind sport ook heel belangrijk. Als het aan mij zou liggen zou ik alle vette happen verbieden en sport zwaar verplicht stellen, maar dat lijkt al een beetje teveel op een dictatuur  ...aan de andere kant, denk aan hoe sterk het nageslacht wel niet zal zijn, hmmm.



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 09 april 2007 om 16:25
Hallo, in het dorp of op het eiland Multitopia leven verschillende
bevolkingsgroepen. In de verhoudingen zoals we die in Belgie en
Nederland kennen. Dat is natuurlijk heel gecompliceerd, want dan gaat
het om maatschappelijke posities (arm/rijk), politieke voorkeur, etc. Om
het wat simpel te houden kunnen we ons beperken tot levensvisie. Dan
hebben we in ons dorp dus te maken met Moslims (7%), Christenen van
verschillende denominaties (40%?), Humanisten/atheisten (49%?) en kleine
minderheden zoals Boeddhisten, Animisten, Hindoes, etc.(4%?).

Het gaat er dus om dat er plannen en afspraken komen zodat die
verschillende groepen optimaal gaan samenwerken.
Opvoeding wordt als eerste punt door Afghanmoslim genoemd. Laten we
eerst eens inventariseren welke opvoedingsproblemen er in ons dorpje
spelen en hoe daar door de verschillende groeperingen tegenaan gekeken
wordt. en vervolgens welke maatregelen en stimuleringsmiddelen er
moeten komen om een opvoeding te krijgen waar alle groeperingen zich
min of meer in kunnen vinden.

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 09 april 2007 om 16:27
Hallo, in het dorp of op het eiland Multitopia leven verschillende
bevolkingsgroepen. In de verhoudingen zoals we die in Belgie en
Nederland kennen. Dat is natuurlijk heel gecompliceerd, want dan gaat
het om maatschappelijke posities (arm/rijk), politieke voorkeur, etc. Om
het wat simpel te houden kunnen we ons beperken tot levensvisie. Dan
hebben we in ons dorp dus te maken met Moslims (7%), Christenen van
verschillende denominaties (40%?), Humanisten/atheisten (49%?) en kleine
minderheden zoals Boeddhisten, Animisten, Hindoes, etc.(4%?).

Het gaat er dus om dat er plannen en afspraken komen zodat die
verschillende groepen optimaal gaan samenwerken.
Opvoeding wordt als eerste punt door Afghanmoslim genoemd. Laten we
eerst eens inventariseren welke opvoedingsproblemen er in ons dorpje
spelen en hoe daar door de verschillende groeperingen tegenaan gekeken
wordt. En vervolgens welke maatregelen en stimuleringsmiddelen er
moeten komen om een opvoeding te krijgen waar alle groeperingen zich
min of meer in kunnen vinden.

welke opvoedingsproblemen komen we volgens de verschillende
groeperingen tegen?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 10 april 2007 om 02:49

In belgie is vanaf 2.5 naar school gaan normaal dus op zich voelt het niet als brainwashing.
En de beste manier om respect aan te leren is respect te tonen.
Kinderen leren veel meer van wat ze voorgedaan worden dan van wat ze aangeleerd worden.

Dus voor kleuters stel ik een multicultureel klasje voor waar er respect heerst voor iedereen. Waar ze door met elkaar te spelen leren dat mensen misschien allemaal verschillend zijn, maar ook allemaal gelijkwaardig.

Waar plaats is om over alle culturen en godsdiensten te praten.. waar er verhaaltjes verteld worden vanover heel de wereld.. waar misschien ook wel verschillende talen aan bod kunnen komen. (een kind maakt daar v��l minder problemen over dan een volwassene).
(hier komt elke zomer een kindje uit slovakije -omstandigheden waar dat kind normaal in opgroeit zijn allesbehalve ideaal- en taal is tussen de kinderen hier absoluut geen probleem.. )

Een kleuterklas waar ook wel eens buiten de lijntjes gekleurd en gedacht mag worden. En waar kinderen spelenderwijs leren omgaan met andersdenkenden.
Waar ouders van die kinderen ook regelmatig welkom zijn en bij elkaar op de koffie thee of eender wat kunnen komen.
Zodat op termijn huizen terug openstaan voor buren. Waar we elkaar respecteren en zelfs aprecieren.
Of men nu muntthee, koffie, thee of een biertje drinkt. Waar iedereen in eerste plaats gewoon MENS is. En zo behandeld wordt.

 

 



Geplaatst door: WarmHart
Geplaatst op: 10 april 2007 om 07:54

 Mooi initiatief

Uit God zijn er 6.5 miljard mensen.

In God maar een, ongeacht 6.5 miljard verschilende mensen.

God is liefde, liefde is vrij zijn, om van, voor, naar of met GOD te leven.

God voor mij of ik voor GOD?

in God is alles gelijk aan GOD, ook wij die in hem leven.

Elke religie is door God toegestaan aan ons er iets mooie van te maken zo onze toekomst in het begrip van vriendschap en liefde zich in God's eeuwige liefde kunnen vinden.

Stromen van levend water zullen uit hun binnenste vloeien.

WarmHart

 

 

 



Geplaatst door: Rafoel & Rahiem
Geplaatst op: 10 april 2007 om 08:16

 

Wat ik je wil duidelijk wil maken WarmHart,ia dat Allah (God) in die Vers helemaal over zichzelf heeft en dat betekent dat wij 1 God moeten Aanbidden en in Geloven.

En God zegt>Ik heb de mensen en de djins geschapen om mij alleen te Aanbidden.

Voorzeker,de Gelovigen die goede werken doen,zullen tuinen hebben waardoor rivieren stromen Dat is de grote zegepraal.

Waarlijk,de greep van uw Heer is hard.

Hij is het Die schept en weder voortbrengt,

En Hij is de vergevende,De Liefderijke,

De Heer van de Troon,de Roemrijke,

Uitvoerder van wat Hij wil.



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 10 april 2007 om 08:21
Mooie woorden maar graag ontopic blijven. Het samenwerken virtueel
concreet maken...

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: Rafoel & Rahiem
Geplaatst op: 10 april 2007 om 08:32

Dat zal ik blijven doen?

Maar het was niet voor jou bedoelt postpentacost



-------------


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 10 april 2007 om 12:26
hey hey hallo
ik zal zoals postpentacost zegt ontopic blijven, hoewel ik al wel weet dat een aantal van jullie wenst dat ik dat niet had gedaan als ze mijn volgende voorstel voor het dorp lezen.
Zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs zou ik graag openbaar zien. De lesstof kan wat mij betreft uitgebreid worden, zodat kinderen bijvoorbeeld ook op de basisschool al een flinke portie godsdienst meekrijgen waarin over alle wereldreligies, in de klas verteld en gediscussieerd wordt.

dus geen christen-en islamitische scholen meer,
ouders die hun kinderen meer willen meegeven van hun geloofsovertuiging doen dit thuis maar.

Hierna zal ik niets meer vragen voor het dorp


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 10 april 2007 om 12:41

Het lijkt mij effectief de enige manier om verschillende kulturen samen te krijgen. EN met elk in zijn eigen cirkeltje te draaien schieten we niks op .. hebben we al vaak genoeg bewezen.
MAAR ik vind dat er effectief ruimte moet zijn om godsdienst en culturen te verkennen. EN het mag niet zoals het nu vaak wel is humanistisch of atheistisch getint worden. Want dat is dan ook weer geen teken van respect.

(en dat voor ongelovige h� ;)).

Er zouden leerkrachten van alle strekkingen aanwezig moeten zijn. En ook op speelse manieren moeten culturen uitgewisseld worden. Zoals ik al zei .. eten drinken spelletjes verhaaltjes .. ALLES moet aan bod kunnen komen.

 



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 10 april 2007 om 15:55
Welk doel dienen deze idee�n over uitsluitend openbaaar onderwijs?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 10 april 2007 om 17:27
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Welk doel dienen deze idee�n over uitsluitend openbaaar onderwijs?


Een gezellige boel cre�eren waar iedereen maar wat doet?


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 11 april 2007 om 01:52

Als iedereen zijn eigen onderwijs organiseert .. hoe ga je dan mensen samenbrengen?
Als onderwijs �cht neutraal is. EN dus alles aanbod laat komen. Dan krijg je plaats waar kinderen en mensen samenkomen. EN met elkaar leren omgaan op respectvolle manier.
Daarom is het ook belangrijk dat het openbaar onderwijs niet gekleurd is .. ook niet atheistisch of humanistisch (wat nu vaak wel het geval is) .. maar dat onderwijs helemaal neutraal is. Zodat kinderen echt vrij zijn om om te gaan met alle partijen en van alle partijen te leren. En alle partijen te leren respecteren.
En nee alkuzar de bedoeling is niet dat iedereen maar wat doet.. de bedoeling is dat kinderen via spel en onderwijs leren dat elke persoon misschien anders is .. maar net daarom te aprecieren valt.

Verhaaltjes van duizend en ��n nacht evenwaardig aan sprookjes van grimm... feestdagen uitgelegd door de ouders van de kinderen .. op de dag van de feestdag .. alle feestdagen ... zodat iedereen leert van de anderen. Waar de anderen voor staan.
EN thuis leren ze dan waar zij voor staan ...

De anderen leren kennen is volgens mij de enige manier om de angst voor de anderen te overwinnen.

 



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 11 april 2007 om 03:39
Het zijn mooie gedachten, Stampertje, maar neutraal onderwijs is alleen
haalbaar met neutrale leerkrachten. En bestaan die?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 11 april 2007 om 05:37
Onderwijs zoals Stampertje zich dat voorstelt vereist leerkrachten die in staat zijn te onderkennen welke gemeenschappelijke basisverlangens en -strevingen er achter ieders specifieke cultuur- en/of religie-uitingen schuilgaan. Dan kom je uit bij, bijvoorbeeld, antropologen wier leeropdracht, in goed gezamelijk overleg, inhoudelijk bepaald en gecontroleerd zou moeten worden door de ouders in kwestie en niemand anders. Dit, op zijn beurt, stelt dan weer hoge eisen aan die ouders.


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 11 april 2007 om 07:55

we gingen uit van ideale wereld h� ;)

Er is trouwens andere optie die misschien haalbaarder is.
Als we ieder zijn onderwijs laten inrichten maar in ��n school. Met gezamelijke vakken en apparte vakken.
Zo kan iedereen zijn eigen nadrukken leggen, maar is er voldoende ruimte om elkaar te leren kennen.
En er zou zoiezo een vak moeten zijn waarin we elkaar leren kennen.
Een vak waar er ruimte is om andere culturen en godsdiensten te ontdekken.

Trouwens neutrale leerkrachten hoeft niet pers� h� .. en juist evenwicht maakt ook terug neutraal.



Geplaatst door: WarmHart
Geplaatst op: 11 april 2007 om 08:41

stampertje

in een samenleving van vertrouwen en respect geloof ik niet in de huidige manier van leren.

de mens kan in het aller beste geval 30% van zijn hersenen in gebruik stellen, door het verstand. 70% is ons onbewuste wat naar het oog en gevoel word ingevuld, indien wij terug in het gevoel leven gelden heel andere regels.

de mens is naar het gehoor geworden met de verdeling van taal.

het goede woord kwam in de duisternis maar de mens heeft het niet gegrepen.

het goede woord dat alle verschilen naar een waarheid spreekt is van God.

 



Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 11 april 2007 om 09:06

Warm Hart,

Maar leren is ook maar klein deeltje van wat ik voorstel h�. Dat lesuurtje over andere kulturen gaat het verschil niet maken. Het samenspelen en samen opgroeien met de andere partijen wel.
Mensen zijn bang van wat ze niet kennen. Dus maak dat iedereen van kleins af aan opgroeit met de anderen. Maakt dat ook gevoelsmatig dingen gaan veranderen.
Hoe vaak hoor je niet .. ja die das een goeie .. maar al de rest van die groep zijn smeerlappen. En waarom is die een goeie .. juist omdat ze die kennen.

Als we allemaal gewoon een klein stapje in elkaars richting doen zou dat niet al heel veel schelen.
Vele kleine stapjes maakt een groot verschil.

Jij geloofd duidelijk in God. Wel ik hoop heel sterk dat je daarin de kracht vind om te geloven dat wij allemaal samen met de hulp van die God de wereld een mooiere plaats kunnen maken.

Ik ben mama van twee kleine kindjes .. en als ik rondom mij zie vraag ik me soms af hoe zij moeten opgroeien.
En is niet elk kind een kind van iedereen?
Wie wil er nu niet het beste voor ELK kind. Joods, moslim, christen, atheist, amerikaans, iranees, chinees of eender wat .. zijn we niet allemaal verantwoordelijk voor de wereld waarin die kleine dropjes opgroeien? Verdiend niet elk kind een wereld waarin hij/zij veilig kan opgroeien en ontwikkelen tot het beste wat hij/zij kan zijn?

EN ja dat is naief .. maar is niet ELK klein druppeltje een druppeltje ??

Als iedereen het bij voorbaat al opgeeft is dan de wereld niet zoiezo verloren ?

 



Geplaatst door: WarmHart
Geplaatst op: 11 april 2007 om 09:43

stampertje

 tranen in liefde bij het lezen van het bericht.

mijn moto is.

Ik heb de wereld niet geerft van onze ouders, maar in bruikleen van onze kinderen!       hoe geven wij hem terug.

ik ben een man van 46, gedoopt als katoliek, her doopt als christen, en in de teleurstelling van het geloof naar waarheid gezocht zo wel in de Islam als het Boedisme.

eerlijk de ontvangst bij de moslim gemeenschap was meer dan wij ons ook maar konden voorstellen, het was super en nu nog zijn wij als christen van harte welkom.

3 maanden heb ik de moskee bezocht van wege de koraan in het nederlands, die ik zo graag lezen wou.

ik kreeg de koraan niet mee naar huis wel werd ik uitgenodigd hem daar komen te lezen, mooi boek drie maal heb ik hem gelezen, nu heb ik van de pakistaanse moslim gemeenschap een eigen koraan gekregen in het nederlands.

Nee ik ben niet bekeert in de islam de islam laat christene toe die hun geloof in waarde beleven.

goed gestelde zijn gelijkgestelde in GOD, spijtig is het de negatieve kant die belicht word ter ontkrachting van onze ware GOD.

oprechte dank voor het bemoedigend woord in liefde en voor vrede.

WarmHart



Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 11 april 2007 om 18:00
goedeavond iedereen ik ben kapot na een drukke dag, ik wil snel even reageren op de vraag van postpentacost of er wel neutrale leraren zijn
ik kan natuurlijk niet in de harten van de leraren kijken, maar ik zou willen beweren dat een leraar die niet neutraal les kan geven geen goede leraar is. Het kan natuurlijk gebeuren dat mensen bepaalde lesstof uit overtuiging of gewetensbezwaren niet willen doceren.
Maar "neutrale" leraren vinden is geen probleem.
Anders solliciteer ik zelf wel.
de meesten hebben er geen idee van hoe belangrijk universele lesstof wel niet is


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 13 april 2007 om 13:02
Dus moeten leraren vooral leren neutraal onderwijs te geven. Dat lijkt me
voor de meeste (exacte) vakken geen enkel probleem. Maar bij andere
vakken wordt het al wat moeilijker (geschiedenis, maatschappijleer) en
voor sommige bijna onmogelijk (filosofie, godsdienst)
Eigenlijk dus een heel goed voorstel van Stampertje om het bij 1 multi-
school te houden, maar sommige vakken apart waar het mn religie en
aanverwant betreft. Lijkt me goed als de scholieren ook in die vakken af
en toe eens bij elkaar in de les zitten.

Maar wat valt er te doen om het contact met de leerliongen onderling te
bevorderen? want ook op openbare scholen ontstaat groepsvorming...

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 13 april 2007 om 13:08
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Klopt Tommy, hoe eerder met sommige
dingen je begint, des te beter.


DruideHerne, ik denk dat de basis normen en waarden wel bij iedereen
gelden. Maar ik zie nu al een grote struikelblok, de omgang van de
geslachten zoals dat vanuit de Islamitische perspectief moet. Het toestaan
van alcohol, drugs en daamee discotheken waar mensen de hele avond
"los" gaan.


Enerzijds zijn er mensen die vrijheid willen, anderzijds zijn er mensen
die dat vrijheid helemaal niet als iets prettigs ervaren en het liever willen
laten zitten. Dan wil ik toch liever zoveel mogelijk uit de buurt van die
coffeeshop en discotheek en G&G vestiging wonen. Uiteindelijk krijg je
weer ge�soleerdere groepen.


Mijn eerdere bericht over hoe de nieuwe generatie opgevoed moest
worden doelde ook hierop. Dingen die naar mijn mening zinloos zijn (no
offence) moeten aan kinderen duidelijk worden gemaakt. Ze kunnen veel
beter dat tijd steken in andere vormen van plezier maken. Maar hier
botsen alweer twee visies met elkaar.


Kijk maar wat je ermee kunt doen, ik zal er ook wat verder over
nadenken.


Salaam


ps. Ja Moslimboy, ik vind sport ook heel belangrijk. Als het aan mij zou
liggen zou ik alle vette happen verbieden en sport zwaar verplicht stellen,
maar dat lijkt al een beetje teveel op�een dictatuur �...aan de andere
kant, denk aan hoe sterk het nageslacht wel niet zal zijn, hmmm.




Het is natuurlijk heel veilig om je af te zonderen, maar dat levert heel veel
wederzijds onbegrip op. Ook bij christenen bestaat de neiging zich te
isoleren, maar dat levert wereldvreemde en angstige gelovigen op. Juist
door midden in wereld van ons dorp/eiland te staan wordt je geloof
beproefd en getoetst aan de weerbartige werkelijkheid van deze wereld.

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 15 april 2007 om 07:46
postpentacost, ik zie nog steeds geen problemen met neutraal onderwijs, ook niet wat betreft de vakken zoals geschiedenis, filosofie, maatschappijleer en godsdienst
de eerste twee en de laatste twee zijn juist goed met elkaar te combineren
laat bijvoorbeeld leerlingen ook zelf onderzoek doen naar verschillende manieren van geschiedschrijving om er vervolgens in de klas een discussie over te houden zodat leerlingen zelf ook bepaalde conclusies kunnen trekken
voor maatschappijleer en godsdienst geldt hetzelfde
de lesstof zal zijn zoals "vertegenwoordigers" van bepaalde religies die willen verkondigen
en vervolgens komt er ook een discussie op gang over de
problemen die er ontstaan waarvan gezegd zal worden dat
religie de oorzaak is, terwijl de leerlingen tegelijkertijd wel kunnen beseffen dat deze problemen er niet hoeven te zijn als de religies goed in praktijk gebracht worden
dit moet van twee kanten komen ja, maar dat is van alle tijden

zeg nou zelf, heb jij niet liever dat groepsvorming
(het is niet te vermijden op het schoolplein)
ontstaat uit bijv. verschillende smaken muziek
of liever omwille van het geloof?
hoe lang blijft het dan goed gaan?


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 15 april 2007 om 14:13
het is mooi ons dorpje eens terug te voeren tot een schoolplein. Juist daar
zie je dat dominantie een heel zichtbaar gegeven is. Op zich ben ik niet
tegen positieve dominantie(ten voordele van de groep als geheel, maar
ook voor elk individu), maar schoolplein- dorps- en maatschappelijke
dominantie dienen vaak het belang van enkelen; de sterksten.
Ik heb er niet zo'n goede ervaring mee dat kinderen als vanzelf de juiste
conclusies trekken en er ook voor gaan als je ze "waardevrij" hun weg laat
zoeken.
Het blijkt toch een lastige klus om een soort onderwijs te vinden waar
iedere reliculti-groep zich in kan vinden.
Maar het is ook een spannende uitdaging.

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 16 april 2007 om 03:09

Tuurlijk hoeft het niet waardevrij onderwijs te zijn.
Maar de basiswaarden zijn overal zelfde lijkt mij. Respect eerlijkheid ...

En voor zover ik dat meisje- jongen dillema kan volgen speelt het bij hele kleine kinderen nog geen rol.
En op latere leeftijd moet er begeleiding zijn? juist??

Dus op zich moet dat ook op te lossen vallen lijkt me dan.



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 16 april 2007 om 17:38
In Nederland gaat maar 20% van het onderwijsgeld op aan het les geven.
De rest gaat op aan bureaucratie, etc. In ons dorp doen we dat natuurlijk
niet. Maar wie moet de kwaliteit van het onderwijs controleren?
En hoe vergroot je de betrokkenheid van de ouders?
Wat kan er nog meer gedaan worden om wederzijds begrip te kweken
voor de verschillende culturen/religies?
En hoe kan pesten voorkomen en bestreden worden?

Een algemene school heeft idd gemengde klassen met jongens en
meisjes; onze school ook?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 17 april 2007 om 09:36
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Ik ben al een tijdje lid van dit forum en meestal raken we in onze
discussies in wij/zij tegenstellingen. Afghanmoslim heeft aangegeven
samen te willen werken om dit land/deze wereld beter te maken. Ik vond
dat een heel positieve intentie en het lijkt me gaaf om een topic te starten
waarop we virtueel gaan samenwerken. Om het overzichtelijk te houden
kunnen we ons het beste beperken tot een virtueel dorp, waar dezelfde
problemen spelen als in Nederland en waar ook ongeveer dezelfde
bevolkingssamenstelling te vinden is.
We gaan dus dingen virtueel veranderen op het gebied van de bekende
topics; onderwijs, werkgelegenheid, zorg, etc. Maar we moeten in het
proces wel rekening houden met de politieke verhoudigen zoals die in
Nederland bestaan.
Een bescheiden voorzetje; er is vast genoeg creativiteit voorhanden om
dit dorp virtueel gestalte te geven. Wie heeft er idee�n over de manier
waarop we hiermee verder kunnen gaan? en wie weet er een leuke naam
voor ons dorp?
Vrede!
ik doe mee!


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 18 april 2007 om 07:20
Fijn, we hebben het over onderwijs. Hoe kan je dat het beste inrichten
zodat ieder kind daar optimaal van kan profiteren en dat ook nog eens
respect en samenwerking tussen de verschillende culturen en religies
bewerkt. maar misschien moeten we eerst een analyse maken van wat er
nu goed en fout is...

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 18 april 2007 om 07:44
Heb je het dan over middelbaar of basis onderwijs?
Ik denk dat je op de basisschool minder snel in aanraking komt met andere culturen door witte/zwarte wijken, waardoor ook weinig respect voor elkaars cultuur komt. Door middel van projecten over een bepaald gebied van de wereld kun je dit voorkomen, of door een soort mini uitwisselingsprojecten met een andere basisschool in hetzelfde dorp/dezelfde stad.
Op de midelbare school is het heel anders. De vooroordelen dat vooral allochtonen op het vmbo zitten en vooral autochtonen op het vwo zitten, worden op veel scholen bevestigd. Dus al snel hebben mensen (wat ik ook hoor uit mijn eigen klas) zoiets van "die buitenlanders van het vmbo..". Maar hoe kun je dat tegengaan?
Ik denk dat verplichte godsdienstles, ook op openbare scholen, nog het beste is. En dan niet alleen over het Jodendom, het Christendom en de Islaam, maar ook over natuurgodsdiensten, boeddhistme en oude Maya-godsdiensten. Zo leer je meer over en bepaald geloof, krijg je inzicht in de cultuur, waarmee je vaak ook respect voor dat geloof/die cultuur krijgt.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 19 april 2007 om 10:33
Jij bent dus ook voor multi culturele scholen in ons dorp? en moeten er
afzonderlijke wijken zijn of juist ook multi cultureel?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 19 april 2007 om 12:44
juist multi cultureel. Ik ben opgegroeid in een witte wijk en ging naar een witte school. Eigenlijk hartstikke saai en toen door een project ik toegang kreeg tot de Islaam..

maar goed. Ik vind dat je zoveel mogelijk informatie van verschillende standpunten binnen moet krijgen als kind, dus multui cultureel


-------------


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 19 april 2007 om 15:30
Ik mis trouwens posts van de moslims... Zien die nix in een
samenwerkingsmodel?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 20 april 2007 om 09:33
ben ik geen moslima?


Geplaatst door: moslimboy212
Geplaatst op: 20 april 2007 om 15:38
vakantiedagen:
we respecteren de feestdagen van elke religie aanwezig in ons dorp, dus op elke feestdag is er geen school .

moslims en eventueel andere geloven moeten de privilege krijgen waar en wanneer hun gebed te verrichten met de nodige vereisten.




-------------
laa ilaha illalah


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 21 april 2007 om 07:49
Daar ben ik het mee eens moslimboy212. Maar ook voor de niet gelovigen moet er een soort meditatie kamer zijn vind ik.. Hoeveel inwoners heeft ons dorp trouwens?


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 21 april 2007 om 11:33
Ons dorp heeft 16000 inwoners; in de verhouding zoals in de
nederlandse en Belgische samenleving.

Mediteren moslims niet?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 21 april 2007 om 11:35
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

ben ik geen moslima?


Is dat zo? sorry, je naam doet dat niet vermoeden, of is het een arabische
naam?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: afghanmoslim
Geplaatst op: 21 april 2007 om 14:00

Niemand heeft gereageerd over de discotheken en coffeshops, hoe wil je dat regelen?

Moslims moeten in ieder geval eens per week met de hele buurt (dus ook met de niet-moslims) gemeenschapswerk verrichten. Zoals de mensen van Zaytuna instituut dat doen in de VS. Dan gaan mannen, vrouwen en kinderen bomen, planten etc. in de buurt onderhouden. Ruimen de boel op en knappen dingen op. Indien eentje hulp nodig heeft, moet hij/zij dat ook krijgen van de buurt. Dus een aparte potje voor de buurtbewoners alleen. Wat er daarnaast aan zakaat wordt gegeven is apart van dit. Zo zal het vervallen en verloedering van de buurt worden voorkomen en zal het gemeenschapsgevoel toenemen.

We moeten ook werkloosheid en misbruik van de sociale dienst tegengaan, maar ik denk dat ik te snel ga. Eerst onderwijs en het bovenstaande oplossen.

Ik denk niet dat er meer buitenlanders Vmbo zullen doen. De reden dat het hier in NL het geval is, komt vooral door de ongeschoolde ouders. Mijn ouders zijn universitair opgeleid en daar pluk ik alhamdulillah de vruchten van. Indien iedereen met het gelijke begint, zullen de buitenlanders helemaal geen achterstand hebben. Dus beste zuster Kippetjuh (Ik moet steeds lachen als ik uw naam lees ) we hoeven gelukkig niets tegen te gaan in dit geval.



Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 22 april 2007 om 04:46
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Ons dorp heeft 16000 inwoners; in de verhouding zoals in de
nederlandse en Belgische samenleving.

Mediteren moslims niet?
Weet ik niet. Hangt af van de persoon denk ik. Net als bij ongelovigen, diegenen die er behoefte naar hebben moeten het kunnen doen.

Dat is best weinig toch, 16.000 ? Noem eens een dorp dat ook zo'n aantal heeft zodat ik kan vergelijken



Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 22 april 2007 om 04:48
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

ben ik geen moslima?


Is dat zo? sorry, je naam doet dat niet vermoeden, of is het een arabische
naam?
Alhamdoelilah ben ik nu een half jaar moslima.

Je bedoeld kipputjuh? Dat komt omdat mn zusje me altijd uitgescheld voor kip. Haha, slaat ook nergens op.

Mijn Arabische naam is Saliha, mn Nederlandse Vera..



Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 22 april 2007 om 04:52
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Niemand heeft gereageerd over de discotheken en coffeshops, hoe wil je dat regelen?

Moslims moeten in ieder geval eens per week met de hele buurt (dus ook met de niet-moslims) gemeenschapswerk verrichten. Zoals de mensen van Zaytuna instituut dat doen in de VS. Dan gaan mannen, vrouwen en kinderen bomen, planten etc. in de buurt onderhouden. Ruimen de boel op en knappen dingen op. Indien eentje hulp nodig heeft, moet hij/zij dat ook krijgen van de buurt. Dus een aparte potje voor de buurtbewoners alleen. Wat er daarnaast aan zakaat wordt gegeven is apart van dit. Zo zal het vervallen en verloedering van de buurt worden voorkomen en zal het gemeenschapsgevoel toenemen.

We moeten ook werkloosheid en misbruik van de sociale dienst tegengaan, maar ik denk dat ik te snel ga. Eerst onderwijs en het bovenstaande oplossen.

Ik denk niet dat er meer buitenlanders Vmbo zullen doen. De reden dat het hier in NL het geval is, komt vooral door de ongeschoolde ouders. Mijn ouders zijn universitair opgeleid en daar pluk ik alhamdulillah de vruchten van. Indien iedereen met het gelijke begint, zullen de buitenlanders helemaal geen achterstand hebben. Dus beste zuster Kippetjuh (Ik moet steeds lachen als ik uw naam lees ) we hoeven gelukkig niets tegen te gaan in dit geval.

Tja, het moet een volmaakt dorp zijn, maar het is geen afspiegeling van Nederland en Belgie zonder coffeeshop en discotheken.. Even uitrekenen hoeveel bewoners er gebruik van zullen maken..
T levert wel wat inkomsten op..
Is ons dorp ook de hoofdstad van de gemeente? Dan kunnen we de accijns op drank en wiet wat verhogen.

afganmoslim, ik ben het met u eens. Als de ouders hoog opgeleid zijn, heb je op een of andere manier ook meer kans om zelf een hogere opleiding te doen. 



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 22 april 2007 om 06:36
Ons dorp is eigenlijk meer een eiland. Er zijn verderop dorpen/eilanden
van gelijke grootte. Dat aantal is om het wat overzichtelijker te houden.
Aalsmeer is denk ik een dorp van ongeveer die grootte. Je zou ook 160
kunnen doen, maar dan wordt het erg kleinschalig. Maar als model zou
dat prima zijn omdat in een dorp van 160 zielen de mensen echt op
elkaar aangewezen zijn en iedereen ook iedereen kent.

Het is maar helemaal de vraag of er koffieshops en dicotheken moeten
komen...want je kunt een behoefte ook cre�ren.

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 22 april 2007 om 07:18
je bedoeld, wat je niet kent heb je ook geen behoefte naar


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 22 april 2007 om 07:21
het wordt tijd voor wat wettelijke vormgeving
op dit moment alleen nog maar voor onderwijs
discotheken en coffeeshops zijn nog geen probleem
voor een gemeente van 16000
laat iedereen een wetsvoorstel doen op het gebied van onderwijs en dan zullen we daarna voor de aardigheid eens een keertje democratisch stemmen


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 22 april 2007 om 11:21
Dus komt er ook een gemeenteraad?


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 22 april 2007 om 13:42
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

Dus komt er ook een gemeenteraad?



wat dan? een warlord?
nee het lijkt me wel eens aardig om het dorp wat wettelijke inhoud te geven....dus geacht raadslid kipputjuh, laat de voorstellen maar komen en laat vooral je stem horen


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 22 april 2007 om 13:50
In eerste instantie geplaatst door tommy

wat dan? een warlord?
nee het lijkt me wel eens aardig om het dorp wat wettelijke inhoud te geven....dus geacht raadslid kipputjuh, laat de voorstellen maar komen en laat vooral je stem horen
een watte?

Ja ik ben het wel met je eens. Maar als ons dorp vooral uit moslims bestaan, die de Koran en Soenna volgen, mensen die echt Godsvrezend zijn, hoef je niet veel wetten te maken..

voorstel 1:.. nee wacht, ik heb nog wel een nep-partij programma liggen van maatschappijleer. Ik PM t wel naar je, kijk maar wat je vind. Zoek de goede dingen er maar uit



Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 22 april 2007 om 14:01
bedankt ik ga nu off-line ik moet nu weg ik lees het later wel maar erg bedankt, erg leuk


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 22 april 2007 om 16:29
Ik weet nu een mooie naam voor ons dorp: ONSTOPIA

Dat ONS duidt er op dat het van ons allemaal is; geen outsiders. Geen ZIJ
of HUN.

We ginden er vanuit dat in het dorp ongeveer dezelfde religieuze/
culturele getalsverhoudingen zijn als in het echte Belgie of nederland.
Stemmen wordt dan lastig, omdat de meeste forumbezoekers Moslims
zijn. Je zou dan maar zo een school kunnen krijgen met uitsluitend
islamitish onderwijs terwijl dat in de werkelijkheid nooit haalbaar is.

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 23 april 2007 om 01:48

En een volledige democratie zoals in de tijd Athene (op slaven ed na dan ;)).
We verzamelen ��n maal per week op marktplein.. iedereen mag voorstellen doen.. en die worden dan gestemd.
Geen partij-politiek gedoe. Gewoon voorstel .. akkoord of niet akkoord.

 



Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 23 april 2007 om 04:52

waarom zou elke moslim uitsluitend islamitisch onderwijs willen?

Ik vind een directe democratie een btje moeilijk. Degene met de grootse bek krijgt de meeste wetsvoorstellen erdoor.. Da's oneerlijk



Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 23 april 2007 om 05:07
Er zijn goede alternatieven voor misleid-stemvee-democratie zoals sociocratie ((Google met zoekterm: Kees Boeke sociocratie). Besluitvorming heeft dan plaats op basis van consensus via transparant overleg tussen alle betrokkenen. Groot voordeel is dat je zo komt tot duurzame, breed gedragen besluiten. Dit voordeel weegt op tegen het feit dat de besluitvorming wat langzamer verloopt.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 23 april 2007 om 09:11
Alzukar, dat is een heel mooie vorm. Hoe kunnen we dat in Onstopia
invoeren?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 23 april 2007 om 09:13
enne, wat als er 1 voet bij stuk houdt en niet tot consensus wil komen?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 23 april 2007 om 09:20
uit het dorp zetten. Het is toch een ideaal dorp? Dus ideale bewoners, dus mensen die zich inzetten voor Onstopia, alles doen voor hun buren, mensen die gewoon leuk meedoen. Als je niet zo bent, jammer dan, dan ben je ook geen echte Onstopiaan


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 23 april 2007 om 09:38
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

enne, wat als er 1 voet bij stuk houdt en niet tot consensus wil komen?



we zijn geen verenigde naties


wetsvoorstel 1: onderwijs

elke leerling zal in dezelfde lesstof onderwezen worden zolang door de leerling nog geen vakkenpakket is gekozen


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 23 april 2007 om 09:48
Niet mee eens! Godsdienst, humanistische vorming of iets van dergelijke strekking moet te kiezen zijn


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 23 april 2007 om 09:51
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

Niet mee eens! Godsdienst, humanistische vorming of iets van dergelijke strekking moet te kiezen zijn



dat wordt het later ook, gewoon wat basiskennis over alle religies en overtuigingen in de eerste twee brugklassen
(de meeste leerlingen zullen toch al een hoop van thuis hebben meegekregen)


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 23 april 2007 om 10:01
In eerste instantie geplaatst door tommy

In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

Niet mee eens! Godsdienst, humanistische vorming of iets van dergelijke strekking moet te kiezen zijn



dat wordt het later ook, gewoon wat basiskennis over alle religies en overtuigingen in de eerste twee brugklassen
(de meeste leerlingen zullen toch al een hoop van thuis hebben meegekregen)
Oh je hebt het niet over het basisonderwijs..

Maar hoe zit het dan met extra vakken als Klassieke Culturele Vorming enzo? Op de school van mijn zusje kun je dat als atheneumer kiezen, omdat ze denken "ach die is zo slim, dat kan er wel bij"

Ook Fries is een keuzevak, maar in Onstopia is geen andere taal dan het Nederlands he? Of kunnen de kinderen Arabisch kiezen



Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 23 april 2007 om 10:15
wil jij dan voor wat betreft het basisonderwijs nog steeds aparte openbare scholen, islamitische scholen en christelijke scholen bouwen?
dan moet daarover gestemd worden, ook goed
mijn stem geef ik niet, ik ben hier zo erg op tegen dat gescheiden onderwijs, dat vloekt bij mij langs alle kanten
ik zie aparte scholen echt als een veroorzaker van een diepe kloof, zelfs wanneer wordt beweerd dat deze kloof er altijd al was en ook altijd zal blijven ben ik van mening dat de kloof nog dieper wordt door onderwijs te scheiden


Arabisch als keuzevak? prima, waarom niet?


ik was eigenlijk ook wel van plan om verschillende vakken aan te passen en te combineren, zoals geschiedenis met staatsinrichting en misschien ook maatschappijleer

het lijkt me heel nuttig voor elke leerling om niet alleen kennis te hebben van andere overtuigingen, maar ook van de geschiedenis van landen waar andere leerlingen hun roots hebben
volgens mij wordt dat nu te weining gedaan, de beleving van een bepaalde religie in een bepaalde tijd plaatsen


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 23 april 2007 om 10:23
ho ho, ik heb het niet over gescheiden scholen gehad. Tja dat lijkt me idd wel wat, elke woensdag ofzo word de groep gesplist, gelovigen naar godsdienst en ongelovigen naar humanistische vorming, maar als een kind anders wil moet dat natuurlijk ook mogelijk zijn..
Vooral op de basisschool heb je inderdaad wel een grote kloof. Hier in de straat spelen de kinderen van de christelijke school ook niet met kinderen van de openbare.

staatsinrichting hoort toch gewoon bij maatschappijleer?
Maar ik snap wel wat je bedoeld idd. Nu eindelijk, hebben wij het ook over de Friese geschiedenis. Bijna niemand uit mijn klas wist dat Friesland van Brugge tot Romo lag. Dat is gewoon onzinnig. Je moet weten waar je vandaan komt en waar je klasgenoot vandaan komt.

Wat bedoel je precies met 'de beleving van een bepaalde religie in een bepaalde tijd plaatsen'


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 24 april 2007 om 09:51
daar bedoel ik bijvoorbeeld mee te zeggen dat wanneer je bij godsdienst iets leert over een bepaalde religie, je tegelijkertijd bij geschiedenis ook de toepassingen van de religie leert zoals bijv. de kruistochten
met hetgeen ik op school geleerd heb stond ik nog niet zo negatief tegenover de kruistochten, toen ik mij daarna voor een werkstuk er eens in had verdiept lag het wel anders
en er zijn nog veel van dit soort voorbeelden
liever wat meer weten van wat minder onderwerpen dan weinig of de verkeerde dingen weten van veel onderwerpen


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 24 april 2007 om 10:01
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Alzukar, dat is een heel mooie vorm. Hoe kunnen we dat in Onstopia
invoeren?


Het zou mooi zijn als ik je op die vraag een pasklaar antwoord zou kunnen geven. Mijn eigen ervaring met sociocratie is die in een federatief-landelijke groene politieke partij en dateert van ca. twintig jaar geleden. Ik zou daar helemaal opnieuw in moeten duiken.
De grondgedachten vind ik overigens goed verwoord op:
http://worldteacher.faithweb.com/sociocratie.htm


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 24 april 2007 om 12:18
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Alzukar, dat is een heel mooie vorm. Hoe kunnen we dat in Onstopia
invoeren?


Het zou mooi zijn als ik je op die vraag een pasklaar antwoord zou kunnen geven. Mijn eigen ervaring met sociocratie is die in een federatief-landelijke groene politieke partij en dateert van ca. twintig jaar geleden. Ik zou daar helemaal opnieuw in moeten duiken.
De grondgedachten vind ik overigens goed verwoord op:
http://worldteacher.faithweb.com/sociocratie.htm




ik heb het stuk gelezen, klinkt zeker niet slecht en is op een dorp/stad van 10.000/20.000 inwoners zoals Onstopia nog best wel toe te pasen lijkt me


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 25 april 2007 om 06:53
In eerste instantie geplaatst door tommy

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Alzukar, dat is een heel mooie vorm. Hoe kunnen we dat in Onstopia
invoeren?


Het zou mooi zijn als ik je op die vraag een pasklaar antwoord zou kunnen geven. Mijn eigen ervaring met sociocratie is die in een federatief-landelijke groene politieke partij en dateert van ca. twintig jaar geleden. Ik zou daar helemaal opnieuw in moeten duiken.
De grondgedachten vind ik overigens goed verwoord op:
http://worldteacher.faithweb.com/sociocratie.htm




ik heb het stuk gelezen, klinkt zeker niet slecht en is op een dorp/stad van 10.000/20.000 inwoners zoals Onstopia nog best wel toe te pasen lijkt me


Het is geen kwestie van toepassen. Het vereist heel veel goede geest en gemeenschapszin. Zie eerst maar eens waar je die vandaan haalt.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 25 april 2007 om 07:28
Zeg het eens...

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: tommy
Geplaatst op: 25 april 2007 om 09:25
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door tommy

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Alzukar, dat is een heel mooie vorm. Hoe kunnen we dat in Onstopia
invoeren?


Het zou mooi zijn als ik je op die vraag een pasklaar antwoord zou kunnen geven. Mijn eigen ervaring met sociocratie is die in een federatief-landelijke groene politieke partij en dateert van ca. twintig jaar geleden. Ik zou daar helemaal opnieuw in moeten duiken.
De grondgedachten vind ik overigens goed verwoord op:
http://worldteacher.faithweb.com/sociocratie.htm




ik heb het stuk gelezen, klinkt zeker niet slecht en is op een dorp/stad van 10.000/20.000 inwoners zoals Onstopia nog best wel toe te pasen lijkt me


Het is geen kwestie van toepassen. Het vereist heel veel goede geest en gemeenschapszin. Zie eerst maar eens waar je die vandaan haalt.




Onstopia bestaat tot nu toe alleen nog maar uit goede geest en gemeenschapszin, hieruit is het initiatief ontstaan............. ik zeg: aan de slag dan maar


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 25 april 2007 om 09:57
precies!


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 25 april 2007 om 12:46
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Zeg het eens...


Ik dacht alvast ook maar even aan de praktijk van alledag waarin e.e.a. gestalte zou moeten krijgen.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 25 april 2007 om 19:00
daarom dit model; daar gaat het iets gemakkelijker dan in het echt, hoop
ik.
We waren bezig met Onderwijs. Het is leuk een school te bedenken, maar
we moeten daarbij wel uit gaan van de problemen die we in het echt
signaleren.
Wat zijn momenteel de problemen in het lager, voortgezet en hoger
onderwijs? en hoe bouwen we een school waar die problemen
ondervangen of liever voorkoemen worden?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 26 april 2007 om 03:22
Problemen in het lager onderwijs: Ze leren niets meer. De tafels hoeven ze niet meer te kennen, de stam van lopen blijkt lop te zijn, van d's en t's hebben ze nog nooit gehoort. Maar de kinderen worden wel volgegooid met allerlei toetsen (net cito toetsen, al vanaf groep 3) Dit zorgt ervoor dat veel schooldagen niet besteed worden aan leren. Ook zijn projecten voor mij een doorn in het oog. Tijdens schooltijd worden kinderen van 10 de wijk in gestuurd om auto's te wassen of om kleding te huren. Schandalig. Wat ook vreselijk is, de laatste 2 weken voor de zomervakantie. Niets doen ze! Echt helemaal niets. Maar als je dan vriendelijk vraagt om een middagje eerder vrij kan dat niet omdat ze school hebben Echt vreselijk, de bureaucratie

Problemen in het voortgezet onderwijs: te weinig les. Het is echt erg hoor. Ik heb nu 20 lesuren per week. Een lesuur duurt maar drie kwartier. En er zijn ook altijd wel leraren ziek. Zo leren we toch nooit! Ook het 'studiehuis' is een ramp. Afschaffen en terug naar de tijd dat mensen nog wat leerden op school


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 26 april 2007 om 05:48
Laten we een rijtje maken:
1. Te weinig (automatisering van) primitieve vaardigheden op het gebied van taal en wiskunde;
2. Te zeer markt-conform en te weinig mens-conform d.w.z. te weinig opbouw vanuit c.q. aandacht voor de basisbehoeften van de mens;
3. Te weinig vakinhoudelijke speelruimte voor docenten;
4. Ouderlijke taken en verantwoordelijkheden worden teveel op het bordje van de school gelegd. Te weinig samenspel tussen ouder(-groeperingen) en de school;
5. Te weinig organisatorische ondervang van grootschaligheid;


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 26 april 2007 om 06:29
wil je punt 4 verder uitwerken alsjeblieft? 


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 26 april 2007 om 10:24

en als we nu eens een school maken met ouderparticipatie ?

Ik heb het gezien in een kinderdagverblijf en het was subliem.
E�n keer per maand komen alle ouders samen om alles te bespreken..

En ��n namiddag per week neemt ��n van de ouders van de klas de groep over.. geeft les over iets wat hij/zij aanbelangt. Met beurtrol systeem zodat alle ouders aan bod komen.
Kan rond godsdienst gaan.. uitleg geven over feestdag.. of over je geloof. Maar kan even goed rond houtbewerking gaan als dat toevallig een pasie van die vader is.

Op die manier verzeker je een band tussen ouders en school. Een samenwerkingsverband...

Dat kinderdagverblijf is een h��l mooi voorbeeld van hoe het ook kan ..



Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 26 april 2007 om 12:22
In eerste instantie geplaatst door Stampertje

en als we nu eens een school maken met ouderparticipatie ?

Ik heb het gezien in een kinderdagverblijf en het was subliem.
E�n keer per maand komen alle ouders samen om alles te bespreken..

En ��n namiddag per week neemt ��n van de ouders van de klas de groep over.. geeft les over iets wat hij/zij aanbelangt. Met beurtrol systeem zodat alle ouders aan bod komen.
Kan rond godsdienst gaan.. uitleg geven over feestdag.. of over je geloof. Maar kan even goed rond houtbewerking gaan als dat toevallig een pasie van die vader is.

Op die manier verzeker je een band tussen ouders en school. Een samenwerkingsverband...

Dat kinderdagverblijf is een h��l mooi voorbeeld van hoe het ook kan ..

dat klinkt inderdaad als een pracht plan! Maar word het dan verplicht voor de ouders? Ik kan me toch voorstellen dat er mensen zijn die het volste vertrouwen hebben in het onderwijs en denken "doe je ding, dan doe ik het mijne". Of mensen die moeten werken..

Maar goed plan!



Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 26 april 2007 om 17:51
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

wil je punt 4 verder uitwerken alsjeblieft?�


Het is niet zo dat je je kind op school kunt dumpen om vervolgens je tijd te besteden aan de dingen die je voor jezelf belangrijk vindt. Integendeel. Juist d�n is het echt zaak om de vinger aan de pols te houden, om zeggenschap te hebben over wat daar in die school gebeurt.


Geplaatst door: Stampertje
Geplaatst op: 26 april 2007 om 23:08

Vermits we heel de samenleving zelf creeeren moeten ouders daarvoor vrij krijgen van het werk ;).

En ja ik ben voorstander van het verplicht te maken ..

stel dat er in elke klas een 15-20 kindjes zitten .. das dus twee maal per jaar per koppel, das dus in theorie elks ��n maal een halve dag. Moet toch haalbaar zijn voor iedereen niet ?

En maandelijks vergaderen ... aanwezigheid gewenst ;) er kan altijd iets anders zijn, maar we willen wel actieve ouders natuurlijk.

Dat kinderdagverblijf had nog wel paar bijzondere dingen. Zo geloofden ze bijvoorlbeeld niet in straf (moet h��l eerlijk zijn toen ze dat tegen me zeiden de eerste dag, had ik zin om terug te draaien.. 10 peuters tussen 1.5 en 3 en geen straf ) Maar ze zagen het gewoon anders.
Een time-out, dus even apart zetten, is geen straf, dat is een manier om ff te kalmeren en tot rust te komen. En werd dus ook alleen gebruikt als peuters het echt nodig hadden. Voor de rest was het .. je neemt verantwoordelijkheid op voor je daden.
Gooi jij als 2-jarige je beker om (express om te testen bv) dan krijg je heel rustig vod in je handen, nou poets het zelf maar op (je moet als leidster nadien het wel nog eens doen natuurlijk ;)) en peutertje gaat niks leuks doen voor het opgepoetst is. Idem met speelgoedbakken uitkieperen uit boosheid. Wel ruim het maar op, terwijl we met andere kindjes iets anders gingen doen.

Doe je ander kindje pijn, wel dan moet jij die samen met leidster gaan troosten.
En die lijn werd in alles doorgetrokken.
Moet eerlijk toegeven dat het echt een heel verreikende ervaring geweest is die stage. En ik probeer die dingen thuis ook toe te passen. (moet wel toegeven dat ik het eindeloze geduld dat A. had jammer genoeg niet bezit)

Maar ik vind het wel een mooi principe. Ook iets dat je kan doortrekken naar groteren kinderen.

Laat ze maar verantwoordelijkheid opnemen voor wat ze doen, elk op hun niveau.

xxx,

stampertje



Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 27 april 2007 om 06:39
Ouderparticipatieplicht gekoppeld aan kinderleerplicht vind ik een uitstekend idee. Dan weet je dat gewoon als je aan kinderen begint, en kun je jezelf daar alvast op voorbereiden. En geen smoezen als "geen tijd" of "te druk met m'n baan". Man of vrouw, maakt niet uit. Ikzelf heb aardig wat hulpouderwerk op de scholen van mijn kinderen achter de kiezen. Dat was voor mij een heel bewuste keuze die ik anderen niet zag maken. Dat laatste moet veranderen.


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 27 april 2007 om 13:35
prachtig plan stampertje. Dit lijkt me ook best makkelijk invoerbaar in ons dorp.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 27 april 2007 om 16:20
hallo Onstopianen,

ik ben er even tussen uit,
geniet van het mooie weer!
groetz
ppc

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: alzukar
Geplaatst op: 28 april 2007 om 05:15
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

[color=green] prachtig plan stampertje. Dit lijkt me ook best makkelijk invoerbaar in ons dorp. [/color=green]


Als je hierover op sociocratische wijze wilt beslissen dan begin je met het bijeenbrengen van alle belanghebbenden (niet-belanghebbenden doen niet mee). Vervolgens verdeel je die groep weer in subgroepen met elk voor zich specifieke deelbelangen c.q. betrokkenheid vanuit een specifiek standpunt. In het geval van onderwijs krijg je dan, de bestaande hi�rarchie volgend:
1. de overheid;
2. de scholen in Onstopia;
3. de ouders met schoolgaande kinderen in Onstopia, eventueel nog op te delen in werkbare groepen van 30 � 40 personen.

In elk van deze groepen 1 t/m 3, KRINGEN genoemd wordt een concept-besluit t.a.v. verplicht ouderparticipatie in alle openheid bediscussi�erd waarbij het besluit uiteindelijk een vorm krijgt waartegen geen der kringleden zich nog, op grond van ARGUMENTEN, verzet (CONSENTBEGINSEL).

Nadat aldus de kaarten in elk van de kringen zijn "geschud" is bij verder kringberaad sprake van KRINGKOPPELING. Hierbij wordt elke kring naar de naasthogere kring vertegenwoordigd door twee personen principe van DUBBELE KRINGKOPPELING), te weten:
-de functioneel voorman/voorvrouw (bv. de vastverkozen voorzitter);
-een, via open discussie op basis van voor- en tegenargumenten bij consent verkozen vertegenwoordiger.
Deze beide vertegenwoordigers/mandatarissen hebben in het beraad van de naasthogere kring de positie van volwaardig kringlid c.q. zij kunnen daar dus ook een besluit tegenhouden.
Het principe van de dubbele kringkoppeling is van essenti�el belang voor het tot stand brengen van feedback d.w.z ruggespraak met de kring van waaruit men is afgevaardigd.

Het te nemen besluit wordt nu (waarbij het zich beweegt van 3. via 2. naar 1. en vervolgens weer terug), in de diverse kringen n�t zo lang besproken tot er een besluit ontstaat waartegen niemand zich nog, op basis van argumenten, verzet. Besluiten op een dergelijke wijze tot stand gekomen blijken, omdat zij breed aanvaard en gedragen worden, in praktijk duurzamer dan democratisch genomen besluiten, en ook sneller te werken in de uitvoeringsfase. En last but not least: verbaal begaafde grote ego's hebben bij deze wijze van besluitvorming weinig mogelijkheden om het heft in handen te krijgen c.q. de zaak in een door hen gewenste richting te manipuleren

-------------
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar


Geplaatst door: *NiC*
Geplaatst op: 01 mei 2007 om 03:34
Wat denken jullie van een samenleving waarbij vanaf het begin al "vreemde talen" worden onderwezen. Dan heb ik het niet alleen over engels, maar ook over frans, spaans, turks en marrokkaans en dan het liefst van een "native speaker". Kinderen ****ken een taal het snelste op als ze jong zijn, en een andere taal leren is nooit verkeerd, het is alleen maar practisch. Gewoon een uurtje in de week, kan mooi gecombineert worden met sociale vaardigheden en kennis van verschillende culturen.


Geplaatst door: *NiC*
Geplaatst op: 01 mei 2007 om 03:39
Hahaha.. lees net mijn bericht terug en zie een automatische censuur."****ken" moet zijn prikken, maar dan zonder de "r". Zal voortaal het woord leren gebruiken. LOL


Geplaatst door: kipputjuh
Geplaatst op: 02 mei 2007 om 03:24
In eerste instantie geplaatst door *NiC*

Wat denken jullie van een samenleving waarbij vanaf het begin al "vreemde talen" worden onderwezen. Dan heb ik het niet alleen over engels, maar ook over frans, spaans, turks en marrokkaans en dan het liefst van een "native speaker". Kinderen ****ken een taal het snelste op als ze jong zijn, en een andere taal leren is nooit verkeerd, het is alleen maar practisch. Gewoon een uurtje in de week, kan mooi gecombineert worden met sociale vaardigheden en kennis van verschillende culturen.
Maar mogen de kinderen (of hun ouders) zelf kiezen welke taal ze willen? Want ik kan me voorstellen dat een rasechte Fries die alleen op vakantie gaat naar Germaanse landen niet heel veel heeft aan Turks..

Frans en Spaans op de basisschool lijkt me wel een goed idee. Hier is zo'n prive basisschool die Frans geeft vanaf groep 7, en je ziet het verschil. Spaans hangt natuurlijk af of het op de middelbare onderwezen word



Geplaatst door: *NiC*
Geplaatst op: 02 mei 2007 om 05:08
Het zou wenselijk zijn als het alle grote wereld-talen zijn die onderwezen worden. Je kunt je waar ook terwereld verstaanbaar maken en dat schept alleen maar duidelijkheid. Daarnaast zou het ook handig zijn als je de taal leert spreken van de grootste meerderheid van anderstaligen in je land. Ik bedoel ik heb op school, zoals ieder ander, frans, duits en engels gehad. Nou ja engels gebruik je vaak genoeg, maar hoe vaak spreek je frans in je dagelijks leven? Practisch gezien zou ik meer hebben gehad aan turks, omdat er nou eenmaal meer Turks-talige mensen in nederland wonen dan frans taligen. Hopelijk wordt de kloof dan ook minder groot.

Waar ik aan zat te denken is gewoon Engels, Frans, Duits en Spaans (dan kun je je zo ongeveer overal wel redden) en dan optioneel andere talen. Het gaat er ook niet om dat je hele lezingen kunt houden, maar gewoon de omgangstaal, dus een praatje maken en vragen en vertellen waar een winkel is, hoe laat de bus gaat, hoeveel een kilo tomaten kost. Zoiets.



Druk de pagina | Sluit venster