Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenayat al korsi

 Post Reply Post Reply
Schrijver
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Onderwerp: ayat al korsi
    Geplaatst op: 13 mei 2003 om 17:07

Een populaire vers die de meesten kennen....

maar begrijpen ook echt wat erin staat???

al bakara ( de Koe)

255. Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmant Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem. Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij is de Verhevene, de Grote.

Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2003 om 13:54

Aya-t-oel Koersie

 
 Transcriptie

Allahoe La ilaha illahoe, al hayyoel kayyoem la ta� ghoe-zoe-hoe sinatoe wa la nauwm. Lahoema fis-samawati wa ma fil ard. Manzal-lazie yasjfa�oe inda-hoe illa bi iz-nih. Yaglamoe ma bayna aidi-hiem wa ma ghal-fa-hoem

wa la yoehi-toena bi sjai-ien min-ilmihi illa bi ma sjaah. Wasia koer-si-yoehoes-sama-watie wal ard. Wa la ya�oe-doe-hoe hifzoe-hoema wa hoe-wal aliy-yoel aziem.

(1) "Koersie": wordt letterlijk als Zetel vertaald

Aya-t-oel Koersi betekent het "Troonvers" en is daarmee de hoogste vers van de Koran.

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juli 2003 om 17:14
Als er broeders of zusters zijn die de uitleg willen.
geef een seintje h�
Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juli 2003 om 15:04

Uitleg van de troonvers (ayat al korsi)

Allah! Er is geen God dan Hij

De zin " Er is geen God dan Hij" vormt de fundamentele basis van islam, het is waarop de Islam is gebaseerd en waarom Allah het leven heeft ingesteld; wij zijn geschapen om Allah te aanbidden, deze zin is ook daarom het fundament van aanbidding tot Allah.

"En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen" (51:56)

In een hadith Koedsie vertelt Allah aan Profeet Moesa dat deze zin (Kalima Tawhied) zwaarder weegt dan het heelal: " O Mozes, als de aarde, de hemelen en de inhoud ervan, de zee�n en wat erin zit, op de ene kant van een weegschaal gelegd zouden worden, en op de andere schaal de kamila Tawhied zwaarder wegen" (Hadith Qudsi)

Tawhied is niet alleen een zin die we vanuit ons hart moesten uitpreken maar is ook een levenswijze. Het eist van ons dat we onze waarde, normen en manier van denken naar de inhoud hiervan moeten instellen.

De getuigenis is een belofte die we aan Allah doen, we sluiten daarmee een verband en beloven Hem dat we iedere vorm van afgoden zullen verwerpen, waar en wanneer we ze ook maar tegenkomen. Pas nadat we dit doen acht Allah ons in staat om Zijn Eenheid te erkennen. Drie vormen van afgoden

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 14:51

asallam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

 Altijd goed om ayatal Korsi in je huis te hebben hanger,of in je kamer...

enne...mis ik nou een stukje hierboven???

wasalam,

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 15:36

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Er zijn ook mensen die beweren dat dit niet mag!!

Omdat de Koran niet voor de sier is, maar om op te lezen en te begrijpen!!

En eerlijk gezegd sluit ik me daar bij aan!!

Je Zuster Fi Dien!!

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 15:56

 salam aleikum wa rahamatoelahi wa barakatoehoe oeghtie,

 oooh,astaghfiroellaha wa atuboe Ilayhi...dat wist ik niet

 heb nog wel meer dingen hangen slik

 Ik haal het voor de zekerheid maar weg,en zal verder informatie zoeken...

 In ieder geval bedankt voor je goede raad oeghtie,!

wasallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2003 om 08:57
Assalamoe Alaikoem,

Wat ook veel mensen doen is het dragen van een stukje koran in een ketting, het zou dan bescherming bieden tegen het zwarte oog. Of ze hangen dit boven het bed.

Volgens mij mag dit ook niet. Zulke en andere vragen kun je het beste stellen op www.al-yaqeen.com het antwoord krijg je dan van de geleerden van de Sunnah Moskee(Den Haag). Bovenstaande zal ik Inshallah vanavond persoonlijk vragen aan iemand daar.

Veel mensen daar beschikken over veel kennis.(INSHALLAH).

SALAAM
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2003 om 12:04

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe

Van die dingen als kettingen met koran erin,het dragen van kettingen met blauwe 'beschermende'oogjes,het handje van Fatima>>daar wist ik wel van dat dat niet mocht,immers Allah is de enige die ons kan beschermen,en al dat andere is afgoderij,Shirk.Gek genoeg heb ik niet in de gaten gehad dat de teksten die ik in mijn huis heb hangen daar misschien ook onder vallen...oeps.Wat ik wel het toppunt vind is dat je in Marokko bijna op elke hoek van de straat die oogjes-sieraden kan kopen,en die handjes van Fatima...Zo ook in Egypte...Hoe kan dat nou toch??

enne>>Nak...zou je kunnen vragen of teksten zoals ayatal Koersi of andere Koran teksten in je huis mag hebben hangen?dank!

wasallam...

Zahra

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2003 om 12:25
Assalamoe Alaikoem,

Ja dit laatste was ik ook van plan om te vragen, die kettingen enz. wist ik eigenlijk ook al.

Helaas dragen veel mensen toch zulke kettingen.

Zelf heb ik een hele mooie, soort grote vaandel met koran in mijn kamer hangen. Deze heb ik pas uit Makkah meegenomen. Ik hoop echt dat het wel mag, maar haal hem zeker weg als het niet mag INSHALLAH. Mijn muur zal er wel kaler van worden :-)

Dus Inshallah zal ik vanavond het antwoord op dit forum schrijven.

SALAAM!

JE broeder in Islam

NAK
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2003 om 20:11
Assalamoe ALAIKOEM,

Ik heb het even gevraagd:

Het is beter om geen Koran tekst op te hangen. Zoals "marocaantje" al zei: Koran is om te lezen en niet voor de sier.
Misschien doe je verkeerde dingen(schelden enz.) terwijl daar een stuk Koran hangt.

Verder is het zo dat niet alle geleerden het erover eens zijn, maar veel belangrijke(bekende) wel.
Maar ik heb het woord verboden niet gehoord.

Zelf wil ik hier aan toevoegen: Als je Koran leest, sluit je ook de Koran als je even met iemand praat. Dus kan je ook geen tekst van de Koran open hangen terwijl je het niet leest.

MAAR ALLAH WEET DIT HET BEST.

SALAAM
JE BROEDER NAK
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 februari 2004 om 23:10

Salaam alaikom,

Wat betreft de dames die bijv. ketting met een hanger waar Allah op staat dragen, deze kunnen ze beter in hun sieradendoosje laten liggen. Heel veel dames realiseren zich niet wat de waarde ervan is. Ik bedoel ze lopen heel nonchalant het toilet mee binnen.Ze dragen het als ze menstrueren enz. Ik bedoel zelfs de Malaikath (engelen) betreden het toilet niet, laat staan als iemand met de Naam van Allah het toilet binnenhuppelt. Kom op zeg!!!!!

Ik zie op mijn werk, vooral meeste Turkse meisjes die zo'n hanger dragen. Het doet me ontzettend pijn als ik ze ermee zie lopen.

Waar is de vrees en de respect voor ALLAH (swt) gebleven?????

Maslama

een zuter in de Islam 

Terug naar boven
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 15:01

Nog even over Ayat AlKursi.

Er is een nederlandstalige tafsier op de markt. Ik ben nu op mijn werk, maar als jullie willen kan ik thuis het ISBN-nummer wel even opzoeken.

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2004 om 03:01

 

asalaam wa alaikoum wrb...

agie die tasfier kan je ook lezen op www.al-islaam.com

weet niet zo goed hoe een link aan te geven van dat stuk...maar als je zoekt zul je het vinden..

wa salaam

Fatiha

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2004 om 08:08

Assalamoe 3alaikoem wa rahmatoe Allah wa barakatoeh,

Ik wist eigenlijk al dat ayat alkoursi een hele belangrijke ayah is. Er zijn zelfs boeken geschreven alleen over deze ayah, zoveel kun je erover vertellen. En over het feit dat je stukken Koran niet mag ophangen voor de sier, daarvan wist ik helemaal niet dat het verboden is. Kan iemand mij hierover misschien een dallil geven (koran of hadieth), dan weet ik het in ieder geval met zekerheid.

Masha Allah,

 

Terug naar boven
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2004 om 08:28

Dat er op internet ook tafsier staat ik vind uitstekend, doch is geen reden om ook langs andere wegen je kennis te vermeerderen.

Ik heb uiteindelijk geen ISBN gevonden. Het is een productie van de Islamic Debating Club en ik kocht het in Beverwijk.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.