Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Pas op voor hoop op een lang leven!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Pas op voor hoop op een lang leven!
    Geplaatst op: 10 februari 2007 om 14:40
Pas op voor hoop op een lang leven


Broeders en zusters,
 

Het aantal jaren, maanden, weken, dagen die elke mens op deze aarde zal doorbrengen werd al op voorhand bepaald. Daarna zal hij (de mens) naar Allah terugkeren. Dan zal Hij hem beoordelen volgens de daden die hij verricht heeft.

Als wij dit weten en beseffen dat wij niet lang op deze aarde zullen vertoeven, dan moeten wij proberen om ons verblijf op deze aarde zo goed mogelijk door te brengen. We moeten trachten om zoveel mogelijk goede daden verrichten, en zeker geen (goede) daden uitstellen.

Er zijn meerdere redenen waarom mensen daden uitstellen:

1-     Luiheid.

2-     Denken dat zij later wel de tijd zullen vinden om deze daad te verrichten; m.a.w �hoop op een lang leven'.

Hopen op een lang leven is bijgevolg ��n van de grootste vijanden van deze persoon die zich op een grote lange reis wil voorbereiden. Men kan degene die het verrichten van daden uitstelt vergelijken met iemand die aan een afgrond hangt te bengelen! Waarom? Welnu, hij wil zichzelf niet optrekken in de hoop dat er wel ooit een voorbijganger zal langskomen die hem op zal trekken, als hij maar lang genoeg blijft hangen.

 

Onze voorgangers hielden er niet van om daden uit te stellen:


Aboel Djalad zegt:


"Uitstellen is een soldaat uit het leger van Iblies!"


Al-Hasan Al-Basrie zegt:


"O jongeren, pas op voor de volgende woorden: Ik zal het later wel doen, ik zal het later wel doen!"


�Abdoellaah b. Al-Moebaarak zegt:


"Er werd mij gezegd dat de inwoners van het Hellevuur veel zullen zeggen: O wee, waarom stelde ik zaken uit? O wee, waarom stelde ik zaken uit?"


En Al-Hasan Al-Basrie zegt:


"O kind van Adam, pas op voor �later, later' want jij leeft vandaag en niet morgen. En als je morgen sterft, dan zal je vandaag op z'n minst niet betreuren."


(Deze uitspraken van onze voorgangers kan je terugvinden in: Qisaroel Amal van b. Abie Doenya)

We moeten trachten om zaken niet uit te stellen! Immers, hoelang zeggen velen al niet:

  • Vanaf morgen leer ik de Koran - en dit zeggen wij al jaren aan een stuk door -

  • Volgende week kijk ik niet meer naar films.

  • Volgende maand geef ik die relatie op.

  • Ik stop na dit pakje sigaretten.
  • Morgen begin ik te bidden

En zo blijven wij steeds morgen, morgen, later, later zeggen. Degene die vandaag morgen zegt, zegt morgen ook morgen, en degene die morgen zegt zal morgen misschien niet bereiken:

"O jullie die geloven, vrees Allah,

en dat elke ziel kijkt naar datgene wat zij voor morgen voorbereid heeft!"

(Hashr 59:18)

Bron:http://www.terugnaardedien.com/content/view/43/50/

Terug naar boven
r4mz1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote r4mz1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2007 om 10:41
Als je iets goeds van plan bent te doen in de toekomst is dat toch een goede daad op zichzelf?
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2007 om 12:58
Assalaamu alaikum,

Maar wie garandeert jou dat je dan nog leeft? 
Waar het hier om gaat is, dat je de verplichtingen die Allaah Subhana Wa Ta'alaa je heeft opgelegd nakomt en niet uitstelt. Het kan zo zijn dat je Heer vandaag zal ontmoeten in plaats van over een paar jaar wanneer je dacht te kunnen goed maken.

Wassalaam,

Terug naar boven
Plonie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Plonie Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2007 om 14:25

Het feit dat hieraan denk ik ook ten grondslag ligt is het feit dat de mens geschapen is in relatie met de mensen om hem heen. Geschapen in relatie tot God hier hem geschapen heeft. Voor mij is het doen van goede daden ook een manier om mijn dankbaarheid te uiten voor de genade die God mij gegeven heeft. Hoe zien jullie dat? Goede daden is meer dan een opdracht. Goede daden gaan dieper....

Terug naar boven
As-Somaliya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote As-Somaliya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2007 om 04:01

De mens is geschapen om God te aanbidden, en niet in relatie met de mensen om hem heen!

Je kan de intentie hebben om in de toekomst iets te doen.(Waarlijk alle daden worden berekend volgens de intentie.)

Maar zoals muslima66 al zei; De verplichtingen die je moet nakomen niet uit stellen.

Waarom zou ik niet huilen ? Want ik weet niet welke van mijn zonden de oorzaak van mijn vernietiging zal zijn!
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2007 om 08:00
In eerste instantie geplaatst door Plonie

Het feit dat hieraan denk ik ook ten grondslag ligt is het feit dat de mens geschapen is in relatie met de mensen om hem heen. Geschapen in relatie tot God hier hem geschapen heeft. Voor mij is het doen van goede daden ook een manier om mijn dankbaarheid te uiten voor de genade die God mij gegeven heeft. Hoe zien jullie dat? Goede daden is meer dan een opdracht. Goede daden gaan dieper....



Voor mij is het doen van goede daden ook een manier om mijn dankbaarheid te uiten voor de genade die God mij gegeven heeft. Hoe zien jullie dat?........


Wat is Dankbaarheid?


In de islamitische terminologie is dankbaarheid de erkenning van het feit dat Allah de enige Schenker van gunsten is, en volledige overgave aan Allah op een manier die erkenning garandeert. De gunsten van Allah zijn eindeloos en ontelbaar. Allah zegt in Zijn Boek:

"En als gij de gunsten van Allah telt, zult gij ze stellig niet kunnen opsommen." {14:34}

"Welke zegeningen gij ook ontvangt, zij komen van Allah." {16:53}



Hoe kan een dienaar (Abd) Allah bedanken?

De dienaar kan Allah op vele manier bedanken zoals:

Knielen voor Allah, wanneer de dienaar een zegening van Allah ontvangt of wanneer Allah hem redt van een ramp. De Boodschapper van Allah (salAllahu alaihi wasallam) knielde voor Allah wanneer hij iets fijns ontving of wanneer hij goed nieuws te horen kreeg. Deze knieling heeft als enige doelwit dank betuigen aan Allah, de Schenker van gunsten en voordelen die de dienaar ontvangt. [Zie Fiqh as-Sunnah door Sayyid Sabiq (Engelse vertaling) vol.2, p.45)

Abdur-Rahm�n ibn 'Auf verhaalt dat de Boodschapper van Allah (salAllahu alayhi wasallam) eens naar buiten ging en dat hij hem volgde totdat hij een palmtuin binnen ging en neerknielde. Zijn knieling duurde zo lang dat Abdur-Rahman vreesde dat Allah zijn ziel had weggenomen. Abdur-Rahman ging naar hem toe en hij keek omhoog en zei: "Wat is er Abdur-Rahman?" Abdur-Rahman vertelde wat er gebeurd was en de Profeet zei: "Gibra'el kwam bij me en zei: 'Zal ik je heugdelijk nieuws brengen? Allah zegt tot jou; Degene die voor jou bidt, Ik bid voor hem. Degene die jou groet, Ik groet hem.' Daarom kniel ik uit dankbaarheid voor Allah." [Ahmad & Al Hakim, sahih volgens de criteria van al Bukhari en Muslim]

Allah bedanken in woorden: De meerderheid van de geleerden is het er over eens dat als een dienaar Allah niet bedankt voor de gunst die hij heeft, deze gunst weg zal gaan en misschien wel nooit meer terug komt. Allah's Boodschapper (salAllahu alayhi wasallam) heeft gezegd: "Het is mooi als een gelovige Allah prijst en bedankt wanneer hem iets goed overkomt, en Allah prijst en geduld toont wanneer hij getroffen wordt door een beproeving. De gelovige wordt beloond voor alles, zelfs voor de hap die hij naar de mond van zijn vrouw brengt." [Bayhaqi in Shu'ab al-Iman. Sunan at-Tirmidhi nr. 1733. Zie ook Sahih Muslim 7139]

Praten over de gunsten die Allah hem heeft geschonken. Dit is omdat het verbergen van de gunsten van Allah ondankbaar is. Allah zegt in de Qur'aan: "Willen zij dan in valse dingen geloven en de gunst van Allah verloochenen?" {16:72} Ibn Kathir zegt dat het ontkennen van de gunsten van Allah het verbergen van zijn gunsten betekent of ze aan anderen dan Allah toeschrijven.

Overgeleverd door Zaid bin Khalid Al Juhani: De Profeet leidde ons in het Fajr gebed in Hudaibiya na een regenachtige nacht. Bij het be�indigen van het gebed, richtte hij zich tot de mensen en zei, "Weten jullie wat jullie Heer heeft gezegd (geopenbaard)?" De mensen antwoordden, "Allah en Zijn Boodschapper weten het beter." Hij zei. "Allah heeft gezegd, 'Deze ochtend zijn sommige van mijn slaven ware gelovigen gebleven en anderen zijn niet-gelovigen geworden; degene die zeiden dat de regen aan de Zegeningen en de Barmhartigheid van Allah te danken waren hadden geloof in Mij en ongeloof in de sterren, en degene die zeiden dat het geregend dat dankzij een bepaalde ster hadden geen geloof in Mij maar geloof in die ster." [Sahih al-Bukharie 1:807]

Mensen in nood helpen. Het wordt vermeld in een hadith van de Profeet Mohammed (salAllahu alayhi wasallam) dat: "Als de gunsten van Allah aan een dienaar toenemen, zo zal de behoefte van de mensen aan diensten van de begunstigde persoon toenemen. Als de dienaar deze behoeftes negeert, zullen de gunsten weggehaald worden." [Ibn Hibban]

"Als iemand een wees over het hoofd aait omwille van Allah, zal hij gezegend worden voor elke haar waarover zijn hand heeft gestreken; en als iemand een weeskind goed behandeld onder zijn verzorging, hij en ik zullen zoals deze twee zijn in het Paradijs," twee vingers samenvoegend." [Sunan at-Tirmidhi nr. 4974]

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.