Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenGemengde relatie wel mogelijk?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Alex Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Gemengde relatie wel mogelijk?
    Geplaatst op: 21 augustus 2003 om 08:02

Hallo,

Ik ben een Nederlander, met respect voor het geloof in algemene zin. Een tijd geleden heb ik een moslim meisje ontmoet. Hoewel we elkaar wel leuk vinden merk ik wel dat ze aangeeft alleen met een moslim man te willen trouwen.

Nu wilde ik jullie vragen: Kan ik hier beter mee stoppen? Zal ik ooit aan haar verwachtingen kunnen voldoen op dit punt?

 

Groeten Alex.

Terug naar boven
snoerkies Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2003 om 09:30

Beste Alex,

Als ze zelf al aangeeft met een moslim te willen trouwen en jij bent geen moslim, wat ik opmaak uit je vraag, dan kan je er beter mee stoppen lijkt mij of je moet je bekeren tot de islam en moslim worden, dan zal je aan haar verwachtingen voldoen.

Eigenlijk heb je het antwoord al zelf gegeven..

Terug naar boven
Alex Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2003 om 13:18

Hallo,

Tja dat is waar natuurlijk. Echter dient de vraag misschien anders te luiden.

Zijn gemende relaties/huwelijken wel aanvaardbaar volgens het islamitisch geloof?

En zo niet waarom dan niet? Ik geloof zelf dat wederszijds respect voor mens en geloof ZONDER dat men dit probeert af te dwingen, zal leiden tot de oplossing van veel wereld problemen.

Immers wat hier gebeurd is dat men omwille van de liefde overgehaald wordt om een (ander) geloof aan te hangen. Dat is wel misschien wel mogelijk, maar zou je niet beter om je eigen gevoel een geloof gaan aanhangen, in plaats van voor iemand anders?

Vriendelijke groeten,

Alex

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2003 om 20:57

Beste Alex,

dat is een interessante discussie. Op de vraag of een gemengd huwelijk binnen de islam is toegestaan zijn meerdere antwoorden mogelijk, afhankelijk van je definitie van "gemengd". Gemengd in de zin van bi-cultureel is zeker toegestaan; God kijkt immers naar je hart en je ziel, en niet naar je velletje. Naar mijn mening zijn de problemen die je in een biculturele relatie tegenkomt soms wel moeilijk en complex, maar in weze niet veel verschillend dan problemen veroorzaakt door verschil in karakter of verschil in opvoeding e.d.

Wat betreft het multireligieuze huwelijken, dat ligt iets gecompliceerder. De koran leert ons dat het gelovige, joodse en christelijke vrouwen toegestaan is met moslim mannen te trouwen (soera 5, aya 5). Moslim vrouwen daarentegen mogen niet met niet moslims trouwen. De meeste ulema (geleerden) argumenteren dat de man het hoofd van de familie is, derhalve de meeste invloed heeft en zodoende moslim moet zijn. Leuk detail: in de joodse traditie is het net andersom!

Wat betreft geloof afdwingen: soera al baqara (soera 2) aya 256: "La ikraha fied-dien..." Er is geen dwang in de godsdienst. Het arabische woord "dien" wordt zowel voor geloof als voor religie gebruikt, maar de strekking is duidelijk lijkt mij. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat iedere moslim zich hieraan houdt; helaas ken ik aardig wat moslims die het liefst iedereen over de kling jagen die niet precies gelooft wat hun wijze mannen en schriftgeleerden zeggen, maar dit zinnetje uit de koran kent iedere moslim!!

Ik persoonlijk denk dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn, in die zin dat je bekeren omwille van je liefde voor een vrouw heel goed een deur kan zijn om de islam binnen te treden, d.w.z. je over te geven aan God, want laten we vooral niet vergeten dat dat islam is, overgave (aan God). Geloof is mijns inziens ook niet af te dwingen, in tegenstelling tot religie, wat in mijn optiek toch iets anders is: religie is een middel (rituelen) die je helpen je geloof vorm te geven en te laten manifesteren in je dagelijks leven. Sommige mensen op dit forum zeggen constant dat ze moeten en willen leren over islam. Dat moeten ze niet doen; ze moeten zich overgeven. Leren doe je over de religie, de rituelen, de soenna. Maar goed, ik dwaal af geloof ik. Maar je hebt gelijk wat betreft dat je niet om iemand anders zou moeten geloven. Dit is ook onmogelijk denk ik. Maar als je gelooft in God, dan ben je al een heel eind op weg, bedenk wel dat Mekka en Medina ook niet in een dag gebouwd zijn.

Vrede zij met jou, Amier.

 

Terug naar boven
imama Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 juli 2003
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 september 2003 om 12:41

betse alex

als ij tot de islaam bekeert dan kan je met haar trouwen dan is er niks aan de hand. Maar als je geen islaam wilt worden dan moet je gewoon stoppen.

loubna
Terug naar boven
Maulana Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2003 om 20:35

Beste alex

ik heb zelf ook een relatie met een moslim vriendin terwijl ik eerst net moslim was,nu is het natuurlijk makkelijk te denken van he ik wordt moslim probleem opgelost,maar zo werkt het natuurlijk niet.ik heb mezelf ruim een jaar verdiept in de islam en er alles over geleerd en gelezen (nou ja veel dan) en na een jaar heb ik mij in de moskee van haar vader onder toezient oog van haar familie laten bekeren tot de islam, islam is niet zomaar een geloof maar een manier van leven. als je er niet voor de volle 100% achter staat moet je het niet doen, en dat meisje geeft toch zelf het antwoord al zij wil aleen met een moslim trouwen dus zij heeft zelf al je vraag beantwoord toch,gaat om respect voor haar en haar keuze niet of de islam het nou toestaat of niet

Maulana jusuf
Terug naar boven
allah's gift Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2003 om 16:03
In eerste instantie geplaatst door Amier

Beste Alex,

dat is een interessante discussie. Op de vraag of een gemengd huwelijk binnen de islam is toegestaan zijn meerdere antwoorden mogelijk, afhankelijk van je definitie van "gemengd". Gemengd in de zin van bi-cultureel is zeker toegestaan; God kijkt immers naar je hart en je ziel, en niet naar je velletje. Naar mijn mening zijn de problemen die je in een biculturele relatie tegenkomt soms wel moeilijk en complex, maar in weze niet veel verschillend dan problemen veroorzaakt door verschil in karakter of verschil in opvoeding e.d.

Wat betreft het multireligieuze huwelijken, dat ligt iets gecompliceerder. De koran leert ons dat het gelovige, joodse en christelijke vrouwen toegestaan is met moslim mannen te trouwen (soera 5, aya 5). Moslim vrouwen daarentegen mogen niet met niet moslims trouwen. De meeste ulema (geleerden) argumenteren dat de man het hoofd van de familie is, derhalve de meeste invloed heeft en zodoende moslim moet zijn. Leuk detail: in de joodse traditie is het net andersom!

Wat betreft geloof afdwingen: soera al baqara (soera 2) aya 256: "La ikraha fied-dien..." Er is geen dwang in de godsdienst. Het arabische woord "dien" wordt zowel voor geloof als voor religie gebruikt, maar de strekking is duidelijk lijkt mij. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat iedere moslim zich hieraan houdt; helaas ken ik aardig wat moslims die het liefst iedereen over de kling jagen die niet precies gelooft wat hun wijze mannen en schriftgeleerden zeggen, maar dit zinnetje uit de koran kent iedere moslim!!

Ik persoonlijk denk dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn, in die zin dat je bekeren omwille van je liefde voor een vrouw heel goed een deur kan zijn om de islam binnen te treden, d.w.z. je over te geven aan God, want laten we vooral niet vergeten dat dat islam is, overgave (aan God). Geloof is mijns inziens ook niet af te dwingen, in tegenstelling tot religie, wat in mijn optiek toch iets anders is: religie is een middel (rituelen) die je helpen je geloof vorm te geven en te laten manifesteren in je dagelijks leven. Sommige mensen op dit forum zeggen constant dat ze moeten en willen leren over islam. Dat moeten ze niet doen; ze moeten zich overgeven. Leren doe je over de religie, de rituelen, de soenna. Maar goed, ik dwaal af geloof ik. Maar je hebt gelijk wat betreft dat je niet om iemand anders zou moeten geloven. Dit is ook onmogelijk denk ik. Maar als je gelooft in God, dan ben je al een heel eind op weg, bedenk wel dat Mekka en Medina ook niet in een dag gebouwd zijn.

Vrede zij met jou, Amier.

 

ik ben het op een punt niet eens met amier nl: het bekeren tot de islam uit liefde voor je geliefde. als je je bekeert tot de islam moet je dat doen voor allah. want wat hield islam nou ook alweer in islam betekent totale overgave aan de wil van allah. dus je doet het uit liefde voor allah. dus mijn advies is als je bekeerd tot de islam doe dat alleen uit liefde voor allah en niet voor iemand anders.

moge allah je begeleleiden om een wijze beslissing te maken.

m3a salama

  

Terug naar boven
rabi habibi Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2003 om 16:01

Beste alex,

Ik snap best dat je van dat meisje houdt en dat je verder wil met haar. Maar je moet natuurlijk niet vergeten dat de islaam niet alleen een geloof is maar ook een manier van leven, zoals onze broeders al hebben aangegeven. Het lijkt mij dan ook duidelijk dan een moslim meisje het moeilijk zal hebben om te leven met een niet moslim jongen. Jullie culturen verschillen heel erg, de manier van doen en uiteraard het geloof.

Heb jij al wel eens aan gedacht dat als jullie kinderen zouden krijgen wat voor opvoeding ze dan zullen krijgen?

Ja, inderdaad. Het zal dan heel erg moeilijk gaan. Want de moeder die zou ze natuurlijk op een islamitiche manier willen opvoeden. En jij weer op jou manier.

Dan zullen jullie al vroeg in een beginstadia conflicten krijgen. Zulke conflicten zijn natuurlijk niet gewenst binnen een huwelijk.

Maar jij moet niet denken dat ik geen begrip voor jou heb want die heb ik zeker. Het is moeilijk en niet in een klap opgelost.

Dus alex, ik zal je graag een tip mee willen geven.

Probeer je te verdiepen in de islaam. Het is een zeer vredig geloof die het beste wil voor de mensen. Je kan meer weten door boeken te lezen en de een vertaalde koran te lezen. Misschien dat je het boeiend gaat vinden en terug keert naar de islaam. Er zullen deuren voor je openen die je naar het echte geluk brengen. (met name trouwen met je vriendin)

 

Alex ik wens je veel sterkte in de komende tijd. Denk goed er over na. Misschien dat mijn advies kan helpen.

groetjes rabi habibi

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2003 om 19:47
In eerste instantie geplaatst door Alex


Hallo,



Ik ben een Nederlander, met respect voor het geloof in algemene zin. Een tijd geleden heb ik een moslim meisje�ontmoet. Hoewel we elkaar wel leuk vinden merk ik wel dat ze aangeeft alleen met een moslim man te willen trouwen.



Nu wilde ik jullie vragen: Kan ik hier beter mee stoppen? Zal ik ooit aan haar verwachtingen kunnen voldoen op dit punt?





Groeten Alex.



Hallo,

(even een reactie zonder de reactie's van andere te hebben gelezen).

Weet dat een Moslima(moslimmeisje) alleen een man mag huwen die ook Moslim is. Dit ben jij dus niet, dus als we de situatie zo bekijken zou ik zeggen stop ermee.

Of je wilt Moslim worden, maar weet dat je dan niet alleen de Shahada(geloofs overtuiging) moet opzeggen, maar ook naar de regels van de Islam moet leven. Je kan niet zeggen van dit neem ik wel aan en dit weer niet. Tevens moet je jezelf afvragen: zou ik Moslim willen worden als ik toch niet met dat meisje kon trouwen(om welke reden dan ook). Is het antwoord nee, dan kan je haar nu beter laten gaan. Dat bespaart jullie beiden problemen.

Maar ALlah(s.w.a.) weet het best of jullie voor elkaar bestemd zijn.

Gegroet,

NAK
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2003 om 22:40

Als zij niet zoveel van je houdt dat ze bereid is haar religie op te geven zou ik zo zoals zo vaak gezecht aanraden... stop ermee. Ik begrijp dat je heel veel van haar houdt maar als zij niet bereid is om ook een stap te maken (bv TOCH met je trouwen ondanks dat je niet moslim bent) religies moeten niet te streng zijn en er moet speling in zijn, volgens mij is het idee dat alleen mannen met niet molsims mogen trouwen voortgekomen uit het idee dat mannen sterker zijn, en daarom vind ik het ook nergens op slaan.

Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.