Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenDe liefde voor je broeder en zuster...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Onderwerp: De liefde voor je broeder en zuster...
    Geplaatst op: 16 februari 2004 om 06:36

                                    Asalaam wa alaikoum wa

                               rahmatulahi  wa barakatuh

 

Mijn broeders en zusters lees dit machaAllah geschreven stuk. InshaAllah zullen we allemaal ooit in ons leven meemaken en voelen wat echte broeder-zusterschap is.

 

Van de juiste omgang met de mensen

 

Deze aardse wereld is een herberg op de weg naar God, en alle mensen ontmoeten elkaar als reisgenoten. Daar ze allemaal dezelfde bestemming hebben en samen een herberg vormen, moeten ze vrede en eenheid bewaren en elkaar helpen en ieder de rechten van de ander respecteren.

 

Van de vriendschap en broederschap terwille van god.

 

Weet: het houden van vriendschap is een vrucht van een goed karakter, vervreemding echter een vrucht van een slechte karakter. Want een goed karakter brengt liefde en vriendschap en eensgezindheid met zich mee; en een slecht karakter haat, nijd en vijandelijkheid. En waar de boom goed is, moet ook de vrucht goed zijn. Welke hoge rang nu een goed karakter in de godsverering inneemt, is duidelijk. Dit is het wat God bij zijn Profeet roemt, aangezien Hij zegt: �Zie, jij bent van goed karakter�(soera 68:4).

 

Men vroeg de Gezant van God: �Wat is het beste dat een mens gegeven is?� Hij zie: �Een goed karakter�. En verder sprak de Gezant van God: �Ik ben gestuurd om het goede karakter tot volmaaktheid te brengen.� En verder sprak de Profeet: �Wees van goede gezindheid, o Abu Hoereira!�( bekende overleveraar van de uitspraken van Muhammed, gest. 57/58 A.H. 6767).

Toen sprak Abu Hoereira: �Wat is goede gezindheid, o Gezant van God?� Hij zie:�Dat je de band aanknoopt met diegene die hem verbreekt, dat je diegene vergeeft die jou onrecht aandoet, dat je geeft aan diegene die je berooft.�

 

En het is duidelijk, dat het onderhouden van vriendschap en het tegenhouden van vervreemding de vrucht van een goed karakter is; en waar de boom goed is, daar is ook de vrucht goed.

 

God zegt in zijn heilige woorden, om de grote goedheid te tonen die Hij de mensen door de genadegave van de vriendschap bewezen heeft: �Als je alles wat op aarde is, verzamelde, dan is het nog mogelijk hun harten te verbinden, God echter verbind hen ( soera 8:64)�. En verder: �Zo zijn jullie door Zijn genade broeders geworden ( soera 3:98)� namelijk door de vriendschap te onderhouden.

 

De Gezant van God zegt:�Het dichtste bij mij zitten diegenen van jullie die de beste gezindheid hebben, die de plaats naast hen behaaglijk maken, die vriendschap onderhouden en vriendschap bevorderen.� En verder: �Twee broeder die elkaar ontmoeten zijn net als twee handen waarvan de ene de andere wast, en niet ontmoeten twee gelovigen elkaar, zonder dat God de ene iets goeds van de ander meegeeft.�

 

Abu Idris al-Chaulani ( rechtsgeleerde uit de Omajadentijd, gest. 80 A.H. 700) zei tegen Muadh (zijn vermeende leermeester, een metgezel van de Profeet, gest. 17 of 18 A.H. 639): �Ik houdt van je vanwege God.� Toen zei hij tot hem: �Verheug je daarover! Want ik heb de Gezant van God horen zeggen: �Op de Jongste Dag zullen rondom de Troon van God zetels neergezet worden voor een groep een mensen, wiens gezichten schijnen als de volle maan in de nacht. De mensen zullen bang zijn, maar zij zullen niet bang zijn; de mensen zullen vrezen, maar zij zullen niet vrezen. Dat zijn de heiligen van God, die geen angst kennen noch bedroeft zijn?� Men vroeg hem: �Wie zijn dat, o Gezant van God?� Hij sprak: �Dat zijn diengenen die elkaar ter wille van God liefhebben.�

 

En verder: Als een mens zich klaarmaakt om zijn broeder te gaan bezoeken, dan zendt God hem een engel op de weg, die spreekt: Waar ga je heen, Hij zegt: Ik wil mijn broeder (N) bezoeken. De engel zegt: Heb je iets te regelen met hem?. Hij zegt Nee. De engel zegt: Ben je een familielid van hem? Hij zegt: Nee. De engel zegt heeft hij je een weldaad bewezen? Hij zegt Nee. De engel zegt: Waarom ga je dan naar hem toe?. Hij zegt: Ik ga vanwege God en ik houd van hem. Dan spreekt de engel: God heeft mij gestuurd, om jou te verkondigen, dat Hij van je houdt ter wille van de liefde die jij hebt voor die broeder, en Hij jou het paradijs belooft.

 

De Gezant van God zegt verder: De meeste steun in het geloof is de liefde vanwege God en de haat vanwege God. Daarom moet de mens ook vijanden hebben, die hij ter wille van God haat, net zoals hij vrienden en broeders heeft, die hij ter wille van God lief heeft.

 

God sprak tot ��n van Zijn Profeten: Je hebt je van de wereld afgewend, daardoor ben je vrij van haar zorgen; je hebt Mij gediend, daardoor ben je ge�erd; maar ben je ook vanwege Mij vriendelijk jegens een vriend en vijandig jegens een vijand geweest?

 

En aan Jezus openbaarde Hij: Als je mij dient met de liefde godsverering van alle bewoners van de hemel en de aarde, en de liefde en de haat vanwege God zou er niet bij zijn, dan zal je het niet baten.

 

Jezus sprak: Zoek de liefde Gods door de haat ten opzichte van de huichelaars, zoekt de nabijheid van God door je van hen af te wenden, zoekt Gods welbehagen door de boosheid op hen. Toen zie men tegen hem: O Gezant van God, met wie moeten we dan samen zijn? Hij sprak: Met diegene wiens aanblik jullie aan God herinnert, wiens woord jullie kennis vermeerdert en wiens handelen jullie naar het hiernamaals groter maakt.

 

Ibn Mas�ud ( Metgezel en trouwe dienaar van de Profeet gest. 32/33 A.H. 654/5)zei: Als een mens tussen de zwarte steen en de Makam( een bijzonder heilig plaats in de Kaaba in Mekkah) staat en God zeventig jaar diende, dan zou hij op de Jongste Dag toch opgewekt worden met die degene die hij lief heeft.

 

Omar sprak: Als iemand van jullie liefde voelt van zijn broeder, grijp er dan naar, want maar zelden zal hem zo iets ten deel vallen.

 

Mujahid (Bekende geleerde van de �navolger�generatie, gest. ongeveer 100 A.H. 718/9) zei: Als twee personen die elkaar in God liefhebben elkaar ontmoeten en naar elkaar glimlachen, dan vallen de zonden van hen af zoals de dorre bladeren in de winter.

 

Fudail (F.Ibn Ijad, voormalige roverhoofdman, dan beroemde soefi, gest. 187 A.H. 803)zei: Een blik vol met liefde en tederheid naar het aanzicht van een broeder, dat is godsverering.

 

 

 

Oualaikoum asalaam broeders en zusters.

 

Dit stuk is geschreven door: M. Al-Ghazali

Uit het boek: De weg tot het Geluk ( Het elixer van de gelukszaligheid)

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.