Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenbidden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
greta Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 21 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 10
Directe link naar dit bericht Onderwerp: bidden
    Geplaatst op: 21 september 2003 om 17:52
ik bennl'seennet bekeerdtotislam,hoeleerik bidden??
*barakallah*
Terug naar boven
Oeght_Yasmina Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 22
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2003 om 18:42

Assalamoe aleikoem wa Rahmatoellahi wa Barakaatoeh,

Beste zuster,

Ik denk dat de makkelijkste methode is, dat je eerst de tekst leert in volgorde en dan pas de bewegingen en het aantal Rak'aat leert, dit kan je best van iemand leren, van een papier is soms nogal ingewikkeld. Ik heb op mijn pc enkele papieren staan waar alle tekst staat van het gebed, zowel in het Nederlands als Fonetisch schrift, de uitspraak in het Arabisch.

Ik zal je doorsturen naar je als je wil.. Ik heb gezien dat je me hebt toegevoegd op MSN, maar je staat momenteel op afwezig, dus ik zal het even naar je e-mailadres sturen Insha'Allah.

M'asalama

Yasmina.

Terug naar boven
greta Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 21 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 10
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2003 om 18:50
dankjewel :) ik wil zograag bidden maar ik kan t niet, dat is erg frustrerend...
*barakallah*
Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2003 om 18:54

Als eerst zuster Greta van harte welkom in de ummah van moslims en onze vreugde is zeer groot om dit te horen. Moge Allaah al jouw en onze zonde vergeven en ons het rechte pad wijzen amin....

Over leren bidden en manier van hoe en wat je precies moet zeggen... klopt het dat  je dat beter aldoende leert. De teksten en ook een filmpje van hoe de bewegingen zijn zal ik inshallah kort op deze site neerzetten.

oeght_Yasmina, ik wil jou verzoeken om de teksten die je hebt over bidden in het nederlands op deze site te zetten zodat we de kennis delen met iedereen en wellicht zijn meer mensen die van kunnen leren.

alvast bedankt,

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Oeght_Yasmina Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 22
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2003 om 19:39

Assalamoe aleikoem wa Rahmatoellahi wa Barakaatoeh,

Beste broeders en zusters,

 

Ziehier, uitleg van wat je zegt tijdens het gebed.. Het is een beetje ongelukkig doorgekomen, omdat ik het gekopieert heb vanuit word, en dit geeft soms lastige HTML codes en verandering van lettertype, Gair Insha'Allah... Ik hoop dat het toch een beetje duidelijk is, als je de originele versie wil, laat je maar iets weten, dan stuur ik het in een word document door.

 

Yasmina.

 

 

 

 

In de naam van de Barmhartige, Meest Genadevolle

 

Wat zeg je tijdens het Gebed?

 

Iqamah �Zeg je voor het beginnen van het gebed

 

Allahoe Akbar Allahoe Akbar

Allah is de grootste, Allah is de grootste

Ashadoe La Ilaha il Allah Wa Ashadoe Enna Mohammeden RasoelAllah

Ik getuig dat er geen God is dan Allah. Ik getuig dat Mohammed zij afgezant is

Hayya alas salaah Hayya alal Falaah

Kom tot de Salaat, Kom tot het succes

Qad qamatis salaah qat qamatis salaah

De Salaat is aangebroken, De Salaat is aangebroken.

Allahoe akbar Allahoe Akbar

Allah is de grootste, Allah is de grootste

La Ilaha Il Allah

Er is geen God dan Allah

 

Takbier

 

Allahoe Akbar

Allah is de grootste

 

Openingssmeekbede � Lofprijzing

 

Soebhaaka wa biehamdieka watabarakta kasmoeka wa Ta�la djadoeka Wa la Ilaha Ghayroek

U bent Verheerlijkt, O Allah, en Geprezen; Uw Naam is gezegend; Uwe Majesteit is Verheven, en niemand heeft het recht aanbeden te worden behalve U.

 

Openingssoera � Al Fatiha

 

A�oedhoe biellahie miena shaytaanie radjiem

Ik zoek toevlucht bij Allah tegen Satan, de verworpene

Bismillahir Rahmanir Rahiem

In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Alh'amdoe liellaahie rabbie Al-'Aalamieen

Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden

Arrah'maanie Arrahieem

De Erbarmer, de meest Barmhartige

Maaliekie yawmie Eddieen

De Heerser op de Dag des Oordeels

ieyyaaka na'boedoe wa ieyyaaka nasta'ieen

U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp 

iehdiena Assieraata Al-moestaqieem

Leid ons op het rechte Pad

Sieraata Alladheena An'amta 'alayhiem ghayrie Al-maghdoebie 'alayhiem waladdaallieem

Het Pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken, niet van degenen op wie de toorn rust en niet dat van de dwalenden

 

� A�oedhoe biellahie miena shaytaanie Radjiem � en � Bismillahir Rahmanir Rahiem � zeg je voor � elk � Soerat.

 

Soerat na Al-Fatiha

 

(Hier reciteer je een soerat naar keuze, het beste wat je kan doen is een korte soerat leren en daarmee beginnen, later kan je dan meer Soerats gaan leren) Hier heb ik als voorbeeld Soerat Al-Kawthar gekozen. Dit is de kleinste soerat uit de gehele Koran

 

Al Kawthar is overigens het  Arabische woord voor een rivier in het Paradijs.

 

A�oedhoe biellahie miena shaytaanie radjiem

Ik zoek toevlucht bij Allah tegen Satan, de verworpene

Bismillahir Rahmanir Rahiem

In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Inna a� taynaakal kawthar

Waarlijk, Wij hebben jou Al-Kauther gegeven

Fa salli li rabbika wanhar

Bidt daarom tot jouw Heer en offer voor Hem alleen

Inna sjaani�aka huwal abtar

Want degenen die jou boos malen zullen afgesneden worden van alle goede zaken in het hiernamaals

 

Takbier

 

Allahoe Akbar

Allah is de Grootste

 

Buigen � Roekoe

 

3 x Soebh'aana Rabbieya Al-Adhiem

3 x Hoe perfect is mijn Heer, de Oppermachtige

 

Rechtop staan na de Roekoe

 

Sami'a Allaahoe liemen h'amiedah

Allah luistert naar degene die Hem prijst

Rabbana walaka Al-ha'md

Onze Heer, U komt alle verheerlijking toe

 

Takbier

 

Allahoe Akbar

Allah is de Grootste

 

Neerknielen � Sajdah

 

3 x Soebh'aana Rabbieya Al-A'la

3 x Hoe perfect is mijn Heer, de Meest Hoge

 

Omhoog komen uit de Sadjdah

 

Allahoe Akbar

Allah is de Grootste

 

Rabbie Eghfierlie warh'amnie

mijn Heer! Vergeef me en heb genade met mij

 

De tweede Sadjdah

 

3 x Soebh'aana Rabbieya Al-A'la

3 x Hoe perfect is mijn Heer, de Meest Hoge

 

De eerste Tashahhoed

 

Attaah'ieyaatoe liellaah wassalawaatoe watthayyiebaatoe, Assalaamoe 'alayka ayyoeha Annabiyyoe warah'matoe Allaahie  wabarakaatoeh, Assalaamoe 'alayna wa 'ala 'iebaadie Allaahie Assaalieh'ien,  Ash-hadoe  Allaa ielaaha iella Allaah, wa ash-hadoe anna Moeh'ammadan 'abdoehoe wa rasoeloeh

Alle lofuitingen, alle gebeden en alle reine woorden komen toe aan Allah. Vrede zij met jou , O Profeet, en de genade en zegeningen van Allah. Vrede zij met ons en met alle rechtschapen dienaren van Allah . Ik getuig dat niemand het waard is om aanbeden te worden behalve Allah. Ik getuig dat Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) zijn dienaar en boodschapper is

 

De tweede Tashahhoed

 

Allaahhoemma sallie 'ala Moeh'ammadien wa 'ala aalie Moeh'ammadien, Kamaa sallayta 'ala Iebraahieema wa 'ala aalie iebraahieema iennaka h'amiedoen madjied, wa baariek 'ala Moeh'ammadien wa 'ala aalie Moeh'ammadien, Kamaa baarakta 'ala Iebraahieema wa 'ala aalie iebraahieema iennaka h'amieedoen madjeed

 

O Allah, schenk genade en eer aan Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) en aan zijn familie en de ware volgelingen van Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), net zoals U genade en eer aan Ibrahiem (vrede zij met hem) schonk en aan zijn familie en de ware volgelingen van Ibrahiem (vrede zij met hem). Waarlijk, U bent prijzenswaardig, de Geweldige. O Allah, schenk zegeningen aan Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) en aan zijn familie en de ware volgelingen van Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), net zoals U zegeningen schonk aan Ibrahiem (vrede zij met hem) en aan zijn familie en de ware volgelingen van Ibrahiem (vrede zij met hem). Waarlijk, U bent prijzenswaardig, de Geweldige.

 

Het groeten (Tasliem)

 

Dit zeg je 1 x naar rechts, en 1 x naar links

 

Assalamoe aleikoem wa Rahmatoellahi wa Barakaatoeh

Vrede zij met jou en de genade en zegeningen van Allah

 

Einde van het Gebed

 

Uitleg

Dit zijn enkel de dingen die je moet reciteren tijdens het gebed, de bewegingen zijn er niet bij zoals je ziet. Maar het is beter dat je eerst hetgene wat je moet zeggen leert en dan erna de bewegingen erbij leert, dit kan je beter van iemand leren, door te zien, leer je altijd meer dan iets af te lezen van een papier.

 

Succes!

Terug naar boven
greta Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 21 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 10
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2003 om 20:05

en stel nou dat ik een vraag of eenprobleem heb waavoor ik wil bidden of mijn dank wil geven,  hoe doe ik datdan? kan nietgewoon in het nederlands neem ik aan??

*barakallah*
Terug naar boven
Oeght_Yasmina Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 22
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2003 om 20:17

Assalamoe aleikoem wa Rahmatoellahi wa Barakaatoeh,

Lieve zuster,

Als je Allah om iets wil vragen of je wil Allah bedanken voor iets, dan wordt dit een Doe'a, oftewel smeekbede genoemd. Dit kan wel gewoon in het Nederlands en in je eigen bewoording.

Er bestaan wel kleine boekjes waar specifieke Doe'as in staan vermeld voor bepaalde zaken, zoals de smeekbede voor de woedoe, smeekbedes bij het gaan slapen en het ontwaken enzovoort. Dit zijn vastgestelde Doe'a. En in dit boekje vind je de Arabische transcriptie, Fonetisch schrift, en de Nederlandse vertaling. Hier in het natuurlijk wel aangeraden om de doe'as in het Arabisch te verrichten.

Het boekje dat ik bedoel heet "Boek over Doe'a" door Sa'eed 'Ali Ibn Wahf Al-Qahtaani en is uitgegeven door uitgeverij Noer.

Dit boekje is normaal gezien verkrijgbaar in de Islamitische boekhandeltjes, maar je kan het ook bestellen via internet. Enkele sites waar je boeken kan bestellen zijn:

  • Dit boek is echt een aanrader, omdat het belangrijk is zoveel mogelijk smeekbeden te leren.

    Ik hoop je hiermee te hebben geholpen Insha'Allah.

    Yasmina

     

    Terug naar boven
    greta Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie
    Avatar

    Lid geworden: 21 september 2003
    Locatie: Netherlands
    Online status: Offline
    Berichten: 10
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2003 om 22:00
    wederom bedankt zuster yasmina :)
    *barakallah*
    Terug naar boven
    islaam Bekijk dropdown
    Admin Group
    Admin Group
    Avatar
    Islaam

    Lid geworden: 13 maart 2003
    Locatie: Netherlands
    Online status: Offline
    Berichten: 280
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2003 om 08:26
    In eerste instantie geplaatst door Oeght_Yasmina

    ............ Het is een beetje ongelukkig doorgekomen, omdat ik het gekopieert heb vanuit word, en dit geeft soms lastige HTML codes en verandering van lettertype, Gair Insha'Allah... Ik hoop dat het toch een beetje duidelijk is, als je de originele versie wil, laat je maar iets weten, dan stuur ik het in een word document door.

    Yasmina.

     

    Salaam alikoum Yasmina,

    Als eerst wil ik je bedanken voor het plaatsen van de informatie teksten voor ons allen.

    Gezien jouw citaat wil ik je het volgende meedelen: Forum heeft de mogelijkheid om bestanden te uploaden dat houdt in dat je originele word document beschikbaar kunt stellen voor download door het als bijlage te plaatsen in jouw bericht.

    hoe doe je dat?

    rechtsboven klik je op  vervolgens kun je het bestand kiezen vanuit je eigen schijf en deze wordt dan als link geplaatst in jouw bericht zodat anderen het kunnen downloaden.

    hopelijk is het duidelijk, zonier dan hoor ik het graag indien er vragen zijn.

     

    salaam alikoum

    Terug naar boven
    Salaam Bekijk dropdown
    Newbie
    Newbie


    Lid geworden: 15 oktober 2003
    Locatie: Netherlands
    Online status: Offline
    Berichten: 94
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2003 om 09:30

    Salaam,

    Ik heb hier een pagina gevonden die heel erg geschikt is voormensen die net beginnen met bidden, of een aantal dingen niet weten. hier word ook stap voor stap uitgelegd wat je moet zeggen bij welke positie. ook kan je naar dingen luisteren. http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/gebed/3.htm 

    maar ikheb zelf ook een vraagje Oeght_Yasmina. jij zegt dat je in de begin dit moet zeggen,

    Soebhaaka wa biehamdieka watabarakta kasmoeka wa Ta�la djadoeka Wa la Ilaha Ghayroek

    en die andere site zegt dit:

    Soebh'aanaka Allaahoemma wabieh'amdieka watabaraka ismoeka wata 'aala Djad-ddoeka walaa ielaaha ghayroek

    ik hoorde mensen in het gebed altijd in het begin dingen zeggen, maar wist nooit wat!! nu weet ik het, maar ik wil zeker zijn van de uitspraak ervan. kan jij me alsjeblieft ermeehelpen?? En wanneer moet Openingssmeekbede � Lofprijzing precies gezegd worden?? is dit gewoon direct nadat je je handen opheft, en ALLAHOEAKBAR (shalat Asr (bijvoorbeeld)) dan de openingssmeekbede, dan al`fatiha!!!

    salaam aleikoum

    Terug naar boven
    AlMutaqqun Bekijk dropdown
    Newbie
    Newbie
    Avatar

    Lid geworden: 26 november 2003
    Online status: Offline
    Berichten: 75
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2003 om 11:02
    In eerste instantie geplaatst door Salaam

    Salaam,

    Ik heb hier een pagina gevonden die heel erg geschikt is voormensen die net beginnen met bidden, of een aantal dingen niet weten. hier word ook stap voor stap uitgelegd wat je moet zeggen bij welke positie. ook kan je naar dingen luisteren. http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/gebed/3.htm 

    maar ikheb zelf ook een vraagje Oeght_Yasmina. jij zegt dat je in de begin dit moet zeggen,

    Soebhaaka wa biehamdieka watabarakta kasmoeka wa Ta�la djadoeka Wa la Ilaha Ghayroek

    en die andere site zegt dit:

    Soebh'aanaka Allaahoemma wabieh'amdieka watabaraka ismoeka wata 'aala Djad-ddoeka walaa ielaaha ghayroek

    ik hoorde mensen in het gebed altijd in het begin dingen zeggen, maar wist nooit wat!! nu weet ik het, maar ik wil zeker zijn van de uitspraak ervan. kan jij me alsjeblieft ermeehelpen?? En wanneer moet Openingssmeekbede � Lofprijzing precies gezegd worden?? is dit gewoon direct nadat je je handen opheft, en ALLAHOEAKBAR (shalat Asr (bijvoorbeeld)) dan de openingssmeekbede, dan al`fatiha!!!

    salaam aleikoum

    Salaam aleikoum wa rahmatullahi wa barakatuh,

    Wat jij op die andere site gvonden hebt is correct, dus: Soebh'aanaka Allaahoemma wabieh'amdieka watabaraka ismoeka wata 'aala Djad-ddoeka walaa ielaaha ghayroek

    Wat de volgorde betreft: je zegt eerst deze openingssmeekbede dan doe je takbir en dan al-fatiha.

    Succes ermee!

    Salaam aleikoum

    Terug naar boven
     Post Reply Post Reply

    Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



    Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.