Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenVrouwen als Imam

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 25 mei 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 142
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrouwen als Imam
    Geplaatst op: 02 april 2004 om 08:45
Salaam Aleykoum,

Mijn vraag is:
Waarom mogen vrouwen het gebed niet leiden ?
Dat is ook in het Jodendom heb ik gelezen op Joodsweb.nl, maar wat is de reden ervoor ?
De vraag werd door een Christen aan mij en aan een paar Joden gevraagd ?
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2004 om 15:03

Salaam alaikom,

Wie zegt dat dit niet man. Vrouwen mogen wel degelijkhet gebed leiden bij vrouwen.

Er is overgeleverd door Tamiemah bint Saliemah dat Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) als imama gebeden heeft tussen hen en met een luide stem de Qor'aan gereciteerd. Ook is er overgeleverd dat Oem salama de moeder van de gelovigen in de Ramadan als imama heeft gebeden met de vrouwen, ze bad in de rij (tussen de eerste rij, niet zoals het bij mannen is dat de imam voor de mensen bid).

Ik heb nooit eerder gehoord dat dit niet mag.

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 08:30

Assalaamu aleikoum,

Als een aantal vrouwen het gezamenlijke gebed verrichten, treedt een van de vrouwen op als imaan door voor te gaan in het gebed. Bij de mannen gaat er een man voor.
En als het een gemengd gebed is, waar de mannen voor staan en de vrouwen achter, wordt het gebed geleid door een man omdat het niet gepast is voor een vrouw om voor de mannen te bukken omdat dat af zou kunnen leiden van het gebed.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Wa aleikoum salaam

Terug naar boven
ogt fillah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 03:36
In eerste instantie geplaatst door UmmHanifa

Assalaamu aleikoum,

Als een aantal vrouwen het gezamenlijke gebed verrichten, treedt een van de vrouwen op als imaan door voor te gaan in het gebed. Bij de mannen gaat er een man voor.
En als het een gemengd gebed is, waar de mannen voor staan en de vrouwen achter, wordt het gebed geleid door een man omdat het niet gepast is voor een vrouw om voor de mannen te bukken omdat dat af zou kunnen leiden van het gebed.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Wa aleikoum salaam

Salamoe alaikoem Umm Hanifa,

Je bedoelt met het schuigedrukte dat de vrouwen in ��n rij staan en dat de vrouw die in het midden staat het gebed leidt toch???

Wa alaikoem assalaam wa rahmat Allah wa barakatoeh.

Ogtoeki fillah.

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 10:02
inderdaad
Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 10:59

Hallo,

ik heb weer gehoord dat een vrouw zelfs beter alleen kan bidden. Het is helemaal niet zo goed om met een aantal vrouwen te bidden. Wat zou daar dan de reden voor zijn? Het is me in de moskee verteld, maar die persoon kon geen argumenten geven.

Groetjes happylady

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 12:33
Zonder bewijzen moet je het niet aannemen of verspreiden zuster, ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar als ik er iets over vind, zal ik het laten weten insha'Allah
Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 13:10

Graag UmmHanifa,

ze zei trouwens ook dat dat in de Malikitische school gebruikelijk was???? Het was ook niet mijn bedoeling om het als waarheid te verspreiden, maar juist als vraag. Sorry als dat niet helemaal duidelijk was.

Salaam, happylady

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 13:23

Question :

Is it better for women in the prayer-rooms of women�s colleges to pray together in jamaa�ah or individually? Which will bring the greater reward?


Answer :

Praise be to Allaah. 

We put this question to Shaykh Muhammad ibn Saalih al-�Uthaymeen, may Allaah preserve him, who answered as follows:

 It is better for them to pray in jamaa�ah, if possible, but the reward of twenty-seven times more applies only to men, because praying in jamaa�ah is obligatory for them.

 �The correct view is that for women to pray in jamaa�ah, and for a woman to lead other women in prayer, are things that are permitted in Islam and indeed are mustahabb for them. The evidence (daleel) for that is the hadeeth of Um Waraqah that we have referred to above, in which it states that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) gave her permission to lead the (female) members of her household in prayer� It is also confirmed by the fact that some of the Mothers of the Believers led other women in prayer. It was reported from Laytah al-Hanafiyyah (from the tribe of Banu Haneefah) that �Aa�ishah the Mother of the Believers led them in the obligatory prayer. And it was narrated from Tameemah bint Saleemah that �Aa�ishah the Mother of the Believers (may Allaah be pleased with her) led women in Maghrib prayer, and that she stood in the middle of them and recited Qur�aan aloud. It was also narrated that Um Salamah the Mother of the Believers (may Allaah be pleased with her) used to lead women in prayer in Ramadaan, and that she stood with them in the row. And it was narrated that Ibn �Umar used to tell one of his slave women to lead his womenfolk in prayer in Ramadaan.�

Al-Muhalla, 4/119-200


Al-Mufassal fi Ahkaamal-Mar�ah, p. 254 (www.islam-qa.com)


Het is dus zelfs aangeraden om gezamenlijk te bidden voor vrouwen

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 14:14

Beste UmmHanifa,

bedankt voor je snelle reactie. Maar wat ik dan weer moeilijk vind in dit antwoord is dat alleen de mannen de 27 hasanat krijgen. Waarom de vrouwen niet? Ik vind dat (voorzichtig, dit is niet slecht bedoeld) oneerlijk. Het hoort niet uit te maken of het verplicht is of niet, als je gezamelijk bidt, is dat dan toch altijd 27 hasanat waard? Ik voel me hierin zeker achtergesteld.

Maar wel bedankt voor je bericht. Wie is trouwens die geleerde. Is hij een bekende? Ik ken totaal geen namen van niemand.
Salaam happylady

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 14:21

Waarom zou je je achtergesteld moeten voelen??? Vrouwen kunnen weer hasanat verdienen met andere dingen. Het is voor een vrouw beter om het gebed thuis te verrichten en voor de mannen in de moskee, misschien is het als "lokkertje" voor de mannen om naar de moskee te komen. Het is geen kwestie van oneerlijkheid, een ieder krijgt wat hem/haar toekomt en er zijn niet alleen hasanat te verdienen met een gezamenlijk gebed maar met tal van zaken die je omwille van Allah subhanahu wa ta'ala doet.
Die geleerde is trouwens inderdaad een bekende.

wa aleikoum salaam

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 14:27

Ja, dat is wel een mooie uitleg. 'Lokkertje'

Maar heb je dan ook voorbeelden van hasanat voor vrouwen, los van mannen?

Die geleerde is een bekende van een bepaalde school of zo? Hoe zit dat eigenlijk? Want iedereen haalt hier altijd allerlei fatwa's aan, waarvan ik niet kan 'beoordelen' of ze serieus zijn of van een bepaalde stroming uitgaan. Begrijp je wat ik bedoel, want ik heb al gemerkt dat daar ook heel veel verschil in zit.

Wel fijn dat je zo goed dingen uit kunt leggen. Dank je wel.

Salaam happylady

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 14:37

Zuster als wij iets niet weten moeten we de koran en sunnah raadplegen en anders de mensen van kennis vragen. De geleerden zullen hun standpunten ook met dalil (bewijzen uit koran en sunnah) moeten onderbouwen en dit punt is goed onderbouwd met een hadith. De grote geleerden hebben ook gezegd dat we hen niet moeten volgen maar de koran en sunnah. Zo heeft Ahmed ibn Hanbal het volgende gezegd:

"Volgt mijn mening niet, noch die van Maalik, Shaafi'i, Azwaa'i of Thawri, maar neem vanwaar zij namen. (de Qor'aan en de authentieke Soennah)" En in een overlevering zegt hij: "Doe je dien niet na van een van hen, maar van alles wat van de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) en zijn metgezellen komt; vervolgers komen hun opvolgers, waartussen men kan kiezen" (Zie Foelaani, pagina 113 en Ibn al-Qayyiem in I'laam 2/302, en voor het laatste stuk Abou Dawoud in "Massaa'il van Imaam Ahmed", pagina 276-7).

Shaafie'i (moge Allah genade met hem hebben) heeft gezegd: "Als je in mijn geschriften vindt dat verschilt met de Soennah van de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) spreek dan op basis van de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) en laat achterwege wat ik heb gezegd." en in een van de overleveringen staat: "...volgt het dan (de Soennah), en kijk niet zijdelings naar wat anderen zeggen." (Zie Dhamm al-Kalaam, 3/47/1 van Harawi en Hilyah al-Awliyaa van Abou Noe'aim.

Maaliek ibn Anas (moge Allah genade met hem hebben) heeft gezegd: "Van iedereen na de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) zal zijn uitspraken worden geaccepteerd en worden verworpen - maar niet van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem)." (zie Irshaad as-Saalik, 227/1)

De rest van je vraag zal ik later proberen te beantwoorden insha'Allah

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 15:00

Umm Hanifa, bedankt voor je uitleg.

Salaam happylady

P.S. Ik wacht op je antwoord, inshallah

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 15:05

Nog even wat betreft de beloning voor vrouwen:

Ze worden beter beloond door het gebed thuis te verrichten dan door het in de moskee te verrichten. Het is ze toegestaan om in de moskee te bidden maar de beloning wanneer zij thuis bidden is groter. Dit is dus bij mannen niet het geval dus hier zou je kunnen zeggen dat de vrouwen een stapje voor hebben.

Denk ook aan deze mooie aya die aantoont dat Allah zowel man als vrouw beloond voor het goede:

�Wie goed doet, man of vrouw, en hij gelooft: Voorwaar, aan hem geven Wij een goed leven. En Wij zullen hen zeker belonen met hun beloning, volgens het beste van wat zij plachten te doen.� (Soerah An Nahl: 97)

Maar het kan dus zijn dat iets wat goed is voor een man, minder goed is voor een vrouw en vice versa.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 15:23

Dank je wel Umm Hanifa,

je legt het goed uit. Hier kan ik wel wat mee.

Salaam happylady

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.