Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp gesloteneen vraagje

 Post Reply Post Reply
Schrijver
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Onderwerp: een vraagje
    Geplaatst op: 08 april 2004 om 08:12

salam aliekoem

Ik weet dat als je hoofdoek draagt dan mag je  je oorbellen niet zien.Maar mag je wel ketting en armband ring enzovoort dragen???<--------

beslama  groetjes anissa

Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 april 2004 om 09:25

asalaamoe alaikum

neej

want volgens mij kan het niet eens want je bent bedekt tot over je boezems (kettingen kan je dus niet zien) en verder heb je je handen en je armband zit tot aan je pols en je pols moet bedekt zijn dus eigenlijk kan het niet eens ten zij je hoofddoek naar achter draagt en 3/4 mouwen hebt(wat niet mag maar veel meisje tegenwoordig wel doen)

inshallah weet je zo genoeg

wailikum asalaam war'hmatoelah najiha

Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 april 2004 om 09:48

salam alikoem

Jah he jebt gelijk maar als je de hoofdoek niet naar achtere doe maar je bedekt wel je hals maar niet je boezem.Dus je hoofdoek is net boven de boezem.Telt het dan niet ookal je losse truitje draagt?? bedank!!!<-----

beslama groetjes anissa

Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 april 2004 om 10:37

  

 

 

 

???????????<---<----<---

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 april 2004 om 11:39

Nop telt niet. Bedek je boezem inshAllah ook, zoals Allah sobhanahoe wa ta3la het ons heeft opgedragen.

Ringen kun je natuurlijk wel dragen, maar overdrijf er niet in. Ook niet in andere sieraden. Die moet je verborgen laten, zoals Allah sobhanahoe wa ta3ala ons heeft verteld.

Gair inshAllah.

Wa salamoe 3alaikoem.

 

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 april 2004 om 12:04

salam alikoem

Dank je wel.En ik draag nog geen hoofdoek.InshALLAH in de zomer.Ik wou al heel hoofdoek dragen maar ik ben er nog niet klaar voor.

groetjes anissa

Terug naar boven
amazigh_moslima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 20 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 april 2004 om 15:19
salam alikoem

De correcte hidjjaab

In Naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Sheikh al-Albaanie heeft de volgende voorwaarden aan de h�idjaab genoemd:

�        Een h�idjaab dient de lichaamsdelen van het lichaam te bedekken, die tot de �awrah behoren. Het woord �awrah betekent: de lichaamsdelen die niet getoond mogen worden.

Allah zegt in de Qor-aan: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33:59]

Deze aayah geeft duidelijk aan, dat het verplicht is voor vrouwen om hun schoonheid en versieringen te verbergen voor mannen die niet-mahram (�vreemden�) zijn. Wanneer een lichaamsdeel van een vrouw per ongeluk te zien is, dient dit zo snel mogelijk bedekt te worden, opdat zij niet in zonde valt.

Al Haafiedh ibn Kathier zei in zijn tafsier: �dit betekent dat vrouwen geen enkele versiering aan de niet-mahram mannen dienen te tonen. Uiteraard geldt dit niet voor de gedeelten die onmogelijk te bedekken zijn. Ibn Mas�oed zei: een voorbeeld hiervan is de mantel en jurk � hiermee wordt gedoeld op de buitenkleding die de vrouwen van de Arabieren droegen. De buitenkleding verborg namelijk hetgeen wat de vrouw eronder droeg, alleen soms stak er een kledingstuk onder de buitenkleding uit. In dit geval valt een vrouw niet in zonde, aangezien het voor haar onmogelijk is om dit gedeelte te bedekken.

�        De h�idjaab van de vrouw dient geen    versiering te zijn.

Allah zegt: �En zeg tegen de gelovige vrouwen�hun sierraad niet te tonen�� [An Noor 24: 31)

Dit wordt ondersteund door de volgende aayah in Soerat Al Ahzaab: �En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan� [al-Ahzaab 33:33]

Tevens is er een hadieth overgeleverd waarin de profeet zei: �er zijn er drie, vraag mij niet over hen: een man die de jama�ah verlaat, zijn leider ongehoorzaam is en ongehoorzaam sterft; een vrouwelijke of mannelijke slaaf die wegrent en vervolgens sterft; en een vrouw wiens man afwezig is - maar die haar alles heeft achtergelaten wat zij nodig heeft- die gedurende zijn afwezigheid haarzelf losbandig vertoont. Vraag mij niet over hen.� (Overgeleverd door Al Haakiem, 1/119; Ahmad 6/19; uit de hadieth vn Faddaalah bint �Oebaid. De isnaad sahieh en het is opgenomen in al-Adab al-Moefrad).

�        De hijjaab van de vrouw dient dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken.

Indien de h�idjaab doorzichtig is bedekt deze niet goed. Overigens maakt een transparante of doorzichtige h�idjaab de vrouw mooier en aanlokkelijker. De profeet zei met betrekking tot dit punt: �gedurende de laatste dagen van mijn oemmah zullen er vrouwen zijn die bedekt zijn, maar toch naakt zijn; zij zullen iets als kamelenbulten op hun hoofden hebben. Vervloek hen, want zij zijn vervloekt.�

Een andere overlevering volgt hieraan toen: �zij zullen het paradijs niet betreden en zelfs niet de geur ervan ruiken, ondanks dat men de geur van het paradijs van een grote afstand kan ruiken.� (Overgeleverd door Moesliem)

Ibn �Abd al Barr zei: �de profeet bedoelde met deze uitspraak, dat vrouwen die doorzichtige kledij dragen, niet bedekt zijn. In termen van naam zijn zij bedekt, maar in feite zijn zij naakt.� (overgedragen door As Soeyoeti in Tanweer al-Hawaalik, 3/103)

�        De H�idjaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert.

Het doel van het kleden is om fitnah (verleiding) te voorkomen. Dit kan alleen bereikt worden indien kleding losjes en wijd zijn. Strakke kleding, ook al verbergen deze de kleur van de huid, accentueren namelijk de afmetingen en de vorm van het lichaam en cre�ren een levendig beeld in de gedachten van mannen.

Oesamah ibn Zayd zei: �de boodschapper van Allah gaf me een dik Egyptisch kledingstuk, dat hem geschonken was bij Doehyat al-Kalbi, en ik gaf het aan mijn vrouw om te dragen. De profeet vroeg, �waarom zie ik jou niet dat Egyptische kledingstuk dragen?� Ik antwoordde, �ik heb het aan mijn vrouw geschonken.� Hierop zei de boodschapper, �zeg haar, er een jurk onder te dragen, want ik vrees dat het de afmetingen van haar botten zal beschrijven.�� (overgeleverd door ad Diyaa� al-Maqdisi in al-Ahaadieth al-Moekhtaarah, 1/442, en deze hadieth is ook door Ahmad en al-Bayhaqi, met een hasan isnaad, overgeleverd.

�        De h�idjaab dient niet geparfumeerd te worden met bakhoer of een geurtje

Er zijn vele overleveringen die vrouwen verbieden om parfum te dragen, wanneer zij hun huizen verlaten. Wij zullen hieronder een aantal authentieke overleveringen opsommen:

1.      Aboe Moesa al-Ash�ari heeft overgeleverd, dat de boodschapper van Allah heeft gezegd: �elke vrouw die parfum opspuit en vervolgens langs mensen loopt zodat zij haar kunnen ruiken, is een overspelige vrouw.�

2.      Zaynah at-Thaqafiyyah heeft overgeleverd, dat de profeet zei: �als een van jullie naar de moskee gaat, raakt dan geen parfum aan.�

3.      Aboe Hoerairah heeft overgeleverd, dat de profeet zei: �elke vrouw die haarzelf met bakhoer (wierook, parfum) geparfumeerd heeft, dient niet het �isha gebed met ons te verrichten.�

4.      Moesa ibn Yassaar zei, dat een vrouw langs Aboe hoerairah liep en haar geur was overweldigend. Aboe Hoerairah zei, �O vrouwelijke dienares van Al-Jabbaar, ga jij naar de moskee?� Zij zei, �ja.� Hierop vroeg hij, �heb jij daarom jezelf geparfumeerd?� Wederom antwoordde zij met �ja�. Aboe Hoerairah zei: �ga terug naar huis en was jezelf, want ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen: �als een vrouw naar de moskee komt en haar geur is overweldigend, dan zal Allah het gebed niet van haar accepteren, totdat zij teruggaat en haarzelf wast.��

Deze overleveringen geven een algemene implicatie. Zoals de overleveringen het verbod op parfum over het hele lichaam vermelden, zo geldt dit ook voor het parfumeren op een specifiek aspect (in dit geval kleding). In de derde hadieth wordt bakhoer (wierook, parfum) expliciet vermeld, omdat bakhoer met name gebruikt wordt voor het parfumeren van kleding.

De reden voor dit verbod is overduidelijk: vrouwelijke geuren kunnen de mannelijke lusten provoceren. De geleerden hebben ook andere aspecten genoemd, die een vrouw moet vermijden als zij naar de moskee gaat. Enkele voorbeelden zijn: het dragen van mooie kleding, juwelen die men kan zien, overdreven versieringen en het mengen met mannen. (Zie Fath al-Baari, 2/279)

Ibn Daqieq al-�Ied zei: �dit geeft aan dat het verboden is voor een vrouw, om haarzelf te parfumeren wanneer zij naar de moskee wil gaan. Op deze manier zal een vrouw namelijk de mannelijke lusten opwekken.� (Dit is overgeleverd door Al Manaawie in Fayd al-Qadier, in het commentaar op de eerste hadieth van Aboe Hoerairah die hierboven is geciteerd)

�        De h�idjaab dient niet te lijken op mannelijke kledij

Het is overgeleverd in authentieke overleveringen, dat een vrouw die mannen (in kleding of iets dergelijks) imiteert vervloekt is. Hieronder zijn een aantal overleveringen opgesomd:

Aboe Hoerairah zei: �de boodschapper van Allah vervloekte de man die vrouwenkleren draagt en de vrouw die mannenkleding draagt.�

�Abd Allaah ibn �Amr zei, dat hij de boodschapper van Allah hoorde zeggen: �de vrouwen die mannen imiteren en de mannen die vrouwen imiteren, behoren niet tot ons.��

Ibn �Abbaas zei: �de profeet vervloekte verwijfde mannen en gespierde vrouwen. Hij zei, �gooit hen uit jullie huizen.�� Ibn �Abbaas zei ook:� de profeet verdreef die en die, �Oemar verdreef die en die.�� Volgens een andere versie: �de boodschapper van Allah vervloekte de mannen die vrouwen imiteren en de vrouwen die mannen imiteren.�

�Abd Allaah ibn �Amr heeft overgeleverd, dat de boodschapper van Allah zei: �er zijn er drie die het paradijs niet zullen betreden en waarnaar Allah niet eens zal kijken op de Dag der Opstanding: degene die zijn ouders ongehoorzaam is, een vrouw die mannen imiteert, en de doeyoeth (bedrogen echtgenoot; een zwakke man die geen jaloezie over zijn vrouwen voelt).�

Ibn Abi Maliekah � die in feite �Abd Allaah ibn �Oebayd-Allaah heette- zei: aan �Aa-ishah werd gevraagd, �wat als een vrouw mannen sandalen draagt?� Zij antwoordde: �de boodschapper van Allah vervloekte vrouwen die zich als mannen gedroegen.��

Deze overleveringen geven duidelijk aan, dat het voor vrouwen niet toegestaan is om mannen te imiteren en andersom. Dit geldt niet alleen voor het imiteren op het gebied van kledij, zoals in de eerste overlevering, maar ook op andere gebieden.

Aboe Dawoed zei, in Massa-il al Imaam Ahmad (p.261): �ik hoorde Ahmad ondervraagd worden over een man die zijn vrouwelijke slaaf kleedt in een tunica. Hij zei, �Kleedt haar niet in mannelijke kleren en laat haar niet op een man lijken.� Aboe Dawoed zei: ik zei tegen Ahmad, �kan hij zijn vrijgezelle sandalen aan haar geven?� Hij antwoordde, �Nee�. Ik vroeg, �mag hij haar haren kort knippen?� Hij antwoordde, �nee�.��

�        De h�idjaab dient niet op de kledij van de ongelovige vrouwen te lijken

In de sharie�ah wordt vermeld dat moslims, zowel mannen als vrouwen, de koeffaar niet moeten imiteren op het gebied van religie, feesten of kleding. Dit is een belangrijk islamitisch principe dat vandaag de dag echter, tot onze grote spijt, door veel moslims vergeten wordt � zelfs degenen die oproepen tot de islam en de islam volgen, vergeten dit. Dit komt door onwetendheid over hun religie, of doordat zij hun eigen lusten en verlangen volgen. Het kan ook komen door uitzondering, gecombineerd met de moderne gewoontes en imitatie van het ongelovige Europa.

Dit is slechts een van de oorzaken van terugval en zwakheid aan de kant van de moslims, waardoor de buitenlanders hen konden overweldigen en koloniseren.

Allah zegt: ��voorwaar, Allah verandert de (goede) toestand van een volk niet, totdat zij hun eigen toestand veranderen�� [ar-Ra�d 13:11]

�        Het dient geen kledingstuk van faam en ijdelheid te zijn.

Ibn �Oemar heeft namelijk gezegd, dat de profeet zei: �degene die een kledingstuk van faam en ijdelheid draagt in deze wereld, Allah zal hem kleden in een kledingstuk van vernedering op de Dag der Opstanding, daarna zal Hij het vuur om hem heen doen opstijgen.� (H�idjaab al-Mar-ah al-Moeslimah, p. 54-67)

Allah zegt: �En zeg tegen de gelovige vrouwen�hun sierraad niet te tonen�� [An Noor 24: 31)

En Allah weet het beste

ik hoop dat je gier wat aan hebt

Wa salamoe 3alaikoem.
Terug naar boven
anis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 55
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2004 om 08:41

salaam,

Met andere woorden een vrouw draagt een hoofddoek om ni op te vallen. Wat je tegenwoordig ni kan zeggen. En hoofdoek lijkt nu mode elke type van meisjes dragen het. Ik heb eens een meisje gezien met een hoofddoek een en minirok, waar ga het naar toe?

Om terug te komen over die sieraden en vrouw mag in het openbaar geen sieraden dragen en geen schoenen met hakken en die geluid maken.

Terug naar boven
lika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 februari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 60
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2004 om 10:37
Salaam

ik heb dit ook hier in mijn wijk meisjes die toch een hoofddoek dragen en opvallen.

Die hebben zo een heel dikke laag make up op en hakken schoenen en strakke kleren ik vindt dat zij meer opvallen bij de mannen dan een meisje zonder hoofddoek.

Soms denk ik in mijn hoofd waar gaat dat naartoe. kleding waarin hun lichamen worden geaccentueerd.
Niet normaal.

En zuster je wilt je hoofddoek beginnen dragen maar dit pas in de zomer. Stel nu je sterf wat dan Hoe ga je dat uitleggen bij God!!!

Beslema
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2004 om 17:21

Salaam alikoem

Als je je hoofdoek wilt  dragen,dan draag je em goed!

 

wasallam anissa

Terug naar boven
maryam_24 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 20 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juni 2004 om 16:57

Assalaam aleikoem

sorry moest even reageren

draag nog niet de hoofddoek ik wil hem ook insha'Allah gaan dragen!!!

Het is nou niet bepaald gemakkelijk om hem te dragen...zeker niet als je omgeving het niet accepteerd!!!!!

La ilaha illa Allah
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2004 om 05:39

Assalamoe alykoem,

het gaat erom dat Allah tevreden wordt en niet de omgeving, daarom ik zeg je, draag hidjaab en weet dat het een verplichting is van Allah, MOGE ALLAH JE DAARBIJ STEUNEN,

Amieen

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.