Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenKomt perfectie overeen met Allah?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Komt perfectie overeen met Allah?
    Geplaatst op: 16 juni 2004 om 16:16

In een andere thread las ik dat Allah Almachtig is, een begrip dat doordenkend zichzelf tegenspreekt, maar nu wil ik vragen:

Hoe weet je dit soort dingen zo zeker. Er werd gesteld dat de Schepping perfect is, maar waarom zijn er dan o.a. moorden. Waarom is er honger, waarom is er oorlog. Zulk soort dingen staan juist aan de basis van een relatie met een Almachtige perfecte God.

Als laatste, is God Alwetend?

p.s. ik kon het niet in Islaam algemeen kwijt, want die is gesloten.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 17:01

Allah is almachtig, Alwetend. hij zegt ''indien ik nu iemand zou straffen voor de zonden dan zou ik geen enkel mens achterlaten op de wereld maar ik geef hem uitstel tot de dag hij bij mij komt''. dan is er straf of beloning vergelding in volle maat. wat betreft die oorlogen enzo dat heeft de mens aan zichzelf te danken God heeft hem kennis gegeven over Goed en Kwaad, en als hij voor kwaad kiest moet hij boeten. wat is het verschil tussen een dier en een mens? een ezel ziet een boom staan in een tuin en loopt door, een aap ziet een boom staan en loopt door, een mens ziet een boom staan en gaat weer door lopen. maar wat kan een mens dat een dier niet kan? en mens kan denken: ''iemand moet deze boom geplant hebben, en water gegeven hebben en zo'n kuiltje bij de wortel gemaakt hebben om er water in te doen'' zover kan een dier niet denken, en dat maakt het verschil tussen een dier en een mens. waarom is er honger?

Lukas 6:20 En Hij, Zijn ogen opslaande over Zijn discipelen, zeide: Zalig zijt gij, armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.

Lukas 6:21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.

het is beter om Arm te zijn dan rijk maar met een slechte hart, Moslims zijn arm maar zij hebben iets wat niet te koop is een goede hart. want geldgierigheid is een wortel van alle kwaad 1 Timoth�us 6:10. De bijbel zegt ook nog iets dat mischien een antwoord kan geven op waarom de gelovigen lijden: Prediker 7:3 Het treuren is beter dan het lachen; want door de droefheid des aangezichts wordt het hart gebeterd. 4 Het hart der wijzen is in het klaaghuis; maar het hart der zotten in het huis der vreugde. alles gebeurt met een reden, Dit wereld is een Examen dat geen herkansingen kent, dus alles wat gebeurt is een test voor ons om er goed mee om te gaan met gedduld en aanbidding.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 17:11
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Allah is almachtig, Alwetend. hij zegt ''indien ik nu iemand zou straffen voor de zonden dan zou ik geen enkel mens achterlaten op de wereld maar ik geef hem uitstel tot de dag hij bij mij komt''. dan is er straf of beloning vergelding in volle maat. wat betreft die oorlogen enzo dat heeft de mens aan zichzelf te danken God heeft hem kennis gegeven over Goed en Kwaad, en als hij voor kwaad kiest moet hij boeten. wat is het verschil tussen een dier en een mens? een ezel ziet een boom staan in een tuin en loopt door, een aap ziet een boom staan en loopt door, een mens ziet een boom staan en gaat weer door lopen. maar wat kan een mens dat een dier niet kan? en mens kan denken: ''iemand moet deze boom geplant hebben, en water gegeven hebben en zo'n kuiltje bij de wortel gemaakt hebben om er water in te doen'' zover kan een dier niet denken, en dat maakt het verschil tussen een dier en een mens. waarom is er honger?

Jij beweert dat Allah en Alwetend is en dat je nog zelf de keus kunt maken. Dit is natuurlijk tegenstrijdig, want immers, wanneer Allah weet wat vaststaat, dan betekent dit dat de keuze ook al vast staat. Jij kunt enkel uitvoeren dat wat Allah heeft geschapen.

Je bewering loopt dus spaak wanneer je stelt dat Allah de mens een keus geeft. De keus ligt vast, want immers, Allah is Alwetend. Hij plant van te voren al wat er gaat gebeuren en laat mensen dus onnodig leiden op deze wereld. Hij kan ze beter direct scheiden in hemel, vagevuur en hel.

Je praatje over dieren klopt natuurlijk van geen kant. Heb je wel eens gezien hoe chimpansees kunnen leren? Verder is dit geen reactie waard, want het is compleet off-topic.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 17:30

ALS hij Alwetend is hoeft het toch niet zo te zijn dat hij Alles bepaalt of wel soms? kan je dat niet inzien? je hebt gelijk er is geen verschil tussen jou en een Ezel een ezel is zelfs beter dan jij, hij aanbidt tenminste Allah...Als je dat niet in kan zien ga maar buiten spelen en kom ons niet lastigvallen. hij weet wat jij morgen gaat doen maar dat bepaalt hij niet, dat bepaal jij. en niks gebeurt behalve als hij daar toestemming voor geeft. kan jij nu niet ervoor kiezen om op te staan? of om Moslim te worden? of om Jood te worden? tuurlijk wel dat bepaal jij en Allah geeft alleen toestemming of hij verbied het. en hij heeft bepaald: ''ik en mijn dienaren zullen overwinnen''.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 17:41
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

ALS hij Alwetend is hoeft het toch niet zo te zijn dat hij Alles bepaalt of wel soms? kan je dat niet inzien? je hebt gelijk er is geen verschil tussen jou en een Ezel een ezel is zelfs beter dan jij, hij aanbidt tenminste Allah...Als je dat niet in kan zien ga maar buiten spelen en kom ons niet lastigvallen. hij weet wat jij morgen gaat doen maar dat bepaalt hij niet, dat bepaal jij. en niks gebeurt behalve als hij daar toestemming voor geeft. kan jij nu niet ervoor kiezen om op te staan? of om Moslim te worden? of om Jood te worden? tuurlijk wel dat bepaal jij en Allah geeft alleen toestemming of hij verbied het. en hij heeft bepaald: ''ik en mijn dienaren zullen overwinnen''.

Eerlijk gezegd ben ik niet erg gediend van je opmerkingen. Je noemt mij lager dan een ezel. Ik zie dat je niet normaal de dialoog aan kan gaan net zoals veel van je soortgenoten uit het Midden-Oosten en Azie.

Alwetendheid impliceert kennis van alle zaken, dus OOK van dingen die gebeuren en gaan gebeuren. Wat dat betreft maak je de denkfout dat hij er geen vat op heeft. Wanneer hij er geen vat op zou hebben dan zou dat betekenen dat hij geen Almachtig persoon is.

Als ik kan kiezen om Jood of Moslim te worden dan is volgende de definitie Allah niet Alwetend, want het staat immers mij niet vrij te kiezen, want de keus is al gemaakt.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 17:50
WIE BEPAALT DAT JIJ MORGEN MORGEN EEN JOOD WORDT? dat ligt toch jou handen of niet? en Allah weet wat jij morgen gaat doen en overmorgen, ook al gooi je een naald op de grond toen hij je maakte wist hij dat je dat zou doen op welke jaar, welke maand, welke dag, welke uur, welke minuut en welke seconde, want hij is alwetend niemand is verborgen voor hem, hij ziet alles,hoort alles en weet alles. en niet zoals jullie schreven in: Genesis 3:8 En zij hoorden de stem van den HEERE God, wandelende in den hof, aan de wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den HEERE God, in het midden van het geboomte des hofs.
Genesis 3:9 En de HEERE God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 17:53

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

WIE BEPAALT DAT JIJ MORGEN MORGEN EEN JOOD WORDT? dat ligt toch jou handen of niet? en Allah weet wat jij morgen gaat doen en overmorgen, ook al gooi je een naald op de grond toen hij je maakte wist hij dat je dat zou doen op welke jaar, welke maand, welke dag, welke uur, welke minuut en welke seconde, want hij is alwetend niemand is verborgen voor hem, hij ziet alles,hoort alles en weet alles. en niet zoals jullie schreven in: 

Jij spreekt jezelf erg tegen in deze post.

Je stelt eerst dat IK zou kunnen bepalen of ik een Jood wordt of niet. Dat is, morgen kan ik kiezen, of wel, of niet.

Daarna stel jij dat Allah weet wat ik ga doen en dat betekent dus dat ik niet meer kan kiezen, want de keus is al gemaakt en Allah weet het. Dat is de betekenis van Alwetendheid. Er is volgens jou dus wel een keus, maar ook geen keus.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 17:59

Kan jij begrijpen als ik jou zeg: ''WIE BEPAALT DAT JIJ MORGEN MORGEN EEN JOOD WORDT?'' begrijp je dat? ok, dus als jij morgen ervoor kiest een Jood te zijn dan kies jij daar toch voor niet ik niet mijn buurman niet God maar JIJ. en de Toestemming geeft Allah. en als jij iets Goed's in je hart had en geleid wou worden dan had Allah je zo geleid en de ware weg laten zien. hij weet wat ik morgen ga doen, want hij is alwetend, maar dat wilt NIET zeggen dat hij alles bepaalt wat ik morgen doe.   

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 18:01
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Kan jij begrijpen als ik jou zeg: ''WIE BEPAALT DAT JIJ MORGEN MORGEN EEN JOOD WORDT?'' begrijp je dat? ok, dus als jij morgen ervoor kiest een Jood te zijn dan kies jij daar toch voor niet ik niet mijn buurman niet God maar JIJ. en de Toestemming geeft Allah. en als jij iets Goed's in je hart had en geleid wou worden dan had Allah je zo geleid en de ware weg laten zien. hij weet wat ik morgen ga doen, want hij is alwetend, maar dat wilt NIET zeggen dat hij alles bepaalt wat ik morgen doe.   

Dat komt dus niet overeen met de definitie van Alwetend. Het gaat er niet om wat ik wel of niet begrijp volgens jou, maar jij drogredeneert je van links naar rechts. Je verdoezelt feiten en verdraait het zodat het in jouw context past.

Als jij zegt dat ik kan kiezen dan betekent dit dat ik een andere keus kan maken dan de keus die Allah weet als Alwetende entiteit. Echter, wanneer ik de andere keus maak dan betekent dit dat Allah niet Alwetend is.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 18:14
Allah WEET wat jij gaat doen, hij BEPAALT niet wat jij gaat doen. Als je morgen een mier vertrapt dan wist hij dat je dat morgen zou doen, als je die mier met rust liet dan wist hij dat je die morgen dat mier met rust liet. maar hij heeft niet bepaald dat of jij die mier vertrapte of niet, dat bepaalde jij en als hij dat niet wou was het niet gebeurt.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 05:45

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Allah WEET wat jij gaat doen, hij BEPAALT niet wat jij gaat doen. Als je morgen een mier vertrapt dan wist hij dat je dat morgen zou doen, als je die mier met rust liet dan wist hij dat je die morgen dat mier met rust liet. maar hij heeft niet bepaald dat of jij die mier vertrapte of niet, dat bepaalde jij en als hij dat niet wou was het niet gebeurt.

Je verdraait telkens de definitie, maar er is niemand buiten ik die je daar op aanspreekt.

Casus:

Allah weet dat ik morgen door rood rijd. Ik weet het niet en kom bij het betreffende stoplicht aan. Ik stop, Allah heeft het fout. Hij is niet Alwetend. Kan dit?

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 06:12

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

..het is beter om Arm te zijn dan rijk maar met een slechte hart, Moslims zijn arm maar zij hebben iets wat niet te koop is een goede hart. want geldgierigheid is een wortel van alle kwaad....

Moslims in Nederland zijn rijk (zeker vergeleken met hun broeders en zusters in sommige andere landen). Geld is ook voor hen -net als voor ieder ander- de drijfveer om in dit land te blijven wonen. Er zijn -voor Moslims- zo veel belangrijker zaken in deze wereld die aandacht verdienen, maar niettemin is en blijft het welvarende Nederland aantrekkelijker.

Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 06:21

(Vincent: het gebeurt al genoeg, maar dit is je reinste verstrooiing van een topic. Open desnoods een nieuw onderwerp.)

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 06:45
Als jij stopt bij dat licht dan heeft Allah geweten dat je morgen zou STOPPEN.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 06:58

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Als jij stopt bij dat licht dan heeft Allah geweten dat je morgen zou STOPPEN.

En wat wanneer ik niet zou stoppen bij het licht. Had Allah dit ook geweten? Ergo: mijn keuze stond al vast, want Allah wist het.

Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 07:02

beste IHAEM,

Jij bekijkt het verkeerd. ALLAH is de alwetende hij weet dat jij gaat stoppen. Hij weet wat jij morgen overmorgen etc etc etc... gaat doen. Hij geeft jou ook een keus, waarom heeft allah dan de koran openbaardt??? De koran is een lijndraad voor mensen zoals jou. Allah heeft jou niet hulpeloos achter gelaten. Hij heeft jou je sterkste punt gegeven, en dat is een stel hersens zodat je goed kan nadenken. Je kan ermee de koran begrijpen en het goede zien, maar ook het foute inzien, maar als je dat niet wilt is dat jou keuze. Ook al weet hij wat je ermee gaat doen de keuze is aan jou. Jij zal je hersens gebruiken op het moment dat jij die keuze maakt. Later zul jij er spijt van krijgen niet allah.

( ff kort gehouden)

oulikoum asalaam, 

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 09:57
In eerste instantie geplaatst door AbuHenk

(Vincent: het gebeurt al genoeg, maar dit is je reinste verstrooiing van een topic. Open desnoods een nieuw onderwerp.)

Ik reageerde rechtstreeks op een opmerking van een andere forum-deelnemer  (i.c. battle-for-peace) over het topic. Niks verstrooiing.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 11:42
In eerste instantie geplaatst door abdoe_allah

beste IHAEM,

Jij bekijkt het verkeerd. ALLAH is de alwetende hij weet dat jij gaat stoppen. Hij weet wat jij morgen overmorgen etc etc etc... gaat doen. Hij geeft jou ook een keus, waarom heeft allah dan de koran openbaardt???

Wat je vertelt is in tegenstrijdigheid met elkaar. Allah weet wat ik morgen ga doen, maar geeft mij toch een keus. Dat kan niet. Immers, wanneer hij weet wat ik ga doen overmorgen dan betekent dit gewoon dat de keus al gemaakt is. Niets vrije wil, Allah weet het.

 De koran is een lijndraad voor mensen zoals jou. Allah heeft jou niet hulpeloos achter gelaten. Hij heeft jou je sterkste punt gegeven, en dat is een stel hersens zodat je goed kan nadenken. Je kan ermee de koran begrijpen en het goede zien, maar ook het foute inzien, maar als je dat niet wilt is dat jou keuze. Ook al weet hij wat je ermee gaat doen de keuze is aan jou. Jij zal je hersens gebruiken op het moment dat jij die keuze maakt. Later zul jij er spijt van krijgen niet allah.

Het is jammer dat het grootste deel van je post off-topic is. Hier hoef ik in deze thread niet op te reageren. De Koran is er voor jou, niet voor mij.

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 13:40

bismillaah,

he ihaem, op basis waarvan meen jij dat er een contradictie is tussen de alwetendheid van allah enerzijds en de mens vrij laten in zijn keuze tussen goed en kwaad anderzijds? Als je als leraar een leerling hebt in groep 8 dan weet je vaak al van tevoren of het een goed cito-resultaat zal halen of niet! Zou Allah de schepper dan niet weten wat jij morgen gaat doen, het goede of het slechte? Wij moslims geloven dat hij dat al weet maar zijn alomvattende rechtvaardigheid verplicht dat wij dat eerst moeten meemaken.

[De Koran is er voor jou, niet voor mij]

dat prachtige en wonderbaarlijke boek is er ook voor jou en roept ook jou op erin te geloven! Er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor je open, mits je ervoor open staat. Het ga je goed!

Abu Ibrahim

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 13:49
In eerste instantie geplaatst door abu ibrahim

bismillaah,

he ihaem, op basis waarvan meen jij dat er een contradictie is tussen de alwetendheid van allah enerzijds en de mens vrij laten in zijn keuze tussen goed en kwaad anderzijds? Als je als leraar een leerling hebt in groep 8 dan weet je vaak al van tevoren of het een goed cito-resultaat zal halen of niet! Zou Allah de schepper dan niet weten wat jij morgen gaat doen, het goede of het slechte? Wij moslims geloven dat hij dat al weet maar zijn alomvattende rechtvaardigheid verplicht dat wij dat eerst moeten meemaken.

Hoe ik zoiets weet? Dat komt omdat het elkaar uitsluit. Je argument van de leraar op de basisschool is gebaseerd op een foutieve vergelijking en daarmee een drogredenering.

Ik zal het nogmaals samenvatten en dan kan daar op gereageerd worden.

1. Allah is Alwetend en dat houdt in dat hij alles weet, verleden, heden, toekomst.

2. Er wordt beweerd dat een mens vrij is in zijn keuze en dus elke keus op het moment gemaakt kan worden.

Het is overduidelijk dat 1 en 2 met elkaar in tegenspraak zijn, want als Allah de keus van mij over 2 dagen WEET, dan betekent dit dat deze vast staan en wij niet vrij zijn. Aan de andere kant. Als ik kan kiezen dan betekent dit dat ik op het MOMENT iets anders kan kiezen en dat Allah NIET Alwetend is.

 

[De Koran is er voor jou, niet voor mij]

dat prachtige en wonderbaarlijke boek is er ook voor jou en roept ook jou op erin te geloven! Er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor je open, mits je ervoor open staat. Het ga je goed!

Abu Ibrahim

Ik respecteer je geloof, maar de Koran IS er niet voor mij. Ik geloof niet in die God en er ging geen nieuwe wereld voor mij open. In een andere thread mag je mij daar natuurlijk alles over vragen.  

Terug naar boven
Outlaw Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 14:03

hey ihaem,

Vlieg op man! Je begrijpt er geen bal van. Wil je niet geloven, kom dit forum niet verzieken met je berichten.

Voor het geval je niet weet Allah heeft je een wil en een verstand gegeven. Je denkt eerst na en dan bepaal je of je iets danwel niet of wel uitvoert. Als jij naar rechts of naar links wilt mag je zelf bepalen, maar de Alwetende weet al welke kant je opgaat. Iedereen bepaalt zelf wel wat hij doet maar dat wil niet zeggen dat dat een verassing voor God is. Je denkt toch niet dat wij speeltje zijn ofzo even 2 hanen in een hok zetten en dan afwachten wat er gebeurt. Je moet wel weten dat er een verschil is tussen het hemelse en aardse.

Als je goed nadenkt is er ook geen tijdsbesef. Hoe kan je in tijd verklaren dat leuke dingen snel overgaan en lastige dingen altijd lang duren. Zeg maar als je pijn hebt lijken 3 seconde 3 uren, etc.

Wat ik wil zeggen is dat jij je verstand nog moet ontwikkelen, want die is nog in een stadium van tegenstrijdigheden zoeken i.p.v. verrijking zoeken.

Je moet trouwens niet denken dat God je een berichtje gaat sturen of je persoonlijk uitnodigt voor een rondleiding in de hemel. Wel even wakker worden jongen.

Moge Allah zelfs jou het verstand geven om helder te denken.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 14:06

Salaam,

hier een link naar een artikel in het nederlands van Hasan Yar dat niet zoveel met de discussie te maken heeft maar des te meer met de beginvraag: "komt perfectie overeen met Allah". Veel leesplezier.

http://www.som.net/markant/2000/3/5.htm

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 14:09

bismillaah,

ihaem, jouw knelpunt heeft enkel een basis wanneer jij onder alwetend bepalend cq vastleggend verstaat. Hierover zijn binnen de moslimliteratuur vele theologische verhandelingen geschreven en groeperingen ontstaan. Maar hier gaat het om wat anders! 

De almacht van Allah reikt zover dat hij onze impulsieve neigingen reeds van tevoren kent. ik zal ter verduidelijking een voorbeeld geven: je hebt een rode en een groene appel voor je en besluit om over een minuut een te eten. Je bent vrij om te kiezen of je over 1 minuut een rode appel of een groene appel eet.  Nu zeggen wij: wat je ook maar kiest Allah heeft daar al voordat JIJ de keuze hebt gemaakt kennis van. Wie is degene die de keuze heeft gemaakt? Jouw steek van inbreng zou kunnen zijn dat Allah niet zo machtig is om van te voren al te weten wat jij gaat doen, maar dat is wezenlijk een andere discussie!

[Ik respecteer je geloof, maar de Koran IS er niet voor mij]

Dat is jouw eigen keuze, maar god wist al dat je dat tegen mij zou zeggen!

met vriendelijke groet,

abu ibrahim

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 16:16
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2004 om 14:01

A salamoe 3alaikoum wa rahamatoe Allahie wa barakatoeh,

Ik ben het helemaal eens met broeder Abu Ibrahim.

Allah de Verhevene kan in de toekomst kijken. Dat is de oplossing van heel deze discussie. Abu Ibrahim geeft hier een prachtig voorbeeld, duidelijker kan niet. Ik denk dat het met deze voorbeeld wel duidelijk is dat ieder mens een eigen keuze heeft, maar toch alles is voortbeschreven.

Ihaem's probleem is inderdaad het feit dat hij het niet kan bevatten dat Allah de Verhevene de Kennis en Wijsheid heeft om de toekomst te kunnen voorspellen. Dat is een kwestie van geloof en je gezond verstand gebruiken.

Wa salaamoe 3alaikoum,

Younes

 

 

Ashadoe Alla Ilaha Illa Allah, wa Ashadoe Anna Moehammadoen Rasoeloe Allah
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juni 2004 om 06:59

Beste Younes,

volgens mij zit je een beetje in de knoop met de termen geloof en gezond verstand.  Je hebt inderdaad (veel) geloof nodig om te kunnen geloven dat alwetendheid en vrije keus samen kunnen bestaan.  Alwetend houdt immers in dat Allah alles zou weten wat wij doen, of zelfs waarin we ons gaan bedenken.  Dat wil zeggen dat alles vooraf vastlag en er dus geen vrije keus is.  Zie je het probleem als je dit met gezond verstand benadert, dan kan de redenering nooit kloppen.

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2004 om 10:08

Salamoen Aleykoem

"Dat wil zeggen dat alles vooraf vastlag en er dus geen vrije keus is."

Dit klopt niet. Kijk als Allah(sbw) alles al WEET dan wil dat niet zeggen dat we geen KEUS hebben. Kijk bijvoorbeeld ik moet een weg kiezen. Een snelweg zeg maar. De a2 of de a3. IK HEB DE KEUS. En Allah(sbw) weet al wat ik ga kiezen. Als Allah(sbw) weet dat ik a3 ga kiezen dan is mijn keus toch niet vervallen??? Nog steeds heb ik de keus tussen a2 en a3. Het is alleen van dat Allah(sbw) simpelweg weet wat je kiezen gaat. Dus wat jij beweert klopt niet.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2004 om 15:06
Als Allah het al zeker weet, ook indien ik me zou bedenken, staat het vooraf al vast, al vanaf m'n geboorte en daarvoor.  Misschien lijkt het voor mij dan dat ik een vrije keus heb, maar zelfs dat was al voorbestemd.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2004 om 16:30

Salamoen Aleykoem

Ja voorbestemd maar nog steeds: jij maakt de keus. En daar gaat het om. Bijvoorbeeld nu heb je de keus: wordt moslim of blijf niet-moslim. JE HEBT DE KEUS WANT JE KAN KIEZEN. Alleen weet ALLAH(SBW) al wat je kiezen gaat. Dat is wat ik hier wou zeggen.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.