Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Reizen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Reizen
    Geplaatst op: 28 augustus 2004 om 13:20

salaam aliekoem

Waarom mogen vrouwen niet aleen reizen?

wasalaam anissa

Geloof in Allah en wees niet eigenwijs. Allah is de enige naar wie ik wijs.
Volg hem en je vindt de weg naar het paradijs.
Bid 5X per dag met een mooie glimlach.
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2004 om 13:22

Wa aleikum salaam,

vrouwen mogen wel alleen reizen. Volgens de overleveringen mag het niet, als de afstand langer is dan 90 km, dit heeft ook te maken met veiligheid. Tegenwoordig is het reizen in Nederland bv helemaal niet onveilig. Vrouwen mogen dus gewoon alleen reizen.

Salaam happylady

Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2004 om 15:20

salaam alikoem

Als vrouwen toch ver reizen is het dan een zonde?

Ps: mijn moeder zei ook tegen dat als vrouwen aleen naar mekka
gaan dan telt het niet er moet een mahram bij zijn (man).

wasalaam anissa

Geloof in Allah en wees niet eigenwijs. Allah is de enige naar wie ik wijs.
Volg hem en je vindt de weg naar het paradijs.
Bid 5X per dag met een mooie glimlach.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2004 om 19:40

Assalamoe alykoem Anissa,

als eerste jouw moeder heeft zeker gelijk, als tweede denk ik dat je deze vraag eerder hebt gesteld en een antwoord hebt gekregen, zie hier:

http://www.islaammail.com/iforum/forum_posts.asp?TID=2246&am p;KW=reizen

zie ook deze: http://www.islaammail.com/iforum/forum_posts.asp?TID=1803&am p;KW=reizen

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2004 om 07:10

Ach ja, zolang er gedacht wordt dat alle mahram-mannen goed zijn, snap ik niet hoe die mahram-mannen alleen goed zijn voor mahram-vrouwen. Dan zouden ze dat toch voor iederen zijn? Als iedereen nou gewoon normaal doet, hoeft er niets aan de hand te zijn. Kunnen vrouwen overal alleen heen.

Salaam happylady

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2004 om 08:09
Dat is jouw mening, maar men vraagt hier om een Islamitisch oordeel als ik het goed heb..
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2004 om 08:11

Die heb ik hierboven (niet deze, maar die daar weer boven) gegeven. Dit is mij verteld in een moskee. Dus verzin ik niet zelf.

Salaam happylady

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2004 om 13:50

Reizen met een mahram

E�n van de manieren waarop de islam vrouwen beschermt is dat het een vrouw vereist om met een mahram te reizen om haar te beschermen tegen degenen die slechte intenties hebben en om haar te helpen vanwege haar zwakheid bij het onder ogen komen van de lastige beproevingen van het reizen. Het is voor een vrouw niet toegestaan om zonder een mahram te reizen vanwege de hadith overgeleverd door Ibn �Abbas (radiAllahu anhu), die vertelde dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: �Een vrouw zou absoluut niet moeten reizen tenzij ze een mahram bij zich heeft.� Een man stond op en zei: �O Boodschapper van Allah, ik ben aangemeld voor die-en-die militaire veldtocht en mijn vrouw heeft zich opgesteld voor de Hadj.� Hij zei: �Ga en verricht de Hadj met je vrouw.� (al-Bukhkari, al-Fath 3006)

Wat aangeeft dat een mahram verplicht is, is het feit dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) deze man opdroeg om het idee van jihad (bij deze gelegenheid) op te geven, ook al had hij zich aangemeld voor een veldtocht en reisde zijn vrouw voor aanbidding en niet om enige onbelangrijke of verdachte reden. Ondanks dit alles droeg hij hem op om de Hadj te gaan verrichten met zijn vrouw.


Wat is een mahram?

De ulamaa� hebben vijf voorwaarden opgesteld voor een persoon als mahram kan worden beschouwd. Hij moet man, moslim en volwassen zijn, hij moet gezond verstand hebben en hij moet een familielid zijn met wie het huwelijk definitief verboden is zoals een vader, broeder, oom van vaderskant, oom van moederskant, schoonvader, man van de moeder of broer door radaa�ah (borstvoeding) enz. (in tegenstelling tot familieleden met wie het huwelijk tijdelijk verboden is zoals de man van een zus, de man van een tante van vaderskant, de man van een tante van moederskant).

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid  


Wat is een reis?

Sommige geleerden denken dat reizen gedefinieerd wordt door een afstand tussen 81 en 83 km of meer. Sommige denken dat reizen gedefinieerd wordt door �urf (plaatselijke gewoonte), dus reizen is wat gewoonlijk als reizen beschouwd wordt, zelfs als het tot een nabije plaats is, en wat niet als reizen wordt beschouwd (wat niet reizen genoemd wordt), is niet reizen. Dit was de mening die de voorkeur kreeg van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (rahimuAllah) en het is correcter vanuit het standpunt van het bewijsmateriaal (dalil) maar het is moeilijk toe te passen omdat de ene persoon een tocht als reizen kan beschouwen terwijl een ander dat niet doet. De definitie gebaseerd op afstand is nauwkeuriger en is duidelijker voor mensen. Als men het er over eens is dat een tocht als reizen telt, gebaseerd op zowel afstand als �urf, is een discussie niet nodig. Als er een verschil is tussen afstand en �urf, zou men in overeenstemming moeten handelen met wat aan de veilige kant is.

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-�Uthaymeen

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.