Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Shirk

 Post Reply Post Reply
Schrijver
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Shirk
    Geplaatst op: 31 augustus 2004 om 08:00

Salaam alikoem

Mijn vraag is wat Shirk is, en ik kom dat woord vaak tegen.
Ik weet dat het iets slechts.

groetjes anissa

Geloof in Allah en wees niet eigenwijs. Allah is de enige naar wie ik wijs.
Volg hem en je vindt de weg naar het paradijs.
Bid 5X per dag met een mooie glimlach.
Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2004 om 08:05

hallo zuster,

Ik heb gehoord dat 'shirk' iemand is die meer goden aanbid. Meer kan ik er helaas niet over vertellen.

ps: Als je een andere god dan ALLAH aanbidt ben je dan ook een 'shirk'????

wassalaam,

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2004 om 08:23

Assalamoe alykoem,

Shirk: het toekennen van deelgenoten aan Allah, die dat doet is een Mushrik. 

 

Dit is de meest ernstige van alle verboden zaken, volgens de hadith die verhaald is door Aboe Bakr: �De Boodschapper van Allah zei: �Zal ik jullie eens vertellen over de meest ernstige grootste zonden?� hij herhaalde het drie keer. Wij zeiden: �Natuurlijk, O Boodschapper van Allah!� Hij zei, iets toekennen in de aanbidding tot Allah�� (overgeleverd door Boekharie)

 

Iedere andere zonde kan worden vergeven door Allah, afgezien van shirk, dat specifieke berouw vereist, zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis): �Voorwaar, Allah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten toegekend worden, maar Hij vergeeft daarnaast alles, aan wie Hij wil�� 5:48

 

E�n van de vormen van shirk die bijzonder wijdverspreid is in de Islamitische landen is:

 

Grafaanbidding: het geloven dat dode awliyaa-e (heiligen) de wensen van iemand kunnen vervullen of iemand helpen tijdens noodgevallen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): �En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden�� 17:23

 

Zij roepen eveneens dode Profeten aan, rechtschapen mensen en anderen om voor hen te bemiddelen of om hen te redden van een bepaalde ramp, maar Allah zegt (interpretatie van de betekenis):�Of wie heeft de in nood verkerende verhoord, wanneer hij Hem aanroept, en het onheil weggenomen wordt en jullie gevolmachtigden gemaakt worden op de aarde? Is er een god naast Allah?�� 27:62

 

Sommigen hebben de gewoonte aangenomen de naam van een sheikh of waliy �heilige� aan te roepen wanneer ze opstaan, gaan zitten, struikelen, problemen of nood ondervinden

 

Ze roepen dan: �O Mohammed!� of �O �Ali!� Of �O Hoessayn!� of �O Badawi!� of �O Djielaani!� of �O Shadhielie!� of �O Riefaa�i!� � of ze roepen �Al-�Aydaroos� of �Sayyidah Zaynab� of �Ibn �Alwaan� aan.

 

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):�Voorwaar, degenen die jullie buiten Allah aanroepen zijn schepselen zoals jullie zelf�� 7:194

 

Sommige van degenen die graven aanbidden lopen om de mausoleums en erkennen deze plekken als heilige plaatsen, of raken de mausoleums aan, kussen hen, vegen hun gezicht af met hun stof, werpen zich neer wanneer ze de mausoleums zien, of staan voor hen in angst en nederigheid.

 

Ze aanbidden de mausoleums om beter te worden van enige ziekte, om een kind te krijgen of om geholpen te worden door moeilijkheden op te lossen. Soms roepen zij de bewoner van het graf aan, zeggend: �O mijn meester, Ik ben van ver naar je gekomen, dus stel me niet teleur�. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):�En wie is verder afgedwaald dan hij die naast Allah afgoden aanbidt die hem, tot en met de Dag van de Opstanding, niet kunnen verhoren?� 46:5

 

De Profeet heeft gezegd: �Een ieder die doodgaat en iemand anders aanroepend als een rivaal tot Allah, zal de Hel binnengaan� (Boekharie)

 

Sommigen scheren hun hoofden bij graven, dit is een manier van aanbidding en respect voor de mausoleums. Anderen hebben boeken met titels als Manaasik Hadj al-Mashaahid (de rituelen van pelgrimage en heiligengraven), mashaahid of heiligengraven verwijzend naar de graven of tombes van awliyaa-e.

 

Sommigen geloven dat de awliyaa-e invloed hebben op het halal en dat ze de macht hebben om mensen schade te berokkenen en voordeel te verschaffen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):�En wanneer Allah jou met een tegenslag treft, dan is niemand die deze kan wegnemen, behalve Hij. En wanneer Hij voor jou iets goeds wenst, dan kan niemand Zijn gunst tegenhouden�� 10:107

 

Het is ook shirk een belofte te doen aan iemand anders dan Allah, zoals wordt gedaan door degenen die zweren kandelaren of lichten te brengen voor de bewoners van de graven. Een andere verschijnsel van as-shierk al-akbar is het slachten van dieren in de naam van iets anders dan Allah.

 

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2004 om 11:12

salaam alikoem

Dank jullie wel broeders moge Allah jullie belonen.

Maar ik heb nog ook een vraagje
Vroeger ongeveer 3 jaar geleden  (vergeef me Allah als het niet zo is).
Toen had ik helemaal geen info over de islaam alleen klein beetje.Maar ik ging dus wel twijfelen of Allah wel bestond.

Nu niet meer alhamdoelilah.
Misschien omdat ik meer weet over de islaam dan vroeger.

Maar is was dat wel een shirk geweest?

groetjes anissa

Geloof in Allah en wees niet eigenwijs. Allah is de enige naar wie ik wijs.
Volg hem en je vindt de weg naar het paradijs.
Bid 5X per dag met een mooie glimlach.
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2004 om 12:28

Assalaam Alaikum Annissa,

Nee dat was geen shirk maar ongeloof uit onwetendheid.
Allah vergeeft jouw dat zodra je beter weet en gaat bidden.
Ik denk dat Allah tevreden is dat zijn dienares zijn weg alsnog wil volgen
en haar zal leiden en behoeden.

Shirk is dat wat aghie abou jabir heirboven al zo goed heeft uitgelegt.
Dat je iets of iemand anders aanbid dan Allah,popsterren en voetballers
horen daar ook bij (dat heet kleine shirk als ik het goed heb begrepen).

Andere voorbeelden van shirk zijn een krusifix in huis hebben of omhangen,
en een boeda beeld in huis zetten en ga zomaar door.

Als je je alsnog zorgen maakt,vraag Allah gewoon om vergeving na het gebed.
Als je dat nog niet gedaan hebt,je kan het ook meerdere malen doen.
Het is Allah nooit te veel.En dan komt alles goed Insha Allah.

Hoe weet ik dat zo zeker ?Simpel Allah houdt van zijn dienaren en
Hij houdt ervan om ze te vergeven,dus als je erom vraagt zal Hij je vergeven.



wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2004 om 13:00

salaam alikoem

Dank je wel broeder.

wasalaam anissa

Geloof in Allah en wees niet eigenwijs. Allah is de enige naar wie ik wijs.
Volg hem en je vindt de weg naar het paradijs.
Bid 5X per dag met een mooie glimlach.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2004 om 14:09

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Zuster *Anissa*, hierover is al een topic geopend. (meerdere zelfs)

Onder: Islaam Algemeen
Titel:   Shirk

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.