Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Aantal vraagjes!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Aantal vraagjes!
    Geplaatst op: 05 oktober 2004 om 05:20

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe ,

Ik heb netals meestal weer paar vraagjes verzameld, en inshaAllah krijg ik antwoorden.

1- Mogen we van de menu van KFC/MC.Donald eten, dus die lekkere twisters enz

2- Is het zo dat de Qur'aan de grond niet mag aanraken, en als je de Qur'aan leest en je moet sadjah doen(bv als je een sadjah surah hebt gelezen)?

3- Er is een hadith en er staat dat er een man de tahadjoed de hele nacht tot alfadjr verichtte met alleen maar surah Al-fatiha(verplicht natuurlijk) en Ichlaas, en nou is mijn vraag hoe moet je dat doen, dus moet je 1x Fatiha reciteren en daarna steeds surah  Al-Ichlaas herhalen???(zo vaak als je wilt).

4- Het is bekend dat je op 3 verschillende tijdstippen niet moet gaan bidden(betreft sunah gebeden),  1ste = Na al-fadjr(shoeroeq, zonsopgang)  2de = Als de zon haar hoogste punt heeft bereikt en ik heb gelezen dat dat zo'n 20 minuten voor salaat al-dhor is klopt dat???????? , 3de = na asr(zonsondergang)

5- Groen is de lievelingskleur van Profeet Mahammad(sallallahoe alaihie wa sallam)???

Alvast Djazaak Allahoe gairan, broeders en zusters!

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Khadijah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khadijah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2004 om 05:35

Salaam aleikum.

Ik zal proberen op een aantal van je vragen antwoord te geven insha'Allah.

Ja, als je een sadjah soerah hebt gelezen uit de Quraan moet je sadjah doen. Tijdens deze sadjah kun je smeekbeden tot Allah swt doen en Allah verheerlijken.

De reden dat je op beplaade tijdstippen niet mag bidden is omdat dan de zon opkomt en ondergaat. Op die tijdstippen bidden de aanbidders van de zon. Ik weet helaas niet hoe het zit met in de middag, maar insha'Allah zal ik het voor je uitzoeken.

Hoop dat ik je hiermee in ieder geval een beetje heb geholpen.

wa salaam Khadija

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2004 om 11:43

Salaam aleikum Fi-Sabilillah,


1. Waarom zou je niet bij Mc-Donalds mogen eten? Bij mijn weten is het vlees ook haram, is mij door een broeder verteld, maar dat weet ik niet zeker.
EDIT: ik bedoel HALAL.
2. Sadjah= Soejoed? Ik weet het antwoord verder niet.

3. Is het een soort bidden? Dus steeds een rakat, beginnend met al Fatiha en een soerah naar wens (of je kiest dan steeds soera al Iglaas)? Ik weet het niet, maar zo lees ik wat je aangeeft over die hadith.

5. Ik snap niet zo goed waarom je dit vraagt. Zou je me dat uit kunnen leggen? Ik weet het antwoord dus niet.

Salaam happylady
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2004 om 13:05

Assalaam alaykoum wa Rahmatullah wa Barakatuuh,

We moeten uitkijken met wat we bestempelen als Haram. Ooit hoorde ik dit voorbeeld van een lezinggever:

Persoon A tegen persoon C: "Ik zag man B iets Haram drinken"

Persoon C: stapt naar andere mensen toe en zegt: "Man B drinkt alcohol"!

SubhanAllah, Persoon B, had COLA gedronken. Zo ontstaat er fietnah....

FiaminAllah Imaan

P.S Groen is de kleur van Jennah, dat staat in de Koran...

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2004 om 14:18

Salam,

Voor zover ik weet is de kleur van de islam groen, dus vandaar.

 

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2004 om 11:21

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe ,

* Ik denk zelf niet echt dat MC-Donalds/KFC de vleeswaren op een islamitische manier slachten, vandaar die vraag, dus ik weet niet echt zeker.

* Ik weet dat je soejoed moet doen bij bepaalde verzen, maar mag je de Quraan op de grond zetten?

* Ik wilde graag weten hoe die man de tahadjoed de hele nacht heeft gebeden met alleen maar sura Alfatiha en Ichlaas, dus 1x fatiha lezen, en daarna heeeeeel vaak ichlaas herhalen?

Salaam

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2004 om 12:26

Salaam Happylady,

ik weet 100000% zeker dat het vlees bij de MacDonalds niet Halal geslacht is. Waarom niet? Omdat de MacDonalds zijn eigen dieren heeft, zijn eigen slachthuizen en alles er 100% op gebaseerd is om winst te maken. Halal slachten is te duur en kost teveel tijd, beesten door de machine halen gaat sneller en levert meer winst op. Ik snap eerlijk gezegt niet dat je dat niet zelf kon bedenken, want het is voor mij zo klaar als een klontje.

Wassalaam, Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2004 om 14:47
Ja, ik dacht het zelf ook, maar er was een broeder die het er met mij over had. Een jaar of wat geleden is daar een discussie over geweest tov Mc en halal vlees. Hij zei dat de Mc toen over is gegaan op halal, om klanten te houden  Was eigenlijk meer een vraag dan een opmerking. Beetje rare vraag: verkoopt een Mc Donalds in islamitische landen dan wel halal vlees?
Salaam happylady
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2004 om 20:34

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe ,

Ik at het eerlijk gezegd een lange tijd, maar gewoon een keertje dacht ik, dat het vlees daar niet halal zou zijn, ikwist het al,maar wilde gewoon echt 100% zeker weten, en ik weet nu inshaAllah genoeg, Djazaak Allahoe gairan

Salaam

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatallah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2004 om 02:06

Salamu 3alaikum,

Wat betreft de vraag over Sudjuud, het is AANBEVELENSWAARDIG, DUS SOENNAH, om sudjuud ut tilaawa te verrichten als men bij een sadjah VERS komt, en niet een soerah.

Wa salamu 3alaikum

Moge Allaah en daarna jullie mij vergeven voor eventuele fouten...
Inna Lilaahi wa inna ilaihi raghie3oen
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2004 om 05:28

Assalamoe alykoem,

vraag 2: beter de koran niet op de grond leggen, en sajdatoe attilawa is 1 sajda niet 2 zoals zuster Amatallah zei. ik zal inshAllah nog bewijs zoeken betreft de koran op de grond leggen, het kan zijn dat het wel toegestaan is, wallahoe a3lem.

vraag 3:de profeet zei een keer tegen zijn metgezellen: zouden jullie tahadjud (nachtgebed) met eenderde van de koren (reciterend) kunnen doen? de metegezellen zeiden: O boodschapper van Allah, wie zal dat kunnen volhouden? de profeet zei: soerat al ikhlaas is gelijk aan eenderde van de koran.....hadieth

dus wanneer je soerat al ikhlaas (nr. 112) reciteert alsof je eenderde van de koran hebt gereciteerd, je kan het zovaak herhalen als je maar wilt, wallahoe a3lem.

vraag 4: de 3 tijdstippen zijn: 1. net voor zonsopgang ( al fadjr is niet shoeroeq (zonsopgang) he, alfadjr is een 1 uur of 2 voor al fadjr, zie gebedstijden )

2. net voor zonsondergang

3. wanneer de zon haar hoogste stand heeft bereikt (hoog in het midden)

meer details binnenkort inshAllah....

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2004 om 11:53

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe ,

Het verhaal over die ene man is als volgt(ongeveer)

Een man klaagde bij de profeet(saws) over zijn buurman die de tahadjoed(nachtgebed) tot al fadjr alleen maar met sura ichlaas verichtte, en toen antwoorde de profeet(saws) met, (ongeveer) Walahie het is 1/3 van de Qur'aan waard!

dus ik wilde graag weten of die man gewoon 1x sura alfatiha reciteerde en dan steeds sura ichlaas herhaalde, en dat heeeeeel  vaaak!?

* en ik had op islam&meer gelezen dat ongeveer 20 minuten voor dhor niet moet bidden( dus 1 van de 3 verboden tijdstippen) want je moet 4 rukha voor dhor doen en ik wilde weten of dat dus 20 minuten voor dhor moet(de limiet)

Wa salaam

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2004 om 16:00
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum wa Rahmatullah wa Barakatuuh,

 

P.S Groen is de kleur van Jennah, dat staat in de Koran...

 

Asalam alikoem zuster

Waar staat het in de koran??

Groetjes Anissa

Geloof in Allah en wees niet eigenwijs. Allah is de enige naar wie ik wijs.
Volg hem en je vindt de weg naar het paradijs.
Bid 5X per dag met een mooie glimlach.
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2004 om 16:50
Assalaam Alaukim,

Annisa Ik wist dit ook nog niet ,maar het als het waar is zal het niet in de Qur'aan staan maar in een hadith.
Allahuma salli ala muhammed.

Maar om een vraag te beantwoorden...
1- Mogen we van de menu van KFC/MC.Donald eten, dus die lekkere twisters enz

De friet kan je daar wel eten,het schijnt dat die in plantaardig vet wordt gebakken
heb ik gehoord,als de vis niet samen met het vlees gebakken wordt kan je dat ook eten.Het vlees is daar niet islamitisch geslacht,dus dat is haram.

2- Is het zo dat de Qur'aan de grond niet mag aanraken, en als je de Qur'aan leest en je moet sadjah doen(bv als je een sadjah surah hebt gelezen)?

Heb ik nog niets opver gehoord.Wel dat je de Qur'aan niet onder de navel
mag komen bij het lezen.
Maar gezien er in een mosquee geen tafel is zal in het in zon geval naast
de plek neer leggen waar je gaat bidden,terhoogte van je schouders bv.
Dan weet Allah (s.w.t.) je intentie om respect te tonen voor zijn worden
en zal het Insha Allah goed zijn.

Dat van de gebeds tijden klopt ook net wat khadijah zegt.
Het is niet haram heb ik gelezen maar wel (zeer) sterk afgeraden.

Ik hoop dat er niet te veel typfouten zitten,heb net een nieuwe klaptop
moet nog wennen aan het toetstenboord.

we salaam

 

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.