Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenWolken

 Post Reply Post Reply
Schrijver
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wolken
    Geplaatst op: 13 oktober 2003 om 21:21

In de Heilige Koran spreekt Allah over wolken:

Zien jullie niet dat Allah wolken voortstuwt
en ze dan samen verenigt
en ze dan tot een stapel maakt,
waarop jullie uit zijn midden de regen zien voortkomen

{De Edele Koran 24:43}

Wetenschappers hebben verschillende soorten wolken bestudeerd en hebben verondersteld dat regen wolken gevormd worden volgens definitieve systemen en zekere stappen samenhangen met bepaalde soorten wind en wolken.  

E�n soort regenwolk is de cumulonimbus wolk (onweersbui).
Meteorologen hebben bestudeerd hoe cumulonimbus wolken worden gevormd en hoe ze regen, hagel en bliksem produceren.
Ze hebben ontdekt dat cumulonimbus wolken de volgende 3 stappen doorlopen alvorens ze regen produceren:

1.De wolken worden door de wind voortgedreven:

Cumulonimbus wolken beginnen te vormen wanneer de wind kleine wolk eenheden (cumulus wolken) voortdrijft naar een gebied waar deze golven in ��n punt bij elkaar komen.
Zoals te zien is in figuur 1.


Figuur 1

Bismillahir rahmanir rahiem


 

2. Samenvoeging:

Dan worden de kleine wolken samengevoegd om een grotere wolk te vormen.
Zoals te zien is in figuur 2.


Figuur 2

Bismillahir rahmanir rahiem


 

3. Opstapeling:

Als de kleine wolken samengevoegd worden, nemen de opstapelingen binnen de grote wolken toe.
De opstapelingen dichtbij het centrum van de wolk zijn groter (in elektrische lading, dampdichtheid etc.) dan die dichtbij de randen.
Deze opstapelingen veroorzaken dat het wolklichaam verticaal groeit, dus de wolk stapelt zich op.
Deze verticale groei zorgt ervoor dat het wolk lichaam in koelere regionen van de atmosfeer uit kan strekken, waardoor waterdruppels en hagel hun definitieve vorm krijgen en steeds groter en groter beginnen te groeien.
Als deze waterdruppels en hagel te zwaar worden voor de opstapeling om hen te dragen, dan beginnen ze als regen, hagel etc. van de wolk te vallen.
Zoals te zien is in figuur 3 en 4.


Figuur 3 & 4

Bismillahir rahmanir rahiem      Bismillahir rahmanir rahiem


Meteorologen zijn recent deze details over wolkformatie, structuur en functie te weten gekomen met behulp van geavanceerde technische uitrusting zoals vliegtuigen, satellieten, computers, luchtballonnen en andere hulpmiddelen om wind en zijn richting te bestuderen, de vochtigheid en haar variaties te meten en de niveaus en variaties van atmosferische druk te bepalen.

Het vervolg van het bovenbeschreven vers, nadat er melding gemaakt is van wolken en regen, spreekt Allah over hagel en bliksem:

In de Heilige Koran spreekt Allah over wolken:

En Hij zendt hagel uit de bergen (wolken) in de hemel neer,
waarmede Hij treft wie Hij wil en die Hij afwendt van wie Hij wil,
terwijl de flikkering van Zijn bliksemstraal haast het gezicht doet verdwijnen.

{De Edele Koran 24:43).

Meteorologen hebben aangetoond dat deze cumulonimbus wolken, die hagel neer laten komen, een hoogte van 25.000 tot 30.000 voet (7,6 tot 9,2 km) kunnen bereiken, net als bergen, zoals in de Koran wordt vermeld:  

Dit vers zou een vraag kunnen oproepen.
Waarom zegt Allah in dit vers "zijn bliksem" in een verwijzing naar de hagel?
Betekent het dat hagel de voornaamste factor is in het produceren van bliksem?

Laten we kijken wat er in het boek getiteld 'Meteorology today', hierover staat.
Er staat in dat wolken elektrisch geladen worden, als hagel door een gebied in de wolk van onderkoelde druppels en ijskristallen valt.
Als vloeibare druppels in botsing komen met een hagelkorrel bevriezen ze door dit contact en dragen gebonden warmte af (aan de hagelkorrel).
Dit zorgt er voor dat het oppervlak van de hagelkorrel warmer blijft dan dat van de omringende ijskristallen.
Als de hagelkorrel in aanraking komt met een ijskristal, vindt er een belangrijk fenomeen plaats: elektronen stromen van het koudere object naar het warmere object.
Vandaar dat de hagelkorrel negatief geladen wordt.
Hetzelfde effect vindt plaats als onderkoelde druppels in aanraking komen met een hagelkorrel en minuscule splinters positief geladen ijs afbreken.
Deze lichtere, positief geladen partikels worden naar het bovenste gedeelte van de wolk vervoerd door opstapelingen. De hagel die achter blijft met een negatieve lading valt tegen de bodem van de wolk, dus het onderste deel van de wolk wordt negatief geladen.
Deze negatieve ladingen worden dan op de grond ontladen in de vorm van bliksem.
Zoals te zien is in figuur 5.


Figuur 5

Bismillahir rahmanir rahiem


We concluderen uit het bovenstaande dat hagel de voornaamste factor is in de productie van bliksem.
Deze informatie over bliksem werd recent ontdekt.

Tot 1600 N.C. waren Aristoteles' idee�n over meteorologie overheersend (onder de wetenschappers).
Hij zei bijvoorbeeld dat de atmosfeer twee soorten damp bevat; vochtig en droog.
Hij zei ook dat donder het geluid van de botsing van de droge damp met de aangrenzende wolken was en bliksem de ontvlamming en verbranding van droge damp met een dun en zwak vuur was.
Dit zijn een aantal idee�n over meteorologie die overheersend waren ten tijde van de openbaring van de Koran, veertien eeuwen geleden.

Hoe had de Profeet Mohammed (vzmh) dit veertien honderd jaar geleden kunnen weten, terwijl wetenschappers dit pas onlangs hebben ontdekt d.m.v. geavanceerde onderzoeksuitrusting, die in die tijd niet bestonden?

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 13:27

Hallo Islaam,

Vind je niet dat je het een beetje aandikt allemaal? Mohammed was een handelsman in een afgelegen stad ver weg van Griekenland en zeker geen academicus. Het is dus onwaarschijnlijk dat hij op de hoogte was van de laatste fijne theorie�n over wolkenvorming. Hij moest het dus hebben van zijn eigen observaties. Iedere scherpzinnige observateur kan zien dat wolken zich samenpakken en opstapelen door de hemel langdurig in de gaten te houden. En iedereen kan merken dat hagel en onweer vaak met elkaar verband houden.

Op zijn hoogst kan dus op basis hiervan gezegd worden dat Mohammed een scherpzinnige observateur was, en petje af daarvoor, want blijkbaar zijn daar betere resultaten mee te verkrijgen dan het abstracte gefilosofeer van de Grieken waar Aristoteles gelukkig mee brak uiteindelijk.

Nu ga je me zeker vertellen dat Aristoteles ook een moslim was...

 

Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 13:32

Fedor,

Je hebt helemaal gelijk. Kimmie en ik zullen samen dan vanavond maar onze weerlegging hiervan plaatsen. Er mag ook best eens gekeken worden naar figuur 4, want die is best discutabel, het is mijns inziens gewoon een STOFwolk.

Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 13:36
Heu? Maar ik had het toch al weerlegd?
"Give a monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe!", Fishbone, 1997.
Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 12:20

In eerste instantie geplaatst door Fedor

Heu? Maar ik had het toch al weerlegd?

Correct, maar ik dacht dat wij nog andere dingen hadden gevonden. Dat bleek dus niet zo te zijn, excuus.

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 13:43

bismillaah,

beste fedor,

[quote]Mohammed was een handelsman in een afgelegen stad ver weg van Griekenland en zeker geen academicus. Het is dus onwaarschijnlijk dat hij op de hoogte was van de laatste fijne theorie�n over wolkenvorming[quote]

klopt, wist hij ook niet. hij was niet op de hoogte van al deze dingen. Maar degene die hem heeft gezonden is de kenner van het waarneembare en het onwaarneembare. en hij weet nu precies wat er in jou hart omgaat (het onwaarneembare).

met een welles nietes discussie kom je niet ver. ik nodig je dan ook uit kennis te maken met je schepper. open je hart en staar je niet blind op je eigen vooroordelen.misschien heb je het geluk moslim te mogen worden.

met vriendelijke groet,

abu ibrahim

Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 23:24
In eerste instantie geplaatst door abu ibrahim

[quote]Mohammed was een handelsman in een afgelegen stad ver weg van Griekenland en zeker geen academicus. Het is dus onwaarschijnlijk dat hij op de hoogte was van de laatste fijne theorie�n over wolkenvorming[quote]

klopt, wist hij ook niet. hij was niet op de hoogte van al deze dingen. Maar degene die hem heeft gezonden is de kenner van het waarneembare en het onwaarneembare. en hij weet nu precies wat er in jou hart omgaat (het onwaarneembare).

Je mist het punt. Er wordt in de oorspronkelijke post van Islaam erop gewezen dat de idee�n van de Profeet tegen de heersende opvattingen ingaat. Maar Hij was waarschijnlijk niet eens op de hoogte van die theorie�n en moest het van zijn eigen observaties hebben. Dat lijkt me een net zo plausibele verklaring als 'goddelijke openbaring' en het laatste is daarmee dus niet bewezen (alhoewel ook niet afgewezen). Probeer in dit licht mijn oorspronkelijke post nog eens te lezen...

Ik speel trouwens helemaal geen welles-nietes, maar probeer, op basis van logica en feiten, te ontzenuwen wat in mijn ogen mythes zijn. Ik val daarmee nog niet het geloof zelf aan, alleen de propagandamiddelen die door sommige gelovigen worden gebruikt.

 

"Give a monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe!", Fishbone, 1997.
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2004 om 16:58

bismillaah,

beste fedor,

ik kan je wat huiswerk meegeven om je bewustzijn ten aanzien van sommige zaken in de islam te prikkelen. ik zal je geen huiswerk geven waarbij je de door jou gevierde logica terzijde moet laten. het zijn enkel feiten.

1- onderzoek het niveau en de liefde van de arabieren ten tijde van de profeet Mohammed vrede zij met hem (en nog) voor de dichtkunst. onderzoek vervolgens of er in de Arabische geschiedenis iemand is die de koran in stijl en vormgeving heeft overtroffen. zo niet dan leidt dit geheel op basis van de rede en historische feiten deductief tot de veronderstelling dat Mohammed de beste dichter is, wiens dichtkunst en woordenkracht zo verheven zijn dat miljarden mensen menen dat zijn boek het woord van allah is! waaronder ik, maar jij niet en dus is het de beste dichter aller tijden voor jou. Shakespeare is een grote naam maar die heeft niet zoveel en zulke fervente volgelingen als de profeet (s).

2- onderzoek de snelheid waarmee hij de harten van de mensen wist te overwinnen en zelfs in zo een mate dat meer dan 14 eeuwen later zijn zelfgeschreven boek (Verheven is Allah) nog mensen intrigeert en overwint. Zie bijvoorbeeld de bekeerde forumleden op islaam.nl (ik help je een beetje met je huiswerk) ook dit leidt tot een wetenschappelijke vaststelling voor jou: de profeet Mohammed is de beste manipulator en tevens psycholoog. want ja, anders win je niet zoveel zielen! 

3- onderzoek serieus de koran en zie hoe deze voorspellingen doet over nog te komen gebeurtenissen. ik zal je alvast op weg helpen: zie (bijvoorbeeld) surat arrum en lees hoe de koran spreekt over het verslaan van de romeinen binnen een paar jaar en kijk wat de westerse orientalisten hierover hebben gemeld aangezien zij wel wetenschappelijk objectief zijn en niet zo beperkt worden door de dogmatiek zoals moslimgeleerden! hierna kom je tot de wetenschappelijke conclusie nl dat de profeet de beste staatsman was die de fijne politiek kneepjes als geen ander beheerste. want tja, anders sticht je geen superrijk waar de romeinen noch de perzen tegen op konden. en wel te weten zonder verkiezingscampagne.

als je dit af hebt krijg je meer huiswerk mee en kunnen we bovenstaande punten bespreken.

met vriendelijke groeten,

abu ibrahim

Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 januari 2004 om 13:48

Wat heeft dit in Hemelsnaam met het onderwerp 'Wolken' te maken? Sorry, ik ben echt niet ge�nteresseerd in religieuze kwesties, alleen wetenschappelijke!

 

"Give a monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe!", Fishbone, 1997.
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 11:29

Bismillaah,

beste Fedor,

Met bovenstaand stuk wil ik ook helemaal geen theologische discussie openen. Ik wil jou alleen naar een of/of situatie dringen. Of je gelooft dat Allah de kracht is achter de boodschap van Mohammed, koran van a tot z incluis, Of je gelooft dat Mohammed (vrede zij met hem) al deze verhalen slechts uit zijn duim heeft gezogen en dus geen echte profeet was.

Sluit je je aan bij het eerste of dan ben je een moslim, sluit je je aan bij het tweede dan moet je wel consequent zijn en hem de eigenschappen toekennen die hem toekomen, nl de grootste dichter, psycholoog, staatsman etc.

Al deze dingen zijn wetenschappelijk te verifieren danwel te falsificeren middels wetenschappelijke middelen in de historische en sociologische wetenschap. Dit is toch niets religieus. Ter vergelijking: Ik kan misschien wel een hekel hebben aan Hitler (en die heb ik ook), maar ik kan toch niets anders dan concluderen dat het een geweldige spreker en politicus was die zijn volk wist te manipuleren!

met vriendelijke groet fedor en in afwachting van je reactie,

abu ibrahim

Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 14:18

Algoed, maar het wijkt nog steeds van het oorspronkelijke onderwerp af...

Ik hoef geen studie te doen om in te zien dat Mohammed waarschijnlijk geniale en visionaire eigenschappen bezeten moet hebben. Aan de andere kant: Je moet wel in gedachten houden dat de Koran niet direct door hem geschreven is, maar achteraf door zijn volgelingen. Misschien is de -voor zijn tijd- geniale en visionaire Islam wel het collectieve produkt geweest van wat de volgelingen van Mohammed uiteindelijk van zijn boodschap gemaakt hebben...

Overigens meen ik dat er ongeveer 1 miljard moslims en in elk geval niet 'miljarden'.

En overigens heeft 'manipulator' een negatieve connotatie, dus ik denk niet dat je die aanduiding wilt gebruiken voor je profeet.

En overigens stonden de Perzische en Romeinse rijken alreeds op instorten, dus het was een fluitje om die te veroveren. Het Oostromeinse of Byzantijnse Rijk hield echter tot het einde van de middeleeuwen stand...

Maar ongetwijfeld betekende de Islam een enorme vernieuwing en drijfveer voor de Arabieren en andere volkeren, getuige de enorme expansie die in korte tijd plaatsvond.

Nil disputandum de gustibus

 

"Give a monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe!", Fishbone, 1997.
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 16:25

bismillaah,

beste fedor,

je zegt: 'Ik hoef geen studie te doen om in te zien dat Mohammed waarschijnlijk geniale en visionaire eigenschappen bezeten moet hebben'

kun je uitleggen wat je bedoelt met zijn visionaire eigenschappen?

je zegt: 'Overigens meen ik dat er ongeveer 1 miljard moslims en in elk geval niet 'miljarden'

fedor, de profeet heeft toch miljarden volgelingen gehad of niet? wat dacht je van al die moslims in de vorige eeuw en al die eeuwen daarvoor tot aan het begin van de islaam?

je zegt: 'En overigens heeft 'manipulator' een negatieve connotatie, dus ik denk niet dat je die aanduiding wilt gebruiken voor je profeet

nee, de enige aanduiding die ik gebruik is boodschapper van Allah, gezonden als barmhartigheid voor de werelden. degenen die m zo moeten noemen zijn zij die zijn boodschap niet erkennen en hem dus als een valse profeet zien! zie hiervoor het of/of-verhaal nog eens.

je zegt: 'Maar ongetwijfeld betekende de Islam een enorme vernieuwing en drijfveer voor de Arabieren en andere volkeren, getuige de enorme expansie die in korte tijd plaatsvond

Als Allah het wil zal de islam ook voor jou in de toekomst een drijfveer zijn. Ik nodig je nog een keer uit tot de islam, religie van de heer en schepper van hemelen en aarde en alles wat zich daartussen bevindt.

met vriendelijke groeten,

Abu Ibrahim

Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2004 om 00:19
In eerste instantie geplaatst door abu ibrahim

kun je uitleggen wat je bedoelt met zijn visionaire eigenschappen?

Tja, daar weet ik eigenlijk niet zoveel van. Hum, mond voorbij gepraat. Ik dacht juist dat jij daar meer over kon vertellen...

[QUOTE=abu ibrahim]fedor, de profeet heeft toch miljarden volgelingen gehad of niet? wat dacht je van al die moslims in de vorige eeuw en al die eeuwen daarvoor tot aan het begin van de islaam?[/QUOTE]

Oh, ja, da's natuurlijk waar, maar vroeger woonden er veel minder mensen op aarde dan de laatste 100 jaar. Dus ik denk niet eens op die manier dat je meer dan twee miljard haalt. Overigens heeft Michael Jackson ook miljarden aanhangers, dat wil nog niet zeggen dat hij goeie muziek maakt...

[QUOTE]Als Allah het wil zal de islam ook voor jou in de toekomst een drijfveer zijn. Ik nodig je nog een keer uit tot de islam, religie van de heer en schepper van hemelen en aarde en alles wat zich daartussen bevindt.[/QUOTE]

Ik zei: toendertijd! Tegenwoordig vind ik dat de Islam eerder vooruitgang remt, door extreem conservatisme, dan dat het nog eenb stimulans genoemd kan worden. Het westerse secularisme daarentegen...

Nee, echt, je hoeft me echt niet je geloof proberen te verkopen. Ik ben er gewoon niet in ge�ntereseerd....

Groeten,  Fedor

 GRMBL! Waarom werken die quotes niet!

"Give a monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe!", Fishbone, 1997.
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2004 om 11:49

bismillaah,

beste fedor,

je zegt als respons op mijn uitnodiging aan jou tot de islam:                                  Nee, echt, je hoeft me echt niet je geloof proberen te verkopen. Ik ben er gewoon niet in ge�ntereseerd....

Ik ben niet in staat jou te bekeren, het is Allah die tot de islam leidt wie hij wil. Immers, de koran leert ons dat er geen dwang in de religie is en dat we anderen desondanks moeten respecteren. Het is wel mijn  plicht jou op te roepen tot de natuurlijke weg van Allah: de islam

met vriendelijke groet,

abu ibrahim

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.