Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Handje schudden met mannen/vrouwen

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Abou Mujahid Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Mujahid Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Handje schudden met mannen/vrouwen
    Geplaatst op: 25 november 2004 om 11:49

Assalamoe 'alaykoem Warahmatoe Allahie Wabarakatuhu..

Ik wil via deze weg graag te weten komen hoe de moslims anno 2004 denken over iemand mde hand schudden die geen mahram van je is, rekening houdend met de volgende Ahaadieth:

De boodschapper  van Allah Mohammed (salla llaahoe 'alayhie wa sallam) zei:

"�Als ��n van jullie met een ijzeren naald in het hoofd zou worden gestoken, zou dat beter voor hem zijn dan het aanraken van een vrouw die hij niet is toegestaan aan te raken.�

(overgeleverd door al-Tabaraani, 20/212; zie ook Saheeh al-Jaami�, 4921)

En hij (salla llaahoe 'alayhie wa sallam) zei:

�Ik schud geen handen met vrouwen.�

(overgeleverd door Imaam Ahmad, 6/357)
En hij (salla llaahoe 'alayhie wa sallam) zei:

�Ik raak de handen van vrouwen niet aan.�

(overgeleverd door al-Tabaraani in al-Kabeer, 24/342)

Aa�ishah (moge Allah tevreden zijn met haar) zei: 

�Nee, bij Allah, de hand van de Boodschapper van Allah heeft nooit de hand van een (niet-mahram) vrouw geraakt. Hij ontving bay�ah (geloften van trouw) van hen door het woord alleen."

(overgeleverd door Muslim, 3/489)

Ik zie jullie reacties wel hier op de site verschijnen Insha Allah

Moge Allah Subhannahoe Wa Ta'ala ons doen sterven strevend naar zijn Sunnah!

Wassalamoe 'alaykoemoe Assalaam Warahmatoe Allahie Wabarakatuhu.....


 

Terug naar boven
Blackwell Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Blackwell Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 15:10
Zou Allah echt zulke strenge leefregels eisen ook als dit voor veel opschudding zou zorgen ?
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 17:48

Dag Blackwell,

er zit geen letter van het woord van Allah swt bij de post van Abou Mujahid, laat daar geen misverstand over bestaan.

Wassalam. 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 18:01
In eerste instantie geplaatst door Amier

Dag Blackwell,

er zit geen letter van het woord van Allah swt bij de post van Abou Mujahid, laat daar geen misverstand over bestaan.

Wassalam. 

Assalamoe alykoem Amier,

nou, zal ik je iets verklappen, er zitten degelijk woorden van Allah inverborgen, want Allah zegt ons: Wie de boodschapper gehoorzaamt, waarlijk hij gehoorzaamt Allah.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 05:06

Assalamu alaikum Abou Jabir,

ik wist dat jij het zou zijn die hier op zou reageren, en toch ben ik geen waarzegger.

Maar ik denk dat je reactie niet helemaal relevant is; de aangehaalde teksten zijn overleveringen en geen koran, dat is een feit waar je niet omheen kunt. Ik noem ze uitdrukkelijk "overleveringen" en niet de woorden en daden van de profeet s.a.s. omdat dat ook een feit is; niemand heeft de woorden van de profeet tijdens of vlak na zijn leven opgeschreven tenzij in de koran zelf, deze ahadith zijn meer dan honderd jaar, zogeen tweehonderd jaar, na zijn dood pas verzameld en gekwalificeerd.

Hoe het ook zij, deze overleveringen zijn niet opgenomen in de koran, en wel om een hele goede en essentiele reden: het zijn niet de woorden van God.

Ik wil hier opzich wel even op doorgaan, maar ik weet niet of dit het goede topic is. Misschien moet ik een nieuwe openenen. Ik vroeg mij nl af: als je gelooft dat de koran het eeuwige ongeschapen woord van God is (wat het officiele soennitische standpunt is sinds de mu'tazila), dan betekend dat toch dat de koran een van de eigenschappen van Allah swt is? Dat de koran dus goddelijk is? Dat zou dan toch betekenen dat als je overleveringen (dus woorden van mensen) gelijkstelt qua rechtsgeldigheid enzovoort aan de koran dat je dan shirk begaat; het toekennen aan deelgenoten aan Allah swt. Volgens de salafiyya is een overlevering net zo bindend als het woord van Allah, zelfs als die overlevering op zichzelf staat en geen basis vind in de koran. Als je dat onderschrijft, dan betekend dat dus dat je anderen naast God aanvaart voor het uitvaardigen van goddelijke regels. Immers, de koran zelf rept met geen letter over de inhoud van sommige ahadith, terwijl die wel door ulema als "Goddelijke Wet", dwz sharia, worden gepresenteerd. Zoals bv bovenstaande ahadith over het handenschudden van een niet-mahram. Is dat technisch gezien geen "shirk"? Ik heb het nu dus niet over de uitleg en interpretatie van de koran door Mohammed vzmh zoals dat in de ahadith naar voren komt (zo kunnen deze hadith een intepretatie zijn van die koranteksten die oproepen zina e.d. te vermijden), maar over het gelijkstellen van de invloed van een hadith op de sharia als een aya uit de koran.

Hieraan wil ik nog een overlevering toevoegen, en wel deze: nadat Mohammed vzmh gestorven was dachten veel mensen dat het afgelopen zou zijn met de islam, immers, de boodschapper was er niet meer. Aboe Bakr zei toen: "Volgelingen van Mohammed, Mohammed is dood! Volgelingen van Allah, Allah leeft, Hij sterft niet!"

In dit kader is het volgende verhaal ook relevant denk ik. Ik heb het uit Het leven van Mohammed, van Tahia al Ismail. Toen Mohammed vzmh op sterven lag vroeg hij om pen en inkt om iets op te laten schrijven om de mensen niet meer te laten dwalen. Hz Omar zei toen dat de profeet te ziek was en dat men hem met rust moest laten; ze hadden immers het Boek van Allah en dat was genoeg. Hij verwees daarbij naar de aya: "Wij hebben niets in het boek veronachtzaamd." (6:38)

Wassalam,

Amier.

p.s. ik geef overigens de imam gelijk: volgens hem is het een verbod van God om een niet-mahram aan te raken en hij staat hier zeker niet alleen in. Verdonk had dat kunnen en moeten weten voor ze deze imams uitnodigde voor een gesprek. Dr Ljamai, de organisator, had dat moeten doorgeven maar er was blijkbaar een communicatie stoornis. Hem "onbeschoft" noemen zoals sommigen deden gaat veel te ver. Ik ken hem persoonlijk en ik weet zeker dat dit geen opzet van hem was.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2004 om 17:00

Assalamoe alykoem,

dan weet je misschieen hoe mijn reactie zal zijn, je maakt een fout door te zeggen

Dat zou dan toch betekenen dat als je overleveringen (dus woorden van mensen) gelijkstelt qua rechtsgeldigheid enzovoort aan de koran dat je dan shirk begaat; het toekennen aan deelgenoten aan Allah swt.

dus Allah draagt ons op om shirk te begaan, wanneer we de boodschapper gehoorzamen ? nee Amier, ahadith zijn de woorden van Mohamed die vastgesteld zijn in de daden van de metgezellen en hun volgelingen, waarom neem je wel de uitleg van het gebed van Mohamed, maar niet de uitleg van de omgangsvormen (bv met vrouwen) van dezelfde Mohamed ???

je zegt aan het eind dat de Imam het goed gedaan heeft, dan snap ik je voorgaande tekst niet, wanneer je zegt; het is wel toegstaan om een hand te geven omdat het niet in de Quran staat, is hetzelfde als je zegt dat verkrachting toegestaan is, omdat het verbod ervan niet in de Quran staat, echter het plegen van ontucht is verboden, laat staat verkrachting, zo ook het kijken naar een vrouw is verboden zoals in de vers van soerat An-noer, laat staan haar hand geven.

wat betreft Al Djamai, we hopen natuurlijk dat het geen opzet is, maar hij is wel vaak bij Ahmed Salam geweest, ze hebben voor de bijeenkomst veel samen besproken, dan uiteindelijk zo een belangrijke boodschap vergeten door te geven is wel een beetje raar.

wasslaam,

p.s. Amier, misschieen zal dit mijn laatste post hier kunnen zijn, ik zal jou reacties zeker missen...., excuses als ik iets verkeerds heb gezegd, verder moge Allah ons het paradijs schenken.....Amien

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Mujahid Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Mujahid Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 09:23

Assalamoe 'alaykoem

reageer aub op mijn vraag en ga niet onderling in discussie  en draai er vooral niet omheen

 

Wassalaamoe 'Alaykoem

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 16:55

Salaam,

mijn reactie was naar aanleiding van je vraag broeder, en verder is dit een open forum.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
mamakids Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mamakids Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 20:40

salaam alaikum,

als nederlandse moslima in egypte wil ik ff laten weten dat de vrouwen geen handen behoren te schudden van mannen die je zou kunnen trouwen dus buiten je man vader en broers schud je geen handen.

ook niet zoals hier verondersteld wordt!!!!!!!!!

met handschoenen aan wel!!!!!!!!!nee ook niet dus,hahahhaha salaam fatima.

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 december 2004 om 13:40

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu en HOI,

hoe ik denk over het schudden van de hand van een niet-mahram? Sinds ik weet wat de Islaam over de kwestie zegt staat mijn standpunt vast, het is voor zowel man als vrouw niet toegestaan om de hand te schudden van iemand die geen mahram is.

Beste Blackwell, Allah soub7ana wa Ta3alaa legt ons alleen op wat wij AANKUNNEN. Zouden wij het niet aankunnen, zou Hij dat nooit van ons vragen. Dit geeft Hij ook duidelijk weer in de Quraan.
Bij de vraag of dit wel past in de Nederlandse samenleving, is mijn antwoord een ja. Ikzelf functioneer als 'traditionele' moslima (zo wordt dat tegenwoordig genoemd toch?) prima in de maatschappij. Ik ga naar school en heb ongeveer 3 maanden een baantje bij de perfecte werkgever!

MashaAllah ik ben zo blij dat men mij respecteert zoals ik ben. Het is eerst wel vreemd voor mensen dat je ze geen hand geeft, maar zodra je het ze uitlegt, toont men sympathie en respecteert mijn keus. We hebben de mogelijkheid gekregen om ons gebed te verrichten, uiteraard in onze eigen tijd, maar dat vind ik persoonlijk een hele grote en belangrijke stap de goede richting in.

Ik weet zeker dat als men een beetje begrijpt met welke beweegreden wij moslims bepaalde dingen doen, men wel een beetje sympathie kan tonen jegens ons.

Ik begrijp niet waarom men dit een vreemde/strenge regel vind? Het is natuurlijk niet meer iets van deze tijd, maar de Islaam is voor alle tijden bedoelt. Allah Soub7ana wa Ta3alaa verbiedt ons alleen zaken die schadelijk voor ons kunnen zijn en verplicht alleen zaken die goed voor ons zijn.
Iedereen die het beste voor zichzelf wenst, een beetje zelfrespect en eigenwaarde heeft, zou de regels van Allah moeten opvolgen. Uiteindelijk komt het allemaal ten goede van ONSZELF...


Met vriendelijke groet,

Fi Amani Laah oua Ou7iboukoum fi Laaha Ta3alaa

Umm `Aqeelah

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2004 om 04:31

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahie wa barakatoehoe,

Ik ben er al een tijdje mee bezig, mannen of niet mahram mannen geen hand geven.. Maar soms, soms is mijn imaan een beetje zwak en durf ik het gewoon niet te zeggen. Is het te moeilijk voor me of is het moment alweer voorbij om het te zeggen en heb je ineens de hand van een vreemde vast... Kan iemand me tips geven om mezelf sterker te maken hierin? Ik zit er best mee......

Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2004 om 05:42

In de Naam van Allah Meest Barmhartige, Schenker van Alle Gunsten.

Assalamoe3leikoem wr wbr broeders/zusters niet moslims..ook gegroet.

Hoe ik over bovenstaande tekst denk? Het gehoorzamen van Allah swt en de Profeet saws staat boven alles dus inschallah doe ik mijn best om zo goed mogelijk mijn plichten tegenover mijn Schepper na te komen.

Hierbij denk ik aan de hadith van Al Bukharie ( rh) waarin staat: Jouw Heer heeft recht op jou, jouw ziel heeft recht op jou en jouw familie heeft recht op jouw dus geef een ieder zijn recht.

Oegtie Soumaya ik begrijp heel goed wat jij bedoelt . Doe veel doe3a en vraag Allah swt jouw daar sterker in te maken, besef dat Allah swt jouw Ziet en dat jij op de Dag des Oordeels jezelf moet verantwoorden tegenover Hem ( swt)

Als je het beleefd en rustig uitlegt dan zal men er wel begrip voor hebben, zo niet dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan. Lees anders het stukje tekst van oegtie Umm Aqeelah even door. Maschallah.

Ik ben alhamdoelilah tevreden met deze regel mannen zullen altijd respect voor je blijven hebben inschallah en zo hou je ze ook een beetje op afstand. Alhamdoelilah meer kan ik er niet over zeggen.

Gair inschallah oegtie Soumaya wens je veel sterkte Moge Allah swt je bijstaan Allahoema Ameen

Fiamanillah, wasalamoe3leikoem wr wbr

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2005 om 02:52

Assalaam Aleikoem,

************************

 

MKB: moslims moeten gewoon hand schudden

De grote werkgever en stageverlener MKB Nederland vindt dat stageverleners volkomen in hun recht staan om stagiaires die geen handen willen schudden, weg te sturen. Het komt in toenemende mate voor dat islamitische leerlingen tijdens een stage op de werkvloer geen hand willen geven. Volgens het MKB moeten die maar stoppen met hun opleiding en hun heil in een andere baan zoeken.

Onlangs stopten twee islamitische leerlingen van het ROC Amsterdam met de opleiding assistent welzijnssector omdat de stageverlener het handen schudden als noodzakelijk zag. De meisjes wilden mannen geen hand geven, terwijl het sociaal gezien wel wenselijk was. E�n van hen liep stage in een peuterspeelzaal.

Woordvoerder Alfred van Delft van MBK Nederland: ''Ik zou zeggen: doe niet zo eigenwijs en geef gewoon een hand. Je geeft je identiteit niet weg, maar alleen een hand. Wil je dat niet dan moet je maar kiezen voor een beroep of studie waar je niet geconfronteerd wordt met een omgangsvorm als handen geven. Maar dan blijven er wel weinig opleidingen over.'' Volgens hem is het als het gaat om een verzorgend, pedagogisch of dienstverlenend beroep, de gewoonste zaak van de wereld om handen te schudden. ''We gaan niet de eisen aan een beroep aanpassen aan bepaalde religieuze opvattingen, kom nou!''

Landelijk zijn er nog geen regels over het weigeren van handen schudden. Wel over het dragen van een gezichtssluier. De meeste onderwijsinstellingen zijn het er inmiddels over eens dat een gezichtsbedekkende doek niet mag, maar een hoofddoekje wel.

Bron

*******************************

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2005 om 03:23

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Assalamoe3leikoem wr wbr oegti Layla,

Djazakie Allah geiran kethiran voor het stukje tekst dat je hebt geplaatst, het doet me aan mezelf denken toen ik werd weg gestuurd tijdens mijn stage puur om het feit dat ik de mannen geen hand wou schudden :) Gair inschallah ik kan er in ieder geval blij mee zijn dat Allah swt mij daarbij heeft geholpen en dat ik nu wel een baan heb waar dat ( in het begin met moeite) wordt geaccepteerd, zo zie je maar als we geduld hebben komt het inschallah allemaal wel op zijn pootjes terecht.

Wat kan ik er anders aan toevoegen dan dat ik Allah swt vraag ons te leiden en ons sterk en standvastig te maken in ons geloof Allahoema Ameen

FiAmanillah, wasalamoe3leikoem wr wbr

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2005 om 03:43
In eerste instantie geplaatst door Blackwell

Zou Allah echt zulke strenge leefregels eisen ook als dit voor veel opschudding zou zorgen ?
Dat lijkt me niet...Een vreemdeling heeft ook een recht.  
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2005 om 03:51
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Assalamoe3leikoem wr wbr oegti Layla,

Djazakie Allah geiran kethiran voor het stukje tekst dat je hebt geplaatst, het doet me aan mezelf denken toen ik werd weg gestuurd tijdens mijn stage puur om het feit dat ik de mannen geen hand wou schudden :) Gair inschallah ik kan er in ieder geval blij mee zijn dat Allah swt mij daarbij heeft geholpen en dat ik nu wel een baan heb waar dat ( in het begin met moeite) wordt geaccepteerd, zo zie je maar als we geduld hebben komt het inschallah allemaal wel op zijn pootjes terecht.

Wat kan ik er anders aan toevoegen dan dat ik Allah swt vraag ons te leiden en ons sterk en standvastig te maken in ons geloof Allahoema Ameen

FiAmanillah, wasalamoe3leikoem wr wbr

Assalaam aleikoem wa rahmatulahi wa barakatuh,

Masha Allah zuster. Alhamdullilah dat je nu wel een baan hebt, waar het wordt geaccepteerd. Wat goed v jou om je ervaring met ons te delen. Je laat ons nl zien dat het mogelijk is met behulp v Allah (subhnah wa ta'ala) en dat het belangrijk is om standvastig te blijven en veel sabr te hebben.

Het doet mij echt veel deugd om te horen dat je werkgever het uiteindelijk heeft geaccepteerd masha Allah.

Wa Aleikoem Salaam wa rahmatulahi wa barkatuh 

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2005 om 14:47

In de Naam van Allah Meest Barhartige Schenker van Alle Gunsten,

Aleikoem salaam wr wbr oegtie,

Alhamdoelilah, ik ben slecht zoals Allah swt mij heeft gemaakt :) Het is graag gedaan oegtie omwille van Allah swt. Zelf doe ik altijd veel doe3a en Alhamdoelilah dat Allah swt er voor ons is. Wat zelf ook een hele mooie ervaring voor mij was was tijdens mijn studie. Ik had tijdens het intake-gesprek aangegeven dat ik graag tijdens mijn pauze wou bidden in een lokaal indien dit mogelijk was. En Alhamdoelilah kreeg ik toestemming daarvoor. Wat zo lief was maschallah van een nederlandse klasgenoot was dat ze zelf aanbood om op mij te "letten"tijdens mijn salaat. En als ik bv in roekoe stond of soedjoed en er kwam iemand binnen hoorde ik haar altijd zeggen stil, ze is aan het bidden :)

Het is zeker een ni3m van Allah swt en deze baan kwam eerlijk gezegd onverwacht ik deed salaat alistigarah en plaatste het vertrouwen in Allah swt en het enige wat ik kan zeggen is Alhamdoelilah.

Gair inschallah, Fiamanillah wasalamoe3leikoem wr wbr

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2005 om 15:06
asalaamo3alaikom wa ra7matoelaah wabarakatoho broeders en zusters fielaah          ;   allah zegt  : ''EN WAT DE BOODSCHAPPER JULLIE  GEEFT,NEEMT DAT AAN; MAAR WAT HIJ JULLIE VERBIEDT,ONTHOUDT JULLIE DAARVAN. Q59:7
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 17:24
HAND SCHUDDEN MAG !!!
AAN TE RAKEN IS ALS HET NIET MAG VAN DE VROUW MAAR EEN HAND SCHUDDEN MAG DAT WILT DE VROUW ZELF OOK ZO GROET JE ELKAAR EN ALS JE DAT NIET DOET BEN JE ONBELEEFD BEZIG DENK IK ... ??? of niet
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 05:15

asalaamo3alaikom wa ra7matoelaah wabarakatoho broeders en zusters fielaah          ; ;   allah zegt  : ''EN WAT DE BOODSCHAPPER JULLIE  GEEFT,NEEMT DAT AAN; MAAR WAT HIJ JULLIE VERBIEDT,ONTHOUDT JULLIE DAARVAN. Q59:7

De boodschapper  van Allah Mohammed (salla llaahoe 'alayhie wa sallam) zei:

"�Als ��n van jullie met een ijzeren naald in het hoofd zou worden gestoken, zou dat beter voor hem zijn dan het aanraken van een vrouw die hij niet is toegestaan aan te raken.�

(overgeleverd door al-Tabaraani, 20/212; zie ook Saheeh al-Jaami�, 4921)

En hij (salla llaahoe 'alayhie wa sallam) zei:

�Ik schud geen handen met vrouwen.�

(overgeleverd door Imaam Ahmad, 6/357)
En hij (salla llaahoe 'alayhie wa sallam) zei:

�Ik raak de handen van vrouwen niet aan.�

(overgeleverd door al-Tabaraani in al-Kabeer, 24/342)

Aa�ishah (moge Allah tevreden zijn met haar) zei: 

�Nee, bij Allah, de hand van de Boodschapper van Allah heeft nooit de hand van een (niet-mahram) vrouw geraakt. Hij ontving bay�ah (geloften van trouw) van hen door het woord alleen."

(overgeleverd  .dus verboden . als je dat doet dat is pas onbeleefd.

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 06:54
DUIDELIJK
Terug naar boven
taya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 04:22

salam broeders en zusters

 ik ben ene nieuwe lid en mijn echtgenoot zei me het zelfde nog, dat wij vrouwen geen handen mogen schudden met een niet mahraam man (hij noemde zelfs zijn vader) terwijl ik het bijzijn van zijn vader ik geen hoofddoek moet dragen alle  Ik begrijp het echt ni zonder sjaal lopen in zijn buurt mag maar geen handje geven.

Heeft iemand van jullie hier een uitleg voor?

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 05:24

Salaam aleikoum,

De vader van jouw man is een mahram voor jou. Dus een hand en zonder hoofddoek mag gewoon allebei. Zie 4:23- �..en de vrouwen van jullie zonen die uit jullie voortkomen� en Zie 24:31- �of de vaders van hun echtgenoten� (hoofddoek)

Ook jouw moeder is een mahram voor jouw man en geldt hetzelfde. Zie 4:23- �..en de moeders van jullie vrouwen�.

Je kan de onderstaande link uitprinten en het aan u man voorleggen. Je kan ook voor Arabisch kiezen door rechtsboven te klikken, hij verandert automatisch.

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=45970&dgn=4

Salaam aleikoum,

Terug naar boven
taya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 06:03

dus ik mag gerust een hand gevne aan mijn schoonvader als ik het in het engels goed berepen heb of juist ni

 

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 06:13
Ja het mag gewoon. Het staat in de Koran dat hij een mahram is. Dus net als je broer en je vader mag het.

Salaam aleikoum,
Terug naar boven
taya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 06:17

maar waarom zegt dan een imam van antwerpen dat je je schoonvader geen handje mag geve en dat mijn man zijn schoonmoeder geen handje mag geven wan tik begrijp er echt niks van

ik weet 1 ding en dat is hij is mahram dus ik heb het recht om het te doen .

 

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 09:57
Salaam aleikoum,

Ik weet ook niet waarom deze imaam dat zegt.

Ik heb gezocht naar de maaliki standpunt, maar heb deze visie en uitspraak niet kunnen vinden. Er wordt alleen gesproken over het verbod met een niet-mahram.

Salaam aleikoum,
Terug naar boven
Oegti-Muminiin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegti-Muminiin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 17:43

Asalaam Alaikoem warhamtul allahi wabarakatu

In naam van Allah de Bramhartige de Meest Genadevolle.

Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: �Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).� (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: �Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu�jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami� (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): �Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah�s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.� (Saheeh Moeslim (3/1489)

Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn �groep� naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.

Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw �awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.

Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd � met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd � om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.

En Allah weet het best. Bronnen:

  • "fatawa regarding women�, blz. 343, van Sheikh ibn �Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn �Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
  • Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam �Abdoel-�Azeez Ibn Baaz

  • "O Allah, Heerser van het Koninkrijk. U geeft de heerschappij aan wie U wilt en U ontneemt de heerschappij van wie U wilt. U maakt machtig wie U wilt en U vernedert wie U wilt.
    Terug naar boven
    salafus-salahin Bekijk dropdown
    Newbie
    Newbie


    Lid geworden: 20 juli 2005
    Online status: Offline
    Berichten: 24
    Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salafus-salahin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juli 2005 om 04:17

    Praktische tips voor reizen naar Amerika (www.amerika.nl)

    �Mannen geven elkaar bij een ontmoeting een hand. Vrouwen doen dat niet. Het is ook niet gebruikelijk dat een man een vrouw een hand geeft, alhoewel je dat wel steeds vaker ziet.�

    Terug naar boven
    Islam01 Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie


    Lid geworden: 22 juli 2005
    Locatie: Nederland
    Online status: Offline
    Berichten: 304
    Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islam01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juli 2005 om 09:42

    Mag je dan zakelijk een vrouw haar hand schudden of de hand van je juf schudden??

    Mag je zeggen juf ik heb vergeten mijn handen te gaan wassen in de wc??

    Terug naar boven
     Post Reply Post Reply Pagina  123>

    Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



    Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.