Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Handje schudden met mannen/vrouwen

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Handje schudden met mannen/vrouwen
    Geplaatst op: 24 juli 2005 om 04:13
In eerste instantie geplaatst door Abd al Wadud

Die aHadith zijn met grote zorg geselecteerd, DruideHerne.
Je hebt Soennieten en Sji'ieten. Soennieten (80%) maken gebruik van aHadith.
Koran is onbevlekt, die gaat voor en daarvoor hebben we juridische geleerden.

Gesel iedere echtbreekster en echtbreker met honderd slagen. En laat medelijden met hen u van de gehoorzaamheid aan God niet afhouden indien je in God en de Laatste Dag gelooft. En laat een groep gelovigen getuigen zijn van hun afstraffing. (24:2)

Dit is de straf.


Blijkbaar niet. Mohamed velde volgens de Hadith een ander oordeel.
Wist Mohamed het beter dan Allah of is deze Hadith gewoon niet betrouwbaar ?

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 05:28
Je hebt gelijk, de Koran en de Hadith komen niet overeen op dit punt.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 06:03
Salaam aleikoum,

Ze komen wel overeen, aangezien de slagen gelden voor de ongetrouwden zoals ook is aangegeven in de sunnah en is uitgelegd. De sunnah legt ons dit vers uit, zoals met alle andere verzen.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 06:06

Blijkbaar niet. Mohamed velde volgens de Hadith een ander oordeel.
Wist Mohamed het beter dan Allah of is deze Hadith gewoon niet betrouwbaar ? (DruideHerne)

Nee, Druide, je hebt niet gelijk.

Het arabische Zaniyah en Zan (vers 24:2) slaat op hen die ontucht of overspel plegen. Vergelijk dit vers met andere verzen in de Quran en met de Hadith. Dan begrijp je dat met dit vers wordt gesproken over ontuchtplegers, ongetrouwde personen die seksueel contact hebben buiten het huwelijk.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 06:22
Bismillah ar Rahman ar Rahiem,

Bedankt Jiyuu, ik ga zeker Arabisch studeren inshallah om een beter beeld te krijgen.

DruideHerne, dit is het, neem ik aan.
Ik kon het je niet vertellen, omdat ik het niet wist.
Je kan nu naar een Arabist toegaan om te vragen of dit klopt.
Als hij zegt dat het niet klopt, dan zijn we bereid om weer in discussie te treden.

Dit was het,

Beslama,

abd al Wadud
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 09:29

Ik wilde nog even iets toevoegen.

Het leven van een moslim is voor Allah heiliger dan de Ka�ba. Wat je tegenwoordig ziet is dat moslims hun buren en broeders afslachten. Hun bloed wordt verkwist in rivieren van bloed. Kijk naar de bloedige oorlogen 9 jaar geleden in het zuiden van Yemen. Twaalf duizend moslims werden er gedood door hun eigen broeders. Daarom geeft de Islam ons regels om uit te leggen in welke gevallen je een moslim mag doden. Zouden wij met zijn allen die regels strikt toepassen, en ze niet afkraken of belachelijk maken, dan zouden er veel minder doden vallen.

De gevallen van overspel tijdens het leven van de Profeet (sallalaho alaihi wa salam) en die van de Metgezellen, kan je tellen op 1 hand.

Hoeveel zouden dat nu zijn?

De statistieken uit Canada vertellen wat ook ons te wachten staat als wij blindelings de zelfde kant opgaan:

* Iedere 6 minuten een vrouw seksueel wordt misbruikt.

* En 1 op de 3 vrouwen in Canada is slachtoffer van seksueel misbruik.

* 1 op de 4 vrouwen loopt er het risico verkracht te worden.

* 1 op de 8 vrouwen wordt seksueel misbruikt op colleges en universiteiten

* 60% van de mannelijke studenten zegt dat ze een meisje zouden aanranden als ze de zekerheid hadden niet gepakt te worden.

Gaan we eindelijk onze ogen openen en de Islamitische waarden en normen hanteren, of moet het op de minder leuke manier gaan?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 14:33

Ja, laten we overspelige vrouwen gaan stenigen volgens de sharia.

 

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 14:35
Is goed, laten we dat doen. En de overspelige mannen niet vergeten.
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 14:44
In eerste instantie geplaatst door Abd al Wadud

Bismillah ar Rahman ar Rahiem,

Bedankt Jiyuu, ik ga zeker Arabisch studeren inshallah om een beter beeld te krijgen.

DruideHerne, dit is het, neem ik aan.
Ik kon het je niet vertellen, omdat ik het niet wist.
Je kan nu naar een Arabist toegaan om te vragen of dit klopt.
Als hij zegt dat het niet klopt, dan zijn we bereid om weer in discussie te treden.

Dit was het,

Oh ik vind het ook heel verhelderend :-)
Als het klopt teminste maar het lijkt logiscg wat Jiyuu zei.

Beslama,

abd al Wadud
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 14:52
Wat dachten jullie van deze lokatie "STEENHUIZEN" ?
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 15:10

salaam aleikum en hallo stenigen gebeurd alleen als de man of vrouw getrouwd is en toch gemeenschap heeft buiten het huwelijk.

daag luitjes

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 15:10
ruud? leuke humor hoor
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 15:18
STEENHUIZEN, wat dacht je van BETONMOLEN?
Ook saaaaaai?

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juli 2005 om 19:01
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Blijkbaar niet. Mohamed velde volgens de Hadith een ander oordeel.
Wist Mohamed het beter dan Allah of is deze Hadith gewoon niet betrouwbaar ? (DruideHerne)

Nee, Druide, je hebt niet gelijk.

Het arabische Zaniyah en Zan (vers 24:2) slaat op hen die ontucht of overspel plegen. Vergelijk dit vers met andere verzen in de Quran en met de Hadith. Dan begrijp je dat met dit vers wordt gesproken over ontuchtplegers, ongetrouwde personen die seksueel contact hebben buiten het huwelijk.



Oke dit kan zijn maar wil dit zeggen dat wanneer iemand sexueel contact heeft zonder dat die gehuwd is  gestenigd dient te worden  terwijl iemand die wel getrouwd is in aan merking komt voor zweepslagen?
Ik zal het nader uitzoeken Jiyuu.
Je hoort nog van me :-)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juli 2005 om 05:09
En wat moet er gebeuren met de gehuwde man die een ongehuwde vrouw
tot zich neemt? ("consumeert" las ik ergens, nou nou...alsof ze een warm
broodje is)
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juli 2005 om 08:03

Zijn er ook objectieve cijfers bekend uit islamitische landen?

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Ik wilde nog even iets toevoegen.

Het leven van een moslim is voor Allah heiliger dan de Ka�ba. Wat je tegenwoordig ziet is dat moslims hun buren en broeders afslachten. Hun bloed wordt verkwist in rivieren van bloed. Kijk naar de bloedige oorlogen 9 jaar geleden in het zuiden van Yemen. Twaalf duizend moslims werden er gedood door hun eigen broeders. Daarom geeft de Islam ons regels om uit te leggen in welke gevallen je een moslim mag doden. Zouden wij met zijn allen die regels strikt toepassen, en ze niet afkraken of belachelijk maken, dan zouden er veel minder doden vallen.

De gevallen van overspel tijdens het leven van de Profeet (sallalaho alaihi wa salam) en die van de Metgezellen, kan je tellen op 1 hand.

Hoeveel zouden dat nu zijn?

De statistieken uit Canada vertellen wat ook ons te wachten staat als wij blindelings de zelfde kant opgaan:

* Iedere 6 minuten een vrouw seksueel wordt misbruikt.

* En 1 op de 3 vrouwen in Canada is slachtoffer van seksueel misbruik.

* 1 op de 4 vrouwen loopt er het risico verkracht te worden.

* 1 op de 8 vrouwen wordt seksueel misbruikt op colleges en universiteiten

* 60% van de mannelijke studenten zegt dat ze een meisje zouden aanranden als ze de zekerheid hadden niet gepakt te worden.

Gaan we eindelijk onze ogen openen en de Islamitische waarden en normen hanteren, of moet het op de minder leuke manier gaan?

Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 juli 2005 om 14:34
Het is triest, maar ik geef zelfs mijn schoonmoeder een hand.
Terug naar boven
moslima123 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima123 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 juli 2005 om 14:35

salaam

dat ben jij  dan beste piejepuk

 

Terug naar boven
Simsalabim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Simsalabim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 11:45

Om even op het onderwerp terug te komen.

Hoe dien ik als niet moslim en vrouw dan te reageren op een collega die weigert mij een kennismakings hand te schudden? Het is me onlangs overkomen dat een manelijke collega(moslim)  weigerde mij de hand te schudden, ik had zoiets van, okay dan, ook best. Maar toch vond ik het appart, en eigenlijk voelde ik me ook wel een beetje beledigd. Het was een puur zakelijke aangelegenheid. Hoe moet ik hier nu op reageren? Betekend dit dat ik ook niet mag praten met die collega, zou  hij me dan negeren? Ik heb namelijk het gevoel dat het niet op prijs wordt gesteld dat ik kennis maak.

Graag een goed antwoord zodat ik weet hoe ik met die collega om moet gaan.

Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 12:45

In dit soort situaties kan het behoorlijk botsen. De moslim die de vrouw geen hand geeft stelt dat hij dat uit respekt niet doet. De westerse vrouw is hoogst beledigd waar iemand het recht vandaan haalt onderscheid te maken en voelt zich vernederd.

Ik denk dat de best praktische oplossing is dat je werk en prive gescheiden houdt. Geloof valt voor mij onder prive.

Daar komt bij dat in de westerse samenleving het een goede gewoonte is elkaar een hand te geven. En we wonen nu eenmaal in het westen. Ondanks dat ik de beweegreden van de moslim wel begrijp.

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 09:11
In eerste instantie geplaatst door Simsalabim

Om even op het onderwerp terug te komen.

Hoe dien ik als niet moslim en vrouw dan te reageren op een collega die weigert mij een kennismakings hand te schudden? Het is me onlangs overkomen dat een manelijke collega(moslim)  weigerde mij de hand te schudden, ik had zoiets van, okay dan, ook best. Maar toch vond ik het appart, en eigenlijk voelde ik me ook wel een beetje beledigd. Het was een puur zakelijke aangelegenheid. Hoe moet ik hier nu op reageren? Betekend dit dat ik ook niet mag praten met die collega, zou  hij me dan negeren? Ik heb namelijk het gevoel dat het niet op prijs wordt gesteld dat ik kennis maak.

Graag een goed antwoord zodat ik weet hoe ik met die collega om moet gaan.

Hallo Simsalabim,

je hoeft je helemaal niet beledigd te voelen want het is niet persoonlijk bedoeld maar puur omwille van religieuze bedoelingen. In het vervolg kun je gewoon je naam zeggen en hallo zonder een hand te geven. Dan voel je je ook niet beschaamd tegenover de ander of beledigd.

En tuurlijk mag je met hem praten het is tenslotte een collega van je.. Ik heb zelf in het begin van mijn baan ook wel vervelende reacties gehad omdat ik de mannen in dit geval geen hand gaf. Maar op den duur leren ze je kennen om de persoon die je bent en hebben ze het er niet meer moeilijk mee en maken ze er zelfs grapjes over :)

Nou ik zou zeggen Veel succes!

Groetjes,

AmatoelAziz

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 09:55
In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

In dit soort situaties kan het behoorlijk botsen. De moslim die de vrouw geen hand geeft stelt dat hij dat uit respekt niet doet. De westerse vrouw is hoogst beledigd waar iemand het recht vandaan haalt onderscheid te maken en voelt zich vernederd.

Ik denk dat de best praktische oplossing is dat je werk en prive gescheiden houdt. Geloof valt voor mij onder prive.

Daar komt bij dat in de westerse samenleving het een goede gewoonte is elkaar een hand te geven. En we wonen nu eenmaal in het westen. Ondanks dat ik de beweegreden van de moslim wel begrijp.


Je kan toch zeggen: Dit mag niet van mijn geloof.
Dat jij niet gelovig bent op de islamitische manier betekend niet dat het voor ons niet meer uitmaakt. Volgende keer ga je nog zeggen dat je als collega gewoon een biertje mee moet drinken en roddelen over de baas.

Zo werkt dat niet, puk.
We moeten ons zoveel mogelijk aan het geloof houden die God aan ons heeft bekendgemaakt.
Selectief is niet voor ons weggelegd.
Ons keuze is Hel of Hemel en ik wil niet naar de Hel.
En sinds bij ieder mens zijn zonden de goede daden overtreffen, kan je beter vermeidbare dingen en twijfelachtige zaken achterwege laten.
Dus ik zeg gewoon dat dit niet mag in mijn geloof, en als zij het daarmee niet mee eens is, dan is zij het hand schudden niet waard.. Als ze het accepteerd dan is het toch goed?

"The real joy of life is to have wisdom"
- Idris ibn Mahlabeel

Allahoe Akbar, Soebhana Allah, La ilaha illa Allah, al 7amdoelillah
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 10:52

 

Allah (Soebhane wa Ta'ele) zegt: �En hij, die zich tegen de boodschapper verzet nadat leiding hem duidelijk is geworden en die een andere weg dan die der gelovigen volgt, Wij zullen hem laten volgen wat hij wil en Wij zullen hem in de Hel werpen. Dat is een kwade bestemming�. (Q An-Nisa:115)

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 10:59

 De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) heeft de roep van Djaahiliya beschreven als zijnde �vervuild�, met andere woorden slecht en vuil. En hij heeft ons bevolen het te verwerpen. Er wordt gezegd dat Rasoel-Allah (Sallalaho alaihi wa sallem) kenmerk was: �Hij maakt alle goede dingen wettig voor hen, en verbiedt alleen het slechtste.� (Al-Araaf:157)

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 11:03

Surah Al-Ahzaab, 36: �En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in de zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.

Surah An-Nisa, 65: �Maar neen, bij uw Rabb, zij zullen geen gelovigen zijn, voordat zij u Profeet tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzeling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen.

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2005 om 03:27

En nog een interessante draad over dat incident met Verdonk voor wie het interesseert:

http://www.islaammail.com/iforum/forum_posts.asp?TID=2926&am p;KW=verdonk&TPN=1

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.096 seconden.