Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wat te doen bij geboorte in de Islam?!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
ra7matullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 40
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ra7matullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wat te doen bij geboorte in de Islam?!
    Geplaatst op: 07 december 2004 om 15:25

Bismi lahi rahmani raheem

As-salaamoe�alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatoeh beste zusters en broeders fiel-Islaam!

Op vraag van een oekht moest ik heel kort een overzicht maken van wat allemaal te doen bij de geboorte van een kind volgens de Islaam. Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar tevergeefs... Wie meer informatie hierover heeft, zou die het kort kunnen uittypen alsjeblieft, of een link geven? DjazakaeAllah en Moge Allah swt jullie hiervoor belonen!

Fie ammanie Allah

Groetjes

... De pennen zijn van het papier gelicht en de bladzijden zijn al opgedroogd...{Overgeleverd door Tirmidzi}
Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 15:28


 

Islamitische verwelkoming van een pasgeborene

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk


Voor zover we weten is er geen handeling voorgeschreven in de shari�ah voor het voorbereiden van het verwelkomen van een nieuwe baby een dag of twee voordat hij geboren wordt. Maar men kan algemene du�aas reciteren zoals bidden voor de pasgeborene dat hij gezond mag zijn en geleid mag worden enz. Allah noemde in Zijn Boek het gebed van de rechtschapen vrouw van �Imraan, die zei (interpretatie van de betekenis):

Toen de vrouw van Imraan zeide: "Ik draag aan U op wat in mijn baarmoeder is, dat het vrij zal zijn (om U te dienen), aanvaard het van mij, Gij zijt gewis Alhorend, Alwetend."

Maar, toen zij er van verlost was, zeide zij: "Mijn Heer, ik ben verlost van een meisje." - Allah wist het beste wat zij voortbracht. "En de man is niet gelijk aan de vrouw. En ik heb haar Maria genoemd en ik stel haar en haar nageslacht onder Uw bescherming tegen Satan, de verworpene." {Aal �Imraan 3:35-36}


Hier volgt een overzicht van wat er gedaan zou moeten worden op de dag van de geboorte van het kind, en daarna:

1. Het is mustahabb om tahneek voor de baby te doen en voor hem te bidden.

Abu Musa zei: �Ik had een zoontje en ik bracht hem naar de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam). Hij noemde hem Ibrahim, deed Tahneek met wat dadels en bad dat Allah hem zou zegenen, toen ga hij hem terug aan mij.� (Overgeleverd door al-Bukhaari 5150; Muslim 2145)

Tahneek betekent iets zoets zoals dadels of honing in de mond van de baby stoppen wanneer hij pasgeboren is.


2. Het is toegestaan om de baby een naam te geven op de eerste of op de zevende dag.

Anas ibn Maalik zei: de Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) zei: �Er is vannacht een zoontje van mij geboren en ik heb hem de naam gegeven van mijn vader Ibrahim.� (Overgeleverd door Muslim 3126)

�Aishah zei: �De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) deed op de zevende dag �aqeeqah voor al-Hasan en al-Husayn en gaf ze hun namen.� (Overgeleverd door Ibn Hibbaan, 12/127; al-Haakim, 4/264. Ingedeeld als sahih door al-Haafiz Ibn Hajar in Fath al-Baari, 9/589).


3. �Aqeeqah en besnijdenis

Salmaan ibn �Aamir (radiAllahu anhu) heeft verteld dat de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) zei: �Voor de jongen zou er een �aqeeqah moeten zijn. Slacht (een dier) voor hem en verwijder het schadelijke ding [de voorhuid] van hem.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1515; al-Nasaa�i, 4214; Abu Dawood, 2839; Ibn Maajah, 3164. De hadith was ingedeeld als sahih door al-Albaani, rahimuAllah, in al-Irwaa�, 4/396)

Samurah ibn Jundub (radiAllahu anhu) zei: de Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) zei: �Een jongen wordt bevrijd door zijn �aqeeqah. Op de zevende dag moet er voor hem geofferd worden, hij moet een naam krijgen en zijn hoofd moet geschoren  worden.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1522; al-Nasaa�i, 4220 en Abu Dawood, 2838. De hadith was ingedeeld als sahih door al-Albaani, rahimuAllah, in al-Irwaa� 4/385)

Imaam ibn al-Qayyim (rahimuAllah) zei:

Onder de voordelen van �aqeeqah zijn:

Het is een offer door middel waarvan het kind dichter bij Allah gebracht wordt vlak nadat hij ter wereld is gekomen.

Het is een bevrijding voor de pasgeborene: zijn �aqeeqah bevrijdt hem zodat hij kan bemiddelen voor zijn ouders.

Het is een offer waarmee de pasgeborene wordt bevrijdt zoals Allah Isma�el bevrijdde met de ram. (Tuhfat al-Mawdood, p. 69)

Een ander voordeel van de �aqeeqah is misschien de samenkomst van familieleden en vrienden voor de walimah (het feestmaal).


4. Besnijdenis is een onderdeel van de Sunan al-Fitrah (zaken met betrekking tot de zuivere en natuurlijke aanleg van de mens). In het geval van jongens is het verplicht omdat het verbonden is aan de zaken van reinheid wat essenti�le voorwaarden zijn voor het gebed.

Het is overgeleverd van Abu Hurayrah: �Vijf zaken zijn verbonden aan de Fitrah: besnijdenis, het verwijderen van schaamhaar, het epileren van okselhaar, het knippen van de nagels en het bijknippen van de snor.� (Overgeleverd door al-Bukhaari 5550; Muslim, 257)


Onder de Sunnahs voor het verwelkomen van de pasgeborene, hebben de geleerden genoemd dat de Adhaan in het rechteroor van de baby gereciteerd moet worden zodat het eerste wat hij in deze wereld hoort de woorden van Tawheed zullen zijn, wat een groot en gezegend effect op het kind zal hebben. Met betrekking tot het reciteren van de iqaamah in de linkeroor van het kind is er niets dat bewijst dat dit vereist is. (Zie al-Silsilat al-Da�eefah, 1/491)

Het scheren van het hoofd van het kind en het dan insmeren met saffraan is erg waardevol. Dan is het voorgeschreven om een hoeveelheid goud gelijk aan het gewicht van het haar aan liefdadigheid te geven. Dit hoeft niet gedaan te worden door het haar echt te wegen; als het te moeilijk is om dat te doen, is het voldoende om het gewicht te schatten en in geldwaarde gelijk aan de prijs van die hoeveelheid goud of zilver uit te keren.

We vragen Allah om ons en onze kinderen te beschermen voor al het kwaad en om hen veilig te houden in deze wereld en in het Hiernamaals. Moge Allah onze Profeet Mohammed zegenen.

 

Terug naar boven
ra7matullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 40
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ra7matullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 15:40

As-salaamoe�alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatoeh;

DjazakaAllahoe ghayran Oekhtie! Moge Allah swt je belonen voor je moeite!

Groetjes

... De pennen zijn van het papier gelicht en de bladzijden zijn al opgedroogd...{Overgeleverd door Tirmidzi}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 15:41

In eerste instantie geplaatst door AlMutaqqun

Tahneek betekent iets zoets zoals dadels of honing in de mond van de baby stoppen wanneer hij pasgeboren is.

Salaam aleikum,
het is ernstig afgeraden om een baby honing te geven!!!! Niet doen dus!

Salaam happylady
Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 03:19

Je hoeft het niet te "geven" in de zin van voeren, er hoeft alleen maar mee over het tongetje gestreken te worden. Het is overigens niet verplicht, maar aangeraden vanuit de Sunnah. 

PS. ik neem aan dat happylady het vanuit medisch oogpunt afgeraden  heeft (helaas zonder bewijzen) dus ik ben even op internet gaan zoeken.

Stichting Natuur Welzijn zegt: Er bestaat een discussie of honing al dan niet sporen van de bacterie Botuline zou bevatten en zo bij baby's, jonger dan een jaar, boutulisme zou kunnen veroorzaken. Omdat een baby nog niet over een ontwikkeld spijsverteringsstelsel beschikt, zou deze bacterie zich in de darmpjes kunnen vestigen. Botulisme komt bij baby's uiterst zelden voor. Deze stelling is ongegrond, gezien honing juist een antispeticum is. Honing die op een normale wijze behandeld is en in goede omstandigheden wordt bewaard, kan onmogelijk sporen van bacteri�n bevatten. Bovendien is de behoefte van een baby aan honing gedurende de eerste twaalf levensmaanden uiterst gering.

De Inspectie Waren en Veterinaire Zaken (voorheen de Keuringsdienst van Waren) heeft gezegd dat de relatie tussen botulisme en het eten van honing niet wetenschappelijk bewezen is, laat staan tussen het eten van honing en wiegendood.

Nederlandse imkers keuren hun honing op van alles en nog wat.

En nogmaals: het gaat hier niet om voeren met honing maar om een strijkje over de tong met een volledig uitgekauwd stukje dadel (vermengd met speeksel) of met honing.

Mocht iemand deze Sunnah alsnog willen weerleggen vanuit medisch oogpunt, dan graag met bewijzen om onnodige paniek te voorkomen.


 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.