Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenERROR DARWIN:d

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 23456 8>
Schrijver
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Onderwerp: ERROR DARWIN:d
    Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:12

In eerste instantie geplaatst door Boraq

��n van de tekenen van de laatste dag : opkomst en grote verspreding van ongeloof en ontkenning van het bestaan van God ...

voorbeeld : 100 jaar geleden bekleedde de kerk in het westen nog een belangrijk functie , nu is het de normaalste zaak dat er met een vooraanstaande religieuze leider (paus,paters en nonnen) gespot wordt.

Het zou abnormaal zijn als dat niet kon.  Met alles moet gespot en gelachen kunnen worden, alles moet kritiek kunnen krijgen.  Verder heeft vooral de kerk zelf er een handje in dat ze vele schaapjes zijn kwijtgeraakt, door bemoeizucht, kleinzieligheid, onvermogen tot het zien van de werkelijkheid, onvermogen en onwil mee te gaan met de tijd, etc... Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:13

In eerste instantie geplaatst door Boraq



en slotje op deze onderwerp

Als je de discussie niet wilt/kunt verderzetten, doe je dat maar, daarom hoeft dat voor de rest van ons niet zo te zijn.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 13:25

Selamaleykum wa rahmatulah wa barakatuh,

Voor alles broeders en zusters even een reminder,

Allah (s.w.a.) heeft gezegd in de Qor-aan El kerim dat al laat Hij de hemelpoort openen voor de ongelovigen dan nog zullen ze niet geloven. Als de mensen niet willen geloven dan is onze taak alleen de duidelijke verkondiging.

Hey kimmie, Allah (s.w.a.) heeft gezegd dat Profeet Mohammed (s.a.w.) de laatste profeet was. Dat was 1400jaar geleden. In 1400jaar tijd is er nog nooit weer een profeet gekomen. Toeval. Ik denk het niet.

The Big Bang, Toeval, ik denk het niet. Als wij iets opblaasen ontstaat er chaos en geen harmonie en balans. Dit is wetenschappelijk onmogelijk. Deze discussie met darwinisten, atheisten, materialisten kan "eeuwig" doorgaan. dit zijn meestal mensen die alleen maar uit zijn op discussie om gelijk te krijgen, wat ze niet krijgen omdat ze geen goede argumenten hebben. Dit beste broeders en zusters heet hoogmoed.

En Iheam je kunt net zo lang doorgaan met deze discussie totdat je doodgaat, je zult nooit goede argumenten krijgen dat de evolutietheorie klopt. Dit gewoon omdat het de Waarheid niet is. Daar denk jij natuurlijk anders over.

Moge Allah mij en alle broeders en zusters zegenen met deze laatste woorden voor onze dood: Laa Ilaa Ha Illallah Mohammed RasoelAllah. Ik Getuig dat er geen God is dan Allah en Mohammed is de boodschapper van Allah. Amien

Selam,

Bilal

 

 

 

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 14:50
Salaam (misschien mijn laatste bericht in deze discussie)

Ik wil iedereen danken voor positieve inbreng in deze discussie, maar weet dit is wel een Islamietische website. Als je je mening hier niet kunt vinden zijn er tal van andere websites, je bent niet gedwongen hier te komen of weg te gaan.

Spot, kritiek, humor zijn allen tot een bepaald niveau nuttig voor mensen om inzicht te krijgen in situaties. Maar ik zeg tot een bepaald niveau, helaas overschrijden mensen deze niveau te vaak met disrespect van dien. Respect hoor je te houden (begrijp me niet verkeerd, respect en humor kunnen nog steeds goed samen).
Moslims hangen het geloof Islam aan. Macro-evolutie is iets dat wij als onmogelijk zien, immers de Schepper heeft voor alles gezorgt, het is niet zomaar inmekaar gevallen. Het is zo en het zal altijd zo zijn dat men oneens zal blijven op deze onderwerp als men met een geheel andere standpunt begint. Vandaar dat God in de Quran zegt:

"Iedereen heeft een richting, waarheen hij zich wendt, wedijvert daarom met elkander in goede werken. Waar gij ook zijt, Allah zal u allen tezamen brengen. Voorzeker, Allah heeft macht over alle dingen."(2:148)

Nutteloze discussies (discussies zonder baat) zijn voor moslims verboden en anders ten strengste ontraden. Bovendien kan men in deze discussie een verkeerd beeld geven van de Islam (iets wat ook verboden is), immers ik ga ervan uit dat niemand hier echt een moslimgeleerde is. Het is niet erg om een praatje te doen om mekaar beter te leren kennen of een foutje glad te strijken. Maar evolutietheorie is iets heel anders (van een heel ander kaliber). Ik weet dat ook voor moslims een discussie inzicht kan geven, maar ik weet netzogoed dat de situatie helemaal niet verandert.
Als men gelooft dat dingen op toeval zijn gebaseerd, nou doe je best maar. Maar weet dat moslims daar toch niet in geloven, wat ook men erbij haalt. God heeft de Waarheid geopenbaart en de mensheid en daarin zitten geen fouten. Dat geloven moslims en tot nu toe zijn er geen fouten in de Quran en spreekt de Quran de wetenschap niet tegen. Moslim horen niet te twijfelen over hun geloof en doet met ook niet. Ik kan hier zoveel meer bij schrijven, maar ik ben geen moslimgeleerde die dit allemaal van buiten kent.

Ik hoop dat jullie realiseren dat wij allen mensen zijn en dat wij allen ook fouten maken. Dat wij ook verschillende meningen hebben, kunnen we alleen respecteren.

Ik ben ook maar een mens en maak ook fouten. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 18:58
Salaam allemaal
Misschien ben ik hier een vreemde eend, maar ik denk dat de evolutieleer
en God best samen kunnen gaan. Waarom denken jullie dat het een het
ander uitsluit? Je kunt achter het creatieve proces van aanpassen en
muteren en langzaam ontstaan van nieuwe soorten toch ook de magie
van God zien? Ik zeg ook niet dat de evolutieleer per definitie juist is,
maar ik ben het met Ilhaem eens, dat er wel heel veel bewijzen zijn
gevonden om de theorie best aannemelijk te maken. De grote
discrepantie die er in het christelijke geloof ontstond tussen geloof en
wetenschap was dat het christelijke geloof (in eerste instantie)
ontdekkingen in de wetenschap die tegen het harmoniemodel ingingen
wantrouwde. Daar zou immers wel eens uit kunnen komen dat bepaalde
ideeen uit de Bijbel niet klopten. Men ging er immers van uit dat perfectie
per definitie harmonie moest betekenen. Overleving van soorten hebben
echter altijd alleen kunnen plaatsvinden door afwijken van die symmetrie,
maar wel in de buurt blijven ervan. Geen soort is links en rechts precies
helemaal gelijk, ik denk omdat hij anders zou uitsterven. In die
(minimale) verandering die er steeds nodig is in de natuur zou je
inspiratie door God kunnen zien. Hiervanuit ben ik ook een beetje tegen
op het zinnetje van Abdulkader (verder alle lof voor je "open mind" hoor)
dat "koppige" menssoorten het in de geschiedenis door Gods hand het
hebben moeten afleggen. Volgens mij bedoelde je met koppig letterlijk
teveel met hun kop bezig (verstandelijk)? Juist door die mensen hebben
we voort kunnen bestaan, door hun creatieve ontdekkingen. Koppig
betekent bij genien in geen geval starheid. Juist door "gekke" ingevingen
(Albert Einstein heeft zich zelfs afgevraagd of zijn invallen niet werden
veroorzaakt door God) kwamen zij uit impasses. Voor mij is onze hele
schepping(God als startsein) of die nou vanuit de evolutietheorie op
macro-niveau, micro-niveau of volgens een nooit te begrijpen theorie
onstaan is, een groot teken dat God creatieve wendingen in de natuur
zeer op prijs stelt. De enige soort die helemaal niet goed met imperfectie,
afwijkingen van de regel etc. om kan gaan is juist de mens. Die schijnt er
niet van te houden als er teveel variatie is binnen zijn soort en helemaal
niet individuen die teveel afwijken in hun verschijningsvorm of meningen.
De grootste bedreiging voor de mens is dat hij zijn eigen belang in deze
kosmos overschat. Zichzelf als belangrijkste schepsel blijft zien. Ik denk
dat dat zijn ondergang zal worden en niet het geweld tussen mensen. Als
mijn geloof mij iets leert is dat we een deel zijn van een groter geheel en
dat we daarin maar heel nietig zijn. Niet dat we helemaal niets
voorstellen, we zijn interessante wezens, maar het harmonie- model
hanteren met die precies goede ruimte voor verandering nastreven ? Ik
hoop dat dat ons nog eens gaat lukken.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 00:38
Hoi elice

Waarom denken jullie dat het een het
ander uitsluit? Je kunt achter het creatieve proces van aanpassen en muteren en langzaam ontstaan van nieuwe soorten toch ook de magie van God zien?


Ik denk dat je er zeker een bepaalde bovennatuurlijke kracht in kan zien, maar die is dan niet van de christelijke of islamitische god. Dat zou hem namelijk een leugenaar maken. Verder is magie iets waar we een beetje allergisch voor zijn. :) Het betekent namelijk bovennatuurlijke daden, buiten God om. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.

De grote discrepantie die er in het christelijke geloof ontstond tussen geloof en wetenschap was dat het christelijke geloof (in eerste instantie) ontdekkingen in de wetenschap die tegen het harmoniemodel ingingen
wantrouwde.


Ja dat was zeker zo. Maar dat ligt denk ik niet alleen aan religie. Elke ontdekking die onvloed had op ons wereldbeeld stuitte wel op weerstand. Dan is die ontdekking niet meteen onwaar, de leugen sluipt er pas in als men te snelle conclusies trekt uit wat men waarneemt, en dit waarheid noemt.

Overleving van soorten hebben echter altijd alleen kunnen plaatsvinden door afwijken van die symmetrie, maar wel in de buurt blijven ervan.


In die (minimale) verandering die er steeds nodig is in de natuur zou je inspiratie door God kunnen zien.


Je zegt dat evolutie nodig is (survival of the fittest), daar ga ik in mee, maar ik geloof dat dit niet altijd zo geweest is. Ik denk dat er ooit een tijd geweest is die niet doordrenkt was van zonde, zodat er geen competitie nodig was om de fittest steeds te laten overleven. Dat alles in opperste staat van fitness was doordat God het zelf in stand hield. En dat Hij dit toen deed omdat onze relatie met Hem nog niet verbroken was.

een groot teken dat God creatieve wendingen in de natuur zeer op prijs stelt.


Selectie hoort bij de dood, en dood zie ik niet als iets creatiefs, iets moois, iets wat nodig is om het leven in stand te houden. Horen rampen zoals die vloedgolf ook bij deze creatieve wendingen? Je kunt zeggen dat dood bij de circle of life hoort enzo, maar toch heeft iedereen een ingebakken angst voor de dood. Ook niet-gelovigen hebben lef nodig om in zo'n 'haunted house' te overnachten. Geesten, zombies, alle dingen die met de dood te maken hebben, zijn eng, of je nu gelooft dat dood gevaarlijk is of niet.

De enige soort die helemaal niet goed met imperfectie, afwijkingen van de regel etc. om kan gaan is juist de mens.


Ik geloof dat de hele natuur zoals die nu is, niet zo hoort te zijn. Ik denk dat we die meegesleept hebben in ons verbreken van de relatie met God.

Ik zeg niet dat je het mis hebt, en ik begrijp je standpunt heel goed maar het is niet te combineren met het christelijk of islamitisch geloof. Bedankt in ieder geval voor je reactie, het brengt wel weer een andere kijk op de discussie.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 03:40

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Met alles moet gespot en gelachen kunnen worden, alles moet kritiek kunnen krijgen. 

Hoi Kimmie,

moet?... dus je zal het leuk vinden als iemand met jouw spot of uitlacht...?

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 03:44

Selamaleykum wa rahmatulah wa barakatuh,

Anne, jij zegt: Ik geloof dat de hele natuur zoals die nu is, niet zo hoort te zijn.   Ik denk dat we die meegesleept hebben in ons verbreken van de relatie met God. (weet jij het beter of Allah (s.w.a.)?

Hoe kun je zoiets zeggen terwijl Allah (s.w.a.) de Heerser is over de werelden. Allah (s.w.a.) maakt geen fouten. Fouten maken is iets mensenlijks.  Er is geen zaak in Zijn hele Creatie of Hij weet er van. Allah (s.w.a.) weet alles, ook wat er in de toekomst zal gebeuren, als dit niet zo was dan zou Hij (s.w.a.) geen God kunnen zijn. Allah (s.w.a.) heeft een plan en in dat plan kunnen onmogelijk fouten zitten.

Moge Allah (s.w.a.) mij vergeven voor mijn fouten.

Selam,

Bilal

 

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 04:28
Beste Bilal, je begrijpt me verkeerd.

Ik haal mijn informatie uit de bijbel, en die zegt mij dat God de mensen aangesteld heeft over de dieren en planten. "...zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt." Toen de mensen vervoekt werden door hun keuze tegen God, werd de schepping met hen vervloekt. "...zal de grond vervloekt zijn omwille van jou! (...) Distels en doorns zal hij voortbrengen" Conclusie: dat de wereld nu vervloekt is, komt niet door God, maar door de keuze van de eerste mensen. (volgens de bijbel) Toch geen reden om pessimistisch te zijn, volgens ons heeft Jezus de vloek al op zich genomen.

Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat wij geloven dat God alles zo gemaakt heeft zoals het nu is, en dan vragen: waarom is er zoveel ellende in de wereld? Man, het mooiste tropische eiland is nog maar slechts een afspiegeling van hoe God de wereld gemaakt heeft.
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 05:04

Beste Anne,

In de Qor-aan El-Kerim Surah Al-Baqara staat:

Vers 30: Toen jouw Heer tot de Engelen zei:<Ik ga op aarde een plaatsvervanger aanstellen>, zeiden zij:<Gaat U daar iemand aanstellen die er verderf brengt en bloed vergiet, terwijl wij U Lofprijzen en Uw heiligheid eren?> Hij zei:<Ik weet wat jullie niet weten.>

Vers 31: En Hij onderwees Adam alle namen. Toen legde Hij hen aan de engelen voor en zei:< Deelt Mij de namen van dezen maar mee, als jullie gelijk hebben.> Zij zeiden:<U zij geprezen! Wij weten slecht wat U ons hebt onderwezen. U bent de wetende, de wijze.>

Hieruit kun je concluderen dat Allah (s.w.a.) wist wat Hij deed, dat moet ook wel anders was Hij geen God, een Macht die boven alles staat. Alles gebeurd met zijn wil. ALLES. De slechte dingen die om ons heen gebeuren zijn allemaal testen voor ons. Moge Allah jou de kennis geven om dit te snappen.

Hij, Glorieuz en Verheven is Hij wist dat jij christen zou worden en wist dat ik moslim zou worden. Alles staat al vast vanaf het begin der tijden.

 

 

 

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 05:07
Ik accepteer natuurlijk dat de Koran dit wel zegt.
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 05:11

Beste Anne,

Denk je dat Profeet Mohammed (s.a.w.) een leugenaar is?

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 05:27

In eerste instantie geplaatst door Anne

Beste Bilal, je begrijpt me verkeerd.


gegroet Anne,

ik denk ook dat Bilal jou verkeerd heeft begrepen, want deze zij van jou ben ik het helemaal mee eens: Ik geloof dat de hele natuur zoals die nu is, niet zo hoort te zijn. Ik denk dat we die meegesleept hebben in ons verbreken van de relatie met God. althans hoe ik het interpreteer, dat door de slechtheid van de mensen dit allemaal heeft veroorzaakt, maar Allah wist ervan zoals de vers die Bilal aanhaalde: Toen jouw Heer tot de Engelen zei:<Ik ga op aarde een plaatsvervanger aanstellen>, zeiden zij:<Gaat U daar iemand aanstellen die er verderf brengt en bloed vergiet, terwijl wij U Lofprijzen en Uw heiligheid eren?> Hij zei:<Ik weet wat jullie niet weten.>

zo te lezen wisten de engelen ook wat van, de Quran-uitleggers zeiden bv dat de engelen dat wisten, omdat er hetzelfde gebeurde met de djin (geesten), die eerder geschapen waren dan Adam, waarna zij op aarde verderf zaaiden, dus de engelen dachten van, de mens zal hetzelfde doen op aarde, maar er zit wel de Wijsheid achter van Allah om te scheppen, Allah schept niet zomaar, zoals in een vers: Dachten jullie dat Wij jullie zomaar hebben geschapen, en dat jullie niet tot Ons zullen terugkeren.

Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat wij geloven dat God alles zo gemaakt heeft zoals het nu is, en dan vragen: waarom is er zoveel ellende in de wereld? Man, het mooiste tropische eiland is nog maar slechts een afspiegeling van hoe God de wereld gemaakt heeft.

ook helemaal mee eens, alleen geloven wij moslims dat Allah daar al op de hoogte was.

de groeten,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 05:39
Beste Bilal, ik ben een christen.

Heej Abou Jabir, best interessant, je stukje. Geloven jullie dat die djin nog steeds op aarde zijn?

Het is niet zo dat christenen niet geloven dat God al op de hoogte was van wat er zou gebeuren. Tenminste, we kunnen het niet uitsluiten. Hij heeft meer dingen voorspeld, dus we weten dat Hij in de toekomst kan kijken.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 06:36
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Met alles moet gespot en gelachen kunnen worden, alles moet kritiek kunnen krijgen. 

Hoi Kimmie,

moet?... dus je zal het leuk vinden als iemand met jouw spot of uitlacht...?

Nee, en dat staat er ook niet.  Er staat met 'alles' en niet met 'iedereen'.  Er staat ook niet dat het leuk moet zijn.  Iemand als persoon aanvallen, is iets heel anders dan een godsdienst of cultuur of whatever eens sarcastisch onder de loep nemen.  Maar ja, waar je die lijn trekt, is lastig.  Gewoon een kwestie van respect voor het individu, zou ik zeggen, je kan iemand sarcastisch aanspreken op iets wat ie zegt of doet, maar niet op een persoonlijkheidskenmerk of zo.  Maar als dat laatste gebeurt, hoeft het natuurlijk niet perse strafbaar te zijn.
Tja, je ziet vast het verschil wel.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 06:37

Selamaleykum wa rahmatulah wa barakatuh,

Misschien heb ik het verkeerd verteld. De mens is inderdaad verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Al het goede komt van Allah (s.a.w.) en al het slechte kom van de mens zelf of shaytaan. Maar Allah (s.w.a.) wist dat dit ook zou gebeuren. De schepping is Zijn (s.w.a.) wil en ook jouw en mijn leven. Een onderdeel van het geloof is het geloof in het Lot. zowel goedschiks als kwaadschiks. Alles is onderdeel van een test.

Voor de broeder en zusters:

Surah al-baqarah vers 120:

Maar de Joden noch de christenen zullen met jou ingenomen zijn zolang je niet hun geloof volgt. Zeg: <De leidraad van Allah, dat is de leidraad.> Als jij hun neigingen volgt na de kennis die er tot jou gekomen is, dan heb je tegen Allah geen beschermer en geen bondgenoot.

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 06:43
In eerste instantie geplaatst door Bilal

Hey kimmie, Allah (s.w.a.) heeft gezegd dat Profeet Mohammed (s.a.w.) de laatste profeet was. Dat was 1400jaar geleden. In 1400jaar tijd is er nog nooit weer een profeet gekomen. Toeval. Ik denk het niet.

Als ik geloofde dat Mohammed de laatste profeet van de enige god Allah was, was ik moslim.  Ik ben geen moslim dus... 

The Big Bang, Toeval, ik denk het niet. Als wij iets opblaasen ontstaat er chaos en geen harmonie en balans. Dit is wetenschappelijk onmogelijk.

Wel als je energie toevoeft: basiswetten van de thermodynamica: enthalpie en entropie.  

Deze discussie met darwinisten, atheisten, materialisten kan "eeuwig" doorgaan. dit zijn meestal mensen die alleen maar uit zijn op discussie om gelijk te krijgen, wat ze niet krijgen omdat ze geen goede argumenten hebben.

Zoals je hierboven ziet, is het een van jouw argumenten dat op losse schroeven staat. Die hoogmoed waarover je het hebt, is dus op jezelf toepasbaar.

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 06:48

In eerste instantie geplaatst door Anne



Waarom denken jullie dat het een het
ander uitsluit? Je kunt achter het creatieve proces van aanpassen en muteren en langzaam ontstaan van nieuwe soorten toch ook de magie van God zien?


Ik denk dat je er zeker een bepaalde bovennatuurlijke kracht in kan zien, maar die is dan niet van de christelijke of islamitische god. Dat zou hem namelijk een leugenaar maken. Verder is magie iets waar we een beetje allergisch voor zijn. :) Het betekent namelijk bovennatuurlijke daden, buiten God om. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.

Hoe kan iets (volgens het christelijke geloof) buiten God om gebeuren?  Als magie bestaat, moet dat toch ook van God komen?  Hij is de schepper van alles toch?

Elice, ik kan me heel erg vinden in je woorden. Bedankt voor deze goeie toevoeging op de discussie.

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 06:53

Abou en Anne,

zonder bijbel of koran, ben ik het toch wel met jullie eens.  Misschien noemen we het anders, voor mij is de pracht van het heelal - of in dit geval- de natuur goddelijk, maar heeft de mens er een hele boel van om zeep geholpen.  Ik vond het wel leuk iets aan te halen waar we het allemaal mee eens zijn, hoewel de ene het Allah noemt, de andere God en nog ander Natuur.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 07:06

Kimmie zei:

Wel als je energie toevoeft: basiswetten van de thermodynamica: enthalpie en entropie.  

En denk je kimmie dan die basiswetten zichzelf kunnen vormen? Vast wel, want je glooft in toeval dus eigenlijk is deze vraag van mij voor jou weer een domme vraag. Het gaat mij er niet om om een discussie te winnen. Want zoals ik al heb gezegd is de taak aan Allah om van jullie gelovigen te maken, ik dus niet. Ik ben een dienaar van Allah (s.w.a.). Jij bent een dienaar van jezelf. Dat is het verschil tussen een ongelovig persoon en een moslim. Een moslim stelt Allah (s.w.a.) boven zichzelf en gelooft dat al het goede van Allah komt en niet van hemzelf. Dus een moslim die dit zo gelooft kan niet hoogmoedig zijn omdat hij zich als het ware klein maakt voor Allah (s.w.a.). Moge Allah (s.w.a.) mij vergeven voor de fouten die ik maak.

 

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 07:08
Hoe kan iets (volgens het christelijke geloof) buiten God om gebeuren? Als magie bestaat, moet dat toch ook van God komen? Hij is de schepper van alles toch?


Wel, God heeft de duivel geschapen en die macht en vrije wil gegeven. Hij heeft ook de mens geschapen en die macht en vrije wil gegeven. Het is voor de mens echter verboden om macht van de duivel te gebruiken, ook al biedt deze die aan.
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 08:12
Sommige jinn hebben ook een behoorlijke macht, in de Koran staat bijvoorbeeld beschreven hoe Salomo vroeg wie hem de troon van de konining van Sheba kon brengen, en er was een jinn die zei dat hij hem de troon zou brengen nog voor hij van zijn plaats zou kunnen komen, en hij deed het. (27:38-40)
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 10:11

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam Beste IHAEM,

Zijn wij dan niet de Schepping, de geschapene? Bestaan wij dan niet? Kunnen wij mensen andere mensen schapen met wetenschap(ppelijke kennis)?

Nee. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit alles geschapen is. De basis van die aanname zou het bestaan van bijvoorbeeld God moeten zijn en dat is nog niet serieus beargumenteerd, laat staan bewezen.


De evolutietheorie verklaart micro-evolutie, maar waarom spreekt men steeds over een missing link?

De evolutieleer verklaart ook macro-evolutie. Men spreekt over een missing link omdat die er volgens sommigen is.


Kijk over het feit dat ongunstige genetica kan zorgen voor een selectie kan ik me wel in vinden. Maar heeft dit te maken met het onstaan van de eerste organismen? Is de eerste organisme geselecteerd (door zijn/haar anorganische omgeving)? Nee dus, misschien in de toekomst zal de wetenschap in staat zijn dit uit te leggen. Maar dan heb je nog steeds de vraag: "Waarom zijn die eerste organisme onstaan?" Alleen, omdat de omgeving 'gunstig' was? Omdat er aminozuren onstonden? Maar hoe is dat nou mogelijk zonder enig inbreng (van iemand)?

Dit is allemaal onderdeel van de abiogenese en heeft geen fluit te maken met de evolutieleer alszijnde de biologische evolutie. Het waarom van die organismen kan inderdaad het gunstig zijn van de omstandigheden zijn. Ik denk echter dat het concurrentie van verschillende levenloze stoffen is. Richard Dawkins legt dat heel kort uit in "The Selfish Gene".

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 10:22

In eerste instantie geplaatst door Bilal

zo lang doorgaan met deze discussie totdat je doodgaat, je zult nooit goede argumenten krijgen dat de evolutietheorie klopt. Dit gewoon omdat het de Waarheid niet is. Daar denk jij natuurlijk anders over.

Een stukje wetenschapsfilosofie zou jou niet misstaan. Je hebt volgens mij echt geen idee waar je over praat. De evolutietheorie is geen theorie, omdat mensen willen dat God niet bestaat. Het is een theorie, omdat er bepaalde aanwijzingen bevestigen wat een theorie stelt. Op die manier komt de waarheid van bepaalde dingen naar voren en dat is in dit geval niet anders.  De goede argumenten zijn niet door mij gevonden, maar zijn er wel. Dat sommigen niet tegen dit paradigma kunnen dat zijn we gewend, want zo is het met allerlei theorieen gegaan. Voor 1980 dachten mensen ook dat een maagzweer een psychosomatische afwijking was en voor 1950 dachten mensen dat het Down-syndroom via externe factoren tot stand komt. Wetenschap is veranderlijk en zelfcorrigerend. Gelukkig maar, want hier komen we verder mee.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 10:23
In eerste instantie geplaatst door Bilal

Kimmie zei:

Wel als je energie toevoeft: basiswetten van de thermodynamica: enthalpie en entropie.  

En denk je kimmie dan die basiswetten zichzelf kunnen vormen? Vast wel, want je glooft in toeval dus eigenlijk is deze vraag van mij voor jou weer een domme vraag. Het gaat mij er niet om om een discussie te winnen.

Dat is duidelijk dat je de discussie niet wilt winnen, want je argumenten zijn al tijden ontkracht en toch blijf je ze gebruiken. Waarom doe je dit? Allah beloont mensen toch niet voor onwaarheden?

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 11:13
Salaam IHAEM,

Ok, jij gelooft niet in een Schepping (want 'het is niet bewezen'), maar in toeval.
Best, maar verklaart de evolutietheorie waarom er twee geslachten zijn onstaan? Klinkt dat logisch? Immers, 'simpele' organismen kunnen zichzelf dupliceren! Waarom zou er dan nog een tweede geslacht nodig zijn?
Efficientie zeg jij dan. Ok, best. Maar waarom is er dan geen derde geslacht onstaan? Of zelfs meer?

Jij zegt namelijk dat jij onstaan bent door voorplanting van jouw ouders. Maar de eerste organismen plantten niet met mekaar voort, maar dupliceerden zich gewoon.
Best, jij zult dat zeggen dat de genetische variatie voor hogere organismen zo gewaarborgt blijft. Maar is dat nou werkelijk nodig bij evolutie? Bij evolutie overleven toch alleen organismen met de meest gunstige eigenschappen? Dus het is eigenlijk, ieder voor zich. Twee geslachten lijkt me dan evolutioneel gezien nonsens, immers als men zich dupliceert kan men toch veel meer organismen vormen en dus ook een grote overlevingkans.
Maar da's mijn redering. Ik ben ook maar een mens...

Allah wilt dat wij (moslims) waarheden over Zijn Geloof verspreiden. Als wij (moslims) daarin een fout maken zullen we daarvoor worden berecht door Hem. Niet door een mens.
Bovendien bepaalt Allah wat Zijn Waarheid is niet een mens. Dus alleen Hij weet van alles de Waarheid (wat goed is).

Die abstractie klopt eigenlijk, waarom die dingen via die grondwetten/basisbeginselen? Het is duidelijk dat wetenschap die grondwetten van de natuur probeert te doorgronden. Maar zijn die uit zichzelf onstaan? Lijkt mij eerlijk gezegt niet logisch.

Ik moet zeggen dat jij, IHAEM, wel snel mensen beoordeelt. Immers, in een discussie hoort men alleen gedachtes te wisselen, niet gelijk te krijgen (want dat is een debat). IHAEM, beoordeelt mensen niet als jij niet door mensen beoordeelt wilt worden. Ik wil jou hierbij niet beoordelen, slechts een opmerking geven. Dus, wees zelf zo constructief. Mensen verschillen nu van meningen, nou, hun argumenten zal men niet zo snel instaat zijn te begrjipen. Geef alles gewoon wat tijd.

Ik ben ook maar een mens, ik maak ook fouten. Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten doch zal ik hetzelfde doen bij jullie. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 11:32

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam IHAEM,

Ok, jij gelooft niet in een Schepping (want 'het is niet bewezen'), maar in toeval.
Best, maar verklaart de evolutietheorie waarom er twee geslachten zijn onstaan? Klinkt dat logisch? Immers, 'simpele' organismen kunnen zichzelf dupliceren! Waarom zou er dan nog een tweede geslacht nodig zijn?
Efficientie zeg jij dan. Ok, best. Maar waarom is er dan geen derde geslacht onstaan? Of zelfs meer?

Je vragen zijn geenszins relevant, maar ik wil best een antwoord op die vragen geven. Laat ik voor het verschil in geslacht de mens als voorbeeld nemen, maar ga er dan niet vanuit dat enkel de mens een splitsing in geslacht heeft ondergaan, maar dat meerdere soorten dit analoog hebben ondergaan. De verschillen in gen-expressie die door fouten ontstaan zijn in een vroeg organisme hebben kunnen leiden naar organismen die andere kenmerken vertonen. Kenmerken die wij nu geslachtskenmerken noemen. Bij de mens is in de embryologie bijvoorbeeld veel bekend over de vorming van de geslachtsdelen in een vroeg stadium. Deze cellen die dus zelfreplicerend waren, blijven zelfreplicerend, maar vertonen nu ook kenmerken van verschillend geslacht. Na vele aseksuele delingen zijn er aanpassingen geweest die er voor hebben gezorgd dat de organismen gemeenschap konden hebben. Door de uitwisseling kwam er meer variatie en is de kans op overleven groter. Dit is zo een theorie die ik bedenk, want ik weet niet voor alle verschillen in eigenschappen de huidige theorie.


Best, jij zult dat zeggen dat de genetische variatie voor hogere organismen zo gewaarborgt blijft. Maar is dat nou werkelijk nodig bij evolutie? Bij evolutie overleven toch alleen organismen met de meest gunstige eigenschappen? Dus het is eigenlijk, ieder voor zich.

Een organisme dat het beste aangepast is aan de omgeving heeft het meeste de kans om zich voort te planten en dus zijn genen door te geven. Tevens is het ook niet ieder voor zich. Er zijn evolutionaire strategieen die een groep bijvoorbeeld als beste kunnen volgen. Ook zijn er evolutionaire strategieen die individuen het beste kunnen volgen. Dit allemaal met als gevolg dat de voortplanting het best verloopt.

Twee geslachten lijkt me dan evolutioneel gezien nonsens, immers als men zich dupliceert kan men toch veel meer organismen vormen en dus ook een grote overlevingkans.

Dat is dus NIET zo. Planten die zich aseksueel voortplanten en dus (bijna altijd) gelijke genomen hebben, hebben in principe evenveel kans om te overleven bij veranderende omstandigheden. Een omstandigheid als een grote temperatuurdaling (ijstijd) zal al deze planten tegelijk kunnen uit laten sterven. Door twee geslachten te combineren krijg je een hele shuffle van genen. Dit zorgt dus voor meer variatie en meer overlevingskansen.

Die abstractie klopt eigenlijk, waarom die dingen via die grondwetten/basisbeginselen? Het is duidelijk dat wetenschap die grondwetten van de natuur probeert te doorgronden. Maar zijn die uit zichzelf onstaan? Lijkt mij eerlijk gezegt niet logisch.

We hebben met elkaar afgesproken wat criteria zijn voor het waar zijn van iets of de waarschijnlijkheid van iets. Niemand heeft gesteld dat het uit zichzelf is ontstaan. Voor zover wij nu kunnen waarnemen bestaat de natuur uit wetten. Volgens die principes verlopen heel veel zaken. Op die manier ontstaan dus ook heel veel zaken.
[quote]
Ik moet zeggen dat jij, IHAEM, wel snel mensen beoordeelt. Immers, in een discussie hoort men alleen gedachtes te wisselen, niet gelijk te krijgen (want dat is een debat)./quote]

Nonsens. Ook in een discussie overtuig je mensen van je gelijk. In een discussie gelden alleen strakkere regels dan in een debat. Zo is het mij althans geleerd bij het vak Nederlands.

Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 11:45

Beste Ihaem,

Voor mensen als jij is er ook een Surah geopenbaard: Al-kaafiroon (de ongelovigen)

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."

Dit is wat wij moeten zeggen tegen mensen zoals jij dus bij deze. Moge Allah je hart voordat je doodgaat openen.

 

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 11:59
In eerste instantie geplaatst door Bilal

Beste Ihaem,

Voor mensen als jij is er ook een Surah geopenbaard: Al-kaafiroon (de ongelovigen)

En voor mensen zoals jij zijn er een paar boeken geschreven:

- Charles Darwin - On the origin of species

- Richard Dawkins - The selfish gene

- Richard Dawkins - The blind watchmaker

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 12:01
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

In eerste instantie geplaatst door Bilal

Beste Ihaem,

Voor mensen als jij is er ook een Surah geopenbaard: Al-kaafiroon (de ongelovigen)

En voor mensen zoals jij zijn er een paar boeken geschreven:

- Charles Darwin - On the origin of species

- Richard Dawkins - The selfish gene

- Richard Dawkins - The blind watchmaker

Edit: Bilal, lees dat stuk over wetenschapsfilosofie nou eens, want aan soera's hebben wij niet zoveel binnen een wetenschappelijke discussie.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 23456 8>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.