Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Dromen van betekenis.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
roelofke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote roelofke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Dromen van betekenis.
    Geplaatst op: 03 maart 2005 om 10:08

Beste mensen!

Hier een aantal vragen over dromen 

Ik heb weleens gehoord dat er bij jullie (moslims) veel waarde en betekenis wordt gehecht aan bepaalde dromen. Is dat waar? Zo ja, wat voor soort dromen zijn dat dan?

 

En.. zo ja, kunnen sommigen van jullie bevestigen dat ze weleens zo'n soort droom hebben gehad? En misschien zou diegene dan ook iets willen vertellen/schrijven over wat je droomde? Of ken je misschien mensen die zo'n droom hebben gehad?

 

En, heeft iemand van jullie (of mensen die jullie kennen) weleens gedroomd overJezus?

 

Alvast bedankt voor jullie respons! Roelofke

ps. Een betere plaats voor deze topic kan ik niet vinden. pps. Voor het geval jullie denken dat ik van de AIVD ben of een 'sensatie zoekende ramptoerist'.. ik ben al gescreent  haha. (zie topic: actuele thema's onder moslimjongeren)

Terug naar boven
roelofke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote roelofke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2005 om 07:43

Uhm..  

Is dit misschien een verkeerde of t� persoonlijke vraag dat jullie geen reactie hierop geven? Als dit zo is haal ik hem wel weer weg, maar laat aub. iets van jullie horen.

~ Roelofke

Terug naar boven
oeght Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oeght Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2005 om 15:19

Salaam ,

Ik vind het wel een interessante vraag. En inderdaad heeft de islam een bepaalde stellingname wat betreft dromen en hun betekenissen. Ik heb ooit een boek hierover gelezen, ik heb deze alleen niet zo 123 bij de hand. Het is een boek met islamitische uitleg over dromen. Misschien dat je het in een bieb kunt lenen! als ik het boek kan vinden zal ik dit melden!!Alvast succes met je zoektocht verder!!! Groet Oeght

Terug naar boven
*Fa�sa* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 45
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Fa�sa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2005 om 15:42

Assalamoe wa'laikoem zuster oeght,

ik zou graag willen weten hoe het boek heet want ben wel benieuwd hoe het zit met dromen...

hoop insha Allah wat van je te horen

groetjes Fa�sa

Terug naar boven
roelofke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote roelofke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 04:12

Bedankt Oeght!

Zou het super vinden als je de gegevens van het boek voor mij kunt vinden.

Vraag me wel af waarom er nog maar zo weinig reactie op deze vraag is geweest. Men mag mij natuurlijk ook altijd een pm'tje sturen.

Groetjes Roelofke  

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 15:51
In eerste instantie geplaatst door roelofke

of een 'sensatie zoekende ramptoerist'..

Hahaha! Dat heeft wel indruk op je gemaakt he!

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
roelofke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote roelofke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 06:47
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door roelofke

of een 'sensatie zoekende ramptoerist'..

Hahaha! Dat heeft wel indruk op je gemaakt he!

Ja joh! k'Wist niet dat mensen met een dergelijke geheime agenda hier op deze site komen. Vindt het best erg, mag je best weten. En jammer vindt ik dat dit blijkbaar jullie houding naar anderen be�nvloed. Da's ergens ook wel logisch. Maar toch..

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 07:15
Hallo,

Ik heb hieronder een link over dromen en de diverse vormen. Wat betreft het boek, de schrijver is van ibn Sireen. Dit was een grote imaam die de kunde had om dromen uit te leggen. Ook de profeet Yousuf- Jozef was kundig in het interpreteren van dromen.
Ik raad je ook aan om  hoofdstuk 12 te lezen.

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=bro wse&QR=25768&dgn=4

Groet


 
Terug naar boven
roelofke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote roelofke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 07:35

Bedankt 3abdArra7maan! (tjonge wat een naam zeg )

Terug naar boven
roelofke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote roelofke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2005 om 09:21

Hieronder staat wat ik heb opgemaakt uit de informatie op de site "islam question & answer". Ik vraag mij af of dit klopt zo. Ik zou het fijn vinden als jullie kunnen bevestigen dat d�t daadwerkelijk is wat jullie wordt geleerd over dromen, of dat dit ��n van de vele kijken hierop is bijvoorbeeld.

 

Volgens de islam zijn er drie type dromen:

 

1. De goede droom, van Allah, welke goede tijden voorzegt.

2. De slechte droom, van shaytaan, welke onrust veroorzaakt.

3. De droom welke weergeeft waar een persoon over aan het denken is.

 

Indicated by the hadeeth.

 

Wat een moslim behoort te doen wanneer hij/zij een droom heeft welke hij niet leuk vindt:

 

1. Hij moet weten dat deze droom van shaytaan is welke hem verdriet wil doen.

    Dus hij moet de shaytaan negeren door geen aandacht aan hem te schenken.

2. Hij moet zijn toevlucht zoeken bij Allah voor de vervloekte shaytaan.

3. Hij moet zijn toevlucht zoeken bij Allah voor het kwaad van deze droom.

4. Hij moet drie keer spugen naar zijn linker zijde.

5. Hij moet er niemand over vertellen.

6. Hij moet veranderen van de zijde waarop hij sliep. Dus als hij sliep op zijn linker

    zijde moet hij omdraaien en op zijn rechterzijde gaan liggen en visa versa.

7. Hij moet opstaan en bidden.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2005 om 12:37

Salaam aleikoum broeders en zusters

 

Hallo Roelof.

 

De genoemde 7 punten zijn allemaal te vinden in sahih hadiths, oftewel overleveringen die aan de profeet (vrede zij met hem) kunnen worden toegeschreven. Dit is dus wat wij leren en accepteren. Als er staat Sahih Bukhari of Sahih Muslim, dan kan je stellen dat dit wordt geaccepteerd door elke moslim. Deze staan ook duidelijk in het artikel vermeld.

 

Wat betreft dromen over Jezus (vrede zij met hem), wat je hoort over mensen die christenen zijn geworden. Dat zij openbaring hebben gekregen etc. Dit heeft te maken met punt 3, psychologische dromen. Mensen krijgen verhalen voorgeschoteld over dromen over Jezus en worden d.m.v. hypnose etc. gebrainwashed. Ik heb dit de vorige keer op de e.o. omroep gezien. Mensen gaan op basis hiervan zelf een film cre�ren en dromen daar dan over.

 

Goede moslims die erg toegewijd en waarachtig zijn kunnen dromen van Allah ontvangen. Een droom is 1/64 deel van profeetschap. Het is ook zo dat als het einde (dag des oordeels) nabij is, deze dromen zullen toenemen. Gelovige moslims zullen dan dromen krijgen, zodat ze standvastig blijven in hun godsdienst. (al-Bukhaari, 6499; Muslim, 4200). Ook zullen wonderen toenemen.

 

Een aanvulling op het vorige artikel is deze.

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=6537&dgn=4

 

Vanuit dit artikel vertaal ik het volgende. Ibn Hajar heeft de volgende indeling gemaakt.

 

1-     Ware dromen. Dromen van profeten en goede moslims, waarachtige mensen. Deze kunnen ook door anderen worden gedroomd, maar dit is erg zeldzaam, zoals de droom van de ongelovige koning, die door Yusuf (vrede zij met hem) is ge�nterpreteerd. Deze dromen komen uit in het echte leven. (gaan over de toekomst dus)

 

2-     Onjuiste, slechte dromen die iets waarschuwen. Dit zijn verschillende types:

- Satan die de mens angst wil bezorgen. Zoals dat er iets ergs gebeurt en niemand hem kan helpen.

- Als iemand een engel ziet in zijn dromen die hem zegt iets haraams, zondigs te doen of andere zaken die nooit logisch of normaal zijn.

- Wanneer hij iets ziet dat in zijn leven gebeurt, of hij wenst zelf iets wat hij graag wil dat zal gebeuren en hij dit realistisch ziet in zijn droom. Deze dromen gaan vaak over de toekomst of het heden, zelden over het verleden.    

 

Voor wat betreft de goede dromen, de volgende 3 punten.

 

  1. Een persoon zou Allah moeten prijzen voor de goede droom.
  2.  Hij zou er blij om moeten zijn
  3. Hij moet het bespreken met de mensen die hij liefheeft maar niet met diegene die hij niet mag. Hij dient het te vertellen aan zijn beste vriend, of een wijs iemand of aan een geleerde die zijn droom kan uitleggen. 

Uitleg van dromen kunnen op basis van de Koran of Hadiths zijn of d.m.v. namen, metaforen etc. In de Koran bijv vers 3-103: Het touw van Allah ofwel verbond. In de hadith bijv een kraai, wat een immorele man werd genoemd door de Profeet (vrede zij met hem)

Een spreekwoord, bijv; Het graven van een kuil ofwel een plan beramen. Wie een kuil graaft valt er zelf in. D.m.v. namen, bijv. een man zien die Raashid heet wat wijsheid betekend.

Wat betreft het boek van Ibn Sireen. De uitleg van dromen. Veel onderzoekers betwijfelen of deze door hem is geschreven. Dit lees ik in het artikel en neem dit aan. Of het aan te raden is om het boek te lezen weet ik ook niet.   

 

Groet.

Salaam aleikoum.

 

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2005 om 13:37

salem aleykoem,

LET HIER OP:::er is idd een boek met uitleg over dromen, maar die uitleg is vaak gebaseert op dromen die mensen in de tijd van de profeet saws. hadden. ik heb het zelf ook gelezen MAAR...

ik wil jullie er voor waarschuwen dat jullie de uitleg van de dromen niet op je eigen droom betrekt, wand dat is het zelfde als het lezen van je sterren beeld. het voorspeld een beetje wat er gaat komen of hoe het komt, terweil dat helemaal niet zo hoeft te zijn. alleen Allah swt. weet wat jou droom betekend!

Dromen voor de fadjr hoeven niet van de duivel te zijn, dromen na de tijd van fadjr zijn meestal altijd van de duivel. maar Allah swt. weet het het beste.

assalem aleykoem

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2005 om 15:39
In eerste instantie geplaatst door roelofke

Beste mensen!

Hier een aantal vragen over dromen 

Ik heb weleens gehoord dat er bij jullie (moslims) veel waarde en betekenis wordt gehecht aan bepaalde dromen. Is dat waar? Zo ja, wat voor soort dromen zijn dat dan?

 

En.. zo ja, kunnen sommigen van jullie bevestigen dat ze weleens zo'n soort droom hebben gehad? En misschien zou diegene dan ook iets willen vertellen/schrijven over wat je droomde? Of ken je misschien mensen die zo'n droom hebben gehad?

 

En, heeft iemand van jullie (of mensen die jullie kennen) weleens gedroomd overJezus?

 

Alvast bedankt voor jullie respons! Roelofke

ps. Een betere plaats voor deze topic kan ik niet vinden. pps. Voor het geval jullie denken dat ik van de AIVD ben of een 'sensatie zoekende ramptoerist'.. ik ben al gescreent  haha. (zie topic: actuele thema's onder moslimjongeren)

Dag Roelofke,

Ik zou je willen doorverwijzen naar deze site's:

http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=O verige+Fatawa&qa=719

http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=O verige+Fatawa&qa=701

M.vr.gr, Layla

Terug naar boven
roelofke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote roelofke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 maart 2005 om 10:29

Ik ben ontzettend geholpen met al deze informatie .

Bedankt mensen!!

DOEI .

~ Roelofke

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.