Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

relatie moslim- niet moslim

 Post Reply Post Reply
Schrijver
evelien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote evelien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: relatie moslim- niet moslim
    Geplaatst op: 14 september 2005 om 07:30
Beste forum members,

Ik heb me speciaal aangemeld op dit forum om 2 vragen te stellen.
Ik ben nederlandse en woon al twee jaar in een Arabisch land. Ik heb een relatie met een moslim man, ik leef volgens zijn moreel en waarden en dit gaat zonder problemen ( misschien ook omdat hij niet echt erg streng is op dit moment in zijn leven) . Ik lees de Quran doe ramadan en leef in een moslim land . Onze relatie is serieus en ik moet dan ook rieel gaan nadenken.
Nu komen mijn vragen:
Ik wordt op een moment moslim dat weet ik zeker, maar ben er nog niet aan toe en heb het gevoel dat ik nog niet genoeg weet, nu vraag ik me af of ik me af of jullie denken dat ik meer moet leren of dat jullie denken ik te hollands denk en een geloof probeer te verklaren dat helemaal niet verklaart moet worden maar gewoon geloofd?

En mijn tweede vraag:
Denken jullie heel eerlijk dat een huwelijk tussen een hollandse en een moslim werkt. Als deze man van plan is om later strenger volgens zijn geloof te gaan leven waar ik me dus geen voorstelling van kan maken, omdat ik hem alleen zo ken als hij nu is. Kun je dan trouwen en kinderen krijgen?Is houden elkaar dan genoeg ?

Het is nogal wat maar ik wil de eerlijke mening hebben van moslims die ook mijn cultuur begrijpen.
Groetjes Evelien


Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 07:45



Beste Evelien,

Ik wordt op een moment moslim dat weet ik zeker, maar ben er nog niet aan toe en heb het gevoel dat ik nog niet genoeg weet, nu vraag ik me af of ik me af of jullie denken dat ik meer moet leren of dat jullie denken ik te hollands denk en een geloof probeer te verklaren dat helemaal niet verklaart moet worden maar gewoon geloofd?

Je geeft al zelf aan dat je er nog niet aan toe bent omdat je naar jouw gevoel nog niet voldoende weet over de Islaam. Het lijkt me dan logisch om te proberen wat meer te weten te komen v/d Islaam. Zo kom je meer te weten en zul je misschien meer dingen gaan begrijpen.

Denken jullie heel eerlijk dat een huwelijk tussen een hollandse en een moslim werkt.

Een huwelijk moet niet nationaliteit-gebonden zijn. Als jij al zeker bent van jezelf dat je moslima zult worden dan zou er naar mijn mening op zich geen enkel probleem zijn en ik zou dan ook niet moeten weten waarom het niet tussen jullie zou werken.

Als deze man van plan is om later strenger volgens zijn geloof te gaan leven waar ik me dus geen voorstelling van kan maken, omdat ik hem alleen zo ken als hij nu is.

Ik denk dat er zoiets is als 'strenger' worden, eerder strikter worden in het geloof. Dat je meer zult gaan letten op bepaalde (misschien wel) kleine aspecten.

Met Vriendelijke Groeten,

Marocaantje

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 08:15

ik denk als bekeerde holander dat je zeker alleen maar voordelenvan de islaam zal leren kennen, en dat wanneer je er open staat om ze te leren kennen, jij nog strenger word dan hem

maar ik denk dat wanneer je het nut er van inziet het zelf niet als streng ervaart maar als een relaxt leven.

ik ben natuurlijk niet voor niks bekeert.

groetjes kathelijne

Terug naar boven
Nazow Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 119
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nazow Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 08:38

Geloof mij maar

als jij de islam eenmaal kent dan heb je een perfect huwelijk... Insallah komt ik ooit een man tegen die volgens de kuran leeft ...

En evelien zie jij op deze wereld een fout die allah swt heeft kunnen maken..

kijk de wolken zee bomen alles zo mooi gecreerd als de aarde de knal iets harder was geweest of zachter was de wereld iut elkaar geknalt .. ( wetenschappelijk toegegeven )

Geloof mij maar : je tot de islam bekeren zou alleen maar voordelen voor jou hebben stel je voor je gaat dood als ongelovige en je stel je hebt steeds uitgesteld ... MEt de tijd leer je alles De belangrijkste is de sahade ...

Veel succes en hoop dat je de juiste beslissing neemt

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 09:29

Mijn zusters hebben je al wat goede adviezen gegeven. Misschien kun je ook iets met mijn advies voor jou.

 

Sommige zaken in de Islam zijn aanbevolen maar nog net niet verplicht. Toch zijn deze zaken gewoon onderdeel van de Islam. Als je man op een gegeven moment van je vraagt om iets te doen wat deel is van de Islam, dan betekent het dat je hem technisch gezien zou moeten gehoorzamen. Aan de andere kant is het ook weer zijn taak om jou de kans te geven je te laten groeien in de Islam. Zolang jij denkt dat je nog niet genoeg weet over bepaalde dingen is het jouw verantwoording om zelf op zoek te gaan naar meer kennis. Als je nu wel of nog geen moslim bent, jij moet straks ook voor Allah staan. Op dat moment kan je bijvoorbeeld niet met het argument komen, dat je niet weet te bidden omdat je man het ook niet deed. De verantwoordelijkheid van het zoeken naar kennis ligt bij jou zelf en niet je man.

 

Vraag aan Allah om al je twijfels over het huwelijk uit je hart weg te halen. Wat jij nu mee maakt in je leven moet je als een test zien dat je met geduld moet volbrengen. En Allah beloont de mensen die met geduld hun test doorstaan.

 

Misschien zijn er zusters die jou een dua (gebed) kunnen opsturen dat je iedere avond kan opzeggen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 10:38

veel lees plezier zuster Django mocht je nog vragen hebben zeg het maar
IN NAAM VAN ALLAH, DE MEEST BARMHARTIGE, DE MEEST GENADEVOLLE

Polygamie

Ta-a-doe-die Zawdjat - Meerdere huwelijken (polygamie)


Bij het woord zelf al schiet het bij sommigen in de verkeerde keelgat. Waarom?
Vrij simpel! Omdat vele moslims al zeer geringe informatie beschikken over dit onderwerp. Ook vele moslimvrouwen willen er liever niet op ingaan. Het schijnt vele vrouwen te beangstigen bij het denken eraan al. Maar horen wij als moslims deze ayah niet te respecteren en te aanvaarden?
Praktiseren (zult u later merken) hoeft niet altijd. En horen wij als mensen geen kennis te bezitten over datgene waar we in geloven?; Dus; De Qor'aan! En horen wij als mensen niet, als het er op aankomt deze ayah te verdedigen omdat het Allah's woord is. Natuurlijk is hier kennis voor nodig. Jammer genoeg wordt er nauwelijks over gesproken, alsof het taboe is! Des te meer reden dus hierover te informeren.

  • Wat houdt polygamie in de Islam eigenlijk in?

    Het is een feit dat als men, al is het maar één ayah van de Qor'aan ontkent, al snel uit het geloof treedt. Dit is een hele serieuze zaak. Omdat Allah dit aanvaardt als de ontkenning van de gehele Qor'aan. We heten ook niet voor niets Moslims. Wat overgave betekent. De Islâm is geen verhaaltje. Maar een totale leefswijze. Ontkent men deze of andere versen dan vervalt de shahada. Als iemand zo zou sterven, dan sterft hij als een ongelovige/kafir en zijn straf zal de eeuwige hel zijn.

    Ik hoop dat we nu allemaal beter inzien hoe belangrijk kennis omtrent Islam is.

    Insja'Allah kunnen we nu hierop ingaan.


    In hoofdstuk An-Nisaa vers 3 lezen wij:

    "En als jullie vrezen ten aanzien van de weesmeisjes, trouw dan met vrouwen die jullie behagen, twee, drie of vier. Maar als jullie vrezen dat jullie twee vrouwen niet gelijk kunnen behandelen, trouw dan slechts met één of slavinnen waarvan jullie de meester zijn. Dit is beter voor jullie opdat jullie niet onrechtvaardig zullen handelen.


    Straks zullen we Insja'Allah op deze ayah ingaan. Nu eerst een stukje geschiedenis.
    De Islâm is niet het enige leefwijze die polygamie toestaat. Ook bij de oude Chinezen, Egyptenaren, de Azuren, Babyloniers, Hindoes en Romeinen was dit de normaalste zaak van de wereld.
    Ook bij de Joden bestaat polygamie. Maar zonder enkel limiet, En dan te bedenken dat ze de Islam hierop verwijten?..

    . Noch in de hedense Torah, de Bijbel wordt een limiet aangegeven.

    Het was wel zo, dat bij de oude Arabieren (voor de islam) in hun oude cultuur ook meerdere, zelfs tientallen huwelijken gewend waren. Een voorbeeld hiervan is de metgezel van de profeet, genaamd; Gaylan Bin Seleme uit Sakif, hij had tien vrouwen toen hij zich tot de Islam bekeerde, legde dit voor aan de profeet, en die zei tegen hem dat hij er vier van uit moest kiezen en met de rest scheiden.
    ( Bron; Imam Ahmed Bin Hanbal, Ibnie Madja, Tirmizie, Imam Sja'fie.)
    Zo zijn er nog meer andere voorbeelden, van de andere sahaba's.

    Geleerde Akkad - (non-moslim) zegt in zijn boek dat in Frankrijk te Normberg, in 1560, besloten werd in een overeenkomst tot een huwelijk met 2 vrouwen. Na de oorlog van 1530 en de vermindering van de aantal mannen was het zelfs een must.

    Veel later in Duitsland na de oorlog werd over een soortgelijke overeenkomst besloten.

    Positieve reacties van westerse schrijvers en filosofen zijn: De beroemde rechtengestudeerde Crutus bestudeerde dit onderwerp in Islamitische daglicht en sprak er alleen maar prijzend over.

    Ook de beroemde Duitse filosoof Shophenhower zei in zijn boek; "Een paar woorden over de vrouw", het volgende: "Het westerse systeem die de man gelijk stelt aan de vrouw heeft gefaald. Onze systeem dwingt ons te trouwen met één vrouw en pakt hierbij de helft van onze rechten af.
    In landen waar polygamie is toegestaan hoor je geen enkel vrouw klagen. Er wordt ten minste voor haar gezorgd, en heeft ze onderdak. Terwijl bij ons de gehuwde vrouwen in het minderheid zijn, al zijn het vrouwen van de rijke milieus. Grootste reden dat ze meestal geen geschikte man kunnen vinden is...dat ze meestal bezet zijn.

    Voordelen van Ta-a-doedie Zawdjat (meedere huwelijken) zijn;
    Ta-a-doedie Zawdjat is een uitkomst bij een huwelijk wanneer de vrouw vaak ziek is. Misschien wel ongeneeslijk of wanneer zij menstrueert, bij kraambed, wat wel 40 dagen duurt. Bij het in verwachting zijn en de man soms wel maanden van sex wordt onthouden, omdat de vrouw dit niet wil. Natuurlijk moet een moslim geduld tonen, of beter is te gaan vasten zoals de profeet aan ongehuwde mannen aanbeveelt. Maar stel dat dit hem niet tegenhoudt, dan kan hij al snel een slippertje maken, dus vreemd gaan. Wat in de Westerlijke wereld al te vaak gebeurt.

    Dit is een feit, daar zijn verbluffende statistieken bekend. In bepaalde culturen overtreft het aantal vrouwen het aantal mannen veelvoudig, hierdoor onstaat een situatie dat mannen ongeoorloofd gebruik maken van het overvloedig aanbod. De islam biedt dus een oplossing voor dit probleem.


    Mooier is toch dat alles eerlijk gebeurt, dat hij misschien zelfs met toestemming van zijn vrouw een tweede huwelijk kan beginnen, zonder zijn eerste vrouw te verlaten.

    Ta-a-doedie Zawdjat is een uitkomst bij oorlogen, waar veel mannen verloren gaan, en vrouwen meestal een zeer droevige lot te wachten staat. Ook kan een vrouw die wat ouder is, alleen om bescherming trouwen, zonder dat ze gemeenschap hoeft te hebben. Zo wordt haar onderdak, eten en een gezinsleven aangeboden, wat natuurlijk geweldig is. Want eenzaamheid is ook slopend.

    Dit is ook een prachtige uitkomst bij landen waar geen uitkering bestaat; en het als vrouw heel moelijk is om te gaan werken, en het gezin te onderhouden.

    Zo zie je maar dat polygamie in de Islam ook een gehele sociale leven in stand houdt (Alhamdoelillah).

    Ta-a-doedie Zawdjat is ook de uitkomst voor een huwelijk waarbij de verlangen naar een kind zo groot, maar onmogelijk is (als de oorzaak dan niet bij de man ligt). Is het toch een onrechtvaardige zaak dat hij nooit kinderen zal bezitten. Moet hij een leegte hebben, of zal hij van haar gaan scheiden en haar pijn doen? Nu komt de Islam weer met de oplossing. Hij kan bij haar blijven, haar onderhouden noch steeds voor haar zorgen, en hierbij toch kinderen hebben, van een tweede huwelijk. En de kinderen kunnen samen met behulp van de eerste vrouw ook opgevoedt worden.

    Ta-a-doedie Zawdjat is ook de oplossing wanneer een man die wat ouder is nog steeds zeer actief is in sex, maar de vrouw 10 tot 15 jaar eerder dan de man er geen zin meer zin in heeft.

    Laten we vooral niet vergeten terug te gaan naar de vers Nisa- waarint tot 4 huwelijken wordt toegestaan, door Allah. Maar het advies ligt op één, omdat rechtvaardigheid zeer belangrijk is. Daarom dat veel moslims ook niet gelijk tot meerder huwelijken durven over te stappen. Een hadith luidt; "Wie meerdere vrouwen heeft maar tussen hen niet rechtvaardig handeld, zal in het hiernamaals met een schouder dat lager ligt dan de andere schouder herrijzen". Hij zal zo als de onrechtvaardige tussen meerdere vrouwen herkend worden. En dan nog te bedenken dat de straf van Allah nog pijnlijker is, (voor onrechtvaardigheid).

  • Hoe handelt een moslim in polygamie?

       
    1. Hij is verplicht haar een eigen ruimte te geven. Dit kan een huis zijn, maar ook een kamer met badkamer, w.c, keuken reikt. (bron, Fikri Yawoez).
    2. Hij voedt haar en de kinderen niet anders dan hij zichzelf en het andere gezinnen voedt.
    3. Hij kleedt haar en de kinderden niet anders dan hij zichzelf en de anderen kleedt.
    4. Hij schenkt haar en haar kinderen dezelfde cadeaus die de anderen ook krijgen.
    5. Hij mag niet bij de ene vrouw langere dagen doorbrengen dan de bij andere, tenzij de andere vrouw daarmee toestemt.


    Wel mag hij meer gaan houden van zijn ene vrouw dan de anderen, omdat men gevoelens niet in controle kan houden, zelfs de profeet hield bijv. meer van Aisja dan van de anderen.

    Hij mag dit echter niet in zijn handelingen laten blijken.


    Vraag

    Waarom mag de man wel 4 vrouwen huwen en de vrouw niet? (visa versa)

    Antwoord: Een vrouw is lichamelijk ook geestelijk zwakker dan de man. Het is onlangs nog in Nederland en in Amerika in een onderzoek gebleken, dat de hersenstructuur van de vrouw anders is dan die van de man. Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen dat zij, fysiek, minder sterk is. Minder druk en inspanning aankan. Het gaat tegen haar nature in. Ook zou ze dan de taak moeten overnemen om die 4 mannen te onderhouden, voor hen te zorgen. Vrijwel iedere nacht één man afgaan en hem sexueel bevredigen, wat op zich al onmoglijk is, en omdat een vrouw menstrueert. En op deze periode is sex ten strengste verboden. Bij een gezin met 1 man en 4 vrouwen is ten minste bekend wie de vader is van de kinderen, andersom zou dat onmogelijk zijn. Men zou dus niet kunnen weten wie de vader is, wat ook om veel ruzies en onenigheid zou kunnen leiden tussen de mannen. Een D.N.A. test zou nu de oplossing zijn, maar hoe zat dit meer dan 1000 jaar geleden?

    Er is in een onderzoek in Turkije - in 1990 gebleken dat toen men de prostituees vroeg hoe zij hun werk ervaarden, waren vrijwel allen ontevreden over hun leefwijzes. Het liefst behoorden ze tot 1 man. Wat gebeurt er met hun als deze vrouwen niet meer jong zijn en geen man meer hun moet hebben? En hebben zij ook geen behoefte aan een familie als ze thuiskomen? Deze vrouwen zeiden ook dat dit slopende werk is voor hun lichamen. En niet alleen de prostituees in Turkije denken er zo over. Ook zijn er zo veel vrouwen die liever de tweede echtgenote zouden willen zijn dan wel de honderdste vrouw in het leven van hun man, (en ze hoeven dan nog geen prostituee te zijn)...

    Het is een feit dat de on-islamitische samenleving, sex probeert voor te stellen, als de gewoonste zaak van de wereld, waar iedereen mee moet experimenteren. Vreemd gaan moet ook kunnen, zolang het maar "veilig" gebeurt. Zo heerst er in de huidige huwelijken ook maar weinig vertrouwen in de partners, die op een dag zomaar de ziekte AIDS of een andere geslachtsziekte kunnen oplopen. Zo heeft dit systeem polygamie verboden, in Frankrijk bijv., kan je 3 maanden tot 3 jaar in de cel belanden voor deze praktijk, zelfs in Amerika staat er straf hierop een straf. Terwijl de moderne man op papier 1 echtgenote heeft en daarbuiten met duizenden om kan gaan?! Er is hierop geen limiet. Terwijl de Islam deze limiet duidelijk wel stelt.

    <LILDe huwelijken van de Profeet Mohammed (vzmh):

    Het is een feit dat de Profeet met 11 vrouwen was getrouwd, terwijl een moslim man de limiet op 4 hebben. Dit moet worden uitgelegd :

    Ten eerste huwde hij hen omdat dit een bevel van Allah was. Ten tweede speelden er ook belangrijke politieke redenen mee.
    Ook is het zo dat er wel meer zaken waren die hij deed, maar niet gelden voor andere mannen. De Profeet vastte op een keer en zonder vasten te verbreken, vastte hij de volgende dag verder. Zijn metgezellen wilden dit ook doen, maar kregen hiervoor geen toestemming.



    De Profeet zei: "Nee, jullie zijn niet zoals mij; mijn Heer heeft mij 's avonds eten en drinken gegeven".

    Ook is het bekend dat de Profeet op sexuele gebied veel potentieëler was dan de gewone mannen. Zo wil men de Profeet beschuldigen dat zijn huwelijken een teken waren dat het bij hem om de sex ging, wat natuurlijk nonsens is. Zelfs de schrijver James Carlile zei hierover: "Het ging Mohammed niet om de sex, en wie dit beweert maakt een grote fout".

    Moestafa Sibai zegt in zijn boek: "Al Meretoe Beyn el fikh wal kanoen blz. 96, het volgende; "In 1956 ben ik de Christelijke geestelijke leider op gaan zoeken. Zo midden in het gesprek kwamen we bij het onderwerp polygamie.
    Hij zei: "Wij, westerlingen hebben geen respect voor iemand die 9 maal getrouwd was. Ik vroeg hem: "Hebben jullie respect voor de profeten David en Salamon?" "Natuurlijk", zei hij; Zoals in de Torah staat vermeld, huwde profeet David 100 vrouwen, en Salamon 1000 vrouwen waarvan 300 slavinnen waren. En deze vrouwen waren beeldschoon. Nu verdienen zij uw respect wel, terwijl profeet Mohammed 9 maal trouwde, waarvan er maar 1 maagd was. (Aisja r'anha). De rest waren weduwen en ouderen". Na een stilte zei hij: "Nee, ik bedoelde dat wij westerlingen een huwelijk buiten 1 vrouw afkeuren. Wij vinden dat het bij zo'n man alleen om de sex draait."
    "En dat vindt u ook van David en Salamon?" vroeg ik. Hij gaf geen antwoord.

    De belangrijkste reden voor de vele huwelijken van de Profeet zijn:


       
    1. Informatie over de Islam verspreiden steun;
    2. regeren, vervolmaking van het geloof;
    3. familiebanden versterken van de metgezellen;
    4. als voorbeeld gelden, (ook in het huwelijksleven)
    5. vrede.


    1. Het volk bestaat voor de helft van vrouwen die ook kennis nodig hebben. Zo leerden zij die dingen die de vrouwen aangaan zoals menstruatie, grote wassing (goesl), sex enz. van de vrouwen van de Profeet. Het is fijner voor vrouwen om deze onderwerpen van andere vrouwen te leren. Een paar vrouwen zouden voor deze opgave niet reiken, want duizenden vrouwen bekeerden zich tot de islam.

    2. In de tijd van de Profeet was het zo dat als leiders moslims werden van een volk, het volk ze al snel volgden. Zo ging het met aantal van zijn vrouwen zoals; Djoeweyriye, Oemmoe Habibe Ramleh, Hz. Safiyye.

    Aisja was een zeer intelligente vrouw. De Profeet spreekt ook zeer hoogmoedig over haar. Hij zegt onder andere;
    "Aisja kent de helft van de kennis". Ze bezat veel kennis over de Koran, hadith, grammatica astronomie enz.

    Verder had ze zelf ook een heel goed geheugen. Er was ook iemand nodig om de Profeet te kunnen volgen. Dit deed zij. Veel overleveringen kennen wij ook dank zij haar. Moge Allah tevreden zijn over hen allen.

    Laten we er wel bij vermelden dat alle vrouwen de Profeet uitermate tevreden over hem waren. Nooit heeft hij een van hen gekrenkt of pijn gedaan. En een moslim die ook meerdere vrouwen wilt huwen moet niet vergeten dat hij ze met liefde, respect eerbied en vooral rechtvaardigheid moet behandelen en anders gewoon met 1 vrouw getrouwd blijven.
    Iedere wet van Allah is doordacht en is vol van wijsheid, bovendien zijn die wetten uitstekend in overeenstemming met onze behoeftens. Polygamie is een uitstekende uitkomst na oorlogen, door polygamie kan dan een normale samenleving worden voortgezet. We kunnen en mogen (zoals satan) God niets verwijten, want het zijn wij die oorlogen veroorzaken, het zijn de mensen die moorden, van de kinderen weeskinderen maken, van vrouwen weduwe maken. Het zijn de mensen die domweg zich verzetten tegen de wetten van God de Almachtige. God wist ook hoeveel mensen Hij in de wereld geschiedenis zou scheppen, hoeveel daarvan mannen en vrouwen zouden worden. Het is God Die bepaalt hoeveel Hij schept en wat Hij schept en welke wetten Hij voor Zijn schepselen bepaalt. Iedere wet Van de Almachtige zit vol met Wijsheid
 
From: <NOBR>MSN NicknameAbu_Shafiq1</NOBR>  (Original Message) Sent: 14/12/2003 4:23 AM




Ik zoek toevlucht in Allah tegen de vervloekte Shaytaan,
In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige,

Waarlijk, alle lof behoort toe aan Allah, wij prijzen Hem, wij zoeken hulp bij Hem en vragen Hem om vergeving. En we zoeken toevlucht in Allah tegen het slechte in onszelf en tegen het slechte in onze werken.

Wie door Allah wordt geleid, niks of niemand kan hem misleiden en wie Allah laat dwalen; voor hem is er geen leiding. En ik getuig dat er geen enkele godheid bestaat buiten Allah, Hij is de Enige, zonder deelgenoten en ik getuig dat Mohammed zijn dienaar en Boodschapper is. Allah's Zegeningen en vrede zijn met hem en zijn familie.

Beste broeders en zusters, assalamoe 3alaikum,

Daar voor veel mensen de begrippen Islam en polygamie sterk met elkaar verbonden zijn en gezien wordt als iets onzedelijks, zal ik de sluier trachten op te lichten van dit onderwerp.

Polygamie is de situatie waarin een persoon meerdere partners heeft. Helaas wordt vaak nogal negatief hierover gesproken. En zolang moslims hier slechts een verontschuldigende houding weten te stellen, zonder veel kennis over dit onderwerp, zullen de vooroordelen en het onbegrip nog lang blijven bestaan:

  • Is polygamie typisch iets van de Islam?
  • Is polygamie per definitie immoreel?
  • Wat zegt de Islam eigenlijk over polygamie (polygynie)?
  • Waarom geen polyandrie?

Is polygamie typisch iets van (alleen) de Islam?

Wanneer we het jodendom en het christendom, beide wereldreligies, bekijken, blijkt dat polygamie daar zeker niet onbekend is. Het is opvallend dat de meeste profeten uit het oude testament polygaam zijn. (Abraham had meer dan één vrouw, David had honderd vrouwen en over Salomo wordt zelfs gezegd dat hij 700 vrouwen en 300 concubines (bijvrouwen) had).
Het aantal vrouwen voor de koning werd later vastgesteld op 18; voor de gewone man 4 (Dictionary of the Bible). Ook de Talmudisten houden deze aantallen aan voor de joden (Encyclopedia Biblica).

Pas aan het begin van de 11e eeuw (vier eeuwen na de komst van de Islam!) werd polygamie verboden in het judaïsme. Toch werd polygamie in de middeleeuwen nog toegepast, en door joden in Islamitische landen tot op heden.

Ook onder christenen kwam polygamie voor: Karel de Grote had twee vrouwen en vele concubines; Philip van Hessen en Frederick William II van Pruisen huwden twee vrouwen met zegen van de Lutherse kerk. Luther zelf sprak met grote tolerantie over polygamie, daarbij refererend aan de aartsvader Abraham.

Waarom wordt polygamie door sommigen dan als ¨typisch islamitisch¨ gezien?

Net als het jodendom en christendom, geeft de Islam geen verbod van polygamie. Maar in tegenstelling tot het jodendom, het christendom en wellicht ook ander godsdiensten, behandelt de Islam dit onderwerp duidelijk en geeft een aantal wettelijke regels en beperkingen. Deze permissie limiteert het aantal vrouwen (4), zodat het zelfs een beperking betekende voor de Arabieren en anderen ten tijde van de openbaring van de vers, die soms met tien of meer vrouwen tegelijk getrouwd waren:

  1. Het rechtvaardig zijn ten opzichte van alle vrouwen is een plicht. Dit is van toepassing op de huisvesting, eten, kleding, tijde en aandacht. De echtgenoot is volledig verantwoordelijk hiervoor. Wanneer hij twijfelt hieraan te voldoen, raad de Koran hem aan: ¨dan één¨. Allah zegt:
    En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.
    (4:3)
  2. De eis van rechtvaardigheid sluit uit dat een man zoveel vrouwen kan nemen als hij wil voor zijn plezier. Ook het concept van ¨bijvrouw¨of ¨tweede vrouw¨is uitgesloten, omdat alle vrouwen dezelfde status hebben en dus dezelfde dingen kunnen claimen van hun echtgenoot en identieke rechten hebben. Dit houdt ook in dat volgens de islamitische wet, dat wanneer een man in gebreke blijft ten opzichte van één van zijn vrouwen, zij op grond hiervan echtscheiding kan aanvragen.
  3. Het huwelijk in de Islam is een burgerlijk contact, dat alleen geldig is wanneer beide partijen hun toestemming gegeven hebben. Dit houdt o.a. in dat een vrouw nooit gedwongen kan worden te trouwen met een man die al een vrouw heeft. Bovendien kan de vrouw in het contract monogame huwelijk als voorwaarde stellen.

Polygamie als oplossing in sommige situaties

Voorbeelden:

Een man die ontdekt dat zijn vrouw onvruchtbaar is en instinctief wenst om kinderen en erfgenamen te hebben kan twee dingen doen:

  1. Voor de rest van zijn leven lijden onder het feit dat het vaderschap hem ontnomen wordt.
  2. Scheiden van zijn onvruchtbare vrouw en een andere vrouw trouwen die niet onvruchtbaar is.

In veel gevallen kunnen beide oplossingen niet beschouwd worden als het beste alternatief. Polygamie heeft als voordeel het in stand houden van de echtelijke relatie zonder de man het vaderschap van zijn eigen kinderen te ontzeggen.

Een man wiens vrouw chronisch ziek is geworden zou één van de volgende alternatieven kunnen hebben:

  1. Hij kan zijn instinctieve seksuele behoeftes onderdrukken voor de rest van zijn leven.
  2. Hij kan scheiden van zijn zieke vrouw op het moment dat zij zijn medeleven het meest nodig heeft en een andere vrouw trouwen zodat hij op een wettige manier zijn instinctieve behoeftes kan bevredigen.
  3. Hij kan een compromis sluiten door zijn vrouw te houden en heimelijk voor zichzelf één of meer onwettige seksuele partners te nemen.

De eerste oplossing is tegen de menselijke natuur. Islam erkent seks en seksuele behoeftes en voorziet in wettelijke middelen voor hun bevrediging.
De tweede oplossing is duidelijk minder medelevend, met name als er sprake is van liefde tussen de twee partijen. Bovendien is scheiden door de Profeet van de Islam beschreven als ´hetgeen gepermitteerd is maar het meest gehaat door Allah (onder de gepermitteerde zaken)´.
De laatste oplossing is duidelijk tegen de islamitische leer welke onwettige seksuele relaties in welke vorm dan ook verbiedt.

Waarom geen polyandrie?

Polyandrie is de situatie waarin een vrouw meerdere echtgenoten heeft. Het zou voor een vrouw een onmogelijk zaak zijn haar aandacht over meerdere echtgenoten te verdelen terwijl zij zwanger is of een baby zoogt. Bovendien zou in een dergelijke situatie de kwestie van het vaderschap, en dus van identiteit en erfrecht, op lossen schroeven komen te staan.
Een man kan, bij wijze van spreken, bij meerdere vrouwen kinderen verwekken en nog steeds zijn handen vrij hebben, hetzij voor werk of voor strijd. Een vrouw is eerst negen maanden in verwachting en ook daarna nog lange tijd gebonden door het verzorgen van haar kind. Het is dan ook precies om deze reden dat zij recht heeft op bescherming en levensonderhoud, en daar niet ook nog eens zelf voor hoeft te zorgen. Zonder die voorziening zou haar positie onrechtvaardig zijn.

Allah en Zijn engelen zenden zegeningen over de profeet. O, gij die gelooft, zendt zegeningen over hem en wenst hem vrede met alle eerbied toe.

O Heer, verhef Mohammed en de volgelingen van Mohammed zoals U Ibrahiem en de volgelingen van Ibrahiem hebt verheven. Geef Uw zegeningen aan Mohammed en aan de volgelingen van Mohammed zoals U Ibrahiem en de volgelingen van Ibrahiem hebt gezegend in de werelden. U bent de meest geprezene en de meest wonderbaarlijke.

O Heer, wij vragen U kennis omtrent zaken waarvan wij geen kennis bezitten, want U bent Alwetend! Amien!

Wa Asalamo 3aleikoem wa rahmatoe Allahi ta3ala wa barakaatoeh.

MWLN
Maghreb-online Imam's

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 10:42

Salaam Aleikum

Er is inderdaad veel en veel meer redenen waarom mannen en vrouwen met elkaar trouwen1 van de redenen is wel de sexualiteit maar is dat de hoofdreden? is het niet mooi om als man en vrouw samen Allah(swt) te danken en te prijzen en samen te vasten inshaAllah straks in de helige maand ramadan? is het niet mooi om je verbonden te voelen met iemand die van je houd die je als een mens behandeld?Die je verzorgt als je ziek bent die je troost als je huild is het niet zo de koraan verzen dat de echtgenoten rust bij hun vrouwen vinden? enz enz

een mooi stukje hierover voor de geintereseerden

Belang van het huwelijk



Allah Geprezen en Verheven is Hij heeft mannen en vrouwen als gezelschap voor elkaar geschapen, zodat zij kunnen voortplanten en in vrede en rust kunnen leven volgens de geboden van Allah Geprezen en Verheven is Hij en de weg van Zijn Boodschapper vrede zij met hem. De Qor-aan zegt hierover het volgende:

En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden, en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt. (30:21).

En Allah heeft uit uw midden echtgenoten voor u gemaakt en heeft u van uw echtgenoten kinderen en kleinkinderen geschonken en u van goede dingen voorzien. Willen zij dan in valse dingen geloven en de gunst van Allah verloochenen? (16:72).

Deze verzen van de edele Qor-aan tonen ons duidelijk dat, in tegenstelling tot andere religies zoals christendom, boeddhisme, judasme etc, die het celibaat of het kloosterleven beschouwen als een zeer grote deugd en een symbool van zaligheid, de islam het huwelijk beschouwt als een van de meest deugdelijke en erkende zaken. De Boodschapper van Allah, vrede zij met hem, heeft gezegd: "Er bestaat geen kloosterleven in de Islam." Hij, vrede zij met hem, schreef verder het volgende voor: "O gij jonge mannen! Een ieder die in staat is om te trouwen dient te trouwen, want dit zal hem helpen om zijn blik neer te slaan en zijn schaamte te bewaren."(Al-Boekhaarie).

Schaamte werd door de Profeet, vrede zij met hem, als een grote deugd gezien. Hij, vrede zij met hem, zei: "Schaamte is een gedeelte van het geloof."(Al-Boekhaarie).

Het belang van het huwelijkswet wordt het sterkst benadrukt in de volgende hadith van de Profeet, vrede zij met hem: "Trouwen is mijn Soennah. Een ieder die zich hiervan af houdt behoort niet tot mij."

Met dit Qor-aanisch bevel en de leiding van de Profeet, vrede zij met hem, in gedachten, zullen wij de wet van het huwelijk in de Shariah nader beschouwen:
Het woord zawadj wordt in de Qor-aan gebruikt om een paar of gezel aan te duiden. Maar in de dagelijkse spreektaal betekent het huwelijk. Aangezien het gezin de kern van de islamitische maatschappij vormt, en het huwelijk de enige manier is om gezinnen te doen ontstaan, drong de Profeet, vrede zij met hem, er bij zijn metgezellen op aan om in een huwelijk te treden. De Shariah schrijft regels voor om het functioneren van het gezin te reguleren, zodat beide echtgenoten in liefde, veiligheid en rust met elkaar kunnen samenleven. Huwelijk bevat in de islam zowel aspecten van ibadah (aanbidding) van Allah als moeaamalah (handeling tussen mensen).

In het aspect van ibadah, wordt huwelijk beschouwd als een handeling om Allah Geprezen en Verheven is Hij te behagen, omdat dit in overeenstemming is met zijn geboden dat man en vrouw elkaar liefhebben en elkaar helpen om zich in te spannen om het menselijke ras voort te zetten en de kinderen op te voeden tot oprechte dienaren van Allah Geprezen en Verheven is Hij.

In het aspect van moeaamalah, wordt huwelijk beschouwd als versterkend respons op het fundamenteel aanwezige biologisch instinct om seksuele gemeenschap te hebben en kinderen te vermeerderen. De Shariah geeft gedetailleerde regels om deze respons te vertalen naar een menselijke wet, versterkt door een heel kader van legaal af te dwingen rechten en plichten, niet alleen voor de echtgenoten, maar ook voor de nakomelingen.

Deze aspecten worden prachtig uitgelegd in een traditie van de Profeet, vrede zij met hem. Het is overgeleverd door Anas dat de Boodschapper van Allah, vrede zij met hem, heeft gezegd:

"Wanneer een man trouwt heeft hij de helft van zijn religie voltooid, laat hem dus Allah Geprezen en Verheven is Hij vrezen ten opzichte van de overgebleven helft"

De Profeet, vrede zij met hem, beschouwde het huwelijk voor een moslim als de helft van zijn religie omdat het hem beschermd tegen het hebben van veel relaties, overspel, ontucht, homoseksualiteit etc, die tenslotte leiden tot veel andere slechtheden zoals laster, ruzie, moord, verlies van bezit en ontbinding van het gezin. Volgens de Profeet, vrede zij met hem, kan de overgebleven helft van de religie bespaart blijven door taqwa (vrees voor Allah).
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
evelien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote evelien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 12:24
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Het stukje over polygamie is erg interessant.
Ik heb respect voor iedereen die zo wil leven maar ik zou het persoonlijk niet willen en zo zijn er meer dingen ,zou dat mij een slechte moslim maken?
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 00:43

nee,je mag je eigen keuze's maken,de norm is 1 vrouw.

En, goed of slecht, dat is aan Allah (swt),de intentie tot je handelen (waarom je iets wel of niet doet,is heel bepalend) 

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 07:14

salaam aleikum ik heb dat stukje verkeerd geplaatst denk ik sorrie.

Ik vind dat er niets mis is met polygamie(ben zelf ook 2 keer gevraagd) alleen dan moet de eerste vrouw wel duidelijk instemmen anders krijg je er een rot gevoel onder en het is zo vaak gescheiden vrouwen met kids hebben meer moeite om een geschikte goede moslim te vinden.

maar tuurlijk het is makkelijker en simpeler omdat we niet in een msolimsland wonen om gewoon met een man te trouwen die geen vrouw heeft.

zeker als je bekeerd bent hoe ga je het uitleggen aan je familie en valt het wel uit te leggen? vaak niet he want die snappen de hele islam niet enzo

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 07:19

ik zal even op je vraag reageren evelien.

relatie is gebaseerd op liefde en respekt voor elkaar ook mag en kan je man later je niet dwingen als je er nog niet klaar voor bent dat je je volledig bekeerd tot de islam het gaat vaak in stapjes,ik werd op een dag wakker en ik werd zo bang na het lezen van de koraan dat ik me zo snel mogelijk wilde gedragen als een moslima bij de een gaat het snel bij een andere minder snel.....

Als je echt van hem houd komt het wel goed inshaAllah en leven jullie samen met respekt met elkaar en groeien jullie naar het licht toe je moet het doen bekeren uit liefde voor Allah(swt) en niet voor je man wanneer je er klaar voor bent en moslims hebben geduld hoor.....

veel succes met alles mag Allah jullie huwelijk zegenen(amin)

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.079 seconden.