Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

is het toegestaan om als je niqaab wilt d

 Post Reply Post Reply
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: is het toegestaan om als je niqaab wilt d
    Geplaatst op: 16 september 2005 om 09:44

is het toegestaan om als je niqaab wilt gaan dragen inshaAllah, om het in het begin af te doen als je naar of met je familie bent/gaat?

ik ben nederlander weetje dus lijkt me knap lastig om het gelijk al op te houden!

wie weet dit?

djazakAllahu wa gair,

wa salemaleykoem.

Terug naar boven
Karim01 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Karim01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 09:54

salaam haleykoem

dus je bedoelt je schaamt je een beetje voor je nederlandse familie?

of heb ik het verkeerd begrepen

verder weet ik niet de antwoord op je vraag sorry

wa haleykoem salam

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 09:58

nee kben bang voor hun hun reacties

heb geen zin om fitnah te veroorzaken..

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 17:48
Assalamoe alykoem, het is wel toegestaan als je de niqaab ziet als een aanbevolen daad, maar geen verplichting. er zijn ook veel bewijzen dat niqaab maar aanbevolen is.
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2005 om 04:26

Over de voorwaarden van de hijaab zeggen de betrouwbare geleerden van kennis dat de hijaab het hele lichaam moet bedekken. Het bedekken van gezicht en handen wordt door groot aantal Islamitische geleerden verplicht gesteld. Een tweede groep geleerden zegt dat het is toegestaan je gezicht en handen te ontbloten onder voorwaarden. Niet verplicht dus, maar tegelijkertijd zeggen ze dat het wel aanbevolen wordt. Ze adviseren de vrouw om wel het gezicht en handen te bedekken. Dat het niet verplicht wordt gesteld door deze tweede groep is onder de voorwaarde dat er geen fitnah ontstaat door haar of aan haar. Maar deze groep zegt ook dat als je in een samenleving bent waar men de ogen niet zakt, het verboden is om je handen en gezicht open te laten.

Dit is het verhaal achter aanbevolen en verplichtheid van de gezichtssluier. Het is onder voorwaarden dat men het gezicht open laat.

Omdat ik de bewijzen uit Hadith heb gelezen, ben ik het met de betrouwbare geleerden eens die stellen dat de hele aurah van de vrouw verplicht bedekt moet zijn. Dus incl. handen en gezicht in het bijzijn van niet-mahram mannen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2005 om 14:28
djazakAllahu wa gair!
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2005 om 04:56

Inclusief handen en gezicht?

De profeet (vzmh) wees er juist op dat de handen en gezicht onbedekt mocht blijven. Hier bestaat ook een duidelijke hadith voor.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2005 om 05:25
In eerste instantie geplaatst door �nder

Inclusief handen en gezicht?

De profeet (vzmh) wees er juist op dat de handen en gezicht onbedekt mocht blijven. Hier bestaat ook een duidelijke hadith voor.

Iedere hadith die melding maakt van het tonen van het gezicht, is ofwel een zwakke hadith ofwel voor een individuele situatie; zoals huwelijk, getuigen of ahadith voor andere situaties. En we zijn met het oordeel van het Boek van Allah en met de duidelijke bewijzen, en toon jullie versiering niet�.

De hadith van �Aisha (moge allah tevreden over haar zijn), toen Asma (moge allah tevreden over haar zijn) de dochter van Abou Bakr naar de Boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegen zij met hem) ging, terwijl ze dunne kleding droeg. Hij naderde haar en zei, "O Asma! Wanneer een meisje de leeftijd bereikt waarop ze ongesteld wordt, is het niet correct dat iets behalve dit en dit worden getoond. Hij wees naar het gezicht en handen.
Deze hadith is ZWAK (dha�ief )verklaard vanwege 2 hoofdzakelijke punten.

1. Er is geen verband/link tussen �Aisha (moge Allah tevreden over haar zijn) en Khalid bin Dareek, welke de hadith van haar heeft overgeleverd. En in iedere keten van overleveraar wordt Khalid bin Dareek genoemd.

2. In de keten van overleveraar komt Sa�eed bin Basheer voor, welke bekend is bij de meeste van de Muhaditheen als zijnde een zwakke overleveraar. Er is hier melding van gemaakt door Imaam Ahmad bin Hanbal, An-Nasai Ibn Madeeni en Ibn Ma�een (moge Allah hen genadig zijn). Dit is ook de argument waarom Imam Boekharie en Moeslim (moge Allah hen genadig zijn) deze hadith niet accepteerden voor hun boeken. (Door Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen (moge Allah genadig zijn met hem) in zijn boek "Hijaab" pagina�s 17 en 18).
De geleerden die de standpunt verdedigen dat de moslimvrouw een gezichtssluier om moet zijn onder andere: Sheikh Abul A�la Maududi, Sheikh Ibn Jibreen, Sheikh Jamaal Zarabozo, Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen, Imaam Ghazaali, Sheikh Sheikh �Abdul-�Azeez bin Baaz, Sheikh-ul-Islam Ibn Taymiyyah, Ibn Hajar Al-Asqalanee, Ibn Al-Mandhur, Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (Een van de grote geleerden van onze tijd)
www.elqalem.nl/elqalem/aspx/template.aspx?item_id=28&cat egory_id=16&group_id=3

 

 

Engels:

 

The Ullama who are of the opinion that it is permissible to look at the face and hands of a strange

woman (who is not mahrrum) say so mainly for the following reasons.

The hadith of Aisha (radhi Allahu anha) when Asmaa (Radhiallaahu �nha) the daughter of Abu Bakr came to the Rasulullah (sallallahu alayhe wa sallam) while wearing thin clothing. He approached her and said: 'O Asmaa! When a girl reaches the menstrual age, it is not proper that anything should remain exposed except this and this. He pointed to the face and hands. But this hadith is WEAK because of 2 main weaknesses.

 

1. There is no link between Aisha (radhi Allahu anhu) and Khalid bin Dareek, who narrated the hadith

from her. And in every chain of narrators Khalid bin Dareek is mentioned.

2. In the chain os narrators Sa'eed bin Basheer appears, who is known by most of the Muhaditheen as being a weak narrator. This has been mentioned by Imaam Ahmad bin Hanbal (Rahimahullah), An-Nasai (Rahimahullah), Ibn Madeeni (Rahimahullah) and Ibn Ma'een (Rahimahullah). This is also why Imaam Bukhari (Rahimahullah) and Muslim (Rahimahullah) did not except this hadith to be in their books.

(From Shaikh Ibn Uthaimin in the book "Hijaab" pages # 17 and 18.)

We also have to see that the Muhadith Abu Dawood when he quoted this hadith put with it that it is Musal (with a broken chain that does not lead up to the Sahaba).

(From The Book "Hijaab wa Safur" under tha fatwaa of Shaikh AbdulAziz Bin Bazz on Page No. 61.

Also stated as being weak by Shaikh Nasirudden Al-Albaani in his Daeef Sunan Abu Dawud in

Kitab-ul-Libas under hadeeth number 4092 (which is the original hadeeth number.) It has also been mentioned in the magazine called "Al Hijrah" that Ullima agree this hadith is weak.)

An other thing that shows the weakness of this hadith is that after the ayah for hijab (Surah

Al-Ahzaab � Verse No. 59) was revealed then the women of Sahaba wore a complete veil and

covered the faces and hands. This includes Asmaa (Radhiallaahu �nha) the daughter of Abu Bakr,

who is supposed to have narrated this hadith. Asmaa (Radhiallaahu �nha)covered herself completely including tha face, this has been narrated in authentic hadith in Imaam maliks "MUWATTA Book 20

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2005 om 06:47

Heb je ook zo'n uitgebreide beargumentering van de bewering dat handen en gezicht bedekken wel zou moeten? Dat zou namelijk meer bij de oorspronkelijke vraag passen, denk ik.

En zijn er ook 'a7�d�th bekend die een wat vrijere uitleg geven, dichter bij de tekst in de Qur'�n, die vrij open is (je kan ook zeggen 'onduidelijk')?

Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2005 om 07:51

In eerste instantie geplaatst door malikah

djazakAllahu wa gair!

Voor een nederlander spreek je al een aardig mondje arabisch

Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2005 om 07:52

Even iets over gezag binnen de islam:

als ik het goed begrijp zegt de koran niet dat je alles moet bedekken, maar zijn er weer (meer of minder betrouwbare) geleerden die daar een visie op hebben. Dan is dus niet alleen de koran gezaghebbend, maar ook die geleerden? Heb ik dat goed begrepen?

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2005 om 08:07

 

En zijn er ook 'a7�d�th bekend die een wat vrijere uitleg geven, dichter bij de tekst in de Qur'�n, die vrij open is (je kan ook zeggen 'onduidelijk')? (Martinuz)

 

Kufaar is altijd maar weer op zoek naar die geliefde �gematigden� die graag halal willen maken wat haraam is bevonden door Allah. Maar begrijp nou eens een keer dat iemand zelfs 24 uur per dag kan zondigen, en zichzelf nog altijd moslim mag noemen. Maar of hij iets van de Islam heeft begrepen is wat je ook erbij moet afvragen. We weten bijvoorbeeld dat alcohol drinken haraam is. Als een moslim nu van mening is dat je af en toe wel mag drinken, dan is hij in jouw ogen een �gematigde� moslim. Maar hij is wel een gematigde moslim die in strijd handelt met de Islam. Je kunt zijn afgedwaalde mening niet gaan gebruiken als bewijs voor anderen om ook te gaan dwalen. Gematigdheid komt voort uit de Quran, de Quran=gematigdheid. Gematigdheid is dus het strikt navolgen van regels uit de Islam.

 

Lees mijn eerste bijdrage in deze topic. Hierna volgt nog een stukje met andere bewijzen. Let op! Het gaat hier om een handeling (handen en gezicht bedekken) waarover alle geleerden het eens zijn dat het of verplicht of aanbevelingswaardig is om te doen. Wie een ander soort hijaab wilt dragen, met kleurtjes, kort, voor mijn part zelfs doorzichtig, moet beseffen dat de moslima�s die wel kiezen voor de gezichtssluier en handschoentjes, zeer veel respect verdienen omdat ze slechts uitvoeren wat onderdeel is van de Islam. Al geloof je nog steeds niet in de verplichtheid ervan. Alleen een hypocriete moslim kan commentaar hebben op een aanbevelingswaardige daad van een andere moslim.

 

JILBAB � BEDEKKEN VAN GEZICHT, HOOFD TOT TENEN INCLUSIEF HET GEZICHT.

 

BEWIJZEN UIT DE QURAN

Allah subhana wa Ta'ala said:

"O Prophet! Enjoin your wives, daughters and the believing women that they should draw their outer garments over their person. That is more proper, so that they may be recognized and not bothered.

Allah is Forgiving, Merciful." {Surah Al-Ahzab 33:59}

Allah Ta'ala also said:

"Enjoin the believing women to lower their gaze and guard their modesty; not to display their beauty and ornaments except what normally appears thereof; let them draw their veils over their bosoms (Juyubihinna)" {Surah An-Nur 24:30-31}

 

BEWIJZEN UIT DE SOENNAH

It was narrated from �Abd-Allaah that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

The woman is �awrah and when she goes out the Shaytaan gets his hopes up.� {Narrated by

al-Tirmidhi, 1173 - Al-Albaani said in Saheeh al-Tirmidhi (936): It is saheeh}

Narrated Safiya bint Shaiba (radhi Allahu anha) "Aisha (radhi Allahu anhu) used to say: "When (the Verse): "They should draw their veils over their necks and bosoms," was revealed, (the ladies) cut their waist sheets at the edges and covered their faces with the cut pieces. {Sahih Al-Bukhari Volume 6, Book 60, Hadith No. 282}

Narrated 'Aisha (radhi Allahu anha) Rasulullah (sallallahu alayhe wa sallam) used to offer the Fajr prayer and some believing women covered with their veiling sheets used to attend the Fajr prayer with him and then they would return to their homes unrecognized . {Sahih Al-Bukhari Volume 1, Book 8, Hadith No. 368}

Shaikh Ibn Uthaimin in tafseer of this hadith explains "This hadith makes it clear that the Islamic

dress is concealing of the entire body as explained in this hadith. Only with the complete cover

including the face and hands can a woman not be recognized. This was the understanding and

practice of the Sahaba and they were the best of group, the noblest in the sight of Allah (swt) with the most complete Imaan and noblest of characters. so if the practice of the women of the sahaba was to wear the complete veil then how can we deviate from their path? (Ibn Uthaimin in the book "Hijaab" page No. 12 and 13)

 

BEWIJZEN UIT DE OPINIE VAN DE VROME METGEZELLEN

Abdullah Ibn Mas'ud (radhi Allahu anhu) explained, the word Jilbaab (as mentioned in the Quran

Surah Ahzaab ayah No. 59 ) means a cloak which covering the entire body including the head, face and hands. (Quoted from Ibn Taymiyyah (Rahimahullah) in his book on fatwaas Page No. 110 Vol No. 2 and By Shaikh Ibn Uthamin in the book Hijaab Page No. 15)

Abu Ubaidah Salmani (radhi Allahu anhu), an other well known Sahabi is quoted saying "Jilbaab

should fully cover the women's body, so that nothing appears but one eye with which she can see." (Tafseer Al-Qurtubi)

Ibn Jarir (Rahimahullah) Quotes the opinion of Ibn Abbas (radhi Allahu anhu)

"Allah has enjoined upon all Muslim Women that when they go out of their homes under necessity, they should cover their faces by drawing a part of their outer garments over their heads." (Tafseer Ibn Jarir, VOL 22, pg.29)

 

BEWIJZEN UIT DE OPINIE VAN DE TABI�EEN (ZIJ DIE NA DE METGEZELLEN KWAMEN)

The Tabi'ee Ali bin Abu Talha (Rahimahullah) Quotes from Ibn Abbaas (Radhiallaahu �nhu) that he used to say it was allowed to show the hands and face when Surah Nur ayah No. 31 was revealed but after Surah Al-Ahzaab, Verse No. 59 with the word "Jalabib" was revealed then after this Ibn Abbaas (radhi Allahu anhu) said that That the Muslim women are ordered to cover their head and faces with outer garments except for one eye." And this was also the opinion of Ibn Mas'ud (radhi Allahu anhu). (This is quoted by Ibn Taymiyyah (Rahimahullah) in his book of fatwaa and by Shaikh AbdulAziz Bin Bazz (Rahimahullah) in the book "Hijaab wa Safur" Page No. 60)

 

BEWIJZEN UIT DE OPINIE VAN DE MUFASIREEN VAN DE QURAN (COMMENTATOREN VAN DE QURANUITLEG)

The Mufassir, Imaam Al-Qurtubi (Rahimahullah), Cites in his Tafseer of the Ayah on Jilbaab

(Al-Ahzab 33:59), that the Jilbaab is: "a cloth which covers the entire body... Ibn 'Abbaas (radhi

Allahu anhu) and 'Ubaidah As-Salmaani (radhi Allahu anhu) said that it is to be fully wrapped around the women's body, so that nothing appears but one eye with which she can see." (Tafseer Al-Qurtubi Surah Al-Ahzab ayah No. 59)

At-Tabari and Ibn Al-Mundhir described the method of wearing the jalbaab according to Ibn Abbas (radhi Allahu anhu) and Qatadah (Radhiallaahu �nhu). The sheet should be wrapped around from the top, covering the forehead, then bringing one side of the sheet to cover the face below the eyes so that most of the face and the upper body is covered. This will leave both eyes uncovered (which is allowed in necessity).(Rul-ul-Ma'ani, Vol 22, p.89)

 

BEWIJZEN UIT DE OPINIE VAN DE 4 MADHABS

Shaikh AbdulAziz Bin Bazz (One of the greatest scholars of our times. He passed away 26th of

Muharram 1420 Hijrah. (12th of May 1999) Rahimahullah. He belonged to the Hanbali School of

jurisprudence.)"It is compulsory for a woman to cover her face in front of non mahram men"(This has been quoted in Shaikh Bin Bazz's pamphlet on Hijab and in the book 'Islamic Fatwas regarding Women' and in the Arabic version of the book "hijaab Wa Safur" page No. 51)

Shaikh-ul-Islam Ibn Taymiyyah (Rahimahullah) Relates that the correct opinion for the Hanbali and Malki madhaib is that is is wajib to cover everything except one or two eyes to see the way. (from the Arabic book "Hijaab wa Safur" under the fatwaa of Ibn Taymiyyah on hijaab, page No. 10)

 

BEWIJZEN UIT DE OPINIE VAN GERESPECTEERDE EN BEKENDE GELEERDEN

Ibn Al-Hazam (Rahimahullah) said "In arabic language, the language of the Prophet (saw), the word jilbaab (as mentioned in the Quran Surah Ahzaab ayah # 59) means the outer sheet which covers the entire body. A sheet smaller than that which would cover the entire body, cannot be catagrized as jilbaab. (Al-Muhallah, Vol 3. Pg 217)

Ibn Al-Mandhur (Rahimahullah) said "Jalabib is plural for Jilbaab. Jalbaab is actually the outer

sheet/coverlet which a woman wraps around, on top of her garments to cover herself from head to

toe. This covers the body entirely." (Lisan ul-Arab, VOL 1. Pg.273)

Shaikh-ul-Islam Ibn Taymiyyah (Rahimahullah) relates: "Women used to room about without Cloaks (Jilbaabs) and men used to see their faces and hands, but when the verse stating 'O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks over themselves.' (Surah Al-Ahzaab, Verse No. 59) was reveled, then this was prohibited and women were ordered to wear the Jilbaab. Then Ibn Tayimiyyah goes on to say "The word Jilbaab means a sheet which Ibn Mas'ud (Radhiallaahu �nhu) explained as a cloak covering the entire body including the head, face and hands. Therefore, it is not permissible for the women to reveal the face and hands in public. (Ibn Taymiyyah's book on fatwaas Page No. 110 Vol. 2 also in the book Hijaab Page No. 15)

Shaikh Abdul Aziz Bin Baz (Rahimahullah) said "According to the understanding of the best

generations (the "Salaf") after the ayah of hijaab was revealed than Muslims women must cover

everything including the face and hands. they can show one eye or two eyes to see the way. this was the opnion held by many of the sahaba like Ibn Abbaas, Ibn Masud, Aisha (Radhiallaahu �nhuma) and others and this opinion was upheald by the Tab'ieen who followed than as Ali bin Abi Talha and Muhammad bin Sirin (Rahimahullah) and by the righteous ullima who followed them as Ibn Taymiyyah and Imaam Ahmed bin Hanbal (Rahimahullah)" (Quoted from the book "hijaab wa Sufor") Shaikh Muhammed Salih Al-Munajjid (One of the great scholars of out time.) said: "The most correct opinion, which is supported by evidence, is that it is obligatory to cover the face, therefore young women are forbidden to uncover their faces in front of non-mahram men in order to avoid any mischief" {Question No. 2198 � islam-qa.com}

In another fatwaa when he was asked whether it was preferred for sisters to wear the niqab, he said... "The fact is that it is obligatory for women to cover their faces" as far as how wearing it goes, the Shaikh said "A woman may uncover her left eye in order to see where she is going, and if necessary she may uncover both eyes. The opening should only be wide enough for the eyes." {Question No. 1496 � islam-qa.com}

Yet in another Fatwaa he explained what was the Awrah of a woman with..."Rasulullah (Sallallaahu �layhi Wasallam) said �All of a woman is �awrah.� (Narrated by al-Tirmidhi with a saheeh isnaad).This is the correct view according to the madhhab of the Hanbalis, one of the two views of the Maalikis and one of the two views of the Shaafa�is.

 

Shaikh ibn Uthaimin was asked:

Question: What is the Islamic hijab?

 

Response: The Islamic hijab is for the women to cover everything that is forbidden for her to expose.

That is, she covers everything that she must cover. The first of those bodily parts that she must cover

is her face. It is the source of temptation and the source of people desiring her. Therefore, the woman

must cover her face in front of those men that are not mahram. As for those of who claim that the

Islamic hijab is to cover the head, shoulders, back, feet, shin and forearms while allowing her to

uncover her face and hands, this is a very amazing claim. This is because it is well known that the

source of temptation and looking is the face. How can one say that the Shariah does not allow the

exposure of the foot of the woman while it allows her to uncover her face? It is not possible that there

could be in the Esteemed, Wise and Noble Shariah a contradiction.( 'Islamic Fatwas regarding

Women' Page # 289)

Shaikh Ibn Jibreen was asked:

Question: I am married to a woman who wears, praise to Allah, hijab. However, as is the custom in my country, she does not wear hijab in front of her sister's husband and her sister does not wear hijab

in my presence. This is the custom. Furthermore, my wife does not wear hijab in the presence of my

brother or her cousins. Does this go against the Shariah and religion? What can I do while it has

become the custom in my country not to wear hijab in the presence of those people that I mentioned.

If I tell my wife to wear hijab in front of those people, she will accuse me of not trusting her and being

suspicious about her and so forth.

Response: All of those groups of men that you mentioned in the question are not mahram for her. It is

not allowed for her to uncover her face and beauty in front of them. Allah has only allowed her to

uncover in front of the mahram men mentioned in the verse in surah al-Nur,

"[Tell the believing women] not to reveal their adornments except to their husbands, their fathers

......" (al-Nur 31).

First, you should convince your wife that it is forbidden to uncover her face in front of non-mahram

men. Make her abide by that even if it goes against the customs of your people and even if she makes

accusations against you. You should also make this point clear to your close relatives that you

mentioned, that is, the brethren of the husband, the husband of the sister, the cousins and so forth. All

of them are non-mahram and they all may marry her if she gets divorced. ("Islamic Fatwas regarding

Women")

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2005 om 15:48

sal�m 3aleykum, Jiyuu,
Bedankt voor de moeite!

Om te beginnen wil ik even toevoegen dat ik met mijn vraag om mogelijke 'a7�d�th met een vrijere interpretatie niets anders doe dan jou vragen je eigen standpunt sterker te maken. Immers een standpunt dat is gebaseerd op dat wat beschikbaar is staat sterker dan een standpunt dat zich beperkt tot dat wat het standpunt ondersteunt. Maar ik geloof dat de belangrijkste teksten wel in jouw posts hierboven staan (toch?).


Mijn conclusie over dat de islam voorschrijft is er echter niet door veranderd. In de Qur'�n staat alleen met zoveel woorden dat borsten en schaamstreek bedekt moeten worden en 'sieraden'. Dat laatste behoeft natuurlijk nog interpretatie.
Die interpretatie zou men kunnen vinden in de door Bukh�ri geciteerde uitspraak van Aisha  dat na openbaring van aya 31 uit s�ratu n-n�r (24:31) de vrouwen hun gezichten bedekten ( http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhar i/060.sbt.html#006.060.282 ). Kennelijk werd dat bekrachtigd door stilzwijgende goedkeuring van Mohammed .

Ik begrijp echter uit jouw citaten dat het bedekken van het ganse lichaam volledig stoelt op de interpretatie die geleerden hebben gegeven aan '�ya 59 van s�ratu l-'a7z�b (33:59):

"O gij profeet, zeg tot uw echtgenoten en uw dochters en de vrouwen der gelovigen, dat zij iets van haar omslagdoeken over zich laten hangen; dat bevordert dat zij gekend worden, zodat haar geen overlast wordt aangedaan. En Allah is vergevend en barmhartig." (vertaling prof. dr. J.H. Kramers)

De geleerden die jij aanhaalt menen dus dat "Jal�b�b" ("omslagdoeken") in de tijd van de profeet  een zekere bedekkingsgraad impliceerde. In mijn optiek is dat een beetje een verhaal van de kip en het ei, maar ik begrijp het standpunt heel goed. Het is net als met de uitleg van het woord "khumur" in 24:31, dat volgens sommigen gezichtsbedekking impliceert, hoewel het de vraag is of dat in de tijd van de profeet  al wel zo was.

De vraag is een beetje hoeveel autoriteit je moet geven aan interpretaties die geleerden geven van koranverzen en 'a7�d�th en wat de verantwoordelijkheid van de individuele gelovige is.
Het is net als met ash-shar�3a, toen ik op een opmerking van jou over de wet van God vroeg in hoeverre een wet ge�nspireerd
 op het vermeende woord van God ook een wet van God is (heb je misschien niet gezien, want de draad is toen overnacht/ in de vroege ochtend weggehaald): hoeveel autoriteit geef je aan geleerden en welke vrijheid/verantwoordelijkheid dicht je jezelf toe als gelovige.

(En niet bedoeld om te stangen, maar wel leuk ter reflectie: merk op dat het citaat van 3�'isha  door Bukh�ri het vers uit de Qur'�n 24:31 alleen uitlegt als dat de sluier boezem en hals moet bedekken.) 


wa s-sal�m.


 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2005 om 16:07

Oh ja, Malikah: het antwoord dat je zoekt wordt dus specifiek gegeven in de laatste "question-response" in de laatste post van Jiyuu! (helemaal onderaan dus)

En neem daarbij de post van Abou Jabir in aanmerking (en de reactie daarop van Jiyuu) en laat vervolgens je eigen verstand spreken, zou ik zeggen!
(maar goed, wie ben ik?)

Veel geluk!

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.