Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

soennah-gebeden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: soennah-gebeden
    Geplaatst op: 08 oktober 2005 om 15:14

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat insha'Allah. Ik had een vraagje over de soennah-gebeden. Ik hoor overal weer wat anders. Subhana Allah. Dus ik heb even jullie hulp nodig als het kan. Ikzelf heb het zo geleerd:

Fadjr: s 2 f 2

Dohr: s 2-2 f 4 s 2

'Asr s 2-2 f 4

Maghreb: f 3 s 2

'Isha s 2-2 f 4 s 2 + 3 witr

Ik heb een boek genaamd: Islamitische richtlijnen, uitgegeven door al-tawheed, en geschreven door Mohammed bin Jamil Zino. En daar staat het zo in:

Fadjr: s 2 f 2

Dohr: s 2-2 f 4 s 2

'Asr: f 4

Maghreb: f 3 s 2

'Isha: f 4 s 2 + 3 witr

Maar nu hoorde ik vandaag van een zuster dat het zo is:

Fadjr: s 2 f 2

Dohr: s 2-2 f 4 s 2-2

'Asr: f 4

Maghreb: f 3 s 2

'Isha: f 4 s 2 + 3 witr

Dus jullie begrijpen wel dat ik een beetje in de war ben.  Dus heeft iemand hier de juiste kennis over. En graag een hadith er bij waarin beschreven staat dat onze profeet saws het zo deed, want anders heb ik er nog niks aan. Djazak Allahu ghairan.

Moge Allah ons leiden en vergeven.

Ramadan Moebarak!

Ma'salama

 

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2005 om 15:28

Salaam Aleikum voor het fatjr gened kan je 2 rakaat bidden

voor het dohor gebed en na het dohor gebed kan je 4 rakaat bidden dus 12 rakaat totaal

dan voor het asr gebed kan je 4 rakaat bidden na het asr gebed is er GEEN soenna gebed meer mogelijk

dan voor het megrib gebed kan men 2 rakaat bidden

Voor het asha gebed kan men 4 rakaat bidden en na het asha gebed ook dus weer 12 rakaat in totaal

ik hoop dat je het snapt veel succes mocht je vragen hebben ik antwoord ze morgen inshaAllah en in de ramadan kan je na het asha gebed 11_12? rakaat bidden tarawieh gebed heet dat en witr gebed kan je ook gewoon bidden snachts laatste deel van de nacht ghair inshaAllah

En Allah weet het beste

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2005 om 15:29
wat betekend f en wat betekend s? in jou stukje?want daar snap ik ookniets van hihi tis misschien moeilijk om uit te leggen ghair inshaAllah
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2005 om 15:32

wa alaikum salaam wa rahmatullahi wa barakatuh lieve zuster,

Met f bedoelde ik fard (verplicht) en met s soennah (volgens de levenswijze van de profeet saws). Maar ik was eigenlijk op zoek naar a'hadith die aantonen dat onze profeet saws zijn gebeden zo verrichten. Iemand die het tegen met zegt dat ik het zo moet doen is voor mij niet genoeg. Ik hoop dat je dit begrijpt insha'Allah. Maar heel erg bedankt dat je me wilde helpen hierbij. Moge Allah je belonen met al het goede in dit leven en in het Hiernamaals.

Ma'salama

ps. Het Tarawih-gebed bestaat uit 4 x 2 rak'at. En dit be�indig je met 3 witr.

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2005 om 06:09

salaam aleikum oegtie somige dingen zijn gewoon bekend onder de moslims en nee heb geen daliels bij de hand inshaAllah iemand anders wel

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2005 om 06:46

Wa alaikum salaam wa rahmatullahi wa barakatuh,

Ik denk dat het verkeerd is als je kijkt naar wat bekend is onder de moslims, of wat de meerderheid doet. Je moet kijken naar de bewijzen die je terug kunt vinden in de Qur'an en de Soennah van de profeet saws. Maar ghair insha'Allah, dit is maar mijn mening, en die kan natuurlijk verkeerd zijn, dus Allah weet het het beste.

Moge Allah ons leiden naar het rechte Pad, en ons begunstigen met kennis.

Ma'salama

Terug naar boven
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2005 om 07:21
Maar niemand helpt mij..
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2005 om 08:37

Assalamoe alykoem zuster, het is inderdaad wat ingewikkeld, maar ik zal inshAllah een poging doen om het uit te leggen van wat ik gelezen heb.

er zijn 12 raka'aat op een dag en nacht die zeer aangerden zijn, de profeet verrichtte deze elke dag en zei ook: ieder dienaar die 12 raka'aat vrijwillig op een dag en nacht bidt zonder de verplichtingen, of Allah bouwt voor hem een huis (andere versie 'een kasteel') in djenna en de hadith is sahih overgeleverd door at-Tirmidhi. deze raka'aat verrichtte hij niet als hij op reis was, behalve sunnatul fadjr en 1 rak'a witr, zelfs op reis verrichtte hij deze.

deze 12 zijn (ze worden rawaatib genoemd): 2 voor sobh (sunnatul fadjr genoemd), 4 voor dohr en 2 na dohr, 2 na almaghreb, 2 na al3isha.

daarnaast zijn andere vrijwillige gebeden:

2 voor almaghreb, een sahih hadith in Boukharie zei de profeet: bid voor almaghreb, hij zei het drie keer, daarna zei hij: wie dat wil.

4 voor al asr, een sahih hadith waar de profeet zei: 'begenadigd door Allah is hij die 4 voor al asr bidt' overgeleverd door Ahmed, Dawud, At-Tirmidhi en zei hasan en de keten is sahih volgens Imam Ibn Khuzeima en Sheikh Ibn Baaz.

2 voor al 3isha aan de hand van de sahih hadith in Bukharie: tussen elke twee gebedsoproepen (adhaan en iqaama) is een salaat, tussen elke twee gebedsoproepen is een salaat, als derde keer zei hij: wie dat wil.

Sheikh Ibn Baaz zegt ook dat het ook mag om 4 voor en na dohr te bidden, aan de hand van de hadith die sahih is: 'wie waakt over 4 voor dohr en 4 erna, behoed Allah hem voor het hellevuur.' (overgeleverd door Imam Ahmed)

Sheikh Ibn Baaz zegt verder: dat betekent dat men 2 raka'aat na dohr toevoegt aan de 12 rawaatib die eerder genoemd zijn, als men wil.

bron: fatwa van Sheikh van Ibn Baaz rahimahu Allah: http://www.binbaz.org.sa/last_resault.asp?title=���%20������ %20������� 

wassalamoe alykoem warahamtullah,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2005 om 08:47

Wa alaikum salaam wa rahmatullahi wa barakatuh,

Masha'Allah, Alhamdulillah. Djazak Allahu ghairan broeder, voor je uitleg. Moge Allah je begunstigen met al het goede in dit leven en in het Hiernamaals, en ook onze broeders en zusters.

Ma'salama

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.