Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

de hel en het paradijs

 Post Reply Post Reply
Schrijver
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: de hel en het paradijs
    Geplaatst op: 11 oktober 2005 om 11:34

Het aardse leven...

En Ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen. 51:56

En de werken van ieder mens hebben Wij om zijn hals gehangen; en op de Dag der Verrijzenis zullen Wij voor hem een boek brengen en hij zal het opengeslagen zien. "Lees het boek. Uw eigen ziel is op deze dag als rekenaar tegen uzelf voldoende." 17:13-14

En het boek zal worden voorgelegd; dan zullen jullie de schuldigen zien vrezen wegens hetgeen daarin staat en zij zullen zeggen: "Wee ons! wat voor boek is dit! Het slaat klein noch groot over, doch somt het alles op. En zij zullen al hetgeen zij deden voor zich zien... 18:49

En toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt u neer voor Adam." bogen zij zich allen neer, behalve Iblies, hij weigerde, want hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen. 2:34

Allah zei: "Wat belette jou, je te onderwerpen, toen Ik jou dat gebood?" Hij antwoordde: "Ik ben beter dan hij. U hebt mij uit vuur en hem uit klei geschapen." Allah zei: "Verwijder jezelf van hier.. Ga heen, jij behoort stellig tot degenen, die vernederd zullen worden." Hij zei: "Geef mij uitstel tot aan de Dag waarop zij zullen worden opgewekt." Allah zei: "Jou is uitstel verleend." Hij antwoordde: "Welnu, omdat U mij liet dwalen zal ik hen zeker in de weg gaan zitten op Uw rechte pad. Dan zal ik mij stellig voor hen en achter hen en aan hun rechter en aan hun linkerzijde vertonen en U zult de meesten van hen ondankbaar vinden." Allah zei: "Ga heen, veracht en verworpen. Wie van hen jou ook zal volgen, Ik zal voorzeker de hel met jullie allen vullen." 7:12-18

Jij zult zeker geen macht hebben over Mijn dienaren, met uitzondering van de dwalenden die jou volgen. 15:42

Wie de oogste van het Hiernamaals wenst, diens oogst doen Wij toenemen, doch wie naar de oogst der wereld verlangt, ook hem geven Wij daarvan, maar hij zal aan het Hiernamaals geen deel hebben. 42:20

Het wereldse leven is niets dan een spel en een ijdel vermaak. Doch voor degenen die God vrezen, is het thuis van het Hiernamaals beter. Willen jullie dan niet begrijpen? 6:32

Weet, dat het wereldse leven, alleen spel, vermaak, pralerij, pocherij onder elkaar, wedijver in vermeerdering van rijkdom en kinderen is, als een regen waardoor het plantenleven de kwekers verblijdt. Dan droogt het op, jullie zien het geel worden en vergaan. En in het Hiernamaals is er een strenge straf en Allah's vergiffenis en welbehagen. En het leven van deze wereld is niets anders dan een zaak van begoocheling. 57:20

En wat u gegeven is dient slechts als middel van bestaan voor het tegenwoordige leven en ter versiering ervan; en hetgeen bij Allah is, is beter en van langer duur. Willen jullie dit niet begrijpen? 42:36

Het tegenwoordige leven is niets dan een leeg vermaak en een spel, maar het thuis van het Hiernamaals, dat is het werkelijke Leven, als zij dit slechts konden begrijpen. 29:64

Ibn Omar verhaalt: De boodschapper van Allah greep mij bij mijn schouders en zei: "Wees in de wereld alsof je een reiziger of een vreemdeling bent." Ibn Omar zei vaak: "Als het avond wordt, verwacht dan niet dat het weer ochtend zal worden; en als het ochtend wordt, verwacht dan niet dat het weer avond zal worden. Profiteer van je gezondheid voordat je ziek bent en van je leven voordat je dood bent." (Boechari)

Iemand kwam naar de gezant van Allah en vroeg: "O gezant van Allah , geef mij een instructie waarbij ik het welbehagen van Allah Ta'ala kan verkrijgen en de liefde van de mensen! De profeet zei: "Als je afstand doet van het wereldse leven zul je geliefd zijn bij Allah Ta'ala en als je geen oog hebt voor wat in de handen van de mensen ligt, dan zul je ook geliefd zijn bij de mensen." (Ibn Madja; Zoehd)

Ka'b ibn Malik verhaalt dat de boodschapper van Allah zei: "Twee hongerige wolven die bij een kudde worden losgelaten doen niet meer schande dan de zucht van een mens naar rijkdom en positie aan zijn geloof." (Tirmidhi)

En Wij zullen u zeker beproeven totdat Wij diegenen onder u onderscheiden die ijverig streven en standvastig zijn. En Wij zullen uw feiten aan u openbaar maken. 47:31

En Wij zullen u een weinig beproeven door vrees, honger, verlies van bezittingen, leven en vruchten; maar verkondigt blijde tijdingen aan de geduldigen. 2:155

Voorwaar, Wij hebben al hetgeen op aarde is tot haar sieraad gemaakt om te beproeven, wie van hen van goede werken is.


En zie! Al hetgeen daarop is, zullen Wij tot dode stof veranderen. 18:7-8

De dood...

Gezegend is Hij in Wiens hand het Koninkrijk is en Die macht heeft over alle dingen. Die de dood en het leven heeft ingesteld, opdat Hij u moge beproeven wie onder u zich het beste gedraagt; en Hij is de Almachtige, de Vergevingsgezinde.

Zeg: "De doodsengel, aan wie jullie toevertrouwd zijn, zal jullie zielen nemen; dan zullen jullie tot je Heer worden teruggebracht. 32:11

Hij is oppermachtig over Zijn dienaren en Hij zendt bewakers over u, totdat, wanneer de dood tot een van jullie komt, Onze gezanten zijn ziel wegnemen; zij falen daar niet in. 6:61

Zeg: "De dood waarvan jullie vluchten zal jullie zeker treffen. Dan zullen jullie tot de Kenner van het zichtbare en het onzichtbare teruggebracht worden. En Hij zal jullie inlichten over hetgeen jullie deden. 62:8

En Allah geeft niemand uitstel wanneer zijn tijd is gekomen om dood te gaan; en Allah is volkomen op de hoogte van hetgeen jullie doen. 63:10

Zeg: "De dood waarvoor jullie vluchten zal jullie zeker treffen. Dan zullen jullie tot de Kenner van het zichtbare en het onzichtbare teruggebracht worden. En Hij zal jullie inlichten over hetgeen jullie deden. 62:8

En de bezwijming des doods komt waarlijk, "dit is hetgeen jullie wilden ontvluchten." 50-19

De boodschapper van Allah zei: "Er zijn drie dingen die een mens tot aan zijn graf volgen: zijn familie, zijn bezittingen, en zijn daden. Twee hiervan zullen terugkeren en een zal bij hem blijven. Zijn familie en bezittingen zullen terugkeren, zijn daden zullen bij hem blijven.

Abu Said al Hudri zei: "Ik hoorde de boodschapper van Allah zeggen: "De overledene weet wie hem wast, naar het graf draagt, en in het graf legt." (Djami'oes Sagir)

Abu Said al Hudri vertelde dat de boodschapper van Allah zei: "De begravene hoort de voetstappen van degenen die zijn graf verlaten. (Djami'oes Sagir)

Abu Hoeraira vertelde dat de boodschapper van Allah zei: "Wanneer een overledene begraven is, komen twee engelen die een zwart gezicht hebben en ogen als de kleur van de hemel, genaamd Moenkar en Nakir. Zij vragen aan de overledene: "Wat kun je zeggen over die persoon (de Profeet Muhammed )?" Als de overleden persoon een Moslim is, zal hij zeggen: "Hij is een schepsel en een gezant van Allah. Ik getuig dat er geen God is behalve Allah en ik getuig dat Muhammed Zijn gezant is." De engelen zullen zeggen: ""Wij wisten dat je dat ook tijdens je leven zei." Hierna zullen zij zijn graf 70 arsjin (0.68m) in de lengte en in de breedte verruimen en zijn graf zal verlicht worden. Hierna zal tegen hem gezegd worden: "Slaap." Hij zal zeggen: "Ik wil naar mijn familie terugkeren en hen hierover inlichten." De engelen zullen zeggen: "Slaap als een bruid of bruidegom die alleen gewekt wordt door de liefde van zijn familie." Hij zal in deze toestand blijven tot de Wederopstanding. Indien de overledene een hypocriet is zal hij op de vraag van de engelen antwoorden: "Ik hoorde van de mensen dat hij een profeet was, ik praatte hen alleen maar na, of hij werkelijk een profeet was of niet weet, weet ik niet." De engelen zullen zeggen: "Wij wisten dat je dit tijdens je leven ook zei." Er zal hierna tegen de aarde gezegd worden: "Wees zo krap mogelijk voor hem." De aarde zal hem zodanig persen dat zijn botten aan de zijkanten in elkaar zullen schuiven. En hij zal in deze toestand blijven tot de Wederopstanding. (Tirmidhi)

Allah neemt de zielen van de mensen op wanneer zij sterven en ook van hen die niet sterven tijdens hun slaap. Dan houdt Hij die, die Hij ten dode heeft opgeschreven en zendt de overigen tot een bepaalde tijd in het lichaam terug. Hierin zijn stellig tekenen voor een volk dat nadenkt. 39:42

De boodschapper van Allah zei:"Gedenkt vaak de dood die de lust mismaakt." (Abu Dawud)

De boodschapper van Allah zei: "Als jullie wisten wat ik weet, zouden jullie veel huilen en weinig lachen." (Djami'oes Sagir)

De boodschapper van Allah zei: "Het graf is een van de verblijfplaatsen van het Hiernamaals, wie daar is gered zal het verder gemakkelijk krijgen. Wie er niet van de kwelling wordt gered, zal het verder moeilijk krijgen." (Djami'oes Sagir)

Het Laatste Uur...

En wanneer een enkele stoot op de bazuin zal worden geblazen. En de aarde en de bergen van hun plaats zullen worden opgeheven en terstond zullen worden verbrijzeld. Op die dag zal de grote gebeurtenis plaatsvinden. En de hemelen zullen uiteen splijten. 69:13-16

Op de Dag, waarop Wij de hemelen zullen oprollen zoals een schrijver zijn schriften oprolt. Gelijk Wij de schepping eerst begonnen, aldus zullen Wij haar terugbrengen. Een Belofte van Ons; voorwaar, Wij zullen deze nakomen. 21:104

Voorzeker, Wij bouwden de hemel door Onze macht en waarlijk Wij zien het, Die hem uitbreiden. 51:47

En de bazuin zal worden geblazen en allen die in de hemelen en op aarde zijn, zullen bezwijmen, behalve degenen die Allah wil. Dan zal er nogmaals worden geblazen en ziet! Zij zullen staande herrijzen en wachten. 39:68

De ramp. Wat is de ramp? En wat weten jullie er van wat de ramp is? Een Dag waarop de mensen als motten verstrooid zullen zijn. En de bergen als gekaarde wol. 101:3-4

Voorwaar, hetgeen u is belooft moet gebeuren. Dus, als de sterren verduisterd zullen zijn. En als de hemelen geopend zullen worden. En als de bergen verstrooid zullen zijn. En als de gezanten verzameld zullen worden. Tot welke Dag is dit uitgesteld? Tot de Dag der beslissing. 77:7-13

En wanneer de hemel wordt gespleten, en wanneer de sterren verstrooid worden. 82:1-3

Wanneer de aarde hevig zal worden geschud, en wanneer zij haar binnenste naar buiten keren, en de mens zal zeggen: "Wat is er met haar gebeurd?" 99:1-3

Wanneer de zon wordt omhuld, en wanneer de sterren dof worden, en wanneer de bergen verdwijnen, en wanneer de drachtige kamelen worden verlaten, en wanneer de dieren worden bijeen vergaard, en wanneer de rivieren worden geledigd, en wanneer de mensen worden verenigd, en wanneer er over het gedode kind verantwoording zal worden gevraagd, voor welke misdaad het gedood werd, en wanneer geschriften worden verspreid, en wanneer de hemel wordt opengelegd, en wanneer de Hel wordt ontstoken, en wanneer het Paradijs nabij wordt gebracht, dan zal iedere ziel weten wat zij heeft voorbereid. 81:1-14

De boodschapper van Allah zei o.a.: "Zolang er op het aardoppervlak "Allah Allah" wordt gezegd door gelovigen, zal het Uur niet geschieden." (Tirmidhi)

O mensen, vreest uw Heer, want de schok van het Uur is een verschrikkelijk iets. De Dag waarop elke zogende vrouw haar zuigeling zal vergeten, en elke zwangere vrouw zich zal ontdoen van haar dracht; en hij zult mensen bedwelmd zien, terwijl zij niet dronken zijn, doch de kastijding van hun Heer is gestreng. 22:1-2

De Dag waarop een man van zijn broeder vlucht. En van zijn moeder en van zijn vader, en van zijn vrouw, en zijn kinderen. 80:34-36

De Wederopstanding...

Hoe kunnen jullie Allah ontkennen, terwijl jullie levenloos waren en Hij jullie het leven schonk? Hij zal jullie doen sterven en daarna zal Hij jullie doen herleven en dan zullen jullie tot Hem worden teruggebracht. 2:28

En de bazuin zal worden geblazen, en ziet! Zij zullen zich vanuit hun graven naar hun Heer haasten. Zij zullen zeggen: "O, wee ons, wie heeft ons van onze slaapplaatsen gewekt? Dit is hetgeen de Barmhartige heeft beloofd, en de boodschappers spraken de waarheid." 36:51-52

Denkt de mens dat Wij zijn beenderen niet kunnen verzamelen? Zeker, Wij hebben de macht hem te herstellen tot in zijn vingertoppen. 75:3-4

Op die Dag zullen Wij hun monden verzegelen, maar hun handen zullen tot Ons spreken en hun voeten zullen getuigenis afleggen van alles wat zij hebben bedreven. 36:65

Tot zij de hel bereiken, zullen hun oren, ogen en hun huiden tegen hen getuigenis afleggen over wat zij deden. En zij zullen tot hun huiden zeggen: "Waarom getuigen jullie tegen ons?" Zij zullen antwoorden: "Allah, Die alles heeft doen spreken, deed ook ons spreken. En Hij is het Die jullie de eerste keer schiep en jullie zijn tot Hem teruggebracht. Jullie waren niet in staat je te verschuilen, opdat je oren, je ogen, en je huiden geen getuigenis tegen je zouden afleggen, maar jullie dachten dat Allah niet wist wat jullie deden. 41:20-22

De boodschapper van Allah zei: "Een veertigtal scheidt de tweede keer dat op de bazuin geblazen wordt. Allah Ta'ala zal een regen zenden, die het lichaam opnieuw doet groeien als groente.. (Moeslim)

De Profeet Mohammed heeft vaak over de Wederopstanding gesproken, in een overlevering vertelde hij dat de mensen naakt uit hun graven zullen komen en naakt naar de plaats van de berechting zullen gaan.

Op een dag zei de profeet toen hij een menigte toesprak: "Mensen! U zult voor Allah Ta'ala verschijnen met blote voeten, met een ontbloot lichaam en onbesneden.. (Boecharie & Moeslim)

En de ongelovigen zeggen: "Zullen wij, wanneer wij tot beenderen en stof vergaan zijn, werkelijk als een nieuwe schepping worden opgewekt?" Zeg: "Weest steen of ijzer, of een andere materie die naar uw gedachte het moeilijkste is." Dan zullen zij zeggen: "Zeg, wie zal ons dan doen herleven?" Zeg: "Hij Die u de eerste maal heeft geschapen." 17:49-51

Zijn jullie moeilijker te scheppen dan de hemel die Hij heeft gebouwd? 79:27

Voorzeker, de schepping van de hemelen en de aarde is groter dan de schepping van de mensen, maar de meeste mensen beseffen het niet. 40:57

Zeg: "Trek op aarde rond en zie hoe Allah de schepping begint en daarna de latere schepping verwekt." Waarlijk, Allah heeft macht over alle dingen. 29:20

Hoe kunnen jullie Allah ontkennen, terwijl jullie levenloos waren en Hij jullie het leven schonk? Hij zal jullie doen sterven en daarna zal Hij jullie doen herleven en dan zullen jullie tot Hem worden teruggebracht. 2:28

En tot Zijn tekenen behoort, dat Hij jullie uit stof schiep; en ziet! jullie zijn mensen die zich kunnen verspreiden. 30:20

O mensen, indien jullie in twijfel verkeren over de Opstanding, bedenkt dat Wij jullie hebben geschapen uit stof, daarna uit een levenskiem, dan uit een klonter bloed, daarna uit een klompje vlees, volkomen en onvolkomen in maaksel, opdat Wij het jullie duidelijk maken. En Wij laten wat Ons behaagt gedurende een vastgestelde tijd in de baarmoeder blijven, dan brengen Wij jullie als zuigelingen voort, dan laten Wij jullie opgroeien zodat jullie volwassen worden. En dan zijn er onder jullie die door de dood worden achterhaald en anderen die zo'n hoge ouderdom bereiken, dat zij, na geweten te hebben, niets meer weten. En jullie zien de aarde levenloos, doch wanneer Wij er regen op doen neerdalen, beweegt zij zich, zwelt op en brengt iedere mooie soort planten voort. Dat is zo omdat Allah de Waarheid is en omdat Hij het is Die de doden tot leven wekt en omdat Hij over alle dingen macht heeft. 22:5-6

Dan zullen zij met neergeslagen ogen uit hun graven komen als verstrooide sprinkhanen. 54:7

En dit is onder Zijn tekenen, dat de hemelen en de aarde in stand blijven door Zijn gebod. Dan, wanneer Hij jullie eenmaal van de aarde zal roepen, ziet! zullen zij gaan. 30:25

En op de Dag der Verrijzenis zullen jullie worden opgewekt. 23:16

En iedere ziel zal tezamen komen met een geleider en een getuige. 50:21

Hierin is stellig een teken voor hem die de straf van het Hiernamaals vreest. Dat is een dag waarop de mensen zullen worden verzameld en dat is een dag waarvan men getuige zal zijn. 11:103

Wanneer Hij jullie voor de Dag der Verzameling zal bijeen roepen, zal dit de tijd voor onthulling der gebreken zijn. En hij die gelooft in Allah en recht doet, hem zal Hij zuiveren van zijn fouten en hij zal hen toelaten tot het Paradijs waaronder rivieren stromen, om daarin voor eeuwig te verblijven. Dat is de grote zegepraal. 64:9

De ongelovigen vragen jullie over de bergen. Zeg: "Mijn Heer zal ze verpulveren. En Hij zal de aarde als een lege vlakte laten. Waarop je geen inzinking of verhoging zult zien." Op die Dag zullen zij de oproeper volgen, die recht op zijn doel afgaat; alle stemmen zullen voor de Barmhartige worden verzacht en je zult een gedempt geluid van voetstappen horen. 20:105-108

En de bazuin zal worden geblazen, en ziet! Zij zullen zich vanuit hun graven naar hun Heer haasten. Zij zullen zeggen: "O wee ons, wie heeft ons van onze slaapplaatsen gewekt? Dit is hetgeen de Barmhartige heeft beloofd, en de boodschappers spraken de waarheid." 36:51-52

De Dag waarop de mens zich zal herinneren hetgeen hij heeft gedaan. 79:35

Want als de bazuin wordt geblazen, Die Dag zal een moeilijke dag zijn. Niet gemakkelijk voor de ongelovigen. 74:8-10

Als de Gebeurtenis plaats vindt zal er niets dit plaatsvinden kunnen tegenhouden. Verlagend voor de een, verheffend voor de ander. 56:1-3

Laten zij zich aan ijdele gesprekken overgeven en zich vermaken tot zij de Dag tegemoet gaan welke hun is beloofd, De Dag waarop zij zich uit hun graven zullen haasten alsof zij zich naar een bepaald doel spoeden, met hun ogen neergeslagen; schande zal hen bedekken. Zo is De Dag die hun beloofd is. 70:42-44

Op de Dag waarop de geheimen zullen worden geopenbaard. Dan zal hij geen kracht en geen helper hebben. 86:9-10

Soelaiman bin Amier verhaalde dat Miklan de boodschapper van Allah hoorde zeggen: "Na de wederopstanding zal de zon een of twee arsjien dichterij de mensen gebracht worden. Soelaiman zei verder: "Ik weet niet welke afmeting de profeet bedoelde met arsjien. Zou hij de arsjien bedoelen die wij kennen of... Hij (Miklan) vertelde dat de profeet herhaardelijk gezegd heeft: "De zon zal de mensen bijna doen smelten. De mensen zullen zweten naar hun daden; sommigen zullen tot aan hun enkels zweten, sommigen tot aan hun knieen, en anderen tot aan hun navel en weer andere zullen zweten tot aan hun keel... (Tirmidhi)

De profeet zei: "Allah zal een zevental groepen van mensen overschaduwen met de schaduw van de Kosmos waarbij geen andere schaduw zal zijn: de rechtvaardige heersers, jonge mensen die opgroeien in aanbidding tot Allah, degenen van wie de harten verbonden zijn aan de moskee�n, degenen die elkaar liefhebben omwille van Allah, zij die uit liefde voor Allah hun tranen verborgen houden, zij die uit vrees voor Allah geen overspel plegen met een aantrekkelijke vrouw die een hoge positie heeft en zichzelf aanbiedt, zij die aalmoezen geven zonder dat de linkerhand weet wat de rechterhand uitgeeft. (Djami'oes Sagir)

Berechting...

Op een dag zei de profeet toen hij een menigte toesprak: "Mensen! U zult voor Allah verschijnen met blote voeten, met een ontbloot lichaam en onbesneden. De eerste die gekleed zal zijn is Ibrahim. Mensen van mijn gemeenschap zullen naar links geleid worden. Ik zal uitroepen: "Dit zijn mijn toevertrouwden!" Mij zal dan geantwoord worden: "U weet niet wat zij na u hebben gedaan." De mens gaat slechts een pas voorwaarts na eerst op vier vragen te hebben geantwoord: 1. waarmee heeft hij zijn leven doorgebracht 2. wat heeft hij met zijn kennis gedaan 3. hoe heeft hij zijn rijkdommen verzameld en hoe heeft hij ze besteed 4. wat heeft hij met zijn lichaam gedaan. (Boecharie & Moeslim)

Op een dag zag de gezant van Allah Aisha huilen, hij vroeg: "O Aisha waarom huil je?" Aisha vroeg: "Zul je op die Dag aan mij denken?" De gezant van Allah zei: "Nee Aisha, er zullen drie momenten zijn waarin zelfs ik niet aan jou zou kunnen denken: Bij de Siraat (brug des oordeels), bij de Weegschaal (voor de daden), en wanneer het levensboek van de mensen wordt gegeven."

En jullie zullen in drie soorten worden verdeeld. De mens aan de rechterkant, hoe gelukkig zijn de mensen aan de rechterkant! En de mensen aan de linkerkant, hoe ongelukkig zijn de mensen aan de linkerkant! De voorbijstrevenden in het geloof zullen de eersten zijn. 56:8-10

En hij, aan wie zijn boek in de rechterhand wordt gegeven, zal zeggen: "Komt, leest mijn boek. Voorzeker, ik wist dat ik mijn afrekening tegemoet moest gaan." Deze zal dan een heerlijk leven krijgen in een verheven Paradijs. 69:19-22

Maar hij, wiens boek in zijn linkerhand wordt gegeven, zal zeggen: "O was mijn boek mij maar niet gegeven! En had ik maar niet geweten wat mijn oordeel was! O, had de dood maar aan mij een einde gemaakt." 69:25-27

Op die Dag zal hem de Hel getoond worden; op die Dag zal de mens de vermaning willen volgen, maar hoe zal de vermaning hem kunnen baten? Hij zal zeggen: "O had ik maar vroeger voor dit leven iets verricht." 89:23-24

En als jullie het slechts zouden kunnen zien, wanneer zij voor het Vuur zullen worden gebracht! Zij zullen dan zeggen: "O, mochten wij slechts worden teruggezonden, dan zouden wij de tekenen van onze Heer niet meer ontkennen en wij zouden tot de gelovigen behoren." 6:27

Wat hem betreft, wie het boek in zijn rechterhand wordt gegeven, Hij zal beslist een gemakkelijke rekening krijgen. En zal naar de zijnen in vreugde terugkeren. 84:7-9

De mensen aan wie het boek achter de rug en in hun linkerhand wordt gegeven zullen naar de Hel gaan: Maar hij, wie het boek achter zijn rug wordt gegeven. Hij zal vernietiging wensen. En een laaiend Vuur ingaan. 84:10-13

Maar, hij wie het boek in de linkerhand wordt gegeven, zal zeggen: "O was mijn boek mij maar niet gegeven! En had ik maar niet geweten wat mijn oordeel was! En had ik maar niet geweten wat mijn oordeel was! O, had de dood maar aan mij een einde gemaakt! 69:27-29

En je zult ieder volk zien knielen. Elk volk zal tot zijn boek worden geroepen en er zal tot hen worden gezegd: "Heden zal jullie worden vergolden naar hetgeen jullie deden. Dit is Ons boek: Het spreekt tot u met waarheid. Wij hebben opgetekend wat jullie deden." 45:28-29

Gedenk de Dag waarop Wij elk volk met haar leider zullen oproepen. Zij die hun boek in de rechterhand ontvangen, zullen oproepen. Zij die hun boek in de rechterhand ontvangen, zullen hun boek lezen en hen zal geen onrecht worden aangedaan. Maar wie blind is geweest in deze wereld zal blind zijn in het Hiernamaals; hij is ver afgedwaald van de rechte weg. 17:71-72

Op de Dag waarop de geheimen zullen worden geopenbaard. 86:9

Dan zullen jullie worden bloot gelegd en geen van jullie geheimen zal verborgen blijven. 69:18

Zij zullen er in schreeuwen, zeggende: "Onze Heer, haal ons er uit, wij zullen goede werken doen, anders dan wij vroeger deden." Allah zal zeggen: "Gaven Wij jullie niet een leven, lang genoeg dat wie wilde nadenken, daarin kon nadenken, bovendien kwam een waarschuwer tot jullie. Ondergaat daarom de straf, want voor de boosdoeners is er geen helper. 35:37

In een overlevering gaf de profeet de volgende raad: "Een wijs persoon is hij, die zijn ego laag beschouwt en werkt voor het leven na de dood. Een dom persoon is hij, die zijn begeerten volgt en zover gaat in zijn handelingen dat hij van Allah dwaling ten deel krijgt. (Djami'oes Sagir)

Abu Hoeraira heeft overleverd dat de profeet zei: "Het schepsel zal naar Allah gebracht worden, Deze zal zeggen: "Gaf Ik jou niet het gezichtsvermogen en materie, heb Ik jou niet verheven boven de dieren en gaf Ik de landbouw niet in jouw beheer. Je was vrij om te heersen en je bereikte een positie. Je dacht dat je vandaag met Mij kon onderhandelen. Het schepsel zal ontkennen en zeggen: "Nee." Allah de Alwetende zal zeggen: "Zoals jij Mij was vergeten, zal Ik vandaag jou vergeten."

Op die Dag zal de Hel naar de plaats der berechting worden gebracht. (Tirmidhi)

En de Hel zal zichtbaar gemaakt worden voor hem die ziet. 79:36

Wanneer de Hel hen vanuit de verte zal zien, zullen zij het woeden en razen horen. 25:12

Wanneer zij er in worden geworpen, zullen zij haar van woede horen zieden. 67:7

De profeet zei: "Na de Wederopstanding zullen vanuit de Hel twee horens van vuur verschijnen die twee ogen hebben om te zien, oren hebben om te horen, en een tong hebben om te praten, ze zullen zeggen: "Ik ben gekomen voor drie groepen mensen: "Dit zijn koppige schriftgeleerden, de afgodendienaren, en degenen die afgodsbeelden maakten. (Tirmidhi)

Maar wie blind is geweest in deze wereld zal blind zijn in het Hiernamaals; hij is ver afgedwaald van de rechte weg. 17:72

Doch degenen die zich van Mijn gedachtenis zal afwenden, zal in benarde omstandigheden leven en op de Dag der Opstanding zullen Wij hem blind doen opstaan." Hij zal zeggen: "Mijn Heer, waarom heeft U mij blind doen opstaan, terwijl ik kon zien?" Allah zal zeggen: "Aldus kwamen Onze tekenen tot jou en jij hebt er geen acht op geslagen en evenzo zul jij op deze Dag vergeten worden." Op deze wijze vergelden Wij hem die buitensporig is en niet gelooft in de tekenen van zijn Heer; en de straf van het Hiernamaals is strenger en langer van duur. 20:124-127

Degenen die woekerwinst maken, zullen opstaan zoals iemand, die door satan met krankzinnigheid is geslagen.. 2:275

En Wij zullen degenen, tot wie de boodschappers waren gezonden zeker ter verantwoording roepen; en Wij zullen de boodschappers ook ondervragen. 7:6

In een overlevering zei de profeet: "Mijn Ummah is het eerste volk dat berecht zal worden. Een stem zal op de Dag van de Wederopstanding zeggen: "Waar is de profeet Mohammed en zijn Ummah?" Wij zijn het laatste volk van de aarde, maar het eerste voor de berechting. (Ibn Madja)

De profee t zei: "De eerste daad waarover het schepsel zich moet verantwoorden op de Dag des Oordeels. is het gebed. Indien het schepsel het gebed naar behoren heeft verricht en zich heeft kunnen verantwoorden, dan is hij bevrijd en verheugd. Indien hij zich niet heeft kunnen verantwoorden, is hij beroerd en verachtelijk. (Tirmidhi)

De profeet zei ook: "Het eerste waarover het schepsel zich moet verantwoorden op de Dag des Oordeels, is het gebed. Indien het gebed naar behoren is verricht, zal het zo worden opgetekend. Indien het gebed niet voldoende is in verhouding met zijn levensduur zal Allah tegen de engelen zeggen: "Kijk of mijn schepsel extra gebeden (soennah,nafila) heeft verricht, indien zo verreken het met zijn verplichte gebeden. (Djami'oes Sagir)

------------------------------------------------------------ --------------------------------------------------

De mens is verantwoordelijk aangaande o.a. de volgende zaken:

* Het geloof

* Rechten van God

En Ik heb de djinn en de mensen slechs tot Mijn aanbidding geschapen. 51:56

* Rechten van de medemensen

De profeet zei: "Weten jullie wie failliet is?" Zijn metgezellen zeiden: "Volgens ons is degene die geen geld en bezittingen heeft failliet." De profeet zei: "Failliet is degene onder mijn Ummah die op de Dag der Opstanding komt met zijn gebed, het vasten, en de zakaat, maar hierbij ook heeft gevloekt, vals beschuldigd, opgelicht, vermoord, en afgeranseld. Er zal van zijn goede daden worden gegeven aan een ieder die hij onrecht heeft aangedaan. Wanneer zijn goede daden te weinig zijn, zal hij naar verhouding de zonden van de rechthebbenden krijgen. Daarna zal hij in de Hel worden geworpen. (Tirmidhi)

Abu Hoeraira vertelde dat de boodschapper van Allah zei: "Wie van jullie de rechten van zijn geloofsgenoot heeft geschonden, laat hem vergiffenis vragen, voordat je met je goede daden de schuldeiser zal betalen of de zonden van hem zal krijgen, indien je geen goede daden hebt. Want op die Dag zal voor je schuld geen geld zijn. (Boechari)

* Rechten van de ouders

* Rechten van de kinderen

* Rechten van de verwanten

* Rechten van de gemeenschap

* Rechten van de dieren

* Rechten van andere schepselen

Wie ter grootte van een atoom goed deed, zal dit aanschouwen. En wie ter grootte van een atoom keaad deed, zal ook dat aanschouwen. 99:7-8

* Het recht van het lichaam

* Inrichting van de samenleving

* Verkondiging van het geloof

------------------------------------------------------------ --------------------------------

En Wij zullen weegschalen der gerechtigheid instellen op de Dag der Opstanding, zodat geen enkele ziel in enig opzicht onrecht zal worden aangedaan. En al was het slechts het gewicht van een mosterdzaadje, Wij zullen het naar voren brengen en Wij zijn voldoende als Rekenaar. 21:47

De profeet zei: "Op de Dag der Opstanding zal het Paradijs aan de rechterkant van de kosmos geplaatst worden, en de Hel aan de linkerkant. De weegschaal van goede daden zal aan de rechterkant zijn, en de schaal van de zonden aan de linkerkant."

Zeg: "Zullen Wij u verhalen omtrent degenen die het grootste verlies in hun werken zullen lijden?" Diegenen, van wie het streven gericht is op het leven van deze wereld en denken dat zij een bijzonder goed werk verrichten, dezen zijn het die de tekenen van hun Heer en de ontmoeting met Hem verwerpen. Derhalve zijn hun werken verloren gegaan en op de Dag der Verrijzenis zullen Wij geen weegschaal voor hen oprichten. De Hel is hun beloning wegens hun ongeloof en de spot die zij met Mijn Tekenen en Mijn boodschappers bedreven. 18:103-106

Maar de daden van de ongelovigen zijn als een luchtspiegeling op een vlakte. De dorstige denkt dat het water is, wanneer hij er bij komt ontdekt hij echter dat het niets is. 24:39

En het wegen van de menselijke daden zal op die Dag eerlijk zijn. Degenen, van wie de schalen zwaar zijn zullen slagen. En zij, van wie de schalen licht zullen zijn, deden hun zielen tekort, omdat zij ten opzichte van Onze tekenen onrechtvaardig waren. 7:8-9

Wie kan bij hem bemiddelen zonder zijn verlof? 2:255

Op die Dag zal voorspraak niet van nut zijn behalve van hem aan wie de Barmhartige verlof geeft en wiens woord Hem welgevallig is. 20:109

Op de Dag van de Wederopstanding zullen drie groepen mensen voorspraak doen: deze zijn Profeten , de godsdienst-geleerden, en de martelaren. (Djami'oes Sagir)

Abu Hoeraira verhaalde dat de boodschapper van Allah zei: "Iedere profeet heeft een smeekbede, alle smeekbeden van de profeten zijn door Allah aanvaard. Mijn smeekbede heb ik bewaard voor mijn Ummah, voor sjafaat (voorspraak) op de Dag van de Wederopstanding. (Boechari)

Zij spreken niet voordat Hij het beveelt, en zij handelen volgens Zijn gebod. 21:29

En vreest de Dag, dat de ene ziel de andere niet zal kunnen helpen, waarop voor haar noch voorspraak zal worden aanvaard, noch een losprijs zal worden aangenomen, noch zullen zij worden geholpen. 2:48

Een waarschuwing voor de mensen. Aan degene onder u, die vooruit wenst te gaan of degene die wil achterblijven, elke ziel is als een pand voor hetgeen zij doet. Doch degenen aan de rechterhand, in het Paradijswonende vragen aan de schuldigen: "Wat heeft u in de Hel gebracht?" Zij zullen antwoorden: "Wij behoorden niet tot hen die gewend waren te bidden. Wij voedden de armen niet. En wij waren gewend ijdele gesprekken te voeren met hen die ijdele gesprekken voerden. En wij waren gewoon de Dag des Oordeels te ontkennen. Totdat de dood ons overviel." De tussenkomst van bemiddelaars zal hen daarom niets baten. 74:36-48

En er zal een scheiding tussen beiden zijn; en er zullen op de verheven plaatsen mannen zijn die zij allen aan hun merktekenen herkennen. En zij zullen tot de bewoners van het Paradijs roepen; Vrede zij over u." Dezen zullen het Paradijs nog niet zijn binnengegaan, maar zij hopen het. En wanneer hun ogen naar de bewoners van het Vuur zijn gericht, zullen zij zeggen: "Onze Heer, plaats ons niet onder het onrechtvaardige volk." En de bewoners van de verheven plaatsen zullen tot de mensen die zij aan hun merktekenen herkennen roepen: "Uw aantal, noch datgene waarover jullie hoogmoedig waren, heeft jullie kunnen helpen." 7:46-48

Het Paradijs...

Allah, de Meest Verhevene, de Meest Glorieuze, zei: "Ik heb voor Mijn vrome dienaren boorbereid, wat geen oog heeft gezien, wat geen oor heeft gehoord en wat geen mensenhart heeft waargenomen. (Moeslim)

O gelovigen, wendt u tot Allah in oprecht berouw. Het kan zijn dat uw Heer uw fouten van u zal verwijderen en u in Tuinen binnen zal laten gaan waar de rivieren onderdoor stromen op de Dag waarop Allah de Profeet en degenen die met hem geloven niet zal vernederen. Hun licht zal voor hen en van hun rechterhanden uitgaan. Zij zullen zeggen: "Onze Heer, volmaak ons licht voor ons en vergeef ons; want U hebt macht over alle dingen." 66:8


Wedijvert met elkaar in het vragen om vergiffenis van iw Heer en om het Paradijs, welks uitgestrektheid de hemelen en de aarde is, bereid voor de godvrezenden. 3:133

De bewoners van het Paradijs zullen ongetwijfeld het paleis van verheven personen boven zich zien als het schijnen van een ster. (Moeslim)

------------------------------------------------------------ -------------------------------

Het Paradijs bestaat uit acht verschillende etages:

* Firdeus * Hoeld

* Adn * Karar

* Ma'wa * Darus Salaam

* Na'iem * Darul Moekama

------------------------------------------------------------ -------------------------------

Niemand weet wat voor vreugde voor hen verborgen is als beloning voor wat zij gedaan hebben. 32:17

De profeet zei: "De waarde van de wereld in vergelijking met het Hiernamaals is alsof een van jullie een vinger in de zee stak en dan zag hoeveel vocht er aan zijn vinger bleef kleven nadat hij hem terug trok. (Moeslim)

Zeg: "Zal ik u over iets beters inlichten dan over dit alles?" Voor degenen, die God vrezen, zijn er Tuinen bij hun Heerm waardoor rivieren stromen; daar zullen zij vertoeven en voor hen zijn reine metgezellen, alsmede Allah's welbehagen. En Allah ziet Zijn dienaren. 3:15

En wat u gegeven is dient slechts als middel van bestaan voor het tegenwoordige leven en ter versiering ervan; en hetgeen bij Allah is, is beter en van langere duur, willen jullie dit niet begrijpen? 28:60

Voor hen zal daarin zijn wat zij wensen en bij Ons is nog meer. 50:35

Het beeld van het Paradijs dat de godvrezenden is beloofd, is dat er stromen in vloeien, en dat zijn fruit en schaduw eeuwigdurend zijn. Dit is het loon van de rechtvaardigen maar het loon van de ongelovigen is het Vuur. 13:35

En verkondig aan degenen die geloven en goede werken verrichten de blijde tijding, dat het Paradijs voor hen is, waardoor rivieren vloeien. Telkens, wanneer hun van de vruchten hieruit wordt geschonken, zullen zij zeggen: "Ziehier, hetgeen ons reeds voorheen werd gegeven."; en hun werd het soortgelijke gegeven. En zij zullen er reine metgezellen hebben en zij zullen er vertoeven. 2:25

Zij zullen daarin worden getooid met armbanden en goud en groene gewaden van fijne zijde en zwaar brocaat dragen, terwijl zij op tronen zullen liggen. Hoe goed is de beloning en hoe schoon is de rustplaats. 18:31

Waarin een stromende bron is. waarin hoge rustbanken opgericht zijn, en drinkschalen gereed gezet, en kussens gerangschikt, en tapijten uitgespreid. 88:12-16

Voorwaar, de deugdzamen onder zegeningen, op hoge sofa's zullen zij elkaar aanschouwen, u zult in hun gezicht de glans der gelukzaligheid herkennen. Hun wordt zuivere verzegelde wijn te drinken gegeven. Welks zegel muskus is. En laat degenen die wedijveren, hiervoor wedijveren. En hij zal vermengd worden met water van Tasniem; een bron waaruit de nabij God zijnden drinken.

En Hij zal hen voor hun standvastigheid belonen met het Paradijs en kleren van zijde. Zich daarin neervlijende op sofa's zullen zij noch kou noch warmte voelen. En de schaduw van de bomen zal dicht over hen zijn en de trossen fruit zullen gemakkelijk bereikbaar worden gemaakt. En zilveren vaten zullen aan hen worden rondgereikt, en bekers. Kristalhelder, uit zilver, in de juiste maat vervaardigd. En daarin zal hun een drank worden gegeven, vermengd met Gember. Van een bron genaamd: Salsabiel. 76:12-18

Zij zullen daarvan geen hoofdpijn krijgen noch zullen zij dronken worden, en met fruit dat zij het liefst hebben, en met vlees van vogelen dat zij begeren. 56:19-21

En Wij zullen alle wrok uit hun hart uitroeien, zij zullen als broeders op tronen tegenover elkaar zitten. Zij worden daarin niet door vermoeidheid overvallen en zij zullen er niet uit hoeven gaan. 15:47-48

En zij zullen zeggen: "Alle lof zij Allah, Die droefheid van ons heeft weggenomen. Onze Heer is voorzeker Vergevingsgezind, Waarderend." 35:34

En waarheen je ook kijkt, je zult een zaligheid voelen en een groot koninkrijk aanschouwen. 76:20

Hij, Die ons door Zijn genade deze verblijfplaats heeft toegewezen, waarin ons geen last, noch vermoeienis raakt." 35:35

De Paradijsbewoners zullen er ongetwijfeld eten en drinken, maar zij zullen niet spuwen, snuiten, en geen kleine of grote ontlasting hebben. De metgezellen vroegen: "Wat zal er gebeuren met het voedsel dat gegeten wordt?" De boodschapper van Allah zei: "Het zal vanzelf overgaan door het transpireren dat de geur van musk zal hebben."

Zij zullen daarin geen ijdel gesprek horen; slechts "vrede, vrede" en 's morgens en 's avonds zullen zij hun levensonderhoud ontvangen. 19:62

En zij zullen naar het reine woord en het pad van de Geprezene worden geleid. 22:24

Ummi Salama vertelde: "Ik vroeg aan de boodschapper van Allah : "Wie zullen hoger in rang zijn, de vrouwen die het Paradijs zullen binnengaan of de Ho'roel ayn vrouwen die voor het Paradijs zijn geschapen?" Hij zei: "Zoals de bovenkleding beter is dan het ondergoed, zo zijn de aardse vrouwen hoger in rang dan de Ho'roel ayn." Ik vroeg: "Hoe kan dat O boodschapper van Allah ?" Hij zei: "Door hun gebeden, vasten, en andere vormen van aanbidding tot Allah. Allah zal hun gezichten verlichten met Zijn noer en Hij zal hen kleden met zijde, hun kleur in het Paradijs zal wit zijn. Hun kleding zal groen zijn en hun sieraden zullen geel zijn. Hun halskettingen zullen van parels zijn en hun kam zal van goud zijn.

De profeet Mohammed zei over de vrouwen in het Paradijs: "Als een vrouw van het Paradijs naar de aarde zou komen, zou zij de hele aarde verlichten en vullen met een mooie geur. Alleen al haar hoofddoek is beter dan de wereld en de inhoud ervan. (Boechari)

En er zullen schonen zijn met grote, mooie ogen, als verscholen paarden. 56:22-23

En naast hen zullen vrouwen zijn van bescheiden blik en mooie ogen. Rein, alsof zij zorgvuldig bewaarde eieren waren. 37:48-49

Schonen in paviljoenen gehuisvest. Die voor hen mensen noch djinn hebben aangeraakt. 55:72-74

Die zich tot Allah bekeren, die aanbidden, die prijzen, die vasten, die zich neerbuigen, die zich ter aarde werpen, die tot het goede aansporen, en het kwade verbieden, die de door Allah gestelde grenzen in acht nemen; breng aan de gelovigen blijde tijding. 9:111

En degenen, die geloven en goede daden verrichten, zullen Wij in Tuinen doen binnengaan waardoor rivieren stromen om er eeuwig te vertoeven. 4:59

Wedijvert om vergiffenis van uw Heer en voor het Paradijs, waarvan de breedte gelijk is aan de breedte tussen hemel en de aarde, bereid voor degenen, die in Allah en Zijn boodschappers geloven. 57:21

De Hel...

De profeet heeft gezegd: "Ik gelijk op een man die een vuur ontsteekt, wanneer het vuur de omgeving verlicht, wordt het omgeven door vliegen die licht zoeken. De man probeert de vliegen van het vuur af te houden, maar zij ontwijken de man en werpen zich in het vuur. Dit is de vergelijking van jullie en mij. Ik probeer jullie tegen te houden door zelfs te trekken aan jullie kleding en zeg: "Blijft weg van het vuur, blijft weg van het vuur." Jullie overrompelen mij en werpen jezelf in het vuur." (Moeslim)

En voor degenen die niet in hun Heer geloven is de straf van de Hel, dit is een slechte bestemming. 67:6

En vreest het Vuur dat voor de ongelovigen is bereid. 3:131

Voorzeker, de Hel ligt in een hinderlaag. Een thuis voor de opstandigen. Die daarin lange tijd zullen vertoeven. Zij zullen daar geen koelte hebben en geen dronk smaken. Behalve kokend water en een stinkende vloeistof die verschrikkelijk koud is. 78:21-25

Begeven jullie je tot een schaduw van drie takken. Die geen koelte geeft, noch beschermt tegen de vlam. Ziet! Het vuur van de Hel gooit vonken op als kastelen. Alsof zij kamelen van een gele kleur waren. 77:30-33

Doch hij, wiens schalen licht zijn, zijn toevlucht zal Hawi'jah zijn. En jij weet niet wat het is, het is een laaiend vuur. 101:9-11

Temidden van verschroeiende winden en kokend water, en in de schaduw van zwarte rook, noch koel, noch verfrissend. 56:42-44

Degenen die het Boek en hetgeen waarmee Wij Onze boodschappers zonden verloochenden, zullen weldra te weten komen. Wanneer zij met boeien en kettingen om hun hals zullen worden gesleept. In kokend water, dan zullen zij in het Vuurworden geworpen. Dan zal er tot hen worden gezegd: "Waar zijn de afgoden. die jullie met Allah hadden vereenzelvigd?" Iedere keer wanneer de huid van de mensen verbrand zal zijn, zal er een nieuwe huid gegeven worden: Degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden ervoor in de plaats geven, opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan. Waarlijk, Allah is Almachtig, Alwijs. 4:56

De dag waarop hun gezicht zich in het Vuur zal wentelen zullen zij zeggen: "O hadden wij slechts Allah en Zijn boodschapper gehoorzaamd." 33:66

Hun kleren zullen van pek zijn en het vuur zal hun gezicht omhullen. 14:50

Het vuur zal hun gezichten verbranden en zij zullen erin verschrompelen. 23:104

Wanneer zij erin worden geworpen zullen zij haar van woede horen zieden. Zij zal bijna barsten van woede. Telkens als er een groep ingeworpen wordt, zullen de bewakers ervan hun vragen: "Kwam er geen waarschuwer tot jullie?" 67:7-8

En de Hel is zeker de beloofde plaats voor hen allen. Zij heeft zeven poorten en elke poort heeft een gedeelte van hen toegewezen gekregen. 15:43-44

------------------------------------------------------------ -------------------------------

De Hel bestaat uit zeven verschillende etages:

* Djahannam * Djahiem

* Sakar * Lazi

* Hoetamah

* Sa'ir * Havi'yah

------------------------------------------------------------ -------------------------------

O, jullie die geloven! Redt jullie zelf en je gezinnen van het Vuur! Waarvan het brandstof mensen en stenen zijn, waarover engelen zijn, hard en streng, die Allah niet ongehoorzaam zijn in hetgeen Hij hun beveelt, en uitvoeren wat hun wordt geboden. 66:6

Voorwaar, jullie zullen met hetgeen jullie buiten Allah aanbidden, het brandstof van de Hel zijn. 21:98

Zij zullen zeggen: "Zeker, de waarschuwers kwamen tot ons, maar wij verwierpen hen, en zeiden: "Allah heeft niets geopenbaard; jullie verkeren in grote dwaling." En zij zullen zeggen: "Indien wij maar geluisterd hadden en ons verstand hadden gebruikt, zouden wij ons niet onder de bewoners van het laaiende vuur bevinden. Dan zullen zij hun zonden bekennen; maar de bewoners van het Vuur zijn verre van genade. 67:7-10

De dag waarop de ongelovigen aan het Vuur zullen worden blootgesteld, zal er tot hen worden gezegd: "Jullie hebben jullie goede dingen in jullie aardse leven verbruikt en genoten. Vandaag krijgen jullie de bestraffing van de schande als vergelding, omdat jullie onterecht hoogmoedig waren op de aarde en voor het schandelijke dat jullie deden. 46:20

Is dit een beter onthaal of de boom van Zaqqoem. Voorzeker, Wij hebben deze tot een beproeving voor de onrechtvaardigen gemaakt. Het is een boom die uit de bodem van de Hel ontspringt. De trossen ervan zijn als de koppen van slangen. En zij zullen er zeker van eten en er hun buik mee vullen. Dan zullen zij bovendien een drank van kokend water ontvangen. Daarna zal hun terugkeer zeker naar het vuur zijn. 37:62-68

Jullie zullen zeker van de boom van Zaqqoem eten en zullen jullie buik ermee vullen en daarna kokend water drinken, zoals dorstige kamelen drinken. 56:52-55

De Hel! Daarin zullen zij branden, het is een slechte rustplaats. Deze! Laat hem daarom een kokende en een ijskoude drank proeven. En meer dergelijke van verschillende soorten. 38:56-58

Zij zullen daarin geen koelte en geen drank proeven. 78:24

Hun zal uit een kokende bron te drinken worden gegeven, zij zullen geen voedsel krijgen, behalve van doornen, dat noch voedzaam zal zijn noch tegen de honger zal baten. 88:5-7

Daarom heeft hij hier geen vriend, noch voedsel, behalve spoelsel van wonden. 69:35-36

De profeet Mohammed zei: "Wanneer de bewoners van het Paradijs in het Paradijs zijn, en de bewoners van de Hel in de Hel, zal de dood gebracht worden en ertussen geslacht worden. Hierna zal een stem zeggen: "O bewoners van het Paradijs, de dood bestaat niet meer. O bewoners van de Hel, de dood bestaat niet meer. Hierdoor zal de tevredenheid van de bewoners in het Paradijs toenemen, en zal de onrust van de bewoners van de Hel toenemen. (Boechari)

Voorwaar, hij die tot zijn Heer komt als schuldige, hem wacht de Hel. Hij zal daarin niet sterven noch leven. 20:74

De profeet Mohammed saws heeft gezegd: "Er is zoveel
barmhartigheid dat zelfs de duivel denkt dat hij daar kans op maakt."
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2005 om 16:49
Wat heeft dit met wetenschap te maken?  Lijkt me eerder puur religieus
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2005 om 23:46

Hoi Kimmie,

Jah ik begrijp ook niet helemaal waarom ze zulke dingen bij deze catagorie zetten. Of komt het misschien omdat ik de topic heb geopend vanuit een andere topic die wel in deze catagorie behoorde? Dus het kan ook aan mij liggen hoor. Maar het boeit niet zo heel veel waar het onder staat toch?

Groetjes Khadidjah

De profeet Mohammed saws heeft gezegd: "Er is zoveel
barmhartigheid dat zelfs de duivel denkt dat hij daar kans op maakt."
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 06:50
In eerste instantie geplaatst door 3khadidjah3

Maar het boeit niet zo heel veel waar het onder staat toch?


Dan hoeft een forum ook niet in rubrieken opgedeeld te worden.
Terug naar boven
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 11:27
Ahahaha, je blijft me achtervolgen met die praatjes van je he. Volgens mij kun jij echt mega-irritant zijn in het dagelijkse leven.  (niet perse negatief bedoeld hoor  )
De profeet Mohammed saws heeft gezegd: "Er is zoveel
barmhartigheid dat zelfs de duivel denkt dat hij daar kans op maakt."
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 18:51
Maar wat is de bedoeling van die lap tekst?
Terug naar boven
*Fa�sa* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 45
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Fa�sa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 oktober 2005 om 00:33

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Maar wat is de bedoeling van die lap tekst?

 

Lezen,, en dan kom je er vast wel achter..

 

groetjes

Terug naar boven
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 oktober 2005 om 04:39

Ahahaha jah precies, nee ik zal het je uitleggen. Dit is een samenvatting die ik gemaakt heb van een boek. Net als Sudjuud as-sahw en Geschiedenis van de profeten die je misschien ook wel langs hebt zien komen? En dit wilde ik even delen met mijn broeders en zusters voor degene die het nog niet gelezen hebben, en ook met andersgelovigen natuurlijk. (degenen die er interesse in hebben)

Groetjes Khadidjah

De profeet Mohammed saws heeft gezegd: "Er is zoveel
barmhartigheid dat zelfs de duivel denkt dat hij daar kans op maakt."
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.