Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Ruzie en Verzoening

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ruzie en Verzoening
    Geplaatst op: 09 december 2005 om 15:02

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Ruzie en Verzoening

Bron: www.islamqa.com
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk


Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�Vreest dan Allah en sticht vrede onder jullie. En gehoorzaamt Allah en Zijn Boodschapper, als jullie gelovigen zijn.� [al-Anfaal 8:1]

�Er is geen goed in veel van hun heimelijke gesprekken, behalve wie aanmaant tot liefdadigheid of wijsheid of verzoening tussen de mensen, wie dat doet om het welbehagen van Allah te bereiken: Wij zullen hem een geweldige beloning geven.� [al-Nisa� 4:114]

De Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) heeft ons verteld dat het verzoenen van mensen beter is dan vrijwillig vasten, vrijwillige gebeden verrichten en vrijwillige liefdadigheid geven.

Het is overgeleverd dat Abu�l-Darda� (radiAllahu �anhu) gezegd heeft dat de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei: �Zal ik jullie vertelen over iets wat beter is dan de status van (vrijwillig) vasten, bidden en liefdadigheid?� Ze zeiden: �Ja.� Hij zei: �Verzoenen in een geval van onenigheid, want het kwaad van de onenigheid is de scheerder.� Al-Tirmidhi heeft overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei: �Het is de scheerder en ik zeg niet dat het haar scheert, maar het scheert (m.a.w. verwoest) religieuze toewijding.�

Overgeleverd door Abu Dawoed, 4273; al-Tirmidhi, 2433. Geclassificeerd als hasan door al-Albaani in Sahih al-Tirmidhi.

De islam staat het toe om leugens te vertellen om dit grootse doel te bereiken. Je mag beide partijen dus vertellen dat de ander goede dingen over hen gezegd heeft en hen geprezen heeft, om de verzoening te bemoedigen. Dit valt niet onder de categorie van leugens die haram zijn.

Het is overgeleverd van Umm Kalthoem bint �Uqbah ibn Abi Mu�iet dat zij de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) hoorde zeggen: �Degene die verzoening tussen mensen nastreeft en goede dingen zegt, is geen leugenaar.� Overgeleverd door al-Bukhaari, 2490.

Het is haram voor moslims om elkaar te negeren. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�En gehoorzaamt Allah en Zijn Boodschapper en twist niet onderling, waardoor jullie ontmoedigd raken en jullie kracht verdwijnt. En weest geduldig: voorwaar, Allah is met de geduldigen.� [al-Anfaal 8:46]

�En houdt jullie allen stevig vast aan het touw (de godsdienst) van Allah en weest niet verdeeld. Gedenkt de gunst die Allah jullie schonk toen jullie vijanden waren en Hij jullie harten tot elkaar bracht en jullie door Zijn gunst broeders werden, toen jullie op de rand van de afgrond van de Hel waren en Hij jullie ervan redde. Zo heeft Allah Zijn Tekenen voor jullie duidelijk gemaakt. Hopelijk zullen jullie leiding volgen.� [Aal �Imraan 3:103]

Het is overgeleverd dat Abu Hurayrah (radiAllahu �anhu) gezegd heeft dat de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei: �Haat elkaar niet, benijd elkaar niet, wend jullie niet van elkaar af. Wees, O dienaren van Allah, broeders. Het is voor een moslim niet toegestaan om zijn broeder voor meer dan drie dagen te negeren.� (Overgeleverd door al-Bukhaari, 6065; Muslim, 2559.

Het is overgeleverd van Abu Ayyoeb al-Ansaari (radiAllahu �anhu) dat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei: �Het is voor een moslim niet toegestaan om zijn broeder voor meer dan drie dagen te negeren, waarbij elk van hen zich afwendt wanneer zij elkaar treffen. De betere van hen is degene die de vredesgroet het eerst geeft.� Overgeleverd door al-Bukhaari, 2757; Muslim, 2560.

Het is overgeleverd van Abu Hurayrah (radiAllahu �anhu) dat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei: �De poorten van het Paradijs zijn geopend op maandag en donderdag en iedereen die niets met Allah vereenzelvigt, wordt vergeven, behalve een man die een ruzie met zijn broeder heeft gehad. Er wordt gezegd: �Wacht op deze twee totdat zij verzoenen, wacht op deze twee totdat zij verzoenen, wacht op deze twee totdat zij verzoenen.�� Overgeleverd door Muslim, 2565.

Al-Nawawi heeft gezegd: �Wacht op deze twee� betekent �wacht totdat zij verzoend zijn en de liefde tussen hen hersteld is.�

Het is overgeleverd van Abu Kharaash al-Sulami dat hij de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) hoorde zeggen: �Wanneer iemand zijn broeder een jaar negeert, is het alsof hij zijn bloed vergoten heeft.� Overgeleverd door Abu Dawoed, 4915. Geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Targhieb, 2762.

Deze teksten geven aan dat het voor een moslim verboden is om zijn broeder langer dan drie dagen te negeren door hem niet te groeten met salaam en door zich van hem af te wenden, zolang dat negeren niet om een shar�i reden is en niet gedaan wordt om een bepaald doel te bereiken, in welk geval het wel langer dan drie dagen toegestaan is voor hem.


En Allah weet het het beste

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2005 om 15:11

 

tis triest dat je denkt dat wij ons aan bekeren tot het christendom dus kortom tis verspilde moeite.....

En misschien is dit weer hard maar ja laat die stukjes aub weg uit dit forum en predik ergends oke op CHRISTELIJKE SITES BV

 

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2005 om 12:11
Het lijkt me handig dat je langzamerhand een site voor jezelf begint.
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2005 om 12:44

 

Als je al een site hebt, wil je daar dan al je verhalen plakken. Je verpest de site met al dat geknip en geplak. Wil je ook een beetje respect tonen, dit is een islamitische site en geen christelijke. Als je iemand wilt bekeren tot het christendom start dan een topic voor een discussie, maar houd op met al dat geknip en geplak. Als je hier niet mee ophoudt, dan zal ik de beheerder verzoeken hier wat tegen te ondernemen. Ik jaag je niet weg, je mag best een discussie starten over het christendom maar houd op met al die lange verhalen en die plaatjes erin, het is behoorlijk vervelend. Open een eigen topic en verpest niet de topics die gestart worden door anderen.

Met vriendelijke groet,

 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2005 om 13:18

Assalamoe3leikoem/ Hallo,

Ik vraag me af wat het nut is van je elle lange lappen tekst die duidelijk niets te maken hebben met de geopende topic.Ik sluit me daarom ook volledig aan bij de woorden van Umm, Djazakie Allah elfa gayr lieve zuster : )

Mensenzoon als je zo graag die tekst wil plaatsen, open een eigen topic wil je?

M.v.G,

AmatoelAziz

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2005 om 13:28
In eerste instantie geplaatst door mensenzoon

 

Maar wat geloof jij..?.....de mensen zingen ...zij geloven...jij dan?

zet eens de tv aan  ......er is meer als een boek

 

wat dacht je van leven  !....zorgen en verdraagzaamheid is dat de boodschap niet ?.......

Ik geloof dat Allah de schepper is en dat hij de enige god is. Ik geloof dat profeet mohamed vzm de boodschapper is van Allah. Ik geloof dat de koran de waarheid is en dat dat van Allah afkomstig is en dat de Islam het enige geloof is dat op waarheid gebasseerd is. De koran is niet veranderd en is het woord van Allah. Wie in Allah gelooft, de Islam als zijn geloof neemt en de boodschap van profeet mohammed vzm naleeft (zijn soenah), deze zal het ware geluk kennen.

Ik hoop hiermee op je vragen geantwoord te hebben, als je nog vragen hebt mag je deze stellen. Zou je aub wat duidelijker willen zijn en je vragen duidelijker formuleren. Alvast bedankt!

Groet,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2005 om 13:29
In eerste instantie geplaatst door mensenzoon

Sorry als ik zo vrij uitspreek maar ik ben ook maar een mens....

U mag vrij spreken, als u maar ophoudt met het kopieren en plakken van die lange verhalen. Dan heeft verder niemand last van u.

Groet,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2005 om 14:09
In eerste instantie geplaatst door mensenzoon

het is niet genoeg

Geloof je in de mede mens en de liefde van hun?, Vriendschap .................In god ....ja  .. en hoe toon jij jou trouw?

Broederschap en zustersschap is heel erg belangrijk in de islam. Elkaar liefhebben omwille van Allah is ook heel erg belangrijk in de islam en is essentieel. Ik doe heel erg hard mijn best om trouw te zijn aan Allah, daarmee ook aan mijn broeders en zusters. Ik doe dat door Allah te aanbidden, Hem te gedenken en voor hem offers te doen om wille van Hem. Dat is mijn liefde voor Allah en daarmee ben ik Hem ook trouw.

*Offers is het goede proberen te doen en het slechte te vermijden.

Groet,

 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2005 om 14:29

 

Mensen zoon, zou je aub de afbeeldingen en allerlei andere plaksels willen verwijderen uit je vorige post. Mijn reactie wordt daardoor onleesbaar, en zoals ik eerder aangaf het verpest de topic op deze manier. Het is vervelend lezen op deze manier.

Alvast bedankt!

Gegroet,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 december 2005 om 15:29

goed gezegd post

we hebben niets aan je gebrabbel en die lange teksten niemand leest ze hoor denk ikmaar goed veel plezier met kopieren tis tijdsverspilling

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.