Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenZin van het Leven!

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zin van het Leven!
    Geplaatst op: 16 december 2003 om 18:41

Hallo

ik wil graag de niet-moslims de volgende vragen stellen.

wat is volgens jullie de reden waarom we leven en waarom we bestaan. Dus "de zin van het leven".

Geloven jullie uberhaupt in het bestaan van een Hogere macht

geloven jullie in Hel En Hemel??

wat gebeurt er volgens jullie na je dood??

Succes!!!!!! Groetjes!!!!!!!

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
Panihani Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 oktober 2003
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 24
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2003 om 18:58

Je hebt verschillende niet-Moslims. Athe�sten, agnosten, humanisten. Daarnaast heb je ook nog LPF-ers... .

 

Laat hij die Allah en de Laatste Dag gelooft het goede zeggen, of zwygen...

Boch�r�
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2003 om 20:19

Hoi Salaam,

moeilijke vraag hoor, maar ik zal proberen te antwoorden.  Wetenschappelijk gezien zou ik zeggen 'om ons voort te planten en er een betere wereld van te maken voor onze nakomelingen'

Wat me emotioneel het meest aan het hart ligt zijn de mensen rond mij en m'n studie...  Ik wil een mooi leven opbouwen met een fantastische man (en k denk da k m gevonden heb) en mensen kunnen helpen (ik studeer voor arts)...

Geloof ik in een hogere macht?  Hmmm, niet echt in een soort persoon als Allah of God of zo...  Wel in een soort energie...  Ik kan me heel erg terugvinden in sommige aspecten van de oude keltische cultuur.  Dat er ��n vrouwelijke energie is en ��n mannelijke, die alle vrouwen en mannen met elkaar verbindt.  Ze zagen bv alle Godinnen en Goden als verschillende gezichten van die ene energie.  Ook was er daarbij sprake van een groot aanvoelen van de natuur, een grote spiritualiteit en was een belangrijke regel 'doe wat je wilt, maar kwets er niemand mee'.

Hemel en Hel...?  Laten we zeggen dat ik hoop dat er een hiernamaals is, maar er weinig vertrouwen in heb.  En na de dood... denk ik dat alles heel erg zwart wordt

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 21:16

Hallo Kim

Ik wil je doorverwijzen naar de site www.harunyahya.com Ga daar maar eens rondsurfen bij de movies categorie (alles is gratis op die site en je hoeft niks te installeren enz. dus je kan gelijk alles downloaden) en dan moet je eens die film bekijken waarin wordt bewezen dat er een hogere macht MOET bestaan. Als je de precieze link wil kan ik je die ook nog geven maar ik heb liever dat je zelf rondsurft zodat je mischien wel meer oppikt.

Met alle respect

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 22:56

Als athe�st, de ziel is voor mij pure energie, om mij te begrijpen moet ik eerst wat andere ideeen van mezelf vertellen, er zijn 14 dimensies, de mens ervaart er op het moment 4 (lengte, breedte, diepte en tijd) ik zie energie als een basisstof, neutraal en het heeft de mogelijkheid materie te worden (E=MC�), (big bang is voor mij het moment waarop energie materie (atomen) werd), als je dood bent geloof ik dat je dimensieloos word, je bent alleen energie, of zoals het vaak word gezecht je word 1 met iedereen, geen inviduen gewoon energie.

Ik geloof niet in hemel en hel en wel om deze simpele reden:

Al je acties zijn een berekening van je hersenen, alles wat je doet word bepaalt door je hersenen, als iemand je in je gezicht spuugt bereken je hersenen, hoe sterk bv de tegenstander is, aan de hand word er dan weer gekeken wat te doen, een mep terug te verkopen, terug te spugen, weg te lopen etc.    De structuur van de hersenen word bepaald door de ouders, net zoals alles (DNA overdracht), dus dan zou je technisch gezien in de hemel of de hel komen omdat je DNA een agressief persoon heeft gemaakt, en btw sommige mensen worden bv mishandeld en houden daar zo'n trauma aan over dat ze nooit in een god zullen geloven.

Daarom geloof ik niet in de hemel of hel, btw een God, Allah of Jaweh(sorrie als ik het fout spel) zouden voor je geboorte al weten wat je gaat doen in je leven, ze zouden dus al weten of je naar de hel of hemel zou gaan, ze plaatsen je dus in een lichaam, al wetend dat je door hun keuze in de hel of hemel zou komen, mijn conclusie: of god is sadistisch, of onwetend, of er bestaat er gewoon geen.

Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2003 om 21:30

Hoi Salaam, interessante vraag want ik ben ook altijd op zoek naar de beweegredenen van anderen.

Ik ben Christen, dit betekend dat ik geloof in het bestaan van God. Ik ben opgegroeid met het geloof in de Drie-eenheid, ik voel het bestaan van de Heilige Geest, maar ik weet niet of ik dit zo mag noemen, of misschien is het ook de Liefde van God.

Voor een Christen is Jezus de zoon van God, zoals algemeen bekend is. Ik weet niet of dat zo is, want ik zie alle mensen als de kinderen van God, en God is dus onze Vader. Dit betekend dus ook dat in die zin Jezus de zoon van God is. Ik geloof ook dat Jezus een goede man was die overal het goede in probeerde te zoeken en iedereen accepteerde. Ook was hij geweldloos.

En dat laatste maakt waarschijnlijk dat ik me meer bij het Christendom thuisvoel dan bij de Islam. Jezus was geweldloos, en ik denk dat geweldloosheid en de naastenliefde die Jezus nastreefde een voorbeeld is om te volgen. Mohammed daarentegen heeft veel goede dingen gedaan, maar hij was niet geweldloos. En ik geloof zeker dat geweld nergens de oplossing voor is. Misschien deed hij niet de eerste stap, maar hij vocht w�l terug.

Bovendien voel ik me thuis bij het Christelijk geloof, al vind ik de laatste tijd de meeste Christenen behoorlijk hypocriet en vind ik de Islam misschien puurder. Laten we zeggen: ik twijfel. Maar ik voel wel en ik weet zeker dat God bestaat, ik merk zo vaak dat Hij dichtbij me is.

Klinkt lekker zweverig he, maar zo ben ik verder helemaal niet. Ik vind zelf dat ik de problemen op moet lossen en ik wil later graag mensen helpen, anders zou ik mijn eigen leven zwaar nutteloos vinden.

Ik doe dat al regelmatig met kleding en dergelijk inzamelen voor Oost-Europa en ik ben ook al twee keer met een transport die kant op geweest. Voor mij is God dan die drijfveer die daar achter zit, maar ook mijn eigen gevoel. Bovendien sta ik open voor alle mensen, als ze maar goed zijn, en bekeren is dan ook zeker niet mijn drang ofzoiets. Ik vind dat mensen dat zelf moeten beslissen. Ik ben ook benieuwd waarom jij vindt dat de Islam zo goed bij jou past, Salaam, en ook anderen.

Misschien leer ik daar nog wel wat van, want je bent nooit te oud om te leren en zeker goede dingen niet.

Groetjes, Linda

Terug naar boven
Xterminator Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 december 2003 om 06:16

Beste Linda,

Wat ik geleerd heb van een imam, die tegen me praatte omdat ik veel te agressief was, is het volgende:

Als iemand je slaat, en je geeft een even harde klap terug, ben je precies hetzelfde als die persoon; niet slechter en niet beter dan hem/haar...

Maar als iemand je slaat, en je slaat hem helemaal total-loss bij wijze van spreken, ben je in feite veel slechter dan dezelfde persoon...

 

MAAR

Bij Joden is de vuistregel 'een oog om een oog, een tand om een tand'

Bij ons is het dat geweld toegestaan is, indien het noodzakelijk is..En naar de omstandigheden waarin onze profeet(swt) zat..had hij geweld niet kunnen voorkomen...als hij het had kunnen voorkomen dan had hij het vast gedaan..   

Vandaar de geweld..

P.S. Je moet wat dieper in de strijd om Medina en Mekka kijk om te begrijpen wat ik bedoel...      

met de vriendelijke groeten

Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 december 2003 om 17:16

Beste Linda,

bedankt voor je antwoord!! ik zal je uitleggen waarom ik voor de islam heb gekozen. ten 1e heb ik de islam meegekregen in mijn opvoeding. alhoewel er veel veleiding is geweest in mijn leven, ben ik sinds 2 jaar heel actief in islam. dus informatie zoeken, boeken/koran/haditsh enz lezen. ik was al wel heeel jong toen ik begon met bidden. maar verder zoek ik ook info over het christendom, jodendom, boedhisme, atheisme, theisme enz. om te kijken waarom die mensen daarvoor hebben gekozen. maar geen van die overtuigingen overtuigd mij meer dan de islam.

1 van de reden is dat de Koran nooooit is veranderd door de eeuwen heen. verder staan er in de koran zoveel dingen wat aanduid dat het niet het woord van Mohammed(saw) is maar van ALLAH (subhanahu wata�hala). De Islam maakt geen verschil in de profeten, en jezus is in de islam een grote profeet. maar dat hij een god is, lijkt me sterk. de wonderen die hij verrichte kwamen met toestemming van Allah/GOD. ook het idee in de chritendom over de drie-eenheid vind ik niet kloppen. want alle andere profeten zijn naar de aarde gestuurd met de boodschap dat er maar 1 god is, en deze moest aanbidden worden.

maar ik wil jou vragen, zie jij jezus als een profeet, zoon of als god.

verder over het geweld. We mogen alleen geweld gebruiken als onze religie te beschermen. dus je mag nooit iemand doden uit woede of haat.

als je vragen hebt zal ik ze proberen te beantwoorden!!

doeidoei

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 december 2003 om 17:28

beste Paul & Kim,

vind je niet dat de manier waarop je naar het leven kijkt, klinkt alsof het weinig waarde heeft. Als je (KIM) zegt van: En na de dood... denk ik dat alles heel erg zwart wordt!!

alles wat je hebt verricht in je wereldse leven zullen dus vergaan zodra je dood bent(ik bedoel dat JIJ er dan zelfs NIKS meer aan hebt, of het nou goed, slecht, veel of weinig was). En ook de wetenschap zegt dat er een einde komt aan de aarde!!! EN DAN??? heb je ook dan voor niets gewerkt aan de "opbouwing van de aarde".

lijkt het idee niet realistischer dat de DOOD er is om de ongelovigen van de Gelovigen te onderscheiden en dat dit tijdelijke wereldse leven inderdaad een test is.

Bedankt voor jullie antwoord, groetjes

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 december 2003 om 21:35

Nou Salaam, bedankt voor je antwoord. Goede vraag hoe ik Jezus zie. Niet als profeet, in de zin van de profeten die verder in de bijbel staan (de Koran heb ik nog niet helemaal gelezen, ben er in bezig, dus ik kan niet vertellen of ik Jezus zie als profeet zoals dat in de Koran staat), als Zoon van God, zodanig dat alle mensen kinderen van God zijn, en Jezus wel een hele speciale. En eigenlijk weet ik het dus gewoon niet. Beetje zwak om toe te geven he. Ik had het er net nog over met een vriend van mij die heel zwaar Christelijk is, en die is echt overtuigd dat Jezus de zoon van God is, en daar ga ik dan weer tegenin. Maar goed, ik ben benieuwd of ik daar nog achter ga komen, waarschijnlijk wel als ik dood ga, maar ik zou zo graag daarvoor er al achter komen. Maar dat wil iedereen denk ik wel.

Nu nog over hemel en hel. Ik geloof wel dat de hemel bestaat, maar niet de hel. Als God vergevingsgezind is bestaat er geen hel. Ik denk dat het kwaad uit de mens zelf komt en niet dat er zoiets als een duivel is die dat de mensen influisterd. God heeft ons zelf voor die keuze gesteld om goed te doen of kwaad te doen. Ik denk ook dat iemand die echt berouw heeft van zijn zonden zeker in de hemel komt en ik neem aan dat ieder mens een geweten heeft, dus dat iedereen ook spijt zal hebben van zijn slechte daden.

Eigenlijk hoop ik gewoon dat er geen hel is, want anders zal ik daar ook wel heen gaan.

Maar eigenlijk is mijn geloof dus vooral gericht op God en niet op Jezus. Dus ben ik dan Christen? Je ne sais pas. Ok, ik draaf nu door in m'n eigen filosofie.

O ja, ga je nog naar Saoudi-Arabie om Imam te worden? Volgens mij las ik ergens anders dat dat een optie voor je was.

Voor nu was dat mijn enige vraag aan je, maar ik ben bang dat er zeker meerdere zullen volgen. Ik ben zeer ge-interesseerd in andere geloven en levensovertuigingen en ik heb wel het idee dat jij daar genuanceerde antwoorden op geeft.

Groetjes, Linda

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 16:11
In eerste instantie geplaatst door Salaam

Hallo

ik wil graag de niet-moslims de volgende vragen stellen.

wat is volgens jullie de reden waarom we leven en waarom we bestaan. Dus "de zin van het leven".

Geloven jullie uberhaupt in het bestaan van een Hogere macht

geloven jullie in Hel En Hemel??

wat gebeurt er volgens jullie na je dood??

Succes!!!!!! Groetjes!!!!!!!

 

ALLAH Ta'Ala zegt in de Glorieuze Quraan:

"Wa Maa ghalaktoel Djinni wal Insa Illa Li-Ya3boedoen" (Surah 51:56)

"En ik heb de Djinn's en de mens slechts geschapen om mij te aanbidden"

Ik denk dat dat antwoord genoeg is op je vraag... ALLAH 'Aza Wa Jal geeft hier het antwoord op de vraag: "Wat is het zin/nut van het leven"...

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 00:37

Beste lieve Linda,

 

Jezus vrede zij met hem is ook een profeet voor de moslims. Hij wordt door de moslims geprezen voor zijn liefdadigheid voor de armen, het opkomen voor de zwakkeren, voor zijn oprechtheid, voor zijn eenvoud, voor zijn liefde voor de mensheid en vooral voor zijn oprechte geloof in God. De moslims zien Jezus, vrede zij met hem, als een voorbeeld. Wij streven er naar om net zoals hem te zijn.

 

Misschien heeft Jezus geen geweld gebruikt maar het christendom wel. Het christendom moest wel naar wapens grijpen om zich te verdedigen en zich te verspreiden. Zonder geweld had het christendom jou nooit bereikt. De christenen hebben zich soms ook vreselijk misdragen. Onder het mom van het christendom hebben zijn bloedbaden (vb kruistochten) aangericht en onschuldige volkeren (Joden, indianen) uitgemoord. Het zal ook in de geschiedenis zijn voorgekomen dat moslims zich ook hebben misdragen. Dat ontken ik niet.

 

Mohamed, vrede zij met hem, heeft inderdaad naar wapens gegrepen maar om welke reden?

Hij en zijn aanhangers werden vervolgd. Ze werden met stenen bekogeld, er werden brandmerken op hun lichaam aangebracht en ze werden opgesloten en uitgehongerd. Ze zijn erg gemarteld en vermoord. Zij werden door de ongelovigen sociaal geboycot.

Niemand mocht met ze spreken en er mocht geen handel en huwelijksbetrekkingen met hun worden aangegaan. Veel van de kinderen, vrouwen en ouderen moesten hieraan bezwijken. Het kleine groepje bedroevende moslims werden uit hun geboorte plaatst verjaagt en al hun bezittingen werden ontnomen.

En het is niet hierbij gebleven. De ongelovigen volgenden de moslims ook in hun nieuwe thuisbasis. De profeet moest dan kiezen of hij grijpt naar wapens of hij en zijn volgelingen samen met de islam worden vernietigd.

 

En Mohamed vrede zij met hem heeft pas naar wapens gegrepen toen God (swt) daarvoor toestemming heeft gegeven.

Soera:

22. De Pilgrimstocht (Al-Hadj)

(39. Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft de macht hen bij te staan.40. Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden: "Onze Heer is Allah." - En indien Allah sommige mensen niet met behulp van anderen tegenhield, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskee�n, waarin dikwijls de naam van Allah wordt herdacht, afgebroken zijn. Allah zal ongetwijfeld degene ondersteunen die Hem helpt - Allah is inderdaad Sterk, Almachtig.)

 

Na tien jaar is de profeet (vzmh) teruggekeerd naar zijn geboorte stad. Hij nam deze in zonder slag of stoot. De ongelovigen die hem en zijn volgelingen 20 jaar lang hebben vervolgd en gemarteld. En die hun bezittingen hebben gestolen en herhaaldelijke invasies hebben ondernomen, hebben allemaal amnestie gekregen. Zelfs de moordenaars van zijn oom en naasten zijn vrije gesproken. De profeet (vzmh) zei tegen hen: �Moge God u vergiffenis schenken, gaat u in vrede, er is vandaag geen enkele aanklacht tegen u, gij zijt vrij�. Hij heeft zelfs afstand gedaan van de bezittingen die ongelovigen hebben gestolen. Kijk hoe Mohamed (vzmh) vergevingsgezind is.

 

Lieve Linda soms moet men naar wapens grijpen om zich te verdedigen en om het kwaad tegen te gaan. kijk maar naar de politie zij gebruiken soms ook wapens. Stel je voor dat ze dat niet zouden doen. Dan zou Nederland in grote chaos verkeren en je zou je niet op staat kunnen begeven. 

 

 

En nu waarom ben ik moslim:

Ik geloof dat er een God bestaat. Ik voel het, ik zie het, ik droom het en ik weet het. ik heb daar geen twijfel over.

Er zijn heel wat godsdiensten die het geloof in god(en) prediken. En ze claimen allemaal de waarheid maar er moet maar ��n de echte zijn. en voor mij is dat de islam en wel om de volgende redenen:

De islaam is absoluut monothe�st. Er is maar 1 God. Hij is niet 3 in 1 en heeft geen kinderen. Allah is de Enige en kent geen deelgenoten.

De islam is universeel. Je bent moslims niet omdat je een bepaalde taal spreekt, tot een bepaalde volk behoord of door het bewonen van een land.

De islam is de middenweg. Er wordt zowel aandacht gegeven aan de wereldse zaken als aan het spirituele. Als moslim kan ik genieten van dit leven. Ik mag trouwen, reizen, �� en aan de andere kant moet ik aandacht geven aan mijn ziel en spiritualiteit. De islam weet daar een mooie evenwicht in te brengen.

Het boek van de islam, De koran, is een originele boek. Het kent geen tegenspraken en er zijn geen teksten verloren gegaan of toegevoegd. Het is een prachtige boek dat niet door een mens geschreven kan zijn.

De geboden van de islam zijn zo mooi en uniek. Vooral de bekende vijf zuilen:

*geloofsbelijdenis: dat symbool staat voor het volledig erkennen van de soevereiniteit van Allah als Enige God. Niemand anders kan die soevereiniteit aan zich zelf toekennen. Iedereen moet zich onderwerpen aan Allah. Hierdoor krijg je dat er geen dictators en heersers die de heerschappij over een mens kunnen claimen.

*het gebed: dat symbool staat voor volledige onderwerping en toewijding aan God. Je komt direct in contact met hem. Daar heb je geen Jezus, paus of boeddha-beeld voor nodig. En het gebed geeft de ziel rust en vrede.

*de zakaat (armenbelasting): dit staat symbool voor het helpen van de armen en het opkomen voor de zwakkeren. De armenbelasting zorgt voor een economische evenwicht tussen de mensen. En het zuivert het hart van ego�sme en zelfzucht.

De ramadan: dat symbool staat voor aanbieding van God en saamhorigheid tussen de mensen. En tevens train je ziel op geduld en tevredenheid.

De bedevaart: dat symbool staat voor vrede en gelijkheid. Hier komen miljoenen mensen bij een, rijk, arm, jong, oud, blank, donker etc. met als doel Allah te aanbieden. ze dragen hetzelfde, lopen naast elkaar en delen hetzelfde glas water.

De islam is zuiver, universeel, saamhorig en puur�������..  

 

Ik kan nog doorgaan maar het is tijd om te gaan slapen.

 

Groeten,

Amin 

Terug naar boven
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 11:58

Hallo Amin, bedankt voor je bericht. Bedankt voor je lange toelichting die ik zeer aandachtig heb doorgelezen. Goed ook van je dat je zo achter je geloof staat, dat vind ik een heel mooi gegeven.

Alleen: Jezus werd ook vervolgd, Jezus werd verjaagd door zowel zijn eigen volk als door het volk van de bezetter (de Romeinen). Maar Jezus greep niet naar de wapens, en toen zijn volgelingen dat wel deden bestrafte hij hen. Als mens is het normaal dat je naar de wapens grijpt als dat nodig is om je te verdedigen. Dat neem ik Mohammed dan ook niet kwalijk. Maar als God had gewild dat de Islam zou blijven bestaan dan had hij Mohammed wel op een geweldloze manier gered, toch? De wegen van God zijn ondoorgrondelijk.

Jij zegt dat het Christendom veel geweld heeft gebruikt. Dat klopt. Onder het mom van kruistochten in de 12e en 13e eeuw, onder het mom van verspreiding onder de heidenen, daarvoor al, daarna onder het mom van Inquisitie in Spanje, daarna onder het mom van bekering in Zuid-Amerika en Noord-Amerika en heden ten dage onder het mom van president Bush. Ik wil niet eens weten hoeveel mensen al de dood hebben gevonden onder de bekeringsdrang van de Christenen. Ik kan me daar heel kwaad om maken, want dat is niet wat God gewild heeft, daar ben ik stellig van overtuigd.

Ik weet ook dat de Islam in de periode van Spanje etc., heel veel vrijheden bood aan andersgelovigen en dat de levensstandaard heel hoog was. En dit allemaal uit liefde van de Islam (als ik tenminste goed geluisterd heb naar de NMO (nederlandse Moslim omroep, waar ik elke woensdag naar kijk).

Maar ik wil dan even toeleggen dat ook Christenen maar mensen zijn en dat mensen over het algemeen macht nastreven, en als ze dat met het geloof kunnen doen ze zeker die mogelijkheid zullen uitbuiten. Ik keur dit heel erg af, maar ik wil dus nog steeds zeggen dat Jezus geweldloos was in een zeer moeilijke periode wat hij dan ook niet overleefd heeft, en dat Christenen dat niet zijn. En ook Moslims zijn maar mensen... Tja, en mensen die kunnen nog wel eens slecht zijn. Toch? Of zie ik dit nu weer verkeerd?

Maar ik wil hiermee niet ontkennen dat Mohammed slecht was ofzoiets, ik geloof best dat hij dit allemaal uit liefde voor het onderdrukte volk deed en zoals Hijzelf en jullie geloven uit opdracht van God. En dat maakt hem een zeer goede man, die zeker het navolgen waard is. 

Waar kan ik meer lezen over het leven van Mohammed? Want daar weet ik eerlijk gezegd heel weinig van. Ik heb ooit een film gezien over Mohammed met godsdienstlessen, maar ik weet niet of dat klopt, want ik weet dat men geen afbeelding van Mohammed mag maken, net zomin als dat van Jezus mag (zoals sommige Moslimvrienden van mij denken dat ze alles over het leven van Jezus weten omdat ze dat in een film gezien hebben, maar aangezien men geen afbeelding van Jezus mag maken, denk ik niet dat ze alles weten, en filmmakers verfraaien de boel ook nog wel eens). Ik ben nog steeds ge-interesseerd, en ik vind jullie antwoorden heel mooi.

Behalve dan die antwoorden die vol staan met Arabische uitspraken die ik echt niet begrijp, en ik heb zoiets: verwoord het dan lekker in je eigen woorden. Ik heb echt niet het idee dat je een betere gelovige bent als je er allemaal Arabische spreuken doorheen gooit. Maar goed, wie ben ik om te oordelen?

Nog zoiets: Als Moslim moet je vijf keer per dag bidden als ik het goed begrijp, maar al die gebeden zijn voorgeschreven in het Arabisch, meen je dan wel wat je bidt en begrijp je dat dan ook?

Ik bedoel, ik bid ook zeker drie keer op een dag, maar ik verwoord dat in mijn eigen Nederlandse woorden en leg mijn eigen ziel bloot aan God, en dat opdreunen van voorgeschreven gebeden kan ik me eigenlijk niet zo in vinden. Als mijn vriend dat doet zit ik meestal naast hem te bidden en hij is snel klaar, terwijl ik na twintig minuten nog in gesprek ben. Niet dat ik nou zo vroom ben, maar God is wel het belangrijkste in mijn leven, Hij heeft mij geschapen en dat zegt genoeg. Dus ik vroeg me af, wat voor gevoel geeft het gebed dan? Hebben jullie echt het gevoel contact met God te hebben, ook al dreunen jullie telkens dezelfde gebeden op? Dan weet God het toch ook wel eens?

Ok dit is weer heel lang geworden, maar ik ben nieuwsgierig en ook leergierig, dus ik zou zeggen: barst maar los! Ik wil het alleen maar begrijpen.

Groetjes, Linda

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 13:56

salaam'aleikum

het gaat niet om ons

het gaat om wat God wil

en moge Hij jou ook leiden

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 23:05
[QUOTE=Linda]

Waar kan ik meer lezen over het leven van Mohammed?

Hoi Linda,

als je kijkt bij Islaam algemeen,bij de profeet(Mohammed vzmh)en zijn 9-jarige vrouw Aisha,daar heeft Islaam een document neergezet om te downloaden...over het leven van Profeet Mohammed(vrede zij met hem).

Behalve dan die antwoorden die vol staan met Arabische uitspraken die ik echt niet begrijp, en ik heb zoiets: verwoord het dan lekker in je eigen woorden. Ik heb echt niet het idee dat je een betere gelovige bent als je er allemaal Arabische spreuken doorheen gooit. Maar goed, wie ben ik om te oordelen?

De Arabische taal (al-carabiyya) verscheen als zodanig als de voorwaarde voor elk menselijke begripsvermogen: "Wij hebben (het Boek) neergezonden als een Arabische Koran; opdat jullie verstandig mogen worden". De Qur'�n gold daarom als onvertaalbaar en wanneer niet-Arabische gemeenschappen moslim werden, dienden zij zich ook het Arabisch eigen te maken.

Geen valsheid kan het beroeren, van voren noch van achteren. Het is een Openbaring van de Alwijze, de Geprezene. (foesshilat 41:42)

'en als Wij hem als een Koran in een vreemde taalhadden geopenbaard,dan hadden zij zeker gezegd:waren zijn verzen maar duidelijk(in onze taal)uitgelegd'.(hij is)in een vreemde taal,terwijl (de profeet,vzmh)een Arabier is!Zeg:Hij is voor degenen die geloven leiding en genezing.En degenendie niet geloven,in hun oren is doofheid,die bij hen blindheid(van hart)veroorzaakt.Zij zijn degenen die vanaf een verre plaats worden geroepen. foesshilat 41:44

>>Elke moslim behoort dus de arabische taal te leren...Ook krijgen we een beloning voor elke letter Arabisch die we lezen in de Koran...

Als dit de taal is waarmee de waarheid naar ons is toegezonden,is het een eer om de taal te leren spreken,en loven\eren Allah en de Profeet in de taal die voor ons bedoeld is...vandaar.

Nog zoiets: Als Moslim moet je vijf keer per dag bidden als ik het goed begrijp, maar al die gebeden zijn voorgeschreven in het Arabisch, meen je dan wel wat je bidt en begrijp je dat dan ook?

Als beginnende moslim begin je bij het leren van bv.het openingsgebed...en als je de betekenis kent,en het diep tot je doordringt(dat lukt wel als je hem in het begin 5 x per dag opzegt),dan begin je met een volgende vers.Uiteraard is het zeer aanbevolen om ook de arabische taal meester te worden,wat is mooier om de koran te kunnen lezen in de taal zoals hij ons is geopenbaard...

Ik bedoel, ik bid ook zeker drie keer op een dag, maar ik verwoord dat in mijn eigen Nederlandse woorden en leg mijn eigen ziel bloot aan God, en dat opdreunen van voorgeschreven gebeden kan ik me eigenlijk niet zo in vinden. Als mijn vriend dat doet zit ik meestal naast hem te bidden en hij is snel klaar, terwijl ik na twintig minuten nog in gesprek ben. Niet dat ik nou zo vroom ben, maar God is wel het belangrijkste in mijn leven, Hij heeft mij geschapen en dat zegt genoeg. Dus ik vroeg me af, wat voor gevoel geeft het gebed dan? Hebben jullie echt het gevoel contact met God te hebben, ook al dreunen jullie telkens dezelfde gebeden op? Dan weet God het toch ook wel eens?

Kijk,ik denk dat een echte gelovige dreunt...we doen ons best om de vers zo mooi mogelijk te laten klinken,ik zou niet durven dreunen tegen Allah..het zijn ook niet dezelfde verzen....behalve de openingsvers...zoals het ons geopenbaard is...verder hebben we een zeer grote keuze qua verzen ...verder kan je het gebed zo lang maken als je zelff wil...met je eigen tekst zeg maar...

okee,groetjes,Zahra

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2004 om 01:27

Beste Linda

Je zegt dat de profeet Mohamed (vrede zij met hem) "geweldadig" was en de profeet Jezus(vrede zij met hem) niet.

Eerst en vooral wil ik benadrukken dat wij als moslims geloven in beide profeten .Ze kwamen allebei met dezelfde boodschap.Nl Er is maar 1 God.

Je moet weten dat de Islam  'een way of life' is.In het aardse leven gebeuren er zowel positieve als negatieve dingen.Het kan dus ook gebeuren dat een land  ,ondanks haar  'vriendelijkheid of liefdevol gedrag jegens de buurlanden',toch wordt aangevallen.Hedendaags zijn er jammer genoeg teveel voorbeelden.Dan wordt het tijd om je te verdedigen .Dit zal dan op een 'geweldadige'manier gebeuren.Je zult je vijanden mogelijk moeten doden.Dit is inderdaad geweldadig,maar RECHTVAARDIG!!!Die rechtvaardigheid hadden  de       profeten  Mohamed  en Jezus ook(vrede zij met hen).

De profeten leerdde  ons dus rechtvaardigheid en om dit te bereiken moet je soms met harde hand optreden.

Verder zeg je dat je niet in God gelooft.

dan stel ik u de volgende vraag.

Als je een ruimtetoestel ziet staan.Dan denk je niet dat dit ingewikkelde tuig met allerei systemen er toevallig 'vanzelf' gekomen is.Je realiseert je dat iemand dit toestel ontwikkeld heeft.

Als je nu eens rondom je kijkt of bv.naar jezelf.Kijk naar je eigen lichaam.Kijk naar je ademhalingssysteem,hoe je rode bloedcellen zuurstof vervoeren van je longen naar de andere lichaamsdelen.Bestudeer hoe het spijsverteringsstelsel werkt.Hoe je ogen ,oren neus,......werken.Als je deze systemen bestudeerd merk je dat ze nog ingewikkelder zijn dan dat ruimtetoestel. Dat toestel werd door iemand ontworpen,wie heeft dan de systemen in je lichaam ontworpen?  Als je voedsel inslikt ,wie verteld je lichaam wat er verder moet gebeuren met het eten?  Je hebt daarzelf geen controle over.Wie verteld je neus dat het moet niezen als er iets schadelijk in je lichaam dreigt te komen? Zijn deze systemen allemaal  'toevallig'ontstaan ?Nee;Het is de Almachtige Schepper (swt) die je gechapen heeft.En we zouden hiervoor dankbaar moeten zijn.

Assalamoe'alaikoem

 

.

 

Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2004 om 02:20
Ik, een niet-moslim ('k was agnost) ben in februari 2003 christen geworden.

Daarvoor geloofde ik in hemel nog hel (daarom hield ik me ver van de godsdienst), God nog gebod (en als ik de topics lees, lopen nog steeds de rillingen over m'n rug, gebod na gebod, regel na regel).
Ik leefde van de humor (zoals Carmiggelt, genieten van de kleine dingen in het leven) en het heerlijke gevoel van dat het er allemaal niet zoveel toe doet. Geen straffen, geen oordeel. Ik leefde m'n leventje, en vond mezelf niet meer zo belangrijk.

Ik ben veranderd.

Niet door wetenschappelijke bewijzen! Even voor salahdin tussendoor: In antwoord op de onwaarschijnlijk-dat-het-toevallig-is-ontstaan-theorie wil ik bijvoorbeeld wijzen op het fenomeen van fractal-music. Aan de hand van chaotische, wiskundige patronen wordt er op deze manier muziek gemaakt. Hier wordt chaos orde! Ik wil ook even wijzen op het gebruik van evolutieconcepten als mutaties en selectie op het gebied van informatica, bijvoorbeeld in zoekalgoritmes.

Ik ben veranderd door spirtuele ervaringen. 'k Heb alles tegen God gezegd zoals ik het altijd al heb willen zeggen, maar nooit durfde of wou. En toen ik zo eerlijk was geweest en beleed dat ik eigenlijk een potje van m'n leven had gemaakt, had ik een geweldige geestelijke ervaring. Dit zal misschien 't standaard verhaal van een christen zijn, maar ik ben nooit erg spiritueel, laat staan dat ik ooit in extase ben geweest.

Nu, bijna een jaar verder zou ik zeggen, blijf dichtbij God, zoek hoe je Hem het beste kan dienen. En bedenk steeds dat de liefde tot Hem en je naaste het grootste gebod is.
Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2004 om 02:26
Nog even dit: dit is niet bedoeld om iemand over te halen om christen te worden, maar gewoon te vertellen, hoe ik het beleef.

En de laatste opmerking, dat de liefde het grootste gebod is, komt misschien over als dat ik denk dat dit in de islam niet wordt onderwezen. Dat weet ik niet...
Terug naar boven
Esther Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 23 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2004 om 10:15
In eerste instantie geplaatst door Linda

Hallo Amin, bedankt voor je bericht. Bedankt voor je lange toelichting die ik zeer aandachtig heb doorgelezen. Goed ook van je dat je zo achter je geloof staat, dat vind ik een heel mooi gegeven.

Alleen: Jezus werd ook vervolgd, Jezus werd verjaagd door zowel zijn eigen volk als door het volk van de bezetter (de Romeinen). Maar Jezus greep niet naar de wapens, en toen zijn volgelingen dat wel deden bestrafte hij hen. Als mens is het normaal dat je naar de wapens grijpt als dat nodig is om je te verdedigen. Dat neem ik Mohammed dan ook niet kwalijk. Maar als God had gewild dat de Islam zou blijven bestaan dan had hij Mohammed wel op een geweldloze manier gered, toch? De wegen van God zijn ondoorgrondelijk.

Jij zegt dat het Christendom veel geweld heeft gebruikt. Dat klopt. Onder het mom van kruistochten in de 12e en 13e eeuw, onder het mom van verspreiding onder de heidenen, daarvoor al, daarna onder het mom van Inquisitie in Spanje, daarna onder het mom van bekering in Zuid-Amerika en Noord-Amerika en heden ten dage onder het mom van president Bush. Ik wil niet eens weten hoeveel mensen al de dood hebben gevonden onder de bekeringsdrang van de Christenen. Ik kan me daar heel kwaad om maken, want dat is niet wat God gewild heeft, daar ben ik stellig van overtuigd.

Ik weet ook dat de Islam in de periode van Spanje etc., heel veel vrijheden bood aan andersgelovigen en dat de levensstandaard heel hoog was. En dit allemaal uit liefde van de Islam (als ik tenminste goed geluisterd heb naar de NMO (nederlandse Moslim omroep, waar ik elke woensdag naar kijk).

Maar ik wil dan even toeleggen dat ook Christenen maar mensen zijn en dat mensen over het algemeen macht nastreven, en als ze dat met het geloof kunnen doen ze zeker die mogelijkheid zullen uitbuiten. Ik keur dit heel erg af, maar ik wil dus nog steeds zeggen dat Jezus geweldloos was in een zeer moeilijke periode wat hij dan ook niet overleefd heeft, en dat Christenen dat niet zijn. En ook Moslims zijn maar mensen... Tja, en mensen die kunnen nog wel eens slecht zijn. Toch? Of zie ik dit nu weer verkeerd?

Maar ik wil hiermee niet ontkennen dat Mohammed slecht was ofzoiets, ik geloof best dat hij dit allemaal uit liefde voor het onderdrukte volk deed en zoals Hijzelf en jullie geloven uit opdracht van God. En dat maakt hem een zeer goede man, die zeker het navolgen waard is. 

Waar kan ik meer lezen over het leven van Mohammed? Want daar weet ik eerlijk gezegd heel weinig van. Ik heb ooit een film gezien over Mohammed met godsdienstlessen, maar ik weet niet of dat klopt, want ik weet dat men geen afbeelding van Mohammed mag maken, net zomin als dat van Jezus mag (zoals sommige Moslimvrienden van mij denken dat ze alles over het leven van Jezus weten omdat ze dat in een film gezien hebben, maar aangezien men geen afbeelding van Jezus mag maken, denk ik niet dat ze alles weten, en filmmakers verfraaien de boel ook nog wel eens). Ik ben nog steeds ge-interesseerd, en ik vind jullie antwoorden heel mooi.

Behalve dan die antwoorden die vol staan met Arabische uitspraken die ik echt niet begrijp, en ik heb zoiets: verwoord het dan lekker in je eigen woorden. Ik heb echt niet het idee dat je een betere gelovige bent als je er allemaal Arabische spreuken doorheen gooit. Maar goed, wie ben ik om te oordelen?

Nog zoiets: Als Moslim moet je vijf keer per dag bidden als ik het goed begrijp, maar al die gebeden zijn voorgeschreven in het Arabisch, meen je dan wel wat je bidt en begrijp je dat dan ook?

Ik bedoel, ik bid ook zeker drie keer op een dag, maar ik verwoord dat in mijn eigen Nederlandse woorden en leg mijn eigen ziel bloot aan God, en dat opdreunen van voorgeschreven gebeden kan ik me eigenlijk niet zo in vinden. Als mijn vriend dat doet zit ik meestal naast hem te bidden en hij is snel klaar, terwijl ik na twintig minuten nog in gesprek ben. Niet dat ik nou zo vroom ben, maar God is wel het belangrijkste in mijn leven, Hij heeft mij geschapen en dat zegt genoeg. Dus ik vroeg me af, wat voor gevoel geeft het gebed dan? Hebben jullie echt het gevoel contact met God te hebben, ook al dreunen jullie telkens dezelfde gebeden op? Dan weet God het toch ook wel eens?

Ok dit is weer heel lang geworden, maar ik ben nieuwsgierig en ook leergierig, dus ik zou zeggen: barst maar los! Ik wil het alleen maar begrijpen.

Groetjes, Linda

Hoi Linda

Ik vond het heel interessant om jouw verhaal te lezen. Ik heb een beetje het gevoel bij jou dat Allah swt met jou bezig is. Je zegt dat je drie keer per dag bidt en dat je dan je ziel bloot geeft. Ik vind dat heel mooi en het is ook een eigenschap van een moslim. Zelf ben ik 14 november 2003 bekeerd tot de Islam. Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze. Ben je weleens in een moskee geweest? Toen ik voor het eerst in de moskee kwam voelde het alsof ik thuis kwam. Probeer het eens zou ik zeggen. Het lijkt me leuk om een keer met jou over het geloof te praten. Ik ben vanaf mijn 13e bezig met het geloof. Eerst met het christendom, daarna het hindoeisme en boedhisme. Weer later het Jodendom en uiteindelijk kwam ik bij de Islam terecht. Ik ben zelf in augustus begonnen met het lezen van de Koran. Drie maanden later werd ik moslim. InshaAllah (als Allah swt het wilt) mag ik jou in de toekomst mijn zuster noemen. Je lijkt me een geweldig persoon namelijk.

Groetjes Esther

Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2004 om 15:44

Salaam e3leikom

In eerste instantie geplaatst door Oum Mujahid

ALLAH Ta'Ala zegt in de Glorieuze Quraan:

"Wa Maa ghalaktoel Djinni wal Insa Illa Li-Ya3boedoen" (Surah 51:56)

"En ik heb de Djinn's en de mens slechts geschapen om mij te aanbidden"

Ik denk dat dat antwoord genoeg is op je vraag... ALLAH 'Aza Wa Jal geeft hier het antwoord op de vraag: "Wat is het zin/nut van het leven"...

Oum Mujahid: bedankt voor je antwoord. ik wist dit zelf al, mar was nieuwsschierig naar de NIET-Moslims!!! Ik wil weten hoe ze denken!! ben nog benieuwd naar de antwoorden op mijn vraag van KIM en PAUL!! 

allen bedankt voor de antwoorden.

 

 

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2004 om 16:34

Beste linda

In eerste instantie geplaatst door Linda


zodanig dat alle mensen kinderen van God zijn, en Jezus wel een hele speciale. En eigenlijk weet ik het dus gewoon niet. Beetje zwak om toe te geven he........

Maar goed, ik ben benieuwd of ik daar nog achter ga komen, waarschijnlijk wel als ik dood ga, maar ik zou zo graag daarvoor er al achter komen.

Bedankt voor je antwoorden. ik vind het absoluut niet zwak van je dat je iets toegeeft omdat je het niet zeker weet. het is eerder moedig van je. en ik zou je echt graag willen adviseren om het allemaal in dit leven uit te zoeken. als je er op wilt wachten totdat je dood bent, dan ben ik bang dat het zeker te laat is. Ik geloof met heel mn hart dat dit leven een test is. Een ziel zal noooooit rust vinden als ie niet zeker weet wat het zin van het leven is!!! Maar zoals jij nu bezig bent, vind dat wel TOP. ik wil je alleen nog wel adviseren dat je (na/tijdens het lezen van koran) proberen om extra uitleg te vinden. Kan makkelijk op het internet of hier op dit forum of vrienden. je moet echt tussen de regels lezen, want je leest met gemak over hele belangrijke dingen als je niet geconcentreerd bent. ook ik leer elke dag nieuwe dingen over het islam!!!

In eerste instantie geplaatst door Linda


Eigenlijk hoop ik gewoon dat er geen hel is, want anders zal ik daar ook wel heen gaan.

ik vond het best eng toen ik dit las. Omdat je dus twijfelt, en je niet zeker weet dat de hel er is of niet!! Dit bedoel ik dus met de zin dat een ziel geen rust zal vinden als ie niet de zin van het leven ontdekt. Probeer ajb jezelf de volgende vraag te stellen. WAAROM BESTAAT DE DOOD als er geen hel is???? deze vraag heb ik ook aan PAUL en Kim gesteld. als iedereen TOCH naar de hemel gaat, HOEZO zijn de hemel en aarde dan gescheiden???? Je kan toch niet onrechtvaardige mensen in de hemel verwachten zoals hitler, mensen die goden toevoegen aan allah/god, verderfzaaiers etc. ik hoop dat ik voor een beetje verheldering zorg en dat je wat antwoorden kunt vinden.

Ik heb ken veel mensen/vrienden die gewoon rondlopen op aarde zonder te weten waarom ze leven. ik vind dit droefig, echt waar!!! maar ik vind het heel goed van je dat je ECHT bezig bent met antwoorden te vinden door de koran te lezen!!

OK ff een tussenstop. want moet zo weg!! ik probeer hele makkelijke antwoorden te geven op je vragen of gewoon simpel weg een vraag op te stellen die naar antwoorden leidt.

ik hoop trouwens dat je dat document over De Profeet Mohammed hebt gevonden, het is veel maar heel belangrijk.

hahahahahah over saudi......INSHALLAH (als Allah het wil). ik zou er graag heen willen, maar de eisen zijn te hoog. ik wil gewoon meer leren over de islam....en inshallah zal ik dan een andere oplossing vinden!!

alsje nog vragen hebt, ASK them, en ik zal ze (inshallah) beantwoorden met de juiste antwoorden!!!

Groetjessssssss

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2004 om 23:33
Hier komen postmoderne gedachten. Dus lees niet verder, wil je de computer niet uit 't raam gooien...

In eerste instantie geplaatst door Saviourmachine


Ik leefde van de humor (zoals Carmiggelt, genieten van de kleine dingen in het leven) en het heerlijke gevoel van dat het er allemaal niet zoveel toe doet. Geen straffen, geen oordeel. Ik leefde m'n leventje, en vond mezelf niet meer zo belangrijk.


Dat kan toch? Misschien bent u al wat ouder en niet echt opgevoed in de postmoderne tijd, maar zin-van-het-leven is echt een ouderwetse term hoor. Niets staat vast. Pas hoorde ik dat de collectieve zelfmoord van lemmingen een fabel is. Ik heb 't altijd voor waar aangenomen. En dat is met zoveel zaken, zodat je automatisch heel sceptisch in het leven gaat staan. De waarheid is relatief, dat er een godsdienst is, die de waarheid in pacht zou hebben, stuit tegen de borst. Sociale betrekkingen evenzo, dat m'n ouders nog bij elkaar zijn is heel bijzonder.

Laat ik het helemaal niet hebben over 't idee dat fouten maken eeuwige gevolgen zullen hebben. Voelt u daar nooit wrevel over???

De postmoderne mens: maak er het beste van, geniet van je leven.

Terug naar boven
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2004 om 11:22

Hallo,

voordat ik weer met allerlei vragen begin, waar ik eigenlijk geen tijd voor heb, omdat ik ook nog moet studeren, ben ik even heel nieuwsgierig naar jou, Esther. Je zegt dat je al een tijdje bezig bent met geloven, ben je ook gelovig opgevoed? Ik bedoel, ik wel, en dat maakt een overstap naar een ander geloof vele malen groter heb ik het idee. Ik bedoel, ik weet vrij veel over het Christendom, en vrijwel niets over de Islam, en daar ben ik nu naar op zoek. In het Boeddhisme en het Hindoeisme heb ik nooit zoveel gezien (ik heb een vriendin die Hindoe is), en het Jodendom is mij eigenlijk veel te zwaar, en heb ik ook het idee dat dat een hele besloten gemeenschap is. Dat dacht ik eerst ook van de Islam, maar ik heb wel het idee dat de meeste mensen hier heel goed in staat zijn dingen uit te leggen aan zowel andersgelovigen als niet gelovigen. En dat had ik al helemaal niet achter de Islam gezocht. En ook dat je niet meteen helemaal de grond in geboord wordt als je een ander geloof hebt (wat op heel veel Christelijke sites wel gebeurd, zoals ik gelezen heb op de Christelijke sites, maar ik denk dan; dat zijn gewoon hele strenge Christenen, anders dan de Christenen waar ik mee omga). Ik ben gewoon nieuwsgierig of je eerst Christen was en je toen bekeerd hebt. Zijn je ouders ook gelovig? Ik bedoel ik heb deze gesprekken ook wel met mijn ouders, mijn moeder wil eigenlijk niet veel over de Islam of andere godsdiensten weten, want zij komt wel uit een streng Christelijke familie, maar mijn vader daarentegen zegt dat je moet kiezen wat je hart je ingeeft en waar jij je fijn bij voelt. Dat soort vragen komen de laatste tijd heel veel bij me op, omdat mijn opa momenteel op zijn sterfbed zegt en hij tegen mij alleen gezegd heeft: Ik moet straks verklaring afleggen tegenover God, en ik sta voor hem met een lege bladzij, Hij heeft mij leeg geschapen en ik sta straks weer leeg voor Hem. Heb ik het Geluk gevonden, ik denk het niet."En toen dacht ik: maar Jezus vergeeft toch onze zonden? Hij is voor ons gestorven aan het kruis, en dat zei ik dan ook. Zegt mijn opa: "maar de mens is zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Ik hoop dat ik goed geleefd heeft, maar ik weet niet of dit de juiste weg was." Dit is de laatste keer dat ik met mijn opa gesproken heeft en hij wil ons nu niet meer zien, omdat hij niet in de cirkel van het afscheid wil blijven. En ik zit nu lekker met die laatste woorden, want mijn opa was Christen, maar nu heeft hij gezegd dat de mens zelf verantwoordelijk is voor zijn daden en dat is niet helemaal Christelijk. En ik respecteer mijn opa zeer, want het is geen domme man. NOu ja, en daarom ben ik zo met die dingen bezig, het stemt gewoon tot nadenken, en zeker van iemand die op zijn sterfbed ligt. Ik heb dit met bijna niemand besproken, behalve met mijn vriend en die zegt nu dat hij wilde dat hij me kon helpen, maar dat hij de Koran niet goed genoeg kent om me goede antwoorden te kunnen geven, maar hij is daardoor bezig gegaan met de Islam, veel meer dan dat hij er daarvoor mee bezig was. Het begint de laatste tijd heel emotioneel allemaal te worden, want ook mijn vriend hield heel veel van mijn opa en door die woorden van mijn opa twee weken geleden, is mijn vriend de laatste tijd steeds meer moslim geworden. En dan vraag ik me af: hoe kunnen die woorden van een Christen iemand tot een betere moslim maken? En ook: was mijn opa wel een oprecht Christen? Of ook iemand die twijfelde? En dat soort dingen.

Eigenlijk was dit bericht dus tot jou gericht Esther, maar andere mensen mogen ook proberen antwoorden te geven, ik zoek antwoorden, maar ze zijn moeilijk te vinden. En Esther, je bent niet de eerste die beweert dat ik ooit moslim zal worden (voor jou zijn dat er al minstens twee geweest), haha, maar ik bedoel ik voel me nog steeds meer thuis bij het Christendom, aan de andere kant vraag ik me wel af waarom ik deze vragen dan niet op een Christelijke site stel, maar wel op een Islamitische....

Ben ik nou echt zo raar?

Groetjes, Linda

PS: ik probeer aan het eind van de middag wat rationeler na te gaan denken, en antwoord te geven op andere vragen en te reageren op andere berichten, nu lukt dat even niet. 

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2004 om 12:09

In eerste instantie geplaatst door Saviourmachine

Ik, een niet-moslim ('k was agnost) ben in februari 2003 christen geworden. 



Even voor salahdin tussendoor: In antwoord op de onwaarschijnlijk-dat-het-toevallig-is-ontstaan-theorie wil ik bijvoorbeeld wijzen op het fenomeen van fractal-music. Aan de hand van chaotische, wiskundige patronen wordt er op deze manier muziek gemaakt. Hier wordt chaos orde! Ik wil ook even wijzen op het gebruik van evolutieconcepten als mutaties en selectie op het gebied van informatica, bijvoorbeeld in zoekalgoritmes.

Wat je zegt bevestigt net mijn standpunt en spreekt het jouwe tegen. Voor die muziek heeft men eerst een computer en een programma ontwikkelt.men heeft dus een systeem moeten ontwikkelen,programmeren enz... Het ontwikkelt systeem gaat dan willekeurig bepaalde dingen selecteren.Maar de muziek ,het eindproduct is dus niet toevallig ontstaan.Het is niet zo dat men bleef kijken naar de grond en opeens verscheen er een CD met muziek.Nee ,de muziek is gemaakt.Door wie? Door mensen.Wie heeft die mensen geschapen?

 De Almachtige(swt).

ALLAH AKBAR!!!!!!!

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2004 om 02:20

Hallo Linda,

Als mens is het normaal dat je naar de wapens grijpt als dat nodig is om je te verdedigen.

Dan zijn we het met elkaar eens. Het is soms gewoon noodzakelijk dat men naar wapens moet grijpen.  Stel je voor je ziet een man een meisje verkrachten. Je kan hem alleen stoppen doormiddel van een wapen dat je op dat moment in je handen hebt. Zul je het wapen gebruiken om hem te stoppen of niet? En zie je dat als plicht of niet?

Maar als God had gewild dat de Islam zou blijven bestaan dan had hij Mohammed wel op een geweldloze manier gered, toch? De wegen van God zijn ondoorgrondelijk.

Dat klopt. En als God dat zou willen dan bestonden we niet eens of waren we allemaal moslims of was er nooit oorlog op aarde geweest etc. Zo kan je het ook stellen. Maar God heeft ons geschapen en ons een vrije wil gegeven. wij kunnen dingen ondernemen waar we zelf achter staan. we kunnen zelf besluiten nemen. Allah (swt) heeft alles aan ons zelf gelaten. Dit is een grote gunst en ik ben Allah (swt) daarvoor heel erg dankbaar. Stel je voor dat God elke keer moet ingrijpen en dat wij op commando moeten leven net als robots. Dat zou je toch niet willen.  Verder prijs ik iedereen die zijn leven riskeert om een onderdrukte te helpen ook al moet hij daarvoor wapens gebruiken. De islam stel het in ieder geval verplicht om de onderdrukten te helpen, indien je daar in staat bent, op welke manier dan ook. en natuurlijk gaat een vredige manier altijd als eerst.

�Doch de vergelding van het kwade is het daaraan gelijke; maar wie vergeeft en verbetering voor ogen houdt, zijn loon rust bij Allah. Voorzeker, Hij houdt niet van de onrechtvaardigen�. (Koran 42:40).

Alleen: Jezus werd ook vervolgd, Jezus werd verjaagd door zowel zijn eigen volk als door het volk van de bezetter (de Romeinen). Maar Jezus greep niet naar de wapens, en toen zijn volgelingen dat wel deden bestrafte hij hen.

Jezus was inderdaad een vredige man. Zoals ik al eerder zei wordt hij daarvoor door alle moslims geprezen en elke moslim streeft er naar net zoals hem te handelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat Jezus (vzmh) niet naar wapens zou grijpen om een onderdrukte mens te helpen. Zijn liefde voor de onderdrukten zou hem niet toelaten dat hij aan de kant blijft en maar toe zal kijken. Zoals je weet deed de bezettende macht, de Romeinen, er alles aan om de christenen te temperen. Zou het niet kunnen zijn dat de Romeinen die verhalen of interpretaties hebben toegevoegd aan de bijbel om zo de christenen te blijven onderdrukken? Ik zeg niet dat het echt zo is. het kwam gewoon bij me op.

Waar kan ik meer lezen over het leven van Mohammed?

Ik ken geen goed boek in het Nederlands over het levensverhaal van de profeet Mohamed (vzmh).  Op islaam.nl staat wel een groot artikel over de levensloop van de profeet zie www.islaam.nl/content/profeet.asp .

Nog zoiets: Als Moslim moet je vijf keer per dag bidden als ik het goed begrijp, maar al die gebeden zijn voorgeschreven in het Arabisch, meen je dan wel wat je bidt en begrijp je dat dan ook?Ik bedoel, ik bid ook zeker drie keer op een dag, maar ik verwoord dat in mijn eigen Nederlandse woorden en leg mijn eigen ziel bloot aan God, en dat opdreunen van voorgeschreven gebeden kan ik me eigenlijk niet zo in vinden. Als mijn vriend dat doet zit ik meestal naast hem te bidden en hij is snel klaar, terwijl ik na twintig minuten nog in gesprek ben. Niet dat ik nou zo vroom ben, maar God is wel het belangrijkste in mijn leven, Hij heeft mij geschapen en dat zegt genoeg. Dus ik vroeg me af, wat voor gevoel geeft het gebed dan? Hebben jullie echt het gevoel contact met God te hebben, ook al dreunen jullie telkens dezelfde gebeden op? Dan weet God het toch ook wel eens?

Voor een moslim is het hele leven een gebed/aanbidding. De dood en het leven zijn gewijd aan Allah. Natuurlijk wel met de goede intentie. Bijvoorbeeld als je naar je werk gaat  met de intentie dat je zo wat kan betekenen voor de gemeenschap door een steentje bij te dragen aan de opbouw van de economie. En dat je geld kan verdienden en zo jezelf en je kinderen kan verzorgen. Zo dat je gezond blijft en Allah kunt blijven aanbidden, en dat je met het geld armen kunt helpen etc dan wordt dat gezien als aanbidden en je wordt daarvoor door Allah beloont. En zo voor alles wat je doet in dit leven. Zelfs het verwijderen van een kleine stukje glas uit de weg is aanbidding. En zo ook dierenvriendelijkheid, milieuvriendelijkheid, gastvrijheid etc. als je maar een goede intentie daar bij hebt en je daarmee alleen Allah wilt behagen/dienen en niet iemand anders.

En nu terug naar het verplichte rituele gebed (de salaat).  Dat is een gebod en wij moslims gehoorzamen Allah dit is het minste dat we kunnen doen. Als dank voor zijn gunsten. Deze gebeden moeten, indien mogelijk, op bepaalde tijdstippen worden verricht. Je hebt het ochtendgebed, om dit te verrichten moet je vroeg in de ochtend wakker worden. je begint de dag met het gebed, je vraagt God dat hij je zegent en je belooft Hem dat je goed zal gedragen en dat je tot het goede zal aansporen en het kwade zal verbieden etc. het gebed is dan ook gelijk een kleine gymnastiek voor je lichaam en je loutert en zuivert je ziel ermee. Het is dan de bedoeling omdat je toch al vroeg wakker bent om te gaan werken, studeren, vrijwilligerswerk doen etc.. en niet tot 12:00 blijft slapen. Daarna heb je het middaggebed, je laat dan even de wereldse zaken achterwege en je neemt tijd voor God.  je kijkt terug op je ochtend wat je allemaal hebt gedaan of dat wel juist is geweest. Mocht je tegenover iemand hebben misdragen zal het gebed je aansporen om het goed te maken. je komt in contact met God en belooft hem weer om je innerlijke te verbeten. En zo ook met het namiddaggebed, avondgebed en uiteindelijk sluit je dag met het nachtgebed. Je kijkt dan terug op je doen en laten die dag en bedankt Allah voor zijn gunsten en toont berouw en je belooft weer de volgende ochtend als een goed mens te leven. Omdat het salaat op vaste tijdstippen moet worden verricht kunnen de moslims op het betreffende tijdstip zich in de moskee verzamelen om samen te bidden. De handeling zijn bij iedereen bekend De menigte, rijk, arm, jong, oud, dik of dun, staan in dezelfde houding en ze knielen en buigen zich samen nederig ter aarde voor Allah. iedereen is gelijk niemand is belangrijker of beter dan de andere.

De salaat (rituele gebed) is niet zomaar gedreun het heeft een bedoeling. Het gebed verbetert je, het spoort je tot het goed en laat je het kwade tegen te gaan. het gebed brengt de moslims samen en verspreid saamhorigheid en barmhartigheid tussen hen. En het is niet zo dat elke gebed hetzelfde is. Je hebt wel standaard handelingen zoals het neerbuigen, en neerknielen. Maar wat je reciteert is voor het grootste deel verschillend. Er worden verzen uit de koran gereciteerd en je mag zelf uitkiezen welke vers dat is. De smeekbedes die ook en deel van de gebedsdienst uitmaken kunnen ook verschillend zijn. De ene keer loof en prijs je Allah. de andere keer vraag je om een gunst of vergiffenis. Dat hangt af van wat je op dat moment bezig houdt. Daar ben je vrij in. En dit mag gewoon in je eigen taal en hoeft niet in het Arabisch.

Nog zoiets: Als Moslim moet je vijf keer per dag bidden als ik het goed begrijp, maar al die gebeden zijn voorgeschreven in het Arabisch

Wat wel in het Arabisch moet zijn de passages die je uit de koran reciteert en de standaard formules. Je maakt zo contact met God doormiddel van het heilige woord van de Heer zelf. Het goddelijke woord is in het Arabisch geopenbaard. De vertalingen van de koran kunnen nooit precies het woord van Allah weergeven. Er bestaan nu al iets van vier vertalingen van de koran in het Nederlands en tonen allemaal gebreken en verschillen. Geen enkele vertaling kan het originele vervangen. de bijbel is van de ene taal naar de andere vertaald, het originele bestaat niet meer. hierdoor geven de teksten een verkeerd beeld van wat er echt in het originele is bedoelt. Tevens kunnen de moslims, ongeacht hun afkomst, het gebed gezamenlijk verrichten omdat het in een dezelfde taal wordt verricht. Ook is de koran opgesteld in dichtkunst en bezit de charme van het proza. Het is prachtig om die te reciteren of aan te horen. Dit proza gaat verloren als je de koran in een andere taal zou reciteren tijdens het gebed. Het is ook zo dat de moslims minder waarde hechten aan een vertalingen van de koran. Omdat een vertaling van menselijk toedoen is en kan gebreken tonen.

ook al dreunen jullie telkens dezelfde gebeden op? Dan weet God het toch ook wel eens?

God verwaarloost geen enkel gebed. Hoe simpel het ook mag zijn of hoe vaak het ook herhaald wordt. en hoe vaak men ook in de fout gaat (zondigt) Allah blijft zijn berouw aanvaarden en zijn gebeden aanhoren. Zelfs voor een glimlacht naar je medemens wordt je door Allah beloont en zijn liefde voor jou zal groeien. Want Allah is De Barmhartige, de genadevolle, De vredige, De Liefderijke.  

Mijn excuus voor de lange tekst. Ik hoor graag van je hoe je de antwoorden vond  en of je opmerkingen hebt. 

Groeten, Amin 

      

 

Terug naar boven
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2004 om 19:55

Bedankt Amin, Salaam e.a. voor jullie reacties. Maar nu heb ik een gedeelte (het eerste gedeelte) van de site die Amin mij aanwees over het leven van Mohammed gelezen en ik ontdekte een tegenstrijdigheid: er staat in dat Mohammed wees zou zijn en dat daarom in eerste instantie geen vrouw hem wilde zogen, even later meldden ze dat zijn moeder sterft, terwijl Mohammed al ouder was. Volgens mij ben je pas wees als allebei je ouders overleden zijn. Hoe zit dit? Bovendien; is dit wel een goede geschiedenis van Mohammed's leven? Ik vind het nogal kort door de bocht en ook niet erg prozaisch opgeschreven, meer een opsomming van feiten met hier en daar een verhaal over een bekering van iemand. Zoals die van Omar. Omar bekeerde zich op dezelfde dag dat hij heel boos werd op zijn broer en zus omdat die al moslim zouden zijn..... Waarom?????? Ik begrijp helemaal niets van dat verhaal. Zijn er geen boeken ofzo over geschreven? Met een meer uitgebreide versie? Ik hoef geen roman ofzo, maar wel iets duidelijker dan de opsomming van namen en gebeurtenissen zonder reden. Sorry dat ik hier en daar vraagtekens bij het verhaal zet, maar ik ben wel kritisch en ik neem niet zomaar klakkeloos iets aan of iets over. Kan ik in de biebliotheek bijvoorbeeld kijken of ze daar iets hebben over het leven van Mohammed? Maar dan weet ik weer niet of het een goedgekeurd boek door de Islam is. Ik kan komen aan boeken van de Universiteits bibliotheek in allerlei talen en ook uit de gewone openbare bibliotheek. Ik bedoel, dat ik echt niet veel wijzer wordt van dat verhaal, en het komt me ook wat onnatuurlijk over. En onnatuurlijk bedoel ik: ik weet niet of dit rechtstreeks uit het Arabisch vertaald is, en dan is het een hele slechte vertaling, het Nederlands rammelt aan alle kanten (ik vertaal ook veel, want ik studeer talen, dus vandaar dat ik er kritiek op heb, dit ligt puur aan de stijl, niet aan de inhoud) en dan lees ik liever een betere vertaling, misschien heeft iemand ideeen? (Mag ook in het Duits, Engels, Italiaans, Spaans of Frans zijn). Ook iets meer uitleg mag er bij gebaat zijn.

Nog even over de hel. Stel dat er een hel is. Mensen die zo slecht zijn dat ze er sowieso inkomen (bijv. Hitler) zullen de rest van de eeuwigheid last van de hel hebben, ja toch? Mensen die iets minder slecht zijn zullen er ook inkomen en ook de rest van de eeuwigheid er last van hebben. Ik bedoel, zou God niet een moment vinden en toch vergiffenis schenken? Na miljoenen jaren ofzo? Ik bedoel, ik heb altijd geleerd dat God een vergevende God is. Wij mensen kunnen misschien andere mensen niet vergeven omdat wij God niet zijn, maar Hij is almachtig, barmhartig en vergevend. Dus, dan denk ik haast dat mocht er een hel zijn deze mensen ook gestraft worden, wat ze natuurlijk verdienen, want anders kan iedereen maar leven zoals die wil, zonder dat ze daarvoor gestraft worden, maar uiteindelijk, een eeuwigheid duurt lang hoor! Wij kunnen God toch niet begrijpen, laten we dat dan ook niet proberen te doen. Bovendien beslissen wij toch niet wie slecht is en wie goed? En dan denk ik weer aan alle goede mensen die geen moslim zijn en dan toch maar in de hel komen omdat ze geen moslim zijn. Dat vind ik irrealistisch. God weet toch dat ze goed zijn? Eigenlijk vind ik dat het vervelende aan alle geloven, dat mensen die dat bepaalde geloof niet aanhangen komen niet in de hemel, het paradijs, etc. terwijl het toch hele goede mensen kunnen zijn (staat volgens mij ook een voorbeeld van in in dat verhaal over het leven van Mohammed, omdat die man nu in een ondiepe laag van de hel is gekomen), hmmmm. Ik bedoel, hebben jullie toevallig wel eens de "Divina Commedia" of de "Goddelijke Komedie" van Dante Alighieri gelezen? Hij schreef dat boek in de middeleeuwen over hel, louteringsberg en hemel. Literair gezien een heel interessant boek, omdat het precies laat zien hoe middeleeuwers (van het Christelijke europa) dachten. Ook een hele exacte beschrijving van de hel, zijn beste deel. Maar daar komen dus ook goede mensen in, omdat ze niet Christelijk zijn. (Mohammed zit er volgens Dante ook in, in cirkel 8 ofzo, maar neem het Dante niet kwalijk, hij was een middeleeuwer en woonde in Italie, het land van de Katholieke Kerk). Maar ja goed, ik vond het dus een heel boeiend boek om te lezen, maar zo ontzettend fout: aangezien iedereen dus zonder het goede Christelijke Katholieke geloof sowieso in de hel zou komen. Dante snapte het van sommige mensen ook niet, en dit bracht hem vaak in verwarring. Nu was Dante geen geestelijke dus kon hij het ook niet weten. Maar dit om maar even een voorbeeld te noemen over hoe bekrompen godsdiensten soms kunnen zijn.

Soms denk ik: waren we met z'n allen maar wat toleranter ten opzichte van elkaar, dat zou God ook goed doen.

Ik denk haast dat jullie er ook niet echt een antwoord op hebben, jullie zijn ook maar mensen. Maar die volle overtuiging van het goede en de juistheid van jullie geloof, ik vind het zo mooi dat jullie daar voor 100% achter staan... Hoe weten jullie dat?? Volgens mij heb ik dat al gevraagd, maar ook dat is me nog niet echt duidelijk. Tja, tja, tja, ik ben vol twijfels, nog steeds... Dit topic heette toch: de zin van het leven?

De zin van het leven is goed zijn voor God, elkaar en jezelf. Dat was even mijn antwoord.

Groetjes, Linda  

Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 18:41

Inderdaad stel je vragen die ik niet kan beantwoorden. Allahoe Ahlem(Allah weet het best).

Maar de christenen, joden etc zeggen ook dat zij als enige de paradijs in gaan, en in het geval van Hindoeisme zal een niet-hindoeist terug komen als slechte persoon, dier of mischien wel insect (dat heb ik begrepen).

Maar om eerlijk te zijn, weet ik het ook niet of de christenen en joden voor eeuwig naar de hel gaan. misschien dat iemand anders mij hiermee kan helpen. maar de ongelovigen, huichelaars, die het woord van Allah verdraaiden/loochenden etc.....

3:91. Degenen die ongelovig zijn en als ongelovigen sterven, van geen hunner zal een aarde vol goud worden aanvaard als hij zich daarmede zou willen vrijkopen. Dezen zijn het wie een smartelijke straf wacht en er zullen voor hen geen helpers zijn.

 

5:36. Voorzeker, al hadden de ongelovigen al hetgeen op aarde is en nog eens zoveel, om zich daarmede van de straf op de Dag der Opstanding vrij te kopen, dan zou het van hen toch niet worden aanvaard; er wacht hen een pijnlijke straf.
5:37. Zij zullen uit het vuur willen komen, maar zij zullen er niet kunnen uitgaan en dit zal voor hen een blijvende straf zijn.

2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen � wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.


Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
Bukhari Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 04 januari 2004
Locatie: Azerbaijan
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 20:44
In eerste instantie geplaatst door Linda

Bedankt Amin, Salaam e.a. voor jullie reacties. Maar nu heb ik een gedeelte (het eerste gedeelte) van de site die Amin mij aanwees over het leven van Mohammed gelezen en ik ontdekte een tegenstrijdigheid: er staat in dat Mohammed wees zou zijn en dat daarom in eerste instantie geen vrouw hem wilde zogen, even later meldden ze dat zijn moeder sterft, terwijl Mohammed al ouder was. Volgens mij ben je pas wees als allebei je ouders overleden zijn. Hoe zit dit? Bovendien; is dit wel een goede geschiedenis van Mohammed's leven? Ik vind het nogal kort door de bocht en ook niet erg prozaisch opgeschreven, meer een opsomming van feiten met hier en daar een verhaal over een bekering van iemand. Zoals die van Omar. Omar bekeerde zich op dezelfde dag dat hij heel boos werd op zijn broer en zus omdat die al moslim zouden zijn..... Waarom?????? Ik begrijp helemaal niets van dat verhaal. Zijn er geen boeken ofzo over geschreven? Met een meer uitgebreide versie? Ik hoef geen roman ofzo, maar wel iets duidelijker dan de opsomming van namen en gebeurtenissen zonder reden. Sorry dat ik hier en daar vraagtekens bij het verhaal zet, maar ik ben wel kritisch en ik neem niet zomaar klakkeloos iets aan of iets over. Kan ik in de biebliotheek bijvoorbeeld kijken of ze daar iets hebben over het leven van Mohammed? Maar dan weet ik weer niet of het een goedgekeurd boek door de Islam is. Ik kan komen aan boeken van de Universiteits bibliotheek in allerlei talen en ook uit de gewone openbare bibliotheek. Ik bedoel, dat ik echt niet veel wijzer wordt van dat verhaal, en het komt me ook wat onnatuurlijk over. En onnatuurlijk bedoel ik: ik weet niet of dit rechtstreeks uit het Arabisch vertaald is, en dan is het een hele slechte vertaling, het Nederlands rammelt aan alle kanten (ik vertaal ook veel, want ik studeer talen, dus vandaar dat ik er kritiek op heb, dit ligt puur aan de stijl, niet aan de inhoud) en dan lees ik liever een betere vertaling, misschien heeft iemand ideeen? (Mag ook in het Duits, Engels, Italiaans, Spaans of Frans zijn). Ook iets meer uitleg mag er bij gebaat zijn.

Nog even over de hel. Stel dat er een hel is. Mensen die zo slecht zijn dat ze er sowieso inkomen (bijv. Hitler) zullen de rest van de eeuwigheid last van de hel hebben, ja toch? Mensen die iets minder slecht zijn zullen er ook inkomen en ook de rest van de eeuwigheid er last van hebben. Ik bedoel, zou God niet een moment vinden en toch vergiffenis schenken? Na miljoenen jaren ofzo? Ik bedoel, ik heb altijd geleerd dat God een vergevende God is. Wij mensen kunnen misschien andere mensen niet vergeven omdat wij God niet zijn, maar Hij is almachtig, barmhartig en vergevend. Dus, dan denk ik haast dat mocht er een hel zijn deze mensen ook gestraft worden, wat ze natuurlijk verdienen, want anders kan iedereen maar leven zoals die wil, zonder dat ze daarvoor gestraft worden, maar uiteindelijk, een eeuwigheid duurt lang hoor! Wij kunnen God toch niet begrijpen, laten we dat dan ook niet proberen te doen. Bovendien beslissen wij toch niet wie slecht is en wie goed? En dan denk ik weer aan alle goede mensen die geen moslim zijn en dan toch maar in de hel komen omdat ze geen moslim zijn. Dat vind ik irrealistisch. God weet toch dat ze goed zijn? Eigenlijk vind ik dat het vervelende aan alle geloven, dat mensen die dat bepaalde geloof niet aanhangen komen niet in de hemel, het paradijs, etc. terwijl het toch hele goede mensen kunnen zijn (staat volgens mij ook een voorbeeld van in in dat verhaal over het leven van Mohammed, omdat die man nu in een ondiepe laag van de hel is gekomen), hmmmm. Ik bedoel, hebben jullie toevallig wel eens de "Divina Commedia" of de "Goddelijke Komedie" van Dante Alighieri gelezen? Hij schreef dat boek in de middeleeuwen over hel, louteringsberg en hemel. Literair gezien een heel interessant boek, omdat het precies laat zien hoe middeleeuwers (van het Christelijke europa) dachten. Ook een hele exacte beschrijving van de hel, zijn beste deel. Maar daar komen dus ook goede mensen in, omdat ze niet Christelijk zijn. (Mohammed zit er volgens Dante ook in, in cirkel 8 ofzo, maar neem het Dante niet kwalijk, hij was een middeleeuwer en woonde in Italie, het land van de Katholieke Kerk). Maar ja goed, ik vond het dus een heel boeiend boek om te lezen, maar zo ontzettend fout: aangezien iedereen dus zonder het goede Christelijke Katholieke geloof sowieso in de hel zou komen. Dante snapte het van sommige mensen ook niet, en dit bracht hem vaak in verwarring. Nu was Dante geen geestelijke dus kon hij het ook niet weten. Maar dit om maar even een voorbeeld te noemen over hoe bekrompen godsdiensten soms kunnen zijn.

Soms denk ik: waren we met z'n allen maar wat toleranter ten opzichte van elkaar, dat zou God ook goed doen.

Ik denk haast dat jullie er ook niet echt een antwoord op hebben, jullie zijn ook maar mensen. Maar die volle overtuiging van het goede en de juistheid van jullie geloof, ik vind het zo mooi dat jullie daar voor 100% achter staan... Hoe weten jullie dat?? Volgens mij heb ik dat al gevraagd, maar ook dat is me nog niet echt duidelijk. Tja, tja, tja, ik ben vol twijfels, nog steeds... Dit topic heette toch: de zin van het leven?

De zin van het leven is goed zijn voor God, elkaar en jezelf. Dat was even mijn antwoord.

Groetjes, Linda  

Dit is de eerste biografie die van de profeet mohammed vrede zij met hem gemaakt is

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl /-/EUR/BOL_AffiliateMap-Start?LinkType=Product&Section=B OOK&PrdID=666857140&referrer=ADVNLKEL00200800099

je mag nooit vergeten dat Allahs barmhartigheid zijn toorn overstijgt. volgens de christenen gaat elke christen naar de hemel aangezien jezus al voor alle zonden geboet heeft dit vind ik iets oneerlijks. Bij de islam moet je er zelf voor zorgen dat je in de hemel komt door goede daden te verrichten. Het is de plicht van de moslims de islaam aan iedereen kenbaar te maken en als ze dan de islam weigeren is dat hun eigen verantwoordelijkheid . De mensen die de mogelijkheid hebben om de islam te leren kennen  moeten dus ook zelf op onderzoek uitgaan.

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:29

Beste Linda,

ik ontdekte een tegenstrijdigheid: er staat in dat Mohammed wees zou zijn en dat daarom in eerste instantie geen vrouw hem wilde zogen, even later meldden ze dat zijn moeder sterft, terwijl Mohammed al ouder was. Volgens mij ben je pas wees als allebei je ouders overleden zijn. Hoe zit dit?

In het arabisch is iemand die ��n van zijn ouders heeft verloren ook een wees . Het ligt dus aan de vertaling en is geen tegenstrijdigheid.

Nog even over de hel. Stel dat er een hel is. Mensen die zo slecht zijn dat ze er sowieso inkomen (bijv. Hitler) zullen de rest van de eeuwigheid last van de hel hebben, ja toch? Mensen die iets minder slecht zijn zullen er ook inkomen en ook de rest van de eeuwigheid er last van hebben. Ik bedoel, zou God niet een moment vinden en toch vergiffenis schenken

De hemel en de hel zijn door Allah (swt) gemaakt. Alleen Allah beslist wie waar inkomt. En weet dat Allah rechtvaardig is en Hij zal niemand onrecht aandoen.

Koran:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

2/284. Aan Allah behoort wat in de hemelen en wat op de aarde is; en indien gij openbaart hetgeen in uw innerlijk is of het verborgen houdt, Allah zal u er rekenschap voor vragen; dan zal Hij vergeven wie Hij wil en straffen, wie Hij wil. Allah heeft macht over alle dingen.

 

4/48. Waarlijk, Allah vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar Hij zal al hetgeen daarbuiten staat vergeven, wie Hij wil. En wie iets met Allah vereenzelvigt, heeft inderdaad een zeer grote zonde begaan.

 

6/128.Het Vuur is uw tehuis waarin gij zult vertoeven, behalve wat Allah moge behagen." Voorzeker, uw Heer is Alwijs, Alwetend.

11/106. Degenen dan, die ongelukkig zullen zijn, zullen in het Vuur zijn waarin zij zullen zuchten en steunen; 107. En er, zolang de Hemelen en de Aarde bestaan in vertoeven, met uitzondering van hetgeen uw Heer moge behagen. Zeker, uw Heer brengt teweeg wat Hij wil.

De zin van het leven is goed zijn voor God, elkaar en jezelf. Dat was even mijn antwoord.

Koran:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

2/152. Gedenkt Mij (Allah) daarom en Ik zal u gedenken en weest Mij dankbaar en weest Mij niet ondankbaar.

33/ 41. O, gij die gelooft! Gedenkt Allah veelvuldig. 42. En prijst Zijn Heiligheid 's morgens en 's avonds. 43. Hij is het Die u zegent en ook Zijn engelen doen dit, opdat Hij u van de duisternissen tot het licht moge leiden. En Hij is voor de gelovigen Genadig. 44. De Dag waarop zij Hem zullen ontmoeten zal hun groet "Vrede" zijn. En Hij heeft hun een eervolle beloning bereid.

18/ En wie zich reinigt, reinigt zich alleen in zijn eigen belang en tot Allah is de terugkeer.

4/ 114. Er steekt in de beraadslagingen (der huichelaars) niets goeds; in tegenstelling tot diegenen die tot liefdadigheid of goedheid, of het stichten van vrede onder de mensen aansporen. En wie dit doet wijl hij Allah's welbehagen zoekt, hem zullen Wij een grote beloning schenken.

 

5/ En helpt elkander in deugdzaamheid en vroomheid maar helpt elkander niet in zonde en overtreding. En vreest Allah. Waarlijk, Allah is streng in het straffen.

 

Groeten,

Amin

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2004 om 11:54

A Selam oe Ale'ykoem,

Als er geen toekomstig leven (Hiernamaals) zou zijn waarin deugdzamen beloond zouden worden en de slechten verlies lijden, dan zou er geen rechtvaardigheid zijn. Het zou geen zin gehad hebben om de mensheid met een gevoel van verantwoordelijkheid te scheppen en het sturen van profeten, die hen aan hun verantwoordelijkheid moeten herinneren.

" Denkt de mens, dat hij zonder doel zal worden gelaten?" (Soerat al-Qijaamah 75:36)

"Verbeelden diegenen, die slechte daden doen, dat Wij hen zullen behandelen zoals hen, die geloven en goede werken verrichten, zodat het leven en hun dood gelijk zullen zijn? Verkeerd is hun oordeel. Allah heeft de hemelen en de aarde in waarheid geschapen, zo dat elke ziel voor hetgeen zij verdient vergolden moge worden". (Soerat al-Djaasi'jah (45:21-22).

De rechtvaardigheid en de eerlijkheid vereisen, dat er een Hiernamaals moet zijn. Maar het Hiernamaals is ook nodig om het ware doel van het leven te verklaren, zodat de mens duidelijk het ware "einde" van het leven kan zien en dat er iets is waarnaar zij kunnen streven. Dit geeft betekenis en een doel aan het leven van de mens. Het leven zal niet beperkt zijn door wereldse wensen en eigen hebzucht. Het leven zal daarom niet meer materialistisch zijn, omdat men weet dat dit leven niet met de dood eindigt.  Hierdoor zal men zich niet alleen vast voornemen om slechte, aanstotelijke en misdadige handelingen te vermijden, maar men zal alle zeilen bijzetten en de uiterste best doen om goed te doen. Zoals Allah (swt) in de Qora'an zegt:

"Hij heeft de dood en het leven geschapen om u te testen wie van u zich het beste gedraagt".

De vruchten van ondankbaarheid, ongehoorzaamheid en opstanding tegen God zijn schande, vernedering en straf. Er zijn verschillende gradaties van verkeerde daden. Er zijn daders die het bestaan van God volledig ontkennen en waarvan het moreel bewustzijn volledig is afgestompt. Er zijn hypocrieten, die tweedracht en strijd verspreiden, terwijl zij doen alsof zij de daders van het goede en zelfs gelovigen zijn. En er zijn gelovigen die kleine misstappen begaan of grote misdaden in moment van verleiding, zwakte of vergeetachtigheid.

Daarom zijn er verschillende categorieen en niveaus in de Hel. Hypocrieten die beweren dat zij in God geloven, maar eigenlijk tegen Hem in opstand zijn en Hem tegenwerken, komen in het onderste gedeelte van de Hel en zijn samen met degenen, die God volledig verwerpen.

Degenen die gelovig zijn, maar bij wie de schaal zal uitslaan naar de slechte daden, zullen slechts een bepaalde tijd in de Hel vertoeven. Als mensen op tijd oprechte berouw tonen van hun zonde, dan is God Vergevend en Genadig. De genade van God overstijgt alles en zelfs de Hel hoeft geen permanente verblijfplaats te zijn.

De vrucht van onderwerping aan God en van het leven in overeenstemming met Zijn wil, is teverdenheid (ridwaan) in dit leven (ongeacht uiterlijke tekenen van moeilijkheden en armoede of gemak en overvloed) en eeuwige gelukzaligheid in het Paradijs:

"Maar gij, o ziel in vrede! Keer tot uw Heer terug, verblijd in Allah's welbehagen. Ga daarom in onder Mijn dienaren, en ga Mijn Paradijs binnen (Soerat al-Fadjr 89:27-30)

Ook het Paradijs heeft verschillende niveaus en categorieen: De meest lieflijke plaatsen worden bevolkt door de profeten, doe gevochten hebben en gestorven zijn als getuigen van de weg van God, en voor degenen die volledig oprecht en waarachtig waren aan datgene wat hun was toevertrouwd en in hun handelen:

"Allah heeft de gelovigen, mannen en vrouwen, tuinen beloofd waar rivieren doorheen stromen, heerlijke woonplaatsen in tuinen der eeuwigheid, en het behagen van Allah is het grootste. Dit is de grootste zegepraal". (Soerat at-Taubah 9:71)

Uit eerlijkheid en rechtvaardigheid zullen de gelovigen, die zich niet actief in dit leven hebben ingezet, niet op dezelfde manier beloond worden als degenen die gestreden hebben en zich door toewijding aan God opgeofferd hebben

"Diegenen der gelovigen, die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden. Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heet Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning. Namelijk in graden, ook van vergiffenis en barmhartigheid. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol". (Soerat an-Nisa 4:95-96).

De Qora'an heeft het ook nog over een groep mensen, die in staat waren om onderscheid te maken tussen goed en kwaad in hun leven, maar daar geen specifieke keuze uit hebben gemaakt. Dit zijn de onverschilligen. Zij zulle op een plaats tussen de Hemel en de Hel geplaatst worden, verlangend naar het Paradijs en in angst om tussen de daders van het kwaad geplaatst te worden:

"En er zullen mensen zijn, die uitgerust waren met de mogelijkheid om een scheiding aan te brengen (tussen goed en kwaad), elk te herkennen aan zijn merkteken. En zij zullen tot de bewoners van het Paradijs roepen: "Vrede zij met u". Deze zullen het Paradijs nog niet zijn binnengegaan, maar zij hopen het. En wanneer hun ogen naar de bewoners van het Vuur zijn gericht, zullen zij zeggen: "Onze Heer, plaats ons niet onder het onrechtvaardige volk". (Soerat al-Aar'af 7:46-47)

Het Hiernamaals is daarom geen "luchtkasteel" of een voortbrengsel van de fantasie van de mens. Het is wenselijk, het is noodzakelijk, het is mogelijk en het is echt. De realiteit van het Hiernamaals doet een appel aan ons bewustzijn van verre, en noodzaak om ervoor te werken samen met anderen hier op aarde.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.156 seconden.