Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Kennis de beste goedheid in Doenya

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Kennis de beste goedheid in Doenya
    Geplaatst op: 06 mei 2006 om 11:50
Kennis is de beste goedheid in dit wereldse leven

Al-Hasan heeft het volgende gezegd over de uitspraak van Allah, de Meest Verhevene:

���� ���� �� ������ ����

Onze Heer, geef ons in het wereldse leven het goede�
[ Soerah al-Baqarah 2:210 ]:

Het is de kennis en de aanbidding.�

En hij heeft gezegd over Allah�s uitspraak:

��� ������ ����

en in het Hiernamaals het goede�
[ Soerah al-Baqarah 2:201 ]

Het is het Paradijs.�

En dit behoort tot de beste uitleg, want voorwaar, de beste goedheid van het wereldse leven is profijtelijke kennis en goede daden.�

Bron: �Miftaah Daar as-Sa�aadah� van Ibn Qayyim al-Djawziyyah, volume 1, pagina 397
Vertaald door: Een zuster

BRON:WWW.SOENNAH.COM

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 mei 2006 om 01:01

Assalaamoe Alaikoem Wa Rahamtoelahi Wa Barkathoe broeders en zusters,

 

Ik zal van deze topic: Kennis is de beste goedheid in dit wereldse leven. Gebruik maken om artikelen en aantekeningen van lezingen te gaan plaatsen die over het onderwerp Kennis gaan.

 

Vaak is het zo dat wij kennis op in de aqiedah, figh, hadith etc . Zonder dat we eerst kennis opdoen over Kennis zelf. Zonder dat eigenlijk we eerst leren hoe groot de gunst van kennis is, waarom het verplicht is, wat de voorwaarden zijn om kennis op te doen en wat jou verplichtingen zijn als moslim met kennis etc.

 

Ook zitten de meest van ons, nog te slapen en doen zij geen kennis op( maar Lof Zij Allah Subhana Wa Ta�la er zijn ook heel veel broeders en zusters die actief bezig zijn voor onze oemmah). Terwijl de kennis langzamerhand aan het opgeheven worden is, met de dood van de geleerden.

 

We zitten te slapen terwijl de geleerden om ons heen 1 voor 1 het leven worden ontnomen en tegelijkertijd groeit de onwetendheid onder de moslims over hun geloof. Groeperingen zijn er gevormd binnen de moslimgemeenschap, uitspraken worden gedaan die niet gebaseerd zijn op onze betrouwbare bronnen de Quraan en de authentieke Hadith.

 

Diegene die lid zijn van de maandblad Wij Moslims, zullen waarschijnlijk wel hebben gelezen over dit onderwerp dat de kennis begint te verdwijnen en de gevaar daarvan en dat we behoeft hebben aan oprechte geleerden. Ik zelf ben door het lezen van dit maandblad, wakker geschud (moge Allah Subhana Wa Ta�La hun belonen voor de werken die zij verrichten amiin)  want we moeten harder werken om zoveel mogelijk kennis op te doen.

 

Hiervoor heb ik niet van deze hadith gehoord tot dat ik dit las in het maanblad Wij Moslims.

 

Dat de profeet (vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: �Waarlijk, Allah zal geen einde aan (beschikbaarheid van) kennis maken door die van de mensen terug te trekken, maar Hij zal de kennis be�indigen door de dood van de geleerden, totdat er geen geleerden meer zijn, zodat de mensen onwetenden tot hun leiders zullen nemen. En zij zullen om een uitspraak (fatwa) gevraagd worden en zij zullen uitspraken doen zonder (over) kennis (te beschikken). Zij zullen dwalen en anderen doen dwalen�. (Overgeleverd door Al-Boekhaarie. Kietaab Al-�ilm.)

 

Baab  34, nr. 100: en Sahi�ieh� Moeslim, nr 6971

 

 

We moeten  dus Insh Allah ons best doen om kennis opdoen om deze oemmah van nut te zijn.

 

Wij zullen  hieraan schuld hebben als de kennis verdwijnt en als er onwetendheid heerst, terwijl wij stil hebben gezeten en hier niks tegen hebben gedaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik zal Insha Allah artikelen gaan plaatsen en aantekeningen van lezingen over de volgende punten:

 

 

Vervolgens plaats ik artikel over

De gunst van Kennis, hoe groot die gunst is.

 

De bronnen die ik ga gebruiken:

Lezing van : Soelayman Ibn Haroen, met de titel: Gunst van Kennis is beter dan de Gunst van aanbidding. (www.soennah.com)

Artikel in de Maanblad Wij moslims: Over de voortreffelijkheid van kennis in het algemeen en Islamitische wetenschappen in het bijzonder.

 

Vervolgens.

 

Waarom kennis verplicht is, de redenen etc.

 

De bronnen die ik ga gebruiken:

Lezing: Door Remy Soekirman vergaren van kennis is een plicht voor ieder moslim. (www.al-islaam.com)

 

 

En nadat het ons duidelijk is geworden hoe groot de gunst van kennis is en dat het verplicht is voor ieder moslim om kennis op te doen.

 

Zal ik de aantekeningen en artikelen plaatsen over de volgende zaken.

Praten zonder kennis over de religie van Allah Subhana Wa Ta�La is een grote zonde.

 

De bron die ik daarbij zal gebruiken Insha Allah.

Lezing: Door Soelayman Ibn Haroen, praten zonder kennis over de religie van Allah Subhana Wa Ta�La is een grote zonde.

 

-Kennis een argument voor jouw of een argument tegen jouw op de Dag Des Oordeels.

 

De bronnen die ik ga gebruiken:

Lezing: Door Soelayman Ibn Haroen kennis een argument voor jouw of een argument tegen jouw op de Dag Des Oordeels. (www.soennah.com)

Lezing: Door Aboe Ismail, kennis omzetten naar daden (www.al-yaqeen.com)

 

-Welke obstakels ervoor zorgen dat een persoon geen kennis op kan doen.

 

De bronnen die ik ga gebruiken:

Lezing: Door Soelayman Ibn Haroen, welke obstakels ervoor zorgen dat een persoon geen kennis op kan doen. (www.soennah.com)

 

-Wat de voorwaarden zijn als je kennis op doet

 

De bronnen die ik ga gebruiken:

Lezing: Door Abduljabbar van de Ven, Ethiek van de zoekende naar kennis. (www.al-islaam.com)

Lezing: Door Aboe Ismail, zes voorwaarden voor kennis vergaren.(www.al-yaqeen.com)

Lezing: Door El Yazid Aouichi, Etiquette van kennis vergaren (www.al-yaqeen.com)

Artikel in de maanblad Wij Moslims: Ethiek van het vergaren van kennis.

 

Aantal zaken die een student van kennis nodig heeft om te beginnen.

De bronnen die ik ga gebruiken:

Lezing: Door Abdel-Qader ,Ikhlaas en Oprechtheid van de Intentie(www.al-islaam.com)

Hoe een student van kennis te werk moet gaan.

 

De bronnen die ik ga gebruiken:

 

Lezing door: Soelayman Ibn Haroen, hoe student van kennis te werk moet gaan. (www.soennah.com)

Artikel: Vaderlijk advies van sheich Ibn al-cOethaymien aan de moslimjongeren, waarin ook staat de manier waarop je kennis dien te vergaren. (www.al-yaqeen.com)

Artikelen, waarin adviezen staan van geleerdens hoe een student van kennis te werk moet gaan door Soelayman Ibn Haroen . (www.al-wasatiyyah.com)

 

Ik hoop Insha Allah dat ook er broeders en zusters zijn die willen helpen om aantekeningen te maken van de bovenstaande lezingen.

 

Ik vraag Allah Subhana Wa Ta�La de Beste Onderwijzer om ons te onderwijzen . En om de situatie van deze oemmah te verbeteren. Amiin.

 

Wa Alaikoem Salaam Wa Rahmatoelahi Wa Barkathoe,

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 mei 2006 om 01:02

In de Naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.

 

Aantekening lezing: De gunst van Kennis is beter dan de Gunst van Aanbidding.

Door: Soelayman Ibn Haroen.

 

Een herinnering waarom wij deze kennis opdoen. 

En wat de Hassanaats zijn die gebonden gaan met deze kennis.

En wat de beloning is die Allah Subhana Wa Ta�La zal geven aan iemand die deze kennis opdoet.

 

 

Een geleerde heeft gezegd in zijn fatawa: Dat de kennis die jouw van nut is dat is de kennis die jouw dichter brengt naar de paradijs, die jouw verwijderd van het vuur en die ervoor zorgen dat jij Allah Subhana Wa Ta�La zal vrezen.

 

Profeet Mohammed vrede en zegen zij met hem heeft gezegd in een hadith die overlevert werd door Al-Boecharie en Moeslim: Wanneer Allah Subhana Wa Ta�La het goede voor iemand wilt dan geeft Hij hem een begrip van de godsdienst, ik ben enkel diegene die het uitdeelt maar Allah Subhana Wa Ta�La is diegene die geeft. En de zaak van deze gemeenschap zal steeds op de rechte wegblijven tot het Uur zal plaatsvinden en tot het bevel van Allah Subhana Wa Ta�La komt.

 

De geleerden zeiden dat deze hadith, een weegschaal is voor een ieder die wilt weten of Allah Subhana Wa Ta�La het goede voor hem wenst.

 

Wanneer je ziet dat jij zich richt tot de mensen van de geleerden, tot de bandjes van de geleerden, tot de zittingen van de studenten van kennis samen komen om te leren hoe zij hun Heer moeten aanbidden, om te leren wat de Namen en Eigenschappen Zijn. Hoe zij zich kunnen redden van de dwalende groepen en dergelijke weet dan dat Allah Subhana Wa Ta�La het goede voor jouw gewenst heeft.

 

Als je zichzelf ziet dat je van de kennis wegkeert en dat jouw grootste zorg het leven van deze doenya is weet dan dat Allah Subhana Wa Ta�La het goede niet voor jouw gewenst heeft.

 

Wat wij moeten weten is dat diegene die Allah Subhana Wa Ta�La het meest vrezen de geleerden zijn.

 

De Profeet Mohammed vrede en zegen zij met hem zegt ons in een hadtih die hasan werd verklaard door Sheich Albaanie: O�mensheid je kan kennis enkel alleen vergaren door kennis op te doen en je kan de godsdienst alleen begrijpen door te studeren en wanneer Allah Subhana Wa Ta�La het goede voor iemand wilt dan geeft Hij hem de begrip van de godsdienst.

 

Weet dat het opdoen van deze kennis, beter is dan de gunst van de aanbidding, een metgezel heeft gezegd dat de Profeet vrede en zegen zij met hem heeft gezegd: De Gunst van de Kennis is beter dan de gunst van aanbidding. Shaheeh verklaard door Sheich Albaanie.

 

Gunst van de Kennis is beter dan de Gunst van Aanbidding, want als jij echt studeert, dus de studenten van kennis die echt gaan studeren en ogenblikkelijk in praktijk brengen dan zal het voor hem een heel andere wereld voor hem opengaan.

 

Probeer te studeren, studeer over Allah Subhana Wa Ta�La Zijn Namen en Zijn Eigenschappen en je zal meer van Hem beginnen te houden, je zal Hem meer beginnen vrezen, je zal Hem meer beginnen te aanbidden.

 

Leer over de Dag des Oordeels leer wat er daar zal plaatsvinden en je zal zichzelf niet meer aan deze wereld vastklampen.

 

Wanneer jij leert over het paradijs en de mooiheden van het paradijs en wat er zich in het paradijs bevindt dan zal je snel voorwaarts streven en tot de mensen behoren waarover Allah Subhana Wa Ta�La zegt: Streef voorwaarts na de Vergeving van jullie Heer en naar de Paradijs waarvan de breedte van de Hemel en de Aarde is.

 

En wanneer je leert over het Vuur, dan begin jij van het vuur weg te rennen en dan zal je behoren tot de mensen over wie er gezegd wordt, Vlug naar Allah. Dat wil zeggen vlug naar Allah door weg te vluchten van dit hellevuur en zich te spoedige naar het eeuwige paradijs.

 

Deze kennis zorgt ervoor dat je daden van aanbidding zal verrichten, maar wanneer je enkele en alleen bezig zal zijn met het verrichten van deze aanbidding dan zal je uiteindelijk alleen je zelf van nut zijn maar niet deze oemmah.

 

In tegenstelling tot deze moslim die deze kennis opdoet, zoals Sheich heeft gezegd, dat de jihaad van de pen in deze tijd de grootste jihaad is. Dat wil zeggen de strijd voeren met deze pen door dawah te doen dat in deze tijd de grootste jihaad.

 

Want het zijn niet enkel en alleen de niet-moslims die proberen deze islam stuk te maken, maar we worden vooral binnen de moslimgemeenschap istuk gemaakt doordat moslims zaken verrichten die niet met deze islam te maken hebben.Doordat mensen vernieuwingen proberen binnen te brengen in deze Islam.Doordat mensen proberen zaken die haram zijn halal te verklaren en zaken die halal zijn haram te verklaren.

 

Wij hebben deze kennis nodig, want het is door middel van deze kennis dat we Allah Subhana Wa Ta�La kunnen verblijden. Het is door middel van deze kennis dat we terug naar Allah Subhana Wa Ta�La kunnen keren, dat wij weten wat Hij van ons wilt. En dat we wegblijven van de zaken die Hij ons verbiedt.

 

De nuttige kennis, is de kennis die jouw van nut zal zijn op De Dag van de Opstanding.

 

Nog voordelen die gekoppeld gaan aan het opdoen van kennis:

-De weg naar het paradijs wordt vergemakkelijkt voor diegene die kennis opdoet. Aboe-Dardaa (radiallahoenhoe) heeft gezegd dat hij de Boodschapper vrede en zegen zij met hem heeft horen zeggen: Allah Subhana Wa Ta�La zal de weg naar het paradijs makkelijk maken voor diegene die de weg van de kennis aflegt.

 

Allah Subhana Wa Ta�La zal de weg naar het paradijs gemakkelijk maken voor diegene die de weg van de kennis aflegt.

 

Vervolgens de engelen slaan hun vleugels neer voor de student van de kennis. Terwijl jij tijdens de nacht aan het studeren bent en de mensen aan het slapen zijn, omdat jij deze oemmah met de Wil van Allah Subhana Wa Ta�La wilt redden van het vuur, jij wilt studeren om jou zelf te redden en jou mede broeders en zusters. Op dat moment dat jij in dit kleine kamertje aan het studeren bent op dat moment slaan de Engelen hun vleugels voor jou neer.

 

De Profeet Mohammed vrede en zegen zij met hem heeft gezegd: En de Engelen slaan hun vleugels neer voor de student van de kennis omdat zij tevreden zij met wat hij verricht.

De profeet vrede en zegen zij met hem gaat verder en zegt: En alles wat zich in de hemelen en de aarde bevindt tot zelfs de vissen in de zee vragen aan Allah Subhana Wa Ta�La om de geleerden te vergeven. En vervolgens gaat de profeet vrede en zegen zij met hem verder en zegt: De gunst van de geleerde tegen over de aanbidder is zoals de gunst van de maand tijd tijdens de nacht van Badr tegenover al de sterren en dan eindigt de profeet vrede en zegen zij met hem door te zeggen dat deze geleerden de erfgenamen van de profeten zijn en hij vrede en zegen zij met hem zegt: En de geleerden zijn de erfgenamen van de profeten. De geleerden hebben geen dirham of dinar ge�rfd maar zij hebben de kennis ge�rfd. En diegene die zich daar aan vasthoudt (dat wil zeggen de kennis), heeft zich aan een stevige handgreep vastgenomen. Authentiek verklaard door Sheich Albaanie.

 

Vervolgens heel deze wereld is vervloekt, al datgene dat jij ziet, dat kan zijn dat, dat vervloekt is door Allah Subhana Wa Ta�La behalve de volgende zaken.

-de profeet Mohammed vrede en zegen zij met hem zegt: het wereldlijke leven is vervloekt en alles wat zich hierop bevindt is vervloekt behalve het herdenking van Allah Subhana Wa Ta�La en wat daaraan verbonden is en de geleerden en de student.

 

Op dat moment dat jij behoort tot de geleerden of de student van de kennis weet dan dat jij opdat moment niet vervloekt bent.

 

In een ander hadith zegt de profeet vrede en zegen zij met hem. Diegene die kennis opdoet is beter dan diegene die tijdens de dag vast en tijdens de nacht het nachtgebed verricht en moeite doet op de weg van Allah Subhana Wa Ta�La. En wanneer de geleerden sterft dan onstaat er een leegt in de Islam die door niemand die hem opvolgt gevuld kan worden.

 

ABdoellahi ibn Mashoed heeft gezegd: Doe de kennis op, want ik zweer bij diegene die in wiens mij handen en ziel rust zelfs de martelaar die op de weg van Allah Subhana Wa Ta�La gedood werden zullen wensen dat zij als geleerden opgewekt zouden worden.

 

Omdat zij de gunsten zullen zien die de geleerden zullen krijgen.

 

Er is niemand die als een geleerden geboren wordt, men kan kennis alleen verkrijgen door te studeren.

 

Abdoellahi ibn Mubarek werd gevraagd wie de beste mensen waren, waarop hij antwoorden de geleerden.

 

De Profeet (vrede en zegen zij met hem) heeft de student van kennis verwelkom.

 

Een metgezel heeft gezegd dat hij het volgende zei tegen de boodschapper van Allah (vrede en zegen zij met hem): O� Boodschapper van Allah (vrede en zegen zij met hem)  ik ben gekomen om kennis op te doen, waarop de profeet vrede en zegen zij met hem antwoorden: Wees welkom student van de kennis, de student van de kennis wordt omsloten door de vleugels van de engelen, vervolgens plaatsen de engelen zich boven elkaar tot zij aan het einde van de hemel van deze wereld komen omdat zij houden van de kennis die hij opdoet.

 

De Profeet (vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: Er is geen enkel iemand die zijn huis buiten gaat om kennis op te doen of de engelen slaan hun vleugels voor hem neer, omdat zij tevreden zijn met wat hij verricht.

 

En op deze manier beste moslims, moeten wij proberen deze kennis op te doen met ikhlaas, met zuiverheid van intentie.

 

Wij doen deze kennis op, omdat wij er met onze hart ervan overtuigd zijn, omdat kennis iets is dat de gehele mensheid nodig heeft.

 

De Islam daarvan is iedereen in nood.

 

 

 

 

 

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 mei 2006 om 01:03

 In de Naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.

 

Aantekening lezing over: Kennis

 

Zeg: O mij Heer doe mij in kennis toenemen.

  

Met de titel: Zoeken naar kennis is verplicht

Door: Remy-Soekirman

 

Een onderwerp dat ons allemaal aangaand.

 

Lezing is verdeeld onder:

 

Het belang van Kennis (met ayaats die daar naar verwijzen en hadiths die dat ondersteunen).

 

Het belang, voortreffelijkheid van het zoeken naar Kennis (met ayaats die daarnaar verwijzen en hadiths die dat ondersteunen).

 

Het belang van het verspreiden en het onderwijzen van Kennis (met ayaats die daarnaar verwijzen en hadiths die dat ondersteunen).

 

Waarschuwing voor ons allemaal van het gevaar over het praten over Allah Verheven en Geprezen Zij Hij en over de Dien die niet gebaseerd is op kennis.

 

Het belang van Kennis:

 

Allah Verheven Zij Hij geprezen zegt in de Quran met heel veel ayaats die verwijzen naar het belang van kennis.

 

Heel veel ayaats eindigen met: begrijpen ze dat niet, weten zij dat dan niet, hebben zij daar geen begrip voor.

 

Algemenen indruk die je dan krijgt als je de Quran leest, is dat het begrip kennis een hele hoge fabel heeft in de islam.                                    

 

De openingszin waarmee Allah Verheven en Geprezen Zij Hij mee begon met de eerste openbaring was: Lees in de naam van jouw Heer die geschapen heeft.( soerat Alaq)

2x komt het woordt lees voor in de soerat.

 

 

Nadat Allah Verheven en Geprezen Zij Hij, Adam (vrede zij met hem) had geschapen, was het allereerst wat Allah Verheven en Geprezen Zij Hij, Adam (vrede zij met hem) heeft laten doen is, om te leren.

Hij gaf hem de kennis van de namen van al die dingen die aan Adam (vrede en zij met hem) werd voorgesteld.

 

Ook in de natuur van de mens, is dat hij of zij kennis wil hebben wat zich in de omgeving bevindt.

 

Allah Verheven en Geprezen en Zij Hij zegt, tegen elk individu om eerst kennis te zoeken en dan met die kennis je handelen mee te baseren.

Allah Verheven en Geprezen en Zij Hij, zegt in de Quran soerat Mohammed ayaat 19:

 

Weet, dat er buiten Allah geen God bestaat en vraag bescherming voor uw tekortkoming en voor die van gelovige mannen en vrouwen. Allah kent de plaats uwer handelingen en uw rustplaats.

 

 

Eerst moet je weten dat er geen god is dan Allah de Verheven en Geprezen Zij Hij, dat er niet iets of iemand is die het recht heeft om aanbeden te worden dan Allah de Verheven en Geprezen Zij Hij. Als je dat weet vervolgens moet je eerst weten dat er iemand daar is die jou vergeeft.

 

Dus de kennis die iedereen moet zoeken, moet uiteindelijk leiden naar iets. Kennis brengt verantwoordelijkheid met zich mee. En je moet vergiffenis vragen voor jezelf en voor de gelovige mannen en gelovige vrouwen.

Belang van kennis komt voor de handeling.

 

Allah Verheven en Geprezen Zij Hij, verheft onder Zijn dienaren, bepaalden dienaren boven anderen dienaren vanwege bepaalden eigenschappen die de dienaar heeft.

 

De ayaat: Voorwaar de meeste edele in de ogen van Allah van jullie is diegene met de meeste taqwa (godsvrees).

 

Dus de eigenschap taqwa maakt dat jij bij Allah Verheven en Geprezen Zij Hij tot de meeste edele behoort van zijn schepselen.

 

Er zijn ook anderen eigenschappen die Allah Verheven en Geprezen Zij Hij gebruikt als criterium zodat jij ook wordt verheven. ��n van deze eigenschappen is het bezitten van kennis.

 

Allah Verheven en Geprezen Zij Hij zegt in de Quran: Allah Subhana Wa Ta�La verheft diegene van jullie die geloven en diegene die kennis zijn gegeven.

 

Ten eerste moetje geloven, de eerste onderscheiding is geloof en ongeloof, Allah Subhana Wa Ta�la verheft de ene boven de andere vanwege bepaalden eigenschappen van Zijn dienaar.

 

Kennis is iets dat aan jouw gegeven moet worden, zoals je bij die ayaat ziet. Alvorens het aan jouw gegeven wordt dien je eerst aan bepaalden voorwaarden te doen.

 

Ibn Sjaaf  verteld dat hij les van Imaam Malik wilden krijgen, en de eerste maanden wat Imaam Malik mee begon is het les geven over gedrag. En hoe je moet gedragen als student van kennis.  Hij begon maandenlang met het gedrag, hij begon niet gelijk met de echt lessen zoals de aqiedah, figh etc.

 

Allah Verheven en Geprezen Zij Hij zei, als je kennis van Hem wilt verkrijgen dien je eerst Taqwa voor Allah Verheven en Geprezen Zij te hebben.

 

Student van kennis, moet eerst alvorens hij wil dat Allah Subhana Wa Ta�La hem onderwijst  zijn innerlijke en zijn vrees voor Allah Subhana Wa Ta�La  en zijn vroomheid jegens Hem ontwikkelen.

 

 

Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Wie is beste onderwijzer?

 

Aan de hand van deze ayaat, heeft imaam Bukhari een hoofdstuk gewijd eerst kennis voordat je een handeling onderneemt, eerst kennis voordat je praat.

 

Wat is nou een mooiere en betere leraar dan de Heer de Werelden?

 

In de ogen van Allah Subhana Wa Ta�la, heeft een alim een hele hoge posititie.

 

Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran: Allah getuigt dat er niets of niemand is die het recht heeft om aanbeden te worden behalve Hem en de engelen getuigen ook het zelfde en de geleerden getuigen dat ook.

 

Waarom getuigt Allah Subhana Wa Ta�La dat? Hij is de Schepper van het heelal, als er een ander god zou zijn zou Hij niet gezegd hebben dat er geen ander god is. Allah Subhana Wa Ta�La is het eerste die getuigt dat er niemand of iets aanbeden mag worden behalve Hij. En de engelen getuigen dat ook. En de geleerden getuigen dat ook.

 

De geleerden, zijn natuurlijk niet naar het heelal of de uiterste hoeken van de aarde gegaan om te kijken of er geen ander god is. Nee zij hebben iest anders gehad omdat te concluderen dat er geen ander god is dan Allah de Heer der Werelden en niets of iemand is die het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah Subhana Wa Ta�La.

 

Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran dat de geleerden getuigen dat er niemand of iets aanbeden mag worden behalve Hij.

 

Datgene wat daarvoor gezorgd heeft dat de geleerden getuigen van de eenheid van Allah is, is kennis.

Zie hoe belangrijk kennis is.

 

Allah Subhana Wa Ta�La stelt in de Quran een vraag waarbij een ieder het antwoord bekend is maar toch stelt Hij de Verheven en de Geprezen die vraag.

Hij de Verheven en de Geprezen zegt: Zijn diegene die kennis hebben gelijk aan diegene die geen kennis hebben?

 

Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran: Voorwaar diegene die Allah Subhana Wa Ta�La vrezen zijn diegene die kennis gegeven zijn.

 

En om de positie van de geleerden in de islam te benadrukken.

Zegt Allah Subhana Wa Ta�La in de Quran: Als jij het niet weet moet je het vragen aan diegene die het weten. Als jullie het zelf niet weten.

 

Een anakdote wat grappig is, naar aanleiding van deze ayaa.

 

Heeft remy soekirman gehoord tijdens zijn studie dagen in Medina.Gehoord van een jongen en die heeft het gehoord van zijn Sheickh.

 

In medina bij Imam Malik in zijn tijd. Vroeg iemand hem, jaah Imam Malik jij beweert dat Allah Subhana Wa Ta�la alles in Zijn Quran antwoord op kan geven. Imam Malik jah, je kan me alles vragen en het staat in de Quran. Toen zei de man is dat werkelijk waar? Toen zei Imam Malik Wallahi alles staat in de Quran vraag me wat je wil en ik haal het uit de quran. Toen zei de man okee, je zegt dat alles in de Quran staat, vervolgens haalde hij een zak bloem tevoorschijn vertel me hoeveel broden ik uit deze zak bloem kan bakken.

Moeilijke vraag, Imam Malik zei, geef me een nacht de tijd ik zal je het antwoord geven.

Volgende dag, kwam de persoon weer en vroeg Imam Malik weet je het antwoord al? Imam Malik zij jah, zoveel en zoveel. De man schrok en vroeg hoe weetje dat? Waar staat in de Quran. Imam Malik zei ik ben naar de bakker gegaan om de hoek en ben het aan hem gaan vragen. Want Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran: Vraag het diegene die het weten als jullie het zelf niet weten.

 

 

 

Geleerden zijn erfgenamen van de profeten. Dat iets heel bijzonder.

Wie heeft het voorrecht zich te noemen de erfgenaam van een profeet.

 

De enige wat de profeten achterlaten is kennis.

Na de profeet Mohammed vrede en zegen zij met hem, komt er geen ander profeet. Het rust dus op elk van ons die een beetje kennis gegeven is, stukje profetische verantwoordelijkheid.

 

Wie is het die deze boodschap door moet geven? Wie is het die deze ummah moet waarschuwen? Wie is het die deze ummah moet zeggen wat goed en slecht is? Wie is het die deze ummah moet leiden? Wie is het die deze ummah moet onderwijzen. Wie?

Als dat niet de erfgenaam zijn van de profeten de geleerden.

 

Wat is er mooier om genoemd te worden, als de erfgenaam van profeet.

Erfgenamen van profeten is niet alleen beperkt tot kinderen of familie van profeten. Erfgenaam van een profeten is aan een ieder die zich dat maar wil om een erfgenaam van een profeet genoemd te worden.

 

Hier zie je ook dat er een link is tussen kennis en profeetschap. Want op ieder van ons berust er op het kleine stukje kennis een profetische verantwoordelijkheid. Om de boodschap van de islam te verspreiden en verder te vertellen aan de mensen.

 

De profeet Mohammed vrede en zegen zij met hem, zei: Wie Allah goeds voor hem wilt, Allah Subhana Wa Ta�La zal hem een begrip van deze geloof geven.

 

Iemand die zijn ibadeh doet en die weet dat hij of zij die weet dat zijn ibadeh doet gebaseerd is op kennis, gebaseerd is op feiten Quran en Soennah. Zo�n iemand die handelt naar kennis is toch anders dan iemand die alleen maar doet omdat hij het moet doen of iemand die het doet als hij een volgeling heeft.

 

De ene is het puur ritueel nabootsen en voor die andere is het een beleving.

 

Als jij broeder of zuster iets doet met daar in je achter hoofd dat zegt Allah Subhana Wa Ta�La en dat zegt de Profeet (vrede en zegen zij met hem). Dan is dat geen ritueel dan is dat een overtuiging die jij doet en dan rust er daarop Insha Allah meer hassanaats. Want een student van kennis heeft in de ogen van Allah Subhana Wa Ta�La een heel hoge positie.

Een bekende gezegde van een geleerde: Kennis is beter dan rijkdom, kennis die waakt over jouw maar rijkdom dat is iets waar jij zelf over moet waken. Rijkdom die neemt af als je daarvan uitgeeft, kennis daarin tegen die reinigt jouw en die neemt toe wanneer je die uitgeeft.

 

 

Het belang, voortreffelijkheid van het zoeken naar Kennis:

 

Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Het past de gelovigen niet om allen tezamen uit te rukken (in dit geval uitrukken voor de djihaad), van ieder onderdeel van hen ( van ieder onderdeel van hen die groep die wilt uitrukken) zal een groep achter moeten blijven om de godsdienst te leren, om degene te waarschuwen wanneer zij terug komen van het slagveld zodat zij op hun hoede kunnen zijn.

 

De moslims moeten deze ayaat, gebruiken als een onderwijsbeleid. Deze dient een basis beleid te zijn in de Islam.

 

De aanleiding van de openbaring van deze ayaat.

 

Na de expeditie van de profeet vrede en zegen zij met hem in taboek, waarbij de moslims tegen de twee grootste supermachten moesten strijden. Was iedere moslim nodig op het slagveld een ieder moest dan hoe dan ook een oproep geven tot deze geweldige strijd en dat is ook wat een ieder heeft gedaan.

Maar in het kort zegt Allah Subhana Wa Ta�La stop, niet iedereen. Er moet onder jullie een groep achterblijven om het geloof van Allah Subhana Wa Ta�La in stand te houden en om die te begrijpen aan diegene als zij straks terug keren hun te kunnen onderwijzen en hun te kunnen waarschuwen.

 

Op zijn minst is van iedere individu een minimum kennis is verreisd, om de meest fundamentele meest belangrijke aspecten van het geloof te begrijpen.

Minimaal de 5 fundamenten van het Islam.

Zoals de shahadah en ook de pilaren van de imaan een basis daarvan te leren is verreist.

 

Maar het ligt ook verschillend per persoon een zakenman bijvoorbeeld zal kennis op moeten zoeken met betrekking tot de handelszaken wat haram en wat halal is. Of iemand die wil trouwen wat de rechten en plichten zijn tussen man en vrouw.

 

Ook dien je kennis op te doen, die leiden naar een mooie goede gedragscode.Bijvoorbeeld dien je ook te weten arrogantie is en trots etc zijn, om zulke gedragen ziektes te vermijden.

Hoe dien je met boosheid om te gaan, jaloezie, dankbaarheid, geduld en nederigheid.

 

Het is niet zo dat je expert wordt in de islam, als je deze kennis opzoekt, maar je wordt op zijn minst een expert in het beleven van je geloof.

 

De profeet vrede en zegen zij met hem zeg in een hadith: Diegene die op weg is opzoek naar kennis, Allah Subhana Wa Ta�La zal hem de weg naar het paradijs vergemakkelijken.

 

Diegene die opzoek is naar kennis, loopt als het ware naar het Paradijs.

 

Diegene die kennis heeft opgedaan, berust een verantwoordelijkheid. Je behoort het door te geven, de kennis die je hebt opgedaan is net als een soort bagage waar kennis in zit, als je bijvoorbeeld naar huis gaat, laat je dan die bagage achter in de schuur? Nee, je behoort het door te geven aan de mensen thuis bijvoorbeeld. En zo is het over al waar je naar toe gaat met je bagage met kennis, dien je door te geven, door te onderwijzen.

 

Voortreffelijkheid van het onderwijzen van de kennis die je hebt:

 

Er moeten ten minsten mensen zijn die een hele leven toewijden naar het zoeken van kennis, en die daarna ook dienen te onderwijzen.

 

Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran over de vorige volkeren die het boek zijn gegeven over de priesters en rabbijnen die een verbond met Allah Subhana Wa T�La

hadden gesloten dat wat zij van Allah Subhana Wa Ta�La via de profeten hebben geleerd, om die te verspreiden onder de oemmah dat zij dat niet hebben gedaan.

 

Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de quran: En toen Allah Subhana Wa Ta�La een verbond aanging met diegenen die het schrift zijn gegeven ( dat zijn de joden en de christenen) jullie zullen het aan de mensen duidelijk maken(wij moeten allen het duidelijk aan de mensen mensen) en jullie moeten het niet verbergen en zij hebben het achter hun rug om gegooid (verborgen) en ze hebben daar een hele goedkope prijs voor betaald.

 

Wij persoonlijk zelf zullen aan de mensen duidelijk moeten maken.

Zie daar de waarschuwing van Allah Subhana Wa Ta�La voor diegenen die kennis achterhouden.

Hier zien wij dat de bezitter van kennis hier automatische verantwoordelijkheid krijgt of je het nou wilt of niet.

 

Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Prijzen diegenen die met kennis naar Allah uitnodigen en wat is de beste spraak dan diegenen die naar Allah roepen en zeggen ik ben een moslim.

 

Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Roep naar de weg van jouw Heer en discussieer met hen in de beste manier.

 

En de profeet vrede en zegen zij met hem, heeft gezegd: Wanneer een kind van Adam heen gaat, gaat alles van hem verloren behalve drie dingen, een oprechte zoon of een dochter die na zijn dood nog steeds voor hun ouders doea zullen doen ( hoe doen zij dat?, door je kinderen te leren hoe zij een smeekgebed voor jouw moeten verrichten) en iets wat je hebt uitgegeven dat anderen mensen ook profijt van kunnen krijgen en kennis die je achter hebt gegeven.

 

Als jij iemand de salaat hebt geleerd, zal al die salaat die hij doet en alle salaat die hij aan anderen mensen hebt geleerd ook de hassanaats op jouw weegschaal komen tot de dag des oordeels.

 

Wat jouw straks kan helpen na jouw dood, is de kennis die je nalaat.

 

Een waarschuwing voor jezelf en allemaal over praten over deze Dien en Allah Subhana Wa Ta�La zonder kennis.

 

De durf die sommigen mensen hebben, ze praten over de Dien wat ze hebben gehoord van anderen zonder daarover kennis te hebben.

 

Allah Subhana Wa Ta�La waarschuwt degenen die zonder kennis namens Allah Subhana Wa Ta�La willen spreken.

 

Bijvoorbeeld, iemand die zegt Allah Subhana Wa Ta�la bedoelt dit of dat met deze ayaat en de ander zegt nee broeder zuster Allah Subhana Wa Ta�la bedoelt dit, en een ander nee broeder zuster, Allah Subhana Wa Ta�La bedoelt eigenlijk dit.

Je bent eigenlijk als een spreekbuis voor Allah Subhana Wa Ta�La.

 

Weet je niet wat voor verantwoordelijkheid je opzicht neemt als je zegt Allah Subhana Wa Ta�La bedoelt dit of dat.??? Zonder een onderbouwing te hebben vanuit de Quraan en de Soennah?

 

 

Dit is een heel gevaarlijke situatie die zich nu in deze oemmah plaats vinden, praten zonder kennis over Dien van Allah Subhana Wa Ta�La.

 

De geleerden hebben de kennis, om over de Dien te praten.

 

Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran over diegenen die praten zonder kennis dat,dat een heel grote zonde is en dat zelfs zo ver kan reiken tot Shirk ( deelgenoten naast Allah Subhana Wa Ta�La nemen) de grootste zonde.

 

Allah Subhana Wa Ta�la zegt: Zeg Allah Subhana Wa Ta�La heeft de gruwelijkheden, de innerlijke en de uiterlijke verboden. En om deelgenoten aan Allah Subhana Wa Ta�La toe te kennen zonder dit te kunnen onderbouwen en om over Allah Subhana Wa Ta�la te praten zonder kennis.

 

Als we ook kijken zien we dat praten zonder kennis ��n van de grootste zonden is. Want iemand die praat zonder kennis over Allah Subhana Wa Ta�La of je praat wat jouw hart naar toe gaat zoals nou ik denk dat Allah Subhana Wa Ta�la er dit mee bedoelt, dus met anderen woorden je praat en je volgt je eigen wil. Of nog erger je volgt een inspiratie van de sheitaan.

 

Want de sheitaan geeft ook openbaringen broeders en zusters. We weten de openbaringen komt van Allah Subhana Wa Ta�la maar er komt ook openbaringen van de sheitaan.

 

Dus mensen die praten zonder kennis over Allah Subhana Wa Ta�La,praten uit eigen wil en uit hun eigen gedenkwijze of uit een inspiratie van sheitaan.

 

Het is ook ��n van de grootste zonde praten over Allah Subhana Wa Ta�La zonder kennis

 

Als je goed kijkt naar de opbouw van de vorige ayaa, zie je dat Allah Subhana Wa Ta�la begint met de oplopende zondens. Hij begint eerst met de zondens zoals overspel, het drinken van alcohol , dat zijn allemaal grote zonden vervolgens nog een grotere zonden is onrechtvaardigheid en nog een grotere zonden is om een deelgenoot aan Allah Subhana Wa Ta�La toe te kennen en als laatste zegt Allah Subhana Wa Ta�la praten zonder kennis over Allah Subhana Wa Ta�La . Steeds meer een trappende wijs naar de zonden.

 

Waarom is het een grote zonde? Praten over Allah Subhana Wa Ta�la en Zijn religie zonder kennis? Praten over Allah Subhana Wa Ta�la zonder kennis kan leiden naar Shirk en Shirk kan misschien al alleen maar een klein handeling zijn die jij niet hebt begrepen. Shirk kan ook iets zijn dat jij niet met een zuivere intentie hebt gedaan.

Maar het plegen van Shirk heeft vaak minder handelingen dan praten over Allah Subhana Wa Ta�la zonder kennis.

Bijvoorbeeld, als je praat zonder kennis kan je iets foute lijk aan Allah Subhana Wa Ta�La toekennen. Of je veranderd de religie van Allah Subhana Wa Ta�la of je ontkent juist wat Allah Subhana Wa Ta�La heeft bevestigd als je praat zonder kennis. Of je bevestigd iets wat Allah Subhana Wa Ta�La heeft ontkend en als je praat zonder kennis loop je ook het gevaar iets vals als waarheid te verklaren. Of iets waar als vals te verklaren.

Je loop de kans iets halal, haram te verklaren of iets haram, halal te verklaren.

 

Dus praten zonder kennis over Allah Subhana Wa Ta�La  en Zijn religie is eigenlijk de bron van Koeffar en Shirk.

 

 Shirk zoals eerder is gezegd kan als een handeling zijn, maar praten daarover kan nog heel veel meer accepten omvatten.

 

Vergeet niet dat de Quraish, toen de Boodschapper van Allah (vrede en zegen zij met hem) hun riep naar de Tauwhied Eenheid van Allah Subhana Wa Ta�La zeiden zij tegen Mohammed (vrede en zegen zij met hem) want rond om de kabah had je meer dan 360 beelden  in de tijd van de onwetenheid voor elke dag die voorbij gaat hadden zij wel een beeld, een beeld voor maandag, een beeld voor dinsdag etc.

 

 Toen de Boodschapper van Allah ( vrede en zegen zij met hem) in discussie trad met hen zeiden zij O�Mohammed ( vrede en zegen zij met hem) wij aanbidden deze beelden alleen maar om ons nader bij Allah Subhana Wa Ta�La te brengen. Zomaar zeiden zij iets, hun intentie was misschien goed want als je ze zou vragen wie is jouw Schepper zeggen zij zei Allah Subhana Wa Ta�La, wie maakt leven en dood zeggen zij zei Allah Subhana Wa Ta�La en wie maak deze aarde zeggen zei Allah Subhana Wa Ta�La. Maar toch zei zeggen deze beelden aanbidden wij om ons dichterbij Allah Subhana Wa Ta�La te brengen. 

 

Als laats nog enkele voorbeelden van vroege geleerden. De afkeer die zij hadden om zomaar uitspraken en fatwa�s te geven. En om zomaar oordelen te geven.

Zij hadden een afkeer aan mensen die ernaar hunkeren om zo snel mogelijk een oordeel te geven.

 

��n van hun zei ook, de dapperste onder jullie in het geven van oordelen en fatwa�s is diegene met de minste kennis, dapperste onder jullie in het geven van oordelen en fatwa�s is de dapperste om zo snel mogelijk naar het vuur te gaan.

 

Als er vraag aan ��n van de geleerden werden gesteld, brak hij in zweet. Niet omdat hij antwoord moet geven aan hem om hem te helpen maar hij moesten zichzelf helpen door om zichzelf in deze situatie te brengen.

 

Iemand had gezegd, ik had 120 metgezellen ontmoet en ieder als je hen zou vragen zou die wensen dat je aan een ander broeder zou vragen en die zegt weer vraag maar aan die en die ander zegt weer vraag maar aan die etc etc enzo heb je de hele kringetje rond.

 

Drang die je hebt om zoveel en snel mogelijk antwoord te geven waarover jij geen kennis hebt, weet dat Allah Subhana Wa Ta�La alles wat je zegt daarover ter verantwoording voor zal roepen.

 

Allah Subhana Wa Ta�La zegt: En zeg niet iets waarover je geen kennis hebt, jouw zicht jouw ledematen daarover zal er verantwoording over moeten worden afgelegd bij Allah Subhana Wa Ta�La.

 

Broeder en zusters: Aboe Bakr (rh) heeft gezegd welke aarde of wiens aarde zal ik bewonen,lopen en welke hemel zal mij bedekken als ik over de Quraan of over Allah Subhana Wa Ta�La uit mijn eigen mening iets moet zeggen waarvan ik niets van weet.

 

Zo zien wij het zoeken van kennis is een plicht, en jah het is heel erg belangrijk om kennis te hebben. Maar jah verantwoordelijkheid dat met zich mee brengt is dat je heel voorzichtig moet zijn. En dat je altijd moet verifi�ren.

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2006 om 02:16

In de Naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

 

Praten zonder kennis over de religie van Allah Subhana Wa Ta�La is een grote zonde.

 

Aantekening lezing:

 

Lezing door: Soelayman Ibn Haroen.

 

Er zijn vele zaken waaraan een student van kennis aan moet houden en ��n van de meest belangrijke zaken en elke moslim die in werkelijkheid aan moet houden is enkel en alleen te praten over zaken waar men zeker van is.

 

Dat men niet praat zonder kennis, want de moetassafieroens  hebben gezegd onder andere zoals de over de eerste ayaa in surat Al-Hodjoraat: O�jullie die gelooft hebben plaats jullie niet voor Allah en wiens Boodschapper.

De geleerden hebben hierover gezegd dat het inhoudt van dit ayaa is, dat men niet praat over de Dien vooral men weet of Allah Subhana Wa Ta�La en wiens Boodschapper ( vrede en zegen zij met hem) over een bepaalde zaak over Dien gezegd hebben.

 

Toen men aan Ibn Hassan (rh) over een bepaalde zaak vroeg, � Ibn Hassan geef ons jouw opinie� zei hij nee. Toen men vroeg waarom dan antwoorden hij, ik heb angst dat mensen Allah Subhana Wa Ta�La zullen aanbidden met de opinie van Ibn Hassan.

 

Het door geven van deze Dien is iets zwaars, toen men naar Imam-Maalik (rh) kwam en men zei �O Imam Maalik (rh) geef ons jouw op opinie over deze zaak�. Dan veranderde zijn gezichts kleur en kreeg hij een kleur als iemand die angst had. Ze zeiden �O Imam Maalik (rh) dit is enkel en alleen iets kleins�, waarop Imam-Maalik zei �alles van de Dien is van Allah Subhana Wa Ta�La en alles wat van Allah Subhana Wa Ta�la komt is groot�.

 

Deze Dien beste moslims, opdat moment dat jij je mond opendoet en begint te praten over deze Dien dan onderteken jij dit en dan lijkt het alsof jij bevestigd dat Allah Subhana Wa Ta�La dit zo gezegd heeft in Zijn Boek of Mohammed (vrede en zegen zij met hem) dit zo gezegd heeft in zijn Soennah  of dat de metgezellen (rn) dit gezegd hebben of de geleerden dit zo gezegd hebben.

 

Daarom zeiden meerdere van onze selef�s praat niet over deze Dien zonder dat je hierin een leider hebt.

 

Zeg niks over deze Dien best Moslims, zeg niet ik begrijp dit uit deze ayaa dit en dat, zeg niet ik begrijp over deze hadith dit en dat. Want wie zijn wij om hierin hier iets uit te begrijpen terwijl wij de Arabische taal nog niet eens machtig zijn.

 

Een geleerde heeft gezegd � wanneer iemand naar mij komt en fouten maakt in zijn Arabisch dan neem ik de kennis niet van hem, want hoe kan ik er zeker van zijn dat hij dit juist begrepen heeft terwijl hij de taal van deze Dien nog niet begrepen heeft�.

 

Deze kennis beste moslims, is iets zwaars en Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quraan: En wie is er onrechtvaardiger dan diegene die liegt over Allah en diegene die liegen over Allah dat zijn diegene wiens gezichten zwart zullen zijn op de Dag van de Opstanding.

 

Allah Subhana Wa Ta�la gaat verder in de Quraan en zegt: Die Dag zal je zien dat de gezichten van diegene die gelogen hebben over Allah dat hun gezichten zwart zullen zijn.

 

Beste moslims pas op, het is omdat juist dat door dat te veel mensen praten zonder kennis over deze Dien dat er zoveel vernieuwingen binnen deze godsdienst gekomen zijn., binnen deze zuivere levenswijze zoals die geopenbaard is aan Mohammed (vrede en zegen zij met hem). Dat is onder andere door dat er mensen zonder kennis praten en dat is ��n van de tekenen van de laatste tijden.

 

Zoals de Profeet Mohammed (vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: �Waarlijk, Allah zal geen einde aan (beschikbaarheid van) kennis maken door die van de mensen terug te trekken, maar Hij zal de kennis be�indigen door de dood van de geleerden, totdat er geen geleerden meer zijn, zodat de mensen onwetenden tot hun leiders zullen nemen. En zij zullen om een uitspraak (fatwa) gevraagd worden en zij zullen uitspraken doen zonder (over) kennis (te beschikken). Zij zullen dwalen en anderen doen dwalen�. (Overgeleverd door Al-Boekhaarie. Kietaab Al-�ilm.)

 

Baab  34, nr. 100: en Sahi�ieh� Moeslim, nr 6971

 

Moge Allah Subhana Wa Ta�La ons beschermen tegen deze tijd amiin, maar Alhamdulilah er zijn nu nog altijd geleerden te vinden maar ze worden alleen steeds kleiner maar ze der nog wel.

 

Zoals een student van een geleerde heeft gezegd,� hadden maar de onwetende maar gezwegen, hadden onwetende maar gezwegen en hadden ze de geleerden maar laten praten en dan was er niet zoveel verderf binnen deze oemmah geweest�.

 

Het is zo beste moslim, dat een Ta�bien in een overlevering 120 en in een ander overlevering 90 de metgezellen tegen kwam en hij zei �ik heb geen enkele van hun gezien of zei wensten dat een vraag aan iemand anders gesteld werd�.

 

De geleerden zijn niet uit op het geven van antwoorden maar zij moeten dit omdat dit een verplichting is. Want geloof mij zij hebben angst wanneer zij hier moeten op antwoorden.

 

Wij beste moslims, praten dag en nacht over deze Dien. En Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran: Zeg niet met jullie tongen dit is halal en dit is haram zodat jullie over Allah zullen liegen.

 

En dan zegt Allah Subhana Wa Ta�La hierna in de Quran: Diegene die liegen over Allah Subhana Wa Ta�La zullen niet welslagen die zullen niet bereiken dat enige waarvoor zij in dit leven voor gestreefd hebben.

 

(DENK NA BESTE MOSLIMS, OVER DEZE AYAA !!)

 

Beste moslims Ibn Qayyim (rh) zegt: �De grootste zonde is dat men zegt over Allah Subhana Wa Ta�La waarvan men geen kennis heeft�.

 

Dat men Allah Subhana Wa Ta�la niet moet beschrijven op een manier dat Hij zich zelf niet beschreven heeft, en men niet zegt dit is halal en dit is haram en dat wij zo de oemmah laten dwalen. Beste moslims zonder kennis mogen wij niet praten.

 

Zoals we het terug vinden in een ayaa: En ga niet verder dan jouw kennis reikt.

 

Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Al deze zaken zullen ondervraagd worden.

 

Onze gehoor zullen ondervraagd worden of we daadwerkelijk gehoord hebben wat wij zeggen van geleerden, onze ogen of we daadwerkelijk gelezen hebben wat wij zeggen of dat wij zonder bewijzen aan het praten zijn.

 

Dus wat wij moeten doen als studenten van kennis is, dat wij meer moeten zwijgen dan dat wij moeten praten.

Zoals Sheick Aboe Islaam heeft gezegd( vele selef�s hebben dit ook gezegd):� Waarom werd de mens maar van ��n mond voorzien terwijl hij twee oren heeft, dit enkel en alleen als hij meer zou luisteren dan dat hij zou praten�.

 

Het is niet zo dat een student van kennis, zich voelt als hij met de studie zal beginnen aah als ik een student van kennis ben kan ik les geven, wanneer ik een student van kennis ben zal ik aanzien krijgen. Geloof mij beste moslim en beste moslima diegene die de kennis opdoet voor Allah Subhana Wa Ta�La, op dat moment wanneer hij les moet geven voelt hij zich daar niet goed bij en zou hij willen dat iemand anders deze lege plaats opvulde zodat hij dit niet zal moeten doen.

Zij doen dit omdat de zakaat van de kennis is, de kennis doorgeven en onderwijzen.

 

Geloof mij hoe groter je kennis wordt hoe groter je angst zult hebben om te praten. En het zijn meestal de mensen die weinig kennis hebben die graag praten.

 

Zoals men weet bestaat de kennis uit drie verschillende deuren: � 1e  deur is dat men versteld staat van zichzelf, in het begin wanneer iemand kennis begint op te doen en hij kent 1 ayaa of 2 ayaat of hij kent 1 hadith of 2 hadiths. Dan denkt hij van, ik kan nu al les beginnen te geven hij denkt dan, nu heb ik het goed begrepen. Terwijl er zoveel duizenden hadiths zijn beste moslim. Hij staat van zichzelf versteld door die deur zal iedereen moeten gaan. De 2e  deur is dat hij nederig word, waarom omdat hij ziet dat deze kennis verschrikkelijk groot is hij is en beseft eigenlijk dat hij geen kennis bezit.

En dan de 3e deur is dat hij radeloos begint te worden dat hij beseft dat er zoveel kennis is, dat hij dit nooit zal kunnen bereiken en dat hij er niets anders opvindt dan dag en nacht te studeren.

En dat zijn onze geleerden.

 

(word vervolgd)

 

 

 

 

 

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2006 om 00:47

Vervolg:

 

aantekening lezing: praten over de Dien van Allah Subhana Wa Ta�la is een grote zonde.

 

In de Naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

 

Onze geleerden, wanneer dat wij zien dat Sheickh Al-Baanie (rh) op ��n van zijn cassettebandje zegt: �Ik ben niet deze grote geleerde waar jullie altijd over horen, ik ben enkel en alleen een student van kennis en niets meer dan dat.

 

Geloof mij, wanneer Sheickh Al-Baane (rh) dit zegt, dan is dit niet omdat hij nederig wil zijn maar dan is dit omdat hij zich voortdurend zich blijft vergelijken met de  diegene die voor hem waren de geleerden.

Voor ons zonder twijfel is hij voor onze ��n van de grote geleerden maar de geleerden beseffen niet wanneer zij geleerden geworden zijn.

 

Op een ander cassettebandje zegt Sheickh Al-Baanie (rh): �En deze arme mens ( hij praat over iemand die Imam-Bukahrie (rh)verwerpt die persoon verwerpt bepaalde hadiths van imam-Bukharie (rh)) en hij zegt �deze arme persoon hij verwerpt Al-Bukhari (rh) als hij nu gewoon enkel en alleen een doorsnee moslim zal verwerpen zoals Ik en Al-Baani dan had ik dat nog kunnen begrijpen maar hij verwerpt een geleerde Al-Bukhari.

 

Beste moslims, wanneer wij deze zaken horen en wanneer wij weten dat geleerden gezegd hebben wanneer ik in een tijd aangezien wordt als ��n van de grote geleerden dan wallahi kan die niet anders zijn dan een slechte tijd.

Subhana Allah en dat zij de grote geleerden die dat zeggen, ze blijven zich steeds zelf zien als studenten van kennis en beseffen niet dat geleerden zijn geworden

Moge Allah Subhana Wa Ta�La ze belonen met het hoogste paradijs amiin.

 

Zo ziet men dat de student van de kennis steeds minder en minder worden omdat zij meer willen praten dan dat zij willen leren.

Dan heb ik het over ons en niet over de grote studenten van de kennis bij de geleerden en de geleerden.

 

Maar dan heb ik het gewoon over de moslim die zal ik graag de weg bewandelen van de student van de kennis, deze persoon praat meer dan dat hij leert. Op dit moment praten wij meer dan dat wij willen leren.

 

Zeg mij, bij Allah Subhana Wa Ta�la wie is er op dit moment echt intens bezig van Quraan van buiten te leren? Wie is er op dit moment echt intens bezig met de 42 ahadith an-Nawawiyyah van buiten te leren wie kan al de 42 van buiten of de 50  wanneer wij 8 van Imam �Rajab erbij doen? (ik weet niet of ik de naam goed heb geschreven).

Wie kent deze allemaal van buiten foutloos en vervolgens wie kan de uitleg ervan van deze hadtih? En toch durven wij te praten door te zeggen ik heb dit begrepen ik heb dat begrepen zonder dat we dit allemaal goed hebben geleerd.

 

Beste moslim zoals het duidelijk is geworden dat wij niets van deze Dien moeten zeggen zonder dat wij hiervoor bewijzen voor hebben. Doen wij dit wel, dan zullen wij dwalen en anderen laten dwalen.

 

En dat is in het korte een raadgeving die ik wilden geven.

 

 

Een tweede raadgeving ook voor de student van de kennis is het volgden:

 

De moslim moet op de juiste manier met de kennis beginnen.

 

In de eerste plaats waarmee wij zich eerst mee bezig moeten zijn en dit is de raad van Sheick Al-Baanie, raad van Sheickh Aboe-Islaam, Sheickh Aboe-Yoessoef (student van sheikch Al-Baanie) en nog meer geleerden.

Is dat we 1e beginnen met het van buitenleren van de quraan, 2e het leren wat het goede gedrag is en zij hebben gezegd en het beste boek hier voor is Ryaadhoes-Saalihien en dan tegerlijk de tijd de Figh, Sheickh Al-Baanie heeft figh as-soennah aangeraden.

 

Men moet dus beginnen met het van buiten leren van de Quraan en deze te begrijpen ik heb meerdere keren gezegd dat we ons zouden moeten schamen dat we heel juz-amma van buiten kennen maar weinig begrijpen wat de soerat�s zeggen.

We moeten dus terug gaan naar het uitleggen van de Quraan, boeken die de woorden van het Quraan uitleggen.

 

1e eerste het van buiten leren van de Quraan.

2e moet je een goed gedrag hebben beste moslim als een student van kennis moet je een buitenstaande gedrag hebben, kun je vooral verkrijgen door Ryaadhoes-Saalihien.

 

En dan ben je in nood aan figh en het figh kun je terug vinden in figh as-soennah.

 

Dat is in het kort waarmee een student van kennis mee moet beginnen, maar dan.

 

Dan heb je nog deze Arabische taal waar de meeste mensen over struikelen wij zijn in nood aan de Arabische taal. Of beter gezegd we moeten deze Arabische taal leren.

 

Een geleerde zegt in zijn fatawa: � En het leren van deze Arabische taal is een verplichting want het vertaan van de Quraan en de Soennah is verplicht men kan de Quraan en de Soennah enkel en alleen verstaan via het Arabisch zodoende is datgene dat leidt tot een verplichting verplicht.

 

Dus het leren van deze Arabische taal is een verplichting, we moeten deze Arabische taal leren we zijn verplicht deze te leren in het mate van het mogelijk.

 

Allah Subhana Wa Ta�La heeft geen ziel een last die te zwaar is om te dragen. Maar best moslims probeer je bezig te houden met leren van de Arabische taal.

 

Probeer minder lang te praten, uren lang op de chat, chatten met die chatten met de anderen en zo ga we verder en de tijd gaat voorbij.

 

Er was eens een soefie ze soms hebben weleens van die grappige verhalen.

En dat was eens van de mensen die een grot gingen aanbidden. En hoe is dat is dat gekomen, hij was onderweg op een lege vlakte en toen hij op deze lege vlakten aan het stappen was dan zag hij ineens een blinde vogel liggen die niet weg kon vliegen. En hij zei � Subhana Allah een blinde vogel die niet meer kan vliegen, hoe zal deze vogel kunnen eten op deze afgelegen plaats. Waarop hij een ander vogel zag vliegen die eten aankwam voor deze blinde vogel. Waarop hij zei � Subhana Allah dit is een wonder van Allah Subhana Wa Ta�La waarmee hij mij iets meedoende wil begrijpen, Hij Subhana Wa Ta�La wil mij hiermee begrijpen dat ik mij moet afzonderen in een grot en dat Hij Subhana Wa Ta�la mij wel zal voorzien. Vervolgens zonderde hij zich af in een grot. En op een dag hoorde ��n van de geleerden over deze soefi en hij ging er naar toe en vroeg wat is er toch met jouw gebeurd waarom heb jij jezelf hier afgezonderd? En hij vertelde hem het verhaal en zei �Allah Subhana Wa Ta�la wilde mij iets laten begrijpen en ik zag deze blinde vogel voorzien werd door een vogel die kon zien en toen zei de geleerden tegen hem �en waarom heb jij verkozen om de blinde te spelen en niet de ziende�.

Waarom heb jij gekozen diegene te zijn die geholpen moet worden en niet diegene die helpt.

 

Deze soefi had het andersom begrepen, Allah Subhana Wa Ta�La heeft hem inderdaad iets willen laten begrijpen want in alle zaken die wij zien kunnen iets uit begrijpen.

 

Hij had er uit moeten begrijpen stop met jouw soefirma en begin een geleerden te zijn die de mensen voed met datgene dat zij nodig hebben.

 

Op de zelfde manier moeten wij niet meer willen beter gezegd moeten wij ernaar streven dat wij zelf om een dag ook sterk worden in deze Dien dat wij een graad bereiken om les te kunnen geven. We moeten vooruit streven beste moslim.

 

Want deze kennis is datgene waarmee wij nu deze oemmah mee recht zullen krijgen is door middel van deze kennis. Geloof mij zonder deze Arabische taal kunnen wij deze kennis niet begrijpen en niet doorgeven. Wij zijn in nood aan de Arabische Kennis.

 

De vertaling van de Quran is geen Quran het is eigenlijk een interpretatie want de Quran kan niet vertaald worden men kan enkel alleen proberen om de betekennis van deze weer woorden te geven.

 

Wanneer wij in de Nederlandse vertaling zullen kijken de Nederlandse weergave van de Quran. En wanneer wij de naar de Arabische taal gaan kijken dan zien we dat niet de juiste weergave is van een woord.

 

Wanneer we gaan kijken naar de Arabische taal, beseffen we dat het verschrikkelijk groot is.

 

Bijvoorbeeld als we kijken naar het woord  Moettaqqien dat wordt al te vaak vertaald als de godsvrezende. Terwijl al-taqwa zoals een geleerden in zijn fatawa gezegd heeft �al taqwa is dat je een schild plaats tussen de kwaadheid van Allah Subhana Wa Ta�la en jouw  zodat je zou beschermen tegen de bestraffing van Allah Subhana Wa Ta�la.

En hoe, door te doen wat Hij Subhana Wa Ta�la van jouw verlangt en door te laten wat Hij Subhana Wa Ta�la je verbied.

 

Dus taqwa wilt zeggen, dat jij je een bescherming tussen jouw en de kwaadheid van Allah Subhana Wa Ta�La vormt. Door te doen wat Hij Subhana Wa Ta�la van jouw verlangt en door te laten wat Hij Subhana Wa Ta�la je verbied.

 

Op deze manier in het kort, kunnen wij zien dat de Arabische taal invloed heeft om deze Dien te begrijpen. 

 

En we vragen Allah Subhana Wa Ta�la om ons steeds toe te nemen in deze Arabische Taal amiin.

 

Dus we moeten de Quraan van buiten leren op zijn minst probeer je de 5 Juz van buiten te leren van soerat Al-Hodjoraat tot en met soerat An-Naas. Ga niet van deze wereld zonder dat je 5 juz hebt kunnen leren. Want dan kan je al een zesde van de Quraan. En op deze manier kan je dan ook in je gebeden veel meer khoeshoo verkrijgen, kan je veel beter geconcentreerde bidden.

 

Dus probeer de Quraan in het mate van mogelijke van buiten te leren te beginnen met de woorden verklaringen en vervolgens tafsier. ]

En dan Ryaadhoes-Saalihien in de mate van het mogelijke van buiten te leren nog beter helemaal als je dat zou kunnen. Vervolgens het Arabische taal en figh as-soennah.

 

 

Kortom het moraal van dit verhaal, praat niet dan wanneer je zeker bent, zeg niet over de Dien dan wanneer je een geleerden hierin voor hebt. En weet dat de grootste zonde oftewel ��n van de grootste zondens dat je over Allah Subhana Wa Ta�la en Zijn Dien praat zonder kennis waardoor jezelf zal dwalen en anderen zal laten dwalen.

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2006 om 06:34

Assalaamoe alaikoem broeders en zusters,

Het was mijn bedoeling geweest om bepaalde lezingen te gaan uittikken die over kennis gaan, maar door bepaalde omstandigheden heb ik hiervoor geen tijd meer. Sorry voor diegene die hier iets aan hebben gehad, maar ik heb de sites erbij gezet dus voor de ge�ntresseerde kunnen ze daar altijd nog beluisteren. Mischien is het beter zo, ik ben ook maar een mens ik kan fouten hebben gemaakt bij de lezingen die ik heb uitgetikt, ik wil niet de last dragen voor het geval ik mensen de verkeerde info geef. Ghair Insha Allah.

Wa alaikoem salaam,

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.105 seconden.