Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Imam Khalil el Moumni met pensioen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Imam Khalil el Moumni met pensioen
    Geplaatst op: 04 juli 2006 om 02:03
Imam Khalil el Moumni met pensioen Afdrukken E-mail
3 juli 2006
ROTTERDAM - Khalil el Moumni, de bekendste imam van Nederland, stopt na 46 jaar met preken, waarvan vijftien jaar in Rotterdam. E�n keer ging het fout. �Maar Nederland is een rechtvaardig land.�

Stoere Noord-Afrikaanse mannen met tranen in de ogen, anderen in shock. Veel Rotterdamse moskeebezoekers geloven het nog steeds niet, maar Khalil el Moumni is definitief gestopt als imam van de Annasr-moskee.

De Marokkaanse geestelijke, die binnenkort 65 wordt, gaat met pensioen en laat een moskee in verwarring achter.

Geen andere imam genoot binnen de islamitische gemeenschap zoveel respect als El Moumni. De vorige keer dat hij zijn vertrek aankondigde, liep uit op volledige chaos. Mensen raakten helemaal buiten zinnen en de imam werd min of meer gedwongen te blijven. Maar nu is het echt genoeg geweest. ,,Het imamschap is zwaar. Het is tijd dat een ander, die meer energie heeft, het overneemt.��

Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn imams er niet alleen om voor te gaan in het gebed. ,,Het werk gaat ook buiten de moskee gewoon door. Mensen vragen telefonisch advies, je moet langs bij families om te bemiddelen of raad te geven. Je bent eigenlijk 24 uur aan het werk. Als je 65 wordt is het best wel moeilijk om dat vol te houden,�� legt hij uit.

Van zijn besluit om in 1991 naar Nederland te komen heeft El Moumni nooit spijt gehad.

Hij kijkt terug op een mooie tijd. ,,Het was alsof je via een deur naar binnen ging en de andere deur eruit. Zo snel ging het.��

In de vijftien jaar dat hij hier preekte, heeft hij bijna nooit problemen gehad met Nederlanders of de overheid over de inhoud van zijn preken, vertelt hij trots. ,,Er is in die tijd nooit iemand geweest die tegen me zei: waarom heb je dit gepreekt of dat? In Marokko ben ik diverse keren geschorst, omdat ik sprak over het onrecht in de samenleving. In Nederland voelde ik binnen de moskee echte vrijheid van meningsuiting.��

Buiten de moskee was dat ��n keer niet het geval. Bijna heel Nederland viel over hem heen toen hij in een uitzending van het actualiteitenprogramma NOVA homoseksualiteit een ziekte voor de samenleving noemde. El Moumni praat er niet graag over. ,,Het is voorbij,�� zegt hij. Het enige wat hij er nog wel over kwijt wil, is dat hij destijds niemand heeft willen beledigen of discrimineren. ,,Voor mij zijn alle mensen hetzelfde. We stammen allemaal af van dezelfde vader en moeder.��

Het was volgens hem NOVA dat h�m benaderde voor een interview over het standpunt van de islam met betrekking tot homoseksualiteit. ,,Ik heb hun vragen gewoon eerlijk beantwoord met de kennis die ik heb van de Koran en de Sunnah (overleveringen van profeet, red.). Vervolgens werd ik vervolgd. Maar gelukkig heeft de rechtvaardigheid in Nederland het laatste woord gehad.��

De rechter sprak El Moumni vrij. Islamitische landen zouden wat dat betreft een voorbeeld kunnen nemen aan Nederland, vindt hij. ,,Waren Arabische rechters maar ook zo onafhankelijk,�� zucht hij.

Hij kreeg in die moeilijke tijd ook veel steunbeteugingen van autochtone Nederlanders, christelijke docenten en kerken, benadrukt hij.

Ondanks de spanningen van de afgelopen jaren, gelooft de imam nog steeds in het vreedzaam samenleven van moslims met niet-moslims. ,,Samenleven met zoveel etniciteiten en culturen is niet makkelijk. We kunnen elkaar onmogelijk in alles vinden. Maar in de dingen waar we het niet over eens zijn, moeten we elkaar respecteren. Belangrijk is dat iedere burger, christen of moslim, dezelfde rechten heeft en dat mensen niet wordt gevraagd om hun identiteit of geloof op te geven. De islam moedigt integratie aan, maar binnen de grenzen van het geloof.��

Bron: AD
Door: Abdel Ilah Rubio
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2006 om 12:31

Assalamoe3leikoem wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

 

Djazakie Allah geiran zuster.

 

Moge Allah swt hem belonen voor al zijn goede daden, zijn fouten vergeven en zijn wegen verlichten met de Noor van Al Islaam. Ik wens hem veel vreugde en zonneschijn in Doenja en Al Aachirah Allahoema Amien!

 

* 7ayaaki Allah*

 

Wa Aleikoem Salaam wa Ra7matu Allahi wa Barakatuhu

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2006 om 15:12

Ik moet mijn mening t.o.v. hem enigzins bijstellen. Ten positieve wel te verstaan.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2006 om 15:36

wa iyaki zuster  amin op je do3aa

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.