Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Moslims kiezen

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234
Enquête vraag: Waar stemt u op a.s. verkiezingen?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
22 [9.40%]
86 [36.75%]
106 [45.30%]
20 [8.55%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Moslims kiezen
    Geplaatst op: 14 september 2006 om 15:23
Orthodoxe moslims in Nederland zouden, naar het voorbeeld van orthodoxe christenen, bij elkaar kunnen gaan wonen op plaatsen waar zij hun geloof op de wijze zoals zij dat willen met elkaar kunnen beleven (soevereiniteit in eigen kring). In de streek waar ik woon zijn er, in het rivierengebied aardig wat, redelijk ge�soleerd liggende, christelijke dorpjes waar men in hoofdzaak een goede broodwinning heeft in de landbouw en de daarmee verbonden bedrijvigheid, en verder in zaken als dienstverlening en de betere horeca.
Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2006 om 18:55
Ik vind dat orthodoxe moslims in Nederland niet thuis horen. Ze passen niet in de Nederlandse geschiedenis van na de verlichting. Ze zijn er oke, maar onaangepast. Ik zou zeggen, orthodoxe moslims, bekeer je desnoods tot een liberale vorm van Islam (als deze tenminste bestaat), en pas je aan (dat is wat anders dat assimileren). De vergelijking met de christelijk orthodoxie gaat trouwens niet op, zij hebben de verlichting wel meegemaakt. Ze zijn juist een restant van voor de verlichting. En daardoor wel een club die de afgelopen 300 jaar de geschiedenis hier hebben meegemaakt en daardoor hebben ze elementen opgenomen, en hebben ze, en is hun positie bepaald.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 06:13
In eerste instantie geplaatst door Horzel

Ik vind dat orthodoxe moslims in Nederland niet thuis horen. Ze passen niet in de Nederlandse geschiedenis van na de verlichting. Ze zijn er oke, maar onaangepast. Ik zou zeggen, orthodoxe moslims, bekeer je desnoods tot een liberale vorm van Islam (als deze tenminste bestaat), en pas je aan (dat is wat anders dat assimileren). De vergelijking met de christelijk orthodoxie gaat trouwens niet op, zij hebben de verlichting wel meegemaakt. Ze zijn juist een restant van voor de verlichting. En daardoor wel een club die de afgelopen 300 jaar de geschiedenis hier hebben meegemaakt en daardoor hebben ze elementen opgenomen, en hebben ze, en is hun positie bepaald.


De Verlichting is een permanent proces van waarneming, herbezinning en modelvorming op alle gebied met, hoe je het ook wendt of keert, ook een aantal harde ijkmaten (meta-principes) die werden voortgebracht vanuit de religie, en waarmee zij, in de huidige aanraking met de orthodoxe Islam, toch ook hernieuwd wordt geconfronteerd. Het is in die confrontatie dat de Verlichting (de rede) bestaat en niet als gegeven iets.
Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 08:39
In eerste instantie geplaatst door Horzel

Ik vind dat orthodoxe moslims in Nederland niet thuis horen. Ze passen niet in de Nederlandse geschiedenis van na de verlichting. Ze zijn er oke, maar onaangepast. Ik zou zeggen, orthodoxe moslims, bekeer je desnoods tot een liberale vorm van Islam (als deze tenminste bestaat), en pas je aan (dat is wat anders dat assimileren). De vergelijking met de christelijk orthodoxie gaat trouwens niet op, zij hebben de verlichting wel meegemaakt. Ze zijn juist een restant van voor de verlichting. En daardoor wel een club die de afgelopen 300 jaar de geschiedenis hier hebben meegemaakt en daardoor hebben ze elementen opgenomen, en hebben ze, en is hun positie bepaald.


Eerlijk gezegd: de Verlichting is ook een religie. Momenteel heerst er een sfeer in Nederland waarbij alles wat religieus is voor belachelijk wordt verklaard vanwege het rationalisme van de Verlichting. Daarbij fungeert het verstand als de onbewezen God die over alle religie een onvoldoende uitspreekt. Ik denk aan de discussie in de 2e kamer over Intelligent Design. Het fanatisme waarmee d66 ten strijde trok tegen ID was blind religieus.
Terug naar boven
Horzel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Horzel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2006 om 14:24
Onder verlichting versta ik: "de Ausgang des Menschen aus sener selbst verschuldeten Unmundigkeit" (Kant). Aan de onmondigheid van de mensen kwam een eind zo tussen halverwege de 17e en ongeveer eind 18e eeuw. We leven nu in een andere tijd. Uiteraard niet zonder ratio. En deze ratio wijst wonderen af. Moslims kunnen beter hun ratio gebruiken om bijv. m.b.v. tekstkritisch onderzoek eens goed de koran door te nemen. Of benader deze schrift eens vanuit een historische of psychologische invalshoek. Ga eens uit van de alledaagse werkelijkheid. Aanvaard geen dingen die niet overeenkomen met de waarneembare werkelijkheid om ons heen. Misschien blijkt de koran dan wel niet het letterlijke woord van God te zijn, maar daarom hoeft ze niet minder waardevol te zijn voor moslims. Sterker nog je doet de koran te kort als je hem niet zo benadert. De grote angst van fundamentalisten (en dat zijn bijna alle moslims) is dat ze hun geloof kwijtraken als alles niet meer letterlijk waar blijkt te zijn. Daarom zijn ze er zo op tegen. Maar zeg nou eerlijk een geloof dat gebaseerd is op angst omdat geloof kwijt te raken is pas werkelijk onzinnig.

Ik geloof niet in verlichting als religie, maar een redelijk nadenken over God lijkt me niet verkeerd.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2006 om 05:37
In eerste instantie geplaatst door Horzel

Onder verlichting versta ik: "de Ausgang des Menschen aus sener selbst verschuldeten Unmundigkeit" (Kant). Aan de onmondigheid van de mensen kwam een eind zo tussen halverwege de 17e en ongeveer eind 18e eeuw. We leven nu in een andere tijd. Uiteraard niet zonder ratio. En deze ratio wijst wonderen af. Moslims kunnen beter hun ratio gebruiken om bijv. m.b.v. tekstkritisch onderzoek eens goed de koran door te nemen. Of benader deze schrift eens vanuit een historische of psychologische invalshoek. Ga eens uit van de alledaagse werkelijkheid. Aanvaard geen dingen die niet overeenkomen met de waarneembare werkelijkheid om ons heen. Misschien blijkt de koran dan wel niet het letterlijke woord van God te zijn, maar daarom hoeft ze niet minder waardevol te zijn voor moslims. Sterker nog je doet de koran te kort als je hem niet zo benadert. De grote angst van fundamentalisten (en dat zijn bijna alle moslims) is dat ze hun geloof kwijtraken als alles niet meer letterlijk waar blijkt te zijn. Daarom zijn ze er zo op tegen. Maar zeg nou eerlijk een geloof dat gebaseerd is op angst omdat geloof kwijt te raken is pas werkelijk onzinnig.Ik geloof niet in verlichting als religie, maar een <span style="text-decoration: underline;">redelijk</span> nadenken over God lijkt me niet verkeerd.


Zelfs (!) de ratio leidt ons nog wel eens naar dingen warvan wij het bestaan nooit hadden vermoed. Je kunt die dingen (zoals bepaalde verbanden, oorzaak-gevolgrelaties) betitelen als: bovenmenselijk, goddelijk (c.q. door de Schepper in de wereld gelegd), of als wonder. Desgewenst wil ik wel een paar formules uit de fysica opschrijven die in praktijk "werken" zoals dat dan heet en die daarom door tallozen zonder verder nadenken worden toegepast (een niet gering aantal van hen waant zich inmiddels God z�lve, geheel naar analogie van de trotse limousinbezitter die niet weet welke bout daarvan bij welke moer hoort). Ze lagen, tot hun ontdekking, verborgen in de schepping, en uiteindelijk weet niemand waar ze vandaan komen.
Dat diezelfde veelbezongen ratio wel eens hard op weg zou kunnen zijn om in zichzelf vast te lopen kun je o.a. nalezen in: "Descartes' droom, een wiskundige visie op de wereld" (Aut. Philip J. Davis en Reuben hersch, Uitg. Contact, Amsterdam 1988)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2006 om 05:59
De verlichting is al vervolmaakt, de Islam is verlichting en het afwijken hiervan is verduistering.

15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 12:32

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

In eerste instantie geplaatst door Priscilla


Wij moslims zeggen lakum deenakum waliya deen: jullie jou weg en wij onze weg. (Hoofdstuk 109 Koran)

Moet het land dan splitsen zodat jullie jullie weg kunnen gaan en wij onze? Zo niet, hoe ga je dan met de niet-moslims in dat land om? In geen land is de bevolking namelijk 100% Islamitisch.

Al vanaf de vroegere periode van de Islam, bijvoorbeeld ook in de periode van het Islamitische Rijk onder de Umayyaden, werkten en woonden christenen en joden gewoon samen onder de moslims. Dat is honderden jaren zo geweest. De Islamitische Shariah is van nature heel erg tolerant en een ieder kan zijn of haar �ding� gewoon blijven doen. De medische wetenschap heeft bijvoorbeeld hele grote vooruitgangen geboekt onder dit islamitisch bewind. Het waren toen voornamelijk christelijke en joodse doktoren die in het islamitische rijk werkzaam waren.

Ook westerse filosofen erkennen dat de Islam zoveel rassen, kleuren en talen kent. En de periodes dat de Islamitische Shariah nog in z�n geheel gevoerd werd, werd de Gouden periode genoemd. Tot nu toe plukken wetenschappers de vruchten van de goede samenwerking in die periode.

De eerste Islamitische staat begon in Medina. Vanaf hier verspreidde zich de Islamitische cultuur en wet. Er is in de Shariah geen verschil in rassen, moslims en niet-moslims, slaven of vrije mensen. Iedereen die zich maar een beetje verdiept in de Islamitische geschiedenis ziet dat er zoveel geleerden, politieke leiders, filosofen en anderen hebben samengewerkt om de Islamitische beschaving vorm te geven. Wie de moeite neemt zal zien dat deze geleerden en leiders merendeel niet-Arabier zijn en van verschillende etnische achtergronden en landen afkomstig zijn.

Ok, je vindt dus dat moslims en niet-moslims samen kunnen leven onder een islamitische regering. Dan vraag ik me dus af: wanneer mag die regering dan Islamitisch worden? Stel er wonen 10% moslims en 90% niet-moslims. Het lijkt me niet rechtvaardig dat de moslims dan regeren. En als er nu 50% moslims en 50% niet-moslims wonen. Wie mag er dan regeren? Dit is het probleem, en daarvoor is er democratie.

Onze grootste leider ooit, Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) zei: �Alle mensen zijn gelijk, als de tanden van een kam.� (Ahmad � Musnad) en �Alle mensen zijn zonen van Adam en Allah schiep Adam uit klei.� (Sunan � Tirmidhee)

Vandaar dat je in de Islam ziet dat zelfs slaven de grootste geleerden zijn geworden.

Dat is nu ook precies het principe van de Reformatie, waaruit de moderne democratie is voortgekomen. Iedereen is gelijk: geen paus, geen geestelijke elite, geen koorhek. Alleen de bijbel heeft gezag in de kerk (sola scriptura). Iedereen mag dus meeregeren en de regering is gebonden aan een grondwet. Als moslims hetzelfde principe hebben dan kun je prima democratie accepteren toch?

Wat ik alleen niet begrijp: Als elk mens gelijk is, waarom is Mohammed voor jullie dan zo verheven? Hij kan dan toch niet meer waard zijn dan een ander mens?

Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2006 om 14:55
In eerste instantie geplaatst door Horzel

Onder verlichting versta ik: "de Ausgang des Menschen aus sener selbst verschuldeten Unmundigkeit" (Kant). Aan de onmondigheid van de mensen kwam een eind zo tussen halverwege de 17e en ongeveer eind 18e eeuw. We leven nu in een andere tijd. Uiteraard niet zonder ratio. En deze ratio wijst wonderen af. Moslims kunnen beter hun ratio gebruiken om bijv. m.b.v. tekstkritisch onderzoek eens goed de koran door te nemen. Of benader deze schrift eens vanuit een historische of psychologische invalshoek. Ga eens uit van de alledaagse werkelijkheid. Aanvaard geen dingen die niet overeenkomen met de waarneembare werkelijkheid om ons heen. Misschien blijkt de koran dan wel niet het letterlijke woord van God te zijn, maar daarom hoeft ze niet minder waardevol te zijn voor moslims. Sterker nog je doet de koran te kort als je hem niet zo benadert. De grote angst van fundamentalisten (en dat zijn bijna alle moslims) is dat ze hun geloof kwijtraken als alles niet meer letterlijk waar blijkt te zijn. Daarom zijn ze er zo op tegen. Maar zeg nou eerlijk een geloof dat gebaseerd is op angst omdat geloof kwijt te raken is pas werkelijk onzinnig.

Ik geloof niet in verlichting als religie, maar een redelijk nadenken over God lijkt me niet verkeerd.

Een redelijk nadenken over God is allesbehalve verkeerd. We moeten niet te gauw een sacrificium intellectus doen (het verstand opofferen omdat het niks zinnigs meer kan zeggen over een onderwerp). De andere kant is dat in NL momenteel gesteld wordt dat de rede regeert en het einde is van alle tegenspraak. En dat is wat mij betreft een vergoddelijking van de rede die achterhaald is. Erger wordt het nog wanneer mensen die de rede adoreren vervolgens eisen / stellen dat zij die zich liever door een religieuze overtuiging willen laten regeren zogenaamd 'achterlijk' zijn. Dan wordt de rede een dictator.
Terug naar boven
LisA Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote LisA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 07:09
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Beste Assur,

Ik heb wel eens vaker gestemd op de PVDA....maar wat zou ik volgens jou dan moeten doen als ik zie dat de PVDA het ermee eens is dat er soldaten worden gestuurd naar afghanistan om opbouwwerk met apachehelicopters en tot de tanden toe bewapende militairen te verrichten? En diezelfde militairen doden Talibanstrijders die hoe slecht ze volgens sommigen ook zijn nog altijd mijn broeders zijn aangezien ze nog altijd 5 keer per dag tot ALLAH Subhana Wa Ta'ala bidden. Of ze zo goed bezig zijn weet ik eerlijk gezegd niet maar het zijn en blijven mijn broeders in de Islam (of ik het nou wil of niet)...Ik kan niet stemmen op een partij die het toestaat dat mijn broeders/zusters vermoord worden door niet-Moslims.

Salaam.

 

Hallo Rahil.

Dit stukje van me intrigeert me wel.

Jij noemt de taliban jouw broeders in de islam, of ze goed bezig zijn of niet.

Wat ikzelf niet zo goed begrijp is waarom je mensen broeders kunt noemen als je aan hun goede bedoelingen twijfelt. Misschien is dat ook wat wij, niet moslims vooral niet begrijpen. Voor mij zou een christen waar ik aan twijfel niet klakkeloos een broeder of zuster zijn. Het moslim zijn lijkt zo'n belangrijk gegeven, zonder nog stil te staan of iemand een goed mens is.Hoe kun je slechte daden goed praten als iemand maar het juiste geloof aanhangt?

Voor mij, als atheist, is het niet boeiend welke religie iemand heeft. Als hij/zij maar goed is voor een ander. Dat zijn mijn broeders.

 

tis geen aanval...gewoon interesse.

 

 

Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 07:51

Wat ikzelf niet zo goed begrijp is waarom je mensen broeders kunt noemen als je aan hun goede bedoelingen twijfelt.

Ik kan het wel begrijpen. Je kunt iemand niet zomaar uit je 'familie' of 'clubje' zetten als hij slecht bezig is, ook al bezorgt diegene het een slechte naam. Als het zo gemakkelijk gaat ontloop je gewoon je verantwoordelijkheid om mensen tot de orde te roepen. Je kunt ze namelijk beter aanspreken op hun gedrag als ze er nog bij horen dan als het buitenstaanders zijn. Maar het is natuurlijk het makkelijkst om van iedereen voor wie je je schaamt te zeggen dat die er niet bij hoort zodat je clubje geweldig en puur blijft.

Maar, natuurlijk houdt het accepteren ook een keer op. Als het te lang doorgaat lijkt het alsof je het maar prima vindt. Er moet ook wel duidelijkheid zijn over waar jouw club voor staat. Dan krijg je dus kerkscheuring oid.

Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 11:03

Is dit een van de redenen waarom zelfkritiek binnen de moslimgemeenschap niet aanwezig is?

Het blijft per slot van rekening je broeder danwel zuster.

Als eer en trots zelfkritiek in de weg gaan staan heb je inderdaad een probleem. Dan kun je het slechte goedpraten of er meteen afstand van nemen: "Zij horen helemaal niet bij ons.". Ik ben tegen beiden.

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 15:49

piet klassen

 Hoe kom je erbij dat zelfkritiek niet aanwezig is binnen de Moslimgemeenschap? Ga maar eens luisteren naar de vrijdagspreken in de moskee en hoor daar de Imams maar eens. Ze drukken ons op het hart om het goede te doen en om het slechte te laten en deinsen er niet voor terug om te zeggen dat Moslims ook fouten maken. De Taliban bidden nog altijd 5 keer per dag tot ALLAH Subhana Wa Ta'ala dus wie ben ik om tegen hun te zeggen dat ze mijn broeders niet zijn? Misschien staan ze wel hoger aan geschreven bij ALLAH Subhana Wa Ta'ala dan ik. ALLAH Subhana Wa Ta'ala zal over hen oordelen, niet ik. Je kind zal altijd je kind blijven...hoe slecht hij of zij ook is....zo is het dus ook met mijn broeders en zusters in de Islam.   

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 15:59
In eerste instantie geplaatst door LisA

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Beste Assur,

Ik heb wel eens vaker gestemd op de PVDA....maar wat zou ik volgens jou dan moeten doen als ik zie dat de PVDA het ermee eens is dat er soldaten worden gestuurd naar afghanistan om opbouwwerk met apachehelicopters en tot de tanden toe bewapende militairen te verrichten? En diezelfde militairen doden Talibanstrijders die hoe slecht ze volgens sommigen ook zijn nog altijd mijn broeders zijn aangezien ze nog altijd 5 keer per dag tot ALLAH Subhana Wa Ta'ala bidden. Of ze zo goed bezig zijn weet ik eerlijk gezegd niet maar het zijn en blijven mijn broeders in de Islam (of ik het nou wil of niet)...Ik kan niet stemmen op een partij die het toestaat dat mijn broeders/zusters vermoord worden door niet-Moslims.

Salaam.

 

Hallo Rahil.

Dit stukje van me intrigeert me wel.

Jij noemt de taliban jouw broeders in de islam, of ze goed bezig zijn of niet.

Wat ikzelf niet zo goed begrijp is waarom je mensen broeders kunt noemen als je aan hun goede bedoelingen twijfelt. Misschien is dat ook wat wij, niet moslims vooral niet begrijpen. Voor mij zou een christen waar ik aan twijfel niet klakkeloos een broeder of zuster zijn. Het moslim zijn lijkt zo'n belangrijk gegeven, zonder nog stil te staan of iemand een goed mens is.Hoe kun je slechte daden goed praten als iemand maar het juiste geloof aanhangt?

Voor mij, als atheist, is het niet boeiend welke religie iemand heeft. Als hij/zij maar goed is voor een ander. Dat zijn mijn broeders.

 

tis geen aanval...gewoon interesse.

 

 

Beste Lisa,

Ik twijfel niet aan hun goede bedoelingen. Het enige dat ze willen is dat de Godsdienst enkel en alleen voor ALLAH Subhana Wa Ta'ala is. Hoe aardig je ook bent, een athe�st kan nooit mijn broeder/zuster zijn omdat die persoon ALLAH Subhana Wa Ta'ala niet erkent als de Enige Schepper van de hemelen en de aarde. Overigens praat ik slechte daden van Moslims helemaal niet goed, als ik een slechte daad van een Moslim zie spreek ik hem/haar daar onmiddelijk op aan. Je hoort elkaar immers te behoeden voor het slechte en aan te sporen tot het goede.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote naika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 16:24

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

 Overigens praat ik slechte daden van Moslims helemaal niet goed, als ik een slechte daad van een Moslim zie spreek ik hem/haar daar onmiddelijk op aan. Je hoort elkaar immers te behoeden voor het slechte en aan te sporen tot het goede.

Assalaamoe3alaikoem,

Je hebt helemaal gelijk broeder,zo hoort het.

 

Anas verhaalt dat de Boodschapper van ALLAH zei:"Help je broeder,zowel een onrechtvaardige als een onrechtvaardig behandelde." Iemand vroeg:"O Boodschapper van ALLAH,ik zou hem helpen als hij onrechtvaardig behandeld werd,maar hoe moet ik hem helpen als hij een onrechtvaardige is?" Hij antwoordde:"Weerhoud hem -of stop hem-van onrechtvaardigheid,dat is hulp."      (boekharie)

Minachting voor anderen is voedsel voor eigenwaan.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2006 om 05:41

In eerste instantie geplaatst door Horzel

Ik vind dat orthodoxe moslims in Nederland niet thuis horen. Ze passen niet in de Nederlandse geschiedenis van na de verlichting. Ze zijn er oke, maar onaangepast. Ik zou zeggen, orthodoxe moslims, bekeer je desnoods tot een liberale vorm van Islam (als deze tenminste bestaat), en pas je aan (dat is wat anders dat assimileren). De vergelijking met de christelijk orthodoxie gaat trouwens niet op, zij hebben de verlichting wel meegemaakt. Ze zijn juist een restant van voor de verlichting. En daardoor wel een club die de afgelopen 300 jaar de geschiedenis hier hebben meegemaakt en daardoor hebben ze elementen opgenomen, en hebben ze, en is hun positie bepaald.

Dag Horzel,

je bedoelt waarschijnlijk "orthodoxe islam" waar je het over orthodoxe moslims hebt. Want de verlichting is niet een naam voor een bepaalde groep mensen, van een bepaald volk of cultuur. Zo ben ik nederlander (etnisch) �n moslim en ik beschouw mezelf als orthodox, hoewel dat begrip in de islam meerdere betekenissen kan hebben. Mijn voorouders zijn nederlanders die de tijd van de verlichting aan den lijve meegemaakt hebben, dus qua culturele afkomst heb ik de hele vaderlandsche geschiedenis in mijn rugzak. Ik hoor hier dan ook helemaal thuis, net als de orthodoxe christenen en joden die ondanks de verlichting toch trouw zijn gebleven aan hun religieuze waarden en normen.

Als je zegt dat de orthodoxe islam hier niet thuishoort omdat de europese verlichting daar geen vat op heeft gehad, dan zul je toch echt hetzelfde moeten zeggen voor het orthodoxe christendom (ik bedoel niet grieks orthodox ofzo, maar orthodox in de zin van "recht in de leer"), het orthodoxe jodendom enz. Dat zou dus betekenen dat jij voor Nederland slechts ��n levensbeschouwelijke richting als "echt nederlands" accepteerd en dat is, wonderwel, de jouwe. De rest, die zijn be�nvloedt door de verlichting, zijn on-nederlands. Dit klinkt mij zeer eng in de oren zul je begrijpen.

Wat mij bevreemd is dat jij een bepaalde periode in de geschiedenis neemt als criterium voor wat "nederlands" is en wat niet. Waarom de verlichting? Je zou ook de reformatie kunnen nemen (katholieken horen niet thuis in nederland), of de de moord op Bonifatius door de Friezen bij Dokkum (christenen horen niet in Nederland) enz. 

Cultuur, en dus ook de nederlandse, is nooit een rechtlijnig of statisch principe. Cultuur is veranderlijk, levend en dynamisch, anders spreken we van folklore. Niets mis met klompendansen en klederdracht, maar het geen criterium voor voor cultuur. Nu wil het geval dat de nederlandse cultuur altijd een open cultuur is geweest, vooral door het handels- en koloniale verleden, die "vreemde" invloeden altijd in zich heeft opgenomen. Was dat niet zo geweest, dan zaten we nu nog vuurstenen vuistbijlen te bikken, of zelfs dat niet eens want ook die kunst is waarschijnlijk niet in Nederland onstaan, voor zover je over Nederland kunt spreken in die tijd natuurlijk.

Zoals je zelf al aangeeft is de orthodoxe islam een gegeven in Nederland; er zijn orthodoxe moslims en dus is er orthodoxe islam. Het heeft de nederlandse cultuur vanzelfsprekend al be�nvloedt, dwz de denkwijze van mensen, uiterlijk van het land (moskee�n, hoofddoeken, djelleba's etc.) enzovoort. De orthodoxe islam haar plek misgunnen in de nederlandse samenleving is de natuurlijke ontwikkeling van cultuur tegengaan, en juist d�t is on-nederlands in mijn nationalistische visie. Dergelijke dingen zie je toch vooral bij totalitaire regimes, dictaturen etc. "Fremdk�rper" heeft een heel nare bijklank gekregen sinds pakweg 70 jaar, nietwaar?

Groetjes en vrede!

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2006 om 06:26

 

Het is verheugend te mogen constateren dat de Islamitische partij Nederland een kans maakt onder de moslims in Nederland.

Het mag wel eens tijd worden dat een stukje inhoudelijke Islamitische kennis in het Haagse debat wordt toegevoegd.

Hoe je het wend of keert, participatie doet meer goed dan slecht.

En we weten allemaal wat dat betekent. "wie goed doet, goed ontmoet"

Inshallah... 

 

soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.092 seconden.