Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Redenen om huwlijk te weigeren..

 Post Reply Post Reply
Schrijver
sam911 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 22 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sam911 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Redenen om huwlijk te weigeren..
    Geplaatst op: 22 september 2006 om 07:02
Selaam Moulikum,

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit wanneer een man een vrouw ten huwelijk wilt vragen, maar de vrouw weigert..
De reden van de weigering is niet omdat ze die man niet mag (integendeel) maar dat ze er niet aan toe is?
Had ooit iets gelezen dat wanneer de man goed is e.d. dat de vrouw eigenlijk niet mag weigeren..

Chokran alvast!
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2006 om 08:03

Salaam Aleikom,

Het behoort tot de rechten van de vrouw dat zij haar echtgenoot kan kiezen. Een meisje kan niet verplicht worden met iemand te trouwen. Ouders kunnen wel een partner voorstellen, maar een meisje is niet verplicht het hiermee eens te zijn. Wanneer ze toch tegen haar zin uitgehuwelijkt wordt, geeft dit de vrouw het recht op echtscheiding:

"Er werd gemeld door Khansa bint Khidam Al-Ansariya dat haar vader haar ten huwelijk gaf en zij dit huwelijk niet graag had. Dus ging zij naar de Apostel van God en hij verklaarde het huwelijk ongeldig."

In een andere versie van deze hadith zei de dame in kwestie dat ze het huwelijk aanvaardde maar dat ze vrouwen wou laten weten dat ouders geen recht hebben om hen een echtgenoot op te dringen (Ibn Majah)

Een vrouw heeft ook geen toestemming nodig van haar ouders om te huwen.

Kortom, als de vrouw niet vindt dat zij er klaar voor is, is het beter niets te forceren. De wil om te trouwen moet volledig zuiver zijn en los van dwang. Zij heeft al het recht om te wachten of te weigeren. Zelfs als het een vrome man betreft. Als zij niet zeker is, is dat haar goede recht. Het huwelijk moet niet onderschat worden. Het is een contract tussen man en vrouw en zolang een van hun er niet voor kan instaan om de verplichtingen na te komen dan is het beter geen contract te sluiten.

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
sam911 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 22 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sam911 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2006 om 08:34
Ok chokran voor je antwoord,
vind het alleen raar dat ze geen passend antwoord kan geven, een reden zoals ik ga nog naar school of weet ik veel wat is geen geldige reden in mijn ogen aangezien ik haar niets zal verbieden, maar ja dan houdt het op.

Chokran!

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2006 om 09:13

Alle glorie is aan Allah.
Ten eerste: het is niet toegestaan voor een man om met een vrouw te trouwen zonder de toestemming van haar wali (voogd), ongeacht of ze een maagd is of eerder getrouwd is geweest. Dit is de visie van de meerderheid van de geleerden, inclusief al-Shaafa�i, Maalik en Ahmad. Zij nemen de woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem, vzzmh) als daleel (bewijs): �Er zou geen nikaah (huwelijkscontract) mogen zijn zonder de toestemming van de wali (voogd).� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1101; Abu Dawood, 2085; Ibn Maajah, 1881. Het is saheeh verklaard in Irwaa� al-Ghaleel,6/235, door al-Albaani, moge Allah genade met hem hebben).

Een andere hadith: �Iedere vrouw die gaat trouwen zonder de toestemming van haar wali (voogd), haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig. Als haar man het huwelijk al voltrokken heeft, dan behoort de mahr (bruidsschat) aan haar toe als compensatie hiervoor. Als ze geen wali heeft, dan is de (Moslim)heerser de wali van iedereen die er geen heeft. (Overgeleverd en geclasifiseerd als hasan door al-Tirmidhi, 1102; Abu Dawood, 2083; Ibn Maajah, 1879).

Ten tweede: als haar voogd haar tegenhoudt om met die persoon te trouwen zonder dat de Sheree�ah daar de basis van is, dan gaat de voogdij naar iemand die daar wel geschikt voor is, bijvoorbeeld de voogdij zou dus van de vader naar de opa kunnen gaan.

Ten derde: als al haar voogden het huwelijk proberen te voorkomen zonder een geldige reden (sheree�ah), dan zal de (Moslim)heerser haar wali zijn, vanwege de hadith: ��Als zij geen wali heeft, dan is de (Moslim)heerser de wali voor iedereen die geen wali heeft.� De �heerser� betekend hier de rechter die volgens de Sharee�ah rechtspreekt.

De voogd heeft het recht niet om een vrouw te verhinderen om te trouwen op grond van zijn eigen grillen.

Het is overgebracht dat al-Hasan zei: Ma�qil ibn Yassaar vertelde mij dat [deze aya] was geopenbaard vanwege hem. Hij zei: �Ik liet mij zus trouwen met een man, en hij scheidde van haar. Toen haar �iddah voorbij was, kwam hij en vroeg haar ten huwelijk. Ik zei tegen hem,�Ik liet haar met jou trouwen en ik behandelde jou goed en eerde jou, toen ging je van haar scheiden. En nu kom je haar ten huwelijk vragen! Nee, bij Allah, ze zal nooit meer terug gaan naar jou!� Hij was een man die niets verkeerds in zich had, en de vrouw wou naar hem terug gaan. Toen openbaarde Allah deze aya (interpretatie van de betekenis): ��do not prevent them��[al-Baqarah 2:232]. Dus zei ik, �Nu zal ik het doen, O Boodschapper van Allah(vzzmh). Dus hij liet haar met hem trouwen. (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4837).

Volgens een andere overlevering, hij zei: �Het was vanwege mij dat deze aya was geopenbaard (interpretatie van de betekenis): �Als jullie vrouwen de scheiding geven en zij volbrengen hun termijn, verhindert haar dan niet te trouwen met haar [eerdere] echtgenoten� [al-Baqarah].

Ten vierde: Als er geen wali en geen islamitische rechter is, dan zou haar zaak worden doorverwezen naar de heerser of de persoon die namens deze spreekt. Als zo een persoon niet aanwezig is, dan zou haar zaak moeten worden doorverwezen naar de islamitisch rechtbank. Als deze er niet is, dan zou haar zaak doorverwezen moeten worden naar een man die een leiding gevende positie heeft onder de mensen en toegewijd is aan de Islaam. Als zo een persoon niet aanwezig is, dan zou haar zaak doorverwezen moeten worden aan een (willekeurige) man die in staat is om een wali te zijnen hij moet betrouwbaar en religieus toegewijd zijn.

Ibn Qudaamah zei: als een vrouw geen wali heeft en er is geen heerser, dan zou volgens Ahmad, iedere religieus toegewijde man met haar toestemming haar bruiloft mogen organiseren. (al-Mughni, 7/352).

Shaykh �Umar Al-Ashqar zegt: Als er geen Moslim heerser is en de vrouw is ergens waar de moslims geen heerser hebben en ze heeft helemaal geen wali, zoals de moslims in America, etc., dan als er Islamitische organisaties zijn in dat land die de moslimzaken regelen, dan zouden zij in het spel moeten komen en het regelen van haar huwelijk moeten verzorgen. Het zelfde geldt als de moslims een leider hebben die ze gehoorzamen of iemand die hun zaken regelt. (Al-Waadih fi Sharh Qaanoon al-Ahwaal al-Shakhsiyyah al-Urduni, p. 70).

Dit alles [het voogdijschap veranderen van de vader van de vrouw naar iemand anders] moet met de toestemming van de vrouw gebeuren en mag niet een nog grotere corruptie, dan een het voorkomen van een huwelijk tussen jou en haar, als resultaat hebben. Het zou ook een voorwaarde moeten zijn dat de rede van de weigering [van de vader] is niet geldig volgens de sharee�ah, zoals je hebt uitgelegd.

Ten vijfde: het is niet toegestaan dat de wali tegen het huwelijk is omdat de toekomstige echtgenoot een andere dan zijn manhaj van da�wah volgt, of omdat hij niet van zijn stam is of van zijn land. De Profeet (vzzmh) heeft ons bevolen religieuze mensen met elkaar te laten trouwen en ze niet te weigeren, anders zal corruptie en tegenspoed het gevolg zijn.

Abu Hurayrah zei: de Boodschapper van Allah (vzzmh) zei: �Als iemand, wiens religieuze toewijding en houding je aanstaat, het huwelijk voorstelt, trouw dan [jullie vrouwelijke familieleden onder jou verantwoordelijkheid] met hem. Als je dit niet doet, dan zal er tegenspoed zijn in het land en veel corruptie.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1084; Ibn Maajah, 1967. Geclassificeerd als saheeh door al-Albaani, moge Allah genade met hem hebben, in al-Silsilah al-Saheehah. 1022).

Ten zesde: met hetzelfde bewijs, is het niet toegestaan voor de vrouw om een huwelijk met wie dan ook te rechtvaardigen vanwege het feit dat deze persoon dezelfde manhaj van da�wah volgt. Het is voldoende voor haar dat de persoon die haar ten huwelijk vraagt religieus toegewijd is en een goede houding heeft.

En alle betrokken partijen zouden zich moeten herinneren dat hun Heer, moge Hij gezegend en verheven zijn, altijd hun daden in de gaten houdt.

Islam Q&A (www.islam-qa.com)

 
 
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2006 om 12:10

Salaam Aleikom,

In Egypte heeft de vrouw geen toestemming nodig. Het orfi contract geldt, (ben niet zo voor dit contract, maar dit terzijde) Zij kan trouwen met getuigen zonder de toestemming van ouders / voogd. De vrouw heeft hier het recht on te weigeren er is mag immers nooit geen dwang zijn. En terecht!

"Er werd gemeld door Khansa bint Khidam Al-Ansariya dat haar vader haar ten huwelijk gaf en zij dit huwelijk niet graag had. Dus ging zij naar de Apostel van God en hij verklaarde het huwelijk ongeldig."

Het verhaal ging dat het meisje geen reden aan kon geven waarom ze haar man niet liefhad. Het huwelijk mocht gewoon ontbonden worden.

 

Ramadan Karim.

Salaam Nefertiti.

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2006 om 16:52

Een vraagje ?

Wat zijn de gevolgen wanneer een vrouw (een moslima huwt zonder de voorwaarden in acht te nemen die volgens bepaalde islaam stromingen) gehadhaaft moeten worden?

Is zij dan geen moslima meer?

Mag ze dan niet meer in de moskee komen?

Wat?

En geldt dit ook voor mannen die hun huwelijk bevlekken?

Of is dit alles maar gepraat zonder gevolgen?

 

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2006 om 16:53
Ik vroeg de vorige vraag natuurlijk omdat ik benieuwd ben maar ook omdat ik besef dat een en ander wel eens gevolgen kan hebben.
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2006 om 01:36
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Een vraagje ?

Wat zijn de gevolgen wanneer een vrouw (een moslima huwt zonder de voorwaarden in acht te nemen die volgens bepaalde islaam stromingen) gehadhaaft moeten worden?

Is zij dan geen moslima meer?

Mag ze dan niet meer in de moskee komen?

Wat?

En geldt dit ook voor mannen die hun huwelijk bevlekken?

Of is dit alles maar gepraat zonder gevolgen?

 

Dag Druide,

Hoe bedoel je? Ik begrijp je niet goed. Als er binnen het huwelijk problemen zijn dan praat je erover. Kom je er samen niet uit dan kunnen familieleden mee helpen om tot verzoening te komen. Als dat niet lukt dan kan het koppel gewoon scheiden. Dit alles moet in goede orde gebeuren zonder kwaad. De vrouw mag haar bruidschat houden en heeft recht op alimentatie en bijv, woonruimte. Gewoon een normale zaak.  Verschil kan in een situatie zitten. Maar zij blijft moslima, zij kan gewoon naar de moskee. Dat recht kan haar nooit ontzegt worden. Het is goed om je rechten als vrouw in deze te kennen. Het is hier in Egypte gebruikelijk om clausules in de trouwakte in te bouwen waar je bijv, recht op hebt bij evt. scheiding. Dat klinkt raar, dat doen Nederlanders niet makkelijk. Ook hier doet niet iedereen dat maar het is mogelijk.

Ramadan Karim!

Nefertiti

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2006 om 04:34

Ik bedoel nieteen scheiding , neen wat is het lotvan een moslima wanneer ze huwt tegende toesteming van haar ouders bv met een hindoe.?

Is ze dan nog steeds moslima?

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.051 seconden.