Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het ontstaan van de eerste levende cel

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het ontstaan van de eerste levende cel
    Geplaatst op: 21 februari 2007 om 04:58
In eerste instantie geplaatst door Juan

In eerste instantie geplaatst door Khabir

lastig, uit het volgende theorie formule E=mc� haal ik eruit dat alles wat voortkomt en teruggaat naar Energy(oer intelligentie) deelneemt aan de syclus des levens. Allah is het licht van de hemelen en aarde.



oeioei
Jij haalt er meer uit dan Einstein himself. Gefeliciteerd!

Ok, ik smijt graag de volgende definitie voor leven in de discussie, sensu De Loof (een Belgische professor): "leven is de verzamelterm voor alle (on)bewuste probleemoplossende activiteiten uitgevoerd door communicerende compartimenten op al hun organisatieniveaus." en "dood is het irreversibele verlies van communicatie op de hoogste graad van compartimentatie"
Sluitend is ze niet, maar het is wel een definitie waar je even op kunt doordenken.

inderdaad, ik vind het niet verkeerd van Prof. De Loof.

(comunicerende compartimenten) vind ik te gedetaileerd, communiceren is een vorm van intelligentie overdracht, toch! en het is een segment uit het geheel.

ik denk dat we het zelfde bedoelen maar we noemen het anders.

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2007 om 05:29
In eerste instantie geplaatst door Khabir

In eerste instantie geplaatst door Juan

In eerste instantie geplaatst door Khabir

lastig, uit het volgende theorie formule E=mc� haal ik eruit dat alles wat voortkomt en teruggaat naar Energy(oer intelligentie) deelneemt aan de syclus des levens. Allah is het licht van de hemelen en aarde.



oeioei
Jij haalt er meer uit dan Einstein himself. Gefeliciteerd!

Ok, ik smijt graag de volgende definitie voor leven in de discussie, sensu De Loof (een Belgische professor): "leven is de verzamelterm voor alle (on)bewuste probleemoplossende activiteiten uitgevoerd door communicerende compartimenten op al hun organisatieniveaus." en "dood is het irreversibele verlies van communicatie op de hoogste graad van compartimentatie"
Sluitend is ze niet, maar het is wel een definitie waar je even op kunt doordenken.

inderdaad, ik vind het niet verkeerd van Prof. De Loof.

(comunicerende compartimenten) vind ik te gedetaileerd, communiceren is een vorm van intelligentie overdracht, toch! en het is een segment uit het geheel.

ik denk dat we het zelfde bedoelen maar we noemen het anders.

bedankt. maar wat dacht je van Newton(wetend dat hij een religieus persoon was). Volgens mij, heeft hij met zijn wetten een wetenschapelijke definities gemaakt van wat door onze profeet Jezus(as) al gezegt was.

denk aan Jezus(as): keer je wang!!! ----->>>waarom>>> omdat>>>>>actie=reactie:(3e wet newton)

of de eerste wet van thermodinamica

De eerste wet van de thermodynamica stelt dat energie niet verloren kan gaan noch uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als de "Wet van behoud van energie". Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden. De tweede wet van de thermodynamica stelt daarnaast nog andere voorwaarden aan de toegelaten omzettingen.

Sinds Einstein poneerde dat massa ook een vorm van energie is met zijn beroemde formule E = mc2 heeft men ontdekt dat de eerste wet nog steeds geldt mits massaverandering als vorm van energie wordt meegeteld. brom: wikipedia

of te wel : Hij is alfa en omega-->>> de eerste en de laatse->>>> alles komt van hem en eindigt bij hem. bron:BIjbel en Koran.

 

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Juan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 144
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2007 om 06:18
Je kan beter on-topic blijven lijkt me.
En communicatie hoeft geen intelligent-overdracht te zijn. In de definitie wordt communicatie in de brede zin van het woord hebruikt (vb. chemische actie-reactie).
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2007 om 06:29

In eerste instantie geplaatst door Juan

Je kan beter on-topic blijven lijkt me.
En communicatie hoeft geen intelligent-overdracht te zijn. In de definitie wordt communicatie in de brede zin van het woord hebruikt (vb. chemische actie-reactie).
zo interpeteerde ik het ook, maar een goede wetenschapelijke definitie moet niets aan interpetatie overlaten. of al-geldend zijn,.

Beste Juan, wat bedoel je met intelligent-, en ik had het over intelligentie overdracht en geen intelligent-overdracht.

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Juan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 144
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2007 om 07:08
typfout vriend.
Volgens mijn gevoel schort er wel wat met je definitie van communicatie als vorm van intelligentie-overdracht. Hoe moet ik me dat voorstellen, intelligentie-overdracht?
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2007 om 13:13
In eerste instantie geplaatst door Juan


In eerste instantie geplaatst door Khabir

lastig, uit het volgende theorie formule E=mc� haal ik eruit dat alles wat voortkomt en teruggaat naar Energy(oer intelligentie)�deelneemt aan de syclus des levens. Allah is het licht van de hemelen en aarde.

oeioei Jij haalt er meer uit dan Einstein <span style="font-style: italic;">himself</span>. Gefeliciteerd!Ok, ik smijt graag de volgende definitie voor leven in de discussie, <span style="font-style: italic;">sensu</span> De Loof (een Belgische professor): "leven is de verzamelterm voor alle (on)bewuste probleemoplossende
activiteiten uitgevoerd door communicerende compartimenten op al hun organisatieniveaus." en "dood is het irreversibele verlies van communicatie op de hoogste graad van compartimentatie"Sluitend is ze niet, maar het is wel een definitie waar je even op kunt doordenken.


Wat houdt die levens-definitie in voor ons tesamen die aan deze discussie deelnemen?

En sluit die definitie van "dood" uit dat er leven is na de dood? Ik las ergens (Fast, "Materie en Leven") over eencelligen die, nadat ze voor dood miljoenen jaren in een zoutafzetting hadden gezeten, via een speciale techniek weer tot leven konden worden gewekt.
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2007 om 01:06

De definitie is juist belangrijk omdat er hier veel gehamerd wordt op de "eerste levende cel". De grote vraag is echter of die cel wel het eerste leven was. In hoeverre zijn de simpelere structuren in de moluculaire biologie/chemie ook leven. Een grijs gebied geeft naar mijn mening ook meer aanleiding voor het spontaan onstaan van leven dan voor een schepper. Bij het spontaan onstaan van leven verwacht je namelijk verschillende stappen, meerdere vormen en gradaties.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
Gralgrathor Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Gralgrathor Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2007 om 04:47
Ik vraag me toch af hoe men die kansen heeft berekend.

Ik merk vaak dat door mensen die niet gewend zijn in een wetenschappelijk kader te denken evolutie gelijk wordt gesteld met "abracadabra, en toen was er de dinosaurus."

Hetzelfde is natuurlijk ook niet waar, kan niet waar zijn, voor de eerste aminozuren.

De kans dat zich een complex koolwaterstofmolecuul zal vormen in een bad dat rijk is in de noodzakelijke elementen (oersoep) en bovendien constant van energie wordt voorzien (UV-straling en residuele hitte van het vormingsproces van de Aarde) is nabij ��n (1.0), en zeker als men beseft dat de Aarde er een groot deel van haar oppervlak en vele miljoenen jaren aan kan besteden.

Vanaf een complex koolwaterstofmolecuul naar een organisch molecuul zoals een aminozuur is een enorm veel kleinere stap dan spontane generatie van een aminozuur uit losse atomen, waarop de kansberekening in de startpost gebaseerd schijnt te zijn. En wederom geldt: dit molecuul heeft bijna miljard jaar de tijd gehad om gevormd te worden, in een soep rijk aan koolwaterstofverbindingen onder vrijwel ideale omstandigheden. Ik durf te stellen dat gezien die gegevens de kans op het ontstaan van complexe organische moleculen dichter bij de 1 dan bij de 0 ligt.

Alhoewel ik agnost ben geloof ik heilig in het gebruik van Ockhams Razor, en hoewel ik exogenese niet uitsluit is dit naar mijn mening slechts het verplaatsen van het toneel van de abiogenese.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2007 om 06:31
Wellicht speelt kathalyse ook nog een belangrijke rol. Leg je een bout en passende moer onder een glazen stolp dan is de kans gering (nul) dat je zich zult zien verenigen. Leg je ze in een apenkooi dan neemt die kans aanmerkelijk toe.
Terug naar boven
Juan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 144
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2007 om 06:35
In eerste instantie geplaatst door Juan

Los van de interessante discussies die ik tot nu toe hier heb kunnen houden (en waaruit ik veel geleerd heb), ben ik ook door creahova Battle_for_peace ingeschakeld geweest om allerhande ridicule ID-claims te weerleggen, waarbij het gebruik van lange voorgekouwde teksten hem niet vreemd was.  Ik heb daarbij regelmatig wat opzoekingswerk en bijschaving moeten doen (leerrijk!), om hem, zoals dat in een respectvolle discussie hoort, van gefundeerde repliek te kunnen dienen. Helaas heeft hij zich steeds opportunistisch opgesteld wat betreft het beantwoorden van mijn weerleggingen. Het wordt daarom eens hoog tijd dat we afwijken van de bekende en inmiddels saaie formule, en dat hij eindelijk toelichting geeft bij een tekst die ik hem voorschotel, onder het motto eerlijk is eerlijk.
Wel, gezien onze huiscreationist Batle_for_peace alles schijnt te weten over het flagellum van bacteri�n, en waarom dat zo goed in zijn kraam zou moeten passen, ben ik wel zeer benieuwd wat hij hierover te zeggen heeft. Of zijn stelling (IC) klopt niet, of mijn link heeft het fout. In dat laatste geval, waar zou die fout zitten?

Even over de link: Die tekst is een overzicht van hoe de evolutie van het flagellum zou gegaan kunnen zijn. We zitten hier met een extreem moeilijke onderzoeksvraag, dus is het logisch dat de tekst navenant moeilijk (want technisch wetenschappelijk dan) te begrijpen is. De tekst zelf is niet gepubliceerd in een peer-reviewed vakblad, maar er is inmiddels wel naar geciteerd, wat wil zeggen dat de tekst inhoudelijk niet te beroerd is om beroep op te doen als wetenschapper (dit is een understatement).

Goed, ik ben benieuwd naar de spannende inzichten die BFP ons zal verschaffen over deze tekst, in het bijzonder exact waar de vermeende fouten zouden zitten, en wat deze zouden inhouden.

Groet, Juan



... en toen werd het akelig stil rond BFP? Veelzeggend!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2007 om 15:22
In eerste instantie geplaatst door alzukar

Wellicht speelt kathalyse ook nog een belangrijke rol.
Leg je een bout en passende moer onder een glazen stolp dan is de kans
gering (nul) dat je zich zult zien verenigen. Leg je ze in een apenkooi dan
neemt die kans aanmerkelijk toe.


De kans is bijna 100% als die bout en moer levende organsimen zouden
zijn.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2007 om 15:47
In eerste instantie geplaatst door Khabir


De eerste wet van de thermodynamica stelt dat energie niet verloren kan
gaan noch uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als
de "Wet van behoud van energie". Er kunnen alleen omzettingen van
energie plaatsvinden. De tweede wet van de thermodynamica stelt
daarnaast nog andere voorwaarden aan de toegelaten omzettingen.

Sinds Einstein poneerde dat massa ook een vorm van energie is met zijn
beroemde formule E = mc2 heeft men ontdekt dat de eerste wet nog
steeds geldt mits massaverandering als vorm van energie wordt
meegeteld.


Die "wet van behoud van energie" komt sterk overeen met de Hindu-
filisofie die stelt dat aan de oosprong de Parabrahman is. De Parabrahman
is onkenbaar en onmanifest, maar latente energie met een onpeilbaar
potentieel; zoals een stuwmeer.
Wetenschappers zijn echter geneigd die energie als iets mechanisch en
onpersoonlijks te zien, terwijl men zo onderhand moet inzien dat die
energie zeer vitaal en persoonlijk is, hetgeen je GOD zou kunnen
noemen.

Als we die wet van behoud van energie nu eens echt strikt en
compromisloos gaan toepassen, dan is al wat is, inclusief "leven" en
"persoonlijkheid" altijd geweest, zij het in een andere vorm. Dan is ineens
die hele eerste levende-cel-kwestie minder relevant en hoeven we daar
ook niet meer zo ingewikkeld over te doen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2007 om 18:49
Wat ik bedoel te zeggen dat Leven niet per definitie afhankelijk is van
materie. Materieel of organisch leven is slechts een lagere levensvorm.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Testudo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Testudo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2007 om 22:23
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Wat ik bedoel te zeggen dat Leven niet per definitie afhankelijk is van
materie.
Materieel of organisch leven is slechts een lagere levensvorm.
Voorlopig wel en niemand kan het tegendeel bewijzen.
Terug naar boven
Testudo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Testudo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2007 om 23:03
In eerste instantie geplaatst door Eelke

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Eelke

Ik heb nog wel een vraag over de eerste levende cel. Wat is de definitie van leven eigenlijks? Waar moet een iets aan voldoen om levend genoemd te worden?


Dat iets moet het vermogen bezitten tot zelfhandhaving en zelfreproductie.

Een computer-virus voldoet prima aan de definitie terwijl het gros van de mieren steriel is en zich dus niet voort kan planten. Een virus is bijvoorbeeld ook iets wat niet gezien wordt als levend maar bij de juiste omstandigheden kan het zich wel reproduceren.

Als je het dus goed bekijkt zijn er verschillende manieren van voorplanting waarbij niet altijd een levende cel nodig blijkt te zijn, Rybozyme is bijvoorbeeld een RNA dat zichzelf kan reproduceren, maar het is geen cel.

Tussen de eerste levende cel en simpele moleculen zitten dus nog wel een aantal tussenvormen die het spontane onstaan van leven ondersteunen. Maar op dit gebied moet nog steeds veel onderzoek gedaan worden.

Groet, groet Eelle

In staat zijn atomen en/of molekulen zelfstandig te rangschikken volgens een vooropgesteld bouwplan,al dan niet spontaan ontstaan dan wel door gegeven,zonder afhankelijk te zijn van een ideaale leef of bestaans omgeving.....

Ijs....  Hahaha...

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 maart 2007 om 07:26
Er is nog wel m��r te bedenken dan ijs....
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.