Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Laten we gaan samenwerken!

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234
Schrijver
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Laten we gaan samenwerken!
    Geplaatst op: 26 april 2007 om 17:51
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

wil je punt 4 verder uitwerken alsjeblieft?�


Het is niet zo dat je je kind op school kunt dumpen om vervolgens je tijd te besteden aan de dingen die je voor jezelf belangrijk vindt. Integendeel. Juist d�n is het echt zaak om de vinger aan de pols te houden, om zeggenschap te hebben over wat daar in die school gebeurt.
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 april 2007 om 23:08

Vermits we heel de samenleving zelf creeeren moeten ouders daarvoor vrij krijgen van het werk ;).

En ja ik ben voorstander van het verplicht te maken ..

stel dat er in elke klas een 15-20 kindjes zitten .. das dus twee maal per jaar per koppel, das dus in theorie elks ��n maal een halve dag. Moet toch haalbaar zijn voor iedereen niet ?

En maandelijks vergaderen ... aanwezigheid gewenst ;) er kan altijd iets anders zijn, maar we willen wel actieve ouders natuurlijk.

Dat kinderdagverblijf had nog wel paar bijzondere dingen. Zo geloofden ze bijvoorlbeeld niet in straf (moet h��l eerlijk zijn toen ze dat tegen me zeiden de eerste dag, had ik zin om terug te draaien.. 10 peuters tussen 1.5 en 3 en geen straf ) Maar ze zagen het gewoon anders.
Een time-out, dus even apart zetten, is geen straf, dat is een manier om ff te kalmeren en tot rust te komen. En werd dus ook alleen gebruikt als peuters het echt nodig hadden. Voor de rest was het .. je neemt verantwoordelijkheid op voor je daden.
Gooi jij als 2-jarige je beker om (express om te testen bv) dan krijg je heel rustig vod in je handen, nou poets het zelf maar op (je moet als leidster nadien het wel nog eens doen natuurlijk ;)) en peutertje gaat niks leuks doen voor het opgepoetst is. Idem met speelgoedbakken uitkieperen uit boosheid. Wel ruim het maar op, terwijl we met andere kindjes iets anders gingen doen.

Doe je ander kindje pijn, wel dan moet jij die samen met leidster gaan troosten.
En die lijn werd in alles doorgetrokken.
Moet eerlijk toegeven dat het echt een heel verreikende ervaring geweest is die stage. En ik probeer die dingen thuis ook toe te passen. (moet wel toegeven dat ik het eindeloze geduld dat A. had jammer genoeg niet bezit)

Maar ik vind het wel een mooi principe. Ook iets dat je kan doortrekken naar groteren kinderen.

Laat ze maar verantwoordelijkheid opnemen voor wat ze doen, elk op hun niveau.

xxx,

stampertje

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 april 2007 om 06:39
Ouderparticipatieplicht gekoppeld aan kinderleerplicht vind ik een uitstekend idee. Dan weet je dat gewoon als je aan kinderen begint, en kun je jezelf daar alvast op voorbereiden. En geen smoezen als "geen tijd" of "te druk met m'n baan". Man of vrouw, maakt niet uit. Ikzelf heb aardig wat hulpouderwerk op de scholen van mijn kinderen achter de kiezen. Dat was voor mij een heel bewuste keuze die ik anderen niet zag maken. Dat laatste moet veranderen.
Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 april 2007 om 13:35
prachtig plan stampertje. Dit lijkt me ook best makkelijk invoerbaar in ons dorp.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 april 2007 om 16:20
hallo Onstopianen,

ik ben er even tussen uit,
geniet van het mooie weer!
groetz
ppc
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 april 2007 om 05:15
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

[color=green] prachtig plan stampertje. Dit lijkt me ook best makkelijk invoerbaar in ons dorp. [/color=green]


Als je hierover op sociocratische wijze wilt beslissen dan begin je met het bijeenbrengen van alle belanghebbenden (niet-belanghebbenden doen niet mee). Vervolgens verdeel je die groep weer in subgroepen met elk voor zich specifieke deelbelangen c.q. betrokkenheid vanuit een specifiek standpunt. In het geval van onderwijs krijg je dan, de bestaande hi�rarchie volgend:
1. de overheid;
2. de scholen in Onstopia;
3. de ouders met schoolgaande kinderen in Onstopia, eventueel nog op te delen in werkbare groepen van 30 � 40 personen.

In elk van deze groepen 1 t/m 3, KRINGEN genoemd wordt een concept-besluit t.a.v. verplicht ouderparticipatie in alle openheid bediscussi�erd waarbij het besluit uiteindelijk een vorm krijgt waartegen geen der kringleden zich nog, op grond van ARGUMENTEN, verzet (CONSENTBEGINSEL).

Nadat aldus de kaarten in elk van de kringen zijn "geschud" is bij verder kringberaad sprake van KRINGKOPPELING. Hierbij wordt elke kring naar de naasthogere kring vertegenwoordigd door twee personen principe van DUBBELE KRINGKOPPELING), te weten:
-de functioneel voorman/voorvrouw (bv. de vastverkozen voorzitter);
-een, via open discussie op basis van voor- en tegenargumenten bij consent verkozen vertegenwoordiger.
Deze beide vertegenwoordigers/mandatarissen hebben in het beraad van de naasthogere kring de positie van volwaardig kringlid c.q. zij kunnen daar dus ook een besluit tegenhouden.
Het principe van de dubbele kringkoppeling is van essenti�el belang voor het tot stand brengen van feedback d.w.z ruggespraak met de kring van waaruit men is afgevaardigd.

Het te nemen besluit wordt nu (waarbij het zich beweegt van 3. via 2. naar 1. en vervolgens weer terug), in de diverse kringen n�t zo lang besproken tot er een besluit ontstaat waartegen niemand zich nog, op basis van argumenten, verzet. Besluiten op een dergelijke wijze tot stand gekomen blijken, omdat zij breed aanvaard en gedragen worden, in praktijk duurzamer dan democratisch genomen besluiten, en ook sneller te werken in de uitvoeringsfase. En last but not least: verbaal begaafde grote ego's hebben bij deze wijze van besluitvorming weinig mogelijkheden om het heft in handen te krijgen c.q. de zaak in een door hen gewenste richting te manipuleren
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
*NiC* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *NiC* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 mei 2007 om 03:34
Wat denken jullie van een samenleving waarbij vanaf het begin al "vreemde talen" worden onderwezen. Dan heb ik het niet alleen over engels, maar ook over frans, spaans, turks en marrokkaans en dan het liefst van een "native speaker". Kinderen ****ken een taal het snelste op als ze jong zijn, en een andere taal leren is nooit verkeerd, het is alleen maar practisch. Gewoon een uurtje in de week, kan mooi gecombineert worden met sociale vaardigheden en kennis van verschillende culturen.
Terug naar boven
*NiC* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *NiC* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 mei 2007 om 03:39
Hahaha.. lees net mijn bericht terug en zie een automatische censuur."****ken" moet zijn prikken, maar dan zonder de "r". Zal voortaal het woord leren gebruiken. LOL
Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2007 om 03:24
In eerste instantie geplaatst door *NiC*

Wat denken jullie van een samenleving waarbij vanaf het begin al "vreemde talen" worden onderwezen. Dan heb ik het niet alleen over engels, maar ook over frans, spaans, turks en marrokkaans en dan het liefst van een "native speaker". Kinderen ****ken een taal het snelste op als ze jong zijn, en een andere taal leren is nooit verkeerd, het is alleen maar practisch. Gewoon een uurtje in de week, kan mooi gecombineert worden met sociale vaardigheden en kennis van verschillende culturen.
Maar mogen de kinderen (of hun ouders) zelf kiezen welke taal ze willen? Want ik kan me voorstellen dat een rasechte Fries die alleen op vakantie gaat naar Germaanse landen niet heel veel heeft aan Turks..

Frans en Spaans op de basisschool lijkt me wel een goed idee. Hier is zo'n prive basisschool die Frans geeft vanaf groep 7, en je ziet het verschil. Spaans hangt natuurlijk af of het op de middelbare onderwezen word

Terug naar boven
*NiC* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *NiC* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2007 om 05:08
Het zou wenselijk zijn als het alle grote wereld-talen zijn die onderwezen worden. Je kunt je waar ook terwereld verstaanbaar maken en dat schept alleen maar duidelijkheid. Daarnaast zou het ook handig zijn als je de taal leert spreken van de grootste meerderheid van anderstaligen in je land. Ik bedoel ik heb op school, zoals ieder ander, frans, duits en engels gehad. Nou ja engels gebruik je vaak genoeg, maar hoe vaak spreek je frans in je dagelijks leven? Practisch gezien zou ik meer hebben gehad aan turks, omdat er nou eenmaal meer Turks-talige mensen in nederland wonen dan frans taligen. Hopelijk wordt de kloof dan ook minder groot.

Waar ik aan zat te denken is gewoon Engels, Frans, Duits en Spaans (dan kun je je zo ongeveer overal wel redden) en dan optioneel andere talen. Het gaat er ook niet om dat je hele lezingen kunt houden, maar gewoon de omgangstaal, dus een praatje maken en vragen en vertellen waar een winkel is, hoe laat de bus gaat, hoeveel een kilo tomaten kost. Zoiets.
Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2007 om 02:30
die voorbeelden die jij geeft, volgens mij hangt het er erg af waar je woont.. Ikzelf praat graag met mijn moeder Frans (ze is ook gewoon Fries hoor) en er zijn zeer weinig Turken hier. Er wonen gemiddeld gezien misschien meer, maar als je er niet mee in aanraking komt, net als het Frans..

Maar in welk jaar van de middelbare school wil je dat "ik-kan-een-praatje-houden" dan invoeren? Want in de eerste zat ik helemaal in de knoop met Frans, Fries, Latijn en Engels.. Zie je het voor je dat daar ook nog Turks, Marokkaans, Duits en misschien een andere taal bij komt?

Terug naar boven
*NiC* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *NiC* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2007 om 04:21
Beste Kippetjuh,

Sorry voor mijn late reactie.
Ik zat eigenlijk meer te denken aan de lagere school.
Hoe jonger je bent hoe makkelijker je leert. Het zou leuk zijn om dit spelender wijs over te brengen, dus niet het opdreunen van woordjes, maar op een speelse manier overbrengen van een andere taal. Dat hoeft ook niet al te intensief en in principe pak je de taal die het meest voorkomt in je omgeving.
Dat zou al kunnen met een uurtje in de week.

Groetjes,
NiC
Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2007 om 07:30
Ach gossie, is niet erg joh, neem je tijd...

Oh zo bedoel je. Met van die tekeningen van een poppetje en dat de kinderen woorden als 'tand' en 'hand' op de goede plek moeten plakken ofzo (dat hadden wij altijd met Fries).
Maar hoe doe je de grammatica dan? Of moeten de kinderen zelf na een tijdje snappen waneer je welke werkwoordsvorm gebruikt net als bij je moedertaal?

Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2007 om 12:32

liedjes gedichtjes dat soort dingen? Ja?

best leuk idee. Je moet natuurlijk wel beperken in hoeveelheid want een kind is ook niet eeuwig rekbaar ;).

klein ukje verwacht rond 9/1
Terug naar boven
*NiC* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *NiC* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2007 om 19:31
Precies dat bedoel ik spelender wijs, met plaatjes, gedichtjes, liedjes voor mijn part. Wat betreft spelling en grammatica, ik denk dat dit ondergeschikt is. Het gaat vooral om het wegwijs maken in een andere taal en cultuur, zodat er minder gepest wordt op basis van afkomst en uiterlijk. Dat er van de katholieke kinderen begrip is en dat ze weten wat bijvoorbeeld de ramadan inhoudt. Dat het niet meer vreemd is dat er bij Klaas tussen de middag wel gegeten wordt maar dat dat bij Ahmed niet gebeurd tijdens de vastenmaand.

En natuurlijk is een kind niet eeuwig rekbaar, maar we kunnen ze wel wat extra's meegeven, als het maar leuk blijft en aangepast wordt op de denkwijze van een kind.
Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2007 om 12:57
Zijn er nog meer punten die uitgewerkt moeten worden
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2007 om 15:02
ouderparticipatie
bevorderen van wederzijds respect
voorkomen van afhakers

om er maar een paar te noemen
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2007 om 04:44
Ik denk niet dat het de taak van de gemeente (want dat zijn we van Onstopia toch, de gemeenteraad) is. En als dat wel zo is, is het te moelijk
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2007 om 04:47
-Het, desnoods onder toepassing van keiharde dwangmaatregelen, voorkomen dat vierjarigen met een gigantische nederlandse taalachterstand het basisonderwijs betreden.
-Het schoolsgewijs, via ouderrraad-achtige structuren, gezamenlijk inhoudelijk vormgeven aan het levensbeschouwelijk onderwijs.
Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2007 om 05:18
Hoe komen kinderen van 4 aan een taalachterstand? Alleen als ze geestelijk gehandicapt zijn ofzo toch, maar die kinderen kunnen vaak niet naar een 'normale' basisschool.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2007 om 07:17
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

Hoe komen kinderen van 4 aan een taalachterstand? Alleen als ze geestelijk gehandicapt zijn ofzo toch, maar die kinderen kunnen vaak niet naar een 'normale' basisschool.


Die taalachterstand kan, door diverse oorzaken, ontstaan in de dagelijkse leefomgeving waarin die kinderen tot hun vierde jaar verkeren. Datzelfde geldt overigens t.a.v. allerlei cognitieve vaardigheden waarvan de ontwikkeling reeds lang v��r het vierde jaar begint.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 mei 2007 om 17:09
Nog wat FEITEN uit het Brabants Dagblad van 31 mei 2007:

'VEEL KLEUTERS IN ACHTERSTANDSWIJKEN SPREKEN DE TAAL
----------------------------------------------------
SLECHT" (door Jessica Maas):
----------------------------
Bijna ��n op de vijf kleuters op basisscholen in probleemwijken is nauwelijks aanspreekbaar in de Nederlandse taal. Dat concludeert het Bossche onderwijsadviesbureau KPC na een steekproef op 42 basisscholen in probleemwijken in de grote steden. Ook Brabantse scholen hebben aan het onderzoek deelgenomen. "Voor leerkrachten is dit dweilen met de kraan open. Deze achterstand haal je niet zomaar in een jaar weg", zegt onderzoeksleider Fritz Spliethoff, die spreekt van een maatschappelijk probleem. "In de moskee moet ��k verteld worden dat het goed is om je kind naar de cr�che te sturen".
Uit het onderzoek blijkt namelijk dat veel van de kinderen, die niet of nauwelijks aanspreekbaar zijn in het Nederlands, ook niet naar de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf zijn geweest. Hierdoor lopen de kinderen niet alleen een taalachterstand op, maar ook een ontwikkelingsachterstand. De kinderen hebben vaak een beperkte kennis van de wereld, en ook hun motorische ontwikkeling loopt achter.
Een ander oorzaak voor de grote achterstand is het slechte taalaanbod bij de kinderen thuis. Spliethoff: "Er wordt thuis te weinig gepraat met de kinderen, weinig voorgelezen. Veel van de moeders spreken geen Nederlands thuis". Dat is opvallend, omdat het vaak om ouders gaat die al lange tijd in nederland wonen. Volgens onderzoeksleider Spliethoff gaat het veelal om de tweede en derde generatie. met als gevolg dat deze ouders ��k de eigen taal niet meer goed beheersen. "En dat maakt het aanleren van een nieuwe taal aan de kinderen weer extra lastig". KPC wil met het onderzoek de ernst van de situatie aantonen. "Het gaat om heel veel kinderen. Het is inmiddels al wel duidelijk dat het niet eenvoudig is voor scholen om deze achterstand in acht jaar in te halen".
Staatssecretaris Dijksma maakte onlangs bekend uiterlijk begin 2009 een verplichte taaltoets te willen instellen voor kleuters jonger dan drie jaar. op dit moment volgen in Nederland 35.000 kinderen met een taalachterstand voorschoolse educatie, nu nog op vrijwillige basis.

Commentaar:
Wat dat "vrijwillige" betreft hoop ik dat dat ten spoedigste wordt omgezet in "gedwongen". Liever vandaag nog dan morgen. In het belang van de kinderen.




Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2007 om 01:49

Maar zijn kinderdagverblijven en peuterspeelzalen daar de oplossing? Of is de ouders op het belang van taal en taalvaardigheid weizen de oplossing.
De meeste taalontwikkeling van kinderen gebeurt in de eerste twee jaar. Dus zouden ze al van baby in een kinderdagverblijf moeten. Of dat ideaal is .. daar heb ik persoonlijk mijn twijfels over. (ik ben dan ook bewust een thuisblijfmama).

Kan je bijvoorbeeld dat ook niet oplossen door in die gemeenschap zelf twee maal per week speelgroepjes te organiseren. Waar nadruk ligt op taal? waar ouders bij betrokken worden zodat zij thuis misschien het verderzetten?

In belgie begint het kleuteronderwijs vanaf 2.5 maar kinderen zijn pas leerplichtig vanaf 5 hier zie je dus vaak dat migrantenkleutertjes pas vanaf dan naar school gaan met de nodige taalachterstand tot gevolg.
In belgie hebben we dan ook nog eens het probleem dat er veel franstaligen zijn die kinderen naar vlaamse scholen sturen met zelfde taalproblemen tot gevolg.

 

klein ukje verwacht rond 9/1
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2007 om 04:31
In eerste instantie geplaatst door Stampertje

Maar zijn kinderdagverblijven en peuterspeelzalen daar de oplossing? Of is de ouders op het belang van taal en taalvaardigheid weizen de oplossing.
De meeste taalontwikkeling van kinderen gebeurt in de eerste twee jaar. Dus zouden ze al van baby in een kinderdagverblijf moeten. Of dat ideaal is .. daar heb ik persoonlijk mijn twijfels over. (ik ben dan ook bewust een thuisblijfmama).

Kan je bijvoorbeeld dat ook niet oplossen door in die gemeenschap zelf twee maal per week speelgroepjes te organiseren. Waar nadruk ligt op taal? waar ouders bij betrokken worden zodat zij thuis misschien het verderzetten?

In belgie begint het kleuteronderwijs vanaf 2.5 maar kinderen zijn pas leerplichtig vanaf 5 hier zie je dus vaak dat migrantenkleutertjes pas vanaf dan naar school gaan met de nodige taalachterstand tot gevolg.
In belgie hebben we dan ook nog eens het probleem dat er veel franstaligen zijn die kinderen naar vlaamse scholen sturen met zelfde taalproblemen tot gevolg.

 

Ik vrees dat verplicht peuteronderwijs vanaf ongeveer 2 jaar de enige oplossing is om ongelijkheid en achterstand in taal en sociale vaardigheden voor grote groepen te voorkomen.

 

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2007 om 05:08
Beste Stampertje,
Om te beginnen denk ik dat hier een signalerende en inventariserende rol is weggelegd voor het consultatiebureau. In geval van te verwachten problemen kan worden begonnen met een advies aan de ouders en bijbehorende verwijzing naar eventuele ondersteuningsmogelijkheden bij het opvolgen van dat advies. Blijkt dat met dit advies niets wordt gedaan dan kan worden overgegaan tot zachte dwang die zonodig wordt omgezet in harde dwang. En ja, inderdaad zou dit dan in laatste instantie wel eens kunnen neerkomen op plaatsing van het kind op een kinderdagverblijf om te voorkomen dat zo'n kind ontwikkelings-gehandicapeerd de wereld in moet.

Natuurlijk geldt bij alles wat er gebeurt dat de ouders als eerst-verantwoordelijken worden aangesproken en dat zij, waar mogelijk en voor zover als maar mogelijk moeten participeren bij een remediale aanpak. In de eigen omgeving maar, waar nodig, ook daarbuiten en eventueel gezamelijk met andere ouders die over m��r kennis en ervaring beschikken. En het gaat ook niet uitsluitend (ofschoon kennelijk wel in meerderheid) om kinderen van (en dan ook weer: zekere categorie�n van-) migranten. Zo herinner ik mij uit mijn jeugd een jongetje dat met vijf jaar nog niet kon lopen plus zo nog flink wat achterstanden. Achteraf bleek de
moeder niet in staat geweest tot normaal opvoeden als gevolg van een hersentumor waaraan zij dan uiteindelijk ook is overleden. Dan hebben we in onze tijd nog ouders die er uit materie�le- of statusoverwegingen voor kiezen om beide te gaan werken waarbij licht de rol als opvoeder uit beeld verdwijnt. Enz. enz..

Ook ik heb er destijds welbewust voor gekozen om mijn kinderen z�lf op te voeden. Mijn vrouw en ik hebben, zoals dat heet "van rol gewisseld" waarbij zij fulltime werkte en ik parttime in de tijd dat zij dan thuis was. En zo weet ik dan, uit eigen ervaring, alles (nou ja, alles...?) over wat er zo komt kijken bij opvoeden van het luiers verschonen, flesgeven, participeren op peuterspeelzaal en basisschool (waar ik o.a. 7 jaar een halve dag per week aan ca. 20 kinderen leesbegeleiding heb gegeven) tot het vanochtend zegenen van het hoofd van mijn oudste dochter, die op deze minuut wel zo ongeveer klaar zal zijn met dat wiskunde-vak op het VWO-eindexamen. Tot zover.
Groet, Alzukar



Terug naar boven
mark737 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mark737 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2007 om 15:47

in m'n sig staat m'n site, waar ik ook pleit voor samenwerking. Maar voorzover ik zie in ons landje, Nederland, lukt samenwerking vaak niet omdat de Hollanders Christenen zijn, ze lopen sociaal wat achter. Daarom pleit ik voor Moslim worden, ik denk dat dat mensen verandert, en ze wat aangenamer en zelfs bijv wakkerder maakt. De site is pas nieuw hoor. Maar ik denk dat ik op dit forum op de goeie plaats ben, want er zullen vast onder jullie een aantal zijn die het ook een goed idee zouden vinden als er meer Hollanders Moslim zouden worden, en niet alleen Hollanders, waarom niet meteen Engelsen, Duitsers enz.

Zo werk ik nu met gelovige Christenen samen op m'n werk, en er is ook een Marokkaan met een baard, die ik al van daarvoor kende. Ik word verbaasd aangekeken dat ik met hem omga, met bijv een opmerking als "wat moest die Moslim van je?" haha dus genoeg te leren...

forum voor Moslims
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2007 om 04:53

dan ben je hier aan het goede adres er zijn veel hollanders die zich bekeerd hebben tot de islam alhamdullilah ik zelf ook en zo ken ik er veel meer.

wel leuk dat je de oplossing zoekt bij de moslims,een beetje onderzoek in dit geloof heeft jou tot nadenken gezet,

twijfel niet teveel en ga naar het licht wat jou hart verlicht,

succes

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.