Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenAbraham/Iebrahim => Izaak/Ismael

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Abraham/Iebrahim => Izaak/Ismael
    Geplaatst op: 02 februari 2004 om 12:58

Sorry dat ik dit vraag, maar ik las net Leyla's uitleg over het offerfeest, dat Ibrahim zijn zoon Ismael als offer voor God moest brengen.

Aangezien ik als Christen opgevoed ben ken ik dat verhaal ook. Maar toen ik las over Ismael dacht ik: bij ons was het toch Izaak? En ik weet dat de broer van Izaak Ismael heette, dus weet ik ook dat het niet dezelfde persoon was. Dus ik zocht het op in de bijbel. In het bijbelgedeelte: "Abrahams geloof op de proef gesteld" (Genesis 22: 1-9) staat inderdaad: Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.

Vervolgens gaat het verhaal verder zoals Leyla me dat uitgelegd heeft. Waar staat dat verhaal over Ismael geschreven? En hoe kan het dat beide verhalen op dat punt verschillen? Ik ben gewoon nieuwsgierig. En ik zet het expres niet bij het topic over het offerfeest, omdat dit onderwerp er verder niet veel mee te maken heeft en ik het topic niet wil stelen.

Groetjes, Linda

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2004 om 13:14

Beste Linda,

In de bijbel staat: neem toch uw zoon, uw enige. Die gij lief hebt. Maar Isaak (vzmh) is niet de enige zoon. Hij had namelijk een grotere broer Ismaiel (vzmh). (Staat als het goed is ook in de bijbel). Het verhaal van de bijbel is dus tegenstrijdig.

de koran vermeld: {99. Hij zeide: "Ik ga naar mijn Heer, Die zal mij leiden. 100. Mijn Heer, schenk mij een nakomeling die goed zal zijn." 101. Dan gaven Wij hem de blijde tijding van een verdraagzame zoon. 102. En toen deze de knapenleeftijd bereikte, zeide hij: "O mijn lieve zoon, ik heb in een droom gezien, dat ik u heb te offeren. Zie, wat zegt gij daarvan?" Deze antwoordde: "O mijn vader doe zoals u bevolen is, gij zult mij, indien Allah het wil, zeker geduldig vinden." 103. En toen zij zich beiden aan (Gods bevel) hadden onderworpen, en hij hem plat op zijn voorhoofd had gelegd, 104. Riepen Wij hem toe: "O Abraham, 105. Gij hebt de droom reeds vervuld. Zo belonen Wij inderdaad degenen, die goed doen." 106. Dit was voorzeker een grote beproeving. 107. En Wij verlosten hem door een groot offer. 108. En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet): 109. "Vrede zij Abraham." 110. Zo belonen Wij hen die goed doen. 111. Voorwaar, hij was ��n Onzer gelovige dienaren. } koran hoofdstuk 37

Groeten,

Amin

 

 

Terug naar boven
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2004 om 13:24

Goed goed, ik weet dat Ismael de oudere broer is van Isaak. Maar volgens de bijbel is Ismael de zoon van de slavin van Abraham, Hagar. Er staat ook geschreven dat Abraham Ismael liefhad, maar Sarah, de vrouw van Abraham, niet.

Om het even kort te maken in de bijbel staat dus: de enige die gij liefhebt, (komma) Isaak. Oftewel de bijbel doet hier blijken dat Isaak de enige zoon is geweest die Abraham liefhad.

sh*t, volgens mij heb ik voor het eerst in mijn leven een tegenstrijdigheid in de bijbel opgemerkt. Want in het stukje "Abraham verdrijft Hagar en Ismael" (Genesis 21: 8-21): Toen zag Sara, dat de zoon van Hagar, de Egyptische, die zij Abraham gebaard had, spotte, en zij zeide tot Abraham: jaag die slavin met haar zoon weg, want de zoon van deze slavin zal niet erven met mijn zoon, met Isaak. Dit mishaagde Abraham zeer ter wille van zijn zoon. (Ik neem aan dat hiermee Ismael bedoeld werd). Dit betekend volgens mij ook dat Abraham zijn zoon Ismael ook lief zou hebben en dat betekend weer dat Isaak niet de enige zoon was die hij liefhad en dat zou dus weer betekenen....

Ok, help, het groeit mij even boven mijn pet.

Uiteindelijk stuurt Abraham Hagar en Ismael wel weg de woestijn in, maar God redt Ismael en Hagar van de dood en zal Ismael stamvader van een groot volk maken. Dit staat ook in de bijbel. Maar volgens de bijbel werd Ismael dus al weggestuurd voordat Abraham Isaak offerde.

En dat was de hele eerste vraag van mij. Bedankt voor het stuk uit de koran dat je met geciteerd hebt. In de Koran was ik nog niet zo ver met lezen. Ik kom er wel uit, hoop ik.

Bedankt,

Linda

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2004 om 13:48

 

De Moslims hechten zowel veel waarde aan Ismaiel als aan Isaak. De islam maakt geen verschil tussen (de slavin) Hajar of sarah vrede zij met hen. Volgens de koran is dit bijzondere gebeurtenis voor de geboorte van Isaak (vzmh) gebeurd. En omdat Abraham (vzmh) het bevel van Allah wilde nakomen en zijn geliefde, toen nog de enige zoon wilde offeren kreeg hij als beloning een tweede zoon en dat is Isaak (vzmh). en eigenlijk maakt het voor de moslims niet zoveel uit wie het was. wij prijzen alle profeten en maken geen verschil tussen hen.

Koran:{2/ 136. Zegt: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Isma�l, Iza�k, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons.}

Sorry voor de te late bericht. Moest de vers uit de koran zoeken.

Amin

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2004 om 13:53

Hoi Linda,

Ibrahim had inderdaad vele zonen. De bekendste van hen zijn de twee grote boodschappers Isma�l en Isaac (vzmh). Isma�l was de oudere en degene die door Ibrahim geofferd zou worden. Zijn moeder was inderdaad de Egyptische Hadjar. Er wordt door enkele Joodse geleerden beweerd, nadat ze de geopenbaarde boeken veranderd hadden en ze aan hun doeleinden aangepast hadden, dat degene die geofferd zou worden, niet Isma�l, maar Isaac was. Ibrahim werd echter opgedragen zijn oudere zoon Isma�l te offeren.

Dit kan het beste ge�llustreerd worden door de bewijzen uit hun eigen boeken. Daar wordt vermeld dat isma�l geboren werd toen Ibrahim 80 jaar oud was, maar Isaac werd geboren toen Ibrahim 100 jaar oud was. Ibrahim had dus 14 jaar lang geen kinderen behalve Isma�l.

Bovendien had Ibrahim zijn zoon Isma�l met zijn moeder Hadjar meegenomen, toen hij nog een baby was, en ver weg naar de valleien van de Faranbergen dichtbij Mekka gebracht en hen daar hulpeloos, met niets anders dan een beetje water en voedsel achtergelaten, uit gehoorzaamheid aan de bevelen van Allah (swt) en vertrouwde op de belofte van Hem. Allah (swt) beschermde hen en voorzag hen van grote zegeningen en onderhoud.

Allah (swt) loofde Isma�l op meerdere plaatsen in de Heilige Qora'an, zeggende:

"En noem in het boek Isma�l. Waarlijk! Hij was waarachtig aan wat hij beloofd had, en hij was een boodschapper (en) een profeet. Hij legde aan zijn familie en zijn volk de salaat op en de zakaat en zijn Heer was blij met hem". Soerat Maria (19:54-55)

Allah (swt) zei ook:

"Dus gaven Wij hem het goede nieuws van een verdraagzame jongen. En toen hij oud genoeg was om samen met hem te lopen, zei hij: "O mijn zoon! Ik heb een droom gezien, dat ik jou slacht, wat denk jij daarvan?". Hij zei: "O mijn vader! Doe wat jou bevolen is, als Allah het wil, zul jij mij onder de geduldigen vinden" En toen zij zich beiden aan (Gods bevel) hadden onderworpen, en hij hem plat op zijn voorhoofd had gelegd, riepen Wij hem toe: "O Ibrahim, gij hebt de droom reeds vervuld. Zo belonen Wij inderdaad degene die goed doen. Dit was voorzeker een grote beproeving. En Wij verlosten hem door een groot offer. En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet): "Vrede zij Ibrahim". Zo belonen Wij hen die goed doen. Voorwaar, hij was ��n Onzer gelovige dienaren. Wij gaven hem het blijde nieuws van Isaac, een profeet onder de rechtvaardigen. Soerat As-Saffaat (37:101-113)

Ibraim werd dus gezegend met zijn zoon Isaac, n�dat hij gehoor gaf aan het bevel van Allah (swt) en instemde zijn dierbare zoon Isma�l te offeren.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2004 om 17:03
In de statenvertaling staat dit: "En het geschiedde na deze dingen, dat God Abraham verzocht; en Hij zeide tot hem: Abraham! En hij zeide: Zie, hier ben ik! En Hij zeide: Neem nu uw zoon, uw enige, dien gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moria, en offer hem aldaar tot een brandoffer, op een van de bergen, dien Ik u zeggen zal."
Er staan hier wel komma's tussen. Er kunnen meerdere dingen met 'enige' worden bedoeld: 1. hij heeft zijn andere zoon weggestuurd (na deze dingen) 2. alleen Izak mocht zijn naam dragen, had zoonsrechten.

Ik wil toch nog wel even opmerken dat dat letterlijk opvatten niet zo speelt in de christelijke godsdienst. 't Gaat meer om hoe je gelooft.

Je kan tot de conclusie komen dat de Koran de waarheid spreekt en de Bijbel niet, maar dan moet je wel consequent zijn:
- Maria en A�ron leefden in dezelfde tijd (broer en zus), Sura 19:27-28 & 66:12
- Farao en Haman tijdgenoten (Sura 28:8,38, Sura 40:36-37)
- Mozes en de Samaritanen tijdgenoten (Sura 20:85-88, 95)
- Mozes die over Israels koningen spreekt (Sura 5:20)
Alle geschiedenissen in de Bijbel moeten dan wel verzonnen zijn, anders valt het lastig in te passen. Dat maakt het voor mij wel moeilijk, want moslims zeggen vaak, dat de Koran gewoon een vervolg op de Thora en de Bijbel is, omdat er wat foutjes zijn ingeslopen. Nou, foutjes?? Dan is er gewoon niks meer van waar. Ik krijg 't echt niet op ��n rijtje...
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.090 seconden.