Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Joods-Islamitisch congres

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Joods-Islamitisch congres
    Geplaatst op: 12 januari 2005 om 04:29

Assalamu alaikum,

tussen alle oorlogsprekerij, haat, achterdocht en geweld op deze wereld tussen allerlei verschillende groepen mensen zijn er alhamdulillah nog mensen die zich niet laten meeslepen door bloeddorst en wraakgevoelens. Moge Gods genade met hun zijn.

Dit artikel vond ik in de trouw, en het doet me echt goed het te lezen.

Joods-Islamitisch congres / Imam en rabbijn beetje samen
door Maaike Bos
2005-01-07   

Onder het motto 'iedereen uit de loopgraven' werd deze week in het Brusselse Egmontpaleis drie dagen lang een unieke bijeenkomst gehouden. Imams en rabbijnen uit alle windstreken kwamen hier in internationaal verband bijeen en spraken met elkaar over dialoog en vrede. ,,God mag niet worden gekaapt door extremisten. Geloof is van iedereen.''

'Als ik niet een maand geleden met mijn vierde vrouw was getrouwd, dan zou ik nu een joodse huwen'', zegt een Tanzaniaanse imam. ,,God heeft ons niet voor niets in stammen bijeengezet. We moeten samen eten en rusten, en trouwen is dus een goede manier van toenadering.'' De zaal lacht. ,,Ik zou u graag als schoonbroer hebben, maar ik ben ook blij dat ik geen zus heb'', reageert de jood Goshen Gottstein.

Verbroedering met enige reserve, het tekent na twee dagen de verhoudingen op het Eerste Wereldcongres van Imams en Rabbijnen voor Vrede in Brussel. In het Egmont Paleis zijn ruim honderd wereldleiders van islam en jodendom bijeen om er te praten en samen te bidden. Het congres -een initiatief van de Marokkaanse koning Mohammed VI en de Zwitserse stichting Hommes de Parole- had afgelopen juni al moeten plaatsvinden in Marokko, maar werd uitgesteld vanwege de verslechterde situatie in de Palestijnse gebieden en Irak.

Belgi� is een halfjaar later ,,onder hoge bescherming van koning Albert'' bereid de conferentie te ontvangen. Nota bene in het paleis waar de verlichte denkers Rousseau en Voltaire ooit verbleven. Is de geest van Verlichting nog aanwezig?

Een van de eerste toespraken, die van de Italiaanse imam sjeik Yahya Pallavicini, spreekt voor zich. De rijzige man in bordeauxrode djellaba pleit voor intellectuele eerlijkheid en helderheid in de dialoog. ,,Wanneer mensen hun interpretatie absoluut claimen, resulteert dat in gewelddadige conflicten. We moeten niet alleen leren interreligieus, maar ook intrareligieus te communiceren, en broederschap te herontdekken.'' Zijn grijze vader, sjeik Abdelwahid Pallavicini, is ook aanwezig. ,,De christelijk-joodse en de christelijk-islamitische dialoog hebben niet geholpen vrede te brengen in het Midden-Oosten, misschien lukt het de islamitisch-joodse wel.''

De tafels in de grote zaal zijn opgesteld in een ovaal. Daar zitten de opperrabbijnen van de Verenigde Staten, Isra�l, Noorwegen, de Oekra�ne en andere landen naast prominente imams uit onder meer Itali�, Nigeria, Singapore en Spanje. Ook de imam van de Al-Aksamoskee in Jerusalem is aanwezig. De imams dragen rechtopstaande hoedjes, een baard en djellaba's, het traditionele gewaad van vrome moslims. Bij de Afrikanen vari�ren die van wit tot diepglanzend paars met een rand van grote motieven. Rabbijnen in streng orthodoxe dracht zijn er niet, de lange bakkebaarden in pijpenkrullen ontbreken. Sommige rabbijnen dragen boven hun donkerblauwe pak een zwarte hoed. Dat staat verrassend bij de enige zwarte onder hen.

,,Waar zijn de vrouwen?'' vraagt professor semitische studies Ephraim Isaac in de pauze. ,,Jammer, dat zou moeten veranderen. Vrouwen zijn heel belangrijk bij het werken aan vrede.'' Er staan maar zeven dames op de lijst van tweehonderd deelnemers.

Achter de eerste rij zitten de experts: rechters, professoren, zakenlui, directeuren van islamitische en joodse scholen, ambassadeurs en adviseurs, zoals die van Mohammed VI.

Opperrabijn David Rosen uit Jerusalem en de islamitische dr. Adamou Ndam Njoya uit Kameroen leiden deze dag, de derde van de conferentie, die in het thema staat van menselijke waardigheid als een fundamentele gedeelde waarde van beide religies.

,,Ik heb lang geaarzeld om te komen'' bekent imam Talal Sedir, de vertegenwoordiger van de Palestijnse Autoriteit op het gebied van interreligieuze zaken. De zaal is doodstil. ,,Sommige geleerden waren bang voor wat de andere broeders er in hun moskee�n over zouden zeggen, dat wij samenkomen met rabbijnen. Mijn vriend David Rosen haalde me toch over. Ik als moslim sta dichter bij een jood of christen die volgens de wetten leeft en in God gelooft, dan iemand die zich moslim noemt maar niet gelooft.''

,,We hebben ons van Gods wetten afgekeerd, de wereldse wetten heersen nu, in een cirkel van geweld.'' Sedir wil liefde en rechtvaardigheid brengen in een 'djihad voor de vrede'.

De Isra�lische rabbijn Naftali Rothenberg voegt hieraan toe: ,,Er is geen dubbele moraal, een in vredes- en een andere in oorlogstijd. Er is slechts ��n moraal, en die komt voort uit de waarde van het leven.''

Het is belangrijk juda�sme van zionisme, en de islam van moslimfundamentalisme te scheiden, wordt later gezegd. Niet de politiek, maar de spiritualiteit is een verbindende factor. God mag niet worden gekaapt door extremisten. Geloof is van iedereen.''

De monothe�stische religies stammen af van hetzelfde verhaal van vader Abraham, vereren eigenlijk dezelfde god en hebben vergelijkbare spijs- en leefregels. ,,Waarom veertien eeuwen gedeelde historie weggooien vanwege een vijftigjarig conflict in Isra�l?'', zegt rabijn Rosen.

Afwisselend spreken een imam en rabbijn over teksten uit de Koran en de Thora. In beide boeken staat geschreven dat ieder mens waardigheid heeft omdat hij geschapen is naar Gods evenbeeld. Daarom verdient eenieder respect, en is geweld uit den boze; waardigheid is altijd gelijk en ondeelbaar. Dat laatste is vooral het speerpunt van de Afrikanen in de zaal.

Na abstracte metaforen waarin individuen worden vergeleken met kaarsen, die samen een ondeelbaar licht brengen -'alles wat rijst, wordt ��n'- klinkt de oproep van imam Kone Idriss Koudouss uit Ivoorkust, om allereerst de waarheid te spreken, waarachtig te zijn en daarbij geduld te hebben, verfrissend simpel.

Er wordt hier in Brussel echt gedialogeerd. Op geen enkel moment ontstaat er een verhitte discussie, niemand heeft de neiging een ander te onderbreken. Rabbijn Awraham Soetendorp van de liberale joodse gemeente in Den Haag bezoekt zulke bijeenkomsten al jarenlang. ,,Maar deze keer zie ik ook orthodoxe rabbijnen en spreek ik met imams die fundamentalistisch zijn in de zin dat ze zich streng aan de wetten houden. Het is een indrukwekkend moment. Dat we zo massaal bij elkaar zijn, was jarenlang niet mogelijk.''

Waarom is de situatie nu anders dan een halfjaar geleden? Terwijl Nederland na de moord op cineast Theo van Gogh laveert tussen onbegrip en verharding in de houding ten opzichte van moslims, komen uit andere landen positieve signalen, constateert Soetendorp. Er is meer vertrouwen in de nieuwe Isra�lische regering, en er is hoop dat de Palestijnse verkiezingen een soepeler partner opleveren.

Als Europa om twaalf uur drie minuten stilstaat bij de slachtoffers van de tsunami in Azie, staan alle imams en rabbijnen op en reciteren om beurten hun gebeden. De melodie�n lijken verrassend veel op elkaar.

 

Veel theorie en mooie woorden, maar toch mashaAllah.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 januari 2005 om 08:19
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 januari 2005 om 10:38

Ik heb er niet veel meer aan toe te voegen dan de woorden: Moge Allah Ta'ala degenen belonen die oprecht handelen!

Barak Allah fiek voor deze bijdrage die je met ons hebt gedeeld, broeder Amier.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.