Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

�Aicha (ra) de meeste geleerde vrouw van

 Post Reply Post Reply
Schrijver
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: �Aicha (ra) de meeste geleerde vrouw van
    Geplaatst op: 07 april 2005 om 04:46
'Aicha (ra) de meeste geleerde vrouw van deze ummah:

salaamo'alaikom
A�ishah was de dochter van �as-Siddiq�(de meest waarheidsgetrouwe): Abu Bakr �Abdullaah Bin Abi
Quhafah �Uthmaan Bin �Aamir Bin Ka�b Bin Sa�d Bin Taym Bin Murrah van de Quraysh.

Zij is ongetwijfeld de meest geleerde vrouw van deze Ummah. Haar moeder was Umm Rumaan Bint �Aamir
Bin �Uwaymir, van de Kinaanah. �A�ishah werd in Islaam geboren, zij zei: �Ik zag mijn ouders nooit
iets anders doen dan Islaam praktiseren.�Zij was ongeveer acht jaar jonger dan Fatimah.Ongeveer
twee jaar voor de Hijrah werd haar huwelijk tussen haar en de Profeet (s.a.s.) gesloten.Dat was
hetzelfde jaar waarin hij Sawdah trouwde. Zij emigreerde met haar ouders naar Madinah en
Rasuulullaah (s.a.s.) voltooide zijn huwelijk na de slag van Badr (oorlog tussen Muslims en
Kuffaar) direct met haar, tijdens de maand Shawwaal. Zij was toen negen jaar oud en zij leefde met
hem gedurende de negen daarop volgende jaren.In de meeste culturen wordt een meisje van negen jaar
te jong gezien om te trouwen,maar de standaard van de geschikte leeftijd om te trouwen was in de
vroegere culturen heel anders.Er zijn genoeg voorbeelden van jong getrouwde meisjes die een goed
huwelijksleven hebben gehad en vele gezonde kinderen hebben gebaard.

Dat is in ieder geval veel beter dan de meeste zo genaamde ontwikkelde meisjes van tegenwoordig die
heel vaak zwanger zijn zonder huwelijk, vaderloze kinderen hebben, of niet weten wie de vader is,
die abortussen verrichten en vaak ziektes hebben opgelopen en vervolgens door al deze ellende drugs
gaan gebruiken enz. enz�Bovendien zijn meisjes in warme landen en andere culturen vaak eerder rijp,
en dat was zeker het geval met �A�ishah, en bovendien werd zij door Allaah gekozen en van kleins af
aan voorbereid,om de draagster te worden van een enorme hoeveelheid kennis over Rasuulullaah
(s.a.s.) �A�ishah heeft overgeleverd:



�Rasuulullaah trouwde kort na de dood van Khadidjah met mij (maakte een contract), toen ik zes jaar
oud was.Ik werd op mijn negende voor de voltooiing van het huwelijk naar hem toe gebracht.Sommige
vrouwen kwamen naar mij toe toen ik op de schommel speelde, mijn haar lang, en tot op mijn
schouders reikend.Zij versierden mij en maakten mij mooi en zij brachten mij naar hem.�

Verzameld door Abu Dawud. Sahih verklaard door Shu�ayb al-Arna�ut
(Siyaru A�laam in-Nubala 2:228 )



Asmaa Bint Yazid as-Sakan; een van de vrouwen van de Ansaar heeft overgeleverd dat zij �A�ishah
voor de Profeet (s.a.s.) mooi maakte en hem toen uitnodigde om haar te komen zien. Hij kwam en zat
naast haar. Er werd een grote kop melk aan hem gegeven.Hij dronk er iets van en gaf het toen aan
haar.Zij boog haar hoofd met schaamte en Asmaa schold op haar, zeggende: �Weiger niet het aanbod
van Rasuulullaah (s.a.s.)�Dus nam zij de kop en dronk ervan.Rasuulullaah (s.a.s.) zei toen tegen
haar: �Geef jouw vriend.� Asmaa zei: �O Rasuulullaah! Neem het eerst terug en drink ervan, geef het
dan met uw hand aan mij.�Hij nam het, dronk ervan en gaf het toen aan haar. Zij zat neer, zette het
op haar knieen en draaide het rond totdat ze haar lippen op de plek had waar de Profeet (s.a.s.)
had gedronken.(zoekende naar de zegeningen van zijn aanraking)Toen wees hij naar sommige andere
vrouwen die met haar waren en zei: �Geef jouw vrienden.�Zij zeiden: �Wij hebben er geen behoefte
aan.�Hij zei: �Combineer honger en liegen niet met elkaar.�

Verzameld door Ahmad. Hasan verlaard door al-Albani (Adaab uz-Zifaaf p.92)



Rasuulullaah (s.a.s.) zag de kant van �A�ishah�s kinderlijkheid tijdens haar vroege jaren met hem,
en hij ging hier vol begrip mee om: Zij heeft overgeleverd:



�Ik speelde met poppen en sommige van mijn jonge vriendinnetjes waren gewend bij mij te komen
spelen.Wanneer Allaah�s Boodschapper (s.a.s.) thuis kwam, gingen zij zich verstoppen en wanneer hij
weg ging kwamen zij weer tevoorschijn; hij stuurde ze om met mij te spelen.�

Verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen.



Zij heeft ook overgeleverd dat toen Rasuulullaah (s.a.s.) van de strijd bij Tabuk (of Khaybar)
terug kwam, zij een prieel met een gordijn bedekt had. De wind blies het gordijn weg en ontblootte
sommige poppen. Hij vroeg: �Wat is dit, O �A�ishah?� Zij antwoordde: �Dit zijn mijn poppen.�Hij zag
in het midden een paard met leren vleugels en vroeg: �Wat is dit dat ik temidden van hun zie?� Ze
zei: �Een paard.�Hij vroeg: �En wat is dat ding erop?� Zij antwoordde: �Twee vleugels.�Hij riep
uit: �Een paard met twee vleugels?�Zij zei: �Heb je niet gehoord dat Sulaimaan paarden met vleugels
had?�Dus lachte hij totdat je zijn binnenste tanden kon zien.�

Verzameld door Abu Dawud, an-Nasa�i en anderen.

Sahih verklaard door al-Albani (sahih Abi Dawud no.4123)



�A�ishah heeft overgeleverd dat toen zij nog heel jong was zij een keer met de Profeet op reis
ging. Op een gegeven moment vertelde hij zijn metgezellen: �Ga ons vooruit.�Toen vertelde hij haar:


�Kom, laat mij wedstrijd met jou doen.� Zij deden wedstrijd en zij won. Een paar jaren later, nadat
zij zwaarder was geworden, ging zij met de Profeet op een andere reis. Hij zei tegen zijn
metgezellen: �Ga ons vooruit.�Toen zei hij tegen haar: �Kom, laat mij wedstrijd met jou doen.�

Hij zei: �Deze win is voor die vorige.�

Verzameld door an-Nasa�i, Ibn Maajah en anderen.

Sahih verklaard door al-Albani (Sahih ul-Jami no.7007)



�A�ishah heeft ook overgeleverd dat Ethiopiers een keer als afgevaardigden naar de Profeet kwamen.
Tijdens een �Ied dag speelden zij binnen in de moskee met hun speren.�Umar wou hun stoppen, maar de
Profeet zei: �Laat hun met rust.� De Profeet stond in de deur die van �A�ishah�s kamer naar de
Masjid leidde en nodigde haar uit om achter hem te komen staan en hun spel te zien.Zij zei:�Zij
speelden in de Masjid. Rasuulullaah (s.a.s.) gebruikte zijn buitenkleding om mij mee te bedekken
terwijl ik keek. Ik stond achter hem, mijn kin op zijn schouder, en mijn gezicht tegen de zijne.
Hij wachtte geduldig totdat ik mijn nieuwsgierigheid had bevredigd en wou weggaan, dus jullie
moeten een jong meisje haar behoefte om te spelen begrijpen.�

Verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen.



�A�ishah ontwikkelde zich tot een mooie,blanke vrouw, daarom werd zij �al-Humayraa�(de kleine
blanke) genoemd.Zij was de enige maagd van de vrouwen waarmee Rasuulullaah (s.a.s.) trouwde. Zij
vroeg hem een keer: �O Rasuulullaah(s.a.s.) wanneer je zou stoppen om in een vallei te rusten waar
je bomen vindt waar aan gegeten is en een boom waar niemand aan gegeten heeft, aan welke boom zou
je dan je kameel laten eten?�Hij antwoordde: �De boom waar niemand aan gegeten heeft.�Zij zei: �Ik
ben die boom.�

Verzameld door al-Bukhari.



Rasuulullaah (s.a.s.) hield van �A�ishah meer dan van al zijn andere vrouwen.

�Amr Bin al-�Aas heeft overgeleverd dat hij Rasuulullaah (s.a.s.) vroeg: �O Rasuulullaah (s.a.s.),

Wie hebt u het meeste lief van onder de mensen?� Hij antwoordde: ��A�ishah.�

Hij vroeg: �En van de mannen?� Hij antwoordde; �Haar vader.�

Verzameld door al-Bukhari en Muslim.



In de hadith voorheen genoemd zegt Rasuulullaah (s.a.s.) dat �A�ishah beter dan andere vrouwen is,
zoals �tarid�beter dan ander voedsel is.Dat ze beter dan andere vrouwen is, is gebaseerd op een
Goddelijk bevel, waardoor de Profeet van haar meer dan van zijn andere vrouwen hield.

�A�ishah was de enige vrouw temidden van de moeders der gelovigen, waarbij de engel Jibriel met
openbaringen naar de Profeet kwam, terwijl zij onder dezelfde deken met hem lag.

In heel veel gevallen zei de Profeet tegen haar:�O �A�ishah, Jibriel is hier en hij geeft jou
salaam.�

Verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen.



De hypocrieten realiseerden zich de grote positie die �A�ishah in het hart van de Profeet had,
daarom probeerden zij hem in zijn eer aan te vallen via haar.In 5 Hijrah keerde Rasuulullaah
(s.a.s.) terug van de Muraysi strijd naar Madinah. �A�ishah was met hem en was toen twaalf jaar
oud.

Aan het einde van de reis stopte het leger om te rusten.Vlak voor hun vertrek in de avond was
�A�ishah haar ketting kwijt en ging hem zoeken.Toen zij terug kwam was het leger vertrokken.Zij
wikkelde zichzelf in haar kleding en ging zitten wachten op mensen die voor haar terug zouden
komen.Na enige tijd viel ze in slaap.Safwaan Bin al-Mu�attal had achter het leger aan gereden en
geprobeerd het in te halen. Hij bereikte �A�ishah�s plek �s morgens, zag haar donkere figuur en
realiseerde zich wie zij was.Hij klom van zijn kameel af en wachtte op haar om erop te rijden en
liep er toen voor om de kameel te leiden tot hij bij de rustplaats van het leger kwam, waar het

�s middags opnieuw ging rusten.Dit was een gouden kans om �A�ishah, haar man en de hele Ummah te
beledigen,voor de leider van de hypocrieten; �Abdullaah Bin Abi Salul en degenen die hem
steunden.Zij beschuldigden haar van het plegen van zinaa (sexuele omgang) met Safwaan.

Rasuulullaah (s.a.s.) vertelde haar: �Inderdaad, Wallaahi, Allaah heeft jou onschuldig verklaard.�

Overgeleverd door al-Bukhari, Muslim en anderen.

Ondanks de enorme liefde die Rasuulullaah (s.a.s.) �A�ishah toonde, was zij extreem jaloers op
hem.Haar sterkste jaloezie gevoelens hadden met Khadidjah te maken, die drie jaar voor haar
huwelijk gestorven was.Zij zei:�Ik was nooit zo jaloers op een vrouw zoals ik op Khadidjah was,
omdat Allaah�s Boodschapper haar zo vaak noemde.�

Verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen.

Anaas en Umm Salamah hebben overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) eens een keer met zijn
metgezellen in ��ishah�s huis was, terwijl Umm Salamah een bord met eten naar hem stuurde.

Toen �A�ishah het zag nam zij een stuk steen zo groot als een hand en sloeg het bord ermee,
waardoor het in twee stukken brak.De Profeet verzamelde de delen van het bord en vertelde zijn
metgezellen: �Eet- jullie moeder was jaloers! Eet! �Jullie moeder was jaloers!�

Dus aten zij. Rasuulullaah (s.a.s.) hield het gebroken bord in �A�ishah�s huis en stuurde een heel
bord van haar naar Umm Salamah en zei: �Een soortgelijk bord in plaats van het kapotte bord, en
soortgelijk eten in plaats van het kapotte eten.�

Verzameld door an-Nasa�i, Ibn Maajah en anderen.

Sahih verklaard door al-Albani (irwaa ul-Ghalil no.1523)

�A�ishah heeft overgeleverd dat zij op een nacht de Profeet niet naast zich kon vinden.

Zij vond hem in gebed, dus ging zij met haar vingers door zijn haar (om te voelen of hij gedouched
had) hij zei: �Jouw sjeitaan is waarlijk bij jou gekomen.!�

Zij vroeg:�O Rasuulullaah (s.a.s.)! Heb jij een sjeitaan?�Hij antwoordde: �Ja, inderdaad, maar
Allaah hielp mij tegen hem zodat hij Islaam omhelsde.�

Verzameld door an-Nasa�i. Sahih verklaard door al-Albani. (Sahihah Sunan in-Nasa�i no. 396)

In een andere hadith vertelt �A�ishah ook dat ze op een nacht Rasuulullaah (s.a.s.) miste, ze dacht
dat hij naar een van zijn andere vrouwen was gegaan. Toen ze hem ging zoeken vond ze hem in gebed;
in ruku of sujud, fluisterend: �Subhannaka wa- bihamdik, laa ilaaha ilaa ant.�

( Heilig bent U en alle lof is aan U; Er is geen andere God dan U (waard om aanbeden te worden).Zij
zei toen: �Moge mijn vader en moeder uw losgeld zijn; Inderdaad, jij bent in een zaak verwikkeld
(aanbidding) en ik ben in een andere zaak verwikkeld (jaloezie).�

Verzameld door Muslim, an-Nasa�i en anderen.

�A�ishah heeft ook overgeleverd dat tijdens een nacht, toen het haar nacht met Rasuulullaah
(s.a.s.) was, hij naar bed ging, zijn buitenste kleding uit deed, zijn schoenen uit deed en ze
dicht bij zijn voeten zette.Hij spreidde toen de punt van zijn izaar (doek van de navel tot de
voeten om gebonden)en lag neer. Hij wachtte totdat hij dacht dat ik sliep, stond rustig op en nam
zijn buitenste kleding, deed zijn schoenen aan, opende de deur en ging naar buiten, de deur
zachtjes achter hem zich dicht doende. �A�ishah deed vlug haar kleding aan, droeg haar
hoofdbedekking,wikkelde haar izaar om zich heen en rende achter hem aan.Rasuulullaah (s.a.s.) liep
naar de begraafplaats al-Baqi,( ten Noorden van de Masjid van de Profeet, waar vele sahaabah en
moeders der gelovigen werden begraven.), stond daar gedurende lange tijd en rees drie keer zijn
handen.Toen draaide hij om en �A�ishah draaide om; hij liep snel en zij liep snel; hij rende en zij
rende; totdat zij beiden de huizen bereikten.Zij haastte zich voor hem uit en ging haar huis
binnen.Zodra zij lag kwam hij binnen en riep: �Wat is er mis met jou, O �A�ish?

(zo noemde hij haar vaak)dat je hijgt en je borst gaat op en neer?� Zij antwoordde:�Niets, O
Rasuulullaah.�(s.a.s.)Hij zei: �Of je vertelt het me, of de Meest-Subtiele en Alwetende zal het me
vertellen.�Dus zei ze:�Moge mijn vader en moeder uw losgeld zijn, O Rasuulullaah.�en zij vertelde
hem wat er gebeurd was.Dus vroeg hij: �Dus jij was dat zwarte ding dat ik voor me zag?�Zij
antwoordde: �Ja.�Hij duwde haar spelende wijs tegen haar borst en zei:

�Dacht jij dat Allaah en Zijn Boodschapper onrechtvaardig tegen jou zouden zijn?�

(door jou tijd waar je recht op hebt aan een andere vrouw te geven)Zij zei: �Wat de mensen ook
verbergen, Allaah weet het.�hij zei:�Ja, Waarlijk, Jibriel kwam naar mij toe toen je dat zag.

Hij riep mij, zonder dat aan jou te laten horen, en ik antwoordde hem zonder jou dat te laten
weten.Hij was niet jouw huis binnen gegaan nadat jij jouw kleding had afgelegd. Ik dacht dat jij in
slaap gevallen was en haatte het om jou wakker te maken, bang dat jij je alleen zou voelen (wanneer
je zou weten dat ik weg zou gaan). Jibriel vertelde me:�Jouw Heer beveelt jou om naar de
(overleden) mensen van al-Baqi te gaan en vergeving voor hun te vragen.�

�A�ishah vroeg: �Wat zou ik voor hun moeten zeggen,O Rasuulullaah (s.a.s.) ?�

Hij legde uit:

�As-Salaamu �alaa ahl id-diyaari min al mu�minina wal muslimin, wa-yarham Ullaah

ul-mustaqdimina minnaa wal-musta�khirin, wa-innaa in shaa�Allaahu bikum lalaahiqun.�

(Vrede zij met jullie, bewoners van deze verblijfplaats van mu�minien en muslims.En moge Allaah
genade hebben met de eerste en de laatste van ons, en insha�Allaah zullen wij jullie volgen.)

Verzameld door Muslim, Ahmad en anderen.

�A�ishah overleverde vele ahadiths, dus enorm veel kennis aan ons; meer dan twee duizend!

Ze stierf in 57 H in Madinah en werd in al-Baqi begraven.

salaamo'alaikom

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
AlphaGirl Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 april 2005
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlphaGirl Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2005 om 06:14
MashaAllah, Dzjaki Allahoe Gairen oeghtie~!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.