Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Donor worden?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Donor worden?
    Geplaatst op: 15 augustus 2005 om 07:56

As salaam aleykum,

 

Ooit heb ik me waarschijnlijk toen ik jaar of 16 was een formulier ingevuld voor donor. Dus wanneer ik dood ben dat ze mijn organen naar donorpati�nten kunnen geven. Via een transplantatie. Maar ik was nog geen moslim. Nu kort geleden heb ik besloten moslim te worden. Maar ik zit met de grote vraag kan je als moslim organen afstaan? In het streng christelijk geloof mag dat in elk geval kennelijk niet.

In de islam heb ik alleen gehoord dat je waarschijnlijk alleen nieren mag worden verwijderd. Andere organen heb ik twijfels. Sommige gaan er gelijk al vanuit dat het kan gaan voor zelfmoord. En geen respect te zal hebben voor je eigen lichaam. Maar ik heb geen idee, tot nu toe heb ik alleen ergens in de media gelezen. Dat dat zo is. maar volgens NIGZ-Donorvoorlichting is Orgaandonatie in de meeste grote religies toegestaan, dus ook binnen de Islam.

En ik weet niet wat ik zelf toen heb ingevuld. dat is wel ongeveer 10 jaar geleden. Ik zit er misschien wel mee, maar ik ben benieuwd of iemand is die de gouden tip kan geven. Misschien voor degene die ook ooit heeft ingevuld en later spijt van heeft en die ook niet al te lang moslim is geworden.

Toch is mij niet helemaal duidelijk of welke organen wel of niet mogen. Het zou kunnen dat het (heel) misschien zelfmoord is . Maar ik probeer er wel achter te komen. Maar degenen die mij kan helpen lees ik graag op deze site.

 

Salaam,

 

RHIDO

 

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2005 om 08:12

Wa alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe mijn broeder in de islam,

Ik kan je helaas die gouden tip niet geven, maar ik heb mezelf niet als donor aangegeven, want als je dood bent, dan voel je toch wat ze met je lichaam doen, en ik wil zo snel mogelijk begraven worden, zodat mijn lichaam niet nog meer pijn aangedaan word. De pijn in het graf, lijkt me al meer dan genoeg.

Maar aan de andere kant denk ik ook, dat je er mensenlevens mee kan helpen. Maar jah, ik hou het maar bij mijn 1e keuze.

Gair inshAllah.

InshAllah komt er iemand met een duidelijk antwoord.

Wa salamoe 3alaikoem broeder.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.