Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

moskee

 Post Reply Post Reply
Schrijver
nederlander Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nederlander Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: moskee
    Geplaatst op: 11 juni 2006 om 06:50
Hallo alle maal

Waarom moet je als je naar de moskee
gaat eerst jou rechte voeten binnen
zetten en daar naar de linke voet.


Groetjes nederkander
Terug naar boven
riffie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote riffie Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2006 om 08:09

salaam oulekoum

allah hou a3lem dat weet ik ook eigenlijk niet
Terug naar boven
riffie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote riffie Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2006 om 08:10
salaam ooulekoum

is er iemand die het wel weet  dan wil ik er graag antw op
Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 03:21


 

Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 03:22

selamun aley kum

ik wil het jullie proberen uit te leggen inch-Allah,

bij een overlevering staat vermeld: toen onze profeet s.a.v met een paar van zijn ashaab zat te eten verplichte hij, s.a.v. ons om met de rechte hand te eten want met de linker hand eet saten!

en zo ook met woedoe, je begin eerst met je rechter hand te wassen je rechter arm te wassen en je rechter voet te wassen, dus het houd in dat alle handelingen soor de satan met links word gedaan! en wij moeten ons van beperken!

inch-Allah hebben jullie er wat aan, selamun aleykum

Terug naar boven
nederlander Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nederlander Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 04:33
Hoi allemaal

bedankt voor jullie reactie`s.
Adnan ik begrijp het niet helemaal.
Want ik ben katholiek en ik geinterseert
in de islam.Ik hoop dat jij of iemand anders
het voor mij het beter kan uitleggen.

Groetjes Nederlander
Terug naar boven
nederlander Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nederlander Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 04:35
Hoi allemaal

Ik heb namelijk gehoord:
Wanneer je met de rechte voet het
eerst de moskee binnen komt.
Dan ben je rechtvaardig.
Klopt dat????

Groetjes Nederlander
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 04:46

beste nederlander

dit is wat ik voor je gevonden heb:

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=11239960160 46&pagename=IslamOnline-English-AAbout_Islam/AskAboutIsl amE/AskAboutIslamE

hoop dat je je antwoord vindt, anders moet je het even laten weten,goed?

gr

Terug naar boven
riffie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote riffie Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 09:28

salaam oulekoum

adnan daar heb je gelijk in maaschallah  walakin alsj je de moskee uitgaat dan hoor je je met je linkervoet  der uit tegaan heb je daar inchallah ook hadieth over dan hoor ik het inchallah van je.

 wa salaam oulekoum warahmatullah wa barakatoeh
Terug naar boven
*yousra* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 108
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *yousra* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 10:38
als je het zo hoort dat je eerst metje rechter voet naar binnen moet klinkt het wel logish hoor
Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 10:59

wat ik me nog ken herinneren is dat, wordt links in de qoraan en in de soennah geasocieerd met de soennah van de satan!

als je moskee binnengaat dan zeg je:

 A`oedzoe billahil`Azhiem, wa bi wadjhihil Kariem wa Soelthanihil qadiem, minasj sjaithanir radjiem:

Ik zoek toevlucht tot de Almachtige Allah, door Zijn vergevende bemoedigende blik, door Zijn fundamentele kracht, tegen Sjaithan de verworpene.

aboe dawoed

trouwens je heb een goed dua boekje van hoesnil moeslim nl vertaald ik hoop dat je daar wat aan heb, en ik zou je willen adviseren om naar de volgende site te gaan  www.selefiepublikaties.com

En tot slot wilde ik reageren op het logica van yousra,

hz Ali r.a heb gezegd voor mij is het logish als ik woedoe doe water onder mijn voet te wrijven want daar loop je op. maar ik heb de profeet s.a.v. op zijn voet zien wrijven! dus het maak niet uit wat men vindt want Islaam is totale overgave aan ALLAH. als ik mijn emoties zou volgen weergeeft dat weer wat anders aan. maar we moeten ons overgeven aan de bewijsvoering vanuit de shariah. selamun aleykum

Terug naar boven
nederlander Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nederlander Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 11:48
Hoi Muslima 5

Ik heb gekeken naar de site maar ik
kon het niet vinden.Om eerlijk te
zeggen ik begrijp ook niet alles.

Groetjes Nederlander
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 13:25

In eerste instantie geplaatst door nederlander

Hoi Muslima 5

Ik heb gekeken naar de site maar ik
kon het niet vinden.Om eerlijk te
zeggen ik begrijp ook niet alles.

Groetjes Nederlander

ik heb je een directe link gestuurd.met precies dezelfde vraag die jij stelde. je moet er gewoon op klikken en gelijk lezen. je hoeft zelf niet verder te klikken omte vinden wat ik je stuurde. maar ik zoek nog meer voor je hoor.is alleen moeilijk.

Terug naar boven
nederlander Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nederlander Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 15:44
Hoi Muslima 5

Bedankt voor de moeite wat je
voor mij hebt gedaan.
Als het voor jou te moeilijk
laat maar hoor .
Ik ben al blij dat je mij wilt helpen.

Groetjes Nederlander
Terug naar boven
Rasoul Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rasoul Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2006 om 03:20

Beste Nederlander,

Het leven bestaat uit tegenstellingen. Dag en Nacht, zwart en wit etc. De geleerden zeggen: Wa bi diddihaa jatamaijazoe ashaa, hetgeen ongeveer betekent: door het tegenoverestelde te kennen kan je ondershceid maken of worden de dingen duidelijk. Je kan bijv. niet weten wat geloof is tot je weet wat ongeloof is.

De meest bekende en besproken tegenstelling op aarde is die van goed en kwaad. Deze twee worden respectievelijk a.h.w. belichaamd door Allaah en Shaytaan (duivel, lucifer, satan etc.).

Links en rechts zijn in Islaam een a.h.w. belichaming van gelukkigen en ongelukkigen, goed en kwaad, kracht en zwakte, rein en onrein etc.

Dit vind je in een aantal culturen weer terug waaronder ook in Europa. Niet zo lang geleden werd je hier op de basisschool nog gedwongen om met je rechterhand te schrijven en een hand schudden doe je met je linkerhand en niet met rechts etc.

Als we naar de uitspraken van Allaah in de Qur'aan en hadieth van onze geliefde Profeet Muhammed (saw) kijken, komen deze belichamingen weer terug. bijv. de uitspraak:

Allaah spreekt in de hst 56:38 over Ashaabul Yamien de mensen van de rechterkant. Bedoelende De gelukkigen die het Paradijs zullen betreden. een stukje verderop in vers 41 spreekt Hij over Ashaabul Shimaal, de mensen van de linkerkant alszijnde de ongelukkigen die het Hellevuur zullen binnengaan.

De Profeet Mohammed (saw)laat ons in vele uitspraken zien dat rechts de kant van reinheid is en links onreinheid. Dit kan je o.a. terug vinden in de uitspraken over eten en drinken met de rechterhand en reinigen met de linkerhand na toiletgang.

Andere overleveringen zoals het naar binnengaan van de moskee en je huis met je rechtervoet, het slapen op je rechterzijde en niet op je linkerzij dienen allereerst ter bescherming en symboliseren daarnaast de rechterzijde als kracht.  

Kort samengevat Links symboliseert onreinheid, slecht, kwaad, zwakte etc. de kant van Satan die in alles de andere kant opgaat en rechts de kant van Allaah reinheid, het goede, kracht Moslims dienen zich te identificeren met het tegenovergestelde.

Ik hoop dat het enigzins duidelijk is Nederlander. Moge Allaah mij vergeven voor de fouten in mijn uitleg.

Zelf ben ikook katholiek geweest. Veel wijsheid toegewenst in je zoektocht.

Groetjes Rasoul

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.