Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

vragen stellen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: vragen stellen
    Geplaatst op: 13 juni 2006 om 01:35

Ik zie dat er vaak vragen worden gesteld door mijn moslimbroeders en zusters. Soms zijn het zeer persoonlijke vragen die je beter op een discretere manier dan hier op het forum had kunnen stellen en soms zijn het alledaagse vragen. Soms weet ik te antwoorden omdat ik toevallig erover heb gelezen of gehoord. Maar toch reageer ik zelden/nooit in zo�n topic omdat ik het een bijzonder gevaarlijk gedoe vind om mensen juist te adviseren volgens de wetten en regels van de Koran en de Soennah. De kans dat je vergist in iets of iets over het hoofd ziet of gewoon niet weet is groot omdat je eerst een grondige kennis van de Islam moet hebben voordat je mensen goed kan adviseren. Naar mijn weten zijn er nog geen echte mufties op dit forum actief.

 

Wanneer er weer eens een vraag door een moslim(a) wordt gesteld reageren er een boel mensen, en dat is soms wel grappig om allemaal te lezen, maar al te vaak zie ik dat er een hoop niet bewezen onzin is bijgeschreven � soms door niet-moslims en soms zelfs door moslims. Allemaal leuk en aardig, maar zeer riskant in mijn ogen. Niet alleen voor de vragensteller, maar ook voor de beantwoorder van de vragen. Vraag je 1 ding, krijg je 10 verschillende antwoorden van 10 verschillende mensen. Vaak is er maar 1 antwoord mogelijk, dat betekent dat de andere 9 antwoorden waarschijnlijk naar het Vuur leiden.

 

Mijn vraag is:

 

Dit forum bestaat al heel lang en is zeer druk bezocht. Waarom is er nog steeds geen vaste geleerde (uit binnen- of buitenland) met voldoende kennis aangesteld die antwoorden kan geven op de vele vragen? Soms lees ik persoonlijke vragen die niet op het forum thuis horen, maar misschien hebben die mensen geen contact met een vrouwenafdeling van een moskee of geen sociaal contact met andere zusters, dat ze hun vraag niet via een andere weg hadden kunnen stellen. Als er dan door deze Moeftie het juiste advies wordt gegeven, is de kans op ellende met soms rampzalige gevolgen kleiner geworden.

Ik wil met dit voorstel niet meteen zeggen dat de rest zijn mond maar dicht moet houden, als iemand met bewijzen van de geleerden komt is dat wat mij betreft ook goed. Maar waar het bij mij uiteindelijk om gaat is dat er toch een antwoord komt van een geleerde. Daar kan iedereen van leren, want daarom ben ik hier en ik denk de meeste van de bezoekers ook.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 02:24

Selamun aleykum jiyuu ik ben het helemaal met je eens als je eens kijk wat er voor onzin soms staat vermeld en nog iets, islaam is een totale overgave! maar we moeten wel goed begelijd worden want het is waar wat de profeet s.a.v. heb gezegd; de islaam zal zich opsplitsen in 73 groepen en ze zullen op 1 na allemaal de hellevuur proeven! dat houd in dat de ehli soennah de weg is die we moeten volgen, en jah je heb zo veel site`s dat ik den moslim(a)`s ook gelijk geef van welke is nou sahieh ( de juiste ).

Bv een uitspraah van Aboe Haaniefah rahiemollah zegt; Als een hadieth sahieh is bevonden, dan is het mijn madhhab.

Het is niet toegestaan om meningen te accepteren als ze niet weten waar wij ze vandaan hebben.

in een andere overlevering staat. "HET IS VERBODEN VOOR IEMAND DIE MIJN BEWIJSVOERING NIET KENT OM UITSPRAKEN TE DOEN OP BASIS VAN DEZE WOORDEN.

een andere overlevering voegt hier aan toe, "...WANT WIJ ZIJN STERVELINGEN: DE ENE DAG ZEGGEN WE IETS, EN DE VOLGENDE DAG NEMEN WE HET TERUG."

"Wanneer ik iets zeg dat in tegenspraak is met het Boek van Allah de Verhevenen of met wat verteld is door de boodschapper s.a.v negeer dan mijn uitspraak!!!

Dat houd in dat zelf Aboe Haniefah rahiemollah heb gezegd dat we niet blindelings nogen volgen als we niet waten waar hij zijn uitspraken van heb, omdat je bewijsvoering nodig heb in het geloof! en niet wat veel van onze broeders en zusters doen om maar wat te zeggen dat ze ooit hebben gehoord en meestal klopt het ook niet! want helaas kunnen we mensen op een dwaalspoor zetten en zijn wij verantwoordelijk voor de gevolgen!

Moge Allah ons leiden naar het juiste pad, selamun aleykum, nog een advies mensen als we een antwoord willen geven vermeld dan a.u.b dan ook de bron. want dan kunnen we allemaal daar naar opzoeken inch-Allah.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.