Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenHadjj voor vrouwen ..

 Post Reply Post Reply
Schrijver
� Azadeh � Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hadjj voor vrouwen ..
    Geplaatst op: 27 december 2003 om 20:50

 

Bismillah

As Salaam Oe Aleykoem

Als een vrouw de hadjj wil verrichten, Moet zij dan vergezeld zijn van iemand of mag zij alleen gaan. Moet zij dan ook bepaalde dingen meenemen ... ?!?!

Insha'Allah krijg ik antwoord.

~Fi AmaniAllah~

Azadeh

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2003 om 20:59

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

Ook al is de Hajj en de Omrah de Djihaad voor de vrouw; als ze deze wil verrichten, dan heeft ze de toestemming van haar man nodig om te reizen. Daarnaast dient zij vergezeld te worden door haar man of een mahram . De boodschapper (Allah�s zegeningen en vrede zijn met hem) predikte en zij: �het is niet toegestaan voor een vrouw om te reizen, behalve met een mahram.� Een man vroeg toen: �O boodschapper van Allah, mijn vrouw is op Hadjj gegaan terwijl ik mijzelf aangegeven heb om te strijden op een slagveld.� De profeet (Allah�s zegeningen en vrede zijn met hem) zei toen: �ga met je vrouw de Hadjj verrichten.� (Fataawa al-mar-ah al moesliemah).

Uit het voorgaande hadith kunnen we duidelijk afleiden dat een vrouw niet zonder mahram mag reizen, in de genoemde situatie in uw vraag kan de vrouw met een mahrem (een man waarmee de vrouw niet mag trouwen in de islam, zoals de zoon, oom, opa, broer..etc) naar Al hadj.

En Allah weet het het beste.

wat ze mee zou moeten nemen weet ik ook eigenlijk niet...

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
� Azadeh � Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 december 2003 om 22:15

 

Bismillah

'As Salaam 'Oe Aleykoem Wr Wb ..

Lieve Zuster,

Bedankt voor je reactie .. ?! Dus als ik de Hadj wil verrichten en ben nog niet getrouwd of heb geen directe familie moet ik wachten tot ik eigelijk getrouwd ben .. Want mag de Hadj niet alleen verrichten ... ?! Ook al wil ik dit zo graag .. ?!

Ma'A Salaam

Azadeh

~ AllahOe Akbar ~
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 december 2003 om 22:37

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

Als een vrouw geen Mahram heeft om de Hadjj en de U'mra te maken,vervallen deze voor haar.(totdat zij wel een Mahram heeft)

Wat de Mahram betreft,zit ik met hetzelfde probleem...Een (getrouwde)broeder heeft zich aangeboden om mijn Mahram te zijn,bij huwelijk etc..(wali).Nou schreef iemand op dit forum dat hij helemnaal niet mijn Mahram kan zijn...moet nog even uitzoeken waarom niet...

wa sallam

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 16:42
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

Als een vrouw geen Mahram heeft om de Hadjj en de U'mra te maken,vervallen deze voor haar.(totdat zij wel een Mahram heeft)

Wat de Mahram betreft,zit ik met hetzelfde probleem...Een (getrouwde)broeder heeft zich aangeboden om mijn Mahram te zijn,bij huwelijk etc..(wali).Nou schreef iemand op dit forum dat hij helemnaal niet mijn Mahram kan zijn...moet nog even uitzoeken waarom niet...

wa sallam

 

Wa 'Alaikoum Salaam,

Hij kan nooit je mahram omdat hij niet je bloedverwant is, en omdat hij niet met je getrouwd is en daardoor verwant met je is..

Een ieder die verboden voor je is om te trouwen is je mahram, en voor de rest zijn ze allemaal haraam voor je..

ALLAH Ta'Ala zegt in de Glorieuze Quraan:

Voor jullie verboden (om te trouwen zijn): jullie moeders en jullie dochters en jullie zusters, jullie vaders zusters en jullie moeders zusters en de dochters van jullie broeder en de dochters van jullie zusters, en de zoogmoeders van julllie en de dochters van (dezelfde) zoogmoeder en de moeders van jullie vrouwen en jullie stiefdochters die onder jullie voogdij staan van vrouwen (de moeders van stiefdochters) waarmee jullie geslachtsgemeenschap hebben hadden.... en het huwen van twee zusters gezamenlijk.....
(Surah 4:23 (dit hier boven is een gedeelte van de aya))

Dit zijn dus degene die haraam om mee te trouwen voor man, je kan het dus ook meteen invullen voor een vrouw,

 Voor jullie verboden (om te trouwen zijn): jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders, jullie vaders broeders en jullie moeders broeders en de zonen van jullie broeder en de zonen van jullie zusters, en de zoogmoeders van julllie en de zonen van (dezelfde) zoogmoeder en de vaders van jullie man en jullie stiefzonen die onder jullie voogdij staan van een man (de vader van stiefzonen) waarmee jullie geslachtsgemeenschap hebben hadden.....

Dit is een vrije vertaling van de aya voor de zusters..

Deze mannen zijn meteen halaal voor jou, en meteen je mahram, verder is de rest van alle mannelijke wereldbewoners haraam voor je en niet je mahrams..

Wallahu A3lam..
Hopende je genoeg geinformeerd te hebben..

Wassalaamu 'Alaykoum,
Oum Mujahid

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 20:20

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

dank je wel voor je antwoord,was op zich duidelijk maar...

Ik heb geen bloedverwanten meer,vandaar dat de (getrouwde) broeder zich aangeboden heeft als mahram...voor als ik wil trouwen bv. nou zei iemand dat dan de islamitische rechter mijn mahram wordt?En de (getrouwde)broeder kan niet mijn mahram worden omdat hij voor mij nog huwbaar is,en andersom?

wa sallam

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.