Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Jilbab Ook In Huis??

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Jilbab Ook In Huis??
    Geplaatst op: 04 januari 2007 om 05:50

Assalaam aleikoum wa rahmatullah iedereen,

Ik had een vraag betreffende de overjas die moslima's dragen. Nu is het zo dat (volgens vele geleerden)  de jilbab verplicht is om te dragen. Mij was uitgelegd dat je hem naar buiten behoort te dragen, maar nu was de vraag dus: wat als er vreemde mannen bij jou in huis zijn, behoor je de jilbab dan ook te dragen? En hoe zit het dan met bijv vrouwen in marokko die met een hele familie in huis wonen, dus inclusief schoonbroers, neven enz? Die kunnen toch niet constant de jilbab aanhouden, aangezien ze ook wat dingen in het huishouden verrichten?

Maar als het dan niet verplicht is om thuis te dragen in bijzijn van vreemde mannen, is het dan niet een beetje raar dat wanneer je ze op straat tegenkomt heb je een jilbab aan en thuis je gewone kleding (natuurlijk wel wijd en lang)?

Moge Allah jullie rijkelijk belonen voor het beantwoorden van mijn vragen!

Wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 15:16

Salaam alaikoem zuster,

Je behoord je te bedekken tegenover vreemde mannen maar familie niet. Dus als je vreemde mannen over de vloer krijgt moet je idd wel ff je jilbab aandoen...maar ik ga even de soerah voor je opzoeken waarin precies is beschreven betreffende de familie leden die je wel zonder jilbab/hijab of wat voor bedekking dan ook mogen zien...het stond ergens in de koran precies beschreven.

WA salaam

Rahima

 

A stranger just might be a friend you'll never meet
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 15:20
In eerste instantie geplaatst door rahima

Salaam alaikoem zuster,

Je behoord je te bedekken tegenover vreemde mannen maar familie niet. Dus als je vreemde mannen over de vloer krijgt moet je idd wel ff je jilbab aandoen...maar ik ga even de soerah voor je opzoeken waarin precies is beschreven betreffende de familie leden die je wel zonder jilbab/hijab of wat voor bedekking dan ook mogen zien...het stond ergens in de koran precies beschreven.

WA salaam

Rahima

 

Wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Barak Allahu feek voor je reactie zuster

De ayah van jilbab staat in surah Al-Ahzab, en ik dacht dat de ayah van aan wie je allemaal je schoonheid mag tonen staat in surah An-Nuur..

Alleen wat het probleem nu is, het dragen van een jilbab wordt uitgelegd (tenminste zo had k het uitgelegd gekregen en ook gelezen) dat je het in t openbaar behoort te dragen, maar het leek mij vreemd om dan thuis geen jilbab te dragen wanneer dezelfde mannen die jou op straat zien ook weleens thuis over de vloer komen..

Wa Allahu A3lem,

Wa salaam aleikoum wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 17:16

salaam alaikoem zuster,

lees even soerah baqrah. En ik zelf heb geleerd dat je je jilbab alleen uit mag doen wanneer je onder familieleden bent. Dus je man/broers/vader. ik twijfel nog over ooms...maar dacht dat je bij deze al je hijab of jilbab aan moest doen. Maar sowieso vreemde mannen die je op straat ziet...en die vervolgens een x over de vloer komen...hierbij moet je zekerweten je hijab of jilbab opdoen.

Sorry beetje jammer dat ik je niet echt goed kan helpen maar komt helemaal goed...andere broeders/zusters weten vast meer.

Wa alaikoem wa salaam.

A stranger just might be a friend you'll never meet
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 17:40
In eerste instantie geplaatst door rahima

salaam alaikoem zuster,

lees even soerah baqrah. En ik zelf heb geleerd dat je je jilbab alleen uit mag doen wanneer je onder familieleden bent. Dus je man/broers/vader. ik twijfel nog over ooms...maar dacht dat je bij deze al je hijab of jilbab aan moest doen. Maar sowieso vreemde mannen die je op straat ziet...en die vervolgens een x over de vloer komen...hierbij moet je zekerweten je hijab of jilbab opdoen.

Sorry beetje jammer dat ik je niet echt goed kan helpen maar komt helemaal goed...andere broeders/zusters weten vast meer.

Wa alaikoem wa salaam.

Aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Je ooms vallen ook onder je mahram het is hem immers haram om met je te trouwen

Ik begrijp dat je natuurlijk thuis je hijaab en sowieso lange kleding moet aanhebben als er vreemde mannen over devloer zijn. Maar wanneer ik bijv naar Marokko ga dan komt de hele familie weer bij elkaar voor een paar weken. Dus dan zijn er ook neven en andere familie leden. Aangezien ik niet zomaar lekker lui achterover kan gaan zitten is het erg onhandig om met een jilbab/jelleba het huishouden te doen (waaronder 100 x per dag die lange gangen dweilen) begrijp je?

Wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

PS; ik kon je geen pm's meer sturen omdat t er teveel waren ofso

 

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 18:22

huh, beeetje vreemd. Maar ik zal wel me lijst leegmaken dan.

 wa alaikoem wa salaam

A stranger just might be a friend you'll never meet
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2007 om 10:04
In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

Assalaam aleikoum wa rahmatullah iedereen,

Ik had een vraag betreffende de overjas die moslima's dragen. Nu is het zo dat (volgens vele geleerden)  de jilbab verplicht is om te dragen. Mij was uitgelegd dat je hem naar buiten behoort te dragen, maar nu was de vraag dus: wat als er vreemde mannen bij jou in huis zijn, behoor je de jilbab dan ook te dragen? En hoe zit het dan met bijv vrouwen in marokko die met een hele familie in huis wonen, dus inclusief schoonbroers, neven enz? Die kunnen toch niet constant de jilbab aanhouden, aangezien ze ook wat dingen in het huishouden verrichten?

Maar als het dan niet verplicht is om thuis te dragen in bijzijn van vreemde mannen, is het dan niet een beetje raar dat wanneer je ze op straat tegenkomt heb je een jilbab aan en thuis je gewone kleding (natuurlijk wel wijd en lang)?

Moge Allah jullie rijkelijk belonen voor het beantwoorden van mijn vragen!

Wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

Assalaamu alaikum zuster,

De vrouw dient zich van top tot teen te bedekken in het bijzijn van niet-mahram mannen. De djilbaab is een kledingstuk die de vrouw van top tot teen bedekt, vandaar dat wij vrouwen de djilbaab dienen te dragen in het bijzijn van niet-mahram mannen of wij nou buiten zijn of niet.

In jouw geval zou ik het vragen aan een geleerde, aangezien je het lastig vind om huishouden daarmee te doen, om erachter te komen wat voor jou een optie zou kunnen zijn.

Wa alaikum salaam,

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2007 om 05:07
In eerste instantie geplaatst door Muslima66

In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

Assalaam aleikoum wa rahmatullah iedereen,

Ik had een vraag betreffende de overjas die moslima's dragen. Nu is het zo dat (volgens vele geleerden)  de jilbab verplicht is om te dragen. Mij was uitgelegd dat je hem naar buiten behoort te dragen, maar nu was de vraag dus: wat als er vreemde mannen bij jou in huis zijn, behoor je de jilbab dan ook te dragen? En hoe zit het dan met bijv vrouwen in marokko die met een hele familie in huis wonen, dus inclusief schoonbroers, neven enz? Die kunnen toch niet constant de jilbab aanhouden, aangezien ze ook wat dingen in het huishouden verrichten?

Maar als het dan niet verplicht is om thuis te dragen in bijzijn van vreemde mannen, is het dan niet een beetje raar dat wanneer je ze op straat tegenkomt heb je een jilbab aan en thuis je gewone kleding (natuurlijk wel wijd en lang)?

Moge Allah jullie rijkelijk belonen voor het beantwoorden van mijn vragen!

Wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

Assalaamu alaikum zuster,

De vrouw dient zich van top tot teen te bedekken in het bijzijn van niet-mahram mannen. De djilbaab is een kledingstuk die de vrouw van top tot teen bedekt, vandaar dat wij vrouwen de djilbaab dienen te dragen in het bijzijn van niet-mahram mannen of wij nou buiten zijn of niet.

In jouw geval zou ik het vragen aan een geleerde, aangezien je het lastig vind om huishouden daarmee te doen, om erachter te komen wat voor jou een optie zou kunnen zijn.

Wa alaikum salaam,

Aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Barak Allahu feek voor je reactie.
Het is inderdaad een lastig iets. Ik heb geprobeerd er dingen over op te zoeken maar die gingen alleen maar over jilbab in het openbaar en nergens wordt erover gesproken heo t binnenshuis zit. Maar als we ook naar de ayah in Surah Al-Ahzab kijken, het was toch geopenbaard omdat moslima's naar buiten gingen zonder jilbab om hun behoeften te doen waarop ze werden lastig gevallen.

Van daaruit en vanuit andere artikelen dacht ik dat het alleen in t openbaar verplicht was, Wa Allahu A3lem.

Maar hebben jullie dat dan niet, als er bijv gasten blijven logeren of iets dergelijks of jij gaat logeren bij iemand (uiteraard met mahram) loop je dan de hele tijd in je jelleba? Want als er gasten bij je logeren dan moet je natuurlijk van alles doen enz.

Wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

PS: Bedankt voor je tip

Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2007 om 05:24

Salaam alikoum,

Ik plaats alvast hier de aya waar de opsomming in staat uit surat a nour

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2007 om 05:28
In eerste instantie geplaatst door islaam

Salaam alikoum,

Ik plaats alvast hier de aya waar de opsomming in staat uit surat a nour

Djazaak Allahu Ghair!

59. O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En God is Vergevensgezind, Genadevol.

Dit is de Ayah van surah Al Ahzab, waarbij de vrouwen dus naar buiten gingen en lastig werden gevallen..waarna ze dus werden bevolen om hun kleding weer met buitenkleding te bedekken..

Wa Allahu A3lem

Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2007 om 07:12

Salaam alikoum,
Zie hieronder de vers die je noemde met originele arabische tekst erbij.

33. De Confreranten (Al-Ahzab)  

59.

O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Beluister deze aya 
Ya ayyuha alnnabiyyu qul li-azwajika wabanatika wanisa-i almu/mineena yudneena AAalayhinna min jalabeebihinna thalika adna an yuAArafna fala yu/thayna wakana Allahu ghafooran raheeman   Beluister deze aya

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2007 om 10:14
In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

In eerste instantie geplaatst door Muslima66

In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

Assalaam aleikoum wa rahmatullah iedereen,

Ik had een vraag betreffende de overjas die moslima's dragen. Nu is het zo dat (volgens vele geleerden)  de jilbab verplicht is om te dragen. Mij was uitgelegd dat je hem naar buiten behoort te dragen, maar nu was de vraag dus: wat als er vreemde mannen bij jou in huis zijn, behoor je de jilbab dan ook te dragen? En hoe zit het dan met bijv vrouwen in marokko die met een hele familie in huis wonen, dus inclusief schoonbroers, neven enz? Die kunnen toch niet constant de jilbab aanhouden, aangezien ze ook wat dingen in het huishouden verrichten?

Maar als het dan niet verplicht is om thuis te dragen in bijzijn van vreemde mannen, is het dan niet een beetje raar dat wanneer je ze op straat tegenkomt heb je een jilbab aan en thuis je gewone kleding (natuurlijk wel wijd en lang)?

Moge Allah jullie rijkelijk belonen voor het beantwoorden van mijn vragen!

Wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

Assalaamu alaikum zuster,

De vrouw dient zich van top tot teen te bedekken in het bijzijn van niet-mahram mannen. De djilbaab is een kledingstuk die de vrouw van top tot teen bedekt, vandaar dat wij vrouwen de djilbaab dienen te dragen in het bijzijn van niet-mahram mannen of wij nou buiten zijn of niet.

In jouw geval zou ik het vragen aan een geleerde, aangezien je het lastig vind om huishouden daarmee te doen, om erachter te komen wat voor jou een optie zou kunnen zijn.

Wa alaikum salaam,

Aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Barak Allahu feek voor je reactie.
Het is inderdaad een lastig iets. Ik heb geprobeerd er dingen over op te zoeken maar die gingen alleen maar over jilbab in het openbaar en nergens wordt erover gesproken heo t binnenshuis zit. Maar als we ook naar de ayah in Surah Al-Ahzab kijken, het was toch geopenbaard omdat moslima's naar buiten gingen zonder jilbab om hun behoeften te doen waarop ze werden lastig gevallen.

Van daaruit en vanuit andere artikelen dacht ik dat het alleen in t openbaar verplicht was, Wa Allahu A3lem.

Maar hebben jullie dat dan niet, als er bijv gasten blijven logeren of iets dergelijks of jij gaat logeren bij iemand (uiteraard met mahram) loop je dan de hele tijd in je jelleba? Want als er gasten bij je logeren dan moet je natuurlijk van alles doen enz.

Wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

PS: Bedankt voor je tip

Assalaamu alaikum,

Wa iyaakum oegty. Je hebt gelijk het kan soms lastig zijn. Maar wanneer er niet-mahrem mannen bij ons thuis over de vloer komen, dan hou ik gewoon mijn djilbaab aan. Ook met het huishouden. Op een gegeven moment leer je er wel mee te omgaan inshAllaah. Het heeft effe tijd nodig ; )).

Wa alaikum salaam,

 

 

Terug naar boven
oegt_meryem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_meryem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 februari 2007 om 16:16

beste suster,

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld,ik zou ook niet in een jlaba het huishouden kunnen doen,,je kan bijvoorbeeld gewone kleding aantrekken(een simpele huisjurk ofzo) en je hoofdoek gewoon ophouden.

wa assalaam wa alaikoem

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2007 om 07:02
In eerste instantie geplaatst door oegt_meryem

beste suster,

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld,ik zou ook niet in een jlaba het huishouden kunnen doen,,je kan bijvoorbeeld gewone kleding aantrekken(een simpele huisjurk ofzo) en je hoofdoek gewoon ophouden.

wa assalaam wa alaikoem

Assalaam aleikoum wa rahmatullah ougt_Maryem,

Fijn dat je het begrijpt :D ik draag thuis ook meestal van die marokkaanse huisjurken en die zijn inderdaad gewoon wijd lang en simpel , het zijn in principe gewoon pyama's..

En hoe doe jij dat?

Ghair inchaAllah!

Wa salaam aleikoum wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

Terug naar boven
oegt_meryem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_meryem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2007 om 07:20

asalaamoe wa alaikoem oegti

ik doe ook van die marokkaanse huisjurken aan en houd dan mijn hoofdoek op,af soms heb ik lange rokken aan met iets wijd erbij,bv een lange bloes ofzo.maar alhamdoelilah ben ik nu getrouwd en ik zie geen vreemde mannen meer (mijn neven enzo).dus nu heb ik eigelijk daar geen probleem mee.

wa assalaam wa alaikoen wara7matoe allah

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.