Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Initiatief

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Annelies Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 14
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Annelies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Initiatief
    Geplaatst op: 19 juni 2007 om 13:05

Hoi allemaal,

De laatste tijd ben ik een beetje bezig met het vergelijken van de bijbel en de koran. Deze tekst uit de koran kwam ik nogal vaak tegen in verschillende discussies op dit forum:

�Jullie vrouwen zijn zoals een akker voor jullie; dus benader jullie akker
wanneer of hoe jullie wensen.�

Hoe moet ik dit zien? Zoals het er staat lijkt het alsof enkel de man initiatief tot seks mag nemen. Is dat ook zo? En hoe zit het als de vrouw een keertje "hoofdpijn" heeft? Dus mag een vrouw haar man seks weigeren als ze een keer niet wil? Hoe zit het met haar wensen?

Ik ken een soortgelijke tekst uit de bijbel. Het is een stukje uit een brief van de apostel Paulus waarin hij raad geeft over seksualiteit:

'De man moet aan zijn vrouw geven waar zij recht op heeft, en evenzo de vrouw aan haar man. Niet de vrouw heeft beschikking over haar eigen lichaam, maar haar man; evenmin heeft de man te beschikken over zijn eigen lichaam, maar zijn vrouw. Wijs elkaar niet af, tenzij u het onderling goedvindt  om u voor een bepaalde tijd aan het gebed te wijden; komt daarna weer samen. Anders zou de satan van uw gebrek aan zelfbeheersing gebruik kunnen maken om u te verleiden. Dit laatste is bedoeld als tegemoetkoming en niet als bevel.'

Hieruit blijkt duidelijk dat seks iets gezamelijks is van man en vrouw. Beide horen elkaar seksuele bevrediging te geven. En... seks lijkt haast belangrijker dan bidden.  

Ik ben vooral benieuwd hoe moslims tegen deze twee teksten aankijken maar anderen mogen natuurlijk ook reageren.

Groet,

Annelies

 

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2007 om 14:39
In eerste instantie geplaatst door Annelies

�Jullie vrouwen zijn zoals een akker voor jullie; dus benader jullie akker
wanneer of hoe jullie wensen.�

Hoe moet ik dit zien? Zoals het er staat lijkt het alsof enkel de man initiatief tot seks mag nemen. Is dat ook zo? En hoe zit het als de vrouw een keertje "hoofdpijn" heeft? Dus mag een vrouw haar man seks weigeren als ze een keer niet wil? Hoe zit het met haar wensen?

leuk je initiatief. Alleen jammer dat je gelijk begint met een negatieve stelling over de Islam. Moslims gaan zich dan weer verdedigen en er kan een onplezierige sfeer ontstaan. Als je de volgende keer daarmee rekening wilt houden dan kan er een interessante discussie ontstaan.

 

Het vers dat je aanhaalt uit de koran heeft een andere betekenis en reden dat wat jij aangeeft. Toen de moslims uit Mekka zijn weggejaagd kwamen ze in media terecht waar ook een joodse gemeenschap leefde. Bij hun was de leer dat een vrouw alleen aan de voorzijde benaderd mag worden en dit was de gewoonte bij de mensen die in media woonden. Toen de moslims uit Mekka huwden met mensen uit de Medina ontstond er commotie over wat wel en niet mag. Toen kwam dit vers om duidelijk aan te geven dan de vrouw op verschillende standen benaderd mag worden (alleen in haar geslachtsorgaan). Dit ter bevordering van de seksuele bevrediging en het genot.  

 

Als ik een akker lees dan gaan mijn gedachten naar een mooie tuin die door de boer goed wordt verzorgd in alle tederheid en aandacht. Een tuin die door de boer wordt beplant en besproeit. En als er droogte is dan is hij ongerust en zal water op zijn rug halen om haar dorst te lessen. Niets doet hij wat zijn tuin zou beschadigen en alleen doet hij wat zijn tuin tot bloei (vreugd) kan zetten. en moet je eens denken wat een tuin kan betekenen in die tijd midden in de woestijn. Dat is het mooiste wat de man kan wensen en zal koesteren als hij er een heeft.

 

En voor de moslims is gemeenschap hebben met zijn/haar wettige partner een daad vaarvoor hij wordt beloond. Het is ook een soort aanbidden

Terug naar boven
Annelies Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 14
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Annelies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2007 om 15:52
In eerste instantie geplaatst door Amin

[QUOTE=Annelies]

�Jullie vrouwen zijn zoals een akker voor jullie; dus benader jullie akker
wanneer of hoe jullie wensen.�

Hoe moet ik dit zien? Zoals het er staat lijkt het alsof enkel de man initiatief tot seks mag nemen. Is dat ook zo? En hoe zit het als de vrouw een keertje "hoofdpijn" heeft? Dus mag een vrouw haar man seks weigeren als ze een keer niet wil? Hoe zit het met haar wensen?

leuk je initiatief. Alleen jammer dat je gelijk begint met een negatieve stelling over de Islam. Moslims gaan zich dan weer verdedigen en er kan een onplezierige sfeer ontstaan. Als je de volgende keer daarmee rekening wilt houden dan kan er een interessante discussie ontstaan.

 

 

Beste Amin,

 

Zeer bedankt voor je reactie en je uitleg. Het wordt me al duidelijker. Jammer dat je mijn insteek negatief vind. Mijn excuses. Ik was me er alleen zelf echt niet van bewust. Ik ken een aantal moslims maar ik weet eigenlijk vrij weinig van de islam. Juist om te voorkomen dat ik een bevooroordeelde en vooringenomen houding inneem tegen de islam heb ik me bij deze site aangemeld. Liever krijg ik informatie van moslims zelf dan dat ik alles in de krant lees. De bijbel ken ik vrij goed maar de koran niet. Ik vind dat jammer. Ik zou er graag meer over weten.

 

Het is wellicht flauw om een enkele tekst aan te halen die ik vervolgens naar alle waarschijnlijkheid volledig uit zijn verband ruk. Het punt is alleen dat ik deze tekst veel heb zien terug komen en niet begreep waar dit over gaat. En dat ik ook geen andere koran of hadithteksten ken die over dit onderwerp gaan. Echter wel een bijbeltekst. Vandaar dat ik begin met vragen opwerpen en niet meteen zelf een interpretatie geef.

 

Ach ja, misschien ligt het ook wel aan het medium. Schriftelijk communiceren heeft ook zijn nadelen. Had ik je in levende lijve gesproken dan had je mijn vriendelijke glimlach erbij gezien en het waarschijnlijk ook niet negatief opgevat .

 

 

Groetjes,

 

Annelies

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juni 2007 om 13:34

hoi annelies leuk dat jezelf onderzoek doet naar de boeken van god, als je wilt mag je mij toevoegen, ik pm je ff mijn mail.

ik ben een bekeerde moslima vind het leuk om met mensen over mijn geloof te praten.

groetjes a-k

malikah

Terug naar boven
Annelies Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 14
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Annelies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juli 2007 om 13:35

Hoi Malikah,

Heb je toegevoegd. Ik ben erg benieuwd naar je verhaal. Ben wel af en toe on line dus spreek je vast wel een keertje.

Groetjes,

Annelies

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.