Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenVraag over handen schudden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Danoontje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vraag over handen schudden
    Geplaatst op: 21 januari 2004 om 15:33

Tijdens mijn werk kwam ik een jongeman tegen die moslim was. Toen ik mij voor wilde stellen, trok hij zijn handen weg en mompelde iets. Het kwam er op neer dat hij mij geen hand wilde geven, omdat...ik een vrouw was? Is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Vanuit mijn (christelijke) opvoeding, ben ik gewend mij netjes voor te stellen aan vreemden, een hand geven hoort daarbij. Ik voelde me behoorlijk ongemakkelijk in deze situatie.

Ik hoop dat jullie mij kunnen uitleggen wat nu precies het probleem van deze jongeman was?

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 15:38

hahahah mashAllahhhhh dat hij je geen hand heeft gegeven echt leuk om te horen! Jij zult wel het tegenovergestelde denken.

Maar in de islam hoort de man de vrouw geen hand te geven en andersom niet. Dus vandaar dat hij jou geen hand gaf.

Gegroet.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Esther Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 23 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 15:41

Hoi danoontje

Ik ben zelf ook een Nederlandse maar ben moslima geworden. Het is zo dat je als man lichamelijk contact met een vrouw moet vermijden. (tenzij het je eigen vrouw is, moeder, zus etc.) Ook mag je niet alleen met iemand van het andere geslacht in een ruimte zijn want de sheitan (duivel) is de derde!

Ik hoop dat je begrijpt waarom deze man je geen hand gaf. Het was dus niet tegen jou gericht maar het is iets wat hij officieel niet mag.

Groetjes Esther

Terug naar boven
Danoontje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 19:41
Maar er zijn ook moslims die vrouwen (die ook geen familie zijn) w�l een hand geven...maak dat ook regelmatig mee. Zijn dat dan mannen met slechte bedoelingen, of gewoon minder streng t.o.v. de regels? Of hoe moet ik dat dan zien? Ik blijf het wel onfatsoenlijk vinden...
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2004 om 16:48

Ik denk dat dat mannen/vrouwen zijn, die het niet weten, of het niets kan schelen. en Allah swt weet het het beste..

Je kan het misschien onfatsoenlijk vinden..Maar het is de wil van Allah swt..en alles wat Hij wil is de Juiste keuze...

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Rachida_19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 oktober 2003
Locatie: Morocco
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 februari 2004 om 13:22

Asalaamoe alaikoem war'hmatoeAllah wa barakatoeh,

Ik heb even opgezocht waarom je niet handen mag schudden met niet mahrams van je.

Wat gebeurt er wanneer een man handen schudt met een vrouw?
De wetenschap van anatomie zegt dat er meer dan vijf miljoen cellen zijn die de oppervlakte van het menselijke lichaam bedekken. Hun functie is om gewaarwordingen en gevoel over te brengen naar de
hersenen.

Wanneer een man handen schudt met een vrouw, worden hun gevoelens geactiveerd. Zelfs de zintuig van ruiken heeft een rol in het activeren van het gevoel van sexuele lust. De zintuig van horen is ook verbonden met de middelpunten van menselijk verlangens. Als een vrouw woorden hoort die verlangens van een man weerspiegelen, dan kan dat wat ze gehoord heeft haar gevoelens bewegen.

In dit aanzien zegt de Qoer�aan: �Zeg: Tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neersl*gen houden en dat zij hun passies beheersen. Dat is reiner voor hun. Voorzeker, Allah is wel op hoogte van hetgeen zij doen. En zeg: Tot de gelovige vrouwen dat ook zij haar ogen neergesl*gen houden en hun passies beheersen en dat zij haar schoonheid niet tonen..�
[Soerah An-Noer; aayah 30-31]


De bovenstaande aayahs tonen dat mannen en vrouwen beiden werden
aangesproken in gelijke termen om hun verscheidene zintuigen te bewaken om de mogelijkheden van kwaad te verminderen in de gemeenschap.

Met andere woorden, moderne anatomie ondekt nu de rollen van gewaarwording in het aanwakkeren van menselijke verlangens, terwijl de Qoer�aan de gelovigen beschermt van zulke kwaden sinds 14 eeuwen.

�The Age of Faith Dawned� door Shaikh Abdul-Majeed El-Zinadi.

Insha-allah heb je hier wat aan.

Wa3alaikoem asalaam war'hmatoeAllah wa barakatoeh jullie zuster in de islam, Rachida

Terug naar boven
yoyo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 februari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 februari 2004 om 14:25

assalaam

allah akbar

gezegend is die jongen!!!!!!!!!!!!

hij geeft geeft mm ruimte voor sjajtaen

het werd een gewoonte die wij gewoon hebben overgenomen.

het mag gewoon niet ,behalve met het zelfde geslacht.

je ouders en je broers

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 07:40

Hoi Danoontje,

Lieve meid, misschien komt het bij jou als onbeleefd over, maar je kan niet ontkennen dat hij respect voor je heeft. Hij heeft respect voor het vrouwelijke schoon. Als ik jou was, zou ik het waarderen.

Zowel voor hem, als voor de vrouw is het een innerlijke strijd, zal ik de dokter, de tandarts, de baas een hand geven. Maar je bent echt een kanjer in mijn ogen als je de hand toch niet geeft, ook al kom je onbeleefd over.

De 1e keer is het moeilijk, maar zodra je het eenmaal hebt gedaan, voelt het heerlijk en wil je niemand meer de hand schudden.

Danoontje, de vrouw is een parel, die alleen aangekaart mag worden, door degenen die dat mogen.

Groetjes Imaan

P.S Het is niets persoonlijks.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2004 om 11:24

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Bron: www.al-yaqeen.com

Wellicht is dit een verduidelijking voor Danoontje en anderen. Helaas zijn er nog teveel moslims die het niet zo nauw nemen met de Islam en haar regels, terwijl Allah het recht heeft op onze onvoorwaardelijke aanbidding.

het schudden van de hand van een niet-mahram vrouw

Vraag & antwoord

Vraag:

Ik heb een vraag over het schudden van de hand van een niet-mahram vrouw. Ik vraag dit omdat ik dit onlangs weigerde te doen op school. Ik moest kiezen, of een hand schudden of vertrekken. Ik ben toen maar vertrokken. Heb ik juist gehandeld of moest ik nu wel een hand geven?

                                                                                                        Vraag ontvangen op 17 september 2003

Antwoord:

Waarlijk, jij hebt goed gehandeld, want het zoeken van het Welbehagen van Allah gaat voor het zoeken van het welbehagen van de mensen. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

�Terwijl Allah en Zijn Boodschapper meer recht hebben op hun welbehagen, als zij (ware) gelovigen zouden zijn.��                                                                             (Soerat at-Tauwbah: 62)

De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: (Er kan) geen (sprake zijn van) gehoorzaamheid (aan iemand die iets vraagt dat resulteert)  in ongehoorzaamheid tegenover Allah.�                                                                                                          (al-Boechari en Moeslim)

Er bestaat geen twijfel over het feit dat Allah degene die iets laat omwille van Hem, iets beters ervoor in de plaats zal geven. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

�En wie Allah vreest, Hij zal voor hem een uitweg maken en Hij zal hem onderhoud schenken vanwaar hij dit niet verwacht.�                                                      (Soerat at-Talaaq: 2)

Wie zichzelf het recht geeft om concessies te doen aan maar ��n van de regels van Allah ook al denkt hij dat het maar om een luttele zaak gaat, heeft hiermee de deur geopend voor de shaitan die het hem gemakkelijk zal maken om grotere zonden te begaan. Het is bekend dat de shaitan de mens stapsgewijs naar de zonden drijft en Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�O jullie die geloven! Loopt niet in de voetstappen van de shaitan.�                                                                                                                                                                 (Soerat an-Noer: 21)

Al diegenen die zich schuldig maken aan de grote zonden, zijn ooit begonnen met het begaan van kleine zonden. Wie de mensen wil behagen, zal dit doel nooit bereiken, omdat de mensen nu eenmaal van wensen verschillen. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

�En als jij de meesten van hen die op aarde zijn gehoorzaamt, dan zullen zij jou doen afdwalen van de weg van Allah. Zij volgen slechts vermoedens en zij vertellen slechts verzinsels.�                                                                                                    (Soerat al-Ancaam: 116)

Imam Shaaficie heeft gezegd: �Het tevreden stellen van mensen is een onbereikbare doel.� En wie de mens tevreden stelt ten koste van de tevredenheid van Allah, zal slechts het tegenovergestelde bereiken van wat hij voor ogen had. De Profeet (vrede zij met hem) zei immers: �Wie streeft naar de tevredenheid van Allah, ondanks de ontevredenheid van de mensen, hem zal Allah onafhankelijk maken van de mensen. Wie streeft naar de tevredenheid van  mensen, ondanks de ontevredenheid van Allah, hem zal Allah afhankelijk maken van de mensen.�                                                                                                                                                                                               (Tirmidhi)  

        Sheich Fawaz Jneid

Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2004 om 11:27

Vervolg

bron: www.al-yaqeen.com

Mag ik de broer van mijn man een hand geven?

Vraag & antwoord

Vraag:

Mag ik de broer van mijn man een hand geven?

Vraag ontvangen op 16 september 2003

Antwoord:

Het is niet toegestaan voor zowel de man als de vrouw om een niet-mahram een hand te geven, ongeacht of het hier nu gaat om de zonen of dochters van de ooms of de schoonbroers of schoonzussen, want dit leidt slechts tot Fitnah (verval). cAa�ieshah overlevert: �De Profeet nam mondeling de eed van trouw af van de vrouwen aan de hand van de volgende ayaah:

�En dat zij geen deelgenoten aan Allah toekennen..�                            (Soerat al-Moemtahinah: 12)

Zij (cAa�ieshah) zei: ,,En de hand van de Boodschapper van Allah heeft nooit de hand van een vrouw aangeraakt, behalve die van een vrouw die van hem was.�                         (al-Boechari)

In een andere overlevering, toen de vrouwen bij de Profeet (vrede zij met hem) kwamen om de eed van trouw af te leggen en zij hem een hand wilden geven, zei hij: �Ik geef de vrouwen geen hand.�                                                                                          (Ibn Maadjah en sahih verklaard door al-Albaani)

Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): �Dat iemand van jullie met een ijzeren staaf in zijn hoofd wordt doorboord is beter voor hem, dan dat hij een vrouw aanraakt die niet halal voor hem is.�                                                                                                                                               (Tabaraani)

Daarnaast dien je te weten dat de vrouw haar schoonbroer niet binnen mag laten in haar huis als er geen mahram aanwezig is. cOqbah bnoe cAamir overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: �Pas op voor het binnengaan van (de ruimten) waarin zich vrouwen bevinden. Hierop zei een man van de Ansaar (de oorspronkelijke bewoners van Medinah): �O Boodschapper van Allah, hoe zit het dan met de Hamoe (schoonbroer)? Hij zei: �De Hamoe is de dood!�                                                                                        (Tirmidhi en sahih verklaard door al-Albaani)

Sheich Fawaz Jneid

Terug naar boven
ogt fillah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2004 om 08:30

Ik waardeer het zeer voor de mensen die dit snel hebben afgeleerd of misschien nooit gedaan hebben (handen van niet mahariem schudden).

Presoonlijk wist ik het (een tijdje terug) niet dat het niet toegstaan was, heb er vooral moeite mee gehad vooral als ik op vakantie ging (met famillieleden), als je het tegen hun zegt nemen ze je niet serieus en noemen ze je meteen een extremist...etc

Maar ik moet je wel zeggen dat ik het nu niet meer doe elhamdoelilah, het heeft wel een tijd geduurd!

P.s. voor degen die het nog steeds doen, leer het af, wees sterk in je schoenen, denk niet van dat je de mensen ermee gaat telleurstellen maar dat je er Allah kwaad mee maakt omdat je Hem niet gehoorzaamt, La ta'ata li magloq fi ma'siyat elgaliq!

Moge Allah ons allen op het rechte pad leiden, ons imaan standvastiger maken amien ya Rab!!!

Wa assalaam 'ala men tabi'a elhouda.

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2004 om 02:41

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Ik heb zelf ook altijd moeite met het schudden van handen. Bij een sollicitatie bijvoorbeeld, komt die baas je met een uitgestoken hand toe gelopen. En dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om botweg die hand te negeren. Ik geef dan wel een hand, maar ik trek hem zo snel mogelijk terug.

Van een niet-gelovige kan ik het begrijpen, die weet niet beter dan dat het een stukje beleefdheid is.

Maar laatst kwamen ik en een zuster de zwager (een moslim) van die zuster tegen. En warempel. hij stak vrolijk een hand naar mij uit. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Misschien wist hij niet dat het verkeerd is, maar ik voelde me wel in het nauw gedreven.

Moge Allah onze imaans versterken en ons vergeven voor onze dwalingen

Amien

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.