Druk de pagina | Sluit venster

Dag des Oordeels...

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam Poezie
Forum naam: Verhalen met moraal
Forum beschrijving: Verzameling van verhalen die een sterke moraal hebben, bespreek het moraal ervan..
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=1024
Gedrukt op: 28 maart 2024 om 16:33


Onderwerp: Dag des Oordeels...
Geplaatst door: Umm Umarah
Onderwerp: Dag des Oordeels...
Geplaatst op: 29 januari 2004 om 09:42

 

Asalaam wa alaikoum wa rahmatulahi wa barakatuhu�

OP DE DAG DES OORDEELS ZUL JE STAAN WACHTEN

NIET WETEN WAT JE KAN VERACHTEN.

HAD JE TOCH MAAR VAKER DE SALAAT GEDAAN

HAD JE TOCH MAAR VAKDER DE SLECHTE DINGEN LATENSTAAN.

JE ZINTUIGEN ZULLEN TEGEN JOUW GAAN GETUIGEN

NIETS KAN JE MEER ZEGGEN OM ALLAH TE OVERTUIGEN

JE OGEN ZULLEN VERTELLEN WAAR JIJ NAAR KEEK

DAT WAS IETS WAT TOEN ZO MOOI LEEK

MOOIER GEMAAKT DOOR DE SHEITAN OMDAT HET NIET MAG

MAAR DAT WAS NIET WAT JIJ OP DAT MOMENT ZAG

JE OREN ZULLEN VERTELLEN WAAR JIJ NAAR HEBT GELUISTERD

ALS VERLAMD ZUL JE AAN DE GROND STAAN GEKLUISTERD

DAT WAS IETS WAT JIJ TOEN WOU HOREN

WAT JE NIET WIST WAS DAT JE DAARMEE VEEL HAD VERLOREN

JE MOND ZAL VERTELLEN WAT JIJ ALLEMAAL ZEI

HIJ SOMT ZE OP, ALLEMAAL OP EEN RIJ

ALLES WAT JIJ IN DEZE WERELD HEBT GEDAAN

ALLAH HEEFT HET ALLEMAAL ERGENS STAAN

 

SUBHANNA ALLAH

WEES GEWAARSCHUWD MENSEN 

Oualaikoum asalaam�

 

 



-------------
Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm



Antwoorden:
Geplaatst door: *Anissa*
Geplaatst op: 08 februari 2004 om 21:40

salam alikoem

Het is een mooie gedicht!!!

beslama!! groetjes *Anissa*



Geplaatst door: Hacer
Geplaatst op: 10 februari 2004 om 00:47

Selam,

Ik wil even zeggen: MOOI GEDICHT.

Mashallah.



Geplaatst door: lika
Geplaatst op: 01 maart 2004 om 12:40
salaam

Prachtig


Geplaatst door: I S L A M
Geplaatst op: 01 maart 2004 om 14:36

Salamoen Aleykum

Mooi



-------------
                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----


Geplaatst door: el oegt fatima
Geplaatst op: 01 maart 2004 om 14:55

Wa salaam aleikum,

Ben sinds een aantal weken deze site aan het bekijken en heb me gister gerigstreerd. Vind het echt geweldig hoeveel ik hier te weten ben gekomen in zo'n een korte tijd.Wordt zo geinspireerd door de mensen die hier dingen neerzetten en ik verbaas me elke keer weer over hoeveel mensen weten over de islam. Zelf ben ik de laatste tijd overal aan het rondneuzen om meer te weten te komen. Ik hoop dat jullie me daarbij willen helpen!

Moge Allah (swt) onze zondes vergeven, onze daden belonen en onze dromen verwezenlijken, insallah!

p.s. prachtig gedicht!

oualaikom asalaam,

jullie zuster Fatima



Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 04 maart 2004 om 05:01

assalaam

ik heb het gedicht gelezen, het is een prachtig gedicht

ik heb een vraag aan Umm Umarah

heb je zelf het gedicht verzonnen?

peace,

 



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: Umm Umarah
Geplaatst op: 04 maart 2004 om 05:06

 

Asalaam wa alaikoum wrb..

Broeders en zusters djazakulahi ghairan voor jullie reacties ben blij dat jullie het gedicht mooi vinden...

Beste musilman, Nee ik heb het gedicht niet zelf verzonnen was het maar waar..ik heb het van iemand gekregen vond het zo mooi en heb het hier geplaatst...

Ik hoop dat je het nog steeds mooi vind ook al heb ik het niet zelf geschreven...

Wa salaam,

Fatiha jullie zuster fie dien!



-------------
Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm


Geplaatst door: marhaba
Geplaatst op: 06 maart 2004 om 12:51

salaam

oeght fatiha,het is een mooi gedicht,jij hebt zonder twijfel een goede smaak vr gedichten

en oeght:fatima, als je met vragen zit, aarzel niet om aan de zusters en broeders hier op deze forum ten hulp vragen,want iedereen hier is zonder twijfel bereid om te helpen!echtwaar.

ps:je kunt ook privee berichten sturen als je wilt. wallahou lmousta3aan,welkom op deze site.



-------------
allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net


Geplaatst door: Jaminah
Geplaatst op: 08 maart 2004 om 15:51
salaamu 3laikum

jullie broeders en zuster, ik krijg kippevel van jullie, wallahi masha allah. ik kan uren achter islaam.nl zitten en nog is dat niet genoeg.

wesalaam


Geplaatst door: Badia
Geplaatst op: 09 maart 2004 om 04:42

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Het is inderdaad een masha Allah gedicht!

ik denk dat ik niet de enige ben met deze mening. maar broeders en zusters....laten wij de boodschap begrijpen en naar deze boodschap handelen. Insha Allah

wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei



Geplaatst door: maha
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 10:20

salaam oe- alaikoem.

je kunt ook naat http://www.al-yakeen.com - www.al-yakeen.com gaan daar kun je een lezing beluisteren over de dag des oordeels

mashallah echt de moeite waard ik krijg nog altijd koude rillingen van

salaam oe- alaikoem



Geplaatst door: aadtos
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 12:00

al zou er een dag des oordeels zijn, ik laat mijn angst niet mijn gedachten overnemen... ik probeer niet te leven op emoties maar liever op rationele gedachten... heel misschien overleef ik jullie dag des oordeels wel



Geplaatst door: BlAcKsHaDoW15
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 12:25

assalam ahleikom wr wb

aadtos je laat me een beetje lache hehe.

Euh voor de duidelijkheid wil je niet bang maken, een ongelovige zal het niet overleven op de dag des oordeels  daarmee bedoel ik de eeuwige straf

maar tenzij Allah swt je zal leiden tot het rechte pad insallah dan is dat wat anders maar het ligt bepaald aan je zelf. Dit is de waarheid ( islaam ) maar ja jij zal er zeker over anders denken maar voor het geval je bent gewaarschuwt zoals al hier boven vermeld staat

WEES GEWAARSCHUWD MENSEN

En mooie Gedicht oegth

Ahleikom Sallaam



Geplaatst door: maha
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 14:11

je kunt niet ontsnappen aan de dag des oordeels iedereen =mensen djins zullen worden ondervraagd worden. 

als je een moslim ben mashallah ga je deze dag overleven en ga je inshallah naar de hemel maar alks ja kafir ben dan ga je deze dag niet overleven

salaam oe-alaikoem

moge Allah ons helpen op die dag 

inshallah gaan we sl*gen en gaan we naar het paradijs inshallah        &nb sp;         &nb sp;         &nb sp;         &nb sp;      



Geplaatst door: Leyla
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 14:31

A Selam oe Ale'ykoem,

Erg mooi gedicht Oem Umarah

Ik wil nog even wat zeggen over het "wel of niet overleven van de Dag Des Oordeels": mensen, laten we ons daar nu alsjeblieft niet over uitlaten, want alleen Allah (swt) weet wat er op die Dag zal gebeuren en wie die Dag wel/niet zal overleven en/of als "winnaar" uit zal komen. Ik vind het erg gevaarlijk hoe sommige mensen hier een oordeel vellen over het onbekende. Concentreer je wat dat betreft nu maar op jezelf en laat het oordelen aan de Rechter Der Rechters over. Hier en daar bespeur ik ook enig vorm van dreigement: weten jullie van jezelf dan dat je het allemaal zo goed doet en weet?

Ik heb misschien een heel ander opvatting erover, maar ik vind dat je een ieder, ongeacht geloof, in zijn/haar waarde moet laten. Meer dan Nasihah (goed advies, op een kalme manier, z�nder aantijgingen) is dan ook het enige wat we kunnen doen: mensen tot het goede aansporen, zonder geweld en/of dwang en al helemaal zonder dreigementen.

Dit was slechts mijn nederige mening,

Wa Ale'ykoem a Selaam



-------------
The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.


Geplaatst door: maha
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 14:33

je hebt gelijk moge Allah mij vergeven 

salaam oe-alaikoem



Geplaatst door: mouni
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 14:36

Salaam aleikom waraamthu Allah wa Baraathu broeders/zuster

Zuster, we kunnen niet zeggen dat en niet-moslim naar de Hel rechtstreeks gaat Allah weet het beste nogmaals, ik denk dat jullie dat ook moet begrijpen. ins-allah hij vergeef ons zonde's en ons goede daden belonen ins-allah. Allah weet over alle zaken het beste.

ps: mooie gedicht.

Salaam aleikom waraamthu Allah wa baraathu



-------------
Ja Rabie Lakal Hamdoe Kama Janbagie Lizalalie Wadzhika Walihadimie Sultanieka


Geplaatst door: Leyla
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 14:36

A Selam oe Ale'ykoem,

Nog even iets: het is absoluut niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of iets dergelijke. Moge Allah (swt) mij vergeven als dit wel het geval is geweest.

Wa Ale'ykoem a Selaam



-------------
The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.


Geplaatst door: salahdin
Geplaatst op: 05 mei 2004 om 15:37

Salaam,

 

mooi gedicht zuster.



-------------
Alhamdoelil'Allah


Geplaatst door: Yarem
Geplaatst op: 06 mei 2004 om 02:19

Hmm ik heb het gedicht ook gelezen, wel indrukwekkend natuurlijk, als je het van Islamitische kant bekijkt. De spanning kun je namelijk wel voelen van zal Allah mij verdoemen of zal hij mij behouden. (mijn interpretatie)

Als christen geloof ik van mijn God: Geloof in Jezus Christus en u zal zalig worden. De dood zal niet prettig zijn, maar angst om voor God te staan heb ik niet, want Jezus is voor mij al in de bres gesprongen.

 

 



Geplaatst door: aadtos
Geplaatst op: 06 mei 2004 om 04:40
misschien mijner inzicht zal er geen dag des oordeels zijn, maar zoals altijd heeft alles oorzaak en gevolg... dit verhaal lijkt me wel goed voor een amerikaanse hollywood film, hoe ziet de dag des oordeels eruit... ;) ja ik lach zoals jullie om mij lachen...


Geplaatst door: Badia
Geplaatst op: 03 juni 2004 om 05:22

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allah/hallo

In eerste instantie geplaatst door Yarem

Hmm ik heb het gedicht ook gelezen, wel indrukwekkend natuurlijk, als je het van Islamitische kant bekijkt. De spanning kun je namelijk wel voelen van zal Allah mij verdoemen of zal hij mij behouden. (mijn interpretatie)

Als christen geloof ik van mijn God: Geloof in Jezus Christus en u zal zalig worden. De dood zal niet prettig zijn, maar angst om voor God te staan heb ik niet, want Jezus is voor mij al in de bres gesprongen.

 

 

Even een vraagje. Ik was een tijdje geleden een dominee aan het interviewen (voor school was dat). Het was wel leuk enzo. maar toen ik vroeg over de hel en de hemel en hoe dat zat in het christendom. Zei hij dat wie van de Here Jezus gehoort heeft, naar de hemel zal gaan. En toen was ie even stil en toen zei hij: Jij gaat nu natuurlijk niet meer naar de hel, want je hebt net over de Here Jezus gehoord.

Dit vind ik best raar. Dus als je de naam Jezus hoort, ben je gered van het hellevuur en kun je doen en laten waar je zin in hebt. Je bent dan verzekerd van het paradijs. Dat kan ik niet vatten. Ik bedoel, roep dan door het hele land de naam van Jezus en iedere moordenaar, verkrachter etc heeft een plek in het Paradijs. IS dat echt zo? Ik wou nog vragen of dat niet een beetje makkelijk was, maar hij keek best ernstig...

En beste aadtos, ik lach je niet uit hoor! En ik denk dat wij moslims geen enkele kafir horen uit te lachen. Moge Allah mij en mijn zusters en broeders vergeven voor onze onwetendheid. Ameen.

Wassalaam oe aleikum/doei



Geplaatst door: Einherjar
Geplaatst op: 03 juni 2004 om 06:18

Beste Badia

Als eerst moet je weten dat er in het christendom verschillende stromingen zijn en dan ook nog stromingen binnen stromingen. Met stromingen binnen stromingen bedoel ik dan van behoudend of conservatief tot vrijzinnig. Dat kan verschillende houdingen aannemen, van zwaar gereformeerd, met hoofddeksels en rokken tot vrijzinnig, waarbij men totaal niet in een God gelooft. (Hoe dat laatste mogelijk is, begrijp ik zelf ook nog steeds niet.)

Hierdoor is het mogelijk dat je een dominee treft die zegt zodra je over Hem, dit is Jezus, gehoord hebt ben je behouden. Dit is echter niet bijbels. Er is een veel geciteerde tekst die kort het evangelie weergeeft.

Joh 3: 16

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Hier staat duidelijk niet "gehoort hebben van", maar "geloven in". Er is vaak gezegd dat dit, "enkel door geloof", een excuus vormt om maar raak te kunnen leven. Dat is ook onbijbels en niet waar. Juist omdat we in Hem geloven kunnen we niet anders doen dat proberen het goede te doen uit dankbaarheid jegens Hem die ons genade betoond heeft, want er staat geschreven:

Jak. 2: 17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.

De Islam zegt dat iemands werken hem rechtvaardigen, dus dit is een verplichting, een last die je moet dragen.

het christendom zegt uit de werken blijkt het geloof, waarbij de werken, werken van dankbaarheid zijn, waardoor het dus een dankoffer is.

Hoogachtend,

Einherjar



Geplaatst door: Badia
Geplaatst op: 03 juni 2004 om 06:38
In eerste instantie geplaatst door Einherjar

Beste Badia

Als eerst moet je weten dat er in het christendom verschillende stromingen zijn en dan ook nog stromingen binnen stromingen. Met stromingen binnen stromingen bedoel ik dan van behoudend of conservatief tot vrijzinnig. Dat kan verschillende houdingen aannemen, van zwaar gereformeerd, met hoofddeksels en rokken tot vrijzinnig, waarbij men totaal niet in een God gelooft. (Hoe dat laatste mogelijk is, begrijp ik zelf ook nog steeds niet.)

Hierdoor is het mogelijk dat je een dominee treft die zegt zodra je over Hem, dit is Jezus, gehoord hebt ben je behouden. Dit is echter niet bijbels. Er is een veel geciteerde tekst die kort het evangelie weergeeft.

Joh 3: 16

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Hier staat duidelijk niet "gehoort hebben van", maar "geloven in". Er is vaak gezegd dat dit, "enkel door geloof", een excuus vormt om maar raak te kunnen leven. Dat is ook onbijbels en niet waar. Juist omdat we in Hem geloven kunnen we niet anders doen dat proberen het goede te doen uit dankbaarheid jegens Hem die ons genade betoond heeft, want er staat geschreven:

Jak. 2: 17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.

De Islam zegt dat iemands werken hem rechtvaardigen, dus dit is een verplichting, een last die je moet dragen.

nee...niet zozeer de werken, maar de intentie. Dit vind ik persoonlijk ��n van de mooiste dingen van de islam. Als je iets verkeerds doet zonder dat dat je intentie is, wordt je daar dus niet voor gestrafd (als Allah dat wil). Maar als je iets goeds doet met de intentie goed te doen (enkel en alleen voor Allah) dan is dat een goed werk. Doe je dat goede werk echter zonder de intentie het voor Allah sobhana wa Ta'ala te doen, dan ziet Allah dat als iets wat je voor iemand anders gedaan hebt dan voor Allah sobhana wa Ta'ala.

Ik ervaar die werken overigens niet als een last. Als ik een arm persoon voedsel geef, dan zie ik dat als een daad van aanbidding en als een recht.

Aanbidding, omdat Allah ons opgedragen heeft de zakaah (aalmoezen) te geven. Dan volg je dus Allah's bevel op, wat dus aanbidding is.

 

het christendom zegt uit de werken blijkt het geloof, waarbij de werken, werken van dankbaarheid zijn, waardoor het dus een dankoffer is.

Als je dat dankoffer zo beschouwd, dan zegt de islam ook dat de goede werken een dankoffer zijn. Dankbaarheid jegens Allah is in de islam erg belangrijk.

Hoogachtend,

Einherjar

En Allah weet het beste



Geplaatst door: Einherjar
Geplaatst op: 07 juni 2004 om 02:49

Het grote verschil is:

De Islam zegt dat je je heil moet verdienen en het christendom zegt er is al voor betaald.



-------------
Let op, Ik leg in Sion een struikelblok neer, een steen waaraan men zich stoot, maar wie in Hem gelooft, wordt niet teleurgesteld.


Geplaatst door: Badia
Geplaatst op: 07 juni 2004 om 08:39

Wie heeft voor je betaald? Jezus (3alayhi salaam) bedoel je toch?

 

Als ik hierin zou geloven, zou ik zoiets hebben van: ik heb toch al betaald, dus laat ik lekker doen waar ik zin in heb

 



Geplaatst door: Vincent
Geplaatst op: 07 juni 2004 om 10:37
In eerste instantie geplaatst door BlAcKsHaDoW15

Euh voor de duidelijkheid wil je niet bang maken, een ongelovige zal het niet overleven op de dag des oordeels  daarmee bedoel ik de eeuwige straf

Doe mij maar eeuwige straf...... Ben er niet bang voor.



Geplaatst door: Einherjar
Geplaatst op: 08 juni 2004 om 06:28
In eerste instantie geplaatst door Badia

Wie heeft voor je betaald? Jezus (3alayhi salaam) bedoel je toch?

 

Als ik hierin zou geloven, zou ik zoiets hebben van: ik heb toch al betaald, dus laat ik lekker doen waar ik zin in heb

Het is niet ik heb betaald, maar Hij heeft betaald. Je zou voor betaald ook gered kunnen zeggen. Een vroege belijdenis is dan ook Jezus Christus Gods Zoon Redder.

Er zijn mensen geweest die inderdaad raak hebben geleefd onder het mom van christen zijn. Niet voor niets, heeft het woord christen in sommige islamitische landen hierdoor een negatieve  en beladen klank gekregen, afgezien van het "ongelovig" zijn.

Maar hoe zou ik Hem die voor onze zonden volkomen betaald en uit de macht van de duivel gered heeft ooit moedwillig kunnen kwetsen, door me in te laten met allerlei onreinheid. Hoe zou ik die moet erkennen, dat zelfs mijn goede werken nog bevlekt zijn met zonden en zelfs de dood verdien, niet alles willen doen uit dankbaarheid naar Hem die mij van de vloek der zonde bevrijd heeft.

 



-------------
Let op, Ik leg in Sion een struikelblok neer, een steen waaraan men zich stoot, maar wie in Hem gelooft, wordt niet teleurgesteld.


Geplaatst door: Badia
Geplaatst op: 08 juni 2004 om 07:20

Maar niet elke christen is zo "verstandig" als jij. Laten we zeggen...dat maar weinig mensen hun wereldse geneugten opgeven terwijl ze verzekerd zijn van het Paradijs.

Jezelf goed uitleven en dan lekker in het Paradijs achterover zitten. Veel mensen hebben daar dus voor gekozen.

God weet hoe zwak wij mensen zijn. En weet dat als Hij ons al bij voorbaat beloond, 80 procent dat zal misbruiken.

Net zoiets als dat je leraar zegt: morgen heb je een toets, maar je hoeft niet te leren, want ik geef je een tien. Zal jij dan nog gaan leren en doen, terwijl je weet dat je die tien hebt?

Jij wel dus, maar denk je dat veel mensen dat zullen doen?



Geplaatst door: Einherjar
Geplaatst op: 10 juni 2004 om 03:34

Ja, dat denk ik. Het zijn er duizenden, miljoenen door de hele geschiedenis heen.

Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 24:

De heiliging

Wij geloven dat dit ware geloof, in de mens verwekt door het horen van het Woord van God en door de werking van de Heilige Geest, hem opnieuw geboren doet worden en hem tot een nieuwe mens maakt. Dit ware geloof doet hem leven in een nieuw leven en bevrijdt hem uit de slavernij van de zonde.

Daarom is er geen sprake van dat dit rechtvaardigend geloof de mensen onverschillig zou maken voor een vroom en heilig leven. Integendeel, zonder dit geloof zullen zij nooit iets doen uit liefde tot God, maar alleen uit liefde tot zichzelf en uit vrees veroordeeld te worden. Het is dan ook onmogelijk dat dit heilig geloof in de mens niets zou uitwerken. Wij spreken immers niet van een onvruchtbaar geloof, maar van geloof waarvan de Schrift zegt, dat het door de liefde werkt (Gal. 5 : 6). Het beweegt de mens ertoe, zich te oefenen in de werken die God in zijn Woord geboden heeft. Als deze werken voortkomen uit de goede wortel van het geloof, zijn ze goed en voor God aangenaam, omdat zij alle door zijn genade geheiligd zijn.

Toch worden wij niet in rekening gebracht, als het gaat om onze rechtvaardiging. Wij worden immers gerechtvaardigd door het geloof in Christus, zelfs voor wij goede werken doen. Anders zouden deze werken niet goed kunnen zijn, evenmin als de vrucht van een boom goed kan zijn, voordat de boom goed is. Wij doen dus goede werken, maar niet om daarmee iets te verdienen. Trouwens, wat zouden wij kunnen verdienen? Wij zijn veeleer aan God dank verschuldigd voor de goede werken die wij doen, en Hij niet aan ons. Want Hij is het die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in ons werkt (Filip. 2 : 13). Laten wij dus ter harte nemen wat geschreven staat: Zo moet ook gij, nadat gij alles gedaan hebt wat u bevolen is, zeggen: Wij zijn nutteloze slaven; wij hebben slechts gedaan wat wij moesten doen (Luc. 17 : 10). Toch willen wij niet ontkennen dat God de goede werken beloont, maar door zijn genade kroont Hij zijn gaven.

En verder, al doen wij goede werken, toch funderen wij daar ons heil niet op. Want wij kunnen geen enkel werk doen of het is besmet doordat wij zondaren zijn, en verdient daarom gestraft te worden. En al konden we op ��n goed werk wijzen, dan is toch de gedachte aan ��n zonde genoeg om het verwerpelijk te maken voor Gods ogen. Op deze wijze zouden wij altijd in twijfel leven, heen en weer geslingerd, zonder enige zekerheid, en ons arme geweten zou altijd gekweld worden, indien het niet steunde op de verdienste van het lijden en sterven van onze Heiland.

 

Heidelbergse Cathechismus

Zondag 24

Vraag 62: Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een deel daarvan zijn?

Antwoord:
Omdat de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, geheel volmaakt en in alle opzichten met Gods wet in overeenstemming moet zijn1, terwijl zelfs onze beste werken in dit leven allemaal onvolmaakt en met zonden bevlekt zijn2.

1 http://www2.goodlink.nl/bible/nb/05_DEUT/05_DEUT027.htm - Deut. 27:26 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/48_GAL/48_GAL003.htm - Gal. 3:10 . 2 http://www2.goodlink.nl/bible/nb/23_ISAIA/23_ISAIA064.htm - Jes. 64:6 .



Vraag 63: Maar hebben onze goede werken dan geen verdienste? God wil ze toch in dit en in het toekomstige leven belonen?

Antwoord:
Deze beloning wordt niet uit verdienste, maar uit genade gegeven1.

1 http://www2.goodlink.nl/bible/nb/42_LUKE/42_LUKE017.htm - Luc. 17: 10 .



Vraag 64: Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?

Antwoord:
Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort1.

1 http://www2.goodlink.nl/bible/nb/40_MATT/40_MATT007.htm - Matt. 7:18 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/43_JOHN/43_JOHN015.htm - Joh. 15:5 .

 

Ps. Ik hoop dat je me deze overvloed aan belijdenis artikelen niet kwalijk neemt. Voor mij vertegenwoordigen ze een schatkamer waarin ik kan putten als ik zelf niet weet hoe ik iets zelf onder woorden moet brengen zodat ik op deze manier niet twee keer opnieuw het wiel hoef uit te vinden.

Deze geloofsbelijdenissen, worden gebruikt door gereformeerde kerken in alle soorten en maten. In de kerkgebouwen van deze kerken zal men geen beelden aantreffen, aangezien men dat in strijd acht met het Woord Gods, de Bijbel.



-------------
Let op, Ik leg in Sion een struikelblok neer, een steen waaraan men zich stoot, maar wie in Hem gelooft, wordt niet teleurgesteld.


Geplaatst door: Badia
Geplaatst op: 10 juni 2004 om 06:26

Nee hoor, ik vond het niet erg om he te lezen.

Laat ik voor ik hierop inga, eerst een vraag stellen:

 Heeft Jezus (3alayhi salaam) volgens jouw voor iedereen betaald. Dus ook voor de niet-christenen?

 



Geplaatst door: Einherjar
Geplaatst op: 10 juni 2004 om 07:25

Alleen als die personen Hem ook willen aannemen als Middelaar en Heiland.

De Heidelbergse Cathechismus zegt het zo:

Vraag 20: Krijgen dan alle mensen door Christus het heil terug, zoals zij in Adam veroordeeld zijn?

Antwoord:
Nee1, maar alleen zij die door waar geloof bij Hem worden ingelijfd en al zijn weldaden aannemen2

1 http://www2.goodlink.nl/bible/nb/40_MATT/40_MATT007.htm - Matt. 7:14 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/40_MATT/40_MATT022.htm - Matt. 22: 14 . 2 http://www2.goodlink.nl/bible/nb/19_PSALM/19_PSALM002.htm - Ps. 2: 12 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/41_MARK/41_MARK016.htm - Marc. 16: 16 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/43_JOHN/43_JOHN001.htm - Joh. 1: 12, 13 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/43_JOHN/43_JOHN003.htm - Joh. 3: 16, 18, 36 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/45_ROM/45_ROM003.htm - Rom. 3: 22 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/45_ROM/45_ROM011.htm - Rom. 11: 20 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/58_HEB/58_HEB004.htm - Hebr. 4: 2,3 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/58_HEB/58_HEB005.htm - Hebr. 5: 9 , http://www2.goodlink.nl/bible/nb/58_HEB/58_HEB010.htm - Hebr. 10: 39 ; http://www2.goodlink.nl/bible/nb/58_HEB/58_HEB011.htm - Hebr. 11: 6 .

Je kan jouw vraag ook zo stellen dat Jezus de bedoeling heeft dat alle mensen door Hem gered worden. Dan is het antwoord ja, maar dan moet men alsnog in Hem geloven. Niet geloven dat Hij leeft, of dat hij leefde, want dat doen de boze geesten ook, maar daadwerkelij je vertrouwen stellen in Hem en je overgeven aan Hem.

Ps. Mijn excuses dat de linken het niet doen, die doen het ook niet op de site waar ik het vandaan heb. Mocht je de tekstverwijzingen willen nagaan dan kan ik de http://www.biblija.net - www.biblija.net aanraden.



-------------
Let op, Ik leg in Sion een struikelblok neer, een steen waaraan men zich stoot, maar wie in Hem gelooft, wordt niet teleurgesteld.



Druk de pagina | Sluit venster