Reizen met een mahram
E�n van de manieren waarop de islam vrouwen beschermt is dat het een vrouw vereist om met een mahram te reizen om haar te beschermen tegen degenen die slechte intenties hebben en om haar te helpen vanwege haar zwakheid bij het onder ogen komen van de lastige beproevingen van het reizen. Het is voor een vrouw niet toegestaan om zonder een mahram te reizen vanwege de hadith overgeleverd door Ibn �Abbas (radiAllahu anhu), die vertelde dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: �Een vrouw zou absoluut niet moeten reizen tenzij ze een mahram bij zich heeft.� Een man stond op en zei: �O Boodschapper van Allah, ik ben aangemeld voor die-en-die militaire veldtocht en mijn vrouw heeft zich opgesteld voor de Hadj.� Hij zei: �Ga en verricht de Hadj met je vrouw.� (al-Bukhkari, al-Fath 3006)
Wat aangeeft dat een mahram verplicht is, is het feit dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) deze man opdroeg om het idee van jihad (bij deze gelegenheid) op te geven, ook al had hij zich aangemeld voor een veldtocht en reisde zijn vrouw voor aanbidding en niet om enige onbelangrijke of verdachte reden. Ondanks dit alles droeg hij hem op om de Hadj te gaan verrichten met zijn vrouw.
Wat is een mahram?
De ulamaa� hebben vijf voorwaarden opgesteld voor een persoon als mahram kan worden beschouwd. Hij moet man, moslim en volwassen zijn, hij moet gezond verstand hebben en hij moet een familielid zijn met wie het huwelijk definitief verboden is zoals een vader, broeder, oom van vaderskant, oom van moederskant, schoonvader, man van de moeder of broer door radaa�ah (borstvoeding) enz. (in tegenstelling tot familieleden met wie het huwelijk tijdelijk verboden is zoals de man van een zus, de man van een tante van vaderskant, de man van een tante van moederskant).
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
Wat is een reis?
Sommige geleerden denken dat reizen gedefinieerd wordt door een afstand tussen 81 en 83 km of meer. Sommige denken dat reizen gedefinieerd wordt door �urf (plaatselijke gewoonte), dus reizen is wat gewoonlijk als reizen beschouwd wordt, zelfs als het tot een nabije plaats is, en wat niet als reizen wordt beschouwd (wat niet reizen genoemd wordt), is niet reizen. Dit was de mening die de voorkeur kreeg van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (rahimuAllah) en het is correcter vanuit het standpunt van het bewijsmateriaal (dalil) maar het is moeilijk toe te passen omdat de ene persoon een tocht als reizen kan beschouwen terwijl een ander dat niet doet. De definitie gebaseerd op afstand is nauwkeuriger en is duidelijker voor mensen. Als men het er over eens is dat een tocht als reizen telt, gebaseerd op zowel afstand als �urf, is een discussie niet nodig. Als er een verschil is tussen afstand en �urf, zou men in overeenstemming moeten handelen met wat aan de veilige kant is.
Shaykh Muhammad ibn Saalih al-�Uthaymeen
|