Vele malen komt dit onderwerp ter sprake bij Nederlandstalige Moslimvrouwen: de Hijaab van de Moslimvrouw, bestaat het alleen uit de khimaar, of hoort daar ook de jilbaab bij?
Vele Moslimvrouwen denken vandaag de dag dat alleen de khimaar, de hoofd/boezem bedekking voldoende is. Dit is niet het geval en ik wil dit bij deze aantonen, aan de hand van bewijzen uit de Qor-aan en de Soennah.
Wat zegt de Shariah (de Islamitische wetgeving) over de jilbaab?
In de Qor-aan in Soerat al-Ahzab aya 59 zegt Allah De Verhevene het volgende: "Ya ayyoeha an-Nabiyy qoel lie azwajieka wa banatieka wa niesa al-moe'mienien yudiena alayhienna mien JALABIEB hiena; dhalieka adna an yoe'rafna fa laa yoe'dhayn. Wa kana Allahu Ghafoer Rahiem".
De Nederlandse vertaling van de Qor-aan zegt ons het volgende (uitgave van Islamitisch Cultureel Centrum Nederland): "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig".
Sommige Nederlandse vertalingen geven niet zo duidelijk weer dat in deze Soerat duidelijk het woord Jilbaab wordt genoemd, althans in het Arabisch wordt het meervoud van het woord jilbaab genoemd, nl. Jalabieb.
Moge het dus duidelijk zijn dat Allah De Verhevene ons zegt de Jilbaab te dragen als Moslim vrouwen.
Daarnaast wil ik nog een tweetal ahadith (overleveringen) geven, waarin duidelijk over de jilbaab gesproken wordt.
Aboe Dawoed boek 32: 4090. Overgeleverd door Oem Salama, Oem al-Moe'mienien: Toen het vers, "Dat zij hun overkleden over zich heen laten hangen" werd geopenbaard, kwamen de vrouwen van de Ansaar naar buiten alsof ze kraaien op hun hoofd hadden, doordat ze de jilbaab droegen.
Het is dus duidelijk dat deze hadith aangeeft dat we de jilbaab moeten dragen, omdat de vrouwelijke metgezellen (Moge Allah tevreden over hen zijn) dit ook deden. Zij twijfelden niet noch maakten zij excuses, toen Allah De Verhevene via de bovengenoemde vers vertelde de jilbaab te dragen. Zij droegen het onmiddellijk na de openbaring van deze vers!
Dan is er nog een hadith over de jilbaab. Er waren vrouwen die nooit naar buiten gingen en zij bezaten geen jilbaab. De hadith laten ons weten dat Profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) de vrouwen aanspoorde om naar de Eid-bijeenkomsten te komen. Dit is wat hij (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) zei over de jilbaab:
Sahih Boecharie boek 8: 347. Overgeleverd door oem Atiyya: We kregen de opdracht om onze menstruerende vrouwen en onze afgeschermde vrouwen mee te nemen naar de religieuze bijeenkomsten en opkomsten van de Moslims op de twee Eid-feesten. Deze menstruerende vrouwen hoorden weg te blijven van de gebedsruimte. Een vrouw vroeg, "O Boodschapper van Allah! Wat te doen met degene die geen jilbaab heeft?" Hij zei, "Laat haar een jilbaab van een van haar metgezellen lenen".
Hier spreekt Profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) duidelijk over de verplichting van de jilbaab. Een vrouw hoort dus niet naar buiten te gaan zonder jilbaab. Het is dus ongehoorzaamheid aan Allah De Verhevene en de Profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) om zonder jilbaab naar buiten te gaan!!!
Wat zeggen de geleerden over de Jilbaab?
Het is dus duidelijk dat we als Moslimvrouwen een jilbaab moeten dragen als we naar buiten gaan, volgens de Qor-aan en de Soennah. Maar wat is nou eigenlijk een jilbaab?
De geleerden hebben hierover twee opvattingen:
1. Het is losse kleding zoals een jas of een mantel.
2. Het is een soort laken dat het hele lichaam bedekt, behalve de ogen.
Alle geleerden hebben overeenstemming over het feit dat de jilbaab kleding is voor buitenshuis. Het enige waarin ze van mening verschillen is over hoeveel de jilbaab van het lichaam moet bedekken.
Wat staat er in de Arabische woordenboeken over de jilbaab?
In de klassieke Arabische woordenboek, Lisan al-Arab door ibn al-Mandhoer, staat er over het woord jilbaab, de volgende uitleg: "De Jilbaab is kleding voor buitenshuis, een mantel of overjas. Het is afkomstig van het woord tajalbaba, wat kleden/hullen betekent. Jilbaab is het overlaken of bedekking wat de vrouw om zich heen slaat, OVER HAAR KLEDING, om zichzelf te bedekken van top tot teen. Het bedekt haar lichaam compleet". (Lisan al-Arab, volume 7, blz. 273)
Het woordenboek Al-Qamoes al-Moehiet door Aboe Tahier al-Fayroezabadie geeft de volgende omschrijving: "De jilbaab is dat WAT DE KLEDING VERBERGT, als een bedekking".
Het woordenboek Al-Siehah door Jawharie geeft de volgende omschrijving: "De jilbaab is een bedekking en sommigen zeggen dat het een laken is. Jilbaab is in de ahadith vermeld als een laken, dat de vrouw OVER HAAR KLEDING HEENSLAAT".
Ik hoop dat ik hiermee genoeg bewijzen heb geleverd over de verplichting van de jilbaab en dat de zusters die dit lezen, en nog geen jilbaab dragen, zo snel mogelijk de woorden van Allah De Verhevene Zijn Boodschapper Mohammed (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) zullen opvolgen.
Vrees Allah De Verhevene en wees niet ongehoorzaam aan jullie Schepper en Zijn Boodschapper. Wellicht kunnen jullie deze bewijzen verspreiden onder de zusters in de moslimgemeenschap, moge Allah De Verhevene jullie hiervoor belonen, ameen.
bron: http://www.moslimgezin.tk - www.moslimgezin.tk